Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 7: Linia 7:


}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math>C_0</math>, <math>C_1</math>, <math>C_2</math>, ... .
</div></div>


{{cwiczenie|1.2.||
{{cwiczenie|1.2.||
Linia 18: Linia 22:


}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Zauważmy, że obie równości są do siebie
podobne, w tym sensie, że jedną można wyprowadzić z drugiej. Jak?
Której równości dowodzi się łatwiej? Czy można zastosować zasadę
indukcji matematycznej?
</div></div>


{{cwiczenie|1.3.||
{{cwiczenie|1.3.||
Linia 30: Linia 41:


}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Zastosować definicję symbolu Newtona.
b) Zastosować zasadę indukcji matematycznej. Pomocna będzie
równość wykazana w punkcie a) tego zadania. </div></div>


{{cwiczenie|1.4.||
{{cwiczenie|1.4.||
Linia 45: Linia 61:


}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Zastosować zasadę indukcji matematycznej. Warto przekształcić równość, której dowodzimy, w sposób równoważny, na przykład pomnożyć obie strony równości przez mianownik ułamka po prawej stronie znaku równości. </div></div>


{{cwiczenie|1.5.||
{{cwiczenie|1.5.||
Linia 56: Linia 76:


}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.01.050|Uzupelnic z.am1.01.050|]] a) Zastosować wzór Newtona (i trójkąt Pascala).
b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej
efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a.
c) Czy liczby <math>2+\sqrt{3}</math> oraz <math>2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych
liczb postaci <math>a+b\sqrt{2}</math>?
</div></div>


{{cwiczenie|1.6.||
{{cwiczenie|1.6.||
Linia 68: Linia 98:
}}
}}


===Wskazówki===
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de Moivre'a.
 
b) Warto zauważyć, że <math>1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=\frac{z^6 -1}{z-1}</math>,
dla <math>z\neq 1</math>.
 
c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że
<math>z^3=\frac{1}{\sqrt{2}}
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>.


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.01.010|Uzupelnic z.am1.01.010|]] Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć
przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy
wskazane liczby należą do zbiorów <math>C_0</math>, <math>C_1</math>, <math>C_2</math>, ... .
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.01.020|Uzupelnic z.am1.01.020|]] Zauważmy, że obie równości są do siebie
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.01.060|Uzupelnic z.am1.01.060|]] a) Niech <math>w=-64</math>. Wówczas <math>|w|=64</math>, zaś
podobne, w tym sensie, że jedną można wyprowadzić z drugiej. Jak?
<math>\text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de
Której równości dowodzi się łatwiej? Czy można zastosować zasadę
Moivre'a równanie <math>z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module
indukcji matematycznej?
<math>\root{6}\of{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno
</div></div>
<math>\frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami
sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu
<math>2</math> i równe są


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.01.030|Uzupelnic z.am1.01.030|]]  a) Zastosować definicję symbolu Newtona.
<center><math>\aligned
b) Zastosować zasadę indukcji matematycznej. Pomocna będzie
&z_0=&\sqrt{3}+i\\
równość wykazana w punkcie a) tego zadania. </div></div>
&z_1=&0+2i\\
&z_2=&-\sqrt{3}+i\\
&z_3=&-\sqrt{3}-i\\
&z_4=&0-2i\\
&z_5=&\sqrt{3}-i.\endaligned</math></center>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.01.040|Uzupelnic z.am1.01.040|]] Zastosować zasadę indukcji matematycznej.
{{red}[[Rysunek an1c01.0010]]}
Warto przekształcić równość, której dowodzimy, w sposób
równoważny, na przykład pomnożyć obie strony równości przez
mianownik ułamka po prawej stronie znaku równości. </div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am1.01.050|Uzupelnic z.am1.01.050|]] a) Zastosować wzór Newtona (i trójkąt Pascala).
b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu
<math>\frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math>z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu
pierwiastków równania <math>z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math>z_0=1</math>. Są to --
zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a -- liczby o module
1 i argumentach głównych równych kolejno <math>0+k\frac{2\pi}{6}</math>,
<math>k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli
<center><math>\aligned
&z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_2=&-\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_3=&-1+i0\\
&z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} .\endaligned</math></center> Jest to pięć
z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o
promieniu jednostkowym.


b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej
{{red}[[Rysunek an1c01.0020]]}
efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a.


c) Czy liczby <math>2+\sqrt{3}</math> oraz <math>2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych
c) Równanie <math>z^3=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math> spełniają
liczb postaci <math>a+b\sqrt{2}</math>?
trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych
<math>\frac{\pi}{12}+k\frac{2\pi}{3}</math>, <math>k\in\{0, 1, 2\}</math>. Są one
wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku
<math>0</math> i promieniu jednostkowym.


