Zpo-5-wyk-Slajd8: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Bwalter (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Bwalter (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Linia 1: Linia 1:
==Przykład: Extract Method==
==Systematyka wzorców projektowych==


[[Image:zpo-5-wyk-Slajd8.PNG|Przykład: Extract Method]]
[[Image:zpo-5-wyk-Slajd8.PNG|Systematyka wzorców projektowych]]




Ilustracją dla definicji niech będzie jedno z najpopularniejszych przekształceń: Extract Method (wyłączenie metody). Polega ono na podziale złożonej metody na mniejsze poprzez wydzielenie z niej fragmentu kodu i przeniesienie go do nowej metody. Zmienne, których definicje znajdują się poza zakresem tego fragmentu, są przekazywane do tej metody jako parametry.
Pierwszą szeroko znaną publikacją na temat wzorców była książka autorstwa E. Gammy, R. Helma, R. Johnsona i J. Vlissidesa, znanych także jako Banda Czterech (ang. ''Gang'' ''of'' ''Four'' ).


W tym przypadku metoda ''scalarProduct'' ''()'' wykonuje dwie czynności: oblicza wartości zmiennych tablicowych x, y i product, a następnie wyświetla je na ekranie. Kod służący do wyświetlania wyników jest wyłączony do nowego metody ''printScalarProduct'' ''(),'' która następnie jest wywoływana z oryginalnej metody ''scalarProduct'' ''().'' W ten sposób program z funkcjonalnego punktu widzenia zachowuje się tak samo: wywołanie metody ''scalarProduct'' ''()'' powoduje wykonanie odpowiednich obliczeń oraz wyświetlenie ich wyników na ekranie.
Autorzy książki zaproponowali podstawowy podział wzorców na trzy kategorie: wzorce kreacyjne (ang. ''creational'' ), dotyczące tworzenia obiektów lub struktur obiektowych, wzorce strukturalne (ang. ''structural'' ), opisujące sposób wiązania obiektów w złożone struktury o określonych właściwościach, oraz wzorce behawioralne (ang. ''behavioral'' ), opisujące algorytmy realizacji typowych zadań.
 
Aby spróbować określić warunki poprawności tego przekształcenia, warto zastanowić się, (1) w jakich okolicznościach stworzenie nowej metody będzie niemożliwe, (2) kiedy nie można jej przekazać wymaganych parametrów, (3) kiedy niemożliwe będzie zwrócenie wartości z tej metody.
 
Proszę je sformułować.




[[zpo-5-wyk-Slajd7 | << Poprzedni slajd]] | [[zpo-5-wyk-toc|Spis treści ]] | [[zpo-5-wyk-Slajd9 | Następny slajd >>]]
[[zpo-5-wyk-Slajd7 | << Poprzedni slajd]] | [[zpo-5-wyk-toc|Spis treści ]] | [[zpo-5-wyk-Slajd9 | Następny slajd >>]]

Aktualna wersja na dzień 11:04, 17 paź 2006

Systematyka wzorców projektowych

Systematyka wzorców projektowych


Pierwszą szeroko znaną publikacją na temat wzorców była książka autorstwa E. Gammy, R. Helma, R. Johnsona i J. Vlissidesa, znanych także jako Banda Czterech (ang. Gang of Four ).

Autorzy książki zaproponowali podstawowy podział wzorców na trzy kategorie: wzorce kreacyjne (ang. creational ), dotyczące tworzenia obiektów lub struktur obiektowych, wzorce strukturalne (ang. structural ), opisujące sposób wiązania obiektów w złożone struktury o określonych właściwościach, oraz wzorce behawioralne (ang. behavioral ), opisujące algorytmy realizacji typowych zadań.


<< Poprzedni slajd | Spis treści | Następny slajd >>