ZZL Moduł 9: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 249: | Linia 249: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd17.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd17.png]] | ||
|valign="top"|'''Siatka kierownicza R. Blake, J. Mouton''' | |||
Siatka kierownicza Blake i Mounton wskazywała różne kombinacje zachowań zorientowanych na wykonanie zadań z zachowaniami zorientowanymi na pracowników. | |||
'''Wyróżniono pięć typów przywództwa:''' | |||
*'''kierowanie zubożone''' – minimalizacja wysiłków, by wykonać zadania w stopniu wystarczającym do utrzymania członkostwa w organizacji | |||
*'''kierowanie autorytarne''' – sprawność operacji jest wynikiem takich warunków pracy, aby czynnik ludzki przeszkadzał w możliwie małym stopniu | |||
*'''kierowanie zrównoważone''' – zadawalającą efektywność organizacji uzyskuje się przez zrównoważenie konieczności wykonania zadań z utrzymaniem zadawalającego morale wśród ludzi | |||
*'''kierowanie klubowe''' – zwracanie całej uwagi na odczuwane przez ludzi potrzeby utrzymywania harmonijnych stosunków prowadzi do dogodnego tempa pracy i przyjaznej atmosfery | |||
*'''kierowanie zespołowe''' – zaangażowanie ludzi prowadzi do osiągnięć w pracy; współzależność wynikająca ze wspólnoty celów z organizacją sprzyja tworzeniu atmosfery wzajemnego zaufania i szacunku | |||
Blake i Mounton prezentowali opinię, że przywództwo zespołowe, charakteryzujące się największym natężeniem zarówno zachowań zorientowanych na wykonanie zadania, jak i na troskę o ludzi jest najskuteczniejszym typem przewodzenia grupie w każdej sytuacji, niezależnie od warunków jakie się pojawią, bowiem zawsze wyzwala i wykorzystuje u członków grupy ich potencjał, zaangażowanie i kreatywność. | |||
Obserwacja zachowań skutecznych przywódców nie potwierdzała prawdziwości tego wniosku. Były bowiem efektywnie działające zespoły kierowane przez przywódcę nastawionego na pracowników, jak również styl przywódczy określony jako kierowanie autorytarne nie we wszystkich przypadkach skutkował spadkiem morale pracowników i pogorszeniem atmosfery w zespole. To zwróciło uwagę na konieczność uwzględnienia dodatkowych czynników wpływających na skuteczność przywództwa - czynników sytuacji. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd18.png]] | |||
|valign="top"|'''W stronę podejścia sytuacyjnego''' | |||
Robert Tannenbaum i Warren H. Schmidt prekursorzy podejścia sytuacyjnego do przywództwa opisali kontinuum postaw przywódczych, gdzie na krańcach znajdują się dwa skrajne typy przywództwa – które możemy nazwać autokratycznym i demokratycznym – a pomiędzy nimi umieszczone są cząstkowe postawy różniące się zakresem władzy osoby stojącej na czele i zakresem swobody członków grupy.<br> | |||
Postawa przywódcy zależna jest zatem od rozdziału tych dwóch zakresów.<br> | |||
Graficznie przedstawili tę zależność w następujący sposób: | |||
[[Grafika:ZZL_M9_rys_1.gif]] | |||
Uważali oni jednak, w odróżnieniu od swoich następców z Michigan i Ohio, że wybór jednej z postaw, wyklucza stosowanie drugiej – im przywódca będzie bardziej orientował się na zadania, tym mniej będzie koncentrował się na swoich podwładnych i odwrotnie. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd19.png]] | |||
|valign="top"|'''W stronę podejścia sytuacyjnego''' | |||
Tanennbaum i Schmidt pokazali również w swoich studiach, że przywódca zanim dokona wyboru swojej postawy powinien wziąć pod uwagę trzy zbiory sił: | |||
*siły występujące u kierownika – jego wiedzę, wartości, poglądy, nastawienie do pracy | |||
*siły występujące u podwładnych – ich wiedzę, wartości, poglądy, nastawienie do pracy | |||
*siły pojawiające się w danej sytuacji – normy i wartości obowiązujące w danej organizacji | |||
Tych badaczy można zatem uznać za prekursorów sytuacyjnego podejścia do przywództwa. | |||
Po niespełnionych próbach wyjaśnienia skuteczności przywództwa w kategoriach zachowań przywódcy, uznano potrzebę uwzględnienia czynników sytuacyjnych, wywierających wpływ na powodzenie lub niepowodzenie przywódcy. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd20.png]] | |||
|valign="top"|'''Klasyczne typy przywództwa''' | |||
Badacze zjawiska przywództwa dostrzegali, że wyjaśnienie skuteczności przywództwa jest bardziej złożone niż wyodrębnienie niezbędnych cech skutecznego przywódcy lub wskazanie preferowanych zachowań. Zwrócono uwagę na wpływ sytuacji i usiłowano wyodrębnić krytyczne czynniki sytuacyjne. | |||
Sytuacyjne podejście do przywództwa wyraża przekonanie, że postawa - zachowanie przełożonego powinno uwzględniać sytuację, w jakiej się znajduje on i jego zespół. | |||
Wybór danego stylu przewodzenia powinien być, zatem poprzedzony dokładną analizą kontekstu i warunków. Celem badaczy, którzy w ten sposób podchodzą do przywództwa, jest rozpoznanie zasadniczych warunków sytuacyjnych i pokazanie ich związku z danym stylem przywództwa. | |||
Tradycyjne badania wyróżniają trzy klasyczne typy kierowania/przywództwa: | |||
*Styl autokratyczny | |||
*Styl demokratyczny | |||
*Styl liberalny | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd21.png]] | |||
|valign="top"|'''Styl autokratyczny''' | |||
'''Styl autokratyczny cechuje''' ścisła kontrola działań grupy i podejmowanie wszystkich decyzji samodzielnie przez przywódcę, komunikowanie ma tu charakter jednokierunkowy. Kierownik sam określa cele swojego zespołu i sposoby ich realizacji, podejmuje decyzje i wydaje polecenia, arbitralnie rozstrzyga i udziela ocen, bez podania uzasadnień i podania kryteriów. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd22.png]] | |||
|valign="top"|'''Styl autokratyczny - skutki''' | |||
Czy należy unikać tego stylu, kiedy przyniesie dobre, a kiedy negatywne konsekwencje? | |||
Zastosowania stylu autokratycznego skutkuje w zakresie efektywności i postaw pracowników. | |||
'''Wpływ na pracowników:''' | |||
*osoby w zespole mogą nie identyfikować się z zleconymi zadaniami i nie odczuwać satysfakcji, nie będą angażować się w wykonywane zadania | |||
*relacje charakteryzuje bezosobowość, pracownicy odczuwają znaczny dystans i zagrożenie | |||
*pojawia się frustracja, agresja i niezadowolenie, wrogość, którą trudno jest usunąć lub zniwelować | |||
'''Efektywność:''' | |||
*ilość wykonywanej pracy jest wysoka, ale jakość, zwłaszcza oryginalność niska | |||
Zatem efektywność tego stylu zależy od charakteru zadania i kwalifikacji, a także oczekiwań pracowników. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd23.png]] | |||
|valign="top"|'''Styl demokratyczny''' | |||
'''Dla stylu demokratycznego jest charakterystyczne''' to, że uwzględnia uczestnictwo członków grupy w podejmowaniu decyzji. | |||
Kierownik zachęca członków zespołu do podejmowania decyzji dotyczących celów grupowych i środków prowadzących do ich osiągnięcia, gdy pojawiają się trudności, to proponuje sposoby radzenia sobie z nimi, ale wybór sposobu pozostawia grupie, pobudza inicjatywę, wprowadza i zachęca do dwustronnej komunikacji. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd24.png]] | |||
|valign="top"|'''Styl demokratyczny – skutki''' | |||
Niektórzy uważają, że styl demokratyczny jest najlepszy i powinien być zawsze stosowany. Faktycznie zastosowania stylu demokratycznego pozytywnie wpływa na efektywność i postawy pracowników. | |||
'''Wpływ na pracowników:''' | |||
*członkowie identyfikują się z celami | |||
*chętniej się angażują | |||
*odczuwają większą satysfakcję | |||
'''Efektywność:''' | |||
*mniejsza ilość wykonywanej pracy, ale wyższa jakość i oryginalność | |||
*większa czasochłonność | |||
*mogą pojawić się negatywne zjawiska związane z dynamiką grupową: brak mobilizacji, niepotrzebne dyskusje o drugoplanowych kwestiach | |||
Nie w każdej sytuacji zastosowanie stylu demokratycznego przyniesie korzyści. Jest on odpowiedni wobec pracowników o potwierdzonych kwalifikacjach, gotowych podejmować odpowiedzialność. To podejście będzie wskazane w przypadku zadań o złożonym charakterze, wymagających konfrontacji różnych punktów widzenia, współuczestnictwa pracownika w analizie problemu i poszukiwaniu jego rozwiązań w oparciu o doświadczenia i kompetencje pracownika. Styl demokratyczny zastosowany wobec pracownika, który oczekuje ścisłych instrukcji nie zwiększy jego satysfakcji, a przeciwnie pracownik poczuje się pozbawiony oparcia. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd25.png]] | |||
|valign="top"|'''Styl liberalny''' | |||
Trzeci z wyróżnionych stylów to '''styl liberalny''', który polega na pozostawieniu grupie swobody w podejmowaniu decyzji i kontroli własnych działań i w efekcie końcowym oznacza rezygnację z przewodzenia, brak jakiejkolwiek ingerencji w działania grupowe. | |||
Kierownik wycofuje się zarówno z działań grupy, jak i rezygnuje ze swoich uprawnień kierowniczych, nie udziela informacji, nie ocenia, nie komunikuje się. | |||
Czy w tej grupie jest w ogóle kierownik – można zapytać? Czy gdzieś taki styl bywa świadomie stosowany, czy to raczej błąd w sztuce kierowania? | |||
Przyjrzyjmy się najpierw, jakie są skutki stosowania tego podejścia. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd26.png]] | |||
|valign="top"|'''Styl liberalny - skutki''' | |||
Zastosowania stylu liberalnego skutkuje w zakresie efektywności i postaw pracowników. | |||
'''Wpływ na pracowników:''' | |||
*możliwa wysoka niepewność i brak poczucia bezpieczeństwa | |||
*może pojawić się apatia, gdy pracownicy nie mają się do kogo odwoływać w sytuacjach zagrożenia | |||
*ryzyko pojawienia się konkurencyjnych liderów nieformalnych | |||
'''Efektywność:''' | |||
*możliwa niska produktywność zarówno pod względem ilości jak i jakości | |||
Przeważają zatem negatywne konsekwencje. Jednak mogą być takie sytuacje, gdy styl liberalny jest właściwy. Gdy mamy do czynienia z pracownikami nastawionymi na rozwój, którzy samodzielnie poszukują zadań do wykonania i nie potrzebują nadzoru, wskazówek, ani ukierunkowania w swoich działaniach. Dotyczy to pracowników ambitnych, dążących do wykazania się, posiadających wystarczające kompetencje i silną motywację. Takim pracownikom kierownik nie jest potrzebny, sami dostrzegą wyzwania, podejmą je i realizując osobiste cele przyczyniają się do rozwoju organizacji. Gdzie spotkamy takich pracowników i czy wiele organizacji lub zespołów może sobie pozwolić na zastosowanie stylu liberalnego? Podręczniki zarządzania wskazują NASA jako miejsce, gdzie gromadzi się wybitnie uzdolnione i zmotywowane jednostki, stwarza im się znakomite warunki do pracy, którą trudno wprost ukierunkować i czeka na wyniki. Zatem styl liberalny w pewnym zakresie można stosować wobec naukowców, prowadzących badania i pracujących nad nowymi wynalazkami, technologiami, gdzie trudno przewidzieć ostateczne wyniki tych prac, jak trudno jest przewidzieć kierunki rozwoju technologii. Inne przykłady, gdy styl liberalny może przynieść pozytywne skutki to zadania wymagające inicjatywy, kreatywności np. praca dziennikarza, pracownika agencji reklamowej. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd27.png]] | |||
|valign="top"|'''Ewolucyjny model przywództwa''' | |||
Amerykańcy badacze P. Hersey i K. H. Blanchard są autorami ewolucyjnego modelu przywództwa. Zmienne sytuacyjne, które wyróżnili dotyczą wyłącznie podwładnych, są to | |||
*stopień dojrzałości merytoryczno-technicznej zespołu lub pracownika, definiowany jako, '''umiejętności, kwalifikacje i doświadczenie''', jakimi dysponują pracownik lub zespół | |||
*stopień dojrzałości społeczno-emocjonalnej zespołu lub pracownika, definiowany jako gotowość do ponoszenia odpowiedzialności i chęć angażowania się w samodzielne rozwiązywanie zadań, '''motywacja do pracy''' | |||
W związku z tym można wyróżnić cztery fazy rozwoju pracownika lub zespołu w jego swoistym „cyklu życia”, które wymagają odmiennego podejścia i stylu przywódczego. | |||
Przywództwo ma charakter dynamiczny, przywódca dopasowuje swoje zachowanie do stopnia rozwoju pracownika/zespołu, wspomaga jego rozwój.<br> | |||
Przywódca reaguje na zdiagnozowane niedostatki kompetencji i/lub osłabienie motywacji pracownika. Takie postępowanie, zgodnie z koncepcją Hersey’a i Blanchard’a zapewni mu powodzenie i będzie zwiększać efektywność zespołu, którym kieruje, wymaga jednak od niego niezwykłej spostrzegawczości i elastyczności działania. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd28.png]] | |||
|valign="top"|'''Ewolucyjny model przywództwa''' | |||
Przywódca wspomagając rozwój pracownika (zespołu) powinien odpowiednio do sytuacji oddziaływać na kompetencje pracownika i/lub jego motywację, bowiem te dwa czynniki sytuacji są kluczowe w tej koncepcji. Kompetencje pracownika – rozumiane nie jako formalne kwalifikacje, ale faktyczne, potwierdzone doświadczeniem umiejętności wykonywania zadań związanych ze stanowiskiem które zajmuje, w miarę upływu czasu i stażu pracy zwiększają się. Przywódca rozwiązuje problem niedostatku kompetencji pracownika poprzez zachowania zorientowane na zadania – dyrektywne. | |||
Motywacja – zapał do pracy, zaangażowanie jest zmienne w czasie i nie bezpośredniego związku między czasem zatrudnienia i doświadczeniem pracownika a poziomem jego motywacji. Przywódca reaguje na osłabienie motywacji pracownika poprzez zachowania zorientowane na relacje – wspierające. Przywódca może niezależnie przejawiać zachowania zorientowane na zadania (dyrektywne) i zachowania zorientowane na relacje (wspierające). | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd29.png]] | |||
|valign="top"|'''Ewolucyjny model przywództwa''' | |||
'''Zachowania dyrektywne''', których celem jest zwiększenie kompetencji pracownika to wyjaśnianie co i jak, kiedy i gdzie powinien zrobić. Jest to udzielanie instrukcji, pokazywanie, szkolenie na stanowisku pracy, a także nadzór nad wykonywaniem zadania, kontrolowanie jakości i ilości wykonywanej pracy. To przede wszystkim komunikacja jednostronna – przepływ informacji od przełożonego do pracownika. Pracownik, który nie zna metod wykonywania pracy oczekuje, że zostanie mu wyjaśnione i opisane co i jak powinien robić, a przełożony sprawdzi czy wykonuje zadanie prawidłowo i wskaże co trzeba poprawić. W ten sposób zdobywamy biegłość w wykonywaniu zadań – pod okiem przełożonego, który swoimi instrukcjami i nadzorem wspomaga wzrost naszych kompetencji. | |||
'''Zachowania wspierające''', których celem jest zidentyfikowanie przyczyn obniżeniu motywacji polegają przede wszystkim na komunikacji dwustronnej między przełożonym, a pracownikiem. Kierownik słucha opinii podwładnych, dostarcza wsparcia i zachęty, ułatwia interakcje, włącza podwładnych w podejmowanie decyzji. Znacznie trudniej opisać jak takie działania w praktyce powinny być realizowane, bowiem muszą być one zindywidualizowane. Problemy osłabienia motywacji mają różne przyczyny dla różnych pracowników i celem kierownika jest znaleźć rozwiązanie tego problemu dla konkretnego pracownika, którego to dotyczy. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd30.png]] | |||
|valign="top"|'''Przywództwo sytuacyjne wg K. Blancharda''' | |||
Graficzny model zastosowania właściwych stylów wobec pracowników na określonym poziomie rozwoju przedstawia rysunek obok. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd31.png]] | |||
|valign="top"|'''Style kierowania wg K. Blancharda''' | |||
W zależności od poziomu kompetencji pracownika w wykonywaniu zadań (mała lub duża) oraz od siły jego zaangażowania (chwiejna lub silna motywacja) przywódca wybiera najodpowiedniejszy do danej sytuacji styl z czterech stylów kierowania stanowiących kombinację zachowań dyrektywnych i wspierających. Są to: | |||
*'''Styl dyrektywny''' (Directing) | |||
*'''Styl prowadzący''' (Coaching) | |||
*'''Styl wspierający''' (Supporting) | |||
*'''Delegowanie''' (Delegating) | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd32.png]] | |||
|valign="top"|'''Style kierowania wg K. Blancharda''' | |||
Wyróżnione przez K. Blancharda style kierowania charakteryzuje: | |||
*'''Styl dyrektywny:''' duże natężenie zachowań dyrektywnych, małe natężenie zachowań wspierających jest właściwy wobec pracownika o małej kompetencji i dużej motywacji | |||
*'''Styl prowadzący:''' duże natężenie zachowań dyrektywnych, duże natężenie zachowań wspierających jest właściwy wobec pracownika o pewnej kompetencji i chwiejnej motywacji | |||
*'''Styl wspierający:''' małe natężenie zachowań dyrektywnych, duże natężenie zachowań wspierających jest właściwy wobec pracownika o dużej kompetencji ale chwiejnej motywacji | |||
*'''Delegowanie:''' małe natężenie zachowań dyrektywnych, małe natężenie zachowań wspierających jest właściwe w odniesieniu do pracownika o dużej kompetencji i dużej motywacji | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd33.png]] | |||
|valign="top"|'''Sytuacyjne modele przywództwa''' | |||
Różne badania i analizy prowadzone w ramach sytuacyjnego podejścia do przywództwa pozwoliły na określenie głównych czynników sytuacji, które należy uwzględnić przy wyborze stylu kierowania. Są to: | |||
*kwalifikacje podwładnych | |||
*osobowość pracowników | |||
*charakter zadania | |||
*stopień ryzyka i koszty związanych z możliwością powstawania zakłóceń | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd34.png]] | |||
|valign="top"|'''Czynniki wpływające na efektywność stylów kierowania''' | |||
Uwzględniając '''kwalifikacje podwładnych''' (ich wiedzę, umiejętności, doświadczenie) przywódca dostosowuje swoje działania do kwalifikacji i przygotowania zawodowego podwładnych. Im niższe kwalifikacje, tym częściej sprawdza się w praktyce styl autokratyczny. Jeśli kwalifikacje pracowników są wysokie odpowiedniejszy będzie styl demokratyczny. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd35.png]] | |||
|valign="top"|'''Czynniki wpływające na efektywność stylów kierowania''' | |||
'''Osobowość pracowników''' to kolejny czynnik, który należy rozważyć przy wyborze stylu kierowania. I tak osoby samodzielne, ambitne, angażujące się i chcące przejmować odpowiedzialność za swoje decyzje, działają zwykle bardziej efektywnie pod kierownikiem demokratą. Natomiast osoby szukające oparcia i mające kłopoty z podejmowaniem decyzji uzyskują najczęściej lepsze efekty podlegając autokracie. Kierownik powinien mieć umiejętność rozpoznania oczekiwań swoich pracowników w tym zakresie. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd36.png]] | |||
|valign="top"|'''Czynniki wpływające na efektywność stylów kierowania''' | |||
'''Charakter zadania''' (w połączeniu z kwalifikacjami pracownika) powinien być czynnikiem, który wskazuje jaki styl będzie zastosowany. Stwierdzone prawidłowości są następujące: | |||
*zadania twórcze, nierutynowe, które nie mają jasno sprecyzowanego celu wymagają zazwyczaj demokratycznego podejścia | |||
*prace odtwórcze, raz zaprogramowane i powtarzalne, np. montażowe przede wszystkim kontrolnego | |||
W pracach wykonywanych zbiorowo, gdzie osoby wykonują te same, ale niezależne od siebie zadnia, np. kopanie rowów – najwłaściwszy jest autokrata, a gdy pracownicy pracują wspólnie nad jednym zadaniem, np. opracowanie projektu demokrata. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd37.png]] | |||
|valign="top"|'''Czynniki wpływające na efektywność stylów kierowania''' | |||
Dodatkowy czynnik wpływający na efektywność stylu kierowania to stopień ryzyka i koszty związane z możliwością powstawania zakłóceń. W sytuacjach obciążonych wysokim ryzykiem i zagrożeniem bardziej wskazany jest styl autokratyczny, gdyż szybko redukuje napięcie, o powodzeniu decyduje tutaj szybkość podejmowania decyzji. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd38.png]] | |||
|valign="top"|'''Czynniki wpływające na efektywność stylów kierowania''' | |||
Z praktycznego punktu widzenia przy wyborze stylu kierowania, niezależnie od własnych preferencji, nie należy ignorować kultury organizacyjnej i czynników społecznych, do których zalicza się: | |||
*styl przełożonego, styl preferowany w firmie | |||
*oczekiwania kolegów | |||
*wpływ kultury i powszechność pewnych stylów | |||
*stopień rozwoju zespołu | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd39.png]] | |||
|valign="top"|'''Czynniki wpływające na efektywność stylów kierowania''' | |||
Uwzględniamy '''styl przełożonego''', czyli powielamy zachowania naszego bezpośredniego zwierzchnika, chcąc m.in. uniknąć kary.<br> | |||
Styl działania dopasowywany jest również do sposobów przywództwa preferowanych przez kolegów zajmujących te same pozycje – harmonizujemy z ich oczekiwaniami, wpisując się w klimat organizacyjny. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd40.png]] | |||
|valign="top"|'''Czynniki wpływające na efektywność stylów kierowania''' | |||
Na styl naszego przywództwa wpływa cały szereg uwarunkowań zewnętrznych, począwszy od kultury a skończywszy na pewnych modach.<br> | |||
W miarę rozwoju zespołu, integrowania i nabywania przez jego członków nowych umiejętności przywódca powinien zmieniać swoje podejście, zgodnie ze wskazaniami ewolucyjnego modelu przywództwa autokratyzm ustępuje demokracji. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd41.png]] | |||
|valign="top"|'''Przywództwo transformacyjne''' | |||
Z wyzwaniami, jakie niesie dla przywództwa zmiana warunków zewnętrznych, związany jest rozwój koncepcji ''przywództwa transformacyjnego'', niekiedy nazywanego też przywództwem charyzmatycznym. | |||
W warunkach nieustannej zmiany otoczenia większość przedsiębiorstw i organizacji musiała szybko dokonać radykalnych przeobrażeń w sferze podejmowanych działań. Zmiany otoczenia, które skutkowały zmianami funkcjonowania firmy, wymagały od członków organizacji szybkiego przestawienia się i przystosowania do działania w nowych warunkach. Potrzebni byli ludzie, którzy przeprowadzą organizacje przez ten burzliwy okres. Przywódcy transformacyjni starają się odpowiedzieć na tę społeczną potrzebę, której inni nie dostrzegli. Mają oni zdolność odczytywania słabych jeszcze sygnałów nowych trendów, rozumienia jakie będą kierunki zmian. Na podstawie tej zdolności budują wizję, która uwzględniając interesy uczestników organizacji, mobilizuje ich do wysiłku – osiągnięcia wskazanych celów. | |||
Aby tego dokonać współczesnemu przywódcy niezbędna jest ulotna i trudno mierzalna charyzma, dzięki której będzie mógł przekonać pracowników organizacji do wszystkich modyfikacji i przeobrażeń. Jednak są zasadnicze różnice między liderem charyzmatycznym a transformacyjnym. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd42.png]] | |||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 255: | Linia 613: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd43.png]] | ||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd44.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd45.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd46.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd47.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd48.png]] | |||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 262: | Linia 655: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd49.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 269: | Linia 662: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd50.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} |
Wersja z 13:45, 11 sie 2006
![]() |
Wykład 9. Przywództwo
opracowanie wykładu: Izabela Stawowa opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis |
![]() |
Tematyka wykładu:
|
![]() |
Przywództwo sytuacyjne wg K. Blancharda
Graficzny model zastosowania właściwych stylów wobec pracowników na określonym poziomie rozwoju przedstawia rysunek obok. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |