PO Obiektowe modelowanie dziedziny - ćwiczenia: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 29 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{powrot|Programowanie obiektowe|do przedmiotu Programowanie obiektowe}} | |||
{{powrot|PO Obiektowe modelowanie dziedziny|do wykładu Obiektowe modelowanie dziedziny}} | |||
== Jak rysować == | == Jak rysować == | ||
=== Rysowanie na kartce i na tablicy === | === Rysowanie na kartce i na tablicy === | ||
Mimo że diagramy używane na [[ | Mimo, że diagramy używane na [[PO_Obiektowe_modelowanie_dziedziny|pierwszym wykładzie]] oraz umieszczone jako rozwiązania zadań były przygotowane na komputerze, diagramy przedstawiające model dziedziny najłatwiej rysuje się na kartce lub na tablicy. Jeżeli chciałbyś utrwalić efekty takiej pracy lub udostępnić je elektronicznie, zrób po prostu zdjęcie aparatem cyfrowym. | ||
=== Program do rysowania === | === Program do rysowania === | ||
Jeżeli wolisz rysować diagramy na komputerze bardzo wygodnym narzędziem jest | Jeżeli wolisz rysować diagramy na komputerze, bardzo wygodnym narzędziem jest | ||
[[media:Po_violet-0. | [[media:Po_violet-0.16pl.jar|Violet]]. Żeby z niego skorzystać, ściągnij go najpierw na swój komputer (możesz to zrobić klikając na odnośniku prawym klawiszem myszy i wybierając "Zapisz jako..."). | ||
Violet można również osadzać na stronach HTML jako Aplet. Niestety ze względów bezpieczeństwa wersja działająca w ten sposób ma wyłączoną część funkcji, w tym zapisywanie efektów pracy do pliku. Jeżeli posiadasz zainstalowane środowisko uruchomieniowe Java, Violet powinien wyświetlać się poniżej. | |||
<applet width="800" height="600" code="com/horstmann/violet/UMLEditor.class" archive="images/ | <center> | ||
<param name="diagram" value=" | <applet width="800" height="600" code="com/horstmann/violet/UMLEditor.class" archive="images/e/e2/Po_violet-0.16pl.jar"> | ||
<param name="diagram" value="plik.vio"> | |||
</applet> | </applet> | ||
</center> | |||
== Zadanie 1 (Gra w Monopol)== | == Zadanie 1 (Gra w Monopol)== | ||
Rozszerz częściowy model dziedziny dla gry w Monopol z [[ | Rozszerz częściowy model dziedziny dla gry w Monopol z [[PO_Obiektowe_modelowanie_dziedziny|pierwszego wykładu]] o karty szansy/ryzyka oraz bank. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
</div> | <span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"><center>[[grafika:po_1c_1_monopol.png|Rozwiązanie zadania "Gra w Monopol"]]</center></div> | |||
</div> | |||
== Zadanie 2 (System kasowy)== | == Zadanie 2 (System kasowy)== | ||
Opracuj model dziedziny dla "Systemu kasowego", który ma być używany przez kasjerów w sklepie. | Opracuj model dziedziny dla "Systemu kasowego", który ma być używany przez kasjerów w sklepie. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka 1</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">Uwzględnij pozycje transakcji ''Sprzedaż''.</div> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none">Uwzględnij pozycje transakcji ''Sprzedaż''.</div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka 2</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">Zauważ, że sprzedawane ''Artykuły'' nie powinny przechowywać wszystkich informacji o sobie. Utwórz klasę z opisem, np. ''OpisProduktu''.</div> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zauważ, że sprzedawane ''Artykuły'' nie powinny przechowywać wszystkich informacji o sobie. Utwórz klasę z opisem, np. ''OpisProduktu''.</div> | |||
</div> | </div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"><center>[[grafika:po_1c_2_system_kasowy.png|Rozwiązanie zadania "System kasowy"]]</center></div> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
<center>[[grafika:po_1c_2_system_kasowy.png|Rozwiązanie zadania "System kasowy"]]</center></div> | |||
</div> | </div> |
Aktualna wersja na dzień 19:45, 28 maj 2020
<<< Powrót do przedmiotu Programowanie obiektowe
<<< Powrót do wykładu Obiektowe modelowanie dziedziny
Jak rysować
Rysowanie na kartce i na tablicy
Mimo, że diagramy używane na pierwszym wykładzie oraz umieszczone jako rozwiązania zadań były przygotowane na komputerze, diagramy przedstawiające model dziedziny najłatwiej rysuje się na kartce lub na tablicy. Jeżeli chciałbyś utrwalić efekty takiej pracy lub udostępnić je elektronicznie, zrób po prostu zdjęcie aparatem cyfrowym.
Program do rysowania
Jeżeli wolisz rysować diagramy na komputerze, bardzo wygodnym narzędziem jest Violet. Żeby z niego skorzystać, ściągnij go najpierw na swój komputer (możesz to zrobić klikając na odnośniku prawym klawiszem myszy i wybierając "Zapisz jako...").
Violet można również osadzać na stronach HTML jako Aplet. Niestety ze względów bezpieczeństwa wersja działająca w ten sposób ma wyłączoną część funkcji, w tym zapisywanie efektów pracy do pliku. Jeżeli posiadasz zainstalowane środowisko uruchomieniowe Java, Violet powinien wyświetlać się poniżej.
<applet width="800" height="600" code="com/horstmann/violet/UMLEditor.class" archive="images/e/e2/Po_violet-0.16pl.jar">
<param name="diagram" value="plik.vio">
</applet>
Zadanie 1 (Gra w Monopol)
Rozszerz częściowy model dziedziny dla gry w Monopol z pierwszego wykładu o karty szansy/ryzyka oraz bank.
Rozwiązanie
Zadanie 2 (System kasowy)
Opracuj model dziedziny dla "Systemu kasowego", który ma być używany przez kasjerów w sklepie.
Wskazówka 1
Wskazówka 2
Rozwiązanie