CWGI Moduł 1: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 160: | Linia 160: | ||
Rysowanie technicznych obiektów przestrzennych w rzutach aksonometrycznych pozwala przygotować zapis konstrukcji, który może być zrozumiały dla każdego czytelnika oraz przydatny do dalszych zapisów technicznych. | Rysowanie technicznych obiektów przestrzennych w rzutach aksonometrycznych pozwala przygotować zapis konstrukcji, który może być zrozumiały dla każdego czytelnika oraz przydatny do dalszych zapisów technicznych. | ||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd14.png]][[Grafika:CWGI_M1_Slajd15.png]] | |||
|valign="top"|Na rys. 1.4_4a-1.4_4b przedstawiono przykład rzutu aksonometrycznego części maszynowej oraz propozycję określenia płaszczyzny przekroju bryły w zapisie prostokątnym stosowanym w technice. Zapis ten będzie przedmiotem rozważań w dalszych wykładachta. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd16.png]] | |||
|valign="top"|Rys. 1.4_4c przedstawia cześć maszynową w rzucie aksonometrycznym oraz zapis konstrukcji w rzutach prostokątnych. Jak widać rzut aksonometryczny ułatwia czytelnikowi identyfikację przestrzenna bryły, bez konieczności technicznej strony zapisu prostokątnego. Może stanowić pomoc dla osób o zbyt małej wyobraźni przestrzennej. Jednak rzuty prostokątne stanowią zapis, który może być przedmiotem profesjonalnych odwzorowań brył przestrzennych na płaszczyźnie. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd17.png]] | |||
|valign="top"|Rzutowanie prostokątne elementów przestrzennych jest podstawową formą odwzorowań stosowanych w grafice inżynierskiej. Zastosowanie trzech wzajemnie prostopadłych rzutni umożliwia jednoznaczne odwzorowanie elementów przestrzennych na płaszczyźnie i odwrotnie. Tego typu rzutowanie jest podstawą '''graficznego i komputerowego zapisu konstrukcji'''. Rzut prostokątny jest rodzajem rzutu równoległego. Zatem znane są zasady rzutowania prostokątnego. Umieszczony twór przestrzenny rzutowany jest za pomocą promieni rzutujących prostopadłych do rzutni. | |||
Na rys. rys. 1.5_1a przedstawiono zasady tworzenia rzutu prostokątnego punktu A w układzie dwu rzutni wzajemnie do siebie prostopadłych. Zasadę tworzenia rzutów prostokątnych przedstawiono również w rzutach aksonometrycznych, w celu pełniejszego zrozumienia omawianego zagadnienia. Rzutowanie prostokątne polega na generacji promieni rzutujących prostopadłych do rzutni, przez elementy tworów przestrzennych (w tym przypadku – punktu<math> A\,</math>) | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd18.png]] | |||
|valign="top"|Przestrzeń <math>E^3\,</math> podzielona została na cztery obszary zwane ćwiartkami za pomocą dwóch przecinających się płaszczyzn - pionowej i poziomej. Płaszczyzny te po złożeniu do jednej płaszczyzny pozwalają nas jasne i jednoznaczne odwzorowania przestrzenne na płaszczyźnie rysunku. | |||
'''ćwiartka I''' jest obszarem położonym przed rzutnią pionową i nad rzutnią poziomą, | |||
'''ćwiartka II''' jest obszarem położonym za rzutnią pionową i nad rzutnią poziomą, | |||
'''ćwiartka III''' jest obszarem położonym za rzutnią pionową i pod rzutnią poziomą, | |||
'''ćwiartka IV''' jest obszarem położonym przed rzutnią pionową i pod rzutnią poziomą. | |||
Złożenie dwóch płaszczyzn do wspólnego położenia, po obrocie dookoła osi x, będącej ich krawędzią przecięcia pozwala rozmieścić rzuty na jednej wspólnej płaszczyźnie. Odległość punktu od rzutni poziomej nazywamy wysokością i oznacza się literą "h", natomiast odległość punktu od rzutni pionowej nazywamy głębokością i oznacza się "g". Wysokość jest dodatnia w ćwiartce I i II, a więc nad rzutnią poziomą, głębokość jest dodatnia w ćwiartce I i IV, a więc przed rzutnią pionową. W przypadku zaistnienia potrzeby wprowadzenia trzeciego parametru identyfikującego obiekty przestrzenne można wprowadzić trzecią rzutnię, prostopadłą do rzutni poziomej i pionowej. W tym przypadku odległość punktu od trzeciej rzutni nazywamy szerokością punktu "s". | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd19.png]][[Grafika:CWGI_M1_Slajd20.png]] | |||
|valign="top"|Rozważmy obecnie rzutowanie kolejnego elementu, jakim jest prosta. Prostą a można opisać jednoznacznie za pomocą dwóch punktów. Zatem rzuty prostej można wyznaczyć łącząc jednoimienne rzuty punktów A i B leżących na tej prostej. Zasady tworzenia rzutów prostej przedstawia rys.1.6_1a, 1.6_1b. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd21.png]][[Grafika:CWGI_M1_Slajd22.png]] | |||
|valign="top"|Prosta określona jednoznacznie za pomocą dwóch punktów może być określona w rzutach za pomocą rzutów punktów o szczególnym położeniu względem rzutni. Takimi punktami są ś'''lady prostej. Śladami prostej''' nazywamy punkty przebicia prostej z rzutniami. Zatem możemy mówić o śladzie pionowym prostej opisywanym literą <math>V_a\,</math> (od słowa vertical) oraz o śladzie poziomym <math>H_a\,</math> (od słowa horizontal). Punkty <math>V_a i H_a</math> w rzutach określone są za pomocą ich rzutów pionowych i poziomych. Rzut pionowy śladu pionowego <math>Va''</math> pokrywa się ze śladem pionowym natomiast rzut poziomy tego śladu <math>Va'</math> znajduje się na osi <math>x\,</math> (rzuty poziome wszystkich punktów leżących na rzutni pionowej znajdują się na osi x). Rzut poziomy śladu poziomego Ha' pokrywa się ze śladem poziomym, natomiast rzut pionowy tego śladu Ha'' znajduje się na osi x (rzuty pionowe wszystkich punktów leżących na rzutni poziomej znajdują się na osi <math>x\,</math>). Rzuty prostej wraz z jej śladami przedstawiono na rys. 1.6_2a i 1.6_2b. Przedstawione rzuty prostej dotyczą jej położenia ogólnego. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd23.png]] | |||
|valign="top"|W konstrukcjach przestrzennych często wykorzystywane są inne, szczególne położenia prostych, których rzuty można łatwo przewidzieć, bez konieczności żmudnych konstrukcji pomocniczych. Do takiego położenia prostych można zaliczyć np. proste poziome (równoległe do rzutni poziomej <math>\pi_1</math>oraz proste czołowe (równoległe do rzutni pionowej <math>\pi_2</math>Rzuty prostych w położeniu szczególnym przedstawiono na rys.1.6_3 i 1.6_4. Proste szczególne charakteryzują się tym, iż jeden z rzutów jest zawsze równoległy do osi x (prostej poziomej rzut poziomy i prostej czołowej rzut pionowy). Taki parametr ułatwia realizację konstrukcji z zastosowaniem prostych szczególnych, albowiem znany jest kierunek jednego z rzutów (można pominąć konstrukcje pomocnicze wyznaczające rzuty prostej pomocniczej). | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd24.png]] | |||
|valign="top"|Proste w przestrzeni mogą przecinać się ze sobą, być równoległe lub być skośne względem siebie. Dwie proste przecinające się i dwie proste równoległe jednoznacznie określają płaszczyznę. W tych przypadkach mówimy, że płaszczyzna określona jest bezśladowo. Na rys. 1.6_5 przedstawiono trzy przypadki położenia dwu prostych względem siebie: | |||
a) rzuty dwu prostych równoległych | |||
b) rzuty dwu prostych przecinających się | |||
c) rzuty dwu prostych skośnych | |||
Proste (nie rzuty prostych) przedstawione na rys.1.6_5c nie przecinają się ze sobą. Punkty przecięcia rzutów nie leżą na jednej odnoszącej prostopadłej do osi x (patrz linie odniesieniowe), | |||
a więc proste nie tworzą płaszczyzny. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd25.png]] | |||
|valign="top"|Płaszczyzny odwzorowywane są w rzutach prostokątnych w sposób umowny. Nie budzą żadnych wątpliwości płaszczyzny określone bezśladowo (tak jak przedstawione na rys. rys. 1.6_5a i 1.6_5b). Jednak ogólnie ujmując zagadnienie należy stwierdzić, iż rzutem płaszczyzny jest płaszczyzna. Zapis w tym przypadku byłby utrudniony. Płaszczyzna również może być określona za pomocą śladów - pionowego v i poziomego h. Ślady w tym przypadku są krawędziami przecięcia się płaszczyzny z rzutniami pionową i poziomą. Ilustracje odwzorowania płaszczyzny dowolnej w rzutach prostokątnych za pomocą śladów przedstawiono na rys. 1.6_6. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd26.png]][[Grafika:CWGI_M1_Slajd27.png]] | |||
|valign="top"|Duże znaczenie w rozwiązywaniu konstrukcji geometrycznych mają płaszczyzny o szczególnym położeniu względem rzutni. Do płaszczyzn tych należą: '''płaszczyzna poziomo-rzutująca''' | |||
i płaszczyzna pionowo-rzutująca, przedstawione na rys. rys. 1.6_7 i 1.6_8. Są to płaszczyzny prostopadłe do rzutni. Położenie płaszczyzny poziomo - rzutującej jest niezwykle interesujące z punktu widzenia realizacji konstrukcji złożonych. Wszystkie elementy płaskie znajdujące się w tej płaszczyźnie odwzorowują się w rzucie poziomym na ślad poziomy płaszczyzny, (czyli w tym przypadku na rzut poziomy płaszczyzny). Umożliwia to w szybki sposób przewidzieć położenie tych rzutów, bez konieczności stosowania konstrukcji pomocniczych. Podobnie sytuacja przedstawia się z płaszczyzną pionowo-rzutującą. Wszystkie elementy płaskie znajdujące się w tej płaszczyźnie odwzorowują się w rzucie pionowym na ślad pionowy płaszczyzny, (czyli na rzut pionowy płaszczyzny). Konstruktorzy chętnie posługują się płaszczyznami poziomo - rzutującymi i pionowo - rzutującymi. Konstrukcje stają się wtedy mniej pracochłonne. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M1_Slajd28.png]] | |||
|valign="top"|Zaprezentowany wykład przedstawia podstawowe zasady odwzorowań przestrzennych stosowanych w technice. Omówiono stosowane w grafice inżynierskiej rzutowanie środkowe i równoległe. Szczególnie zwrócono uwagę na dwa rodzaje rzutu równoległego: rzut aksonometryczny i prostokątny. Rzut aksonometryczny, coraz częściej stosowany w praktyce handlowej i komercyjnej umożliwia dostęp do przestrzennych obiektów dla szerokiego grona ludzi o znikomym wykształceniu technicznym. Rzuty prostokątne stanowią możliwość zastosowania grafiki inżynierskiej w profesjonalnym, graficznym zapisie konstrukcji, pozwalają porozumiewać się inżynierom i technikom w zrozumiałym dla nich języku odwzorowań elementów przestrzennych na płaszczyźnie rysunku projektowego. | |||
W wykładzie zapoznano słuchaczy z rzutowaniem prostokątnym podstawowych elementów przestrzennych, jakimi są punkt, prosta i płaszczyzna. Elementy te stanowią podstawę złażonych konstrukcji technicznych, które powinny być zapisane w profesjonalnej grafice inżynierskiej. | |||
Wersja z 11:50, 7 sie 2006