CWGI Ćwiczenie 3: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Daniel-PW (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „,</math>” na „</math>,”
Linia 8: Linia 8:
Narysować trzy rzuty ostrosłupa prostego o podstawie czworokąta z wyciętym otworem w postaci graniastosłupa prostego
Narysować trzy rzuty ostrosłupa prostego o podstawie czworokąta z wyciętym otworem w postaci graniastosłupa prostego


Niech będzie dany ostrosłup o podstawie trójkąta, którego poszczególne wierzchołki opisano literami <math>ABCDW\,</math>. ''Należy wyznaczyć trzy rzuty ostrosłupa z wyciętym otworem, przy pomocy graniastosłupa o podstawie kwadratu'' <math>mkln\,</math>. Rozwiązanie zadania związane jest z wyznaczaniem linii przenikania między ostrosłupem i graniastosłupem.  
Niech będzie dany ostrosłup o podstawie trójkąta, którego poszczególne wierzchołki opisano literami <math>ABCDW\</math>,. ''Należy wyznaczyć trzy rzuty ostrosłupa z wyciętym otworem, przy pomocy graniastosłupa o podstawie kwadratu'' <math>mkln\</math>,. Rozwiązanie zadania związane jest z wyznaczaniem linii przenikania między ostrosłupem i graniastosłupem.  




W pierwszej kolejności uzupełniamy założenia o wyznaczenie trzecich rzutów ostrosłupa i graniastosłupa wycinającego (rys.C.1_1b). Rzutowanie ostrosłupa na trzecia, prostopadłą do rzutni <math>\pi_1\,</math> i <math>\pi_2\,</math> rozpoczynamy od przeniesienia rzutu podstawy na oś y między rzutnią <math>\pi_1\,</math> a rzutnią <math>\pi_3\,</math>. Po obrocie osi <math>y\,</math> do pokrycia się z osią <math>x\,</math> wyznaczymy (po rozwinięciu układu trzech rzutni) trzeci rzut podstawy <math>A''' ,B''' ,C''' , D'''</math>. Podobnie czynimy z wierzchołkiem <math>W\,</math>. Po obrocie i przeniesieniu rzutu poziomego do trzeciej rzutni, odmierzamy wysokość ostrosłupa, która oczywiście wyznaczy nam trzeci rzut wierzchołka <math>W'''</math>.
W pierwszej kolejności uzupełniamy założenia o wyznaczenie trzecich rzutów ostrosłupa i graniastosłupa wycinającego (rys.C.1_1b). Rzutowanie ostrosłupa na trzecia, prostopadłą do rzutni <math>\pi_1\</math>, i <math>\pi_2\</math>, rozpoczynamy od przeniesienia rzutu podstawy na oś y między rzutnią <math>\pi_1\</math>, a rzutnią <math>\pi_3\</math>,. Po obrocie osi <math>y\</math>, do pokrycia się z osią <math>x\</math>, wyznaczymy (po rozwinięciu układu trzech rzutni) trzeci rzut podstawy <math>A''' ,B''' ,C''' , D'''</math>. Podobnie czynimy z wierzchołkiem <math>W\</math>,. Po obrocie i przeniesieniu rzutu poziomego do trzeciej rzutni, odmierzamy wysokość ostrosłupa, która oczywiście wyznaczy nam trzeci rzut wierzchołka <math>W'''</math>.


Podobnie przenosimy do trzeciej rzutni graniastosłup <math>mkln\,</math>, którego krawędzie w trzecim rzucie będą prostopadłe do osi <math>y\,</math> po obrocie.
Podobnie przenosimy do trzeciej rzutni graniastosłup <math>mkln\</math>,, którego krawędzie w trzecim rzucie będą prostopadłe do osi <math>y\</math>, po obrocie.


Zarówno w rzutach pionowym i poziomym, jak również w rzucie trzecim ustalamy widoczność krawędzi analizując każdy rzut z kierunku prostopadłego do określonej rzutni. Widoczność krawędzi w rzutach pionowym i bocznym analizujemy poprzez obserwacje rzutu poziomego z kierunku prostopadłego do osi odpowiednio <math>x\,</math> i <math>y\,</math>.
Zarówno w rzutach pionowym i poziomym, jak również w rzucie trzecim ustalamy widoczność krawędzi analizując każdy rzut z kierunku prostopadłego do określonej rzutni. Widoczność krawędzi w rzutach pionowym i bocznym analizujemy poprzez obserwacje rzutu poziomego z kierunku prostopadłego do osi odpowiednio <math>x\</math>, i <math>y\</math>,.


Wyznaczenie linii przenikania rozpoczynamy od rzutu poziomego obu wielościanów. Wyznaczamy w rzucie poziomym punkty przebicia krawędzi ostrosłupa ze ścianami graniastosłupa. Rzutujący charakter ścian graniastosłupa ułatwia nam wyznaczenie rzutów poziomych punktów przebicia. Możemy, zatem określić rzuty poziome punktów przebicia <math>1' ,2' ,3' , 5'</math>. Rzut krawędzi graniastosłupa <math>k'</math>, będzie pokrywał się z rzutem punku <math>4'</math>, przebicia tej krawędzi ze ścianą <math>CDW\,</math>, który wyznaczymy, w rzucie pionowym, korzystając z pośrednictwa tworzącej <math>WV\,</math>, przechodzącej przez ten punkt oraz wierzchołek <math>W\,</math> ostrosłupa. Punkt <math>6'</math>, będący rzutem punktu przebicia boku <math>CB'</math> ostrosłupa ze ścianą <math>k'l'</math>, będzie leżał na rzutni poziomej, więc jego rzut pionowy <math>6''</math> będzie znajdował się na osi <math>x\,</math>. Wyznaczono, zatem wszystkie rzuty poziome punktów przebicia krawędzi jednego wielościanu ze ścianami drugiego wielościanu i odwrotnie.
Wyznaczenie linii przenikania rozpoczynamy od rzutu poziomego obu wielościanów. Wyznaczamy w rzucie poziomym punkty przebicia krawędzi ostrosłupa ze ścianami graniastosłupa. Rzutujący charakter ścian graniastosłupa ułatwia nam wyznaczenie rzutów poziomych punktów przebicia. Możemy, zatem określić rzuty poziome punktów przebicia <math>1' ,2' ,3' , 5'</math>. Rzut krawędzi graniastosłupa <math>k'</math>, będzie pokrywał się z rzutem punku <math>4'</math>, przebicia tej krawędzi ze ścianą <math>CDW\</math>,, który wyznaczymy, w rzucie pionowym, korzystając z pośrednictwa tworzącej <math>WV\</math>,, przechodzącej przez ten punkt oraz wierzchołek <math>W\</math>, ostrosłupa. Punkt <math>6'</math>, będący rzutem punktu przebicia boku <math>CB'</math> ostrosłupa ze ścianą <math>k'l'</math>, będzie leżał na rzutni poziomej, więc jego rzut pionowy <math>6''</math> będzie znajdował się na osi <math>x\</math>,. Wyznaczono, zatem wszystkie rzuty poziome punktów przebicia krawędzi jednego wielościanu ze ścianami drugiego wielościanu i odwrotnie.


Kolejnym krokiem jest wyznaczenie pozostałych rzutów punktów przebicia, będących wierzchołkami odcinków linii przenikania wielościanów. Za pomocą odnoszących linii rzutowania ustalone zostają rzuty pionowe linii przenikania <math>1', 2', 3', 4', 5', 6'</math> oraz <math>1''', 2''', 3''', 4''', 5''', 6'''</math>. Ustalenie widoczności w przypadku usunięcia wykrojnika trójkątnego, nie powinno słuchaczom sprawić większego kłopotu, a wiec zagadnienie to pominiemy w rozwiązaniu tego zadania. Powstałe, w wyniku wycięcia, figury przekroju kreskujemy, zgodnie z zasadami stosowanymi w zapisie konstrukcji.
Kolejnym krokiem jest wyznaczenie pozostałych rzutów punktów przebicia, będących wierzchołkami odcinków linii przenikania wielościanów. Za pomocą odnoszących linii rzutowania ustalone zostają rzuty pionowe linii przenikania <math>1', 2', 3', 4', 5', 6'</math> oraz <math>1''', 2''', 3''', 4''', 5''', 6'''</math>. Ustalenie widoczności w przypadku usunięcia wykrojnika trójkątnego, nie powinno słuchaczom sprawić większego kłopotu, a wiec zagadnienie to pominiemy w rozwiązaniu tego zadania. Powstałe, w wyniku wycięcia, figury przekroju kreskujemy, zgodnie z zasadami stosowanymi w zapisie konstrukcji.
Linia 26: Linia 26:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_CW3_Slajd3.png]][[Grafika:CWGI_CW3_Slajd4.png]]
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_CW3_Slajd3.png]][[Grafika:CWGI_CW3_Slajd4.png]]
|valign="top"|Rozwiązanie zadania rozpoczynamy od zmiany układu odniesienia za pomocą transformacji tak, aby płaszczyzna krojąca była prostopadła do rzutni. Ponieważ płaszczyznę <math>\alpha\,</math> tworzy również prosta pozioma <math>a\</math>, oś transformacji <math>x_{1/3}</math> obieramy prostopadle do rzutu poziomego prostej <math>a'</math>.  
|valign="top"|Rozwiązanie zadania rozpoczynamy od zmiany układu odniesienia za pomocą transformacji tak, aby płaszczyzna krojąca była prostopadła do rzutni. Ponieważ płaszczyznę <math>\alpha\</math>, tworzy również prosta pozioma <math>a\</math>, oś transformacji <math>x_{1/3}</math> obieramy prostopadle do rzutu poziomego prostej <math>a'</math>.  


Po dokonaniu transformacji otrzymamy trzeci rzut kuli oraz trzeci rzut płaszczyzny krojącej  
Po dokonaniu transformacji otrzymamy trzeci rzut kuli oraz trzeci rzut płaszczyzny krojącej  
<math>\alpha'''(a x c)</math>. Przekrojem kuli, w każdym przypadku jest okrąg, natomiast rzutem tego okręgu zwykle jest elipsa (jeżeli okrąg nie jest równoległy do rzutni). W trzecim rzucie wyznaczymy dwie osie prostopadłe okręgu <math>P'''Q'''</math> oraz  <math>R'''T'''</math>, które po powrocie do układu dwu rzutni będą średnicami sprzężonymi elipsy. Rzuty poziome punktów <math>P'</math> i <math>Q'</math> wyznaczymy na rzucie poziomym zarysu zewnętrznego kuli (w trzecim rzucie), który będzie odcinkiem przechodzącym przez środek kuli  
<math>\alpha'''(a x c)</math>. Przekrojem kuli, w każdym przypadku jest okrąg, natomiast rzutem tego okręgu zwykle jest elipsa (jeżeli okrąg nie jest równoległy do rzutni). W trzecim rzucie wyznaczymy dwie osie prostopadłe okręgu <math>P'''Q'''</math> oraz  <math>R'''T'''</math>, które po powrocie do układu dwu rzutni będą średnicami sprzężonymi elipsy. Rzuty poziome punktów <math>P'</math> i <math>Q'</math> wyznaczymy na rzucie poziomym zarysu zewnętrznego kuli (w trzecim rzucie), który będzie odcinkiem przechodzącym przez środek kuli  
i równoległym do osi transformacji <math>x_{1/3}\,</math> w rzucie poziomym. Rzuty poziome punktów <math>T'\,</math> i <math>R'\,</math> wyznaczymy metodą przekroju. Poprowadzimy przez rzuty punktów <math>R'''</math> i <math>T'''</math> płaszczyznę <math>\varepsilon'''</math> równoległą do trzeciej rzutni tak, aby w rzucie poziomym otrzymać w przekroju okrąg o znanym promieniu <math>r\,</math> wyznaczonym z trzeciego rzutu.  Wracając do układu rzutni poziomej, na okręgu o promieniu <math>r\,</math> wyznaczymy <math>T'\,</math> i <math>R'\,</math>.  Następnie, zgodnie z zasadami transformacji, wyznaczymy rzuty pionowe średnic sprzężonych elipsy.  Kolejnym zagadnieniem do rozwiązania jest ustalenie punktów styczności elipsy w rzucie poziomym i pionowym, odpowiednio z rzutami głównego południka i równoleżnika kuli. W tym celu ustalamy granice zmiany widoczności dla rzutu poziomego, a następnie pionowego kuli. Będą to odpowiednio płaszczyzna <math>\delta'''\,</math> dla rzutu poziomego i <math>\beta'\,</math> dla rzutu pionowego. W miejscu, gdzie trzeci rzut płaszczyzny <math>\alpha'''\,</math> przetnie nam płaszczyznę <math>\delta'''\,</math> otrzymamy trzecie rzuty punktów zmiany widoczności, które następnie przenosimy na rzut poziomy głównego równoleżnika (rzut poziomy kuli), wyznaczając <math>C'\,</math> i <math>D'\,</math>. Punkty zmiany widoczności w rzucie pionowym wyznaczy nam płaszczyzna <math>\beta'\,</math> i należąca do płaszczyzny <math>\alpha\,</math> prosta <math>c\,</math>. Rzut pionowy prostej <math>c''\,</math> określi w przecięciu z rzutem pionowym głównego południka (rzut pionowy kuli) rzuty pionowe punków zmiany widoczności <math>A''\,</math> i <math>B''\,</math> . Punkty znajdujące się na powierzchni kuli w kierunku strzałek są widoczne, w przeciwnym kierunku są niewidoczne.
i równoległym do osi transformacji <math>x_{1/3}\</math>, w rzucie poziomym. Rzuty poziome punktów <math>T'\</math>, i <math>R'\</math>, wyznaczymy metodą przekroju. Poprowadzimy przez rzuty punktów <math>R'''</math> i <math>T'''</math> płaszczyznę <math>\varepsilon'''</math> równoległą do trzeciej rzutni tak, aby w rzucie poziomym otrzymać w przekroju okrąg o znanym promieniu <math>r\</math>, wyznaczonym z trzeciego rzutu.  Wracając do układu rzutni poziomej, na okręgu o promieniu <math>r\</math>, wyznaczymy <math>T'\</math>, i <math>R'\</math>,.  Następnie, zgodnie z zasadami transformacji, wyznaczymy rzuty pionowe średnic sprzężonych elipsy.  Kolejnym zagadnieniem do rozwiązania jest ustalenie punktów styczności elipsy w rzucie poziomym i pionowym, odpowiednio z rzutami głównego południka i równoleżnika kuli. W tym celu ustalamy granice zmiany widoczności dla rzutu poziomego, a następnie pionowego kuli. Będą to odpowiednio płaszczyzna <math>\delta'''\</math>, dla rzutu poziomego i <math>\beta'\</math>, dla rzutu pionowego. W miejscu, gdzie trzeci rzut płaszczyzny <math>\alpha'''\</math>, przetnie nam płaszczyznę <math>\delta'''\</math>, otrzymamy trzecie rzuty punktów zmiany widoczności, które następnie przenosimy na rzut poziomy głównego równoleżnika (rzut poziomy kuli), wyznaczając <math>C'\</math>, i <math>D'\</math>,. Punkty zmiany widoczności w rzucie pionowym wyznaczy nam płaszczyzna <math>\beta'\</math>, i należąca do płaszczyzny <math>\alpha\</math>, prosta <math>c\</math>,. Rzut pionowy prostej <math>c''\</math>, określi w przecięciu z rzutem pionowym głównego południka (rzut pionowy kuli) rzuty pionowe punków zmiany widoczności <math>A''\</math>, i <math>B''\</math>, . Punkty znajdujące się na powierzchni kuli w kierunku strzałek są widoczne, w przeciwnym kierunku są niewidoczne.


Przedstawione zadanie jest dość trudne dla słuchaczy, zawierają, bowiem kompleksowy zbiór zagadnień omówionych w poprzednich wykładach. Może stanowić pewną trudność, jednak samodzielne rozwiązanie zadań stanowi podstawę do pozytywnej oceny z opanowanego materiału i satysfakcji ze skutecznej nauki.
Przedstawione zadanie jest dość trudne dla słuchaczy, zawierają, bowiem kompleksowy zbiór zagadnień omówionych w poprzednich wykładach. Może stanowić pewną trudność, jednak samodzielne rozwiązanie zadań stanowi podstawę do pozytywnej oceny z opanowanego materiału i satysfakcji ze skutecznej nauki.

Wersja z 09:29, 5 wrz 2023

Ćwiczenia 3. Przekroje i przenikanie wielościanów o brył obrotowych


Zadanie 3.1.

Narysować trzy rzuty ostrosłupa prostego o podstawie czworokąta z wyciętym otworem w postaci graniastosłupa prostego

Niech będzie dany ostrosłup o podstawie trójkąta, którego poszczególne wierzchołki opisano literami Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle ABCDW\} ,. Należy wyznaczyć trzy rzuty ostrosłupa z wyciętym otworem, przy pomocy graniastosłupa o podstawie kwadratu Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle mkln\} ,. Rozwiązanie zadania związane jest z wyznaczaniem linii przenikania między ostrosłupem i graniastosłupem.


W pierwszej kolejności uzupełniamy założenia o wyznaczenie trzecich rzutów ostrosłupa i graniastosłupa wycinającego (rys.C.1_1b). Rzutowanie ostrosłupa na trzecia, prostopadłą do rzutni Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \pi_1\} , i Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \pi_2\} , rozpoczynamy od przeniesienia rzutu podstawy na oś y między rzutnią Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \pi_1\} , a rzutnią Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \pi_3\} ,. Po obrocie osi Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle y\} , do pokrycia się z osią Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x\} , wyznaczymy (po rozwinięciu układu trzech rzutni) trzeci rzut podstawy A,B,C,D. Podobnie czynimy z wierzchołkiem Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle W\} ,. Po obrocie i przeniesieniu rzutu poziomego do trzeciej rzutni, odmierzamy wysokość ostrosłupa, która oczywiście wyznaczy nam trzeci rzut wierzchołka W.

Podobnie przenosimy do trzeciej rzutni graniastosłup Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle mkln\} ,, którego krawędzie w trzecim rzucie będą prostopadłe do osi Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle y\} , po obrocie.

Zarówno w rzutach pionowym i poziomym, jak również w rzucie trzecim ustalamy widoczność krawędzi analizując każdy rzut z kierunku prostopadłego do określonej rzutni. Widoczność krawędzi w rzutach pionowym i bocznym analizujemy poprzez obserwacje rzutu poziomego z kierunku prostopadłego do osi odpowiednio Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x\} , i Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle y\} ,.

Wyznaczenie linii przenikania rozpoczynamy od rzutu poziomego obu wielościanów. Wyznaczamy w rzucie poziomym punkty przebicia krawędzi ostrosłupa ze ścianami graniastosłupa. Rzutujący charakter ścian graniastosłupa ułatwia nam wyznaczenie rzutów poziomych punktów przebicia. Możemy, zatem określić rzuty poziome punktów przebicia 1,2,3,5. Rzut krawędzi graniastosłupa k, będzie pokrywał się z rzutem punku 4, przebicia tej krawędzi ze ścianą Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle CDW\} ,, który wyznaczymy, w rzucie pionowym, korzystając z pośrednictwa tworzącej Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle WV\} ,, przechodzącej przez ten punkt oraz wierzchołek Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle W\} , ostrosłupa. Punkt 6, będący rzutem punktu przebicia boku CB ostrosłupa ze ścianą kl, będzie leżał na rzutni poziomej, więc jego rzut pionowy 6 będzie znajdował się na osi Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x\} ,. Wyznaczono, zatem wszystkie rzuty poziome punktów przebicia krawędzi jednego wielościanu ze ścianami drugiego wielościanu i odwrotnie.

Kolejnym krokiem jest wyznaczenie pozostałych rzutów punktów przebicia, będących wierzchołkami odcinków linii przenikania wielościanów. Za pomocą odnoszących linii rzutowania ustalone zostają rzuty pionowe linii przenikania 1,2,3,4,5,6 oraz 1,2,3,4,5,6. Ustalenie widoczności w przypadku usunięcia wykrojnika trójkątnego, nie powinno słuchaczom sprawić większego kłopotu, a wiec zagadnienie to pominiemy w rozwiązaniu tego zadania. Powstałe, w wyniku wycięcia, figury przekroju kreskujemy, zgodnie z zasadami stosowanymi w zapisie konstrukcji.


Rozwiązanie zadania rozpoczynamy od zmiany układu odniesienia za pomocą transformacji tak, aby płaszczyzna krojąca była prostopadła do rzutni. Ponieważ płaszczyznę Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \alpha\} , tworzy również prosta pozioma Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle a\} , oś transformacji x1/3 obieramy prostopadle do rzutu poziomego prostej a.

Po dokonaniu transformacji otrzymamy trzeci rzut kuli oraz trzeci rzut płaszczyzny krojącej α(axc). Przekrojem kuli, w każdym przypadku jest okrąg, natomiast rzutem tego okręgu zwykle jest elipsa (jeżeli okrąg nie jest równoległy do rzutni). W trzecim rzucie wyznaczymy dwie osie prostopadłe okręgu PQ oraz RT, które po powrocie do układu dwu rzutni będą średnicami sprzężonymi elipsy. Rzuty poziome punktów P i Q wyznaczymy na rzucie poziomym zarysu zewnętrznego kuli (w trzecim rzucie), który będzie odcinkiem przechodzącym przez środek kuli i równoległym do osi transformacji Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle x_{1/3}\} , w rzucie poziomym. Rzuty poziome punktów Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle T'\} , i Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle R'\} , wyznaczymy metodą przekroju. Poprowadzimy przez rzuty punktów R i T płaszczyznę ε równoległą do trzeciej rzutni tak, aby w rzucie poziomym otrzymać w przekroju okrąg o znanym promieniu Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle r\} , wyznaczonym z trzeciego rzutu. Wracając do układu rzutni poziomej, na okręgu o promieniu Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle r\} , wyznaczymy Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle T'\} , i Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle R'\} ,. Następnie, zgodnie z zasadami transformacji, wyznaczymy rzuty pionowe średnic sprzężonych elipsy. Kolejnym zagadnieniem do rozwiązania jest ustalenie punktów styczności elipsy w rzucie poziomym i pionowym, odpowiednio z rzutami głównego południka i równoleżnika kuli. W tym celu ustalamy granice zmiany widoczności dla rzutu poziomego, a następnie pionowego kuli. Będą to odpowiednio płaszczyzna Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \delta'''\} , dla rzutu poziomego i Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \beta'\} , dla rzutu pionowego. W miejscu, gdzie trzeci rzut płaszczyzny Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \alpha'''\} , przetnie nam płaszczyznę Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \delta'''\} , otrzymamy trzecie rzuty punktów zmiany widoczności, które następnie przenosimy na rzut poziomy głównego równoleżnika (rzut poziomy kuli), wyznaczając Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle C'\} , i Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle D'\} ,. Punkty zmiany widoczności w rzucie pionowym wyznaczy nam płaszczyzna Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \beta'\} , i należąca do płaszczyzny Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \alpha\} , prosta Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle c\} ,. Rzut pionowy prostej Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle c''\} , określi w przecięciu z rzutem pionowym głównego południka (rzut pionowy kuli) rzuty pionowe punków zmiany widoczności Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle A''\} , i Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle B''\} , . Punkty znajdujące się na powierzchni kuli w kierunku strzałek są widoczne, w przeciwnym kierunku są niewidoczne.

Przedstawione zadanie jest dość trudne dla słuchaczy, zawierają, bowiem kompleksowy zbiór zagadnień omówionych w poprzednich wykładach. Może stanowić pewną trudność, jednak samodzielne rozwiązanie zadań stanowi podstawę do pozytywnej oceny z opanowanego materiału i satysfakcji ze skutecznej nauki.