Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 149: | Linia 149: | ||
Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny. | Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | <center>ZADANIA DOMOWE</center> | ||
{{cwiczenie|1.11]|| | |||
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, | Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, | ||
Linia 157: | Linia 158: | ||
element neutralny. | element neutralny. | ||
: (1) <math>(\mathds{Z}, +)</math>, | |||
: (2) <math>(\mathds{Z}, \cdot)</math>, | |||
: (3) <math>(\mathds{R}, +)</math>, | |||
: (4) <math>(\mathds{R}, \cdot)</math>, | |||
: (5) <math>(\mathds{Z}_{mod\;5}, +)</math>, | |||
: (6) <math>(\mathds{Z}_{mod\;6}, \cdot)</math>, | |||
: (7) <math>(\{0, 1\}, \vee)</math>, | |||
: (8) <math>(\{0, 1\}, \wedge)</math>, | |||
: (9) <math>(M_n(\mathds{R}), +)</math>, gdzie <math>M_n(\mathds{R})</math> jest rodziną macierzy o wymiarze <math>n \times n</math> o elementach rzeczywistych, | |||
rodziną macierzy o wymiarze <math>n \times n</math> o elementach rzeczywistych, | |||
: (10) <math>(M_n(\mathds{R}), \cdot)</math>, gdzie <math>M_n(\mathds{R})</math> jest zdefiniowane jak powyżej, | |||
: (11) <math>(n\mathds{Z}, +)</math>, gdzie <math>n\mathds{Z}=\{mn:\ m \in \mathds{Z}\}</math> jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez <math>n \in \mathds{N}</math>, | |||
całkowitych podzielnych przez <math>n \in \mathds{N}</math>, | |||
: (12) zbiór <math>B</math> wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem <math>+</math>, zdefiniowanym w następujący sposób: | |||
zdefiniowanym w następujący sposób: | |||
RYSUNEK NR 1 (plik JA-lekcja1-c-rys1.bmp) | '''RYSUNEK NR 1 (plik JA-lekcja1-c-rys1.bmp)''' | ||
(czyli działanie na drzewach <math>T_1</math> i <math>T_2</math> polega na dodaniu jednego | (czyli działanie na drzewach <math>T_1</math> i <math>T_2</math> polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa <math>T_1</math> i <math>T_2</math>). | ||
wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym | |||
dzieckiem są odpowiednio drzewa <math>T_1</math> i <math>T_2</math>). | |||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1.12|| | ||
Które z półgrup i monoidów z zadania | Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne? | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1.13|| | ||
Niech <math>(S, \circ_S)</math> i <math>(T, \circ_T)</math> będą półgrupami. Sprawdź, czy | Niech <math>(S, \circ_S)</math> i <math>(T, \circ_T)</math> będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także: | ||
półgrupami są także: | |||
: (1) <math>(S \times T, \circ)</math>, gdzie <math>(s_1, t_1) \circ (s_2, t_2) = (s_1 \circ_S s_2, t_1 \circ_T | |||
t_2)</math>, | t_2)</math>, | ||
: (2) <math>(S \times S, \circ)</math>, gdzie <math>\circ=\circ_S</math> i <math>(s_1, s_2) \circ | |||
(s_3, s_4) = (s_1 \circ s_4, s_2 \circ s_3)</math>. | (s_3, s_4) = (s_1 \circ s_4, s_2 \circ s_3)</math>. | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1.14|| | ||
Podaj przykłady: | Podaj przykłady: | ||
: (1) jednoelementowego monoidu, | |||
: (2) jednoelementowej półgrupy, | |||
: (3) monoidów o '''3''', '''5''' i '''11''' elementach, | |||
: (4) nieskończonej przeliczalnej półgrupy, | |||
: (5) nieskończonej nieprzeliczalnej półgrupy. | |||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1.15]|| | ||
Podaj przykład półgrupy <math>S</math> i kongruencji <math>\rho</math> taki, że | Podaj przykład półgrupy <math>S</math> i kongruencji <math>\rho</math> taki, że | ||
Linia 232: | Linia 227: | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1.16|| | ||
Rozważmy monoid <math>S=(\mathds{Z}, +)</math> i ustalmy <math>k \in \mathds{N}</math>. | Rozważmy monoid <math>S=(\mathds{Z}, +)</math> i ustalmy <math>k \in \mathds{N}</math>. Znajdź monoidy ilorazowe <math>S \slash \rho</math>, gdzie relacja <math>\rho</math> zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy <math>\rho</math> jest kongruencją!): <br> | ||
Znajdź monoidy ilorazowe <math>S \slash \rho</math>, gdzie relacja <math>\rho</math> | |||
zdefiniowana jest następująco | |||
(najpierw sprawdź, czy <math>\rho</math> jest kongruencją!): <br> | |||
<math>x \rho y</math> wtw <math>x = y \mod k</math>. | <math>x \rho y</math> wtw <math>x = y \mod k</math>. | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1.17|| | ||
Niech <math>(S,\cdot)</math> będzie dowolną półgrupą, a <math>T \subset S</math> dowolnym | Niech <math>(S,\cdot)</math> będzie dowolną półgrupą, a <math>T \subset S</math> dowolnym podzbiorem <math>{S}</math>. Udowodnij, że: | ||
podzbiorem <math>S</math>. Udowodnij, że: | |||
: (1) relacja <math>{\rho^l_T} \subset S^2</math> taka, że <math>\forall x,y \in S</math> <center><math>x | |||
{\rho^l_T} y \Longleftrightarrow (\forall z \in S\; zx \in T | {\rho^l_T} y \Longleftrightarrow (\forall z \in S\; zx \in T | ||
\Longleftrightarrow zy \in T)</math></center> jest lewą kongruencją, | \Longleftrightarrow zy \in T)</math></center> jest lewą kongruencją, | ||
: (2) relacja <math>\rho_T \subset S^2</math> taka, że <math>\forall x,y \in S</math> <center><math>x | |||
\rho_T y \Longleftrightarrow (\forall z_1,z_2 \in S\; z_1xz_2 \in T | \rho_T y \Longleftrightarrow (\forall z_1,z_2 \in S\; z_1xz_2 \in T | ||
\Longleftrightarrow z_1yz_2 \in T)</math></center> jest kongruencją. | \Longleftrightarrow z_1yz_2 \in T)</math></center> jest kongruencją. | ||
Linia 257: | Linia 248: | ||
}} | }} | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1.18|| | ||
W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy: | W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy: | ||
: (1) <math>M_3=\{a, bb, ab\}^*</math>, | |||
: (2) <math>M_4=\{ab^2, ab^2a, aba, ba\}^*</math>. | |||
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj | Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj | ||
twierdzenie | twierdzenie <math>??</math> z wykładu ja-lekcja1-w. | ||
}} | }} |
Wersja z 10:27, 8 sie 2006
Ćwiczenia 1
Ćwiczenie 1.1
Ćwiczenie 1.2
Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny.
Ćwiczenie 1.3
Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów):
- (1) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 6}, +)} ,
- (2) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 7}, +)} ,
- (3) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 4}, \cdot)} ,
- (4) .
Ćwiczenie 1.4
Niech będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że jest kongruencją.
Ćwiczenie 1.5
Skonstruuj odwzorowanie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle h: \mathds{Z}_{mod\ 4} \rightarrow \mathds{Z}_{mod\ 2}} tak, aby było homomorfizmem monoidu Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 4}, \cdot, 1)} w monoid Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 2}, \cdot, 1)} .
Ćwiczenie 1.6
jest homomorfizmem monoidu na wtw gdy
( Z faktów, że jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że jest elementem neutralnym w
).
Ćwiczenie 1.7
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że relacja taka, że
Ćwiczenie 1.8
Określ minimalny zbiór generatorów monoidów:
- (1) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, +, 0)} ,
- (2) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, \cdot, 1)} ,
- (3) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 5}, \cdot, 1)} ,
- (4) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 4}, +, 0)} .
Ćwiczenie 1.9
Dana jest półgrupa oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów . Opisz słownie elementy tej podpółgrupy.
Ćwiczenie 1.10
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) ,
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie z wykładu ja-lekcja1-w.
Ćwiczenie 1.11]
Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, a które ani półgrupami ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż element neutralny.
- (1) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, +)} ,
- (2) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, \cdot)} ,
- (3) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{R}, +)} ,
- (4) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{R}, \cdot)} ,
- (5) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\;5}, +)} ,
- (6) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\;6}, \cdot)} ,
- (7) ,
- (8) ,
- (9) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (M_n(\mathds{R}), +)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle M_n(\mathds{R})} jest rodziną macierzy o wymiarze o elementach rzeczywistych,
- (10) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (M_n(\mathds{R}), \cdot)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle M_n(\mathds{R})} jest zdefiniowane jak powyżej,
- (11) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (n\mathds{Z}, +)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle n\mathds{Z}=\{mn:\ m \in \mathds{Z}\}} jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle n \in \mathds{N}} ,
- (12) zbiór wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem , zdefiniowanym w następujący sposób:
RYSUNEK NR 1 (plik JA-lekcja1-c-rys1.bmp)
(czyli działanie na drzewach i polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa i ).
Ćwiczenie 1.12
Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne?
Ćwiczenie 1.13
Niech i będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także:
- (1) , gdzie ,
- (2) , gdzie i .
Ćwiczenie 1.14
Podaj przykłady:
- (1) jednoelementowego monoidu,
- (2) jednoelementowej półgrupy,
- (3) monoidów o 3, 5 i 11 elementach,
- (4) nieskończonej przeliczalnej półgrupy,
- (5) nieskończonej nieprzeliczalnej półgrupy.
Ćwiczenie 1.15]
Podaj przykład półgrupy i kongruencji taki, że ale Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho} jest skończona.
Ćwiczenie 1.16
Rozważmy monoid Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle S=(\mathds{Z}, +)}
i ustalmy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle k \in \mathds{N}}
. Znajdź monoidy ilorazowe Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho}
, gdzie relacja zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy jest kongruencją!):
wtw .
Ćwiczenie 1.17
Niech będzie dowolną półgrupą, a dowolnym podzbiorem . Udowodnij, że:
- (1) relacja taka, że
jest lewą kongruencją,
- (2) relacja taka, że
jest kongruencją.
Ćwiczenie 1.18
W monoidzie wolnym rozważamy następujące podmonoidy:
- (1) ,
- (2) .
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie z wykładu ja-lekcja1-w.