CWGI Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 78: | Linia 78: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M4_Slajd7.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M4_Slajd7.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Linia przenikania wielościanów związana jest z wyznaczaniem punktów przebicia ścian jednego z wielościanów krawędziami drugiego wielościanu. | ||
Dokonajmy, zatem analizy podanych wielościanów w aspekcie ich położenia względem siebie. | |||
Na rys. 4.3_1b, w rzucie poziomym możemy zaobserwować, które krawędzie jednego z wielościanów przebijają ściany drugiego wielościanu. Krawędź <math>A\,</math> graniastosłupa leży poza ostrosłupem i nie bierze udziału w tworzeniu poszukiwanej linii przenikania. Pozostałe krawędzie graniastosłupa przebijają ściany ostrosłupa. Krawędź <math>B\,</math> przecina krawędź <math>LW</math> oraz ścianę <math>KNW</math> ostrosłupa, krawędź <math>C\,</math> graniastosłupa przebija ściany <math>KNW</math> i <math>KLW</math> ostrosłupa. Krawędź <math>D\,</math> graniastosłupa przebija ściany <math>LNW</math> oraz <math>KNW</math>. | |||
Podobnie można ocenić, które krawędzie ostrosłupa przebijają ściany graniastosłupa. Krawędź <math>NW</math> ostrosłupa przebija ściany <math>DA</math> i <math>AB</math> graniastosłupa, natomiast krawędź <math>LW</math> przebija ścianę <math>CD</math> oraz przecina (opisaną wcześniej) krawędź <math>B\,</math> graniastosłupa. Krawędź <math>KW</math> nie bierze udziału w tworzeniu linii przenikania. Po takiej analizie możemy przystąpić do wyznaczania poszczególnych punktów linii przenikania. Oznaczmy poszczególne punkty przebicia i przecięcia krawędzi ostrosłupa ze ścianami i krawędzią graniastosłupa, opisane powyżej, w rzucie poziomym kolejno punktami <math>1', 2', 3', 4', 5'</math>. Rzuty pionowe punktów <math>1'', 2'', 3'', 5''</math> znajdziemy bezpośrednio na rzucie pionowym krawędzi ostrosłupa. Jedyny problem rozwiązania stanowi rzut pionowy punktu <math>4''</math>, który znajduje się na ścianie <math>KNW</math> ostrosłupa. W celu wyznaczenia jego położenia poprowadźmy przez rzut poziomy wierzchołka <math>W'</math> ostrosłupa i rzut poziomy punktu <math>4'</math> tworzącą <math>e'</math>, leżącą na ścianie <math>K'N'W'</math>. Następnie wyznaczymy rzut pionowy tworzącej <math>e''</math>, korzystając pośrednio z rzutów punktów <math>I'</math> i <math>II''</math> przecięcia tworzącej z bokiem <math>KN</math> podstawy ostrosłupa, na rzucie pionowym <math>e''</math> wyznaczymy poszukiwany rzut pionowy punktu <math>4''</math>. W etapie <math>I\,</math> ustalone zostały punkty przebicia krawędzi ostrosłupa ze ścianami graniastosłupa. | |||
W celu określenia kolejności połączenia punktów tworzących linie przenikania zbudujemy tzw. '''siatkę znaków'''. Rozetnijmy poszczególne wielościany wzdłuż jednej z krawędzi (najlepiej według krawędzi niebiorącej udziału w tworzeniu linii przenikania) i oznaczmy te krawędzie symbolicznie na przedstawionej siatce, powtarzając pierwszą krawędź tak, aby zamknąć powierzchnię boczną danego wielościanu. Na tak stworzonej siatce nanosimy symbolicznie poszczególne punkty linii przenikania. Np. punkt <math>1\,</math> znajduje się na krawędzi <math>N\,</math> ostrosłupa oraz ścianie <math>AB</math> graniastosłupa. Podobnie postępujemy z następnymi punktami. | |||
|} | |} | ||
Wersja z 13:01, 7 sie 2006
![]() |
Wykład 4. Przekroje i przenikanie wielościanów |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |