Zio-2-1-lab: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
===Opracowanie procedury=== | ===Opracowanie procedury=== | ||
Celem ćwiczenia jest opracowanie procedury uzyskania indywidualnego toku studiów na Wydziale Informatyki i Zarządzania PP. Wybór uczelni związany jest z udostępnionymi materiałami pomocniczymi (regulamin studiów, szablony dokumentów). | Celem ćwiczenia jest opracowanie procedury uzyskania indywidualnego toku studiów na Wydziale Informatyki i Zarządzania PP. Wybór uczelni związany jest z udostępnionymi materiałami pomocniczymi (regulamin studiów, szablony dokumentów). Celem ćwiczenia jest opracowanie procedury uzyskania indywidualnego toku | ||
studiów na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Poznańskiej (WIiZ | |||
PP). Ćwiczenie bazuje na dokumentach (regulamin studiów, szablony | |||
dokumentów) obowiązujących na WIiZ PP w dniu 01.08.2006. | |||
Szablon dla procedury ISO ([[media:zio-2-1-lab01.doc|doc]]). | Szablon dla procedury ISO ([[media:zio-2-1-lab01.doc|doc]]). | ||
Linia 26: | Linia 29: | ||
Bardzo istotne jest dokładne zdefiniowanie struktury dokumentów (szablonów), które tworzone, przesyłane są podczas wykonywania procedury. | Bardzo istotne jest dokładne zdefiniowanie struktury dokumentów (szablonów), które tworzone, przesyłane są podczas wykonywania procedury. | ||
Zadanie polega na stworzeniu szablonu dla dokumentu „Podanie o ITS” (odpowiednie referencje do szablonu powinny zostać umieszczone w opisie procedury | Zadanie polega na stworzeniu szablonu dla dokumentu „Podanie o ITS” (odpowiednie referencje do szablonu powinny zostać umieszczone w opisie procedury) | ||
Dla ułatwienia zadania możliwy jest wgląd do przykładowego szablonu dokumentu [[media:zio-2-1-lab02.doc|Opinia o wniosku]]. | Dla ułatwienia zadania możliwy jest wgląd do przykładowego szablonu dokumentu [[media:zio-2-1-lab02.doc|Opinia o wniosku]]. | ||
Linia 45: | Linia 48: | ||
Aby ułatwić wykonanie diagramu, Student może posłużyć się notacją graficzną, który została już omówiona w ramach wcześniejszych wykładów - język UML. | Aby ułatwić wykonanie diagramu, Student może posłużyć się notacją graficzną, który została już omówiona w ramach wcześniejszych wykładów - język UML. | ||
Standard notacji UML zawiera zbiór definicji diagramów służących do modelowania. Od strony specyfikacji, nacisk kładziony jest głównie na poprawność użycia poszczególnych elementów i sposób ich | Standard notacji UML zawiera zbiór definicji diagramów służących do modelowania. Od strony specyfikacji, nacisk kładziony jest głównie na poprawność użycia poszczególnych elementów i sposób ich łączenia, samo zaś wykorzystanie notacji, poziom abstrakcji, czy wreszcie samo jej zastosowanie, jest już bardziej zależne od twórcy modelu i jego inwencji. | ||
[[image:zio-02-1-lab02.png|Elementy diagramu czynności]] | [[image:zio-02-1-lab02.png|Elementy diagramu czynności]] | ||
Rys. 1. Elementy diagramu czynności | Rys. 1. Elementy diagramu czynności | ||
W chwili obecnej notacja UML znalazła wiele zastosowań. Jednym z pomysłów jej wykorzystania jest użycie diagramów UML do modelowania procesów biznesowych. Od strony warsztatowej mnogość rodzajów diagramów daje szerokie możliwości spojrzenia na proces pod | W chwili obecnej notacja UML znalazła wiele zastosowań. Jednym z pomysłów jej wykorzystania jest użycie diagramów UML do modelowania procesów biznesowych. Od strony warsztatowej mnogość rodzajów diagramów daje szerokie możliwości spojrzenia na proces pod różnym kątem. Na przykład diagram klas posłużyć może do opisu poszczególnych klas artefaktów biorących udział w procesie i pokazania zależności między nimi. Diagramy stanu doskonale nadają się do śledzenia zmian zachodzących w procesie, z punktu widzenia aktorów lub innych artefaktów. Diagram czynności (''ang. activity diagram''), może posłużyć przedstawieniu przepływu w procesie. | ||
Na rysunku 1 przedstawiono wykorzystanie elementów diagramu czynności w ujęciu modelowania procesów. Hierarchicznie czynności mogą dzielić się na pod czynności, a te na akcje. | Na rysunku 1 przedstawiono wykorzystanie elementów diagramu czynności w ujęciu modelowania procesów. Hierarchicznie czynności mogą dzielić się na pod czynności, a te na akcje. | ||
Linia 81: | Linia 84: | ||
3. Student przygotowuje "[[media:zio-2-1-lab03.doc|Podanie o ITS]]" i "Prezentację wniosku". | 3. Student przygotowuje "[[media:zio-2-1-lab03.doc|Podanie o ITS]]" i "Prezentację wniosku". | ||
4. Student przesyła do dziekanatu i sekretarza dziekana | 4. Student przesyła do dziekanatu i sekretarza dziekana pocztą elektroniczną, "Prezentację wniosku" . Jako temat wiadomości wpisuje "Wniosek o ITS". | ||
5. Student zanosi do dziekanatu "[[media:zio-2-1-lab03.doc|Podanie o ITS]]" , podpisane przez siebie i kandydata na opiekuna. "[[media:zio-2-1-lab03.doc|Podanie o ITS]]" i "Prezentacja wniosku" powinny dotrzeć do adresatów najpóźniej 2 tygodnie przed terminem posiedzenia rady wydziału, na którym wniosek miałby być rozpatrywany. | 5. Student zanosi do dziekanatu "[[media:zio-2-1-lab03.doc|Podanie o ITS]]" , podpisane przez siebie i kandydata na opiekuna. "[[media:zio-2-1-lab03.doc|Podanie o ITS]]" i "Prezentacja wniosku" powinny dotrzeć do adresatów najpóźniej 2 tygodnie przed terminem posiedzenia rady wydziału, na którym wniosek miałby być rozpatrywany. | ||
Linia 89: | Linia 92: | ||
7. Najdalej na dzień przed posiedzeniem kolegium dziekańskiego dziekanat przesyła prodziekanowi i sekretarzowi dziekana, pocztą elektroniczną, "Prezentację wniosku" oraz "Opinię o wniosku" . Dziekanat przekazuje także sekretarzowi dziekana "[[media:zio-2-1-lab03.doc|Podanie o ITS]]" | 7. Najdalej na dzień przed posiedzeniem kolegium dziekańskiego dziekanat przesyła prodziekanowi i sekretarzowi dziekana, pocztą elektroniczną, "Prezentację wniosku" oraz "Opinię o wniosku" . Dziekanat przekazuje także sekretarzowi dziekana "[[media:zio-2-1-lab03.doc|Podanie o ITS]]" | ||
8. Prodziekan przedstawia radzie wydziału wniosek studenta | 8. Prodziekan przedstawia radzie wydziału wniosek studenta. Rada go przyjmuje lub odrzuca. | ||
9. Sekretarz dziekana umieszcza na "Podaniu o ITS" adnotację o decyzji rady i przekazuje je do dziekanatu. | 9. Sekretarz dziekana umieszcza na "Podaniu o ITS" adnotację o decyzji rady i przekazuje je do dziekanatu. |
Aktualna wersja na dzień 20:57, 28 sie 2006
Ćwiczenia – Standardy serii ISO-9000 (część I)
Opracowanie procedury
Celem ćwiczenia jest opracowanie procedury uzyskania indywidualnego toku studiów na Wydziale Informatyki i Zarządzania PP. Wybór uczelni związany jest z udostępnionymi materiałami pomocniczymi (regulamin studiów, szablony dokumentów). Celem ćwiczenia jest opracowanie procedury uzyskania indywidualnego toku studiów na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Poznańskiej (WIiZ PP). Ćwiczenie bazuje na dokumentach (regulamin studiów, szablony dokumentów) obowiązujących na WIiZ PP w dniu 01.08.2006.
Szablon dla procedury ISO (doc).
Informacje źródłowe dla procedury
Procedurę należy zbudować w oparciu o wyciąg z regulaminu studiów ( § 16):
|
Opracowanie wzoru jednego z dokumentów
Zwróć uwagę, że opisywanej procedurze towarzyszy przepływ dokumentów. Z pewnością do wymaganych dokumentów należeć będą:
- Podanie o uzyskanie indywidualnego toku studiów („Podanie o ITS”)
- Opinia o wniosku
Bardzo istotne jest dokładne zdefiniowanie struktury dokumentów (szablonów), które tworzone, przesyłane są podczas wykonywania procedury.
Zadanie polega na stworzeniu szablonu dla dokumentu „Podanie o ITS” (odpowiednie referencje do szablonu powinny zostać umieszczone w opisie procedury)
Dla ułatwienia zadania możliwy jest wgląd do przykładowego szablonu dokumentu Opinia o wniosku.
Przedstawienie diagramu przepływu dla procedury
Szablon opisu procedury zawiera punkt „Schemat”, w którym należy zawrzeć opis procedury w postaci kroków, jak również wspomóc go diagramem.
Diagram można wykonać przy użyciu dowolnej notacji dla diagramów przepływu.
Należy zadbać, aby:
- Wszystkie procesy, procedury rozpoczynają się tak zwanego wyzwalacza (ang. trigger), czyli zdarzenia, które je inicjują (np. złożone zamówienie, konieczność wystawienia faktury itd.)
- Czynności powinny być specyfikowane jedna na blok i odpowiednio nazwane (np. Opracowanie modelu systemu)
- Bloki decyzyjne powinny uwzględniać możliwe alternatywy, a warunek powinien podany być w formie pytania
- Można wyszczególniać podprocesy,
- Proces powinien mieć początek i koniec.
Aby ułatwić wykonanie diagramu, Student może posłużyć się notacją graficzną, który została już omówiona w ramach wcześniejszych wykładów - język UML.
Standard notacji UML zawiera zbiór definicji diagramów służących do modelowania. Od strony specyfikacji, nacisk kładziony jest głównie na poprawność użycia poszczególnych elementów i sposób ich łączenia, samo zaś wykorzystanie notacji, poziom abstrakcji, czy wreszcie samo jej zastosowanie, jest już bardziej zależne od twórcy modelu i jego inwencji.
Rys. 1. Elementy diagramu czynności
W chwili obecnej notacja UML znalazła wiele zastosowań. Jednym z pomysłów jej wykorzystania jest użycie diagramów UML do modelowania procesów biznesowych. Od strony warsztatowej mnogość rodzajów diagramów daje szerokie możliwości spojrzenia na proces pod różnym kątem. Na przykład diagram klas posłużyć może do opisu poszczególnych klas artefaktów biorących udział w procesie i pokazania zależności między nimi. Diagramy stanu doskonale nadają się do śledzenia zmian zachodzących w procesie, z punktu widzenia aktorów lub innych artefaktów. Diagram czynności (ang. activity diagram), może posłużyć przedstawieniu przepływu w procesie.
Na rysunku 1 przedstawiono wykorzystanie elementów diagramu czynności w ujęciu modelowania procesów. Hierarchicznie czynności mogą dzielić się na pod czynności, a te na akcje.
Odpowiedzi
Procedura krokowa
Przykładowy dokument - "Podanie o ITS"
Przykładowy diagram przepływu
Pytania do dyskusji
- Czy wdrożenie ISO w organizacji zawsze wpływa na podniesienie jakości produktów?
- Jakie elementy według Ciebie powinny być poddane audytowi najbardziej wnikliwie?