CWGI Moduł 2: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 62: | Linia 62: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd9.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd9.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Wyznaczanie krawędzi przecięcia się dwu płaszczyzn należy do zagadnień rozdziału o nazwie ''Elementy wspólne''. W technice z zagadnieniem takim mamy do czynienia powszechnie. Na rys.''2.3_1a,b'' przedstawiono wyznaczanie krawędzi przecięcia się płaszczyzn dla przypadku, gdy płaszczyzny są zadane przy pomocy postaci śladów. W celu wyznaczenia wspólnej krawędzi płaszczyzny <math>\alpha\,</math> i <math>\beta\,</math> należy ustalić dwa punkty wspólne tych płaszczyzn, ponieważ one jednoznacznie określają prostą, będącą krawędzią wspólną płaszczyzn. Punkty te łatwo ustalić, ponieważ ślady płaszczyzn są to proste należące do tych płaszczyzn i jednocześnie leżące na rzutniach. Punkty przecięcia się jednoimiennych śladów wyznaczają nam ślady wspólnej prostej <math>"k"</math>, zwanej krawędzią przecięcia się płaszczyzn. Mając ślady krawędzi <math>V_k</math> i <math>H_k</math> można wyznaczyć rzuty śladów. Jak już wcześniej powiedziano rzut pionowy śladu pionowego pokrywa się ze śladem pionowym, rzut poziomy tego śladu znajduje się na osi x. Podobnie rzut poziomy śladu poziomego pokrywa się ze śladem poziomym, natomiast rzut pionowy tego śladu znajduje się na osi x. W konsekwencji rzuty <math>k'\,</math> i <math>k"</math> krawędzi otrzymamy łącząc jednoimienne rzuty śladów. | ||
Wyznaczanie krawędzi przecięcia się płaszczyzn w konstrukcjach bezśladowych zostanie omówione w dalszej części wykładu. | |||
|} | |} | ||
Linia 76: | Linia 78: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd11.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd11.png]] | ||
|valign="top"|Położenie płaszczyzn może przyjmować charakter szczególny. Jednak poszukiwanie krawędzi oparte jest na tych samych zasadach. Na rys. ''2.3_2a,b'' rozważono przypadek płaszczyzn śladowych, z których jedna jest równoległa do osi x, druga natomiast jest w położeniu takim, że jej ślady (pionowy i poziomy) pokrywają się. Wyznaczenie krawędzi rozpoczynamy od wyznaczenia punktów przecięcia się jednoimiennych śladów płaszczyzn, które będą odpowiednio śladami (pionowym i poziomym) krawędzi. Wyznaczając rzuty śladów przez jednoimienne rzuty śladów poprowadzimy poszukiwane rzuty krawędzi przecięcia się płaszczyzn. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd12.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd13.png]] | |||
|valign="top"|W celu wyznaczenia punktu przebicia płaszczyzny <math>\alpha\,</math> prostą <math>l\,</math> należy przez tą prostą poprowadzić dowolną płaszczyznę <math>\beta\,</math> a następnie wyznaczyć krawędź <math>k\,</math> przecięcia się płaszczyzn <math>\alpha\,</math> i <math>\beta\,</math>. | |||
W miejscu przecięcia się dwóch prostych <math>k\,</math> i <math>l\,</math> otrzymamy punkt <math>P\,</math> - wspólny dla prostej <math>l\,</math> i płaszczyzny <math>\alpha\,</math> czyli punkt przebicia płaszczyzny <math>\alpha\,</math> prostą <math>l\,</math>. Na rys. ''2.4_1.b'' przedstawiony został przykład wyznaczania punktu przebicia prostej <math>l\,</math> z płaszczyzną <math>\Delta(ABC)</math>. Zgodnie z wcześniej omówionym schematem postępowania, w pierwszej kolejności przez daną prostą <math>l\,</math> poprowadzimy płaszczyznę pionowo - rzutującą <math>\beta\,</math>. Jeżeli prosta ma leżeć w płaszczyźnie <math>\beta\,</math> to rzut pionowy płaszczyzny, będący jednocześnie śladem pionowym płaszczyzny powinien pokrywać się z rzutem pionowym prostej <math>l''</math>. Każdy element płaski leżący w płaszczyźnie pionowo - rzutującej będzie miał rzut pionowy zawierający się w śladzie pionowym (rzucie pionowym) płaszczyzny. Kolejny etap - to wyznaczenie krawędzi przecięcia się płaszczyzn <math>\alpha\,</math> i <math>\beta\,</math>. Rzut pionowy krawędzi wyznaczymy natychmiast, ponieważ musi on, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, leżeć na rzucie pionowym płaszczyzny <math>\beta\,</math>. Otrzymujemy, zatem rzut pionowy krawędzi <math>k''</math>. Ponieważ krawędź <math>k\,</math> jest prostą leżącą w płaszczyźnie trójkąta musi zatem przecinać boki tego trójkąta. Punkty przecięcia rzutu pionowego <math>k''</math> krawędzi z rzutami pionowymi boków oznaczono odpowiednio cyframi <math>1''</math> i <math>2''</math>. Rzuty poziome tych punktów <math>1'\,</math> i <math>2'\,</math>, które wyznaczymy na odpowiednich rzutach poziomych boków trójkąta pozwolą wyznaczyć rzut poziomy krawędzi <math>k'\,</math>. Ostatni etap tego zadania to poszukiwanie punktu <math>P\,</math> - przecięcia się krawędzi <math>k\,</math> z prostą <math>l\,</math>, który jest punktem przebicia płaszczyzny <math>\alpha\,</math> prostą <math>l\,</math>. W rzucie pionowym proste <math>k"</math> i <math>l"</math> pokrywają się, ale w rzucie poziomym punkt przecięcia jest wyraźnie widoczny. Oznaczając rzut poziomy punktu <math>P'\,</math> możemy następnie wyznaczyć jego rzut pionowy, poprzez przecięcie się odnoszącej prostopadłej do osi x z rzutem pionowym prostej <math>k''</math>. Przyjmując założenie, że płaszczyzna trójkąta jest nieprzezroczysta powinniśmy oznaczyć jeszcze '''widoczność''' prostej. Podobnie jak postępowaliśmy poprzednio, widoczność w danym rzucie oznaczamy analizując rzut drugi. I tak, chcąc rozpatrzyć widoczność prostej w rzucie poziomym analizujemy rzut pionowy. Ocenimy, czy punkt <math>2\,</math> leżący na boku <math>BC\,</math> ma większą głębokość (odległość od rzutni pionowej) niż punkt <math>3\,</math> leżący na prostej <math>l\,</math>. Ocenę tego faktu możemy zaobserwować w rzucie poziomym. Punkt <math>2\,</math> leżący na boku <math>BC\,</math> jest bardziej oddalony od rzutni pionowej (ma większą głębokość), zatem bok <math>BC\,</math> w rzucie pionowym jest widoczny, prosta <math>l\,</math> natomiast, na której leży punkt <math>3\,</math> jest niewidoczna. Podobną analizę możemy przeprowadzić dla rzutu poziomego, oceniając wysokość punktów <math>4\,</math> i <math>5\,</math> (w rzucie pionowym) należących odpowiednio do prostej <math>l\,</math> i boku <math>AB\,</math>. Prosta <math>l\,</math> będzie niewidoczna, natomiast bok <math>AB\,</math> w rzucie poziomym będzie widoczny. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd14.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd15.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd16.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd17.png]] | |||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} |
Wersja z 12:14, 7 sie 2006
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |