|
|
Linia 83: |
Linia 83: |
| {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" |
| |width="450px" valign="top"|[[Grafika:PF_M6_Slajd11.png]] | | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:PF_M6_Slajd11.png]] |
| |valign="top"| | | |valign="top"|Zasada względności i zasada stałości prędkości światła rewolucjonizuje nasze pojmowanie czasu. Zastosujmy te zasady do prostego „zegara świetlnego”. Jest to rurka z dwoma doskonale odbijającymi zwierciadłami na obu końcach. Wewnątrz porusza się impuls świetlny, który odbija się od zwierciadeł i biegnie tam i z powrotem. Tyknięciem zegara, czyli zmierzonym odstępem czasu, będzie czas, w jakim impuls przejdzie od zwierciadła dolnego do górnego. Początkowo (t = 0) dwa takie zegary tykają synchronicznie. Czas między kolejnymi odbiciami wynosi <math>\tau\,</math>, a więc długość zegara równa jest <math>c\tau\,</math>. Zegar B porusza się w prawo z prędkością v. Czy obserwatorowi A będzie wydawało się, że poruszający względem niego zegar B będzie krótszy lub dłuższy? Wyobraźmy sobie, że na końcu zegara B przymocowaliśmy pędzelek, który przy mijaniu zegara A namaluje na nim kreskę. Jeśli by ta kreska wypadła poniżej krawędzi, to obserwator A będzie widział poruszający względem niego zegar B jako skrócony, natomiast obserwator B zobaczy poruszający się zegar A wydłużony. Taka obserwacja jest sprzeczna z zasadą względności – efekty obserwowane w obu układach powinny być takie same. Wnioskujemy stąd, że długości zegarów ( i wszystkich odcinków prostopadłych do prędkości) powinny być równe. |
| | |
| | Po upływie czasu <math>\tau\,</math> obserwator A (spoczywający) stwierdzi, że impuls świetlny w zegarze B przebył dłuższą drogę niż <math>c\tau\,</math>, bo musi biec po przekątnej. Ponieważ jednak prędkość światła jest stała, zajęło mu to więcej czasu. Czas między tyknięciami zegara B wynosi <math>T>\tau\,</math>. Stosując twierdzenie Pitagorasa do trójkąta widocznego na rysunku dostaniemy: |
| | |
| | <math>(c\tau)^2=(vT)^2+(c\tau)^2</math> , stąd [[Grafika:PF_M6_Wzor1.png]] |
| | |
|
| |
|
| |} | | |} |