ZZL Moduł 11: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 617: | Linia 617: | ||
<hr width="100%"> | <hr width="100%"> | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M11_Slajd28.png]] | |||
|valign="top"|'''Assessment Centre – etapy procesu''' | |||
#Określenie celu i funkcji stanowiska na tle organizacji | |||
#Analiza stanowiska: zadań, sytuacji krytycznych, historii | |||
#Zdefiniowanie kryteriów: wybór 6-10 kryteriów zachowań niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania stanowiska, każde zdefiniowane jasno i czytelnie | |||
#Wybór ćwiczeń w oparciu o wymagania stanowiska i wybrane kryteria, pozwalających zaobserwować występowanie tych kryteriów, treść ćwiczeń zbliżona do rzeczywistych sytuacji w przyszłej pracy | |||
#Zaplanowanie programu sesji, czasu, miejsca, sędziów | |||
#Przeprowadzenie sesji, oceniający obserwują i notują | |||
#Ocena i opracowanie raportu – wskazanie silnych i słabych stron kandydatów w relacji do wymagań stanowiska | |||
Punktem wyjścia w tej metodzie jest sformułowanie wymagań stanowiska poprzez określenie kompetencji warunkujących efektywną realizację zadań. Służy temu analiza stanowiska. | |||
'''Najistotniejszymi elementami analizy stanowiska są:''' | |||
* Zadania, cele i oczekiwane rezultaty pracy | |||
* Obowiązki i odpowiedzialność | |||
* Pozostałe aktywności na stanowisku | |||
* Otoczenie zewnętrzne stanowiska (rynek, klienci) | |||
* Otoczenie wewnętrzne stanowiska | |||
* Krytyczne czynniki sukcesu | |||
* Kompetencje i umiejętności | |||
* Wiedza merytoryczna i doświadczenie zawodowe. | |||
Analiza stanowiska powinna prowadzić do wskazania, jakie umiejętności, predyspozycje uczestników Assessment Centre powinny być obserwowane. Jak pokazuje praktyka, najczęściej dokonuje się oceny takich wymiarów jak przywództwo, umiejętności w zakresie negocjacji, komunikowania się, współpracy. Nie powinno ich być więcej niż 7 do 9. Błędem jest także ocenianie więcej niż 3-4 wymiarów (kompetencji, kryteriów) w trakcie jednego ćwiczenia. Ważnym czynnikiem wpływającym na efektywność tej metody jest zastosowanie różnorodnych technik oceny. W trakcie Assessment Centre przeprowadza się wiele ćwiczeń, testów, symulacji i wywiadów, które stosowane są indywidualnie, bądź grupowo. Zastosowane techniki są tak zaprojektowane, by w jak najściślejszy sposób odzwierciedlać sytuacje rzeczywiste, takie, jakie zdarzają się w pracy na danym stanowisku. Przy pracy grupowej za optymalne, z punktu widzenia dokonania oceny uczestników, uważa się grupy czteroosobowe, a maksymalnie dopuszcza się grupy 6-8 osobowe. | |||
'''W Assessment Centre używa się wielu różnych ćwiczeń, pozwalających dokładnie ocenić poziom ustalonych wcześniej kryteriów (kompetencji), jak np.:''' | |||
* Wywiad biograficzny: pozwala sprawdzić kwalifikacje merytoryczne, doświadczenie zawodowe, umiejętności techniczne. Przeciętny czas trwania 60-90 minut. | |||
* Wywiad behawioralny: oparty jest na kryteriach zachowań. Pytania i przebieg wywiadu jest skonstruowany na postawie wybranych kryteriów, kluczowych na danym stanowisku. Czas trwania 90-120 minut. | |||
* Wywiad symulowany (role playing): w zależności od indywidualnej charakterystyki ćwiczenia, trwa wraz z przygotowaniem ok. 60 min. Podczas tego ćwiczenia uczestnik postawiony jest w trudnej sytuacji zawodowej, w której musi rozwiązać problem interpersonalny. | |||
* Ćwiczenie „in-basket": uczestnik musi, w ograniczonym czasie, uporać się z kilkunastoma pisemnymi notatkami powiązanymi ze sobą i odnoszącymi się do konkretnej sytuacji zawodowej. Czas trwania 90-240 minut, wraz z rozmową z oceniającym. | |||
* Ćwiczenia grupowe: uczestnicy, pracując w grupie mają przypisane role i ich zadaniem jest rozwiązać konkretny problem. Tworzone sytuacje są odzwierciedleniem ich przyszłych obowiązków. Ćwiczenia grupowe trwają, w zależności od problemu, od 30 do 120 minut. | |||
* Fact-fanding: w tego typu ćwiczeniu, zadaniem uczestnika jest podjęcie decyzji na bazie zebranych przez siebie, w trakcie trwania ćwiczenia, informacji. | |||
