Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
||
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
== Zawartość == | |||
Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka TINY. | |||
W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki). | |||
Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na ''środowisko'' określające wiązanie identyfikatorów i ''stan'' przechowujący wartości zmiennych. | |||
Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć. | |||
== Semantyka naturalna pewnej instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, == | |||
{{cwiczenie|1|cw1| | |||
Rozszerzamy język TINY następująco: | |||
<math> | <math> | ||
I \, ::= \,\, | |||
\ldots \,\,|\,\, | |||
\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2 \,\,|\,\, | |||
\mathbf{fail} | |||
</math> | </math> | ||
Znaczenie instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> jest następujące. | |||
Obliczamy wartości wyrażeń <math>e_1</math> i <math>e_2</math>. Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia <math>e_1</math>) na zmienną <math>x</math> i uruchamiamy <math>I_1</math>. | |||
Jeśli w <math>I_1</math> nie zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ </math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> | |||
sprzed tej instrukcji. | |||
Natomiast jeśli w <math>I_1</math> zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, podstawiamy na <math>x</math> kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich | |||
pozostałych zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, i ponownie wykonujemy <math>I_1</math>. | |||
Powtarzamy w ten sposób, aż <math>I_1</math> zakończy się nie napotkawszy <math>\mathbf{fail}</math>, albo wartość zmiennej <math>x</math> przekroczy wartość wyrażenia <math>e_2</math> obliczoną na początku. | |||
W pierwszym przypadku kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ </math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> sprzed tej instrukcji. | |||
W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, i uruchamiamy <math>I_2</math>. | |||
}} | |||
{{przyklad||| | |||
Oto przykładowy program: | |||
}} | |||
x := 0; y := 1; | |||
<math>\mathbf{for}\ </math>, x := 1 <math>\,\mathbf{to}\ </math>, 5 <math>\,\mathbf{try}\ </math>, | |||
y := y+1; | |||
<math>\mathbf{if}\ </math>, x <= 4 <math>\,\mathbf{then}\, \mathbf{fail} \,\mathbf{else}\ </math>, z:= x | |||
<math>\,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}</math> | |||
Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: <math>x = 0, y = 2, z = 5</math>. | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Będziemy posługiwać się jak zwykle tranzycjami postaci: | |||
<math> | <math> | ||
x \, ::= \,\, \ | I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad \quad e, s \,\longrightarrow\, n</math> | ||
Zacznijmy od najprostszego przypadku, gdy nie ma wogóle potrzeby uruchamiania instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math>, ponieważ wartość wyrażenia <math>e_1</math> jest większa od <math>e_2</math>: | |||
<math> | |||
\frac{e_1, s \,\longrightarrow\, n_1 | |||
\quad \quad | |||
e_2, s \,\longrightarrow\, n_2 | |||
\quad \quad | |||
I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
{\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
\quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2</math> | |||
Po prostu uruchamiamy instrukcję <math>I_2</math> w stanie <math>s</math>, ignorując <math>I_1</math>. | |||
Kolejny nietrudny przypadek to sytuacja, w której <math>n_1 \leq n_2</math>, a wykonanie instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math> kończy się sukcesem, tzn. nie następuje wywołanie instrukcji <math>\mathbf{fail}</math>. | |||
Oto reguła dla tego przypadku: | |||
<math> | |||
\frac{e_1, s \,\longrightarrow\, n_1 | |||
\quad \quad | |||
e_2, s \,\longrightarrow\, n_2 | |||
\quad \quad | |||
I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, s'} | |||
{\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'[x \mapsto s(x)]} | |||
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2</math> | |||
Tym razem uruchamiamy instrukcję <math>I_1</math>, podstawiając na zmienną <math>x</math> wartość <math>n_1</math>. | |||
Zwróćmy uwagę, że po zakończeniu <math>I_1</math> przywracamy wartość zmiennej <math>x</math> sprzed jej wykonania. | |||
Pozostał nam trzeci przypadek, gdy <math>n_1 \leq n_2</math>, a wykonanie instrukcji <math>I_1</math> zakończyło się wykonaniem instrukcji <math>\mathbf{fail}</math> gdzieś wewnątrz <math>I_1</math>. | |||
Aby poprawnie opisać takie zdarzenie, potrzebujemy dodatkowych tranzycji postaci: | |||
<math> | |||
I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math> | |||
Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | |||
Zauważmy, że po prawej stronie tranzycji nie ma wogóle stanu. | |||
Nie potrzebujemy go dla opisania semantyki instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,: jeśli wystąpi <math>\mathbf{fail}</math>, powtarzamy <math>I_1</math> dla większej o <math>1</math> wartości zmiennej <math>x</math>, ale pozostałym zmiennym przywracamy wartość ''sprzed'' <math>I_1</math>. | |||
A więc załóżmy, że | |||
<math>I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | |||
W takiej sytuacji powinniśmy przypisać <math>n_1 + 1</math> na zmienną <math>x</math> i spróbować ponownie wykonać <math>I_1</math> przy wartościach wszystkich pozostałych zmiennych, takich jak na początku instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,. | |||
Powtarzamy ten schemat aż do skutku, tzn. aż do mementu, gdy zaistnieje któraś z poprzednich dwóch (prostych) sytuacji. | |||
Oto odpowiednia reguła: | |||
<math> | |||
\frac{e_1, s \,\longrightarrow\, n_1 | |||
\quad | |||
e_2, s \,\longrightarrow\, n_2 | |||
\quad | |||
I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail} | |||
\quad | |||
\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
{\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2</math> | |||
Zwróćmy uwagę na pewnien niezwykle istotny szczegół: po zakończeniu wykonania instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> otrzymujemy stan <math>s'</math>, w którym '''nie przywracamy''' wartości zmiennej <math>x</math>. | |||
Gdybyśmy tak zrobili, tzn. gdybyśmy zastąpili <math>s'</math> przez <math>s'[x \mapsto s(x)]</math>, nasze semantyka byłaby niepoprawna. | |||
Dlaczego? Dlatego, że nie wiemy tak naprawdę, czy powinniśmy przywracać wartość zmiennej <math>x</math>, czy nie. | |||
Jeśli ostatecznie nasza instrukcja <math>\mathbf{for}\ </math>, zakończyła się przez bezbłędne zakończenie instrukcji <math>I_1</math> (przypadek drugi), to powinniśmy to zrobić; ale jeśli zakończyła się wykonaniem instrukcji <math>I_2</math> (przypadek pierwszy), powinniśmy pozostawić wartość zmiennej <math>x</math> taką, jaka jest ona po zakończeniu <math>I_2</math>. | |||
A zatem w powyższej regule dla przypadku trzeciego nie przywracamy wartości zmiennej <math>x</math>; jeśli było to konieczne, to zostało już wykonane "głębiej", dzięki regule dla przypadku drugiego oraz dzięki temu, że instrukcja <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> wykonywana jest w orginalnym stanie <math>s</math>, a nie w stanie, w którym kończy się <math>I_1</math> (tego ostatniego stanu nawet nie znamy). | |||
Jeszcze jeden drobiazg: zamiast <math>e_1 {+} 1</math> w <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'</math> w regule powyżej, moglibyśmy podstawić policzoną już wartość, czyli <math>n_1 {+} 1</math>. | |||
Na zakończenie prezentujemy reguły niebędne do tego, aby wygenerować <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>: | |||
<math> | |||
\mathbf{fail}, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail} | |||
</math> | </math> | ||
oraz aby wystąpienie <math>\mathbf{fail}</math> umiejscowione gdzieś "głęboko" zostało rozpropagowane do najbliższej otaczającej instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,. | |||
Jeśli pojawił się <math>\mathbf{fail}</math>, powinniśmy zaniechać dalszego wykonania instrukcji, a w przypadku pętli, powinniśmy zaniechać dalszego iterowania tej pętli. | |||
Oto odpowiednie reguły: | |||
<math> | <math> | ||
\frac{I_1, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | |||
{I_1;\, I_2, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | |||
\quad \quad | |||
\frac{I_1, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad I_2, s' \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | |||
{I_1;\, I_2, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | |||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
b \, | \frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I_1, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | ||
{\mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | |||
\quad \quad | |||
\mbox{ i analogicznie gdy } b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{false} | |||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
\frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | |||
{\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | |||
\quad \quad | |||
\frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad | |||
\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s' \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | |||
{\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}} | |||
</math> | </math> | ||
Widać podobieństwo do analogicznych reguł dla pętli <math>\mathbf{loop}\, I</math>, którą zajmowaliśmy się na wcześniejszych zajęciach. | |||
=== | Zauważmy, że jeśli <math>\mathbf{fail}</math> zostało wykonane poza jakąkolwiek pętlą <math>\mathbf{for}\ </math>,, to program "zakończy się" w konfiguracji <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>. | ||
Możemy zatem tę właśnie konfigurację uznać za konfigurację końcową, informującą o porażce wykonania programu. | |||
</div></div> | |||
== Semantyka naturalna bloków == | |||
{{cwiczenie|2 (bloki i deklaracje zmiennych)|cw2| | |||
Rozszerz semantykę języka TINY o deklarację zmiennej: | |||
<math> | <math> | ||
I \, ::= \,\, | |||
\ldots \,\,|\,\, | |||
\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x = e;\, I \,\mathbf{end} | |||
</math> | </math> | ||
Zasięgiem zmiennej <math>x</math> jest instrukcja <math>I</math>, czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. | |||
Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp. | |||
}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''Wariant 1 (tylko stan)''' | |||
<br> | |||
Oczywiście powinniśmy odróżniać zmienne zadeklarowane (i zarazem zainicjowane) od tych niezadeklarowanych. | |||
Zatem przyjmijmy, że | |||
<math>\mathbf{State} = \mathbf{Var} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math>. | |||
Zachowujemy wszystkie reguły semantyczne dla języka Tiny i dodajemy jedną nową: | |||
<math> | <math> | ||
\frac{e, s \,\longrightarrow\, n \quad \quad I, s[x \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | |||
{\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x = e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
</math> | </math> | ||
mówiącą, że instrukcja wewnętrzna <math>I</math> ewaluowana jest w stanie, w którym dodatkowo zaznaczono wartość zmiennej <math>x</math> równą wartości, do której oblicza się <math>e</math>. | |||
Oczywiście takie rozwiązanie jest niepoprawne, gdyż wartość zmiennej <math>x</math> pozostaje w stanie nawet po wyjściu z bloku ("wycieka" z bloku). | |||
Musimy dodać "dealokację" zmiennej <math>x</math>: | |||
<math> | |||
\frac{e, s \,\longrightarrow\, n \quad \quad I, s[x \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | |||
{\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x = e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s''} | |||
\quad \mbox{ o ile } s'' = s'[x \mapsto s(x)] | |||
</math> | |||
I znów napotykamy podobne trudności jak na wcześniejszych zajęciach: powyższa reguła nie obejmuje przypadku, gdy <math>s(x)</math> jest nieokreślone. | |||
I choć moglibyśmy naprawić ten mankament podobnie jak kiedyś (co pozostawiamy Czytelnikowi), istnieje inne, bardzo eleganckie i elastyczne rozwiązanie tego problemu, które teraz omówimy. | |||
<br> | |||
'''Wariant 2 (stan i środowisko)''' | |||
<br> | |||
Podstawowy pomysł polega na rozdzieleniu informacji przechowywanej dotychczas w stanie, czyli odwzorowania nazw zmiennych w wartości, na dwa "etapy". | |||
Pierwszy z nich odwzorowuje identyfikatory zmiennych w ''lokacje'', a drugi lokacje w wartości. | |||
Mamy więc ''środowiska'' <math>E \in \mathbf{Env}</math>, będące funkcjami częściowymi z <math>\mathbf{Var}</math> do <math>\mathbf{Loc}</math>, zbioru lokacji: | |||
<math> | |||
\mathbf{Env} = \mathbf{Var} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Loc} | |||
</math> | |||
oraz stany, będące teraz funkcjami częściowymi z <math>\mathbf{Loc}</math> do <math>\mathbf{Num}</math>: | |||
<math> | |||
\mathbf{Store} = \mathbf{Loc} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math> | |||
Dla ścisłości używamy innej nazwy (<math>\mathbf{Store}</math>), ale będziemy zwykle używać podobnych symboli jak dotychczas <math>s, s', s_1, \ldots \in \mathbf{Store}</math> itp. do nazywania stanów. | |||
Intuicyjnie można myśleć o lokacjach w pamięci operacyjnej maszyny. Środowisko zawiera informację o lokacji, w której | |||
przechowywana jest wartość danej zmiennej a stan opisuje właśnie zawartość używanych lokacji. | |||
Zakładamy przy tym, że mamy do dyspozycji nieskończony zbiór lokacji <math>\mathbf{Loc} = \{ l_0, l_1, \ldots \}</math> i że w każdym momencie tylko skończenie wiele spośród nich jest wykorzystywane. | |||
Formalnie mowiąc, dziedzina funkcji częściowej <math>s</math> jest zawsze skończona. | |||
Daje nam to pewność, że zawsze jest jakaś nieużywana lokacja. | |||
Środowisko początkowe, w którym uruchamiany będzie program, będzie z reguły puste. | |||
Ponadto obraz funkcji częściowej <math>E</math> będzie zawsze zawarty w zbiorze aktualnie używanych lokacji, czyli zawarty w dziedzinie funkcji częściowej <math>s</math>, oznaczanej <math>\mathrm{dom}(s)</math>. | |||
Pożytek z tego podziału na dwa etapy będzie taki, że będziemy umieli łatwo i elastycznie opisywać deklaracje zmiennych, przesłanianie identyfikatorów, itp. | |||
Tranzycje będą teraz postaci: | |||
<math> | |||
I, s, E \,\longrightarrow\, s' | |||
</math> | |||
czyli instrukcja <math>I</math> będzie modyfikować stan, ale nie będzie zmieniać środowiska <math>E</math>. Dla czytelności będziemy zapisywać nasze reguły w następujący sposób: | |||
<math> | |||
E \,\vdash\, I, s \,\longrightarrow\, s' | |||
</math> | |||
podkreślając w ten sposób, że środowisko nie ulega zmianie. | |||
Ale należy pamiętać, że konfiguracja, w której "uruchamiamy" instrukcję <math>I</math> składa się naprawdę z trójki <math>(I, s, E)</math>. | |||
Deklarując nową zmienną <math>x</math> dodamy po prostu do <math>E</math> parę <math>(x, l)</math>, gdzie <math>l</math> jest nową, nieużywaną dotychczas lokacją. | |||
Dla wygody zapisu załóżmy, że mamy do dyspozycji funkcję | |||
<math> | |||
\mathtt{newloc} : \mathbf{Store} \to \mathbf{Loc} | |||
</math> | |||
która zwraca jakąś nową, nieużywaną lokację. Formalnie wymagamy, by | |||
<math> | |||
\mathtt{newloc}(s) \notin \mathrm{dom}(s)</math> | |||
Dla ilustracji popatrzmy na przykładową regułę dla deklaracji. | |||
<math> | |||
\frac{E \,\vdash\, e, s \,\longrightarrow\, n \quad \quad | |||
E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | |||
{E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)</math> | |||
Zauważmy, że stan <math>s'</math> po zakończeniu instrukcji <math>\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}</math> zawiera informację o zmiennej lokalnej <math>x</math>, tzn. <math>s(l)</math> jest określone. | |||
Ale lokacja <math>l</math> jest "nieosiągalna" w środowisku <math>E</math>, gdyż para <math>x \mapsto l</math> została dodana tylko do środowiska, w którym ewaluuje się wnętrze bloku, a środowisko <math>E</math> całego bloku nie jest modyfikowane. | |||
Poniżej przedstawiamy reguły dla pozostałych instrukcji. | |||
Przede wszystkim złożenie sekwencyjne: | |||
<math> | |||
\frac{E \,\vdash\, I_1, s \,\longrightarrow\, s' | |||
\quad \quad | |||
E, \,\vdash\, I_2, s' \,\longrightarrow\, s''} | |||
{E \,\vdash\, I_1;\, I_2, s \,\longrightarrow\, s''} | |||
</math> | |||
Reguła ta uzmysławia nam różnicę pomiędzy środowiskiem a stanem: środowisko pozostaje to samo, gdy przechodzimy od jednej instrukcji do następnej, a stan oczywiście ewoluuje wraz ze zmieniającymi się wartościami zmiennych. | |||
Reguły dla przypisania, instrukcji warunkowej i pętli nie przedstawiają żadnych nowych trudności. | |||
Musimy tylko najpierw ustalić postać reguł dla wyrażeń: | |||
<math> | |||
E \,\vdash\, e, s \,\longrightarrow\, n | |||
</math> | |||
która jest zupełnie naturalna w naszym podejściu opartym o środowiska i stany. | |||
Reguły mogą wyglądać np. tak: | |||
<math> | |||
\frac{E \,\vdash\, e, s \,\longrightarrow\, n} | |||
{E \,\vdash\, x := e, s \,\longrightarrow\, s[x \mapsto n]} | |||
\quad \quad | |||
E \,\vdash\, \mathbf{skip}, s \,\longrightarrow\, s | |||
</math> | |||
<math> | |||
\frac{E \,\vdash\, b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} | |||
\quad \quad | |||
E \,\vdash\, I_1, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
{E \,\vdash\, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
\quad \quad | |||
\frac{E \,\vdash\, b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{false} | |||
\quad \quad | |||
E \,\vdash\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
{E \,\vdash\, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
</math> | |||
<math> | |||
\frac{E \,\vdash\, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, (\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I) \,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
{E \,\vdash\, \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
</math> | |||
Reguły dla wyrażeń są oczywiste: | |||
<math> | |||
E \,\vdash\, n, s \,\longrightarrow\, n | |||
\quad \quad | |||
E \,\vdash\, x, s \,\longrightarrow\, n | |||
\quad \mbox{ o ile } E(x)=l \in \mathbf{Loc} \mbox{ i } s(l) = n | |||
</math> | |||
i tak dalej -- pomijamy pozostałe reguły. | |||
<br> | |||
'''Wariant 3 (dealokacja)''' | |||
<br> | |||
Przypomnijmy sobie semantykę bloku | |||
<math> | |||
\frac{E \,\vdash\, e, s \,\longrightarrow\, n \quad \quad | |||
E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | |||
{E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'} | |||
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s) | |||
</math> | |||
i zastanówmy się, jak "posprzątać" po zakończeniu wykonania bloku, tzn. zwolnić lokację <math>l</math>, która była używana tylko w tym bloku i w związku z tym nie będzie już potrzebna. | |||
Oznaczałoby to przywrócenie lokacji <math>l</math> do puli wolnych (nieużywanych) lokacji. | |||
Zmodyfikowana reguła dla instrukcji bloku powinna wyglądać mniej więcej tak: | |||
<math> | |||
\frac{E \,\vdash\, d, s \,\longrightarrow\, (E', s') | |||
\quad \quad | |||
E' \,\vdash\, I, s' \,\longrightarrow\, s''} | |||
{E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, d;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, \bar{s}} | |||
</math> | |||
gdzie <math>\bar{s}</math> to stan <math>s''</math> "okrojony" do dziedziny stanu <math>s</math>. | |||
Powinniśmy po prostu przywrócić nieokreśloność stanu dla lokacji <math>l</math>. | |||
Natomiast oczywiście nie ma potrzeby dealokownia środowiska! | |||
Oto rozwiązanie: | |||
<math> | |||
\frac{E \,\vdash\, e, s \,\longrightarrow\, n \quad \quad | |||
E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'} | |||
{E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s' \setminus \{ (l, s'(l)) \}} | |||
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)</math> | |||
</div></div> | |||
== Zadania domowe == | |||
{{cwiczenie|1|cw1.dom| | |||
Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka TINY: | |||
<math> | |||
I \, ::= \,\, | |||
\ldots \,\,|\,\, | |||
\mathbf{throw}\, x \,\,|\,\, | |||
\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2 | |||
</math> | |||
<math> | |||
exc \, ::= \,\, | |||
x \,\,|\,\, | |||
\mathbf{any} | |||
</math> | |||
Instrukcja <math>\mathbf{throw}\, x</math> oznacza podniesienie wyjątku o nazwie <math>x</math>. | |||
Instrukcja <math>I = \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> wykonuje <math>I_1</math>. | |||
Jeśli podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math>, i <math>exc = x</math> albo <math>exc = \mathbf{any}</math>, to następuje przerwanie <math>I_1</math> i sterowanie zostaje przeniesione do <math>I_2</math> (następuje ''obsługa wyjątku''). | |||
Jeśli zaś podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math> oraz <math>exc \neq x</math> i <math>exc \neq \mathbf{any}</math>, to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji <math>\,\mathbf{try}\ </math>, otaczającej <math>I</math>. | |||
Umawiamy się, że <math>\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> ''otacza'' <math>I_1</math> i wszystkie instrukcje wewnątrz <math>I_1</math>, ale ''nie'' otacza <math>I_2</math>. | |||
}} | |||
{{cwiczenie|2|cw2.dom| | |||
Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana "równolegle", analogicznie do przypisania równoległego. | |||
Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna. | |||
}} |
Aktualna wersja na dzień 21:30, 11 wrz 2023
Zawartość
Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka TINY. W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki). Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na środowisko określające wiązanie identyfikatorów i stan przechowujący wartości zmiennych. Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć.
Semantyka naturalna pewnej instrukcji ,
Ćwiczenie 1
Rozszerzamy język TINY następująco:
Znaczenie instrukcji jest następujące. Obliczamy wartości wyrażeń i . Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia ) na zmienną i uruchamiamy . Jeśli w nie zostanie napotkana instrukcja , kończymy instrukcję , i przyracamy wartość zmiennej sprzed tej instrukcji. Natomiast jeśli w zostanie napotkana instrukcja , podstawiamy na kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich pozostałych zmiennych sprzed instrukcji , i ponownie wykonujemy . Powtarzamy w ten sposób, aż zakończy się nie napotkawszy , albo wartość zmiennej przekroczy wartość wyrażenia obliczoną na początku. W pierwszym przypadku kończymy instrukcję , i przyracamy wartość zmiennej sprzed tej instrukcji. W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji , i uruchamiamy .
Przykład
Oto przykładowy program:
x := 0; y := 1; , x := 1 , 5 , y := y+1; , x <= 4 , z:= x
Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: .
Rozwiązanie
Semantyka naturalna bloków
Ćwiczenie 2 (bloki i deklaracje zmiennych)
Rozszerz semantykę języka TINY o deklarację zmiennej:
Zasięgiem zmiennej jest instrukcja , czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp.
Rozwiązanie
Zadania domowe
Ćwiczenie 1
Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka TINY:
Instrukcja oznacza podniesienie wyjątku o nazwie . Instrukcja wykonuje . Jeśli podczas wykonania zostanie podniesiony wyjątek , i albo , to następuje przerwanie i sterowanie zostaje przeniesione do (następuje obsługa wyjątku). Jeśli zaś podczas wykonania zostanie podniesiony wyjątek oraz i , to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji , otaczającej . Umawiamy się, że otacza i wszystkie instrukcje wewnątrz , ale nie otacza .
Ćwiczenie 2
Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana "równolegle", analogicznie do przypisania równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna.