Zaawansowane CPP/Wykład 7: Klasy wytycznych: Różnice pomiędzy wersjami
Matiunreal (dyskusja | edycje) |
Matiunreal (dyskusja | edycje) |
||
Linia 63: | Linia 63: | ||
parametry wytycznych | parametry wytycznych | ||
template<typename T, | template<typename T, | ||
typename Allocator_policy, | typename Allocator_policy, | ||
typename Checking_policy> | typename Checking_policy> | ||
Kontener; | Kontener; | ||
i potrzebowalibyśmy 6 (3 | i potrzebowalibyśmy 6 (3 Allocator_policy i 3 Checking_policy) różnych | ||
klas wytycznych. Sześć możę się wydawać niewiele mniejsze od | klas wytycznych. Sześć możę się wydawać niewiele mniejsze od | ||
dziewięciu, ale takie podejście skaluje się liniowo z liczbą | dziewięciu, ale takie podejście skaluje się liniowo z liczbą | ||
wytycznych: dodanie nowej strategi alokacji pamięci wymaga jednej | wytycznych: dodanie nowej strategi alokacji pamięci wymaga jednej | ||
dodatkowej klasy a liczba kombinacji zwieksza się do 12. | dodatkowej klasy a liczba kombinacji zwieksza się do 12. | ||
W praktyce wszystkie wytyczne miałyby wartości domyślne. | W praktyce wszystkie wytyczne miałyby wartości domyślne. | ||
==Stack== | ==Stack== |
Wersja z 13:38, 18 sie 2006
Wprowadzenie
Klasy wytycznych, nazywane również klasami reguł (policy classes) służa do parametryzowania zachowania innych klas. Rozważmy przykład funkcji accumulate. Posiada ona również przeciążoną wersję umożliwiającą postawienie dowolnej operacji zamiast dodawania:
template <class InputIterator, class T, class BinaryFunction> T accumulate(InputIterator first, InputIterator last, T init, BinaryFunction binary_op);
jedyna zmiana w implementacji klasy w stosunku do przykładu {[##ex:accumulate|Uzupelnic ex:accumulate|]} to zmiania operacji sumowania na:
init = binary_op(init, *first);
Pomimo że pojawił się dodatkowy szablon klasy, to nie jest to typowa klasa wytycznych. Zachowanie jest określone nie tyle przez ten parametr co przez funktor przekazany jako argument wywołania.
Możemy jednak zmienić trochę implementację:
template <class Operation, class InputIterator, class T > T accumulate(InputIterator first, InputIterator last, T init) { for (; first != last; ++first) init = Operation::op(init,*first) return init; }
Takiego szablonu możemy używać następująco:
template<typename T> Sumation { static op(const T &a,const T &b) { return a+b; } };
accumulate<Summation<double> >accumulate(first,last,0.0);
Klasa (szablon) Summation jest właśnie klasą wytycznych. W zasadzie nie ma powodów aby implementować funkcję accumulate za pomocą klas wytycznych, poza być może nadzieją na trochę bardziej efektywny kod.
W następnej częście przedstawię bardziej realistyczny, ale i bardziej skomplikowany przykład.
Projektowanie za pomocą klas wytycznych.
Problemem w uniwersalnych bibliotekach jest duża ilość możliwych implementacji pojedynczego komponentu. Dzieje się tak kiedy implementując komponent możemy podjąć kilka prawie niezależnych od siebie decyzji. Projektując kontener mamy np. do wyboru różne sposoby alokacji pamięci i różne strategie obsługi błędów. Te zagadanienia są w dużej mierze ortogonalne do siebie. Jeśli więc mamy trzy strategie przydziału pamięci, i trzy strategie obsługi błędu to w sumie dostajemy dziewięć możliwych kombinacji. Decyzja o możliwości pracy w środowisku wielowątkowym zwiększą tą liczę dwukrotnie.
Klasy wytycznych mogą pomóc opanować ten kombinatoryczny wzrost ilości możliwości. Idea polega na tym aby za każdą decyzję odpwiedzialną zrobić jedną klasę wytyczną, przekazywaną jako parametr szablonu. W przytoczonym przykładzie szablon kontenera mógłby posiadać dwa parametry wytycznych
template<typename T, typename Allocator_policy, typename Checking_policy> Kontener;
i potrzebowalibyśmy 6 (3 Allocator_policy i 3 Checking_policy) różnych klas wytycznych. Sześć możę się wydawać niewiele mniejsze od dziewięciu, ale takie podejście skaluje się liniowo z liczbą wytycznych: dodanie nowej strategi alokacji pamięci wymaga jednej dodatkowej klasy a liczba kombinacji zwieksza się do 12. W praktyce wszystkie wytyczne miałyby wartości domyślne.
Stack
Pokaże teraz jak to działa w praktyce na przykładzie znanego już nam szablonu klasy {Stack} w którym na początek dokonam drobnych zmiany:
template<typename T = int , size_t N = 100> class Stack { private: T rep[N]; size_t _top; public: Stack():_top(0) {} void push(const T &val) {_rep[_top++]=val;} void pop() {--_top;} const T& top() const {return _rep[top-1];} bool is_empty {return !_top;} }
Zmiany polegają na rozdzieniu operacji odczytywania wierzchołka stosu i zdejmowania elementu za stosu. Umożliwia to między innymi przekazywanie wartości zwracanej ze stosu przez referencje, poza tym jest to bardziej bezpieczne.
Ten kod jest delikatnie rzecz ujmując bardzo prościutki. Możemy rozbudowywać go w co najmniej dwu kierunkach. Po pierwsze można użyć dynamicznej alokacji pamięci, po drugie możemy zaimplementować sprawdzanie zakresu aby wykryć próbę włożenia elementu na pełny stos, lub zdjęcia/odczytania elementu ze stosu pustego. W tym przypadku mamy różne możliwości reakcji na te błędy.
Żeby zaimplementować sprawdzanie zakresu dodajemy nowy parametr do szablonu {Stack} który będzie określał klasę wytyczna dla tej strategii:
template<typename T = int , size_t N = 100, typename Checking_policy = No_checking_policy > class Stack { private: T _rep[N]; size_t _top; public: Stack():_top(0) {};
void push(const T &val) {
Checking_policy::check_push(_top,N); _rep[_top++]=val; }
void pop() { Checking_policy::check_pop(_top); --_top; }
const T& top() const { Checking_policy::check_top(_top); return _rep[top-1]; }
bool is_empty() { return !_top; }
};
Klasa
struct No_checking_policy { static void check_push(size_t,size_t) {}; static void check_pop(size_t) {}; static void check_top(size_t) {}; };
implementuje najprostszą strategię sprawdzania zakresu: brak sprawdzania. Proszę zauważyć że w tym wypadku najprawdopodobniej żaden kod nie zostanie dodany: kompilator "wyoptymalizuje" puste funckje.
Inne możliwe strategie to np.
class Abort_on_error_policy { public: static void check_push(size_t top,size_t size) {
if(top >= size) { std::cerr<<"trying to push elemnt on full stack: aborting"<<std::endl; abort(); } };
/* i podobnie dla pozostałych funkcji sprawdzających */ }; /*{mod06/code/policy2.html}{kod źródłowy} */
Programując w C++ wstyd by było nie użyć wyjątków:
struct Std_exception_on_error_policy {
static void check_push(size_t top,size_t size) {
if(top >= size) { throw std::range_error("over the top"); } };
/* i podobnie dla pozostałych funkcji sprawdzających */
}; /*{mod06/code/policy2.html}{kod źródłowy} */
Teraz możemy prosto konfigurować szablon {Stack} podając mu odpowiednie argumenty:
Stack<int,10> s_no_check; Stack<double ,100,Abort_on_error_policy> s_abort; Stack<int *,25,Std_exception_on_error_policy> s_except;
W celu zaimplementowania różnych strategii przydziały pamięci dodajemy dodatkowy parametr szablonu który sam będzie szablonem:
template<typename T = int , size_t N = 100, typename Checking_policy = No_checking_policy, template<typename U,size_t M> class Allocator_policy = Static_table_allocator > class Stack;
Szablon typy {Allocator_policy} posiada jeden typ stowarzyszony i szereg funkcji:
template<typename T,size_t N = 0> struct Static_table_allocator { typedef T rep_type[N]; void init(rep_type &,size_t) {}; void expand_if_needed(rep_type &,size_t) {}; void shrink_if_needed(rep_type &size_t) {}; void dealocate(rep_type &){};
static size_t size() {return N;};
};
Szablon {Stack} implementujemy teraz następująco:
template<...> class Stack {
typedef typename Allocator_policy<T,N>::rep_type rep_type; rep_type _rep; size_t _top; Allocator_policy<T,N> alloc; public: Stack(size_t n = N):_top(0) { alloc.init(_rep,n); };
void push(const T &val) { alloc.expand_if_needed(_rep,_top); Checking_policy::check_push(_top,alloc.size()); _rep[_top++]=val; }
void pop() { Checking_policy::check_pop(_top); --_top; alloc.shrink_if_needed(_rep,_top); }
const T& top() const { Checking_policy::check_top(_top); return _rep[top-1]; }
bool is_empty() { return !_top; }
Stack() {alloc.dealocate(_rep);}
}; /*{mod06/code/policy2.html}{kod źródłowy} */
Szablon
template<typename T,size_t N > struct Expandable_new_allocator { typedef T * rep_type; size_t _size; void init(rep_type &rep,size_t n) {_size=n;rep = new T[_size];}; void expand_if_needed(rep_type & rep,size_t top) { if(top == _size) { _size=2*_size; T *tmp= new T[_size]; std::copy(rep,&rep[top],tmp); delete [] rep; rep = tmp; } }; void shrink_if_needed(rep_type &size_t) { }; void dealocate(rep_type &rep){delete [] rep;};
size_t size() const {return _size;}; }; /*{mod06/code/policy2.html}{kod źródłowy} */
definiuje strategię dynamicznego przydziału pamięci "na żądanie". Możemy teraz dowolnie składać nasze strategie:
int n=10; Stack<int,0,Std_exception_on_error_policy,Expandable_new_allocator > s(n); Stack<int,10,Abort_on_error_policy,Static_table_allocator > s(n); /*{mod06/code/policy2.html}{kod źródłowy} */
Widać że takie podejście jest bardzo elastyczne, użytkownik może praktycznie dowolnie konfigurować sobie zachowanie klasy {Stack}, zwłaszcza że ma możliwość tworzenie własnych klas wytycznych.
Oczywiście powyższy przykład nie jest do końca dopracowany. Przede wszystkim strategie przydziału pamięci i strategie sprawdzenia zakresu nie są całkowicie niezależne. Np. w funkcji {push} jeśli powiedzie się wywołanie funkcji {expand_if_needed()} to nie ma potrzeby wywoływania funkcji {check_push()}. Po drugie całkowicie pominęliśmy kwestię diagnostyki funkcji alokujących pamięć. Możliwe rozwiązania to przekazanie {Checkin_policy} jako argumentu szablonu do {allocator_policy}. Można też rozważyć posiadanie dwu różnych klas wytycznych, jednej dla obsługi błedów przekroczenia zakresu drugiej do obsługi błędów przydziału pamięci.
Stosowanie wytycznej {Checking_policy} sprowadzało się do używania funkcji statycznych. W przypadku wytycznej {Allocator_policy} musieliśmy utworzyć obiekt tej klasy ponieważ niektóre implementacje tej wytycznej posiadają stan (w tym przypadku jest to zmienna {_size}). Alternatywnym sposobem użucia takiej wytycznej jest wykorzystanie dziedzicznia:
template<typename T = int , size_t N = 100, typename Checking_policy = No_checking_policy, template<typename U,size_t M> class Allocator_policy = Static_table_allocator > class Stack: private Checking_policy, private Allocator_policy<T,N> {
typedef typename Allocator_policy<T,N>::rep_type rep_type; rep_type _rep; size_t _top; public: Stack(size_t n = N):_top(0) { init(_rep,n); }; void push(const T &val) { expand_if_needed(_rep,_top); Checking_policy::check_push(_top,this->size()); _rep[_top++]=val; } void pop() { Checking_policy::check_pop(_top); --_top; this->shrink_if_needed(_rep,_top); } const T& top() const { Checking_policy::check_top(_top); return _rep[top-1]; } bool is_empty() { return !_top; } Stack() {this->dealocate(_rep);} }; /*{mod06/code/policy3.html}{kod źródłowy} */
Główna zmiana to konieczność kwalifikowania nazw niektórych funkcji przez {this->} tak aby stały się nazwami zależnymi (zob. Uzupelnic lbl:zalezne|).
Skorzystałem z dziedziczenie prywatnego aby zaznaczyć że dziedziczę implementację a nie interfejs ({Stack} nie jest {Allocator_policy}). Jednak dziedzicznie również interfejsy wytycznej {Allokator_policy} może być użyteczne. W tym celu rozważymy kolejną modyfikację naszego przykładu: przeniesiemy zmienna {_rep} z klasy {Stack} do klasy wytycznej np.
template<typename T,size_t N > class Dynamic_table_allocator { protected: typedef T * rep_type; rep_type _rep; size_t _size; void init(size_t n) {_size=n;_rep = new T[_size];}; void expand_if_needed(size_t) {}; void shrink_if_needed(size_t) {}; void dealocate(){delete [] _rep;};
size_t size() const {return _size;}; public: void resize(size_t n) { T *tmp= new T[n]; std::copy(_rep,&_rep[(_size<n)?_size:n],tmp); delete [] _rep; _rep = tmp; _size=n; } }; /*{mod06/code/policy3_1.html}{kod źródłowy} */
Pociąga to za sobą zmiany w klasie {Stack}:
template<typename T = int , size_t N = 100, typename Checking_policy = No_checking_policy, template<typename U,size_t M> class Allocator_policy = Static_table_allocator > class Stack: private Checking_policy, public Allocator_policy<T,N> {
size_t _top;
public: Stack(size_t n = N):_top(0) { Stack::init(n); }; void push(const T &val) { Stack::expand_if_needed(_top); Checking_policy::check_push(_top,this->size()); Stack::_rep[_top++]=val; } void pop() { Checking_policy::check_pop(_top); --_top; Stack::shrink_if_needed(_top); } const T& top() const { Checking_policy::check_top(_top); return Stack::_rep[top-1]; } bool is_empty() { return !_top; } Stack() { Stack::dealocate();} }; /*{mod06/code/policy3_1.html}{kod źródłowy} */
Zmieniłem również sposób uzależniania nazw niezależnych, na kwalifikację ich nazwą klasy {Stack}. Teraz możemy korzystać z interfejsu klasu {Dynamic_table_allocator} w klasie {Stack}.
Stack<int,n,Std_exception_on_error_policy,Dynamic_table_allocator > s(n); s.resize(20); /*{mod06/code/policy3_1.html}{kod źródłowy} */
Podsumowanie
Przypisy
<references/>