ZZL Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 376: | Linia 376: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd14.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd14.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Podejście do konfliktów''' | ||
Przegląd literatury i badań dotyczących roli konfliktu wskazuje, że choć trudno jest o konsensus co do znaczenia konfliktu dla funkcjonowania organizacji, można wyodrębnić trzy główne podejścia. Są to podejścia szkoły: tradycyjnej, stosunków międzyludzkich i interakcyjnej. | |||
{| style="color:white" | |||
|- | |||
| bgcolor="#336699" align="center"|'''szkoła tradycyjna''' || bgcolor="#336699" align="center"| '''szkoła stosunków międzyludzkich''' || bgcolor="#336699" align="center"| '''szkoła interakcyjna''' | |||
|- | |||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top"|<span style="color:black"><ul><li>zakłada, że konflikt jest zawsze i w każdej sytuacji zjawiskiem negatywnym, destrukcyjnym i zbędnym;</li><li>konflikt świadczy o wadliwym funkcjonowaniu grupy i jest efektem błędów zarządzania;</li><li>stąd należy unikać wszelkich konfliktów i eliminować ich przyczyny.</li></ul></span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"|<span style="color:black"><ul><li>konflikt w każdej grupie i sytuacji jest zjawiskiem nieuniknionym i naturalnym;</li><li>należy go akceptować i szukać uzasadnień jego występowania, skoro nie można go unikać.</li></ul></span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"|<span style="color:black"><ul><li>konflikt nie tylko może być pozytywną siłą procesów grupowych, ale wręcz jest absolutnie niezbędny, inaczej organizacja stanie się statyczna;</li><li>organizacja powinna zatem podtrzymywać stały, minimalny poziom konfliktu.</li><li>to czy konflikt przyniesie pozytywne czy negatywne rezultaty zależy od naszej reakcji, naszego kierowania sytuacją konfliktową.</li></ul></span> | |||
|} | |||
Jak widać z powyższego zestawienia podejście do konfliktu ulegało zasadniczym przeobrażeniom. Szkoła tradycyjna święciła swe triumfy do lat czterdziestych ubiegło wieku, szkoła stosunków międzyludzkich dominowała w nauce do lat osiemdziesiątych, a podejście szkoły interakcyjnej obowiązuje do dziś. Wynika z tego podejścia, że konfliktem można kierować i zarządzać uzyskując pozytywne dla funkcjonowania organizacji skutki. | |||
Konflikty mogą być zarówno funkcjonalne jak i dysfunkcjonalne, chociaż trudno jest precyzyjnie ustalić, jaki poziom i rodzaj konfliktu sprzyja, a jaki zagraża organizacji. To wyłącznie od stron konfliktu i jego uczestników zależy, czy będzie on miał negatywny, czy pozytywny wpływ na organizację. | |||
|} | |} | ||
Linia 383: | Linia 397: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd15.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"|'''Wpływ konfliktów''' | |||
Negatywny wpływ konfliktu na organizację pojawi się, gdy: | |||
*eksponuje się różnice, a nie podobieństwa; | |||
*nie przyczynia się do osiągnięcia celów grupowych; | |||
*spada energia i wydajność; | |||
*współpraca zostaje zastąpiona chaosem i konfrontacją; | |||
*następuje rozbicie spójności grupowej i zniszczenie relacji międzyludzkich; | |||
*pojawiają się negatywne emocje (wrogość, złość, brak zaufania); | |||
*pojawiają się działania nieracjonalne. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd16.png]] | |||
|valign="top"|'''Wpływ konfliktów''' | |||
Pozytywny wpływ konfliktu pojawi się wtedy, gdy będzie wykorzystana informacja, jaką ujawnia sytuacja konfliktowa: | |||
*następuje wyjaśnienie problemów poprzez otwarte postawienie ukrywanych wcześniej różnic i problemów; | |||
*następuje wypracowanie priorytetów co do podejmowanych działań; | |||
*następują pozytywne zmiany usprawniające współpracę i relacje; | |||
*konflikt ma działanie mobilizujące i wzmacnia efektywność pracy; | |||
*zwiększa stopień integracji i solidarności; | |||
*uzyskanie wiedzy o nieprawidłowościach stymuluje do zmiany, kreatywności. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd17.png]] | |||
|valign="top"|'''Przyczyny konfliktów w sytuacji pracy''' | |||
Można wyodrębnić następujące przyczyny występowania konfliktów w środowisku pracy: | |||
*różnice w osobowości, czyli w utrwalonych postawach i przekonaniach, różnice w kwestii wyznawanych wartości, a także oczekiwań wobec pracy i innych dziedzin życia; | |||
*indywidualne różnice związane z reakcją na sytuacje problemowe lub trudne; różnice w poziomie agresywności, odporności, uległości; | |||
*odmienne postrzeganie celów i zadań organizacji np. osoba, która nie podporządkowuje się stawianym przed nią zadaniom, pozostaje w konflikcie zarówno z organizacją, jak i innymi uczestnikami swojej grupy, którzy chcą te zadania realizować; brak umiejętności dopasowania się do danej kultury organizacyjnej; | |||
*niesprawiedliwy podział gratyfikacji wynikających z realizacji zadań i ograniczony zasób dóbr; | |||
*szumy w komunikowaniu się i błędne odczytywanie docierających sygnałów; otrzymywanie zniekształconych informacji; | |||
*niezadowolenie z pełnionej roli (poczucie niespełnienia, niedocenienia, przeciążenie obowiązkami, brak uznania i aprobaty, blokowanie aktywności itp.); | |||
*niewłaściwy styl kierowania i zarządzania organizacją (co prowadzi do niemożności realizowania swoich potrzeb); | |||
*niewłaściwa organizacja zadań i obowiązków lub ich niejednoznaczność. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd18.png]] | |||
|valign="top"|'''Zachowania w sytuacjach konfliktowych''' | |||
Konflikt pozostawiony samemu sobie może doprowadzić tylko do negatywnych konsekwencji. Dlatego nie należy pozostawać wobec niego obojętnym. Osoby pełniące rolę osoby odpowiedzialnej za funkcjonowanie organizacji czy zespołu roboczego, zwykle w sytuacji konfliktowej, podejmują jedno z następujących działań: | |||
*'''tłumienie i unikanie konfliktu''' – dążenie do tego, żeby konflikt nie został upubliczniony, tzn. następuje próba wyciszenia go, odraczanie, niedostrzeganie, że coś nie funkcjonuje prawidłowo, tak długo, jak to jest możliwe, zmiana definicji sytuacji tak, aby danej sytuacji nie można było zakwalifikować jako konfliktowej; w takiej sytuacji dochodzi do wymuszeń na stronach konfliktu, ażeby wycofały się ze swoich racji i roszczeń; tłumienie może także oznaczać łagodzenie konfliktu poprzez umniejszanie jego wagi, tzn. pojawiają się wtedy argumenty typu „nie warto spierać się o taką drobnostkę”, „mądrzejszy zawsze ustąpi”, „i po co ta cała awantura”; takie podejście do konfliktu może sprawić, że wejdzie on w fazę konfliktu ukrytego, a osoby w niego zaangażowane będą miały poczucie krzywdy i niesprawiedliwości, ponieważ ich potrzeby nie zostaną uwzględnione i spełnione; | |||
*'''dokonanie rozstrzygnięcia''' – to znaczy przyznanie racji jednej ze stron konfliktu; sposób taki automatycznie dzieli strony konfliktu na przegranych i wygranych, co ewidentnie zagraża przyszłemu ładowi; | |||
*'''walka''' – polega właściwie na pozostawieniu konfliktu samemu sobie, a organizacja dopuszcza stosowanie wszelkich sposobów i technik (także tych nieetycznych i „brudnych chwytów”) pozwalających wygrać i przeforsować swoją koncepcję; tego typu sytuacja sprawia, że w organizacji następuje skumulowanie negatywnych emocji, ludzie współpracują ze sobą niechętnie, ponieważ panuje tam konfrontacyjna atmosfera; | |||
*'''dążenie do kompromisu''' – wypracowanie takiego rozwiązania pomiędzy stronami, które powstaje na bazie ich wzajemnych ustępstw wobec siebie; taka reakcja na konflikt przybiera często postać przetargu – strony będą starały się wymusić na swoich oponentach jak najwięcej ustępstw i przeforsować swoje stanowisko; trwałość tego typu rozwiązania zależy od jakości zawartego porozumienia, tzn. jeśli porozumienie jest narzucone stronom i ustępstwa, jakie będą musiały poczynić, nie zostały przez nie wypracowane, to najprawdopodobniej konflikt za jakiś czas ulegnie odnowieniu; | |||
*'''reorganizacja zespołu''' – jeśli nie ma dobrej woli rozwiązania konfliktu u stron zaangażowanych lub gdy konflikt przerasta umiejętności menedżera lub gdy niektóre osoby są szczególnie agresywne i negatywnie nastawione itp., to wtedy w tych szczególnych okolicznościach, po wyczerpaniu wszystkich możliwych technik można dokonać zmian osobowych w obrębie zespołu; | |||
*'''dążenie do rozwiązania''' – to przyjęcie wspólnie wypracowanego rozwiązania przez strony; takiego, które będzie satysfakcjonujące dla wszystkich stron zaangażowanych w konflikt; uczestnictwo w wypracowywaniu wspólnego rozwiązania zbliża do siebie strony, pomaga im się lepiej rozumieć, integruje, czyli ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizacji; w takim podejściu konflikt jest traktowany jako problem do rozwiązania (a nie „dopust boży”), który może przynieść wiele pozytywów organizacji; | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd19.png]] | |||
|valign="top"|'''Zachowania w sytuacjach konfliktowych''' | |||
Również pracownicy mogą przyjmować różne postawy wobec zaistniałych sytuacji konfliktowych. Na ich postawę składają się różnorodne uwarunkowania wewnętrzne takie jak: osobowość, wychowanie, niska lub wysoka samoocena, poziom odporności na stres i zewnętrzne takie jak: formalna lub nieformalna pozycja w przedsiębiorstwie, stosunek przełożonych, atmosfera w miejscu pracy, presja ze strony innych. Do typowych działań – sposobów radzenia sobie w sytuacji konfliktowej - należą: | |||
*'''unikanie konfliktu''' – świadome lub nieświadome niedostrzeganie go; szukanie szeregu wytłumaczeń i usprawiedliwień na to, że konflikt nie występuje; | |||
*'''rezygnacja z własnych dążeń i potrzeb''' – wycofanie się, uleganie innym stronom konfliktu, zrzeczenie się na ich rzecz swoich praw i nie podejmowanie dalszych prób rozwiązania konfliktu; osoba taka ustawia się już na początku w pozycji słabszego; | |||
*'''szukanie wsparcia wśród innych''' – (budowanie koalicji lub lobby) osoba, która czuje się zagrożona, niezbyt silna lub osamotniona będzie szukała potwierdzenia swoich racji u innych osób i będzie starała się pozyskać w nich sojuszników, którzy w momentach kryzysowych będą stanowić jej wsparcie i zaplecze, bo wiadomo, że grupa daje zawsze większą siłę przebicia niż ta, jaką dysponuje pojedyncza jednostka; | |||
*'''odwoływanie się do arbitra''' – czyli osoby obdarzonej wiedzą i autorytetem w celu dokonania jednoznacznego rozstrzygnięcia; | |||
*'''podjęcie walki''' – próba osiągnięcia swoich celów bez względu na skutki dla innych stron, np. poprzez wyeliminowanie drugiej strony stosując brutalne środki i reguły niezgodne z zasadami fair play, np. szantaż, przemoc fizyczna, lobbing; | |||
*'''potraktowanie konfliktu jako problemu do rozwiązania''' – podjęcie współpracy ze stronami konfliktu i poszukiwanie wzajemnie korzystnego rozwiązania; wyjaśnienie różnic i poszukiwanie punktów stycznych. | |||
Zarządzanie konfliktem jest nieodzowne dla prawidłowego i sprawnego funkcjonowania organizacji. Najwłaściwsze jest ujawnianie konfliktu już na poziomie psychologicznym, tzn. wtedy, gdy któraś ze stron zaczyna odczuwać i uświadamiać sobie, że jej dążenia i racje są blokowane i nie może ich w pełni realizować. Szukanie rozwiązań i alternatyw już na tym poziomie sprawia, że nie wejdzie on nigdy w fazę eskalacji, bowiem możliwe wtedy jest, po pierwsze, dotarcie do faktycznych źródeł i przyczyn konfliktu (gdy konflikt wchodzi w fazę eskalacji, to bardzo często pojawiają się drugorzędne i dodatkowe cele, które przesłaniają istotę konfliktu) i, po drugie, wypracowanie reguł i procedur radzenia sobie z tym konfliktem tak, aby nie wpływał on destrukcyjnie na organizację. | |||
Sposoby reagowania na konflikt i radzenia sobie z nim w dużym stopniu zależą od kultury organizacyjnej danej firmy, czy przedsiębiorstwa i od ogólnych czynników kulturowych. Analizy pokazują, że na przykład przedsiębiorstwa i firmy amerykańskie są otwarte i elastyczne, a także oparte na konkurencyjności. Pracownicy w tych firmach będą zatem dążyć do eksponowania i obrony w przypadku zagrożenia swoich indywidualnych praw i racji. Natomiast firmy działające w obszarze, gdzie żywa jest myśl konfucjańska, są nakierowane przede wszystkim na grupowe współdziałanie i będą starały się minimalizować wszelkie tarcia i konflikty, wypracowawszy wcześniej formalne reguły i gwarancje służące hamowaniu akcentowania indywidualnych interesów i potrzeb. | |||
Podstawą, na której można wyodrębnić style zachowania się ludzi w sytuacjach konfliktowych, stanowi stopień nasilenia się dwóch dążeń: | |||
*indywidualizm – realizacja własnego interesu i pewność siebie (wiara we własne umiejętności) | |||
*kooperatywność – współpraca z innymi, dbanie o interesy partnera; umiejętność rezygnacji z indywidualnych i doraźnych celów | |||
Z tego wynika, że jeśli osoby, które uczestniczą w konflikcie chcą, ażeby był on konstruktywny, to muszą tak nim pokierować i szukać takiego rozwiązania, by zawsze były uwzględniane interesy wszystkich stron. Zarówno wymuszanie, jak i wycofywanie się sprawiają, że konflikt będzie dysfunkcjonalny tak samo dla osób bezpośrednio w niego zaangażowanych, jak i całej organizacji. Konstruktywne traktowanie konfliktu nie jest łatwe, ponieważ przede wszystkim wymaga dobrej woli od obu stron, a następnie zrozumienia racji innych stron, co wymaga posługiwania się umiejętnościami interpersonalnymi. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd20.png]] | |||
|valign="top"|'''Konstruktywne podejście do konfliktu''' | |||
W konstruktywnym podejściu do konfliktu, czyli traktowania go jako wspólnego problemu do rozwiązania można wyróżnić sześć etapów: | |||
# '''określenie problemu''' – porozumienie się co do istoty konfliktu, dzięki czemu można przerwać działania zmierzające do eskalacji i zrozumieć punkt widzenia drugiej strony; definiując problem można już ustalić obszar spraw wspólnych i różnic; | |||
# '''rozpoznawanie przyczyn''' – dokładne ustalanie występujących źródeł konfliktu, czyli tego, co wywołuje w uczestnikach sprzeciw, czy poczucie zagrożenia indywidualnych interesów i potrzeb; wnikliwa analiza wydarzeń, które wywołały konflikt; | |||
# '''tworzenie rozwiązań''' – ustalenie pożądanych celów przez wszystkie strony i wspólna praca nad możliwymi rozwiązaniami konfliktu, czyli poszukiwanie takich alternatyw, które będą uwzględniały te pożądane cele; | |||
# '''ocena i wybór rozwiązania''' – z puli wypracowanych rozwiązań po wspólnej ich ocenie pod kątem przyszłej satysfakcji i skutków następuje wybór takiego, które będzie uwzględniać dobro wszystkich stron; | |||
# '''ocena skuteczności wybranego rozwiązania''' – czy dane rozwiązanie w praktyce faktycznie wyeliminowało i rozwiązało problem i czy w praktyce istotnie satysfakcjonuje strony; jeśli nie to jest to odpowiedni czas na wprowadzanie korekty. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd21.png]] | |||
|valign="top"|'''Stres''' | |||
'''Radzenie sobie ze stresem''' | |||
Słowo „stres” znane jest chyba większości ludziom. Stres związany jest z wymaganiami i wyzwaniami stawianymi przed ludźmi każdego dania i w różnych sytuacjach. Potocznie uważa się, że stres w pracy jest sprzymierzeńcem wydajności i efektywności – sprawia, że ludzie lepiej koncentrują się na wykonywanym zadaniu, mają wyostrzoną uwagę, szybciej pracują. I tę potoczną prawdę potwierdzają badania – przy zwiększonym obciążeniu i wysiłku (fizycznym, bądź emocjonalnym) organizmu, stres sprzyja człowiekowi i pozwala przetrwać mu ten trudny okres. Do pewnego momentu pobudzenie towarzyszące stresowi jest pozytywną siłą motywującą człowieka i zwiększa możliwości radzenia sobie z zadaniami i problemami. | |||
Każdy człowiek ma swój optymalny poziom stresu, czyli poziom, do którego stres działa korzystnie na jego wydajność. Po przekroczeniu granicy optymalnego stresu, człowiek przestaje sobie z nim radzić i zamiast skupiać się na wykonywanym zadaniu, zaczyna zajmować się reakcjami własnego organizmu, nad którymi traci kontrolę. Dlatego należy uważać, by ten pożyteczny stres, który ma zdolności mobilizacji nie stał się destrukcyjnym i niszczącym „dystresem”, który zakłóca równowagę psychiczną i obniża zdolność człowieka do wydajnej pracy. | |||
Selye najbardziej znamienity badacz stresu twierdzi, że stres jest normalną i autonomiczną reakcją ludzkiego organizmu – zjawiskiem fizjologicznym, które towarzyszy wielu procesom życiowym. Nie jest czymś dziwnym i niezwykłym, występującym w oderwaniu od zwykłych spraw, a występuje, jako reakcja organizmu zawsze, wtedy gdy człowiek: | |||
*dostrzega daną sytuację jako zagrażającą mu, czy mogącą przynieść mu szkodę; | |||
*postrzega konsekwencje danej sytuacji jako niezwykle ważne dla jego dalszej pomyślności; | |||
*nie jest pewien, czy zdoła skutecznie sprostać stawianemu mu wyzwaniu. | |||
Z rozważań Selye wynika także, że stres wyzwala w organizmie narażonym na obciążenie reakcję obronną, bowiem każde wyzwanie stawiane przed organizmem wywołuje w nim alarm. W następstwie reakcji biochemicznej organizmu podwyższa się ciśnienie krwi, serce bije szybciej, wątroba wyrzuca zapasy cukrów i tłuszczów zasilając mięśnie w dodatkowe rezerwy energii, zwiększa się krzepliwość krwi, rozszerzają się źrenice oczu, by lepiej dostrzec niebezpieczeństwo, wyostrza się słuch, oddech staje się szybszy, by dostarczyć krwi tlenu - tym samym człowiek jest gotów sprostać stawianym mu wymaganiom. | |||
Ten mechanizm ma charakter obronny i pobudza do działania, u naszych przodków - do ucieczki lub walki. Jednak nie rozładowana sytuacja stresowa sprawia, że te wszystkie czynniki, które sprzyjają mobilizacji organizmu, zaczynają zagrażać człowiekowi i mają działanie negatywne, np. zwiększona krzepliwość krwi przyczynia się do powstawania zakrzepów w naczyniach mózgu, a osłabiony układ immunologiczny sprzyja infekcjom. Nie od dziś lekarze twierdzą, że cały szereg chorób (zawał, wrzody dwunastnicy i żołądka, nadciśnienie) ma podłoże w trwałym i nie rozładowanym stresie. | |||
Stres jest mocno osadzony na skali ciągłej, która rozciąga się od braku zajęcia, poprzez normalne dziedziny aktywności, aż do niezwykłych dążeń znacznie przekraczających możliwości. Stres mogą wywoływać zarówno wydarzenia i sytuacje nieprzyjemnie, jak i przyjemne, negatywne i pozytywne, nieszczęśliwe i szczęśliwe. Jedynie pomiędzy ludźmi występują znaczne różnice co do uwrażliwienia na dane trudne sytuacje, odczuwanie stresu, jego intensywności, okresu trwania i sposobów radzenia sobie z nim. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd22.png]] | |||
|valign="top"|'''Stres w pracy''' | |||
Zatem wprawdzie czynniki stresogenne zwane stresorami są wszechobecne, to jednostki reagują na nie indywidualnie, choć sama reakcja stresu w każdym przypadku przebiega tak samo. | |||
Stres w miejscu pracy mogą zatem wywoływać rozmaite czynniki związane z: | |||
*warunkami pracy (praca zmianowa, częste podróże, hałas); | |||
*ilością pracy (zbytnie obciążenie zadaniami, nie powierzanie odpowiedzialnych zdań, wymaganie od danej osoby rzeczy przekraczającej jej możliwości); | |||
*istotą pracy (zbytnia izolacja pracowników, rutyna, słabe zarządzanie, poczucie niepewności); | |||
*atmosferą w pracy (niedocenianie pracowników, zła komunikacja, zawiść). | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd23.png]] | |||
|valign="top"|'''Stres w pracy''' | |||
Pracownicy mogą w różny sposób reagować na sytuacje i wydarzenia, które wywołują w nich nadmierny stres. Najczęściej spotykane reakcje to: | |||
*ucieczka np. w chorobę; | |||
*walka - wybuchające ciągle awantury i kłótnie; | |||
*nasilające się niezdecydowanie przy podejmowaniu decyzji; | |||
*nadmierne palenie papierosów i inne nałogi; | |||
*pojawienie się aktywności zastępczych, tików, nadwrażliwość, nadmierna impulsywność. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd24.png]] | |||
|valign="top"|'''Jak radzić sobie ze stresem?''' | |||
Wszystkie te reakcje prowadzą w efekcie do spadku wydajności i efektywności przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. Zatem istotne jest radzenie sobie ze stresem. Zacząć jednak należy od przeciwdziałania występowaniu negatywnego i destrukcyjnego stresu, poprzez podjęcia działań zapobiegawczych, tj. ustalanie jednoznacznych priorytetów, racjonalny podział zadań i czasu, kontrolowanie sytuacji i pojawiających się wydarzeń, otwarte komunikowanie się, ustalanie potrzeb i interesów swoich oraz podległych pracowników. | |||
Jeśli te środki zapobiegawcze zawiodą, to można próbować redukować stres wykorzystując następujące techniki: | |||
*'''ćwiczenia fizyczne''' – pozwalają rozładować stres poprzez skoncentrowanie się na innym wysiłku | |||
*'''biosprzężenie zwrotne''' – umiejętność kontrolowania fizycznych reakcji na stres | |||
*'''poznanie''' – analiza swojego działania, która pomoże zrozumieć obecne położenie i dotrzeć do przyczyn | |||
*'''odprężenie''' – techniki relaksacyjne, np. ćwiczenia oddechu i medytacja przynoszą odprężenie i pozwalają zmniejszyć napięcie emocjonalne | |||
Jednak dobór odpowiednich technik musi być dostosowany do potrzeb jednostek i uwzględniać ich preferencje. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd25.png]] | |||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 389: | Linia 593: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika: | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd26.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 396: | Linia 600: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika: | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd27.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 403: | Linia 607: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika: | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd28.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 410: | Linia 614: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika: | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd29.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 417: | Linia 621: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika: | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd30.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} |
Wersja z 09:04, 11 sie 2006
![]() |
Wykład 4. Umiejętności interpersonalne
Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis |
![]() |
Słowa kluczowe: inteligencja emocjonalna, asertywność, radzenie sobie z sytuacjach konfliktowych, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem |
![]() |
Asertywność
Nim przejdziemy do określenia, czym jest asertywność i czemu służy, przyjrzyjmy się w jaki sposób możemy układać swoje relacje z innymi. Autorka książki o asertywności Anni Townend (1996) wyróżnia następujące podstawowe typy postaw w relacjach z innymi:
Asertywność jest związana z poczuciem własnej godności i szacunkiem dla własnej osoby. Jest nie tylko zewnętrznym zachowaniem, ale także postawą, którą jednostka zajmuje wobec siebie samej – własnych potrzeb i praw. To umiejętność ujawniania i wyrażania swoich preferencji, wartości, uczuć i myśli bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu i poczucia winy. Poczucie własnej godności można utrzymać tylko wtedy, gdy własne zachowania są zgodne z przekonaniami i osobistymi potrzebami. Gdy człowiek nie będzie wymagał respektowania swoich praw i bronił swoich granic psychologicznych, to pojawi się u niego poczucie niezadowolenia, niespełnienia, niższej wartości, niekiedy agresja i wybuchy złości. Wszystkie te elementy działają destrukcyjnie na jego psychikę i prowadzą do znacznego ograniczenia kontaktów w grupie, zaburzają pracę, są barierą w porozumiewaniu się z innymi. Asertywność oznacza także postawę szacunku i akceptacji wobec praw innych. Osoba asertywna szanuje w takim samym stopniu własne prawa, jak i prawa innych osób do bezpośredniego wyrażania własnych emocji, opinii i potrzeb, troski o własne interesy i rozporządzania swoimi zasobami według własnego uznania. |
![]() |
Jak wskazano wcześniej, zachowania asertywne mają swoje przeciwieństwa tj.:
|
![]() |
Zachowania asertywne
Zachowania asertywne dotyczą:
Szczególnymi sytuacjami, gdy asertywność jest umiejętnością niezwykle przydatną, są sytuacje odmowy i krytyki. |
![]() |
Asertywne odmawianie
Sytuacja odmowy jest niezwykle trudna, ponieważ związana jest z wyrażeniem własnej opinii, a sam ten fakt może być już raniący dla innych, szczególnie gdy nie chcą oni respektować naszych praw i akceptować niezależności innych. Np. koleżanka, która ciągle prosi o wykonanie części jej obowiązków, ponieważ chce wychodzić 15 minut wcześniej, może poczuć się urażona odmową. W takich sytuacjach próbując odmawiać, niektórzy czynią to w sposób nieasertywny. Odmowa nieasertywna to:
Człowiek postępujący asertywnie potrafi odmówić nawet wówczas, gdy pojawiają się naciski, by postąpił niezgodnie z tym, co uważa za słuszne, właściwe i prawe. Techniką, która ułatwi wybrniecie z takiej sytuacji (gdy jesteśmy namawiani do zachowania niezgodnego z własnymi przekonaniami i odczuciami) jest technika „zdartej płyty”, która polega na wielokrotnym stanowczym powiedzeniu słowa „nie” i poparciu go krótkim argumentem. Np. pracownik prosi usilnie swojego przełożonego o udzielenie mu urlopu, w tej sytuacji szef powinien odpowiadać na każdy pojawiający się argument i sugestię: „Nie udzielę panu urlopu, ponieważ na początku roku umawialiśmy się, że listopad jest okresem rozliczeń i w tym miesiącu nikt nie będzie starał się o urlop”. Aby uczynić naszą odmowę bardziej do przyjęcia dla drugiej strony, będąc jednocześnie szczerzy, możemy używać wyrażeń zmiękczających:
|
![]() |
Asertywność w sytuacji krytyki
Sytuacja krytyki związana jest zazwyczaj z negatywną oceną skierowaną pod adresem innej osoby. Taka opinia budzi zazwyczaj lęk, poczucie winy, krzywdy, upokorzenia, z którym dana osoba musi sobie poradzić. Typowymi reakcjami na negatywną krytykę jest przepraszanie i wycofywanie się lub atak i agresja. Punktem wyjścia w takiej sytuacji jest jednak uświadomienie sobie, po pierwsze, że dana osoba ma prawo do wyrażenia własnej opinii i własnych uczuć i po drugie, że dana opinia nie jest jedyną i ostateczną prawdą. Następnie należy porównać tę opinię z własną opinią o sobie samym i przeanalizować swoje postępowanie i dopiero wtedy asertywnie zareagować na krytykę stosując następujące techniki:
|
![]() |
Konflikt
Z konfliktami często spotykamy się w miejscu pracy i zawsze budzą one duże emocje. Konflikty mają znaczenie dla każdej organizacji – przy czym ten wpływ może być zarówno destrukcyjny jak i konstruktywny. W literaturze można spotkać wiele definicji konfliktu. Najbardziej znana i ogólna definicja mówi o tym, że z sytuacją konfliktową mamy do czynienia wtedy, gdy:
Jednocześnie konflikt wystąpi, gdy strony podejmą działania konfrontacyjne, wynikające nie tyle z obiektywnie istniejącej, ale z subiektywnie postrzeganej przez nie niezgody ich interesów. Nie pomniejszając znaczenia przyczyn, które nieuchronnie prowadzą do konfliktów między stronami, wielokrotnie możemy obserwować i doświadczać, że wiele konfliktów ma miejsce nie dlatego, że istnieją rzeczywiste różnice interesów między stronami, czy np. druga strona przejawia złe intencje, ale dlatego, że sytuacja i zachowania drugiej strony są interpretowane jako blokujące czy zagrażające. Są to niepotrzebne konflikty, których moglibyśmy uniknąć, gdybyśmy weryfikowali nasze spostrzeżenia, nie ulegali negatywnym emocjom, doskonalili umiejętności komunikowania się. Ten obszar konfliktów – szczególnie w relacjach interpersonalnych - daje nam największe możliwości zmiany sytuacji poprzez zmianę naszych zachowań i wywieranie wpływu na zachowania drugiej strony. Ze względu na zasięg i występowanie stron, konflikty w organizacji można podzielić na:
|
![]() |
Podejście do konfliktów
Przegląd literatury i badań dotyczących roli konfliktu wskazuje, że choć trudno jest o konsensus co do znaczenia konfliktu dla funkcjonowania organizacji, można wyodrębnić trzy główne podejścia. Są to podejścia szkoły: tradycyjnej, stosunków międzyludzkich i interakcyjnej.
Jak widać z powyższego zestawienia podejście do konfliktu ulegało zasadniczym przeobrażeniom. Szkoła tradycyjna święciła swe triumfy do lat czterdziestych ubiegło wieku, szkoła stosunków międzyludzkich dominowała w nauce do lat osiemdziesiątych, a podejście szkoły interakcyjnej obowiązuje do dziś. Wynika z tego podejścia, że konfliktem można kierować i zarządzać uzyskując pozytywne dla funkcjonowania organizacji skutki. Konflikty mogą być zarówno funkcjonalne jak i dysfunkcjonalne, chociaż trudno jest precyzyjnie ustalić, jaki poziom i rodzaj konfliktu sprzyja, a jaki zagraża organizacji. To wyłącznie od stron konfliktu i jego uczestników zależy, czy będzie on miał negatywny, czy pozytywny wpływ na organizację. |
![]() |
Wpływ konfliktów
Negatywny wpływ konfliktu na organizację pojawi się, gdy:
|
![]() |
Wpływ konfliktów
Pozytywny wpływ konfliktu pojawi się wtedy, gdy będzie wykorzystana informacja, jaką ujawnia sytuacja konfliktowa:
|
![]() |
Przyczyny konfliktów w sytuacji pracy
Można wyodrębnić następujące przyczyny występowania konfliktów w środowisku pracy:
|
![]() |
Zachowania w sytuacjach konfliktowych
Konflikt pozostawiony samemu sobie może doprowadzić tylko do negatywnych konsekwencji. Dlatego nie należy pozostawać wobec niego obojętnym. Osoby pełniące rolę osoby odpowiedzialnej za funkcjonowanie organizacji czy zespołu roboczego, zwykle w sytuacji konfliktowej, podejmują jedno z następujących działań:
|
![]() |
Zachowania w sytuacjach konfliktowych
Również pracownicy mogą przyjmować różne postawy wobec zaistniałych sytuacji konfliktowych. Na ich postawę składają się różnorodne uwarunkowania wewnętrzne takie jak: osobowość, wychowanie, niska lub wysoka samoocena, poziom odporności na stres i zewnętrzne takie jak: formalna lub nieformalna pozycja w przedsiębiorstwie, stosunek przełożonych, atmosfera w miejscu pracy, presja ze strony innych. Do typowych działań – sposobów radzenia sobie w sytuacji konfliktowej - należą:
Sposoby reagowania na konflikt i radzenia sobie z nim w dużym stopniu zależą od kultury organizacyjnej danej firmy, czy przedsiębiorstwa i od ogólnych czynników kulturowych. Analizy pokazują, że na przykład przedsiębiorstwa i firmy amerykańskie są otwarte i elastyczne, a także oparte na konkurencyjności. Pracownicy w tych firmach będą zatem dążyć do eksponowania i obrony w przypadku zagrożenia swoich indywidualnych praw i racji. Natomiast firmy działające w obszarze, gdzie żywa jest myśl konfucjańska, są nakierowane przede wszystkim na grupowe współdziałanie i będą starały się minimalizować wszelkie tarcia i konflikty, wypracowawszy wcześniej formalne reguły i gwarancje służące hamowaniu akcentowania indywidualnych interesów i potrzeb. Podstawą, na której można wyodrębnić style zachowania się ludzi w sytuacjach konfliktowych, stanowi stopień nasilenia się dwóch dążeń:
|
![]() |
Konstruktywne podejście do konfliktu
W konstruktywnym podejściu do konfliktu, czyli traktowania go jako wspólnego problemu do rozwiązania można wyróżnić sześć etapów:
|
![]() |
Stres
Radzenie sobie ze stresem Słowo „stres” znane jest chyba większości ludziom. Stres związany jest z wymaganiami i wyzwaniami stawianymi przed ludźmi każdego dania i w różnych sytuacjach. Potocznie uważa się, że stres w pracy jest sprzymierzeńcem wydajności i efektywności – sprawia, że ludzie lepiej koncentrują się na wykonywanym zadaniu, mają wyostrzoną uwagę, szybciej pracują. I tę potoczną prawdę potwierdzają badania – przy zwiększonym obciążeniu i wysiłku (fizycznym, bądź emocjonalnym) organizmu, stres sprzyja człowiekowi i pozwala przetrwać mu ten trudny okres. Do pewnego momentu pobudzenie towarzyszące stresowi jest pozytywną siłą motywującą człowieka i zwiększa możliwości radzenia sobie z zadaniami i problemami. Każdy człowiek ma swój optymalny poziom stresu, czyli poziom, do którego stres działa korzystnie na jego wydajność. Po przekroczeniu granicy optymalnego stresu, człowiek przestaje sobie z nim radzić i zamiast skupiać się na wykonywanym zadaniu, zaczyna zajmować się reakcjami własnego organizmu, nad którymi traci kontrolę. Dlatego należy uważać, by ten pożyteczny stres, który ma zdolności mobilizacji nie stał się destrukcyjnym i niszczącym „dystresem”, który zakłóca równowagę psychiczną i obniża zdolność człowieka do wydajnej pracy. Selye najbardziej znamienity badacz stresu twierdzi, że stres jest normalną i autonomiczną reakcją ludzkiego organizmu – zjawiskiem fizjologicznym, które towarzyszy wielu procesom życiowym. Nie jest czymś dziwnym i niezwykłym, występującym w oderwaniu od zwykłych spraw, a występuje, jako reakcja organizmu zawsze, wtedy gdy człowiek:
Ten mechanizm ma charakter obronny i pobudza do działania, u naszych przodków - do ucieczki lub walki. Jednak nie rozładowana sytuacja stresowa sprawia, że te wszystkie czynniki, które sprzyjają mobilizacji organizmu, zaczynają zagrażać człowiekowi i mają działanie negatywne, np. zwiększona krzepliwość krwi przyczynia się do powstawania zakrzepów w naczyniach mózgu, a osłabiony układ immunologiczny sprzyja infekcjom. Nie od dziś lekarze twierdzą, że cały szereg chorób (zawał, wrzody dwunastnicy i żołądka, nadciśnienie) ma podłoże w trwałym i nie rozładowanym stresie. Stres jest mocno osadzony na skali ciągłej, która rozciąga się od braku zajęcia, poprzez normalne dziedziny aktywności, aż do niezwykłych dążeń znacznie przekraczających możliwości. Stres mogą wywoływać zarówno wydarzenia i sytuacje nieprzyjemnie, jak i przyjemne, negatywne i pozytywne, nieszczęśliwe i szczęśliwe. Jedynie pomiędzy ludźmi występują znaczne różnice co do uwrażliwienia na dane trudne sytuacje, odczuwanie stresu, jego intensywności, okresu trwania i sposobów radzenia sobie z nim. |
![]() |
Stres w pracy
Zatem wprawdzie czynniki stresogenne zwane stresorami są wszechobecne, to jednostki reagują na nie indywidualnie, choć sama reakcja stresu w każdym przypadku przebiega tak samo. Stres w miejscu pracy mogą zatem wywoływać rozmaite czynniki związane z:
|
![]() |
Stres w pracy
Pracownicy mogą w różny sposób reagować na sytuacje i wydarzenia, które wywołują w nich nadmierny stres. Najczęściej spotykane reakcje to:
|
![]() |
Jak radzić sobie ze stresem?
Wszystkie te reakcje prowadzą w efekcie do spadku wydajności i efektywności przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. Zatem istotne jest radzenie sobie ze stresem. Zacząć jednak należy od przeciwdziałania występowaniu negatywnego i destrukcyjnego stresu, poprzez podjęcia działań zapobiegawczych, tj. ustalanie jednoznacznych priorytetów, racjonalny podział zadań i czasu, kontrolowanie sytuacji i pojawiających się wydarzeń, otwarte komunikowanie się, ustalanie potrzeb i interesów swoich oraz podległych pracowników. Jeśli te środki zapobiegawcze zawiodą, to można próbować redukować stres wykorzystując następujące techniki:
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |