CWGI Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 40: | Linia 40: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd4.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd4.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Kolejno naszym celem będzie wyznaczenie linii przenikania ostrosłupa <math>ABCW</math> z płaszczyzną trójkąta <math>MNP</math>. Należy również ustalić widoczność poszczególnych krawędzi ostrosłupa oraz boków trójkąta (rys. ''4.2_1a'') | ||
Na poprzednim wykładzie zapoznaliśmy się z wyznaczaniem przekroju wielościanu płaszczyznami w położeniu rzutującym. W takim przypadku rozwiązanie zadania jest stosunkowo proste i nie wymaga żmudnych konstrukcji pomocniczych. | |||
W przypadku tego zadania mamy do czynienia z wyznaczaniem przekroju ostrosłupa (linia przenikania trójkąta z ostrosłupem jest częścią przekroju ostrosłupa płaszczyzną przechodzącą przez płaszczyznę trójkąta) z płaszczyzną bezśladową, w położeniu ogólnym. | |||
Rozwiązanie zadania uprościmy sprowadzając zaprezentowany w założeniach układ do układu, w którym płaszczyzna trójkąta jest w położeniu rzutującym. Zmianę układu odniesienia przeprowadzimy za pomocą omówionej na wcześniej transformacji. W tym celu obieramy w płaszczyźnie trójkąta <math>NMP</math> prostą poziomą <math>a\,</math>. Oś <math>x_{1/3}</math> nowego układu rzutni, która zmieni układ w taki sposób, aby płaszczyzna trójkąta była w położeniu rzutującym względem nowej rzutni, będzie prostopadła do rzutu poziomego prostej poziomej <math>a'\,</math>. Kolejny etap - to dokonanie transformacji płaszczyzny trójkąta oraz ostrosłupa. Otrzymamy trzecie rzuty tych elementów przestrzennych, przy czym płaszczyzna <math>\alpha(MNP)</math> znajduje się w położeniu rzutującym względem rzutni. Wyznaczenie przekroju ostrosłupa w trzecim rzucie jest zagadnieniem prostym. Wierzchołki przekroju będą leżały na przecięciu się trzeciego rzutu płaszczyzny trójkąta <math>MNP - \alpha'''</math> z krawędziami ostrosłupa. Za pomocą odnoszących prostopadłych do osi <math>x_{1/3}</math> wyznaczymy rzuty poziome wierzchołków <math>I'</math>, <math>II'</math>, <math>III'</math>, przekroju na rzutach poziomych boków trójkąta, a następnie za pomocą odnoszących prostopadłych do osi x wyznaczymy rzuty pionowe wierzchołków przekroju <math>I''</math>, <math>II''</math>, <math>III''</math>, na rzutach pionowych boków ostrosłupa. Linia przenikania trójkąta z ostrosłupem będzie stanowiła tą część przekroju, która jest wspólna dla trójkąta i ścian ostrosłupa. | |||
Zakładając, że ściany ostrosłupa oraz płaszczyzna trójkąta są nieprzezroczyste ustalamy widoczność poszczególnych linii przenikania. Podobnie jak w poprzednich zadaniach widoczność w rzucie pionowym oceniamy analizując poszczególne linie przenikania na ścianach ostrosłupa w rzucie poziomym. | |||
|} | |} | ||
Wersja z 12:42, 7 sie 2006
![]() |
Wykład 4. Przekroje i przenikanie wielościanów |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |