ZZL Moduł 7: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd1.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd1.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Motywowanie w teorii i praktyce – część 1''' | ||
opracowanie merytoryczne: Izabela Stawowa | |||
opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis | |||
|} | |} | ||
Linia 8: | Linia 13: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd2.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd2.png]] | ||
|valign="top"|'''Wprowadzenie''' | |||
Od czego zależy motywacja? Czy można ukierunkować działania pracowników? | |||
Zastanawiali się nad tym twórcy koncepcji teoretycznych wyjaśniających mechanizm motywacji, zastanawiają się nad tym praktycy zarządzania. | |||
Teorie motywacji wskazując prawidłowości kierujące powstawaniem dążeń i potrzeb człowieka oraz jego możliwości i zdolności, dążyły do wypracowanie modelu działań skutecznego aktywizowania pracowników - w celu wzrostu efektywności organizacji. | |||
Praktycy dostrzegają złożoność zagadnienia motywowania. Rozważania o motywacji rozpoczniemy od przedstawienia ich opinii, a następnie przyjrzymy się teoriom motywacji. Jak kształtowały się poglądy na to co skłania ludzi do działania. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd3.png]] | |||
|valign="top"|'''Słowa kluczowe''' | |||
*motywowanie, motywacja | |||
*zarządzanie naukowe | |||
*Human Relations | |||
*teoria X, teoria Y | |||
*hierarchia potrzeb | |||
*czynniki higieny, motywatory | |||
*wzbogacanie pracy | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd4.png]] | |||
|valign="top"|'''Tematyka wykładu''' | |||
'''Czym jest motywowanie''' | |||
'''Modele motywacji:''' | |||
*Model tradycyjny | |||
*Model stosunków współdziałania | |||
*Model zasobów ludzkich | |||
'''Teorie potrzeb:''' | |||
*teoria hierarchii potrzeb A. Maslowa | |||
*teoria ERG C.P. Alderfera | |||
*teoria trzech potrzeb D.C. McClellanda | |||
*dwuczynnikowa teoria potrzeb F. Herzberga | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd5.png]] | |||
|valign="top"|'''Motywowanie budzi sprzeczne opinie''' | |||
Motywowanie to wpływanie na kogoś w taki sposób, aby ten ktoś zrobił to, co ja chcę, tak jak ja chcę, w tym czasie, kiedy ja chcę i żeby myślał, że chciał to zrobić sam (opinia przypisywana D. Eisenhowerowi)<br> | |||
Czy to definicja motywowania czy manipulacji?<br> | |||
Poznając teorie motywacji będziemy się przyglądali czy można aktywizować działanie człowieka bez jego woli. Czy teorie udzielają jednoznacznych odpowiedzi? Nasze własne doświadczenia mogą nam pomóc w rozstrzygnięciu tego dylematu – czy jesteśmy obiektem manipulacji pod etykietką motywowania, czy też świadomie wybieramy własne działanie. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd6.png]] | |||
|valign="top"|'''Motywowanie jest…''' | |||
W debacie zorganizowanej przez ''Personel i Zarządzanie'' praktycy zarządzania personelem zastanawiali się nad złożonością motywowania. Motywowanie to nauka na błędach i uczestnicy spotkania przedstawiali przykłady różnych pułapek motywowania z własnych doświadczeń. Punktem wyjścia było określenie czym jest motywowanie. | |||
Oto wskazania osób, które na co dzień zaangażowane są w działania związane z zarządzaniem kadrami: | |||
'''Motywowanie jest…''' | |||
*sztuką kształtowania przestrzeni biznesowej przez skuteczne zachęcanie pracowników do osiągania celów organizacji (M. Jabłońska-Wołoszyn) | |||
*prawdziwą sztuką, a podstawową rolą zarządu, kierownictwa firmy jest nie demotywowanie personelu (N. Sosińska) | |||
*skłanianiem kogoś do działania (R. Żelewski) | |||
*zmierza do tego, aby ludzie chcieli chcieć (T. Oleksyn) | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd7.png]] | |||
|valign="top"|'''Motywowanie jest…''' | |||
*jedną z podstawowych funkcji zarządzania, dzięki której zarząd firmy tworzy warunki do tego, aby ludzie pracowali efektywnie (R. Reinfuss) | |||
*szkodliwe. Zamiast mówić o motywowaniu powiedzmy sobie, czy kary i nagrody są skuteczne w zarządzaniu. Czy motywowanie to kij i marchewka, czy chodzi o coś więcej np. o działanie i zmianę postaw. (A. Blikle) | |||
'''(fragment debaty praktyków zarządzania personelem na temat pułapek motywowania, ''Personel i Zarządzanie'', nr 7, 2006)''' | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd8.png]] | |||
|valign="top"|'''Podstawowy proces motywacji''' | |||
Motywację łączy się z potrzebami. Ludzie odczuwają różnorodne potrzeby, które wyzwalają w nich dążenie do zaspokojenia. Niezaspokojona potrzeba wywołuje w człowieku napięcie wewnętrzne i poczucie dyskomfortu, tym samym wzbudzona zostaje energia, ażeby podjąć działanie, w efekcie którego nastąpi realizacja potrzeby i napięcie zostanie usunięte. | |||
Motywacja zatem to chęć robienia czegoś, zależna od możliwości zaspokojenia przez to działanie jakiejś potrzeby danej jednostki | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd9.png]] | |||
|valign="top"|'''Podstawowy proces motywacji''' | |||
Korzenie motywacji leżą w psychice człowieka i jest ona stanem psychologicznym oznaczającym gotowość jednostki do podjęcia określonego działania. Obejmuje zatem wszystkie te czynniki, które pobudzają człowieka do działań, które nadają tym działaniom określony kierunek i które podtrzymują to pobudzenie. Proces motywacyjny regulując i sterując postępowaniem człowieka musi zatem doprowadzić do uzyskania oczekiwanego wyniku (rezultatu działania). | |||
'''Przyjmuje się, że istnieją trzy niezbędne warunki procesu motywacyjnego:''' | |||
{| style="color:white" | |||
|- | |||
| bgcolor="#336699" align="center"|'''1.''' || bgcolor="#336699" | jednostka musi odczuwać potrzebę, pragnienie, życzenie itp. i musi pojawić się czynnik, możliwość działania, które jest zdolne tę potrzebę zaspokoić | |||
|- | |||
| bgcolor="#336699" align="center"| || bgcolor="#336699" | pracownicy muszą wykazywać określone potrzeby, a kierownictwo powinno te potrzeby aktywizować | |||
|- | |||
| bgcolor="#FFFF99" align="center"|<span style="color:black">'''2.'''</span> || bgcolor="#FFFF99" | <span style="color:black">jednostka musi postrzegać oczekiwany wynik (rezultat) działania za pożyteczny i korzystny dla siebie</span> | |||
|- | |||
| bgcolor="#FFFF99" align="center"| || bgcolor="#FFFF99" | <span style="color:black">pracownicy muszą być przekonani, że zaproponowane im działania przez kierownictwo będą sprzyjać i przyczyniać się do realizacji ich potrzeb</span> | |||
|- | |||
| bgcolor="#50BBFF" align="center"|<span style="color:black">'''3.'''</span> || bgcolor="#50BBFF" | <span style="color:black">jednostka musi wyrażać przekonanie, że dany wynik w danych warunkach będzie można uzyskać w stopniu dla niej satysfakcjonującym</span> | |||
|- | |||
| bgcolor="#50BBFF" align="center"| || bgcolor="#50BBFF" | <span style="color:black">pracownicy muszą mieć pewność, że składane im propozycje działań są możliwe do osiągnięcia w danych warunkach i przy ich stanie wiedzy i umiejętności</span> | |||
|} | |||
'''Motywację można charakteryzować odwołując się do jej następujących właściwości:''' | |||
*'''kierunku''' – który oznacza wskazanie wyniku (lub zespołu wyników), który zostanie osiągnięty przez podjęcie określonego działania | |||
*'''natężenia''' – które oznacza mniejszą lub większą zdolność do wyłączania konkurencyjnych motywów; motyw jest tym silniejszy, im trudniej jest nakłonić człowieka do rezygnacji z danego działania, im człowiek w swoich działaniach wykazuje się większą wytrwałością i zdeterminowaniem | |||
*'''wielkości''' – która wyznacza rozmiar wyniku, jaki jest niezbędny, ażeby móc zaspokoić dany motyw; motywacja jest tym większa, im więcej potrzeba dla jej zaspokojenia, np. jeśli ktoś chce posiadać przewagę nad innymi, to o wielkości jego motywacji powie nam miejsce w hierarchii, do którego dąży | |||
*'''intensywności''' – która oznacza poziom mobilizacji organizmu przy realizacji danego motywu, stopień napięcia wewnętrznego towarzyszący działaniu i ilość energii, jaką trzeba poświecić dla osiągnięcia danego wyniku | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd10.png]] | |||
|valign="top"|'''Teorie motywacji''' | |||
Głównym zadaniem teorii motywacji jest wypracowanie takiego modelu działań podejmowanych w celu aktywizowania pracowników, aby po ich zastosowaniu nastąpił wzrost efektywności organizacji. Teorie motywacji zajmują się zatem analizą ludzkiej psychiki – jeśli zostaną odkryte zasady, według których człowiek postępuje, to będzie można opracować szereg elementów, które wpływają na niego znacząco. Poznawszy prawidłowości kierujące powstawaniem dążeń i potrzeb człowieka oraz jego możliwości i zdolności, można podejmować działania, których celem jest dynamizowanie potencjału człowieka. W powyższych koncepcjach pracownik jawi się jako obiekt, którym można odpowiednio sterować i manipulować. Jednak należy pamiętać o tym, że człowiek nie jest tylko biernym obiektem oddziaływań, ale potrafi aktywnie i samodzielnie działać, wpływać na otaczające go środowisko, ma umiejętność samoregulacji. | |||
Psycholog Janusz Reykowski w klasycznej pracy „Teoria motywacji, a zarządzanie” odnosi samoregulację jednostki do następujących wymiarów: | |||
*jednostka umie sama wyszukiwać informacje, poddawać je analizie, oceniać, selekcjonować; zatem samo obsypanie człowieka informacjami nie sprawi, że będzie on działał zgodnie z sugestiami w nich zawartymi | |||
*jednostka potrafi sama siebie nagradzać i karać – odczuwa zadowolenie i satysfakcję, jeśli jakieś zadanie wykona dobrze, a niepokój i złość, gdy jej się coś nie powiedzie | |||
*jednostka umie wybierać działania, jakie będzie chciała podejmować i uzależniać swój wybór od warunków w jakich się znajduje; umie samodzielnie określać swoje cele i dostosowywać do nich działania | |||
*jednostka umie eliminować działania i czynniki, które zakłócają realizację jej planów i zamierzeń | |||
Jednak zdolność do samoregulacji nie występuje z jednakową siłą u wszystkich osób. Zależy od wiedzy, doświadczeń, predyspozycji osobowościowych, zaangażowania. Im jednostka dysponuje większą wiedzą i doświadczeniem, jest bardziej krytyczna wobec otoczenia, wypracowała autonomiczny system wartości, którym konsekwentnie kieruje się w życiu, tym jej umiejętność samoregulacji jest bogatsza i bardziej wszechstronna, a chęć do utrzymania niezależności większa. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd11.png]] | |||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 14: | Linia 178: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd12.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 21: | Linia 185: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd13.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 28: | Linia 192: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd14.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 35: | Linia 199: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 42: | Linia 206: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd16.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 49: | Linia 213: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd17.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 56: | Linia 220: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd18.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 63: | Linia 227: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd19.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 70: | Linia 234: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika: | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M7_Slajd20.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} |
Wersja z 12:45, 11 sie 2006
![]() |
Motywowanie w teorii i praktyce – część 1
opracowanie merytoryczne: Izabela Stawowa opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis |
![]() |
Słowa kluczowe
|
![]() |
Teorie motywacji
Głównym zadaniem teorii motywacji jest wypracowanie takiego modelu działań podejmowanych w celu aktywizowania pracowników, aby po ich zastosowaniu nastąpił wzrost efektywności organizacji. Teorie motywacji zajmują się zatem analizą ludzkiej psychiki – jeśli zostaną odkryte zasady, według których człowiek postępuje, to będzie można opracować szereg elementów, które wpływają na niego znacząco. Poznawszy prawidłowości kierujące powstawaniem dążeń i potrzeb człowieka oraz jego możliwości i zdolności, można podejmować działania, których celem jest dynamizowanie potencjału człowieka. W powyższych koncepcjach pracownik jawi się jako obiekt, którym można odpowiednio sterować i manipulować. Jednak należy pamiętać o tym, że człowiek nie jest tylko biernym obiektem oddziaływań, ale potrafi aktywnie i samodzielnie działać, wpływać na otaczające go środowisko, ma umiejętność samoregulacji. Psycholog Janusz Reykowski w klasycznej pracy „Teoria motywacji, a zarządzanie” odnosi samoregulację jednostki do następujących wymiarów:
Jednak zdolność do samoregulacji nie występuje z jednakową siłą u wszystkich osób. Zależy od wiedzy, doświadczeń, predyspozycji osobowościowych, zaangażowania. Im jednostka dysponuje większą wiedzą i doświadczeniem, jest bardziej krytyczna wobec otoczenia, wypracowała autonomiczny system wartości, którym konsekwentnie kieruje się w życiu, tym jej umiejętność samoregulacji jest bogatsza i bardziej wszechstronna, a chęć do utrzymania niezależności większa. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |