PF Moduł 16: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 347: | Linia 347: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:PF_M16_Slajd30.png]] | ||
|valign="top"|Ponieważ <math>\lambda=v/{\nu}</math> otrzymujemy: | |valign="top"|Ponieważ <math>\lambda=v/{\nu}</math> otrzymujemy: | ||
Linia 365: | Linia 365: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:PF_M16_Slajd31.png]] | ||
|valign="top"|Kiedy my się nie poruszamy, ale porusza się w naszym kierunku źródło dźwięku (na przykład zbliżający się samochód), to obrazowo możemy powiedzieć, że źródło (samochód) stara się dogonić uciekającą falę. W czasie jednego okresu fala przesunie się o odcinek | |valign="top"|Kiedy my się nie poruszamy, ale porusza się w naszym kierunku źródło dźwięku (na przykład zbliżający się samochód), to obrazowo możemy powiedzieć, że źródło (samochód) stara się dogonić uciekającą falę. W czasie jednego okresu fala przesunie się o odcinek <math>vT=\lambda</math> , ale źródło przesunie się o odcinek <math>s_z=v_z T</math> , gdzie <math>v_z\,</math> jest prędkością źródła. Długość fali będzie więc zmniejszona o odcinek jaki przebywa źródło w czasie jednego okresu: | ||
: <math>\lambda'=\lambda-s_z=(v-v_z)T=\frac{v-v_z}{\nu}</math> | |||
Mniejsza długość fali odpowiada większej częstotliwości dźwięku. Częstotliwość docierającej do nas fali dźwiękowej będzie więc: | |||
: <math>\nu'=\frac{v}{\lambda'}=\frac{v\nu}{v-v_z}=\nu\frac{v}{v-v_z}</math> | |||
czyli <math>\nu'>\nu</math> , co oznacza, że dźwięk odbierany jest wyższy niż wysyłany. | |||
Z postaci wyrażenia po prawej stronie wzoru, widać, że kiedy prędkość źródła będzie zbliżać się do prędkości fali, to częstotliwość będzie dążyć do nieskończoności, a kiedy będzie większa, to całe wyrażenie traci sens fizyczny. W takich przypadkach nie można stosować podanych wyżej wzorów na zmianę częstotliwości, bowiem sama fala zmienia się w czasie, a jej kształt jest inny. Dla prędkości większych od prędkości fazowej fali w danych ośrodku występuje zjawisko fali uderzeniowej, które ma miejsce, kiedy na przykład samoloty poruszają się z prędkością większą od prędkości dźwięku w powietrzu. Gdy samolot przekracza prędkość dźwięku, dochodzącą do nas falę uderzeniową, odbieramy jako grzmot. |
Wersja z 02:39, 18 sie 2006
![]() |
![]() |
Kiedy inne parametry fal (na przykład częstość, amplituda) będą się różnić, fala wypadkowa nie musi być falą sinusoidalną. Możesz to sprawdzić sam, korzystając z załączonej ilustracji interaktywnej. |