|
|
Linia 45: |
Linia 45: |
|
| |
|
| : (4) <math>\{0,1,2,3,4,5\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{1\})</math>. | | : (4) <math>\{0,1,2,3,4,5\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{1\})</math>. |
| </div></div> | | </div></div> }} |
| {{cwiczenie|1.4||
| |
|
| |
|
| Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że <math>\mbox{Ker}_f</math> jest kongruencją.
| |
| }}
| |
|
| |
|
| <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
| |
| Niech <math>f: S \rightarrow T</math> będzie homomorfizmem półgrupy <math>S</math> w półgrupę <math>T</math>. Mamy pokazać, że <center><math>\forall x, y, z \in
| |
| S\ x \mbox{Ker}_f y \Rightarrow zx \mbox{Ker}_f zy \wedge xz
| |
| \mbox{Ker}_f yz.</math></center>
| |
| Weźmy więc dowolne <math>x, y, z \in S</math> i załóżmy, że <math>x \mbox{Ker}_f y</math>. Z definicji <math>\mbox{Ker}_f</math> mamy, że <math>{f(x)=f(y)}</math>, zatem zachodzą także równości <math>f(x)f(z)=f(y)f(z)</math> oraz <math>f(z)f(x)=f(z)f(y)</math>. Ponieważ <math>{f}</math> jest homomorfizmem mamy <math>f(x)f(z)=f(xz)</math>, <math>f(y)f(z)=f(yz)</math>, <math>f(z)f(x)=f(zx)</math>, <math>f(z)f(y)=f(zy)</math>. Zatem zachodzą równości <math>f(xz)=f(yz)</math> oraz <math>f(zx)=f(zy)</math>, ale to oznacza, że <math>xz \mbox{Ker}_f yz</math> oraz <math>zx \mbox{Ker}_f zy</math>, a to mieliśmy pokazać.
| |
| </div></div>
| |
|
| |
|
|
| |
|
| }}
| |
| <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">.<math>(\mathds{Z}_{mod\ 6}, +)</math> jest monoidem. Jego podmonoidy mogą wyglądać następująco:
| |
|
| |
| : (1) <math>\{0\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{0\}</math>),
| |
|
| |
| : (2) <math>\{0, 2, 4\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{2\}</math>),
| |
|
| |
| : (3) <math>\{0, 3\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{3\}</math>),
| |
|
| |
| : (4) <math>\{0,1,2,3,4,5\}</math> (generowany przez zbiór <math>\{1\})</math>.
| |
| </div></div>
| |
| {{cwiczenie|1.4|| | | {{cwiczenie|1.4|| |
|
| |
|
Ćwiczenia 1
Ćwiczenie 1.1
Pokaż, że jeśli w zbiorze Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \mathds{Z}}
określimy działanie
to Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, \star)}
jest monoidem. Sprawdź, czy jest to monoid przemienny.
Rozwiązanie
Najpierw sprawdźmy łączność działania: niech Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle x, y, z \in \mathds{Z}}
. Pokażemy, że . Obliczamy:
Zatem działanie jest łączne. Aby pokazać, że struktura jest monoidem, musimy wskazać element neutralny. Pokażemy, że jest nim
0. Istotnie:
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \forall x \in \mathds{Z}\ x \star 0 = 0 \star x = 0 + x - 0 \cdot x = x.}
Monoid jest przemienny, gdyż
.
Ćwiczenie 1.2
Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny.
Rozwiązanie
Nie wprost. Rozważmy monoid i załóżmy, że istnieją co najmniej dwa elementy neutralne oraz . Ponieważ jest elementem neutralnym, zatem ; w szczególności dla mamy . Z drugiej strony, jest elementem neutralnym, zatem ; w szczególności dla mamy . Łącząc te dwa wyniki otrzymujemy , czyli . Zatem jeśli istniałyby dwa elementy neutralne i to musiałyby być sobie równe, a więc byłyby tym samym elementem.
Uwaga [dla zainteresowanych ćwiczenie 1.3]
{{{3}}}
Ćwiczenie 1.4
Niech będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że jest kongruencją.
Rozwiązanie
Niech
będzie homomorfizmem półgrupy
w półgrupę
. Mamy pokazać, że
Weźmy więc dowolne i załóżmy, że . Z definicji mamy, że , zatem zachodzą także równości oraz . Ponieważ jest homomorfizmem mamy , , , . Zatem zachodzą równości oraz , ale to oznacza, że oraz , a to mieliśmy pokazać.
Ćwiczenie 1.5
Skonstruuj odwzorowanie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle h: \mathds{Z}_{mod\ 4} \rightarrow \mathds{Z}_{mod\ 2}}
tak, aby było homomorfizmem monoidu
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 4}, \cdot, 1)}
w monoid Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 2}, \cdot, 1)}
.
Rozwiązanie
Połóżmy , . Sprawdź, że jest homomorfizmem oraz zauważ, że obrazem elementu neutralnego monoidu Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \mathds{Z}_{mod\ 4}}
przez homomorfizm jest element neutralny monoidu Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \mathds{Z}_{mod\ 2}}
.
Ćwiczenie 1.6
Niech
i
będą monoidami, a
suriekcją. Udowodnij, że
jest homomorfizmem monoidu na wtw gdy
( Z faktów, że jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że jest elementem neutralnym w
).
Rozwiązanie
oraz
.
Ćwiczenie 1.7
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że relacja taka, że
jest prawą kongruencją,
Rozwiązanie
Dowodzimy, że jest relacją równoważności.
- zwrotność:
- symetria:
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x\rho^r_T y \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow yz \in T) \Leftrightarrow\\ \Leftrightarrow (\forall z \in S\; yz \in T \Longleftrightarrow xz \in T) \Leftrightarrow y\rho^r_T x \Leftrightarrow }
- przechodniość:
Dowodzimy, że jest prawą kongruencją.
.
Ćwiczenie 1.8
Określ minimalny zbiór generatorów monoidów:
- (1) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, +, 0)}
,
- (2) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, \cdot, 1)}
,
- (3) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 5}, \cdot, 1)}
,
- (4) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 4}, +, 0)}
.
Rozwiązanie punktu 1
Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór , choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów: warunek ten spełnia również na przykład zbiór . Aby to pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy 1 oraz -1 i skorzystać z tego, że jest zbiorem generatorów. Mamy oraz .
Ćwiczenie 1.9
Dana jest półgrupa oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów .
Opisz słownie elementy tej podpółgrupy.
Rozwiązanie
Jest to zbiór wszystkich (i tylko takich) słów, które nie kończą się literą oraz w których nie występuje podsłowo
.
Ćwiczenie 1.10
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) ,
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie z wykładu ja-lekcja1-w.
Rozwiązanie punktu 1
Niech . Po pierwsze, zauważmy, że . Weźmy element . Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru , mianowicie: , zatem monoid nie jest wolny.
ZADANIA DOMOWE
Ćwiczenie 1.11]
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami,
a które ani półgrupami ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż
element neutralny.
- (1) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, +)}
,
- (2) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, \cdot)}
,
- (3) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{R}, +)}
,
- (4) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{R}, \cdot)}
,
- (5) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\;5}, +)}
,
- (6) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\;6}, \cdot)}
,
- (7) ,
- (8) ,
- (9) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (M_n(\mathds{R}), +)}
, gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle M_n(\mathds{R})}
jest rodziną macierzy o wymiarze o elementach rzeczywistych,
- (10) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (M_n(\mathds{R}), \cdot)}
, gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle M_n(\mathds{R})}
jest zdefiniowane jak powyżej,
- (11) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (n\mathds{Z}, +)}
, gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle n\mathds{Z}=\{mn:\ m \in \mathds{Z}\}}
jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle n \in \mathds{N}}
,
- (12) zbiór wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem , zdefiniowanym w następujący sposób:
RYSUNEK NR 1 (plik JA-lekcja1-c-rys1.bmp)
(czyli działanie na drzewach i polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa i ).
Ćwiczenie 1.12
Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne?
Ćwiczenie 1.13
Niech i będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także:
- (1) , gdzie ,
- (2) , gdzie i .
Ćwiczenie 1.14
Podaj przykłady:
- (1) jednoelementowego monoidu,
- (2) jednoelementowej półgrupy,
- (3) monoidów o 3, 5 i 11 elementach,
- (4) nieskończonej przeliczalnej półgrupy,
- (5) nieskończonej nieprzeliczalnej półgrupy.
Ćwiczenie 1.15]
Podaj przykład półgrupy i kongruencji taki, że
ale Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho}
jest skończona.
Ćwiczenie 1.16
Rozważmy monoid Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle S=(\mathds{Z}, +)}
i ustalmy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle k \in \mathds{N}}
. Znajdź monoidy ilorazowe Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho}
, gdzie relacja zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy jest kongruencją!):
wtw .
Ćwiczenie 1.17
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że:
- (1) relacja taka, że jest lewą kongruencją,
- (2) relacja taka, że jest kongruencją.
Ćwiczenie 1.18
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) .
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj
twierdzenie z wykładu ja-lekcja1-w.