Laboratorium wirtualne 1: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m Poprawki edytorskie |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
== | ==Forma zajęć== | ||
laboratorium (45 godz.) | |||
laboratorium (45 godz.) | |||
==Opis== | ==Opis== | ||
Celem przedmiotu jest realizacja badań i eksperymentów bez fizycznej obecności studentów w laboratorium. Współczesne technologie informacyjne umożliwiają wykonywanie ćwiczeń i prowadzenie badań w sposób zdalny przy wykorzystaniu jedynie komputera podłączonego do sieci. Osadzenie wirtualnego przyrządu pomiarowego w rozproszonym systemie zlokalizowanym w sieci Internet daje niespotykaną do tej pory możliwość tworzenia zaawansowanych i elastycznych systemów, które mogą służyć prowadzeniu eksperymentów naukowych i wspomagać proces dydaktyki. Szybki rozwój narzędzi programistycznych ułatwiających komunikację komputerów na duże odległości przesądza o wyjątkowej atrakcyjności wirtualnych laboratoriów. Możliwe staje się prowadzenie badań na stanowiskach wyposażonych w unikalną aparaturę, dostępną w specjalistycznych ośrodkach naukowych, oraz korzystanie z wyników pomiarów przez szerokie grono naukowców i studentów, niezależnie od miejsca ich aktualnego pobytu. Sprawia to, że wirtualne laboratoria pomiarowe są w ostatnich latach przedmiotem zainteresowania wielu instytucji naukowych. System zarządzania laboratorium wirtualnym zapewnia autoryzowanemu użytkownikowi pełną kontrolę nad procesem badawczym, w tym oddziaływanie na obiekt, regulację nastaw aparatury, bieżący odczyt i wizualizację wyników pomiarów, jak również obserwację stanu obiektu z wykorzystaniem kamer internetowych. Równolegle ze zdalną realizacją ćwiczeń w rzeczywistym laboratorium, bardzo istotną rolę w edukacji odgrywają eksperymenty symulacyjne. W laboratorium wirtualnym zostaną przeprowadzone badania modeli obiektów (skonstruowanych programowo) przy wykorzystaniu wirtualnych przyrządów pomiarowych. W ćwiczeniach symulacyjnych będą wykorzystane przyrządy wirtualne wzorowane na przyrządach autonomicznych jak i rozwiązania dedykowane dla konkretnych zastosowań. | Celem przedmiotu jest realizacja badań i eksperymentów bez fizycznej obecności studentów w laboratorium. Współczesne technologie informacyjne umożliwiają wykonywanie ćwiczeń i prowadzenie badań w sposób zdalny przy wykorzystaniu jedynie komputera podłączonego do sieci. Osadzenie wirtualnego przyrządu pomiarowego w rozproszonym systemie zlokalizowanym w sieci Internet daje niespotykaną do tej pory możliwość tworzenia zaawansowanych i elastycznych systemów, które mogą służyć prowadzeniu eksperymentów naukowych i wspomagać proces dydaktyki. Szybki rozwój narzędzi programistycznych ułatwiających komunikację komputerów na duże odległości przesądza o wyjątkowej atrakcyjności wirtualnych laboratoriów. Możliwe staje się prowadzenie badań na stanowiskach wyposażonych w unikalną aparaturę, dostępną w specjalistycznych ośrodkach naukowych, oraz korzystanie z wyników pomiarów przez szerokie grono naukowców i studentów, niezależnie od miejsca ich aktualnego pobytu. Sprawia to, że wirtualne laboratoria pomiarowe są w ostatnich latach przedmiotem zainteresowania wielu instytucji naukowych. System zarządzania laboratorium wirtualnym zapewnia autoryzowanemu użytkownikowi pełną kontrolę nad procesem badawczym, w tym oddziaływanie na obiekt, regulację nastaw aparatury, bieżący odczyt i wizualizację wyników pomiarów, jak również obserwację stanu obiektu z wykorzystaniem kamer internetowych. Równolegle ze zdalną realizacją ćwiczeń w rzeczywistym laboratorium, bardzo istotną rolę w edukacji odgrywają eksperymenty symulacyjne. W laboratorium wirtualnym zostaną przeprowadzone badania modeli obiektów (skonstruowanych programowo) przy wykorzystaniu wirtualnych przyrządów pomiarowych. W ćwiczeniach symulacyjnych będą wykorzystane przyrządy wirtualne wzorowane na przyrządach autonomicznych jak i rozwiązania dedykowane dla konkretnych zastosowań. | ||
==Wymagania wstępne== | |||
==Sylabus== | |||
=== Autor === | |||
* Remigiusz Rak | |||
=== Wymagania wstępne === | |||
*Fizyka | *Fizyka | ||
*Wstęp do programowania | *Wstęp do programowania | ||
Linia 14: | Linia 17: | ||
*Podstawy elektrotechniki i elektroniki | *Podstawy elektrotechniki i elektroniki | ||
*Układy elektroniczne i technika pomiarowa | *Układy elektroniczne i technika pomiarowa | ||
== | |||
=== Zawatrość === | |||
*Zestaw wirtualnych przyrządów pomiarowych | *Zestaw wirtualnych przyrządów pomiarowych | ||
*Wirtualna analiza sygnałów | *Wirtualna analiza sygnałów | ||
Linia 21: | Linia 26: | ||
*Aplikacji rozproszone w systemie operacyjnym Linux | *Aplikacji rozproszone w systemie operacyjnym Linux | ||
==Literatura== | === Literatura === | ||
*Lesiak P., Świsulski D.: “Komputerowa technika pomiarowa – w przykładach”, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa 2002. | *Lesiak P., Świsulski D.: “Komputerowa technika pomiarowa – w przykładach”, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa 2002. | ||
*Nawrocki W.: “Komputerowe systemy pomiarowe”, WKiŁ, Warszawa, 2002. | *Nawrocki W.: “Komputerowe systemy pomiarowe”, WKiŁ, Warszawa, 2002. |
Wersja z 08:57, 7 lip 2006
Forma zajęć
laboratorium (45 godz.)
Opis
Celem przedmiotu jest realizacja badań i eksperymentów bez fizycznej obecności studentów w laboratorium. Współczesne technologie informacyjne umożliwiają wykonywanie ćwiczeń i prowadzenie badań w sposób zdalny przy wykorzystaniu jedynie komputera podłączonego do sieci. Osadzenie wirtualnego przyrządu pomiarowego w rozproszonym systemie zlokalizowanym w sieci Internet daje niespotykaną do tej pory możliwość tworzenia zaawansowanych i elastycznych systemów, które mogą służyć prowadzeniu eksperymentów naukowych i wspomagać proces dydaktyki. Szybki rozwój narzędzi programistycznych ułatwiających komunikację komputerów na duże odległości przesądza o wyjątkowej atrakcyjności wirtualnych laboratoriów. Możliwe staje się prowadzenie badań na stanowiskach wyposażonych w unikalną aparaturę, dostępną w specjalistycznych ośrodkach naukowych, oraz korzystanie z wyników pomiarów przez szerokie grono naukowców i studentów, niezależnie od miejsca ich aktualnego pobytu. Sprawia to, że wirtualne laboratoria pomiarowe są w ostatnich latach przedmiotem zainteresowania wielu instytucji naukowych. System zarządzania laboratorium wirtualnym zapewnia autoryzowanemu użytkownikowi pełną kontrolę nad procesem badawczym, w tym oddziaływanie na obiekt, regulację nastaw aparatury, bieżący odczyt i wizualizację wyników pomiarów, jak również obserwację stanu obiektu z wykorzystaniem kamer internetowych. Równolegle ze zdalną realizacją ćwiczeń w rzeczywistym laboratorium, bardzo istotną rolę w edukacji odgrywają eksperymenty symulacyjne. W laboratorium wirtualnym zostaną przeprowadzone badania modeli obiektów (skonstruowanych programowo) przy wykorzystaniu wirtualnych przyrządów pomiarowych. W ćwiczeniach symulacyjnych będą wykorzystane przyrządy wirtualne wzorowane na przyrządach autonomicznych jak i rozwiązania dedykowane dla konkretnych zastosowań.
Sylabus
Autor
- Remigiusz Rak
Wymagania wstępne
- Fizyka
- Wstęp do programowania
- Systemy operacyjne
- Podstawy elektrotechniki i elektroniki
- Układy elektroniczne i technika pomiarowa
Zawatrość
- Zestaw wirtualnych przyrządów pomiarowych
- Wirtualna analiza sygnałów
- Badania i symulacje układów elektrycznych i elektronicznych
- Badania modelu obiektu wieloparametrowego
- Aplikacji rozproszone w systemie operacyjnym Linux
Literatura
- Lesiak P., Świsulski D.: “Komputerowa technika pomiarowa – w przykładach”, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa 2002.
- Nawrocki W.: “Komputerowe systemy pomiarowe”, WKiŁ, Warszawa, 2002.
- Rak R.: „Przyrządy wirtualny – realne narzędzie współczesnej metrologi”i, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003.
- Rak R.: ,”Systemy informacyjno-pomiarowe”, podręcznik multimedialny, Ośrodek Kształcenia na Odległość Politechniki Warszawskiej – OKNO, Warszwa 2005.
- Tłaczała W.: “Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo”, WNT, Warszawa, 2002.
- Winiecki W.: „Organizacja mikrokomputerowych systemów pomiarowych”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1997.