Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 7: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 78: | Linia 78: | ||
* Dla wyrażeń mamy | * Dla wyrażeń mamy | ||
<center><math>\mathcal{E} & : & Exp \rightarrow State \rightarrow Int </math></center> | <center><math>\mathcal{E} & : & \mathrm Exp \rightarrow \mathrm State \rightarrow \mathrm Int </math></center> | ||
* Dla wyrażeń logicznych: | * Dla wyrażeń logicznych: | ||
<center><math>\mathcal{B} & : & BExp \rightarrow State \rightarrow Bool </math></center> | <center><math>\mathcal{B} & : & \mathrm BExp \rightarrow \mathrm State \rightarrow \mathrm Bool </math></center> | ||
* Dla instrukcji: | * Dla instrukcji: | ||
<center><math>\mathcal{I} & : & Stmt \rightarrow | <center><math>\mathcal{I} & : & \mathrm Stmt \rightarrow \mathrm State \rightarrow \mathrm State </math></center> | ||
* Oraz oczywistą funkcję dla stałych całkowitych: | * Oraz oczywistą funkcję dla stałych całkowitych: | ||
<center><math>\mathcal{Z} & : & Num \rightarrow Z </math></center> | <center><math>\mathcal{Z} & : & \mathrm Num \rightarrow \mathcal{Z} </math></center> | ||
Funkcji {Z} nie definiujemy, przyjmując jak zwykle, że jej wynikiem | |||
jest wartość stałej liczbowej. | |||
Rozpocznijmy od funkcji semantycznej dla wyrażeń. Musimy zdefioniować | |||
znaczenie (wartość) wyrażenia <math>e</math> w pewnym stanie <math>s</math>. Ową wartość | |||
zapisujemy jako <math>\mathcal{E} [\![e]\!] s</math>, czyli wartość funkcji E zastosowanej do | |||
dwóch argumentów: wyrażenia <math>e</math> oraz stanu <math>s</math>. Przypomnijmy, że taka | |||
"dziwna" notacja z nawiasami służy oddzieleniu składni od elementów | |||
z metajęzyka. | |||
Funkcje semantyczne definiujemy dla każdej postaci wyrażenia, | |||
odpowiadając na standardowe pytania: | |||
# Co jest wartością wyrażenia <math>x</math> w stanie <math>s</math>, Odpowiedź: wartość | |||
zmiennej <math>x</math> w tym stanie, czyli wartość uzyskana przez zastosowanie | |||
funkcji <math>s</math> do identyfikatora <math>x</math>. Zapisujemy to następująco | |||
<center><math>\mathcal{E} [\![x]\!] s = s (x)</math></center> | |||
Często będziemy powijać nawiasy przy aplikacji funkcji pisząc po | |||
prostu <math>s\,x</math> zamiast <math>s(x)</math>. To samo można zapisać stosując notację | |||
"lambda": | |||
<center><math>\mathcal{E} [\![x]\!] = \l s \in \mathrm State.s (x)</math></center> | |||
=== Pętla '''for''' === | === Pętla '''for''' === |
Wersja z 12:16, 9 sie 2006
Semantyka bezpośrednia instrukcji. Konstrukcje iteracyjne.
Pętle while i repeat
Ćwiczenie 1
Zdefiniuj semantykę denotacyjną następującego języka:
Pętla polega na wykonaniu instrukcji i, a następnie wyliczeniu warunku logicznego b. Jeśli warunek jest prawdziwy wykonanie pętli kończy się, w przeciwnym razie powracamy do wykonania instrukcji i.
Powyższy język to tak naprawdę Tiny z wykładu rozszerzony o jedną konstrukcję: pętlę repeat. Spróbuj wykonać to ćwiczenie nie sięgając do notatek z wykładu. Jeśli napotkasz trudności, odkrywaj kolejne elementy poniższego opisu.
Kategorie składniowe występujące w tym języku to:
- wyrażenia Exp
- wyrażenia logiczne BExp
- instrukcje Stmt
- oraz, jak zwykle, stałe liczbowe Num
Zaczynamy jak zwykle od opisu dziedzin semantycznych. Nie przejmujemy się na razie szczegółami związanymi z konstrukcjami stałopunktowymi oraz umieszczeniem pineski we właściwych dziedzinach. Zakładamy, że wszystkie zmienne są zainicjowane na zero.
Użyjemy elementarnych dziedzin z wykładu:
- Int = ..., -1, 0, 1, ... zawierający denotacje stałych
liczbowych
- Bool = {tt}, {ff} zawierający wartości logiczne
- Var zawierający wszystkie dozwolone identyfikatory
Przypomnijmy, że wartość wyrażenia arytmetycznego zależy od
Wartości te są "pamiętane" w stanie, który jest funkcją ze zbioru Var w zbiór Int. Zbiór wszystkich stanów to:
Zdefiniujmy następnie niezbędne funkcje semantyczne.
- Dla wyrażeń mamy
- Dla wyrażeń logicznych:
- Dla instrukcji:
- Oraz oczywistą funkcję dla stałych całkowitych:
Funkcji {Z} nie definiujemy, przyjmując jak zwykle, że jej wynikiem jest wartość stałej liczbowej.
Rozpocznijmy od funkcji semantycznej dla wyrażeń. Musimy zdefioniować znaczenie (wartość) wyrażenia w pewnym stanie . Ową wartość zapisujemy jako , czyli wartość funkcji E zastosowanej do dwóch argumentów: wyrażenia oraz stanu . Przypomnijmy, że taka "dziwna" notacja z nawiasami służy oddzieleniu składni od elementów z metajęzyka.
Funkcje semantyczne definiujemy dla każdej postaci wyrażenia, odpowiadając na standardowe pytania:
- Co jest wartością wyrażenia w stanie , Odpowiedź: wartość
zmiennej w tym stanie, czyli wartość uzyskana przez zastosowanie funkcji do identyfikatora . Zapisujemy to następująco
Często będziemy powijać nawiasy przy aplikacji funkcji pisząc po prostu zamiast . To samo można zapisać stosując notację "lambda":
Pętla for
Ćwiczenie 2
Rozszerzmy język z poprzedniego zadania o instrukcję:
Wykonanie takiej pętli polega na:
- Wyliczeniu wartości wyrażenia .
- Przypisaniu wartości na zmienną .
- Wyliczeniu wartości wyrażenia .
- Jeśli , to pętla kończy się.
- W przeciwnym razie:
- Wykonujemy instrukcję .
- Zwiększamy zmienną o 1.
- Powracamy do punktu 3.
Zauważmy, że wyrażenie jest tu wyliczane tylko raz, ale oblicza się przy każdym obrocie pętli.
Rozwiązanie
Ćwiczenie 3
Zmieńmy semantykę instrukcji for z poprzedniego zadania tak, aby oba wyrażenia obliczały się tylko raz. Tym razem wyliczenie pętli polega na:
- Wyliczeniu wartości wyrażenia .
- Przypisaniu wartości na zmienną .
- Wyliczeniu wartości wyrażenia .
- Jeśli , to pętla kończy się.
- W przeciwnym razie:
- Wykonujemy instrukcję .
- Zwiększamy zmienną o 1.
- Powracamy do punktu 4.
Rozwiązanie
O pętli for można jednak myśleć jeszcze inaczej. Można wymagać, aby wszelkie zmiany wartości zmiennej sterującej wewnątrz wykonania pętli nie miały wpływu na liczbę iteracji tej pętli. Przykładowo przy semantyce z poprzedniego zadania pętla:
for x := 1 to 10 do x := x + 1; y := y + x;
wykonuje}} się pięć razy, a zmienna y jest zwiększana łącznie o 2+4+6+8+10. Jeśli uznamy, że zmiany zmiennej x wewnątrz pętli nie wpływają na liczbę iteracji, to pętla wykona się 10 razy, a zmienna y zostanie zwiększona o 2+3+4+5+6+7+8+9+10+11.
Ćwiczenie 4
Zdefiniuj taką semantykę.
Rozwiązanie
Ćwiczenie 5
W języku C pętla for ma następującą postać:
Jej wykonanie polega na:
- Wykonaniu instrukcji .
- Wyliczeniu wartości wyrażenia .
- Jeśli wyrażenie wylicza się do fałszu, to pętla kończy się.
- W przeciwnym razie:
- Wykonujemy instrukcję .
- Wykonujemy instrukcję .
- Powracamy do punktu 2.
Rozwiązanie