Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Rogoda (dyskusja | edycje)
Rogoda (dyskusja | edycje)
Linia 111: Linia 111:
Określ minimalny zbiór generatorów monoidów:
Określ minimalny zbiór generatorów monoidów:


# <math>(\mathds{Z}, +, 0)</math>,
: (1) <math>(\mathds{Z}, +, 0)</math>,


# <math>(\mathds{Z}, \cdot, 1)</math>,
: (2) <math>(\mathds{Z}, \cdot, 1)</math>,


# <math>(\mathds{Z}_{mod\ 5}, \cdot, 1)</math>,
: (3) <math>(\mathds{Z}_{mod\ 5}, \cdot, 1)</math>,


# <math>(\mathds{Z}_{mod\ 4}, +, 0)</math>.
: (4) <math>(\mathds{Z}_{mod\ 4}, +, 0)</math>.


}}
}}


ROZWIĄZANIE punktu 1. Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<math>\{-1, 1\}</math>, choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów:  
Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór <math>\{-1, 1\}</math>, choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów: warunek ten spełnia również na przykład zbiór <math>\{-2, 3\}</math>. Aby to pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy '''1''' oraz '''-1''' i skorzystać z tego, że <math>\{-1, 1\}</math> jest zbiorem generatorów. Mamy <math>1 = (-2)+3</math> oraz <math>-1 = (-2)+(-2)+3</math>.   
warunek ten spełnia również na przykład zbiór <math>\{-2, 3\}</math>. Aby to  
</div></div>
pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy 1  
{{cwiczenie|1.9||
oraz -1 i skorzystać z tego, że <math>\{-1, 1\}</math> jest zbiorem  
generatorów. Mamy <math>1 = (-2)+3</math> oraz <math>-1 = (-2)+(-2)+3</math>.   
 
{{cwiczenie|[Uzupelnij]||


Dana jest półgrupa <math>\{a,b\}^+</math> oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów <math>\{a, ba\}</math>.
Dana jest półgrupa <math>\{a,b\}^+</math> oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów <math>\{a, ba\}</math>.
Linia 135: Linia 131:
}}
}}


ROZWIĄZANIE. Jest to zbiór wszystkich (i tylko takich) słów, które  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
nie kończą się literą <math>b</math> oraz w których nie występuje podsłowo  
Jest to zbiór wszystkich (i tylko takich) słów, które nie kończą się literą <math>{b}</math> oraz w których nie występuje podsłowo  
<math>bb</math>.
<math>bb</math>.
 
</div></div>
{{cwiczenie|[Uzupelnij]||
{{cwiczenie|1.10||


W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy:
W monoidzie wolnym <math>\{a, b\}^*</math> rozważamy następujące podmonoidy:


# <math>M_1=\{ab, ba, a\}^*</math>,
: (1) <math>M_1=\{ab, ba, a\}^*</math>,


# <math>M_2=\{aa, ba\}^*</math>,
: (2) <math>M_2=\{aa, ba\}^*</math>,


Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu  
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie <math>??</math> z wykładu ja-lekcja1-w.
wykorzystaj twierdzenie [[##tw:b|Uzupelnic tw:b|]] z wykładu ja-lekcja1-w.
}}
}}


ROZWIĄZANIE punktu 1. Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze,  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element  
Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny.
<math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash  
</div></div>
S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math>  
nie jest wolny.
 
ZADANIA DOMOWE   
ZADANIA DOMOWE   



Wersja z 10:12, 8 sie 2006

Ćwiczenia 1

Ćwiczenie 1.1

Pokaż, że jeśli w zbiorze Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle \mathds{Z}} określimy działanie
xy=x+yxy,
to Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, \star)} jest monoidem. Sprawdź, czy jest to monoid przemienny.
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2

Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.3

Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów):

(1) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 6}, +)} ,
(2) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 7}, +)} ,
(3) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 4}, \cdot)} ,
(4) ({0,1},).
Rozwiązanie punktu 1

Ćwiczenie 1.4

Niech f:ST będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że Kerf jest kongruencją.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5

Skonstruuj odwzorowanie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle h: \mathds{Z}_{mod\ 4} \rightarrow \mathds{Z}_{mod\ 2}} tak, aby było homomorfizmem monoidu Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 4}, \cdot, 1)} w monoid Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 2}, \cdot, 1)} .

Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6

Niech (M,,1M) i (M,*,1M) będą monoidami, a
h:MM
suriekcją. Udowodnij, że

h jest homomorfizmem monoidu (M,,1M) na (M,*,1M) wtw gdy
x,ySh(xy)=h(x)*h(y). ( Z faktów, że h jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że h(1M) jest elementem neutralnym w M).

Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.7

Niech (S,) będzie dowolną półgrupą, a TS dowolnym podzbiorem S. Udowodnij, że relacja ρTrS2 taka, że x,yS

xρTry(zSxzTyzT)
jest prawą kongruencją,
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.8

Określ minimalny zbiór generatorów monoidów:

(1) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, +, 0)} ,
(2) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, \cdot, 1)} ,
(3) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 5}, \cdot, 1)} ,
(4) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\ 4}, +, 0)} .
Rozwiązanie punktu 1

Ćwiczenie 1.9

Dana jest półgrupa {a,b}+ oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów {a,ba}. Opisz słownie elementy tej podpółgrupy.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.10

W monoidzie wolnym {a,b}* rozważamy następujące podmonoidy:

(1) M1={ab,ba,a}*,
(2) M2={aa,ba}*,

Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie ?? z wykładu ja-lekcja1-w.

Rozwiązanie punktu 1

ZADANIA DOMOWE

Ćwiczenie [Uzupelnij]

Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, a które ani półgrupami ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż element neutralny.

  1. Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, +)} ,
  1. Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}, \cdot)} ,
  1. Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{R}, +)} ,
  1. Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{R}, \cdot)} ,
  1. Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\;5}, +)} ,
  1. Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (\mathds{Z}_{mod\;6}, \cdot)} ,
  1. ({0,1},),
  1. ({0,1},),
  1. Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (M_n(\mathds{R}), +)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle M_n(\mathds{R})} jest

rodziną macierzy o wymiarze n×n o elementach rzeczywistych,

  1. Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (M_n(\mathds{R}), \cdot)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle M_n(\mathds{R})} jest zdefiniowane jak powyżej,
  1. Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle (n\mathds{Z}, +)} , gdzie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle n\mathds{Z}=\{mn:\ m \in \mathds{Z}\}} jest zbiorem liczb

całkowitych podzielnych przez Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle n \in \mathds{N}} ,

  1. zbiór B wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem +,

zdefiniowanym w następujący sposób:

RYSUNEK NR 1 (plik JA-lekcja1-c-rys1.bmp)

(czyli działanie na drzewach T1 i T2 polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa T1 i T2).

Ćwiczenie [Uzupelnij]

Które z półgrup i monoidów z zadania Uzupelnic zad1| są przemienne?

Ćwiczenie [Uzupelnij]

Niech (S,S) i (T,T) będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także:

  1. (S×T,), gdzie (s1,t1)(s2,t2)=(s1Ss2,t1Tt2),
  1. (S×S,), gdzie =S i (s1,s2)(s3,s4)=(s1s4,s2s3).

Ćwiczenie [Uzupelnij]

Podaj przykłady:

  1. jednoelementowego monoidu,
  1. jednoelementowej półgrupy,
  1. monoidów o 3, 5 i 11 elementach,
  1. nieskończonej przeliczalnej półgrupy,
  1. nieskończonej nieprzeliczalnej półgrupy.

Ćwiczenie [Uzupelnij]

Podaj przykład półgrupy S i kongruencji ρ taki, że |S|= ale Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho} jest skończona.

Ćwiczenie [Uzupelnij]

Rozważmy monoid Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle S=(\mathds{Z}, +)} i ustalmy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\mathds”): {\displaystyle k \in \mathds{N}} . Znajdź monoidy ilorazowe Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\slash”): {\displaystyle S \slash \rho} , gdzie relacja ρ zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy ρ jest kongruencją!):

xρy wtw x=ymodk.

Ćwiczenie [Uzupelnij]

Niech (S,) będzie dowolną półgrupą, a TS dowolnym podzbiorem S. Udowodnij, że:

  1. relacja ρTlS2 taka, że x,yS
    xρTly(zSzxTzyT)
    jest lewą kongruencją,
  1. relacja ρTS2 taka, że x,yS
    xρTy(z1,z2Sz1xz2Tz1yz2T)
    jest kongruencją.

Ćwiczenie [Uzupelnij]

W monoidzie wolnym {a,b}* rozważamy następujące podmonoidy:

  1. M3={a,bb,ab}*,
  1. M4={ab2,ab2a,aba,ba}*.

Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie Uzupelnic tw:b| z wykładu ja-lekcja1-w.