Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
== Zawartość == | == Zawartość == | ||
Linia 14: | Linia 15: | ||
{{cwiczenie|1|cw1| | |||
Linia 26: | Linia 27: | ||
</math> | </math> | ||
Znaczenie instrukcji <math> \mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2 </math> | Znaczenie instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> | ||
jest następujące. | jest następujące. | ||
Obliczamy wartości wyrażeń <math> e_1 </math> i <math> e_2 </math>. Jeśli pierwsza | Obliczamy wartości wyrażeń <math>e_1</math> i <math>e_2</math>. Jeśli pierwsza | ||
z nich jest mniejsza lub równa od drugiej, to podstawiamy pierwszą | z nich jest mniejsza lub równa od drugiej, to podstawiamy pierwszą | ||
wartość (wartość wyrażenia <math> e_1 </math>) na zmienną <math> x </math> i uruchamiamy <math> I_1 </math>. | wartość (wartość wyrażenia <math>e_1</math>) na zmienną <math>x</math> i uruchamiamy <math>I_1</math>. | ||
Jeśli w <math> I_1 </math> nie zostanie napotkana instrukcja <math> \mathbf{fail} </math>, | Jeśli w <math>I_1</math> nie zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, | ||
kończymy instrukcję <math> \mathbf{for}\, </math> i przyracamy wartość zmiennej <math> x </math> | kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\,</math> i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> | ||
sprzed tej instrukcji. | sprzed tej instrukcji. | ||
Natomiast jeśli w <math> I_1 </math> zostanie napotkana instrukcja <math> \mathbf{fail} </math>, | Natomiast jeśli w <math>I_1</math> zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, | ||
podstawiamy na <math> x </math> kolejną, o jeden większą wartość, | podstawiamy na <math>x</math> kolejną, o jeden większą wartość, | ||
przywracamy wartości wszystkich | przywracamy wartości wszystkich | ||
pozostałych zmiennych sprzed instrukcji <math> \mathbf{for}\, </math>, i ponownie | pozostałych zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\,</math>, i ponownie | ||
wykonujemy <math> I_1 </math>. | wykonujemy <math>I_1</math>. | ||
Powtarzamy w ten sposób aż <math> I_1 </math> zakończy się nie napotkawszy <math> \mathbf{fail} </math>, | Powtarzamy w ten sposób aż <math>I_1</math> zakończy się nie napotkawszy <math>\mathbf{fail}</math>, | ||
albo wartość zmiennej <math> x </math> przekroczy wartość wyrażenia <math> e_2 </math> | albo wartość zmiennej <math>x</math> przekroczy wartość wyrażenia <math>e_2</math> | ||
obliczoną na początku. | obliczoną na początku. | ||
W pierwszym przypadku | W pierwszym przypadku | ||
kończymy instrukcję <math> \mathbf{for}\, </math> i przyracamy wartość zmiennej <math> x </math> | kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\,</math> i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> | ||
sprzed tej instrukcji. | sprzed tej instrukcji. | ||
W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji | W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji | ||
<math> \mathbf{for}\, </math> i uruchamiamy <math> I_2 </math>. | <math>\mathbf{for}\,</math> i uruchamiamy <math>I_2</math>. | ||
}} | |||
===== | {{przyklad||| | ||
x := 0; y := 1; | |||
<math>\mathbf{for}\,</math> x := 1 \,\mathbf{to}\, 5 <math>\,\mathbf{try}\,</math> | |||
y := y+1; | |||
<math>\mathbf{if}\,</math> x \leq 4 <math>\,\mathbf{then}\, \mathbf{fail} \,\mathbf{else}\,</math> z:= x | |||
<math>\,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}</math> | |||
Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: | Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: <math>x = 0, y = 2, z = 5</math>. | ||
<math> x = 0, y = 2, z = 5 </math>. | }} | ||
{{rozwiazanie||roz1| | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Będziemy posługiwać się jak zwykle tranzycjami postaci: | Będziemy posługiwać się jak zwykle tranzycjami postaci: | ||
Linia 73: | Linia 76: | ||
Zacznijmy od najprostszego przypadku, gdy nie ma wogóle potrzeby | Zacznijmy od najprostszego przypadku, gdy nie ma wogóle potrzeby | ||
uruchamiania instrukcji wewnętrznej <math> I_1 </math>, ponieważ | uruchamiania instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math>, ponieważ | ||
wartość wyrażenia <math> e_1 </math> jest większa od <math> e_2 </math>: | wartość wyrażenia <math>e_1</math> jest większa od <math>e_2</math>: | ||
<math> | <math> | ||
Linia 86: | Linia 89: | ||
</math> | </math> | ||
Po prostu uruchamiamy instrukcję <math> I_2 </math> w stanie <math> s </math>, ignorując | Po prostu uruchamiamy instrukcję <math>I_2</math> w stanie <math>s</math>, ignorując | ||
<math> I_1 </math>. | <math>I_1</math>. | ||
Kolejny nietrudny przypadek to sytuacja, w której | Kolejny nietrudny przypadek to sytuacja, w której | ||
<math> n_1 \leq n_2 </math> a wykonanie instrukcji wewnętrznej <math> I_1 </math> | <math>n_1 \leq n_2</math> a wykonanie instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math> | ||
kończy się sukcesem, tzn. nie następuje wywołanie instrukcji | kończy się sukcesem, tzn. nie następuje wywołanie instrukcji | ||
<math> \mathbf{fail} </math>. Oto reguła dla tego przypadku: | <math>\mathbf{fail}</math>. Oto reguła dla tego przypadku: | ||
<math> | <math> | ||
Linia 104: | Linia 107: | ||
</math> | </math> | ||
Tym razem uruchamiamy instrukcję <math> I_1 </math>, podstawiając | Tym razem uruchamiamy instrukcję <math>I_1</math>, podstawiając | ||
pod zmienną <math> x </math> wartość <math> n_1 </math>. | pod zmienną <math>x</math> wartość <math>n_1</math>. | ||
Zwróćmy uwagę, że po zakończeniu <math> I_1 </math> przywracamy | Zwróćmy uwagę, że po zakończeniu <math>I_1</math> przywracamy | ||
wartość zmiennej <math> x </math> sprzed jej wykonania. | wartość zmiennej <math>x</math> sprzed jej wykonania. | ||
Pozostał nam trzeci przypadek, gdy <math> n_1 \leq n_2 </math> | Pozostał nam trzeci przypadek, gdy <math>n_1 \leq n_2</math> | ||
a wykonanie instrukcji <math> I_1 </math> zakończyło się | a wykonanie instrukcji <math>I_1</math> zakończyło się | ||
wykonaniem instrukcji <math> \mathbf{fail} </math> gdzieś wewnątrz <math> I_1 </math>. | wykonaniem instrukcji <math>\mathbf{fail}</math> gdzieś wewnątrz <math>I_1</math>. | ||
Aby poprawnie opisać takie zdarzenie, potrzebujemy dodatkowych | Aby poprawnie opisać takie zdarzenie, potrzebujemy dodatkowych | ||
tranzycji postaci: | tranzycji postaci: | ||
Linia 120: | Linia 123: | ||
Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element | Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element | ||
<math> \mbox{było-}\mathbf{fail} </math>. | <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | ||
Zauważmy, że po prawej stronie tranzycji | Zauważmy, że po prawej stronie tranzycji nie ma wogóle stanu. | ||
stanu. | Nie potrzebujemy go dla opisania semantyki instrukcji <math>\mathbf{for}\,</math>: | ||
Nie potrzebujemy go dla opisania semantyki instrukcji <math> \mathbf{for}\, </math>: | jeśli wystąpi <math>\mathbf{fail}</math>, powtarzamy <math>I_1</math> dla większej o <math>1</math> wartości | ||
jeśli wystąpi <math> \mathbf{fail} </math>, powtarzamy <math> I_1 </math> dla większej o <math> 1 </math> wartości | zmiennej <math>x</math>, ale pozostałym zmiennym przywracamy wartość ''sprzed'' | ||
zmiennej <math> x </math>, ale pozostałym zmiennym przywracamy wartość ''sprzed'' | <math>I_1</math>. | ||
<math> I_1 </math>. | |||
A więc załóżmy, że | A więc załóżmy, że | ||
<math> I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}. </math> | <math>I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}.</math> | ||
W takiej sytuacji powinniśmy przypisać <math> n_1 + 1 </math> | W takiej sytuacji powinniśmy przypisać <math>n_1 + 1</math> | ||
na zmienną <math> x </math> i spróbować ponownie wykonać | na zmienną <math>x</math> i spróbować ponownie wykonać | ||
<math> I_1 </math> przy wartościach wszystkich pozostałych | <math>I_1</math> przy wartościach wszystkich pozostałych | ||
zmiennych takich, jak na początku instrukcji <math> \mathbf{for}\, </math>. | zmiennych takich, jak na początku instrukcji <math>\mathbf{for}\,</math>. | ||
I powtarzać ten schemat aż do skutku, tzn. aż do mementu, | I powtarzać ten schemat aż do skutku, tzn. aż do mementu, | ||
gdy zaistnieje któraś z poprzednich dwóch (prostych) sytuacji. | gdy zaistnieje któraś z poprzednich dwóch (prostych) sytuacji. | ||
Linia 141: | Linia 143: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{e_1, s \,\longrightarrow\, n_1 | \frac{e_1, s \,\longrightarrow\, n_1 | ||
\quad | |||
e_2, s \,\longrightarrow\, n_2 | e_2, s \,\longrightarrow\, n_2 | ||
\quad | |||
I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail} | I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail} | ||
\quad | |||
\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \ | \mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
{\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2. | \quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2. | ||
Linia 152: | Linia 154: | ||
Zwróćmy uwagę na pewnien niezwykle istotny szczegół: po zakończeniu | Zwróćmy uwagę na pewnien niezwykle istotny szczegół: po zakończeniu | ||
wykonania instrukcji <math> \mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2 </math> | wykonania instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> | ||
otrzymujemy stan <math> s' </math>, w którym '''nie przywracamy''' wartości | otrzymujemy stan <math>s'</math>, w którym '''nie przywracamy''' wartości | ||
zmiennej <math> x </math>. Gdybyśmy tak zrobili, tzn. gdybyśmy zastąpili <math> s' | zmiennej <math>x</math>. Gdybyśmy tak zrobili, tzn. gdybyśmy zastąpili <math>s' | ||
</math> przez <math> s'[x \mapsto s(x)] </math>, nasze semantyka byłaby | </math> przez <math>s'[x \mapsto s(x)]</math>, nasze semantyka byłaby | ||
niepoprawna. Dlaczego? Dlatego, że nie wiemy tak naprawdę, | niepoprawna. Dlaczego? Dlatego, że nie wiemy tak naprawdę, | ||
czy powinniśmy przywracać wartość zmiennej <math> x </math> czy nie. | czy powinniśmy przywracać wartość zmiennej <math>x</math> czy nie. | ||
Jeśli ostatecznie nasza instrukcja <math> \mathbf{for}\, </math> zakończyla | Jeśli ostatecznie nasza instrukcja <math>\mathbf{for}\,</math> zakończyla | ||
się przez bezbłędne zakończenie instrukcji <math> I_1 </math> | się przez bezbłędne zakończenie instrukcji <math>I_1</math> | ||
(przypadek drugi), to powinniśmy to zrobić; | (przypadek drugi), to powinniśmy to zrobić; | ||
ale jeśli zakończyła się wykonaniem instrukcji <math> I_2 </math> | ale jeśli zakończyła się wykonaniem instrukcji <math>I_2</math> | ||
(przypadek pierwszy), | (przypadek pierwszy), | ||
to powinniśmy pozostawić wartość zmiennej <math> x </math> taką, | to powinniśmy pozostawić wartość zmiennej <math>x</math> taką, | ||
jaka jest ona po zakończeniu <math> I_2 </math>. | jaka jest ona po zakończeniu <math>I_2</math>. | ||
A zatem w powyższej regule dla przypadku trzeciego | A zatem w powyższej regule dla przypadku trzeciego | ||
nie przywracamy wartości zmiennej <math> x </math>; jeśli było | nie przywracamy wartości zmiennej <math>x</math>; jeśli było | ||
to konieczne, to zostało już wykonane ,,głębiej", | to konieczne, to zostało już wykonane ,,głębiej", | ||
dzięki regule dla przypadku drugiego oraz dzięki temu, | dzięki regule dla przypadku drugiego oraz dzięki temu, | ||
że instrukcja <math> \mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2 </math> | że instrukcja <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> | ||
wykonywana jest w orginalnym stanie <math> s </math>, | wykonywana jest w orginalnym stanie <math>s</math>, | ||
a nie w stanie, w którym kończy się <math> I_1 </math> | a nie w stanie, w którym kończy się <math>I_1</math> | ||
(tego ostatniego stanu nawet nie znamy). | (tego ostatniego stanu nawet nie znamy). | ||
Jeszcze jeden drobiazg: zamiast <math>e_1 {+} 1</math> w | |||
<math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'</math> | |||
w regule powyżej, moglibyśmy podstawić policzoną już | |||
wartość, czyli <math>n_1 {+} 1</math>. | |||
Na zakończenie prezentujemy reguły niebędne do tego, | Na zakończenie prezentujemy reguły niebędne do tego, | ||
aby wygenerować <math> \mbox{było-}\mathbf{fail} </math>: | aby wygenerować <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>: | ||
<math> | <math> | ||
Linia 181: | Linia 188: | ||
</math> | </math> | ||
oraz aby wystąpienie <math> \mathbf{fail} </math> umiejscowione gdzieś ,,głęboko" | oraz aby wystąpienie <math>\mathbf{fail}</math> umiejscowione gdzieś ,,głęboko" | ||
zostało rozpropagowane do najbliższej otaczającej | zostało rozpropagowane do najbliższej otaczającej | ||
instrukcji <math> \mathbf{for}\, </math>. | instrukcji <math>\mathbf{for}\,</math>. | ||
Jeśli pojawił się <math> \mathbf{fail} </math>, powinniśmy zaniechać dalszego | Jeśli pojawił się <math>\mathbf{fail}</math>, powinniśmy zaniechać dalszego | ||
wykonania instrukcji a w przypadku pętli, powinniśmy | wykonania instrukcji a w przypadku pętli, powinniśmy | ||
zaniechać dalszego iterowania tej pętli. | zaniechać dalszego iterowania tej pętli. | ||
Linia 190: | Linia 197: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{I_1, s \,\longrightarrow\ | \frac{I_1, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
{I_1;\, I_2, s \,\longrightarrow\ | {I_1;\, I_2, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{I_1, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad I_2, s' \,\longrightarrow\ | \frac{I_1, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad I_2, s' \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
{I_1;\, I_2, s \,\longrightarrow\ | {I_1;\, I_2, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
\frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I_1, s \,\longrightarrow\ | \frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I_1, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
{\mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\ | {\mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\mbox{ i analogicznie gdy } b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{ | \mbox{ i analogicznie gdy } b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{false} | ||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
\frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I, s \,\longrightarrow\ | \frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
{\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\ | {\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad | \frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad | ||
\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s' \,\longrightarrow\ | \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s' \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
{\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\ | {\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
</math> | </math> | ||
Widać podobieństwo do analogicznych reguł dla | Widać podobieństwo do analogicznych reguł dla | ||
pętli <math> \mathbf{loop}\, I </math>, którą zajmowaliśmy się na wcześniejszych | pętli <math>\mathbf{loop}\, I</math>, którą zajmowaliśmy się na wcześniejszych | ||
zajęciach. | zajęciach. | ||
Zauważmy, że jesli <math> \mathbf{fail} </math> zostało wykonane poza jakąkolwiek | Zauważmy, że jesli <math>\mathbf{fail}</math> zostało wykonane poza jakąkolwiek | ||
pętlą <math> \mathbf{for}\, </math>, to program ,,zakończy się" w konfiguracji | pętlą <math>\mathbf{for}\,</math>, to program ,,zakończy się" w konfiguracji | ||
<math> \mbox{było-}\mathbf{fail} </math>. Możemy zatem tę właśnie konfigurację | <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. Możemy zatem tę właśnie konfigurację | ||
uznać za konfigurację końcową, informującą o porażce | uznać za konfigurację końcową, informującą o porażce | ||
wykonania programu. | wykonania programu. | ||
</div></div> | |||
}} | |||
{{cwiczenie|2 (bloki i deklaracje zmiennych)|cw2| | |||
Rozszerz semantykę języka Tiny o deklarację zmiennej: | Rozszerz semantykę języka Tiny o deklarację zmiennej: | ||
Linia 234: | Linia 244: | ||
</math> | </math> | ||
Zasięgiem zmiennej <math> x </math> jest instrukcja <math> I </math> | Zasięgiem zmiennej <math>x</math> jest instrukcja <math>I</math> | ||
czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. | czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. | ||
Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp. | Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp. | ||
}} | |||
{{rozwiazanie||roz2| | |||
==== | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
'''Rozwiązanie 1 (tylko stan)''' | |||
<br> | |||
Oczywiście powinniśmy odróżniać zmienne zadeklarowane (i zarazem | Oczywiście powinniśmy odróżniać zmienne zadeklarowane (i zarazem | ||
Linia 246: | Linia 261: | ||
Zatem przyjmijmy, że | Zatem przyjmijmy, że | ||
<math> \mathbf{State} = \mathbf{Var} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num} </math>. | <math>\mathbf{State} = \mathbf{Var} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math>. | ||
Zachowujemy wszystkie reguły semantyczne dla języka Tiny | |||
i dodajemy jedną nową: | i dodajemy jedną nową: | ||
Linia 256: | Linia 271: | ||
</math> | </math> | ||
mówiącą, że instrukcja wewnętrzna <math> I </math> ewaluowana jest | mówiącą, że instrukcja wewnętrzna <math>I</math> ewaluowana jest | ||
w stanie, w którym | w stanie, w którym dodatkowo zaznaczono wartość zmiennej <math>x</math> | ||
równą wartości, do której oblicza się <math> e </math>. | równą wartości, do której oblicza się <math>e</math>. | ||
Oczywiście takie rozwiązanie jest niepoprawne, gdyż wartość | Oczywiście takie rozwiązanie jest niepoprawne, gdyż wartość | ||
zmiennej <math> x </math> pozostaje w stanie nawet po wyjściu z bloku | zmiennej <math>x</math> pozostaje w stanie nawet po wyjściu z bloku | ||
(,,wycieka" z bloku). | (,,wycieka" z bloku). | ||
Musimy dodać ,,dealokację" zmiennej <math> x </math>: | Musimy dodać ,,dealokację" zmiennej <math>x</math>: | ||
<math> | <math> | ||
Linia 271: | Linia 286: | ||
I znów napotykamy podobnie trudności jak na wcześniejszych zajęciach: | I znów napotykamy podobnie trudności jak na wcześniejszych zajęciach: | ||
powyższa reguła nie obejmuje przypadku, gdy <math> s(x) </math> jest | powyższa reguła nie obejmuje przypadku, gdy <math>s(x)</math> jest | ||
nieokreślone. | nieokreślone. | ||
I choć moglibyśmy naprawić ten mankament podobnie jak kiedyś | I choć moglibyśmy naprawić ten mankament podobnie jak kiedyś | ||
Linia 278: | Linia 293: | ||
<br> | |||
'''Rozwiązanie 2 (stan i środowisko)''' | |||
<br> | |||
Podstawowy pomysł polega na rozdzielenie informacji przechowywanej | Podstawowy pomysł polega na rozdzielenie informacji przechowywanej | ||
Linia 284: | Linia 301: | ||
Pierwszy z nich, odwzorowuje identyfikatory zmiennych na ''lokacje'', a drugi | Pierwszy z nich, odwzorowuje identyfikatory zmiennych na ''lokacje'', a drugi | ||
lokacje na wartości. | lokacje na wartości. | ||
Mamy więc ''środowiska'' <math> E \in \mathbf{Env} | Mamy więc ''środowiska'' <math>E \in \mathbf{Env}</math>, będące funkcjami częściowymi z <math>\mathbf{Var}</math> | ||
do <math> \mathbf{Loc} </math>, zbioru lokacji: | do <math>\mathbf{Loc}</math>, zbioru lokacji: | ||
<math> | <math> | ||
Linia 291: | Linia 308: | ||
</math> | </math> | ||
oraz stany, będące teraz funkcjami częściowymi z <math> \mathbf{Loc} </math> do <math> \mathbf{Num} </math>: | oraz stany, będące teraz funkcjami częściowymi z <math>\mathbf{Loc}</math> do <math>\mathbf{Num}</math>: | ||
<math> | <math> | ||
\mathbf{ | \mathbf{Store} = \mathbf{Loc} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}. | ||
</math> | </math> | ||
Intuicyjnie można myśleć | Dla jednoznaczności używamy innej nazwy (<math>\mathbf{Store}</math>) ale będziemy | ||
zwykle używać symbolu <math>s, s', s_1, \ldots \in \mathbf{Store}</math> itp. do nazywania stanów. | |||
Intuicyjnie można myśleć o lokacjach w pamięci | |||
operacyjnej maszyny. Środowisko zawiera informację o lokacji, w której | operacyjnej maszyny. Środowisko zawiera informację o lokacji, w której | ||
przechowywana jest wartość danej zmiennej | przechowywana jest wartość danej zmiennej | ||
a stan opisuje właśnie zawartość używanych lokacji. | |||
Zakładamy przy tym, że mamy do dyspozycji nieskończony zbiór | Zakładamy przy tym, że mamy do dyspozycji nieskończony zbiór | ||
lokacji <math> \mathbf{Loc} = \{ l_0, l_1, \ldots \} </math> i że | lokacji <math>\mathbf{Loc} = \{ l_0, l_1, \ldots \}</math> i że | ||
w każdym momencie tylko skończenie wiele spośród nich jest | w każdym momencie tylko skończenie wiele spośród nich jest | ||
wykorzystywane. | wykorzystywane. | ||
Formalnie mowiąc, dziedzina funkcji częściowej <math> s </math> jest zawsze | Formalnie mowiąc, dziedzina funkcji częściowej <math>s</math> jest zawsze skończona. | ||
Daje nam to pewność, że zawsze jest jakaś nieużywana lokacja. | Daje nam to pewność, że zawsze jest jakaś nieużywana lokacja. | ||
Środowisko początkowe, w którym uruchamiany | Środowisko początkowe, w którym uruchamiany | ||
będzie program, będzie z reguły puste. | będzie program, będzie z reguły puste. | ||
Ponadto obraz funkcji częściowej <math> E </math> | Ponadto obraz funkcji częściowej <math>E</math> | ||
będzie zawsze zawarty w zbiorze aktualnie używanych lokacji, | będzie zawsze zawarty w zbiorze aktualnie używanych lokacji, | ||
czyli zawarty w dziedzinie funkcji częściowej <math> s </math>, oznaczanej | czyli zawarty w dziedzinie funkcji częściowej <math>s</math>, oznaczanej | ||
<math> \dom(s) </math>. | <math>\mathrm{dom}(s)</math>. | ||
Pożytek z tego podziału na dwa etapy będzie taki, że | Pożytek z tego podziału na dwa etapy będzie taki, że | ||
Linia 325: | Linia 344: | ||
</math> | </math> | ||
czyli instrukcja <math> I </math> będzie modyfikować stan ale nie będzie | czyli instrukcja <math>I</math> będzie modyfikować stan ale nie będzie | ||
zmieniać środowiska <math> E </math>. Dla czytelności będziemy zapisywać | zmieniać środowiska <math>E</math>. Dla czytelności będziemy zapisywać | ||
nasze reguły w następujący sposób: | nasze reguły w następujący sposób: | ||
Linia 335: | Linia 354: | ||
podkreślając w ten sposób, że środowisko nie ulega zmianie. | podkreślając w ten sposób, że środowisko nie ulega zmianie. | ||
Ale należy pamiętać, że konfiguracja, w której ,,uruchamiamy" | Ale należy pamiętać, że konfiguracja, w której ,,uruchamiamy" | ||
instrukcję <math> I </math> składa się naprawdę z pary <math> (E, s) </math>. | instrukcję <math>I</math> składa się naprawdę z pary <math>(E, s)</math>. | ||
Deklarując nową zmienną <math> x </math> dodamy po prostu do <math> E </math> parę | Deklarując nową zmienną <math>x</math> dodamy po prostu do <math>E</math> parę | ||
<math> (x, l) </math>, gdzie <math> l </math> jest nową, nieużywaną dotychczas lokacją. | <math>(x, l)</math>, gdzie <math>l</math> jest nową, nieużywaną dotychczas lokacją. | ||
Dla wygody zapisu załóżmy, że mamy do dyspozycji funkcję | Dla wygody zapisu załóżmy, że mamy do dyspozycji funkcję | ||
funkcję | funkcję | ||
<math> | <math> | ||
\mathtt{ | \mathtt{newloc} : \mathbf{Store} \to \mathbf{Loc} | ||
</math> | </math> | ||
Linia 349: | Linia 368: | ||
<math> | <math> | ||
\mathtt{ | \mathtt{newloc}(s) \notin \mathrm{dom}(s). | ||
</math> | </math> | ||
Linia 358: | Linia 377: | ||
E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | ||
{E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'} | {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{ | \quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s). | ||
</math> | </math> | ||
Zauważmy, że stan <math> s' </math> po zakończeniu instrukcji | Zauważmy, że stan <math>s'</math> po zakończeniu instrukcji | ||
<math> \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end} </math> zawiera informację o zmiennej | <math>\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}</math> zawiera informację o zmiennej | ||
lokalnej <math> x </math>, tzn. <math> s(l) </math> jest określone. | lokalnej <math>x</math>, tzn. <math>s(l)</math> jest określone. | ||
Ale lokacja <math> l </math> jest ,,nieosiągalna" w środowisku | Ale lokacja <math>l</math> jest ,,nieosiągalna" w środowisku | ||
<math> E </math>, gdyż para <math> x \mapsto l </math> została dodana tylko do | <math>E</math>, gdyż para <math>x \mapsto l</math> została dodana tylko do | ||
środowiska, w którym ewaluuje się wnętrze bloku, a środowisko | środowiska, w którym ewaluuje się wnętrze bloku, a środowisko | ||
<math> E </math> całego bloku nie jest modyfikowane. | <math>E</math> całego bloku nie jest modyfikowane. | ||
Poniżej przedstawiamy reguły dla pozostałych instrukcji. | Poniżej przedstawiamy reguły dla pozostałych instrukcji. | ||
Linia 382: | Linia 400: | ||
Reguła ta uzmysławia nam różnicę pomiędzy środowiskiem a stanem: | Reguła ta uzmysławia nam różnicę pomiędzy środowiskiem a stanem: | ||
środowisko pozostaje to samo, gdy przechodzimy od jednej instrukcji do | środowisko pozostaje to samo, gdy przechodzimy od jednej instrukcji do | ||
następnej, a stan oczywiście ewoluuje wraz ze zmieniającymi się | |||
wartościami zmiennych. | wartościami zmiennych. | ||
Linia 410: | Linia 428: | ||
{E \,\vdash\, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | {E \,\vdash\, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{E \,\vdash\, b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{ | \frac{E \,\vdash\, b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{false} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
E \,\vdash\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | E \,\vdash\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
Linia 417: | Linia 435: | ||
<math> | <math> | ||
{E \,\vdash\, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, (\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I) \,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}, s \,\longrightarrow\, s'} | \frac{E \,\vdash\, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, (\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I) \,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
{E \,\vdash\, \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\, s'} | {E \,\vdash\, \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
</math> | </math> | ||
Linia 433: | Linia 451: | ||
<br> | |||
'''Wariant (dealokacja)''' | |||
<br> | |||
Przypomnijmy sobie semantykę bloku | Przypomnijmy sobie semantykę bloku | ||
Linia 442: | Linia 461: | ||
E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | ||
{E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'} | {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'} | ||
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{ | \quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s) | ||
</math> | </math> | ||
i zastanówmy się, jak ,,posprzątać" po zakończeniu wykonania bloku, | i zastanówmy się, jak ,,posprzątać" po zakończeniu wykonania bloku, | ||
tzn. zwolnić lokację <math> l </math>, która była używana tylko w tym bloku | tzn. zwolnić lokację <math>l</math>, która była używana tylko w tym bloku | ||
i w związku z tym nie będzie już potrzebne. | i w związku z tym nie będzie już potrzebne. | ||
Oznaczałoby to przywrócenie lokacji <math> l </math> do puli wolnych | Oznaczałoby to przywrócenie lokacji <math>l</math> do puli wolnych | ||
(nieużywanych) lokacji. | (nieużywanych) lokacji. | ||
Linia 460: | Linia 479: | ||
</math> | </math> | ||
gdzie <math> \bar{s} </math> to stan <math> s'' </math> ,,okrojony" do dziedziny stanu <math> s </math>. | gdzie <math>\bar{s}</math> to stan <math>s''</math> ,,okrojony" do dziedziny stanu <math>s</math>. | ||
Powinniśmy po prostu przywrócić nieokreśloność stanu dla lokacji | |||
<math> l </math>. | <math>l</math>. | ||
Natomiast oczywiście nie ma potrzeby dealokownia środowiska! | Natomiast oczywiście nie ma potrzeby dealokownia środowiska! | ||
Oto rozwiązanie: | Oto rozwiązanie: | ||
Linia 470: | Linia 489: | ||
E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | ||
{E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s' \setminus \{ (l, s'(l)) \}} | {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s' \setminus \{ (l, s'(l)) \}} | ||
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{ | \quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s) | ||
</math> | </math> | ||
</div></div> | |||
}} | |||
== Zadania domowe == | == Zadania domowe == | ||
Linia 495: | Linia 516: | ||
</math> | </math> | ||
Instrukcja <math> \mathbf{throw}\, x </math> oznacza podniesienie wyjątku o nazwie <math> x </math>. | Instrukcja <math>\mathbf{throw}\, x</math> oznacza podniesienie wyjątku o nazwie <math>x</math>. | ||
Instrukcja <math> I = \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2 </math> wykonuje <math> I_1 </math>. | Instrukcja <math>I = \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> wykonuje <math>I_1</math>. | ||
Jeśli podczas wykonania <math> I_1 </math> zostanie podniesiony wyjątej <math> x | Jeśli podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątej <math>x | ||
</math>, i <math> exc = x </math> albo <math> exc = \mathbf{any} </math>, to następuje przerwanie <math> | </math>, i <math>exc = x</math> albo <math>exc = \mathbf{any}</math>, to następuje przerwanie <math> | ||
I_1 </math> i sterowanie zostaje przeniesione do <math> I_2 </math> | I_1</math> i sterowanie zostaje przeniesione do <math>I_2</math> | ||
(następuje ''obsługa wyjątku''). | (następuje ''obsługa wyjątku''). | ||
Jeśli zaś podczas wykonania <math> I_1 </math> zostanie podniesiony wyjątej <math> x | Jeśli zaś podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątej <math>x | ||
</math> | </math> oraz <math>exc \neq x</math> i <math>exc \neq \mathbf{any}</math>, to obsługa wyjątku | ||
przekazana jest do najbliższej instrukcji <math> \,\mathbf{try}\, </math> otaczającej <math> I | przekazana jest do najbliższej instrukcji <math>\,\mathbf{try}\,</math> otaczającej <math>I | ||
</math>. | </math>. | ||
Umawiamy się, że <math> \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2 </math> ''otacza'' <math> I_1 </math> | Umawiamy się, że <math>\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> ''otacza'' <math>I_1</math> | ||
i wszystkie instrukcje wewnątrz <math> I_1 </math>, | i wszystkie instrukcje wewnątrz <math>I_1</math>, | ||
ale ''nie'' otacza <math> I_2 </math>. | ale ''nie'' otacza <math>I_2</math>. | ||
==== Zadanie 2 ==== | ==== Zadanie 2 ==== | ||
Zaproponuj modyfikację semantyki | Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja | ||
jest wykonywana ,,równolegle | jest wykonywana ,,równolegle", analogicznie do przypisania | ||
równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych | równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych | ||
deklaracji | deklaracji powinna być nieistotna. |
Wersja z 08:34, 8 sie 2006
Zawartość
Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka Tiny. W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki). Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na środowisko określające wiązanie identyfikatorów i stan przechowujący wartości zmiennych. Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć.
Zadania z rozwiązaniami
Ćwiczenie 1
Rozszerzamy język Tiny następująco:
Znaczenie instrukcji jest następujące. Obliczamy wartości wyrażeń i . Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza lub równa od drugiej, to podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia ) na zmienną i uruchamiamy . Jeśli w nie zostanie napotkana instrukcja , kończymy instrukcję i przyracamy wartość zmiennej sprzed tej instrukcji. Natomiast jeśli w zostanie napotkana instrukcja , podstawiamy na kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich pozostałych zmiennych sprzed instrukcji , i ponownie wykonujemy . Powtarzamy w ten sposób aż zakończy się nie napotkawszy , albo wartość zmiennej przekroczy wartość wyrażenia obliczoną na początku. W pierwszym przypadku kończymy instrukcję i przyracamy wartość zmiennej sprzed tej instrukcji. W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji i uruchamiamy .
Przykład
Rozwiązanie
Ćwiczenie 2 (bloki i deklaracje zmiennych)
Rozszerz semantykę języka Tiny o deklarację zmiennej:
Zasięgiem zmiennej jest instrukcja czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp.
Rozwiązanie
Zadania domowe
Zadanie 1
Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka Tiny:
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\ldotes”): {\displaystyle I \, ::= \,\, \ldotes \,\,|\,\, \mathbf{throw}\, x \,\,|\,\, \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2 }
Instrukcja oznacza podniesienie wyjątku o nazwie . Instrukcja wykonuje . Jeśli podczas wykonania zostanie podniesiony wyjątej , i albo , to następuje przerwanie i sterowanie zostaje przeniesione do (następuje obsługa wyjątku). Jeśli zaś podczas wykonania zostanie podniesiony wyjątej oraz i , to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji otaczającej . Umawiamy się, że otacza i wszystkie instrukcje wewnątrz , ale nie otacza .
Zadanie 2
Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana ,,równolegle", analogicznie do przypisania równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna.