Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 11: Linia 11:
Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math>C_0</math>, <math>C_1</math>, <math>C_2</math>, ... .
Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math>C_0</math>, <math>C_1</math>, <math>C_2</math>, ... .
</div></div>
</div></div>
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Mamy
<center><math>\aligned &\frac{3}{7}&=0,4285714...&\notin C_1\\
&\sqrt{2}-1&=0,4142135...&\notin C_1\\
&\sqrt{5}-2&=0,2360679...&\in C_3\setminus C_4 \\
&\frac{1}{\sqrt{2}}&=0,7071067...&\in C_2\setminus C_3\\
&\frac{1}{\sqrt{3}}&=0,5773502...&\notin C_1.
\endaligned</math></center>
gdyż mamy <math>\frac{19}{81}<\sqrt{5}-2<\frac{20}{81}</math> oraz
<math>\frac{19}{27}<\frac{1}{\sqrt{2}}<\frac{20}{27}</math>. Stąd żadna z
podanych liczb nie należy do trójkowego zbioru Cantora. </div></div>


{{cwiczenie|1.2.||
{{cwiczenie|1.2.||
Linia 158: Linia 170:
===Rozwiązania i odpowiedzi===
===Rozwiązania i odpowiedzi===


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.01.010|Uzupelnic z.am1.01.010|]] Mamy
<center><math>\aligned &\frac{3}{7}&=0,4285714...&\notin C_1\\
&\sqrt{2}-1&=0,4142135...&\notin C_1\\
&\sqrt{5}-2&=0,2360679...&\in C_3\setminus C_4 \\
&\frac{1}{\sqrt{2}}&=0,7071067...&\in C_2\setminus C_3\\
&\frac{1}{\sqrt{3}}&=0,5773502...&\notin C_1.
\endaligned</math></center>
gdyż mamy <math>\frac{19}{81}<\sqrt{5}-2<\frac{20}{81}</math> oraz
<math>\frac{19}{27}<\frac{1}{\sqrt{2}}<\frac{20}{27}</math>. Stąd żadna z
podanych liczb nie należy do trójkowego zbioru Cantora. </div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.01.020|Uzupelnic z.am1.01.020|]] Wykażmy wpierw równość a). Dla <math>n=1</math> mamy
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.01.020|Uzupelnic z.am1.01.020|]] Wykażmy wpierw równość a). Dla <math>n=1</math> mamy

Wersja z 14:27, 21 sie 2006

Zbiory liczbowe

Ćwiczenie 1.1.

Sprawdzić, czy liczby: 37, 21, 52, 12, 13 należą do trójkowego zbioru Cantora.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Wykazać równości

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \ 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}}

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \ \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.}

Wskazówka

Ćwiczenie 1.3.

a) Sprawdzić, że (nk)+(nk+1)=(n+1k+1), dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych n, k takich, że n>k.

b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall a,b\in \Bbb C \ \forall n\in \Bbb N \ :\ (a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k}
Wskazówka

Ćwiczenie 1.4.

Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla n=0,1,2,3,... zachodzą równości

a) 1+cosa+cos2a+...+cosna=sin(n+12)a+sina22sina2

b) 0+sina+sin2a+...+sinna=cos(n+12)a+cosa22sina2

Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.

Wskazówka


Ćwiczenie 1.5.

Uprościć wyrażenia

a) (21)5

b) (1+i3)6

c) 2+3+23

Wskazówka

Ćwiczenie 1.6.

Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:

a) z6+64=0

b) 1+z+z2+z3+z4+z5=0

c) 2z3=1+i

Wskazówka
Rozwiązanie


Rozwiązania i odpowiedzi

Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie