CWGI Ćwiczenie 3: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
Narysować trzy rzuty ostrosłupa prostego o podstawie czworokąta z wyciętym otworem w postaci graniastosłupa prostego | Narysować trzy rzuty ostrosłupa prostego o podstawie czworokąta z wyciętym otworem w postaci graniastosłupa prostego | ||
Niech będzie dany ostrosłup o podstawie trójkąta, którego poszczególne wierzchołki opisano literami | Niech będzie dany ostrosłup o podstawie trójkąta, którego poszczególne wierzchołki opisano literami <math>ABCDW\,</math>. ''Należy wyznaczyć trzy rzuty ostrosłupa z wyciętym otworem, przy pomocy graniastosłupa o podstawie kwadratu'' <math>mkln\,</math>. Rozwiązanie zadania związane jest z wyznaczaniem linii przenikania między ostrosłupem i graniastosłupem. | ||
W pierwszej kolejności uzupełniamy założenia o wyznaczenie trzecich rzutów ostrosłupa i graniastosłupa wycinającego (rys.C.1_1b). Rzutowanie ostrosłupa na trzecia, prostopadłą do rzutni <math>\pi_1\,</math> i <math>\pi_2\,</math> rozpoczynamy od przeniesienia rzutu podstawy na oś y między rzutnią <math>\pi_1\,</math> a rzutnią <math>\pi_3\,</math>. Po obrocie osi | W pierwszej kolejności uzupełniamy założenia o wyznaczenie trzecich rzutów ostrosłupa i graniastosłupa wycinającego (rys.C.1_1b). Rzutowanie ostrosłupa na trzecia, prostopadłą do rzutni <math>\pi_1\,</math> i <math>\pi_2\,</math> rozpoczynamy od przeniesienia rzutu podstawy na oś y między rzutnią <math>\pi_1\,</math> a rzutnią <math>\pi_3\,</math>. Po obrocie osi <math>y\,</math> do pokrycia się z osią <math>x\,</math> wyznaczymy (po rozwinięciu układu trzech rzutni) trzeci rzut podstawy <math>A''' ,B''' ,C''' , D'''</math>. Podobnie czynimy z wierzchołkiem <math>W\,</math>. Po obrocie i przeniesieniu rzutu poziomego do trzeciej rzutni, odmierzamy wysokość ostrosłupa, która oczywiście wyznaczy nam trzeci rzut wierzchołka <math>W'''</math>. | ||
Podobnie przenosimy do trzeciej rzutni graniastosłup | Podobnie przenosimy do trzeciej rzutni graniastosłup <math>mkln\,<math>, którego krawędzie w trzecim rzucie będą prostopadłe do osi <math>y\,</math> po obrocie. | ||
Zarówno w rzutach pionowym i poziomym, jak również w rzucie trzecim ustalamy widoczność krawędzi analizując każdy rzut z kierunku prostopadłego do określonej rzutni. Widoczność krawędzi w rzutach pionowym i bocznym analizujemy poprzez obserwacje rzutu poziomego z kierunku prostopadłego do osi odpowiednio '''''x''''' i '''''y'''''. | Zarówno w rzutach pionowym i poziomym, jak również w rzucie trzecim ustalamy widoczność krawędzi analizując każdy rzut z kierunku prostopadłego do określonej rzutni. Widoczność krawędzi w rzutach pionowym i bocznym analizujemy poprzez obserwacje rzutu poziomego z kierunku prostopadłego do osi odpowiednio '''''x''''' i '''''y'''''. |