Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Mengel (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>”
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
== Semantyka bezpośrednia instrukcji. Konstrukcje interacyjne. ==
=== Zadanie 1 ===


Zdefiniuj semantykę denotacyjną następującego języka:
== Zawartość ==
 
Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka TINY.
W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki).
Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na ''środowisko'' określające wiązanie identyfikatorów i ''stan'' przechowujący wartości zmiennych.
Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć.
 
 
== Semantyka naturalna pewnej instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, ==
 
 
{{cwiczenie|1|cw1|
 
 
Rozszerzamy język TINY następująco:


<math>
<math>
n \, ::= \,\, 0 \,\,|\,\, 1 \,\,|\,\, \ldots
I \, ::= \,\,
          \ldots \,\,|\,\,
          \mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2 \,\,|\,\,
          \mathbf{fail}
</math>
</math>
Znaczenie instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> jest następujące.
Obliczamy wartości wyrażeń <math>e_1</math> i <math>e_2</math>. Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia <math>e_1</math>) na zmienną <math>x</math> i uruchamiamy <math>I_1</math>.
Jeśli w <math>I_1</math> nie zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ </math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math>
sprzed tej instrukcji.
Natomiast jeśli w <math>I_1</math> zostanie napotkana instrukcja <math>\mathbf{fail}</math>, podstawiamy na <math>x</math> kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich
pozostałych zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, i ponownie wykonujemy <math>I_1</math>.
Powtarzamy w ten sposób, aż <math>I_1</math> zakończy się nie napotkawszy <math>\mathbf{fail}</math>, albo wartość zmiennej <math>x</math> przekroczy wartość wyrażenia <math>e_2</math> obliczoną na początku.
W pierwszym przypadku kończymy instrukcję <math>\mathbf{for}\ </math>, i przyracamy wartość zmiennej <math>x</math> sprzed tej instrukcji.
W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>, i uruchamiamy <math>I_2</math>.
}}
{{przyklad|||
Oto przykładowy program:
}}
x := 0; y := 1;
<math>\mathbf{for}\ </math>, x := 1 <math>\,\mathbf{to}\ </math>, 5 <math>\,\mathbf{try}\ </math>,
  y := y+1;
  <math>\mathbf{if}\ </math>, x <= 4 <math>\,\mathbf{then}\, \mathbf{fail} \,\mathbf{else}\ </math>, z:= x
<math>\,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}</math>
Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: <math>x = 0, y = 2, z = 5</math>.
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Będziemy posługiwać się jak zwykle tranzycjami postaci:


<math>
<math>
x \, ::= \,\, \ldots \, (identyfikatory) \, \ldots
I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad \quad e, s \,\longrightarrow\, n</math>
 
Zacznijmy od najprostszego przypadku, gdy nie ma wogóle potrzeby uruchamiania instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math>, ponieważ wartość wyrażenia <math>e_1</math> jest większa od <math>e_2</math>:
 
<math>
\frac{e_1, s \,\longrightarrow\, n_1
      \quad \quad
      e_2, s \,\longrightarrow\, n_2
      \quad \quad
      I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
    {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2</math>
 
Po prostu uruchamiamy instrukcję <math>I_2</math> w stanie <math>s</math>, ignorując <math>I_1</math>.
 
Kolejny nietrudny przypadek to sytuacja, w której <math>n_1 \leq n_2</math>, a wykonanie instrukcji wewnętrznej <math>I_1</math> kończy się sukcesem, tzn. nie następuje wywołanie instrukcji <math>\mathbf{fail}</math>.
Oto reguła dla tego przypadku:
 
<math>
\frac{e_1, s \,\longrightarrow\, n_1
      \quad \quad
      e_2, s \,\longrightarrow\, n_2
      \quad \quad
      I_1, s[x \mapsto n_1]  \,\longrightarrow\, s'}
    {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'[x \mapsto s(x)]}
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2</math>
 
Tym razem uruchamiamy instrukcję <math>I_1</math>, podstawiając na zmienną <math>x</math> wartość <math>n_1</math>.
Zwróćmy uwagę, że po zakończeniu <math>I_1</math> przywracamy wartość zmiennej <math>x</math> sprzed jej wykonania.
 
Pozostał nam trzeci przypadek, gdy <math>n_1 \leq n_2</math>, a wykonanie instrukcji <math>I_1</math> zakończyło się wykonaniem instrukcji <math>\mathbf{fail}</math> gdzieś wewnątrz <math>I_1</math>.
Aby poprawnie opisać takie zdarzenie, potrzebujemy dodatkowych tranzycji postaci:
 
<math>
I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math>
 
Mówiąc formalnie, poszerzamy zbiór konfiguracji o jeden element <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>.
Zauważmy, że po prawej stronie tranzycji nie ma wogóle stanu.
Nie potrzebujemy go dla opisania semantyki instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,: jeśli wystąpi <math>\mathbf{fail}</math>, powtarzamy <math>I_1</math> dla większej o <math>1</math> wartości zmiennej <math>x</math>, ale pozostałym zmiennym przywracamy wartość ''sprzed'' <math>I_1</math>.
A więc załóżmy, że
 
<math>I_1, s[x \mapsto n_1] \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}</math>.
 
W takiej sytuacji powinniśmy przypisać <math>n_1 + 1</math> na zmienną <math>x</math> i spróbować ponownie wykonać <math>I_1</math> przy wartościach wszystkich pozostałych zmiennych, takich jak na początku instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,.
Powtarzamy ten schemat aż do skutku, tzn. aż do mementu, gdy zaistnieje któraś z poprzednich dwóch (prostych) sytuacji.
Oto odpowiednia reguła:
 
<math>
\frac{e_1, s \,\longrightarrow\, n_1
      \quad
      e_2, s \,\longrightarrow\, n_2
      \quad
      I_1, s[x \mapsto n_1]  \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}
      \quad
      \mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
    {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2</math>
 
Zwróćmy uwagę na pewnien niezwykle istotny szczegół: po zakończeniu wykonania instrukcji <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> otrzymujemy stan <math>s'</math>, w którym '''nie przywracamy''' wartości zmiennej <math>x</math>.
Gdybyśmy tak zrobili, tzn. gdybyśmy zastąpili <math>s'</math> przez <math>s'[x \mapsto s(x)]</math>, nasze semantyka byłaby niepoprawna.
Dlaczego? Dlatego, że nie wiemy tak naprawdę, czy powinniśmy przywracać wartość zmiennej <math>x</math>, czy nie.
Jeśli ostatecznie nasza instrukcja <math>\mathbf{for}\ </math>, zakończyła się przez bezbłędne zakończenie instrukcji <math>I_1</math> (przypadek drugi), to powinniśmy to zrobić; ale jeśli zakończyła się wykonaniem instrukcji <math>I_2</math> (przypadek pierwszy), powinniśmy pozostawić wartość zmiennej <math>x</math> taką, jaka jest ona po zakończeniu <math>I_2</math>.
A zatem w powyższej regule dla przypadku trzeciego nie przywracamy wartości zmiennej <math>x</math>; jeśli było to konieczne, to zostało już wykonane "głębiej", dzięki regule dla przypadku drugiego oraz dzięki temu, że instrukcja <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2</math> wykonywana jest w orginalnym stanie <math>s</math>, a nie w stanie, w którym kończy się <math>I_1</math> (tego ostatniego stanu nawet nie znamy).
 
Jeszcze jeden drobiazg: zamiast <math>e_1 {+} 1</math> w <math>\mathbf{for}\, x = e_1 + 1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'</math> w regule powyżej, moglibyśmy podstawić policzoną już wartość, czyli <math>n_1 {+} 1</math>.
 
