CWGI Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M4_Slajd1.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M4_Slajd1.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Wykład 4. Przekroje i przenikanie wielościanów''' | ||
|} | |} | ||
Linia 8: | Linia 8: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd2.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd2.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Celem naszym będzie poszukiwanie rzutów punków przebicia prostej z wielościanem. | ||
Niech będą dane rzuty ostrosłupa prostego stojącego na rzutni poziomej <math>ABCW</math> oraz rzuty prostej <math>n\,</math>. Należy wyznaczyć punkty przebicia prostej ze ścianami ostrosłupa oraz ustalić widoczność prostej przy założeniu, że ściany ostrosłupa są niewidoczne (patrz ''rys.4.1_1a''). | |||
Ustalmy tok postępowania przy rozwiązaniu tego zadania: | |||
#przez dowolny punkt <math>P\,</math> leżący na prostej <math>n\,</math> oraz wierzchołek <math>W\,</math> ostrosłupa poprowadźmy prostą <math>a\,</math>, | |||
#dwie proste <math>a\,</math> i <math>n\,</math> wyznaczą płaszczyznę <math>\alpha\,</math>. Wyznaczamy przekrój ostrosłupa płaszczyzną <math>\alpha\,</math>, w której leży dana prosta <math>n\,</math> | |||
#w punktach przecięcia się boków wielokąta przekroju z prostą <math>n\,</math> wyznaczymy poszukiwane punkty przebicia ścian ostrosłupa z prostą <math>n\,</math>. | |||
Obierając punkt <math>P\,</math> na prostej <math>n\,</math> oraz prowadząc prostą a przez punkt <math>P\,</math> i wierzchołek <math>W\,</math> ostrosłupa wyznaczamy przekrój ostrosłupa płaszczyzną określoną przez te proste. Wierzchołek <math>W\,</math> będzie stanowił jeden z wierzchołków figury płaskiej, będącej poszukiwanym przekrojem. Mając dane rzuty prostych <math>n\,</math> i <math>a\,</math> możemy wyznaczyć ich ślady poziome <math>H_a</math> i <math>H_n</math>. Łącząc ze sobą te ślady wyznaczymy ślad poziomy <math>h_\alpha</math> płaszczyzny <math>\alpha\,</math>. Jak widać na rzucie poziomym ślad <math>h_\alpha</math> (prosta leżąca na rzutni poziomej) przecina nam podstawę ostrosłupa w punktach <math>1'\,</math> i <math>2'\,</math> (podstawa ostrosłupa z założenia leży na rzutni poziomej). Łącząc rzuty poziome punktów <math>1'\,</math> i <math>2'\,</math> z rzutem poziomym <math>W'\,</math> wierzchołka, wyznaczymy rzut poziomy (<math>W'1'2'</math>) trójkąta, który jest rzutem poszukiwanego przekroju. Prosta <math>n\,</math> przecina boki przekroju w punktach <math>Q'\,</math> i <math>R'\,</math>, które są punktami przebicia prostej <math>n\,</math> ze ścianami <math>\alpha\,</math> ostrosłupa. Rzuty pionowe punktów przebicia znajdziemy na rzucie pionowym <math>n"</math> prostej oraz odnoszących punktów <math>Q'\,</math> i <math>R'\,</math>. | |||
Ustalamy widoczność prostej <math>n\,</math>, przyjmując, że ściany ostrosłupa są nieprzezroczyste. Widoczność prostej <math>n\,</math> w rzucie pionowym określamy analizując widoczność ścian ostrosłupa (ocenę przeprowadzamy w rzucie poziomym). Widać wyraźnie, że ściana <math>ACW</math> jest widoczna w rzucie pionowym, natomiast ściana <math>ABW</math> jest niewidoczna w rzucie pionowym. Zaznaczamy to odpowiednio linią kreskową. Widoczność prostej <math>n\,</math> w rzucie poziomym jest oczywista. Wszystkie ściany są widoczne z wyjątkiem podstawy. Prosta <math>n\,</math>, zatem jest niewidoczna wyłącznie między ścianami ostrosłupa, co odpowiednio zaznaczamy na rzucie poziomym przekroju. | |||
|} | |} | ||
Wersja z 12:33, 7 sie 2006
![]() |
Wykład 4. Przekroje i przenikanie wielościanów |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wykład 4. Przekroje i przenikanie wielościanów |
![]() |
![]() |
![]() |