ZZL Moduł 1: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Robert m (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 3: Linia 3:
|valign="top"|Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji – wykład 1
|valign="top"|Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji – wykład 1


Autorzy podręcznika Izabela Stawowa i Katarzyna Górniak z Kolegium Nauk Społecznych PW zapraszają do udziału w kursie poświęconym zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Wstęp do zarządzania zasobami ludzkimi
Opracowanie merytoryczne: Izabela Stawowa
Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis
 
|}
|}


Linia 10: Linia 13:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd2.png]]
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd2.png]]
|valign="top"|Tematyka pierwszego wykładu poświęconego Zarządzaniu potencjałem społecznym organizacji obejmuje takie zagadnienia jak:
|valign="top"|'''Wprowadzenie'''
*określenie na czym polega i jakie ma znaczenie dla organizacji zarządzanie zasobami ludzkimi
 
*przegląd, jakim zmianom się na przestrzeni lat podlegała realizacja funkcji personalnej w organizacjach
Zarządzanie zasobami ludzkimi obejmuje wybrany aspekt zarządzania. W praktyce osoba zarządzająca firmą, kierownicy średniego szczebla w swoich codziennych działaniach i decyzjach nie oddzielają obszaru polityki personalnej od kwestii biznesowych, nie jest to możliwe. Decyzje z obszaru biznesu mają wpływ na działania personalne i odwrotnie. Można zatem stwierdzić, że ogólna wiedza dotycząca zarządzania przydaje się, a nawet jest niezbędna przy realizowaniu funkcji personalnych. A realizowanie funkcji personalnych to także zarządzanie.
*prezentację i porównanie modeli polityki personalnej, modelu sita i modelu kapitału ludzkiego, ze wskazaniem uwarunkowań i konsekwencji wyboru każdego z nich
 
*działania niezbędne do przeprowadzenia efektywnej rekrutacji i selekcji
Ponadto nie tylko specjaliści, pracownicy departamentów kadr (często zwanych obecnie działami Human Resources) odpowiadają za zarządzanie zasobami ludzkimi. Każdy kierownik uczestniczy w tych działaniach, a dotyczą one każdego pracownika. Zagadnienia związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi będą dokładniej przedstawione w następnych wykładach, a w tym zapoznany się z podstawowymi zagadnieniami zarządzania.
 


|}
|}
Linia 22: Linia 26:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd3.png]]
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd3.png]]
|valign="top"|Zarządzanie zasobami ludzkimi można zdefiniować jako strategię i praktykę nabywania, wykorzystywania (używania), udoskonalania i zachowywania ludzi – ich możliwości i umiejętności w organizacji lub przedsiębiorstwie. ( Źródło: Adamiec M., Kożusznik B, ''Zarządzanie Zasobami Ludzkimi'', AKADE, Kraków 2000)
|valign="top"|• organizacja
*zasoby
*zarządzanie
*skuteczność, wydajność
*funkcje kierownicze
*misja
 
|}
|}


Linia 29: Linia 39:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd4.png]]
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd4.png]]
|valign="top"|Zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) dotyczy takich zasobów jak wiedza, umiejętności, zdolności, postawy pracowników danej organizacji. Zmiana nazewnictwa używanego do opisu tych działań odzwierciedla zmianę ich postrzegania i przypisywanego im znaczenia.
|valign="top"|
W przeciwieństwie do rzeczowych, finansowych i informacyjnych zasobów - ludzie są wyjątkowymi zasobami, gdyż dzięki swojej wiedzy, inteligencji, umiejętnościom technicznym i społecznym, postawie mogą aktywnie wpływać na większą efektywność organizacji. Zasoby ludzkie określane są kapitał ludzki lub potencjał społeczny organizacji. Są wyjątkowe ze względu na swoją elastyczność zdolność błyskawicznego dostosowania się do zmian. Ten walor jest nie do przecenia w dobie nieustannych zmian otoczenia organizacji.
*Na czym polega zarządzanie
ZZL ma na celu efektywne wykorzystanie zasobów kapitału ludzkiego i stwarzanie takich możliwości, aby te zasoby rozwijały się i zmieniały tak, by efektywnie przyczyniać się do realizacji strategii biznesowej organizacji oraz do realizacji celów pracowników.
*Podstawowe funkcje kierownicze
*Cele, zawartość podręcznika
*Zarządzanie sobą
 
|}
|}


Linia 38: Linia 51:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd5.png]]
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd5.png]]
|valign="top"|Celem zarządzania zasobami ludzkimi jest zapewnienie, aby pracownicy organizacji (zasoby ludzkie) byli wykorzystywani tak, aby pracodawca osiągał możliwie największe korzyści z ich zdolności, ale również pracownicy uzyskiwali zarówno materialne, jak i psychologiczne nagrody wynikające z ich pracy. Istotne jest połączenie celów organizacji z indywidualnymi celami pracowników, a to jest możliwe, gdy w organizacji tworzy się skuteczne systemy motywowania odwołujące się do różnorodnych potrzeb, kreujące dobre warunku wykonywania pracy i rozwoju zawodowego. Rekomenduje się zachowanie równowagi między pracą i życiem osobistym. Praktycy zarządzania zasobami ludzkimi wiedzą, że przemęczony pracą, obciążony zadaniami ponad siły i poddany presji pracownik nie będzie efektywny. Wykorzystywanie zasobów ludzkich nie jest równoznaczne z ich eksploatacją, choć ta idea zapewne jeszcze nie wszędzie została dostrzeżona. Mamy do czynienia z lobbingiem, wypaleniem zawodowym, zerwaniem więzi rodzinnych z powodu nadmiernego zaangażowania zawodowego. To są efekty niewłaściwego zarządzania zasobami ludzkimi.
|valign="top"|'''Na czym polega zarządzanie'''
 
Kierownik lub używając zamiennie przyjętego z języka angielskiego określenia menedżer to osoba, której podstawowym zadaniem jest zarządzanie w organizacjach.
 
Pojęcie organizacja, do której odnosi się działanie menedżera, można definiować na trzy sposoby – dostrzegając czynność, instytucję lub system.
 
Jako czynność - organizacja to planowa koordynacja działań grupy ludzi dla osiągnięcia wspólnych, wyznaczonych celów poprzez podział pracy, funkcji i zasobów, określenie hierarchii władzy i odpowiedzialności.
 
Przez organizację – w sensie instytucjonalnym – będziemy rozumieli grupę ludzi mającą wspólny cel, zadania, program działania.  
 
Można również postrzegać organizację jako system powiązanych ze sobą czterech elementów społeczno-technicznych, takich jak: cele i zadania, ludzie, struktura formalna, wyposażenie i technika.  
 
 
'''Organizacje dysponują pewnymi zasobami, są to:'''
 
*'''Zasoby społeczne:''' ludzie z ich kwalifikacjami, umiejętnościami, predyspozycjami
*'''Zasoby finansowe:''' kapitały, dochody, dotacje, wypłaty
*'''Zasoby rzeczowe:''' budynki, sprzęt, działki
*'''Zasoby informacyjne:''' przetwarzane dane, wiedza o produktach, klientach, metodach
 
Organizacje wykorzystują dostępne zasoby w celu realizacji swoich celów.
 
|}
|}


Linia 45: Linia 79:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd6.png]]
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd6.png]]
|valign="top"|Dostrzega się i docenia ogromne znaczenie zasobów kapitału ludzkiego, jako źródła wartości firmy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu zasoby ludzkie mogą być czynnikiem przewagi konkurencyjnej, stąd zainteresowanie skutecznymi praktykami ZZL.  
|valign="top"|Zarządzanie to działania prowadzące do realizacji celów organizacji przez jak najlepsze wykorzystanie potencjału ludzkiego, środków finansowych i materialnych, zasobów informacyjnych jakimi ona dysponuje.
Mamy w Polsce bardzo zróżnicowaną sytuację w zakresie wykonywania funkcji personalnej.
 
Duża grupa specjalistów personalnych, praktyków z wiodących firm, konsultantów z licznych agencji doradztwa personalnego tworzy branżę zarządzania zasobami ludzkimi (popularnie zwaną Human Resources. Odbywają się liczne konferencje na temat najlepszych praktyk zarządzania, potwierdzające, że w Polsce prowadzi się i stale doskonali działania zarządzania zasobami ludzkimi uwzględniające doświadczenia i dorobek specjalistów z bardziej rozwiniętych rynków i ich aplikacje w polskich firmach oraz poszukuje nowych informacji. Mamy jednak i takie organizacje, w których funkcje personalne ciągle jeszcze polegają wyłącznie na prowadzeniu ewidencji zatrudnienia, wypłatach wynagrodzeń. W tych organizacjach czas się zatrzymał, ale mogą one za to zapłacić wysoka cenę.
Zarządzanie polega na podejmowaniu decyzji o tym co i jak należy zrobić, a następnie realizowaniu tych celów za pośrednictwem innych ludzi. To wykonywanie pracy „rękoma innych ludzi”.
 
Istotą zarządzania jest zatem osiąganie celów organizacji w sposób efektywny, czyli skuteczny i przy najlepszym wykorzystaniu zasobów organizacji czyli wydajnie.  
 
Wydajność lub sprawność w zarządzaniu zakłada realizację potencjału ludzkiego, finansowego i materialnego organizacji bez zbędnego marnotrawstwa tych zasobów.
 


|}
|}

Wersja z 10:42, 10 sie 2006

Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji – wykład 1

Wstęp do zarządzania zasobami ludzkimi Opracowanie merytoryczne: Izabela Stawowa Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis


Wprowadzenie

Zarządzanie zasobami ludzkimi obejmuje wybrany aspekt zarządzania. W praktyce osoba zarządzająca firmą, kierownicy średniego szczebla w swoich codziennych działaniach i decyzjach nie oddzielają obszaru polityki personalnej od kwestii biznesowych, nie jest to możliwe. Decyzje z obszaru biznesu mają wpływ na działania personalne i odwrotnie. Można zatem stwierdzić, że ogólna wiedza dotycząca zarządzania przydaje się, a nawet jest niezbędna przy realizowaniu funkcji personalnych. A realizowanie funkcji personalnych to także zarządzanie.

Ponadto nie tylko specjaliści, pracownicy departamentów kadr (często zwanych obecnie działami Human Resources) odpowiadają za zarządzanie zasobami ludzkimi. Każdy kierownik uczestniczy w tych działaniach, a dotyczą one każdego pracownika. Zagadnienia związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi będą dokładniej przedstawione w następnych wykładach, a w tym zapoznany się z podstawowymi zagadnieniami zarządzania.



• organizacja
  • zasoby
  • zarządzanie
  • skuteczność, wydajność
  • funkcje kierownicze
  • misja

  • Na czym polega zarządzanie
  • Podstawowe funkcje kierownicze
  • Cele, zawartość podręcznika
  • Zarządzanie sobą

Na czym polega zarządzanie

Kierownik lub używając zamiennie przyjętego z języka angielskiego określenia menedżer to osoba, której podstawowym zadaniem jest zarządzanie w organizacjach.

Pojęcie organizacja, do której odnosi się działanie menedżera, można definiować na trzy sposoby – dostrzegając czynność, instytucję lub system.

Jako czynność - organizacja to planowa koordynacja działań grupy ludzi dla osiągnięcia wspólnych, wyznaczonych celów poprzez podział pracy, funkcji i zasobów, określenie hierarchii władzy i odpowiedzialności.

Przez organizację – w sensie instytucjonalnym – będziemy rozumieli grupę ludzi mającą wspólny cel, zadania, program działania.

Można również postrzegać organizację jako system powiązanych ze sobą czterech elementów społeczno-technicznych, takich jak: cele i zadania, ludzie, struktura formalna, wyposażenie i technika.


Organizacje dysponują pewnymi zasobami, są to:

  • Zasoby społeczne: ludzie z ich kwalifikacjami, umiejętnościami, predyspozycjami
  • Zasoby finansowe: kapitały, dochody, dotacje, wypłaty
  • Zasoby rzeczowe: budynki, sprzęt, działki
  • Zasoby informacyjne: przetwarzane dane, wiedza o produktach, klientach, metodach

Organizacje wykorzystują dostępne zasoby w celu realizacji swoich celów.


Zarządzanie to działania prowadzące do realizacji celów organizacji przez jak najlepsze wykorzystanie potencjału ludzkiego, środków finansowych i materialnych, zasobów informacyjnych jakimi ona dysponuje.

Zarządzanie polega na podejmowaniu decyzji o tym co i jak należy zrobić, a następnie realizowaniu tych celów za pośrednictwem innych ludzi. To wykonywanie pracy „rękoma innych ludzi”.

Istotą zarządzania jest zatem osiąganie celów organizacji w sposób efektywny, czyli skuteczny i przy najlepszym wykorzystaniu zasobów organizacji czyli wydajnie.

Wydajność lub sprawność w zarządzaniu zakłada realizację potencjału ludzkiego, finansowego i materialnego organizacji bez zbędnego marnotrawstwa tych zasobów.



1900-45: ewidencja zatrudnienia, administrowanie płacami, działania operacyjne prowadzone przez działy kadr

1945-70: administrowanie kadrami zmonopolizowane przez specjalistów z tych działów, skupienie na wnętrzu organizacji w celu zwiększenia efektywności pracy, poprawy stosunków kierownictwa z pracownikami, poszerzenie zakresu funkcji personalnych: rekrutacja, szkolenia, płace, bhp, relacje lata 80: zarządzanie kadrami, systemowe ujęcie działań personalnych, którym nadaję się wyższą rangę i znaczenie lata 90: strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) integruje się z rozwojem organizacji, skupienie na zmianach otoczenia, ścisła współpraca specjalistów Departamentów ZZL (Human Resources) z zarządem organizacji i kierownikami liniowymi w realizacji funkcji personalnych


Współudział w wytyczaniu wizji firmy – jakie mamy marzenia, dokąd zmierzamy

Współudział w definiowaniu misji firmy - co jest jej celem, jakie potrzeby realizuje Współudział w formułowaniu strategii biznesowej firmy w celu opracowania wspomagającej ją strategii zarządzania zasobami ludzkimi


Formułowanie programów personalnych wynikających z wizji, misji i strategii firmy:
  • programów rekrutacyjnych
  • programów rozwoju potencjału społecznego
  • systemów skutecznego motywowania
  • Wdrażanie programów personalnych
  • Kontrola efektywności sposobów gospodarowania zasobami ludzkimi w firmie wobec zmian otoczenia

Planowanie w zakresie zasobów ludzkich

Rekrutację i selekcję, w tym kontakty z rynkiem pracy Wdrażanie skutecznych systemów motywacyjnych: Określanie zasad wynagradzania poprzez klasyfikację stanowisk, wartościowanie pracy Pomoc w rozwoju zawodowym pracowników: szkolenia, wytyczanie indywidualnych ścieżek kariery Opracowanie i wdrażanie systemu ocen okresowych Współpracę ze związkami zawodowymi: kwestie socjalne, stosunki pracownicze, bhp, prawo pracy Przygotowywanie pracowników do odejścia z firmy np. outplacement