Na zakończenie prezentujemy reguły niebędne do tego, aby wygenerować <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>:
 
<math>
\mathbf{fail}, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}
</math>
</math>
oraz aby wystąpienie <math>\mathbf{fail}</math> umiejscowione gdzieś "głęboko" zostało rozpropagowane do najbliższej otaczającej instrukcji <math>\mathbf{for}\ </math>,.
Jeśli pojawił się <math>\mathbf{fail}</math>, powinniśmy zaniechać dalszego wykonania instrukcji, a w przypadku pętli, powinniśmy zaniechać dalszego iterowania tej pętli.
Oto odpowiednie reguły:


<math>
<math>
e \, ::=  \,\,
\frac{I_1, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}}
        n  \,\,|\,\,
    {I_1;\, I_2, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}}
        x  \,\,|\,\,
\quad \quad
        e_1 + e_2  \,\,|\,\,
\frac{I_1, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad I_2, s' \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}}
    {I_1;\, I_2, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}}
</math>
</math>


<math>
<math>
b \, ::=  \,\,
\frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I_1, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}}
        e_1 = e_2  \,\,|\,\,
    {\mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}}
        \mathbf{not}\, b   \,\,|\,\,
\quad \quad
        b_1\, \mathbf{or}\, b_2  \,\,|\,\,
\mbox{ i analogicznie gdy } b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{false}
</math>
</math>


<math>
<math>
i \, ::= \,\,
\frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}}
        x := e    \,\,|\,\,
    {\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}}
        i_1; i_2  \,\,|\,\,
\quad \quad
        \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, i_1 \,\mathbf{else}\, i_2 \,\,|\,\,
\frac{b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true} \quad \quad I, s \,\longrightarrow\, s' \quad \quad
        \mathbf{skip} \,\,|\,\,
      \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s' \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}}
        \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, i \,\,|\,\,
    {\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\, \mbox{było-}\mathbf{fail}}
        \mathbf{repeat}\, i \,\mathbf{until}\, b \,\,|\,\,
</math>
</math>


Pętla <math> \mathbf{repeat}\, i \,\mathbf{until}\, b </math> polega na wykonaniu instrukcji ''i'', a następnie wyliczeniu warunku logicznego ''b''. Jeśli warunek jest prawdziwy wykonanie pętli kończy się, w przeciwnym razie powracamy do wykonania instrukcji ''i''.
Widać podobieństwo do analogicznych reguł dla pętli <math>\mathbf{loop}\, I</math>, którą zajmowaliśmy się na wcześniejszych zajęciach.


=== Zadanie 2 ===
Zauważmy, że jeśli <math>\mathbf{fail}</math> zostało wykonane poza jakąkolwiek pętlą <math>\mathbf{for}\ </math>,, to program "zakończy się" w konfiguracji <math>\mbox{było-}\mathbf{fail}</math>.
Rozszerzmy język z poprzedniego zadania o instrukcję:
Możemy zatem tę właśnie konfigurację uznać za konfigurację końcową, informującą o porażce wykonania programu.
 
</div></div>
 
== Semantyka naturalna bloków ==
 
 
{{cwiczenie|2 (bloki i deklaracje zmiennych)|cw2|
 
Rozszerz semantykę języka TINY o deklarację zmiennej:


<math>
<math>
i \, ::= \mathbf{for}\, x\, :=\, e_1\, \mathbf{to}\, e_2\, \mathbf{do}\, i
I \, ::= \,\,
      \ldots  \,\,|\,\,
    \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x = e;\, I \,\mathbf{end}
</math>
</math>


Wykonanie takiej pętli polega na:
Zasięgiem zmiennej <math>x</math> jest instrukcja <math>I</math>, czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana.
# Wyliczeniu wartości <math>n</math> wyrażenia <math>e_1</math>.
Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp.
# Przypisaniu wartości <math>n</math> na zmienną <math>x</math>.
}}
# Wyliczeniu wartości <math>m</math> wyrażenia <math>e_2</math>.
 
# Jeśli <math>x > m</math>, to pętla kończy się.
 
# W przeciwnym razie:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
#* Wykonujemy instrukcję <math> i </math>.
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span>
#* Zwiększamy zmienną <math>x</math> o 1.
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
#* Powracamy do punktu 3.
 
Zauważmy, że wyrażenie <math>e_1</math> jest tu wyliczane tylko raz, ale <math>e_2</math> oblicza się przy każdym obrocie pętli.
'''Wariant 1 (tylko stan)'''
<br>
 
Oczywiście powinniśmy odróżniać zmienne zadeklarowane (i zarazem zainicjowane) od tych niezadeklarowanych.
Zatem przyjmijmy, że  


=== Zadanie 3 ===
<math>\mathbf{State} = \mathbf{Var} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math>.
Zmieńmy semantykę instrukcji for z poprzedniego zadania tak, aby
oba wyrażenia obliczały się tylko raz. Tym razem wyliczenie pętli polega na:
# Wyliczeniu wartości <math>n</math> wyrażenia <math>e_1</math>.
# Przypisaniu wartości <math>n</math> na zmienną <math>x</math>.
# Wyliczeniu wartości <math>m</math> wyrażenia <math>e_2</math>.
# Jeśli <math>x > m</math>, to pętla kończy się.
# W przeciwnym razie:
#* Wykonujemy instrukcję <math>i</math>.
#* Zwiększamy zmienną <math>x</math> o 1.
#* Powracamy do punktu 4.


=== Zadanie 4 ===
Zachowujemy wszystkie reguły semantyczne dla języka Tiny i dodajemy jedną nową:
O pętli for można jednak myśleć jeszcze inaczej. Można wymagać, aby wszelkie zmiany wartości zmiennej sterującej <math>x</math> wewnątrz wykonania pętli nie miały wpływu na liczbę iteracji tej pętli. Przykładowo przy semantyce z poprzedniego zadania pętla:
'''for''' x := 1 '''to''' 10 '''do'''
  x := x + 1;
  y := y + x;
wykonuje się pięć razy, a zmienna y jest zwiększana łącznie o 2+4+6+8+10. Jeśli uznamy, że zmiany zmiennej x wewnątrz pętli nie wpływają na liczbę iteracji, to pętla wykona się 10 razy, a zmienna y zostanie zwiększona o 2+3+4+5+6+7+8+9+10+11. Zdefiniuj taką semantykę.


=== Zadanie 5 ===
W języku C pętla '''for''' ma następującą postać:
<math>
<math>
i \, ::= \mathbf{for}\, (i_1;\, b;\, i_2)\, i_3
\frac{e, s \,\longrightarrow\, n \quad \quad I, s[x \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
    {\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x = e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'}
</math>
</math>


Jej wykonanie polega na:
mówiącą, że instrukcja wewnętrzna <math>I</math> ewaluowana jest w stanie, w którym dodatkowo zaznaczono wartość zmiennej <math>x</math> równą wartości, do której oblicza się <math>e</math>.
# Wykonaniu instrukcji <math>i_1</math>.
Oczywiście takie rozwiązanie jest niepoprawne, gdyż wartość zmiennej <math>x</math> pozostaje w stanie nawet po wyjściu z bloku ("wycieka" z bloku).
# Wyliczeniu wartości wyrażenia <math>b</math>.
Musimy dodać "dealokację" zmiennej <math>x</math>:
# Jeśli wyrażenie wylicza się do fałszu, to pętla kończy się.  
 
# W przeciwnym razie:
<math>
#* Wykonujemy instrukcję <math> i_3 </math>.
\frac{e, s \,\longrightarrow\, n \quad \quad I, s[x \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
#* Wykonujemy instrukcję <math> i_2 </math>.
    {\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x = e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s''}
#* Powracamy do punktu 2.
\quad \mbox{ o ile } s'' = s'[x \mapsto s(x)]
</math>
 
I znów napotykamy podobne trudności jak na wcześniejszych zajęciach: powyższa reguła nie obejmuje przypadku, gdy <math>s(x)</math> jest nieokreślone.
I choć moglibyśmy naprawić ten mankament podobnie jak kiedyś (co pozostawiamy Czytelnikowi), istnieje inne, bardzo eleganckie i elastyczne rozwiązanie tego problemu, które teraz omówimy.
 
<br>
'''Wariant 2 (stan i środowisko)'''
<br>
 
Podstawowy pomysł polega na rozdzieleniu informacji przechowywanej dotychczas w stanie, czyli odwzorowania nazw zmiennych w wartości, na dwa "etapy".
Pierwszy z nich odwzorowuje identyfikatory zmiennych w ''lokacje'', a drugi lokacje w wartości.
Mamy więc ''środowiska'' <math>E \in \mathbf{Env}</math>, będące funkcjami częściowymi z <math>\mathbf{Var}</math> do <math>\mathbf{Loc}</math>, zbioru lokacji:
 
<math>
\mathbf{Env} = \mathbf{Var} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Loc}
</math>
 
oraz stany, będące teraz funkcjami częściowymi z <math>\mathbf{Loc}</math> do <math>\mathbf{Num}</math>:
 
<math>
\mathbf{Store} = \mathbf{Loc} \to_{\mathrm{fin}} \mathbf{Num}</math>
 
Dla ścisłości używamy innej nazwy (<math>\mathbf{Store}</math>), ale będziemy zwykle używać podobnych symboli jak dotychczas <math>s, s', s_1, \ldots \in \mathbf{Store}</math> itp. do nazywania stanów.
Intuicyjnie można myśleć o lokacjach w pamięci operacyjnej maszyny. Środowisko zawiera informację o lokacji, w której
przechowywana jest wartość danej zmiennej a stan opisuje właśnie zawartość używanych lokacji.
 
Zakładamy przy tym, że mamy do dyspozycji nieskończony zbiór lokacji <math>\mathbf{Loc} = \{ l_0, l_1, \ldots \}</math> i że w każdym momencie tylko skończenie wiele spośród nich jest wykorzystywane.
Formalnie mowiąc, dziedzina funkcji częściowej <math>s</math> jest zawsze skończona.
Daje nam to pewność, że zawsze jest jakaś nieużywana lokacja.
 
Środowisko początkowe, w którym uruchamiany będzie program, będzie z reguły puste.
Ponadto obraz funkcji częściowej <math>E</math> będzie zawsze zawarty w zbiorze aktualnie używanych lokacji, czyli zawarty w dziedzinie funkcji częściowej <math>s</math>, oznaczanej <math>\mathrm{dom}(s)</math>.
 
Pożytek z tego podziału na dwa etapy będzie taki, że będziemy umieli łatwo i elastycznie opisywać deklaracje zmiennych, przesłanianie identyfikatorów, itp.
Tranzycje będą teraz postaci:
 
<math>
I, s, E \,\longrightarrow\, s'
</math>
 
czyli instrukcja <math>I</math> będzie modyfikować stan, ale nie będzie zmieniać środowiska <math>E</math>. Dla czytelności będziemy zapisywać nasze reguły w następujący sposób:
 
<math>
E \,\vdash\, I, s \,\longrightarrow\, s'
</math>
 
podkreślając w ten sposób, że środowisko nie ulega zmianie.
Ale należy pamiętać, że konfiguracja, w której "uruchamiamy" instrukcję <math>I</math> składa się naprawdę z trójki <math>(I, s, E)</math>.
 
Deklarując nową zmienną <math>x</math> dodamy po prostu do <math>E</math> parę <math>(x, l)</math>, gdzie <math>l</math> jest nową, nieużywaną dotychczas lokacją.
Dla wygody zapisu załóżmy, że mamy do dyspozycji funkcję
 
<math>
\mathtt{newloc} : \mathbf{Store} \to \mathbf{Loc}
</math>
 
która zwraca jakąś nową, nieużywaną lokację. Formalnie wymagamy, by
 
<math>
\mathtt{newloc}(s) \notin \mathrm{dom}(s)</math>
 
Dla ilustracji popatrzmy na przykładową regułę dla deklaracji.
 
<math>
\frac{E \,\vdash\, e, s \,\longrightarrow\, n \quad \quad
      E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
    {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)</math>
 
Zauważmy, że stan <math>s'</math> po zakończeniu instrukcji <math>\mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}</math> zawiera informację o zmiennej lokalnej <math>x</math>, tzn. <math>s(l)</math> jest określone.
Ale lokacja <math>l</math> jest "nieosiągalna" w środowisku <math>E</math>, gdyż para <math>x \mapsto l</math> została dodana tylko do środowiska, w którym ewaluuje się wnętrze bloku, a środowisko <math>E</math> całego bloku nie jest modyfikowane.
 
Poniżej przedstawiamy reguły dla pozostałych instrukcji.
Przede wszystkim złożenie sekwencyjne:
 
<math>
\frac{E \,\vdash\, I_1, s \,\longrightarrow\, s'
      \quad \quad
      E, \,\vdash\, I_2, s' \,\longrightarrow\, s''}
    {E \,\vdash\, I_1;\, I_2, s \,\longrightarrow\, s''}
</math>
 
Reguła ta  uzmysławia nam różnicę pomiędzy środowiskiem a stanem: środowisko pozostaje to samo, gdy przechodzimy od jednej instrukcji do następnej, a stan oczywiście ewoluuje wraz ze zmieniającymi się wartościami zmiennych.
 
Reguły dla przypisania, instrukcji warunkowej i pętli nie przedstawiają żadnych nowych trudności.
Musimy tylko najpierw ustalić postać reguł dla wyrażeń:
 
<math>
E \,\vdash\, e, s \,\longrightarrow\, n
</math>
która jest zupełnie naturalna w naszym podejściu opartym o środowiska i stany.  
Reguły mogą wyglądać np. tak:
 
<math>
\frac{E \,\vdash\, e, s \,\longrightarrow\, n}
    {E \,\vdash\, x := e, s \,\longrightarrow\, s[x \mapsto n]}
\quad \quad
E \,\vdash\, \mathbf{skip}, s \,\longrightarrow\, s
</math>
 
<math>
\frac{E \,\vdash\, b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{true}
      \quad \quad
      E \,\vdash\, I_1, s \,\longrightarrow\, s'}
    {E \,\vdash\, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \quad
\frac{E \,\vdash\, b, s \,\longrightarrow\, \mathbf{false}
      \quad \quad
      E \,\vdash\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
    {E \,\vdash\, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\longrightarrow\, s'}
</math>
 
<math>
\frac{E \,\vdash\, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, (\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I) \,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}, s \,\longrightarrow\, s'}
    {E \,\vdash\, \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\longrightarrow\, s'}
</math>
 
Reguły dla wyrażeń są oczywiste:
 
<math>
E \,\vdash\, n, s \,\longrightarrow\, n
\quad \quad
E \,\vdash\, x, s \,\longrightarrow\, n
\quad \mbox{ o ile } E(x)=l \in \mathbf{Loc} \mbox{ i } s(l) = n
</math>
 
i tak dalej -- pomijamy pozostałe reguły.
 
<br>
'''Wariant 3 (dealokacja)'''
<br>
 
Przypomnijmy sobie semantykę bloku
 
<math>
\frac{E \,\vdash\, e, s \,\longrightarrow\, n \quad \quad
      E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
    {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s'}
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)
</math>
 
i zastanówmy się, jak "posprzątać" po zakończeniu wykonania bloku, tzn. zwolnić lokację <math>l</math>, która była używana tylko w tym bloku i w związku z tym nie będzie już potrzebna.
Oznaczałoby to przywrócenie lokacji <math>l</math> do puli wolnych (nieużywanych) lokacji.
 
Zmodyfikowana reguła dla instrukcji bloku powinna wyglądać mniej więcej tak:
 
<math>
\frac{E \,\vdash\, d, s \,\longrightarrow\, (E', s')
      \quad \quad
    E' \,\vdash\, I, s' \,\longrightarrow\, s''}
    {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, d;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, \bar{s}}
</math>
 
gdzie <math>\bar{s}</math> to stan <math>s''</math> "okrojony" do dziedziny stanu <math>s</math>.
Powinniśmy po prostu przywrócić nieokreśloność stanu dla lokacji <math>l</math>.
Natomiast oczywiście nie ma potrzeby dealokownia środowiska!
Oto rozwiązanie:
 
<math>
\frac{E \,\vdash\, e, s \,\longrightarrow\, n \quad \quad
      E[x \mapsto l] \,\vdash\, I, s[l \mapsto n] \,\longrightarrow\, s'}
    {E \,\vdash\, \mathbf{begin}\, \mathbf{var}\, x=e;\, I \,\mathbf{end}, s \,\longrightarrow\, s' \setminus \{ (l, s'(l)) \}}
\quad \mbox{ gdzie } l = \mathtt{newloc}(s)</math>
 
</div></div>
 
== Zadania domowe ==
 
 
{{cwiczenie|1|cw1.dom|
 
Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka TINY:
 
<math>
I \, ::= \,\,
      \ldots \,\,|\,\,
      \mathbf{throw}\, x \,\,|\,\,
      \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2
</math>
 
<math>
exc \, ::= \,\,
      x \,\,|\,\,
      \mathbf{any}
</math>
 
Instrukcja <math>\mathbf{throw}\, x</math> oznacza podniesienie wyjątku o nazwie <math>x</math>.
Instrukcja <math>I = \,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> wykonuje <math>I_1</math>.
Jeśli podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math>, i <math>exc = x</math> albo <math>exc = \mathbf{any}</math>, to następuje przerwanie <math>I_1</math> i sterowanie zostaje przeniesione do <math>I_2</math> (następuje ''obsługa wyjątku'').  
Jeśli zaś podczas wykonania <math>I_1</math> zostanie podniesiony wyjątek <math>x</math> oraz <math>exc \neq x</math> i <math>exc \neq \mathbf{any}</math>, to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji <math>\,\mathbf{try}\ </math>, otaczającej <math>I</math>.
Umawiamy się, że <math>\,\mathbf{try}\, I_1 \,\mathbf{catch}\, exc\, I_2</math> ''otacza'' <math>I_1</math> i wszystkie instrukcje wewnątrz <math>I_1</math>, ale ''nie'' otacza <math>I_2</math>.
}}
 
 
{{cwiczenie|2|cw2.dom|
 
Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana "równolegle", analogicznie do przypisania równoległego.
Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna.
}}

Aktualna wersja na dzień 21:30, 11 wrz 2023

Zawartość

Kontynuujemy ćwiczenie semantyki naturalnej, dodając pewne konstrukcje do języka TINY. W szczególności rozszerzymy go o deklaracje zmiennych (bloki). Po raz pierwszy roszdzielimy informację przechowywaną w konfiguracji na środowisko określające wiązanie identyfikatorów i stan przechowujący wartości zmiennych. Będzie to przygotowanie do kolejnych zajęć.


Semantyka naturalna pewnej instrukcji 𝐟𝐨𝐫 ,

Ćwiczenie 1


Rozszerzamy język TINY następująco:

I::=|𝐟𝐨𝐫x=e1𝐭𝐨e2𝐭𝐫𝐲I1𝐞𝐥𝐬𝐞I2|𝐟𝐚𝐢𝐥

Znaczenie instrukcji 𝐟𝐨𝐫x=e1𝐭𝐨e2𝐭𝐫𝐲I1𝐞𝐥𝐬𝐞I2 jest następujące. Obliczamy wartości wyrażeń e1 i e2. Jeśli pierwsza z nich jest mniejsza od lub równa drugiej, podstawiamy pierwszą wartość (wartość wyrażenia e1) na zmienną x i uruchamiamy I1. Jeśli w I1 nie zostanie napotkana instrukcja 𝐟𝐚𝐢𝐥, kończymy instrukcję 𝐟𝐨𝐫 , i przyracamy wartość zmiennej x sprzed tej instrukcji. Natomiast jeśli w I1 zostanie napotkana instrukcja 𝐟𝐚𝐢𝐥, podstawiamy na x kolejną, o jeden większą wartość, przywracamy wartości wszystkich pozostałych zmiennych sprzed instrukcji 𝐟𝐨𝐫 , i ponownie wykonujemy I1. Powtarzamy w ten sposób, aż I1 zakończy się nie napotkawszy 𝐟𝐚𝐢𝐥, albo wartość zmiennej x przekroczy wartość wyrażenia e2 obliczoną na początku. W pierwszym przypadku kończymy instrukcję 𝐟𝐨𝐫 , i przyracamy wartość zmiennej x sprzed tej instrukcji. W drugim przywracamy wartości wszystkich zmiennych sprzed instrukcji 𝐟𝐨𝐫 , i uruchamiamy I2.


Przykład

Oto przykładowy program:

x := 0; y := 1;
𝐟𝐨𝐫 , x := 1 𝐭𝐨 , 5 𝐭𝐫𝐲 ,
  y := y+1;
  𝐢𝐟 , x <= 4 𝐭𝐡𝐞𝐧𝐟𝐚𝐢𝐥𝐞𝐥𝐬𝐞 , z:= x
𝐞𝐥𝐬𝐞𝐬𝐤𝐢𝐩


Wartości zmiennych po zakończeniu programu to: x=0,y=2,z=5.


Rozwiązanie

Semantyka naturalna bloków

Ćwiczenie 2 (bloki i deklaracje zmiennych)

Rozszerz semantykę języka TINY o deklarację zmiennej:

I::=|𝐛𝐞𝐠𝐢𝐧𝐯𝐚𝐫x=e;I𝐞𝐧𝐝

Zasięgiem zmiennej x jest instrukcja I, czyli wnętrze bloku, w którym jest zadeklarowana. Zakładamy zwykłe (statyczne) reguły widoczności, przesłaniania, itp.


Rozwiązanie

Zadania domowe

Ćwiczenie 1

Napisz semantykę naturalną dla następującego rozszerzenia języka TINY:

I::=|𝐭𝐡𝐫𝐨𝐰x|𝐭𝐫𝐲I1𝐜𝐚𝐭𝐜𝐡excI2

exc::=x|𝐚𝐧𝐲

Instrukcja 𝐭𝐡𝐫𝐨𝐰x oznacza podniesienie wyjątku o nazwie x. Instrukcja I=𝐭𝐫𝐲I1𝐜𝐚𝐭𝐜𝐡excI2 wykonuje I1. Jeśli podczas wykonania I1 zostanie podniesiony wyjątek x, i exc=x albo exc=𝐚𝐧𝐲, to następuje przerwanie I1 i sterowanie zostaje przeniesione do I2 (następuje obsługa wyjątku). Jeśli zaś podczas wykonania I1 zostanie podniesiony wyjątek x oraz excx i exc𝐚𝐧𝐲, to obsługa wyjątku przekazana jest do najbliższej instrukcji 𝐭𝐫𝐲 , otaczającej I. Umawiamy się, że 𝐭𝐫𝐲I1𝐜𝐚𝐭𝐜𝐡excI2 otacza I1 i wszystkie instrukcje wewnątrz I1, ale nie otacza I2.


Ćwiczenie 2

Zaproponuj modyfikację semantyki, w której deklaracja jest wykonywana "równolegle", analogicznie do przypisania równoległego. Przy takiej semantyce kolejność poszczególnych deklaracji powinna być nieistotna.