Zpo-9-wyk-Slajd9: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Bwalter (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Bwalter (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Linia 1: Linia 1:
==Szablon wzorca projektowego==
==Remove Parameter==


[[Image:zpo-9-wyk-Slajd9.PNG|Szablon wzorca projektowego]]
[[Image:zpo-9-wyk-Slajd9.PNG|Remove Parameter]]




Każdy wzorzec należący do katalogu zaproponowanego przez „Bandę Czterech” opisany jest przez zestaw atrybutów, dzięki którym jego właściwości są przedstawione w usystematyzowany, powtarzalny i obiektywny sposób. W ten sposób powstał szablon wzorca projektowego.
Przekształceniem odwrotnym do poprzedniego jest usunięcie parametru z sygnatury metody. Potrzeba jego wykonania pojawia się, gdy parametr taki jest niewykorzystywany wewnątrz metody.


Podczas wykładu jednak każdy wzorzec zostanie opisany tylko przez część atrybutów, w zakresie pozwalającym poznać przeznaczenie wzorca i istotę jego konstrukcji. Szczegółowego opisu można szukać w literaturze.
Mechanika przebiega w sposób odwrotny do dodania parametru. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy metoda ta nie jest dziedziczona lub pokrywana w innych klasach. Następnie należy zadeklarować nową metodę bez zbędnego parametru i skopiować do niej ciało oryginalnej metody. Kolejnym krokiem jest umieszczenie delegacji z metody oryginalnej do nowej, i kolejne zastępowanie w ten sam sposób odwołań do tej metody, jakie istnieją po stronie klientów. Na koniec również można usunąć starą metodę.
 
Nazwa wzorca jest dobrana tak, aby szybko nasuwać skojarzenia z przeznaczeniem wzorca. Nazwy pierwotnie zostały sformułowane po angielsku, i tak też będą używane w trakcie wykładu. Stosowanie spójnego, anglojęzycznego nazewnictwa pozwala na łatwą komunikację, dlatego unikanie polskich tłumaczeń wydaje się uzasadnione.
 
Cel wzorca krótko opisuje kontekst, w jakim go warto zastosować, i jakie efekty można przy jego pomocy osiągnąć.
 
Bardzo ważnym elementem jest opis struktury wzorca, przede wszystkim w zakresie powiązań pomiędzy uczestniczącymi w nim klasami w postaci diagramu klas UML. Aspekt dynamiczny opisywany jest w atrybucie dotyczącym kolaboracji.




[[zpo-9-wyk-Slajd8 | << Poprzedni slajd]] | [[zpo-9-wyk-toc|Spis treści ]] | [[zpo-9-wyk-Slajd10 | Następny slajd >>]]
[[zpo-9-wyk-Slajd8 | << Poprzedni slajd]] | [[zpo-9-wyk-toc|Spis treści ]] | [[zpo-9-wyk-Slajd10 | Następny slajd >>]]

Aktualna wersja na dzień 18:06, 4 lis 2006

Remove Parameter

Remove Parameter


Przekształceniem odwrotnym do poprzedniego jest usunięcie parametru z sygnatury metody. Potrzeba jego wykonania pojawia się, gdy parametr taki jest niewykorzystywany wewnątrz metody.

Mechanika przebiega w sposób odwrotny do dodania parametru. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy metoda ta nie jest dziedziczona lub pokrywana w innych klasach. Następnie należy zadeklarować nową metodę bez zbędnego parametru i skopiować do niej ciało oryginalnej metody. Kolejnym krokiem jest umieszczenie delegacji z metody oryginalnej do nowej, i kolejne zastępowanie w ten sam sposób odwołań do tej metody, jakie istnieją po stronie klientów. Na koniec również można usunąć starą metodę.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>