* Kwestionariusz motywacji | |||
* Testy zdolności i osobowości | |||
* Autoanaliza stylu kierowania | |||
* Prezentacje: uczestnik ma do dyspozycji opis sytuacji firmy i problemu. Jego zadaniem jest przedstawić swoje stanowisko w odniesieniu do tego konkretnego problemu i sytuacji. Przeciętny czas trwania wraz z przygotowaniem ok.120 minut. | |||
'''Podsumowując, Assessment Centre charakteryzują następujące założenia i działania:''' | |||
* Zachowanie jest najważniejsze: człowiek będzie w przyszłości zachowywał się tak samo jak w przeszłości | |||
* Poszczególne kryteria u kandydatów są oceniane przy pomocy zróżnicowanych technik, takich jak wywiady, symulacje, ćwiczenia, testy | |||
* Większość ćwiczeń ma formę symulacji zadań lub sytuacji, które występują w przyszłym środowisku | |||
* Ćwiczenia mogą być również przeprowadzane w grupie, co pozwala zaobserwować pracę kandydata w grupie i jego zdolność do współpracy z innymi ludźmi | |||
* Kandydaci są obserwowani przez wielu oceniających, również menedżerów ze swojej firmy | |||
* Zaobserwowane zachowanie jest oceniane na podstawie wcześniej określonych kryteriów wyłonionych w procesie dogłębnej analizy stanowiska | |||
* Końcowa ocena jest wynikiem dyskusji i syntezy ocen wszystkich oceniających. | |||
Wiele metod opiera ocenę kandydata na dane stanowisko (jego przydatność na tym stanowisku) na wynikach osiąganych przez niego na poprzednim stanowisku. Jest to skuteczne w przypadku, gdy nowe stanowisko nie różni się w wyraźny sposób, pod względem wymagań stawianych pracownikowi, od poprzedniego. Jeżeli jednak się różni, próba przewidywania efektywności danej osoby na nowym stanowisku, na podstawie jego wyników w poprzedniej pracy, jest wielce ryzykowna. Fakt, że ktoś jest, na przykład, świetnym przedstawicielem handlowym nie gwarantuje wcale, że będzie równie efektywny jako menedżer sprzedaży. W takich przypadkach metoda Assessment Centre jest niezastąpiona. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M11_Slajd29.png]] | |||
|valign="top"|'''Rozmowa kwalifikacyjna''' | |||
Specjaliści od rekrutacji twierdzą, że kandydatów zapraszanych na rozmowy kwalifikacyjne można podzielić na tych, którzy się do nich przygotowali i na tych którzy tego nie zrobili. | |||
Jest dużo książek, artykułów w prasie czy porad w Internecie ze wskazówkami pozwalającymi przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Kandydat przygotowany jest spokojniejszy, czuje się pewniej, ale wyuczone odpowiedzi natychmiast są rozpoznane przez doświadczonych konsultantów, którzy wówczas zadają pogłębione, często zaskakujące i nawet irytujące pytania, aby poznać prawdziwą motywację do pracy i osobowość kandydata. Do pytań, na które warto sobie samemu odpowiedzieć przed rozmową kwalifikacyjna należą te dotyczące: | |||
* powodów z jakich kandydat stara się o tę pracę | |||
* Identyfikacji czynników zadowolenia i niezadowolenia z aktualnej pracy, czego oczekuje w nowej firmie | |||
* największych sukcesów i największych porażek (i ich przyczyn) w dotychczasowej pracy zawodowej | |||
* zamierzeń zawodowych na najbliższe lata, co kandydat chce osiągnąć, jakie zdobyć stanowisko czy kwalifikacje | |||
* zalet i wad, czyli mocnych i słabych stron kandydata | |||
* sposobów organizacji swojej pracy | |||
* sposobów radzenia obie z konkretnymi problemami typowymi dla danej branży | |||
* jakie ma oczekiwania finansowe (odpowiadając na to trudne pytanie lepiej jest wskazać górne widełki oczekiwań z uwagą, że jest się gotowym do negocjacji, na ogół każdy oczekuje, że oferowana płaca nie będzie niższa niż dotychczasowa lub odpowiedzieć, że jest się otwartym na propozycję pracodawcy) | |||
* zainteresowań, hobby - jaki film ostatni widziałeś, jaką książkę ostatnio czytałeś? (warto się nad tym zastanowić wcześniej, aby nie puszczać wodzy fantazji, gdyż łatwo może to być zdemaskowane) |
Wersja z 02:49, 12 sie 2006
![]() |
Wybrane narzędzia rekrutacji
Opracowanie merytoryczne: Izabela Stawowa Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis |
![]() |
Słowa kluczowe
|