</div></div>
{{red}[[Rysunek an1c01.0030]]}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am1.01.060|Uzupelnic z.am1.01.060|]] We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de
Są to liczby <center><math>\aligned &z_0=\cos
Moivre'a.
\frac{\pi}{12}+i\sin\frac{\pi}{12}\\
&z_1=\cos \frac{3\pi}{4}+i\sin\frac{3\pi}{4}\\
&z_2=\cos \frac{17\pi}{12}+i\sin\frac{17\pi}{12}.
\endaligned</math></center>


b) Warto zauważyć, że <math>1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=\frac{z^6 -1}{z-1}</math>,
Zauważmy, że
dla <math>z\neq 1</math>.
<center><math>\cos\frac{\pi}{12}=\cos(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})
=\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}
=\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math></center> Podobnie
<center><math>\sin\frac{\pi}{12}=\sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})=\sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}=\frac{-\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math></center>


c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że
Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć
<math>z^3=\frac{1}{\sqrt{2}}
<math>\cos\frac{3\pi}{4}=\frac{\sqrt{2}}{2}</math> oraz
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>.
<math>\sin\frac{3\pi}{4}=-\frac{\sqrt{2}}{2}</math>,  a także <math>\cos
\frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math>
oraz
<math>\sin\frac{17\pi}{12}=\sin(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\cos\frac{\pi}{12}.</math>
Wobec tego <center><math>\aligned z_0
&=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}\\
z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2} \\ z_2
&=-\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}-i\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}\endaligned</math></center>


</div></div>
</div></div>


===Rozwiązania i odpowiedzi===
===Rozwiązania i odpowiedzi===
Linia 207: Linia 274:
<math>4-2\sqrt{3}=(\sqrt{3}-1)^2</math>, stąd
<math>4-2\sqrt{3}=(\sqrt{3}-1)^2</math>, stąd
<center><math>\sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}=\frac{1}{\sqrt{2}}\bigg(\sqrt{(\sqrt{3}+1)^2}+\sqrt{(\sqrt{3}-1)^2}\bigg)=\sqrt{6}.</math></center>
<center><math>\sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}=\frac{1}{\sqrt{2}}\bigg(\sqrt{(\sqrt{3}+1)^2}+\sqrt{(\sqrt{3}-1)^2}\bigg)=\sqrt{6}.</math></center>
</div></div>
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.01.060|Uzupelnic z.am1.01.060|]] a) Niech <math>w=-64</math>. Wówczas <math>|w|=64</math>, zaś
<math>\text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de
Moivre'a równanie <math>z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module
<math>\root{6}\of{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno
<math>\frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami
sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu
<math>2</math> i równe są
<center><math>\aligned
&z_0=&\sqrt{3}+i\\
&z_1=&0+2i\\
&z_2=&-\sqrt{3}+i\\
&z_3=&-\sqrt{3}-i\\
&z_4=&0-2i\\
&z_5=&\sqrt{3}-i.\endaligned</math></center>
{{red}[[Rysunek an1c01.0010]]}
b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu
<math>\frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math>z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu
pierwiastków równania <math>z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math>z_0=1</math>. Są to --
zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a --  liczby o module
1 i argumentach głównych równych kolejno <math>0+k\frac{2\pi}{6}</math>,
<math>k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli
<center><math>\aligned
&z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_2=&-\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_3=&-1+i0\\
&z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} .\endaligned</math></center> Jest to pięć
z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o
promieniu jednostkowym.
{{red}[[Rysunek an1c01.0020]]}
c) Równanie <math>z^3=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math> spełniają
trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych
<math>\frac{\pi}{12}+k\frac{2\pi}{3}</math>, <math>k\in\{0, 1, 2\}</math>. Są one
wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku
<math>0</math> i promieniu jednostkowym.
{{red}[[Rysunek an1c01.0030]]}
Są to liczby <center><math>\aligned &z_0=\cos
\frac{\pi}{12}+i\sin\frac{\pi}{12}\\
&z_1=\cos \frac{3\pi}{4}+i\sin\frac{3\pi}{4}\\
&z_2=\cos \frac{17\pi}{12}+i\sin\frac{17\pi}{12}.
\endaligned</math></center>
Zauważmy, że
<center><math>\cos\frac{\pi}{12}=\cos(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})
=\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}
=\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math></center> Podobnie
<center><math>\sin\frac{\pi}{12}=\sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})=\sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}=\frac{-\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math></center>
Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć
<math>\cos\frac{3\pi}{4}=\frac{\sqrt{2}}{2}</math> oraz
<math>\sin\frac{3\pi}{4}=-\frac{\sqrt{2}}{2}</math>,  a także <math>\cos
\frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math>
oraz
<math>\sin\frac{17\pi}{12}=\sin(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\cos\frac{\pi}{12}.</math>
Wobec tego <center><math>\aligned z_0
&=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}\\
z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2} \\ z_2
&=-\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}-i\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}\endaligned</math></center>


</div></div>
</div></div>

Wersja z 14:20, 21 sie 2006

Zbiory liczbowe

Ćwiczenie 1.1.

Sprawdzić, czy liczby: 37, 21, 52, 12, 13 należą do trójkowego zbioru Cantora.

Wskazówka

Ćwiczenie 1.2.

Wykazać równości

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \ 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}}

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \ \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.}

Wskazówka

Ćwiczenie 1.3.

a) Sprawdzić, że (nk)+(nk+1)=(n+1k+1), dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych n, k takich, że n>k.

b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall a,b\in \Bbb C \ \forall n\in \Bbb N \ :\ (a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k}
Wskazówka

Ćwiczenie 1.4.

Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla n=0,1,2,3,... zachodzą równości

a) 1+cosa+cos2a+...+cosna=sin(n+12)a+sina22sina2

b) 0+sina+sin2a+...+sinna=cos(n+12)a+cosa22sina2

Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.

Wskazówka


Ćwiczenie 1.5.

Uprościć wyrażenia

a) (21)5

b) (1+i3)6

c) 2+3+23

Wskazówka

Ćwiczenie 1.6.

Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:

a) z6+64=0

b) 1+z+z2+z3+z4+z5=0

c) 2z3=1+i

Wskazówka
Rozwiązanie


Rozwiązania i odpowiedzi

Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie