Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math>C_0</math>, <math>C_1</math>, <math>C_2</math>, ... . | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.2.|| | {{cwiczenie|1.2.|| | ||
Linia 18: | Linia 22: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Zauważmy, że obie równości są do siebie | |||
podobne, w tym sensie, że jedną można wyprowadzić z drugiej. Jak? | |||
Której równości dowodzi się łatwiej? Czy można zastosować zasadę | |||
indukcji matematycznej? | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.3.|| | {{cwiczenie|1.3.|| | ||
Linia 30: | Linia 41: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
a) Zastosować definicję symbolu Newtona. | |||
b) Zastosować zasadę indukcji matematycznej. Pomocna będzie | |||
równość wykazana w punkcie a) tego zadania. </div></div> | |||
{{cwiczenie|1.4.|| | {{cwiczenie|1.4.|| | ||
Linia 45: | Linia 61: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Zastosować zasadę indukcji matematycznej. Warto przekształcić równość, której dowodzimy, w sposób równoważny, na przykład pomnożyć obie strony równości przez mianownik ułamka po prawej stronie znaku równości. </div></div> | |||
{{cwiczenie|1.5.|| | {{cwiczenie|1.5.|| | ||
Linia 56: | Linia 76: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am1.01.050|Uzupelnic z.am1.01.050|]] a) Zastosować wzór Newtona (i trójkąt Pascala). | |||
b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej | |||
efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a. | |||
c) Czy liczby <math>2+\sqrt{3}</math> oraz <math>2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych | |||
liczb postaci <math>a+b\sqrt{2}</math>? | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.6.|| | {{cwiczenie|1.6.|| | ||
Linia 68: | Linia 98: | ||
}} | }} | ||
=== | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de Moivre'a. | |||
b) Warto zauważyć, że <math>1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=\frac{z^6 -1}{z-1}</math>, | |||
dla <math>z\neq 1</math>. | |||
c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że | |||
<math>z^3=\frac{1}{\sqrt{2}} | |||
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>. | |||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am1.01.060|Uzupelnic z.am1.01.060|]] a) Niech <math>w=-64</math>. Wówczas <math>|w|=64</math>, zaś | ||
<math>\text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de | |||
Moivre'a równanie <math>z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module | |||
<math>\root{6}\of{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno | |||
</ | <math>\frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami | ||
sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu | |||
<math>2</math> i równe są | |||
< | <center><math>\aligned | ||
&z_0=&\sqrt{3}+i\\ | |||
&z_1=&0+2i\\ | |||
&z_2=&-\sqrt{3}+i\\ | |||
&z_3=&-\sqrt{3}-i\\ | |||
&z_4=&0-2i\\ | |||
&z_5=&\sqrt{3}-i.\endaligned</math></center> | |||
{{red}[[Rysunek an1c01.0010]]} | |||
< | b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu | ||
<math>\frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math>z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu | |||
pierwiastków równania <math>z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math>z_0=1</math>. Są to -- | |||
zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a -- liczby o module | |||
1 i argumentach głównych równych kolejno <math>0+k\frac{2\pi}{6}</math>, | |||
<math>k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli | |||
<center><math>\aligned | |||
&z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | |||
&z_2=&-\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | |||
&z_3=&-1+i0\\ | |||
&z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | |||
&z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} .\endaligned</math></center> Jest to pięć | |||
z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o | |||
promieniu jednostkowym. | |||
{{red}[[Rysunek an1c01.0020]]} | |||
c) | c) Równanie <math>z^3=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math> spełniają | ||
trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych | |||
<math>\frac{\pi}{12}+k\frac{2\pi}{3}</math>, <math>k\in\{0, 1, 2\}</math>. Są one | |||
wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku | |||
<math>0</math> i promieniu jednostkowym. | |||
{{red}[[Rysunek an1c01.0030]]} | |||
< | Są to liczby <center><math>\aligned &z_0=\cos | ||
\frac{\pi}{12}+i\sin\frac{\pi}{12}\\ | |||
&z_1=\cos \frac{3\pi}{4}+i\sin\frac{3\pi}{4}\\ | |||
&z_2=\cos \frac{17\pi}{12}+i\sin\frac{17\pi}{12}. | |||
\endaligned</math></center> | |||
Zauważmy, że | |||
<center><math>\cos\frac{\pi}{12}=\cos(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4}) | |||
=\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4} | |||
=\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math></center> Podobnie | |||
<center><math>\sin\frac{\pi}{12}=\sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})=\sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}=\frac{-\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math></center> | |||
Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć | |||
<math> | <math>\cos\frac{3\pi}{4}=\frac{\sqrt{2}}{2}</math> oraz | ||
<math>\sin\frac{3\pi}{4}=-\frac{\sqrt{2}}{2}</math>, a także <math>\cos | |||
\frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math> | |||
oraz | |||
<math>\sin\frac{17\pi}{12}=\sin(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\cos\frac{\pi}{12}.</math> | |||
Wobec tego <center><math>\aligned z_0 | |||
&=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}\\ | |||
z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2} \\ z_2 | |||
&=-\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}-i\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}\endaligned</math></center> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
===Rozwiązania i odpowiedzi=== | ===Rozwiązania i odpowiedzi=== | ||
Linia 207: | Linia 274: | ||
<math>4-2\sqrt{3}=(\sqrt{3}-1)^2</math>, stąd | <math>4-2\sqrt{3}=(\sqrt{3}-1)^2</math>, stąd | ||
<center><math>\sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}=\frac{1}{\sqrt{2}}\bigg(\sqrt{(\sqrt{3}+1)^2}+\sqrt{(\sqrt{3}-1)^2}\bigg)=\sqrt{6}.</math></center> | <center><math>\sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}=\frac{1}{\sqrt{2}}\bigg(\sqrt{(\sqrt{3}+1)^2}+\sqrt{(\sqrt{3}-1)^2}\bigg)=\sqrt{6}.</math></center> | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 14:20, 21 sie 2006
Zbiory liczbowe
Ćwiczenie 1.1.
Sprawdzić, czy liczby: , , , , należą do trójkowego zbioru Cantora.
Ćwiczenie 1.2.
Wykazać równości
a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \ 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}}
b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \ \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.}
Ćwiczenie 1.3.
a) Sprawdzić, że , dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych , takich, że .
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
Ćwiczenie 1.4.
Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla zachodzą równości
a)
b)
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
Ćwiczenie 1.5.
Uprościć wyrażenia
a)
b)
c)
Ćwiczenie 1.6.
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:
a)
b)
c)