Biografia Frege, Friedrich Ludwig Gottlob: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Patola (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Patola (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Linia 11: Linia 11:
W filozofii matematyki był ostrym krytykiem zastanego stanu rzeczy: w ''Grundlagen der Arithmetik'' (1884) znalazła się krytyczna analiza m.in. teorii Immanuela Kanta, który pojmował twierdzenia arytmetyki jako syntetyczne sądy a priori, i poglądów Johna Stuarta Milla, dla którego twierdzenia arytmetyczne stanowiły potwierdzone w doświadczeniu powszechne prawa przyrody. Z drugiej strony, Frege był twórcą nowego filozoficzno-matematycznego programu – logicyzmu, który pojęcia matematyki sprowadzał do pojęć logicznych, a twierdzenia matematyczne wyprowadzał z zasad logicznych. Opracował specjalną arytmetykę i wykazał, że jej twierdzenia można wyprowadzić z samych tylko logicznych założeń oraz sprowadzić do „praw myślenia”, które miały opierać się na idealnym (obiektywnym) charakterze praw logicznych. Znanym recenzentem i krytykiem negującym elementy jego arytmetyki był Edmund Husserl, z którym Frege wdał się w słynny spór. Zakończył się on ostatecznym odrzuceniem psychologizmu u obu stron, chociaż Frege nie zrezygnował ze swoich „praw myślenia”, zwanych również „normami myślenia”.
W filozofii matematyki był ostrym krytykiem zastanego stanu rzeczy: w ''Grundlagen der Arithmetik'' (1884) znalazła się krytyczna analiza m.in. teorii Immanuela Kanta, który pojmował twierdzenia arytmetyki jako syntetyczne sądy a priori, i poglądów Johna Stuarta Milla, dla którego twierdzenia arytmetyczne stanowiły potwierdzone w doświadczeniu powszechne prawa przyrody. Z drugiej strony, Frege był twórcą nowego filozoficzno-matematycznego programu – logicyzmu, który pojęcia matematyki sprowadzał do pojęć logicznych, a twierdzenia matematyczne wyprowadzał z zasad logicznych. Opracował specjalną arytmetykę i wykazał, że jej twierdzenia można wyprowadzić z samych tylko logicznych założeń oraz sprowadzić do „praw myślenia”, które miały opierać się na idealnym (obiektywnym) charakterze praw logicznych. Znanym recenzentem i krytykiem negującym elementy jego arytmetyki był Edmund Husserl, z którym Frege wdał się w słynny spór. Zakończył się on ostatecznym odrzuceniem psychologizmu u obu stron, chociaż Frege nie zrezygnował ze swoich „praw myślenia”, zwanych również „normami myślenia”.


Na gruncie filozofii języka sięga się obecnie do, pochodzącego od Fregego, rozróżnienia pomiędzy znaczeniem („Sinn”)  
Na gruncie filozofii języka sięga się obecnie do, pochodzącego od Fregego, rozróżnienia pomiędzy znaczeniem („Sinn”) i odniesieniem, referencją („Bedeutung”). Na przykład nazwisko „Król Ludwik I” wyraża pewne abstrakcyjne znaczenie, które rozumie każdy myślący człowiek, i odnosi nas jednocześnie do określonego bawarskiego monarchy.
i odniesieniem, referencją („Bedeutung”). Na przykład nazwisko „Król Ludwik I” wyraża pewne abstrakcyjne znaczenie, które rozumie każdy myślący człowiek, i odnosi nas jednocześnie do określonego bawarskiego monarchy.


Frege jako jeden z pierwszych podjął się zadania związania matematyki z logiką. Opowiadał się przeciwko stanowisku G. Boole'a, że logika stanowi dziedzinę podległą matematyce.
Frege jako jeden z pierwszych podjął się zadania związania matematyki z logiką. Opowiadał się przeciwko stanowisku G. Boole'a, że logika stanowi dziedzinę podległą matematyce.

Aktualna wersja na dzień 16:04, 15 gru 2006

Friedrich Ludwig Gottlob Frege (1848-1925) – niemiecki matematyk, logik i filozof.

Fregego wskazuje się jako największego logika po Arystotelesie. Wraz z jego rewolucyjnym Begriffsschrift, eine der arithmetischen nachgebildete Formelsprache des reinen Denkens z 1879 r. zaczyna się nowa epoka w historii logiki. Wcześniej, przez ponad dwa tysiące lat, obowiązywała arystotelesowska sylogistyka. Faktycznie, logika Fregego (rozwinięta w formie aksjomatycznej) zawiera już zalążki nowoczesnej logiki formalnej, mianowicie logiki predykatów drugiego stopnia z identycznością.

Frege rozpoczął studia w 1869 r. na Uniwersytecie w Jenie, po dwóch latach przeniósł się jednak do Getyngi. Na Uniwersytet w Jenie powrócił po pewnym czasie już w roli wykładowcy matematyki. W 1896 r. został tam profesorem matematyki.

Dom zamieszkany przez Fregego podczas jego studiów Jenie, 1869-71

W filozofii matematyki był ostrym krytykiem zastanego stanu rzeczy: w Grundlagen der Arithmetik (1884) znalazła się krytyczna analiza m.in. teorii Immanuela Kanta, który pojmował twierdzenia arytmetyki jako syntetyczne sądy a priori, i poglądów Johna Stuarta Milla, dla którego twierdzenia arytmetyczne stanowiły potwierdzone w doświadczeniu powszechne prawa przyrody. Z drugiej strony, Frege był twórcą nowego filozoficzno-matematycznego programu – logicyzmu, który pojęcia matematyki sprowadzał do pojęć logicznych, a twierdzenia matematyczne wyprowadzał z zasad logicznych. Opracował specjalną arytmetykę i wykazał, że jej twierdzenia można wyprowadzić z samych tylko logicznych założeń oraz sprowadzić do „praw myślenia”, które miały opierać się na idealnym (obiektywnym) charakterze praw logicznych. Znanym recenzentem i krytykiem negującym elementy jego arytmetyki był Edmund Husserl, z którym Frege wdał się w słynny spór. Zakończył się on ostatecznym odrzuceniem psychologizmu u obu stron, chociaż Frege nie zrezygnował ze swoich „praw myślenia”, zwanych również „normami myślenia”.

Na gruncie filozofii języka sięga się obecnie do, pochodzącego od Fregego, rozróżnienia pomiędzy znaczeniem („Sinn”) i odniesieniem, referencją („Bedeutung”). Na przykład nazwisko „Król Ludwik I” wyraża pewne abstrakcyjne znaczenie, które rozumie każdy myślący człowiek, i odnosi nas jednocześnie do określonego bawarskiego monarchy.

Frege jako jeden z pierwszych podjął się zadania związania matematyki z logiką. Opowiadał się przeciwko stanowisku G. Boole'a, że logika stanowi dziedzinę podległą matematyce.



Opracowanie: zespół wsparcia multimedialnego