Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 24: | Linia 24: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zauważmy, że obie równości są do siebie | Zauważmy, że obie równości są do siebie podobne, w tym sensie, że jedną można wyprowadzić z drugiej. Jak? Której równości dowodzi się łatwiej? Czy można zastosować zasadę indukcji matematycznej? | ||
podobne, w tym sensie, że jedną można wyprowadzić z drugiej. Jak? | |||
Której równości dowodzi się łatwiej? Czy można zastosować zasadę | |||
indukcji matematycznej? | |||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|1.3.|| | {{cwiczenie|1.3.|| | ||
a) Sprawdzić, że | a) Sprawdzić, że <math>\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>, dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych <math>n</math>, <math>k</math> takich, że <math>n>k</math>. | ||
<math>\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>, dla dowolnych | |||
liczb całkowitych nieujemnych <math>n</math>, <math>k</math> takich, że <math>n>k</math>. | |||
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona | b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona | ||
Linia 44: | Linia 39: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Zastosować definicję symbolu Newtona. | a) Zastosować definicję symbolu Newtona. | ||
b) Zastosować zasadę indukcji matematycznej. Pomocna będzie | |||
równość wykazana w punkcie a) tego zadania. </div></div> | b) Zastosować zasadę indukcji matematycznej. Pomocna będzie równość wykazana w punkcie a) tego zadania. </div></div> | ||
{{cwiczenie|1.4.|| | {{cwiczenie|1.4.|| | ||
Linia 57: | Linia 52: | ||
na=\dfrac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math> | na=\dfrac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math> | ||
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w | Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a. | ||
ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a. | |||
}} | }} | ||
Linia 77: | Linia 71: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Zastosować wzór Newtona (i trójkąt Pascala). | |||
b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej | b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a. | ||
efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a. | |||
c) Czy liczby <math>2+\sqrt{3}</math> oraz <math>2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych | c) Czy liczby <math>2+\sqrt{3}</math> oraz <math>2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych liczb postaci <math>a+b\sqrt{2}</math>? | ||
liczb postaci <math>a+b\sqrt{2}</math>? | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 101: | Linia 94: | ||
We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de Moivre'a. | We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de Moivre'a. | ||
b) Warto zauważyć, że <math>1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=\frac{z^6 -1}{z-1}</math>, | b) Warto zauważyć, że <math>1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=\frac{z^6 -1}{z-1}</math>, dla <math>z\neq 1</math>. | ||
dla <math>z\neq 1</math>. | |||
c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że | c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że <math>z^3=\frac{1}{\sqrt{2}} | ||
<math>z^3=\frac{1}{\sqrt{2}} | |||
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>. | +\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
<math>\text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de | a) Niech <math>w=-64</math>. Wówczas <math>|w|=64</math>, zaś <math>\text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de Moivre'a równanie <math>z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module <math>\root{6}\of{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno <math>\frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu <math>2</math> i równe są | ||
Moivre'a równanie <math>z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module | |||
<math>\root{6}\of{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno | |||
<math>\frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami | |||
sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu | |||
<math>2</math> i równe są | |||
<center><math>\aligned | <center><math>\aligned | ||
Linia 128: | Linia 114: | ||
[[Rysunek an1c01.0010]] | [[Rysunek an1c01.0010]] | ||
b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu | b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu <math>\frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math>z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu pierwiastków równania <math>z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math>z_0=1</math>. Są to - zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - liczby o module 1 i argumentach głównych równych kolejno <math>0+k\frac{2\pi}{6}</math>, | ||
<math>\frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math>z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu | <math>k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli | ||
pierwiastków równania <math>z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math>z_0=1</math>. Są to - | |||
zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - | |||
1 i argumentach głównych równych kolejno <math>0+k\frac{2\pi}{6}</math>, | |||
<math>k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli | |||
<center><math>\aligned | <center><math>\aligned | ||
&z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | &z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | ||
Linia 139: | Linia 121: | ||
&z_3=&-1+i0\\ | &z_3=&-1+i0\\ | ||
&z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | &z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | ||
&z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} .\endaligned</math></center> Jest to pięć | &z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} .\endaligned</math></center> | ||
z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o | Jest to pięć z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o promieniu jednostkowym. | ||
promieniu jednostkowym. | |||
[[Rysunek an1c01.0020]] | [[Rysunek an1c01.0020]] | ||
c) Równanie <math>z^3=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math> spełniają | c) Równanie <math>z^3=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math> spełniają trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych <math>\frac{\pi}{12}+k\frac{2\pi}{3}</math>, <math>k\in\{0, 1, 2\}</math>. Są one wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu jednostkowym. | ||
trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych | |||
<math>\frac{\pi}{12}+k\frac{2\pi}{3}</math>, <math>k\in\{0, 1, 2\}</math>. Są one | |||
wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku | |||
<math>0</math> i promieniu jednostkowym. | |||
[[Rysunek an1c01.0030]] | [[Rysunek an1c01.0030]] |
Wersja z 14:25, 21 sie 2006
Zbiory liczbowe
Ćwiczenie 1.1.
Sprawdzić, czy liczby: , , , , należą do trójkowego zbioru Cantora.
Ćwiczenie 1.2.
Wykazać równości
a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \ 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}}
b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \ \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.}
Ćwiczenie 1.3.
a) Sprawdzić, że , dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych , takich, że .
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
Ćwiczenie 1.4.
Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla zachodzą równości
a)
b)
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
Ćwiczenie 1.5.
Uprościć wyrażenia
a)
b)
c)
Ćwiczenie 1.6.
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:
a)
b)
c)