Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 24: Linia 24:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Zauważmy, że obie równości są do siebie
Zauważmy, że obie równości są do siebie podobne, w tym sensie, że jedną można wyprowadzić z drugiej. Jak? Której równości dowodzi się łatwiej? Czy można zastosować zasadę indukcji matematycznej?
podobne, w tym sensie, że jedną można wyprowadzić z drugiej. Jak?
Której równości dowodzi się łatwiej? Czy można zastosować zasadę
indukcji matematycznej?
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|1.3.||
{{cwiczenie|1.3.||
a) Sprawdzić, że
a) Sprawdzić, że <math>\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>, dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych <math>n</math>, <math>k</math> takich, że <math>n>k</math>.
<math>\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>, dla dowolnych
liczb całkowitych nieujemnych <math>n</math>, <math>k</math> takich, że <math>n>k</math>.


b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
Linia 44: Linia 39:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Zastosować definicję symbolu Newtona.
a) Zastosować definicję symbolu Newtona.
b) Zastosować zasadę indukcji matematycznej. Pomocna będzie
 
równość wykazana w punkcie a) tego zadania. </div></div>
b) Zastosować zasadę indukcji matematycznej. Pomocna będzie równość wykazana w punkcie a) tego zadania. </div></div>


{{cwiczenie|1.4.||
{{cwiczenie|1.4.||
Linia 57: Linia 52:
na=\dfrac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>
na=\dfrac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>


Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.


}}
}}
Linia 77: Linia 71:
}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am1.01.050|Uzupelnic z.am1.01.050|]] a) Zastosować wzór Newtona (i trójkąt Pascala).
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Zastosować wzór Newtona (i trójkąt Pascala).


b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej
b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a.
efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a.


c) Czy liczby <math>2+\sqrt{3}</math> oraz <math>2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych
c) Czy liczby <math>2+\sqrt{3}</math> oraz <math>2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych liczb postaci <math>a+b\sqrt{2}</math>?
liczb postaci <math>a+b\sqrt{2}</math>?


</div></div>
</div></div>
Linia 101: Linia 94:
We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de Moivre'a.
We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de Moivre'a.


b) Warto zauważyć, że <math>1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=\frac{z^6 -1}{z-1}</math>,
b) Warto zauważyć, że <math>1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=\frac{z^6 -1}{z-1}</math>, dla <math>z\neq 1</math>.
dla <math>z\neq 1</math>.


c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że
c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że <math>z^3=\frac{1}{\sqrt{2}}
<math>z^3=\frac{1}{\sqrt{2}}
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>.
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>.


</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am1.01.060|Uzupelnic z.am1.01.060|]] a) Niech <math>w=-64</math>. Wówczas <math>|w|=64</math>, zaś
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<math>\text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de
a) Niech <math>w=-64</math>. Wówczas <math>|w|=64</math>, zaś <math>\text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de Moivre'a równanie <math>z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module <math>\root{6}\of{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno <math>\frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu <math>2</math> i równe są
Moivre'a równanie <math>z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module
<math>\root{6}\of{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno
<math>\frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami
sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu
<math>2</math> i równe są


<center><math>\aligned
<center><math>\aligned
Linia 128: Linia 114:
[[Rysunek an1c01.0010]]
[[Rysunek an1c01.0010]]


b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu
b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu <math>\frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math>z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu pierwiastków równania <math>z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math>z_0=1</math>. Są to - zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - liczby o module 1 i argumentach głównych równych kolejno <math>0+k\frac{2\pi}{6}</math>,
<math>\frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math>z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu
<math>k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli  
pierwiastków równania <math>z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math>z_0=1</math>. Są to --
zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a -liczby o module
1 i argumentach głównych równych kolejno <math>0+k\frac{2\pi}{6}</math>,
<math>k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli
<center><math>\aligned
<center><math>\aligned
&z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
Linia 139: Linia 121:
&z_3=&-1+i0\\
&z_3=&-1+i0\\
&z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} .\endaligned</math></center> Jest to pięć
&z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} .\endaligned</math></center>  
z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o
Jest to pięć z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o promieniu jednostkowym.
promieniu jednostkowym.


[[Rysunek an1c01.0020]]
[[Rysunek an1c01.0020]]


c) Równanie <math>z^3=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math> spełniają
c) Równanie <math>z^3=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math> spełniają trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych <math>\frac{\pi}{12}+k\frac{2\pi}{3}</math>, <math>k\in\{0, 1, 2\}</math>. Są one wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu jednostkowym.
trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych
<math>\frac{\pi}{12}+k\frac{2\pi}{3}</math>, <math>k\in\{0, 1, 2\}</math>. Są one
wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku
<math>0</math> i promieniu jednostkowym.


[[Rysunek an1c01.0030]]
[[Rysunek an1c01.0030]]

Wersja z 14:25, 21 sie 2006

Zbiory liczbowe

Ćwiczenie 1.1.

Sprawdzić, czy liczby: 37, 21, 52, 12, 13 należą do trójkowego zbioru Cantora.

Wskazówka

Ćwiczenie 1.2.

Wykazać równości

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \ 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}}

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \ \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.}

Wskazówka

Ćwiczenie 1.3.

a) Sprawdzić, że (nk)+(nk+1)=(n+1k+1), dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych n, k takich, że n>k.

b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall a,b\in \Bbb C \ \forall n\in \Bbb N \ :\ (a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k}
Wskazówka

Ćwiczenie 1.4.

Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla n=0,1,2,3,... zachodzą równości

a) 1+cosa+cos2a+...+cosna=sin(n+12)a+sina22sina2

b) 0+sina+sin2a+...+sinna=cos(n+12)a+cosa22sina2

Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.

Wskazówka


Ćwiczenie 1.5.

Uprościć wyrażenia

a) (21)5

b) (1+i3)6

c) 2+3+23

Wskazówka

Ćwiczenie 1.6.

Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:

a) z6+64=0

b) 1+z+z2+z3+z4+z5=0

c) 2z3=1+i

Wskazówka
Rozwiązanie


Rozwiązania i odpowiedzi

Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie