MN03: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,” |
|||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 17: | Linia 17: | ||
Przyrzyjmy się, jak w dużym zbliżeniu wygląda | Przyrzyjmy się, jak w dużym zbliżeniu wygląda | ||
wykres funkcji <math> | wykres funkcji <math>w(x) = x^4-4x^3+6x^2-4x+1</math>, której wartości zostały obliczone na | ||
komputerze PC. Wykres <math> | komputerze PC. Wykres <math>w</math> (wyznaczony tym wzorem) zdaje | ||
się mieć <strong>mnóstwo</strong> różnych miejsc zerowych w okolicy <math> | się mieć <strong>mnóstwo</strong> różnych miejsc zerowych w okolicy <math>x=1</math>. Co gorsza, | ||
wygląda na to, że <math> | wygląda na to, że <math>w</math> wcale nie jest gładka! | ||
[[Image:MNwielomian4.png|thumb|550px|center|Wartości funkcji <math> | [[Image:MNwielomian4.png|thumb|550px|center|Wartości funkcji <math>w(x) = x^4-4x^3+6x^2-4x+1</math> obliczone według wzoru. Na marginesie: <math>w(x) = | ||
(x-1)^4</math>. Prawdziwe wartości zaznaczone na czerwono.]] | (x-1)^4</math>. Prawdziwe wartości zaznaczone na czerwono.]] | ||
Tymczasem nietrudno sprawdzić, że <math> | Tymczasem nietrudno sprawdzić, że <math>w</math> ma dokładnie jedno miejsce zerowe, | ||
gdyż <math> | gdyż <math>w(x)=(x-1)^4</math>. Jeśli więc <math>w(x)</math> jest zadania w swojej pierwotnej postaci, metody znajdowania miejsca zerowego mogą mieć na niej poważne kłopoty (np. metoda bisekcji może wykazać, że miejsce zerowe <math>w</math> "na pewno" leży na prawo od <math>x=1</math>...) | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
W komputerze, | W komputerze, | ||
<center><math> | <center><math> | ||
10\cdot (1.1 - 1) \neq 1 | 10\cdot (1.1 - 1) \neq 1 | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 66: | Linia 66: | ||
operacje arytmetyczne na liczbach rzeczywistych wykonywane są | operacje arytmetyczne na liczbach rzeczywistych wykonywane są | ||
z pewnym błędem. Matematycznym modelem arytmetyki maszyny cyfrowej | z pewnym błędem. Matematycznym modelem arytmetyki maszyny cyfrowej | ||
jest <strong>arytmetyka <math> | jest <strong>arytmetyka <math>fl_\nu</math></strong> (albo [[WDP_Reprezentacja_liczb|arytmetyka | ||
<strong>zmiennoprzecinkowa</strong>]]), którą teraz przypomnimy. | <strong>zmiennoprzecinkowa</strong>]]), którą teraz przypomnimy. | ||
Niech będzie zadana liczba naturalna <math> | Niech będzie zadana liczba naturalna <math>b</math> (jej znaczenie wyjaśni się w następnym | ||
rozdziale). Dowolną liczbę rzeczywistą <math> | rozdziale). Dowolną liczbę rzeczywistą <math>x\ne 0</math> można jednoznacznie przedstawić w postaci | ||
<center><math> | <center><math>x\,=\,s\cdot 2^{c-b}\cdot m</math></center> | ||
gdzie <math> | gdzie <math>s\in\{-1,1\}</math> jest znakiem, liczba całkowita | ||
<math> | <math>(c-b)</math> <strong>cechą</strong>, a liczba rzeczywista <math>m\in [1,2)</math> <strong>mantysą</strong> liczby <math>x</math>. | ||
Zauważmy, że taki | Zauważmy, że taki | ||
rozkład jest jednoznaczny i odpowiada przesuwaniu przecinka w rozwinięciu | rozkład jest jednoznaczny i odpowiada przesuwaniu przecinka w rozwinięciu | ||
binarnym liczby do pierwszej cyfry znaczącej, tj. różnej od zera (stąd nazwa: | binarnym liczby do pierwszej cyfry znaczącej, tj. różnej od zera (stąd nazwa: | ||
reprezentacja zmiennoprzecinkowa (''floating point'')). Mantysa ma w ogólności | reprezentacja zmiennoprzecinkowa (''floating point'')). Mantysa ma w ogólności | ||
nieskończenie wiele cyfr binarnych <math> | nieskończenie wiele cyfr binarnych <math>f_j</math> w swoim rozwinięciu dwójkowym, | ||
<center><math> | <center><math>m = | ||
1 + f \equiv 1 + \sum_{j=1}^\infty f_j 2^{-j} = (1.f_1f_2f_3\ldots)_2 | 1 + f \equiv 1 + \sum_{j=1}^\infty f_j 2^{-j} = (1.f_1f_2f_3\ldots)_2</math></center> | ||
gdzie | gdzie | ||
<math> | <math>f_j\in\{0,1\}</math>. Wobec tego najczęściej nie będzie mogła być zapamiętana | ||
dokładnie w pamięci komputera, gdyż możemy przechować jedynie <strong>ograniczoną</strong> | dokładnie w pamięci komputera, gdyż możemy przechować jedynie <strong>ograniczoną</strong> | ||
liczbę cyfr cechy i mantysy. | liczbę cyfr cechy i mantysy. | ||
Linia 93: | Linia 93: | ||
W komputerach osobistych mamy do czynienia z reprezentacją liczb rzeczywistych, | W komputerach osobistych mamy do czynienia z reprezentacją liczb rzeczywistych, | ||
w której do zapisania liczby używa się ściśle określonej liczby bitów <math> | w której do zapisania liczby używa się ściśle określonej liczby bitów <math>t</math> do | ||
zapisania mantysy i także określonej liczby bitów <math> | zapisania mantysy i także określonej liczby bitów <math>p</math> do zapisania cechy danej | ||
liczby niezerowej <math> | liczby niezerowej <math>x</math>: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
s\,c_1c_2\ldots c_p\,f_1f_2\ldots f_t | s\,c_1c_2\ldots c_p\,f_1f_2\ldots f_t | ||
</math></center> | </math></center> | ||
(łącznie <math> | (łącznie <math>1+p+t</math> bitów). Liczby zapisane przy użyciu powyższej sekwencji bitów | ||
nazywa się <strong>liczbami maszynowymi</strong>. Są to jedyne dokładnie zapisywalne w | nazywa się <strong>liczbami maszynowymi</strong>. Są to jedyne dokładnie zapisywalne w | ||
komputerze liczby rzeczywiste, pozostałe będą musiały zostać wyrażone z | komputerze liczby rzeczywiste, pozostałe będą musiały zostać wyrażone z | ||
Linia 107: | Linia 107: | ||
<strong>Reprezentacją zmiennoprzecinkową</strong> niezerowej | <strong>Reprezentacją zmiennoprzecinkową</strong> niezerowej | ||
liczby <math> | liczby <math>x</math> będziemy nazywać liczbę <math>rd_\nu(x)</math> taką, że | ||
<center><math> | <center><math> | ||
rd_\nu(x) = (-1)^s \cdot (1+f)\cdot 2 ^{c-b} | rd_\nu(x) = (-1)^s \cdot (1+f)\cdot 2 ^{c-b}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
gdzie <math> | gdzie <math>f</math> jest liczbą dwójkową postaci <math>(0.f_1\ldots f_{t})_2</math>, natomiast <math>c</math> | ||
jest liczbą naturalną postaci <math> | jest liczbą naturalną postaci <math>(c_1\ldots c_p)_2</math>. Na znak liczby, <math>s</math>, | ||
przeznaczony jest jeden bit. Wartości <math> | przeznaczony jest jeden bit. Wartości <math>c</math> i <math>f</math> dobiera się tak, żeby <math>rd_\nu(x)</math> | ||
była tak bliska <math> | była tak bliska <math>x</math> jak to możliwe. Stałą całkowitą <math>b</math> dobiera się tak, by | ||
uzyskać zbalansowany zakres cechy <math> | uzyskać zbalansowany zakres cechy <math>c-b</math> (mniej więcej tyle samo wartości | ||
ujemnych i dodatnich), a zysk z korzystania z niej jest taki, że nie marnujemy | ujemnych i dodatnich), a zysk z korzystania z niej jest taki, że nie marnujemy | ||
dodatkowego bitu na przechowywanie znaku wykładnika potęgi dwójki <math> | dodatkowego bitu na przechowywanie znaku wykładnika potęgi dwójki <math>c-b</math>. | ||
Przy takim sposobie reprezentacji, jej błąd względny szacuje się przez | Przy takim sposobie reprezentacji, jej błąd względny szacuje się przez | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\left|\frac{rd_\nu(x) - x }{x}\right| \leq \frac{1}{2^{t+1}} | \left|\frac{rd_\nu(x) - x }{x}\right| \leq \frac{1}{2^{t+1}}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Liczbę <math> | Liczbę <math>\nu = \frac{1}{2^{t+1}}</math> nazywa się precyzją arytmetyki. Jak widać, ma | ||
ma ona wpływ na to, jak wiele cyfr znaczących liczby jest reprezentowanych | ma ona wpływ na to, jak wiele cyfr znaczących liczby jest reprezentowanych | ||
dokładnie. Precyzja arytmetyki zależy wyłącznie od liczby bitów przeznaczonych | dokładnie. Precyzja arytmetyki zależy wyłącznie od liczby bitów przeznaczonych | ||
Linia 135: | Linia 133: | ||
sposób jako | sposób jako | ||
<center><math> | <center><math>rd_\nu(x)\,=\,x(1+\epsilon), \qquad \mbox{gdzie} \quad |\epsilon|\le\nu</math></center> | ||
</math></center> | |||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
Linia 144: | Linia 141: | ||
Rozważmy bardzo prościutki system, w którym zarówno na cechę, jak i mantysę, | Rozważmy bardzo prościutki system, w którym zarówno na cechę, jak i mantysę, | ||
przeznaczone są jedynie po dwa bity, zatem jedna liczba maszynowa zajmuje 5 | przeznaczone są jedynie po dwa bity, zatem jedna liczba maszynowa zajmuje 5 | ||
bitów. Ponieważ w konsekwencji możliwy zakres wartości <math> | bitów. Ponieważ w konsekwencji możliwy zakres wartości <math>c</math> | ||
to <math> | to <math>0,\ldots, 3</math>, rozsądne jest więc przyjęcie korekty <math>b = 1</math>, dzięki czemu | ||
<math> | <math>-1 \leq c-b \leq 2</math>. Z kolei możliwe wartości mantysy to | ||
<center><math> | <center><math> | ||
(1.00)_2 = 1,\qquad (1.01)_2 = 1.25,\qquad (1.10)_2 = 1.5,\qquad (1.11)_2 = | (1.00)_2 = 1,\qquad (1.01)_2 = 1.25,\qquad (1.10)_2 = 1.5,\qquad (1.11)_2 = | ||
1.75 | 1.75</math></center> | ||
</math></center> | |||
Wobec tego, jedyne (dodatnie) liczby maszynowe naszej pięciobitowej arytmetyki | Wobec tego, jedyne (dodatnie) liczby maszynowe naszej pięciobitowej arytmetyki | ||
zmiennopozycyjnej to | zmiennopozycyjnej to | ||
<center><math> | <center><math> | ||
0.500, 0.625, 0.750, 0.875 | 0.500, 0.625, 0.750, 0.875 | ||
1.000 , 1.250, 1.500, 1.750 | 1.000 , 1.250, 1.500, 1.750 | ||
Linia 164: | Linia 160: | ||
[[Image:MNbinarysystem.png|thumb|550px|center|Liczby maszynowe: reprezentowane dokładnie w | [[Image:MNbinarysystem.png|thumb|550px|center|Liczby maszynowe: reprezentowane dokładnie w | ||
pięciobitowej arytmetyce o | pięciobitowej arytmetyce o | ||
precyzji <math> | precyzji <math>2^{-2}</math>. (Przedstawiliśmy tylko liczby nieujemne)]] | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 189: | Linia 185: | ||
| Liczba bajtów dla typu w C || 4 || 8 | | Liczba bajtów dla typu w C || 4 || 8 | ||
|- | |- | ||
| Bias (liczba <math> | | Bias (liczba <math>b</math> powyżej) || 127 || 1023 | ||
|- | |- | ||
| Orientacyjny zakres || <math> | | Orientacyjny zakres || <math>10^{-38}\ldots 10^{+38}</math> || <math>10^{-308}\ldots 10^{+308}</math> | ||
|- | |- | ||
| Orientacyjna precyzja || <math> | | Orientacyjna precyzja || <math>6\cdot 10^{-8}</math> || <math>10^{-16}</math> | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
Linia 199: | Linia 195: | ||
|} | |} | ||
(maksymalna i minimalna wartość cechy <math> | (maksymalna i minimalna wartość cechy <math>c</math> ma specjalne znaczenie). Dodatkowo, w | ||
procesorach x86 mamy typ podwójnej rozszerzonej precyzji, który także jest | procesorach x86 mamy typ podwójnej rozszerzonej precyzji, który także jest | ||
zdefiniowany w IEEE 754 (dokładnie odpowiadał ówczesnym możliwościom | zdefiniowany w IEEE 754 (dokładnie odpowiadał ówczesnym możliwościom | ||
Linia 235: | Linia 231: | ||
Rozwinięcie dwójkowe liczby 0.1 jest nieskończone: | Rozwinięcie dwójkowe liczby 0.1 jest nieskończone: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
0.1 = (0.0001 1001 1001 1001 \ldots)_2 | 0.1 = (0.0001 1001 1001 1001 \ldots)_2</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ten banalny fakt jest bardzo często przeoczany przez programistów, a w 1991 roku | Ten banalny fakt jest bardzo często przeoczany przez programistów, a w 1991 roku | ||
Linia 256: | Linia 251: | ||
wyznaczenie parametrów toru lotu nieprzyjacielskiego obiektu! | wyznaczenie parametrów toru lotu nieprzyjacielskiego obiektu! | ||
Na marginesie zauważmy, że np. liczba <math> | Na marginesie zauważmy, że np. liczba <math>0.125</math> ''jest reprezentowana | ||
dokładnie'' w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (dlaczego?) i nie powodowałaby już | dokładnie'' w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (dlaczego?) i nie powodowałaby już | ||
tego problemu. Podobnie dawałoby się uniknąć problemu, działając wyłącznie na różnicach liczby tyknięć... | tego problemu. Podobnie dawałoby się uniknąć problemu, działając wyłącznie na różnicach liczby tyknięć... | ||
Linia 273: | Linia 268: | ||
zdarzały się komputery reprezentujące liczby w postaci | zdarzały się komputery reprezentujące liczby w postaci | ||
<center><math> | <center><math>x\,=\,s\cdot \beta^c\cdot m</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
gdzie <math> | gdzie <math>\beta = 8</math> lub 16, a nawet 3 (sic!). Do dzisiaj, w podręcznych | ||
kalkulatorach najczęściej spotykaną podstawą reprezentacji liczb jest <math> | kalkulatorach najczęściej spotykaną podstawą reprezentacji liczb jest <math>\beta = | ||
10</math>. | 10</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 297: | Linia 291: | ||
====Nadmiar i niedomiar==== | ====Nadmiar i niedomiar==== | ||
W maszynie cyfrowej cecha <math> | W maszynie cyfrowej cecha <math>c</math> liczby rzeczywistej | ||
nie może oczywiście mieć dowolnie dużej wartości bezwzględnej, | nie może oczywiście mieć dowolnie dużej wartości bezwzględnej, | ||
<math> | <math>|c|\le c_{\max}</math>, dlatego nie wszystkie liczby rzeczywiste są w ogóle <strong>reprezentowalne</strong>. Powoduje to powstanie zjawiska <strong>nadmiaru</strong> gdy dla liczby | ||
<math> | <math>xc>c_{\max}</math>, oraz zjawiska <strong>niedomiaru</strong> gdy <math>c<-c_{\min}</math>. W | ||
pierwszym przypadku liczba jest tak duża (co do modułu), że | pierwszym przypadku liczba jest tak duża (co do modułu), że | ||
nie zawiera się w przedziale liczb reprezentowalnych, a w drugim | nie zawiera się w przedziale liczb reprezentowalnych, a w drugim | ||
jest tak mała, że musi być reprentowana przez zero, przy czym | jest tak mała, że musi być reprentowana przez zero, przy czym | ||
błąd względny reprezentacji wynosi wtedy <math> | błąd względny reprezentacji wynosi wtedy <math>1</math> a nie <math>\nu</math>. | ||
[[Image:MNbinarysystem1emptyspace.png|thumb|550px|center|Próżnia wokół zera (na przykładzie 5-bitowej | [[Image:MNbinarysystem1emptyspace.png|thumb|550px|center|Próżnia wokół zera (na przykładzie 5-bitowej | ||
Linia 327: | Linia 321: | ||
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Jedną z najczęściej wykonywanych operacji na wektorze <math> | Jedną z najczęściej wykonywanych operacji na wektorze <math>x = (x_1,\ldots,x_n)^T \in R^n</math> jest obliczenie jego | ||
normy euklidesowej, | normy euklidesowej, | ||
<center><math> | <center><math> | ||
||x||_2 = \sqrt{x_1^2 + \ldots x_n^2} | ||x||_2 = \sqrt{x_1^2 + \ldots x_n^2}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Jak widać, możemy tu łatwo zetknąć się ze zjawiskiem zarówno niedomiaru, jak i | Jak widać, możemy tu łatwo zetknąć się ze zjawiskiem zarówno niedomiaru, jak i | ||
nadmiaru, gdyż może się na przykład tak złożyć, że mimo iż <math> | nadmiaru, gdyż może się na przykład tak złożyć, że mimo iż <math>||x||_2</math> jest | ||
reprezentowana, to <math> | reprezentowana, to <math>x_1^2</math> już nie (np. w arytmetyce podwójnej precyzji <math>x_1 = | ||
10^{200}</math> i <math> | 10^{200}</math> i <math>x_2 = 1</math>). | ||
Łatwym wyjściem z tej sytuacji jest wstępna <strong>normalizacja danych</strong> tak, by | Łatwym wyjściem z tej sytuacji jest wstępna <strong>normalizacja danych</strong> tak, by | ||
wszystkie nie były większe od 1: niech <math> | wszystkie nie były większe od 1: niech <math>M = \max\{|x_i|: i = 1,\ldots,n\}</math> i | ||
wtedy | wtedy | ||
<center><math> | <center><math> | ||
||x||_2 = \sqrt{x_1^2 + \ldots x_n^2} = M\cdot\sqrt{\left(\frac{x_1}{M}\right)^2 | ||x||_2 = \sqrt{x_1^2 + \ldots x_n^2} = M\cdot\sqrt{\left(\frac{x_1}{M}\right)^2 | ||
+ \ldots + \left(\frac{x_1}{M}\right)^2} | + \ldots + \left(\frac{x_1}{M}\right)^2}</math></center> | ||
</math></center> | |||
i teraz suma pod pierwiastkiem jest zawsze pomiędzy 1 a <math> | i teraz suma pod pierwiastkiem jest zawsze pomiędzy 1 a <math>N</math>. Wadą omówionego | ||
rozwiązania jest to, że wymaga ono dwukrotnego przejrzenia całego wektora (raz, | rozwiązania jest to, że wymaga ono dwukrotnego przejrzenia całego wektora (raz, | ||
by znaleźć <math> | by znaleźć <math>M</math>, drugi raz --- by policzyć sumę. Na szczęście można go | ||
zmodyfikować tak, by działał w jednym przebiegu. Zupełnie inny algorytm, w którym --- ciekawostka! --- w ogóle nie oblicza się ani kwadratów, ani pierwiastków, podali | zmodyfikować tak, by działał w jednym przebiegu. Zupełnie inny algorytm, w którym --- ciekawostka! --- w ogóle nie oblicza się ani kwadratów, ani pierwiastków, podali | ||
[http://www.research.ibm.com/journal/rd/276/ibmrd2706P.pdf Moler i Morrison]. Jak można sprawdzić, ich metoda opierała się w istocie na [http://www.research.ibm.com/journal/rd/276/ibmrd2706Q.pdf sprowadzeniu zadania do pewnego równania nieliniowego] i zastosowaniu szybkozbieżnej iteracji. | [http://www.research.ibm.com/journal/rd/276/ibmrd2706P.pdf Moler i Morrison]. Jak można sprawdzić, ich metoda opierała się w istocie na [http://www.research.ibm.com/journal/rd/276/ibmrd2706Q.pdf sprowadzeniu zadania do pewnego równania nieliniowego] i zastosowaniu szybkozbieżnej iteracji. | ||
Linia 355: | Linia 347: | ||
====Liczby denormalizowane==== | ====Liczby denormalizowane==== | ||
Wymaganie, że mantysa jest postaci <math> | Wymaganie, że mantysa jest postaci <math>1+f</math>, <math>f\geq 0</math>, powoduje, że wokół zera | ||
pojawia się coś w rodzaju próżni. Formalnie, liczby mniejsze niż <math> | pojawia się coś w rodzaju próżni. Formalnie, liczby mniejsze niż <math>2^{1-1023}</math> | ||
powinny być reprezentowane przez 0, lecz zazwyczaj zamiast tego | powinny być reprezentowane przez 0, lecz zazwyczaj zamiast tego | ||
Linia 369: | Linia 361: | ||
W ten sposób można (w podwójnej precyzji) zbliżyć się do zera na odległość około | W ten sposób można (w podwójnej precyzji) zbliżyć się do zera na odległość około | ||
<math> | <math>10^{-323}</math>. | ||
[[Image:MNbinarysystem3denormals.png|thumb|550px|center|Liczby denormalizowane trochę wypełniają | [[Image:MNbinarysystem3denormals.png|thumb|550px|center|Liczby denormalizowane trochę wypełniają | ||
Linia 377: | Linia 369: | ||
Standard IEEE 754 określa także "prawidłowy" sposób realizacji działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. | Standard IEEE 754 określa także "prawidłowy" sposób realizacji działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. | ||
W arytmetyce <math> | W arytmetyce <math>fl_\nu</math> implementującej standard IEEE 754, działania arytmetyczne | ||
na liczbach rzeczywistych (a raczej na ich reprezentacjach) muszą być implementowane tak, jakby działanie było | na liczbach rzeczywistych (a raczej na ich reprezentacjach) muszą być implementowane tak, jakby działanie było | ||
wykonywane dokładnie i tylko wynik reprezentowano w zbiorze liczb maszynowych. Mamy więc | wykonywane dokładnie i tylko wynik reprezentowano w zbiorze liczb maszynowych. Mamy więc | ||
<center><math> | <center><math>fl_\nu(x\,\Box\,y)\,=\,rd_\nu\left(\,rd_\nu(x)\,\Box\,rd_\nu(y)\,\right)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
gdzie <math> | gdzie <math>\Box\in\{+,-,\times,\div\}</math>, Ogólniej, jeśli <math>{\cal W}_1</math> i | ||
<math> | <math>{\cal W}_2</math> są wyrażeniami o wartościach rzeczywistych, to | ||
dla dowolnych wartości zmiennych | dla dowolnych wartości zmiennych | ||
<center><math> | <center><math>fl_\nu({\cal W}_1\,\Box\,{\cal W}_2)\,=\, | ||
rd_\nu\left(\,fl_\nu({\cal W}_1)\,\Box\,fl_\nu({\cal W}_2)\right) | rd_\nu\left(\,fl_\nu({\cal W}_1)\,\Box\,fl_\nu({\cal W}_2)\right)</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zwykle dla prostoty będziemy również zakładać podobną | Zwykle dla prostoty będziemy również zakładać podobną | ||
Linia 398: | Linia 388: | ||
operacji arytmetycznych). I tak będziemy mieć np. | operacji arytmetycznych). I tak będziemy mieć np. | ||
<center><math>\ | <center><math>\begin{align} fl_\nu\Big(\sqrt{{\cal W}}\Big) &= \left(\sqrt{fl_\nu({\cal W})}\right) | ||
(1+\beta_1),\\ | (1+\beta_1),\\ | ||
fl_\nu(\cos({\cal W})) &= \left(\cos(fl_\nu({\cal W}))\right)(1+\beta_2), | fl_\nu(\cos({\cal W})) &= \left(\cos(fl_\nu({\cal W}))\right)(1+\beta_2), | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
gdzie <math> | gdzie <math>|\epsilon_j|\le\nu</math>, oraz <math>\beta_j\le K_j\nu</math> i <math>K_j</math> są | ||
"niewielkimi" stąłymi. | "niewielkimi" stąłymi. | ||
Przypuśćmy, że w naszym prościutkim pięciobitowym systemie spełniającym wymogi | Przypuśćmy, że w naszym prościutkim pięciobitowym systemie spełniającym wymogi | ||
standardu IEEE 754 zechcemy wykonać mnożenie | standardu IEEE 754 zechcemy wykonać mnożenie | ||
<center><math> | <center><math> | ||
1.3 \cdot 2.4 | 1.3 \cdot 2.4 | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 430: | Linia 420: | ||
3.125 --- znowu musi być zaokrąglony... ]] | 3.125 --- znowu musi być zaokrąglony... ]] | ||
[[Image:MNbinarysystem47.png|thumb|550px|center|...do najbliższej liczby maszynowej. Ostatecznie, | [[Image:MNbinarysystem47.png|thumb|550px|center|...do najbliższej liczby maszynowej. Ostatecznie, | ||
błąd względny wyniku wynosi około <math> | błąd względny wyniku wynosi około <math>10^{-3}</math> i jest znacznie mniejszy niż | ||
pesymistyczne oszacowanie (czasem osiągalne, lecz nie tym razem!) <math> | pesymistyczne oszacowanie (czasem osiągalne, lecz nie tym razem!) <math>2^{-3} | ||
\approx 10^{-1}</math>]] | \approx 10^{-1}</math>]] | ||
Podobnie, jeśli <math> | Podobnie, jeśli <math>\triangle</math> jest operatorem porównania, | ||
<math> | <math>\triangle\in\{<,\le,=,\ne\}</math>, to wartością wyrażenia | ||
logicznego <math> | logicznego <math>{\cal W}_1\triangle {\cal W}_2</math> w <math>fl_\nu</math> jest | ||
dokładna wartość wyrażenia | dokładna wartość wyrażenia | ||
<math> | <math>fl_\nu({\cal W}_1)\triangle fl_\nu({\cal W}_2)</math>. | ||
Dosyć dziwnie w porównaniach zachowuje się specjalna liczba <code>NaN</code> | Dosyć dziwnie w porównaniach zachowuje się specjalna liczba <code>NaN</code> | ||
(''not-a-number''), dla której zawsze zachodzi, że <code>NaN</code><math> | (''not-a-number''), dla której zawsze zachodzi, że <code>NaN</code><math>\neq</math><code>NaN</code>. | ||
Liczba <code>NaN</code> pojawia się jako wynik zabronionych operacji matematycznych, | Liczba <code>NaN</code> pojawia się jako wynik zabronionych operacji matematycznych, | ||
np. <math> | np. <math>0/0, \sqrt{-2}</math>, <code>Inf</code> - <code>Inf</code>, itp., i także propaguje się w | ||
dalszych obliczeniach. | dalszych obliczeniach. | ||
Linia 457: | Linia 447: | ||
Aby wyznaczyć precyzję używanej przez nas arytmetyki możemy wykonać prosty test. | Aby wyznaczyć precyzję używanej przez nas arytmetyki możemy wykonać prosty test. | ||
Pomyślmy, jaka jest najmniejsza dodatnia liczba <math> | Pomyślmy, jaka jest najmniejsza dodatnia liczba <math>\epsilon_{ \mbox{mach} }</math>, która dodana do jedności da w | ||
wyniku liczbę <strong>większą</strong> od 1.0 (liczbę <math> | wyniku liczbę <strong>większą</strong> od 1.0 (liczbę <math>\epsilon_{ \mbox{mach} }</math> nazywa się czasem epsilonem maszynowym, <tt>macheps</tt>). | ||
Jasne jest, że w przypadku arytmetyki IEEE 754 jest to liczba równa podwojonej | Jasne jest, że w przypadku arytmetyki IEEE 754 jest to liczba równa podwojonej | ||
precyzji arytmetyki, <math> | precyzji arytmetyki, <math>2^{-t}</math>, gdzie <math>t</math> jest liczbą cyfr mantysy <math>f</math>. Stąd | ||
dostajemy prosty algorytm wyznaczania epsilona maszynowego: | dostajemy prosty algorytm wyznaczania epsilona maszynowego: | ||
Linia 468: | Linia 458: | ||
x = x / 2.0; | x = x / 2.0; | ||
} | } | ||
printf("Macheps = | printf("Macheps = %g", 2.0*x); | ||
} | } | ||
</Source> | </Source> | ||
Linia 489: | Linia 479: | ||
dt++; | dt++; | ||
} | } | ||
printf("Macheps (double) = | printf("Macheps (double) = %g. Liczba bitów mantysy = %d\n", 2*dx, dt); | ||
return(0); | return(0); | ||
} | } | ||
Linia 527: | Linia 517: | ||
dt++; | dt++; | ||
} | } | ||
printf("Macheps (double) = | printf("Macheps (double) = %g. Liczba bitów mantysy = %d\n", 2*dx, dt); | ||
} | } | ||
</Source> | </Source> | ||
Linia 573: | Linia 563: | ||
CMACH = 'e'; | CMACH = 'e'; | ||
printf("Epsilon maszynowy: | printf("Epsilon maszynowy: %g\n", dlamch_(&CMACH)); | ||
CMACH = 'b'; | CMACH = 'b'; | ||
printf("Podstawa arytmetyki: | printf("Podstawa arytmetyki: %g\n", dlamch_(&CMACH)); | ||
CMACH = 'n'; | CMACH = 'n'; | ||
printf("Liczba bitów mantysy: | printf("Liczba bitów mantysy: %g\n", dlamch_(&CMACH)); | ||
CMACH = 'u'; | CMACH = 'u'; | ||
printf("Zakres: | printf("Zakres: %g ", dlamch_(&CMACH)); | ||
CMACH = 'o'; | CMACH = 'o'; | ||
printf("... | printf("... %g\n", dlamch_(&CMACH)); | ||
CMACH = 'r'; | CMACH = 'r'; | ||
return(0); | return(0); | ||
Linia 604: | Linia 594: | ||
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Rozważmy banalne zadanie wyznaczenia iloczynu <math> | Rozważmy banalne zadanie wyznaczenia iloczynu <math>N</math> liczb z tablicy <math>x</math>, | ||
<center><math> | <center><math> | ||
s = x_0\cdot \cdots \cdot x_{N-1} | s = x_0\cdot \cdots \cdot x_{N-1}</math></center> | ||
</math></center> | |||
W tym celu stosujemy banalny algorytm: | W tym celu stosujemy banalny algorytm: | ||
Linia 618: | Linia 607: | ||
Sprawdźmy, jak będzie on realizowany w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. Dla | Sprawdźmy, jak będzie on realizowany w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. Dla | ||
uproszczenia założymy, że nie wystąpiło ani zjawisko nadmiaru, ani zjawisko | uproszczenia założymy, że nie wystąpiło ani zjawisko nadmiaru, ani zjawisko | ||
niedomiaru (w przeciwnym razie dostaniemy w wyniku, odpowiednio, <math> | niedomiaru (w przeciwnym razie dostaniemy w wyniku, odpowiednio, <math>\pm</math><code>Inf</code> | ||
lub 0). | lub 0). | ||
Naturalnie, zamiast dokładnych wartości <math> | Naturalnie, zamiast dokładnych wartości <math>x_0, \ldots x_{N-1}</math>, będziemy mieli w | ||
komputerze jedynie ich reprezentacje, <math> | komputerze jedynie ich reprezentacje, <math>\widetilde{x}_i = rd_\nu(x_i) = x_i ( 1 + | ||
\delta_i)</math>, przy czym <math> | \delta_i)</math>, przy czym <math>|\delta_i| \leq \nu</math>. | ||
Oznaczając <math> | Oznaczając <math>\widetilde{s}_i</math> wyznaczoną numerycznie wartość iloczynu po <math>i</math>-tym | ||
kroku pętli, mamy, że | kroku pętli, mamy, że | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\widetilde{s}_{i+1} = fl_\nu(\widetilde{s}_i \times \widetilde{x}_i) = \widetilde{s}_i \cdot | \widetilde{s}_{i+1} = fl_\nu(\widetilde{s}_i \times \widetilde{x}_i) = \widetilde{s}_i \cdot | ||
\widetilde{x}_i \cdot (1 + \epsilon_i) | \widetilde{x}_i \cdot (1 + \epsilon_i)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
gdzie znów <math> | gdzie znów <math>|\epsilon_i| \leq \nu</math>. Ostatecznie więc, wyznaczona wartość | ||
iloczynu, <math> | iloczynu, <math>\widetilde{s}</math> spełnia | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\widetilde{s} = x_0\cdots x_{N-1} \cdot \Pi_{i=0}^{N-1}(1+\epsilon_i)(1+\delta_i) | \widetilde{s} = x_0\cdots x_{N-1} \cdot \Pi_{i=0}^{N-1}(1+\epsilon_i)(1+\delta_i)</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ponieważ <math> | Ponieważ <math>\Pi_{i=0}^{N-1}(1+\epsilon_i) = | ||
(1 + {\cal E})</math>, gdzie, z pominięciem małych wyższego rzędu, <math> | (1 + {\cal E})</math>, gdzie, z pominięciem małych wyższego rzędu, <math>|{\cal E}| \leq N\nu</math>, dostajemy | ||
ostatecznie | ostatecznie | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\widetilde{s} = s \cdot (1+E) | \widetilde{s} = s \cdot (1+E)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
gdzie <math> | gdzie <math>|E|\leq 2N\nu</math>. Ponieważ w arytmetyce podwójnej precyzji <math>\nu \approx | ||
10^{-16}</math>, to nawet biorąc iloczyn tysiąca (!) liczb, dostajemy wynik, którego | 10^{-16}</math>, to nawet biorąc iloczyn tysiąca (!) liczb, dostajemy wynik, którego | ||
błąd względny będzie (o ile tylko nie wystąpi nadmiar/niedomiar) bardzo mały, | błąd względny będzie (o ile tylko nie wystąpi nadmiar/niedomiar) bardzo mały, | ||
rzędu <math> | rzędu <math>10^{-13}</math>! | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 669: | Linia 655: | ||
Tym razem nasze zadanie jest znacznie prostsze od poprzedniego. Trzeba wyznaczyć | Tym razem nasze zadanie jest znacznie prostsze od poprzedniego. Trzeba wyznaczyć | ||
po prostu różnicę dwóch liczb: | po prostu różnicę dwóch liczb: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
s = a - b | s = a - b</math></center> | ||
</math></center> | |||
Prowadząc analizę jak poprzednio, widzimy, że obliczona numerycznie wartość to | Prowadząc analizę jak poprzednio, widzimy, że obliczona numerycznie wartość to | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\widetilde{s} = fl_\nu(rd_\nu(a) - rd_\nu{b}) = (a(1+\delta_a) - b(1+\delta_b))(1+\epsilon) | \widetilde{s} = fl_\nu(rd_\nu(a) - rd_\nu{b}) = (a(1+\delta_a) - b(1+\delta_b))(1+\epsilon)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
Stąd po prostych oszacowaniach | Stąd po prostych oszacowaniach | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\left|\frac{\widetilde{s} - s}{s}\right| \leq 2\frac{|a| + |b|}{|a-b|} \cdot \nu | \left|\frac{\widetilde{s} - s}{s}\right| \leq 2\frac{|a| + |b|}{|a-b|} \cdot \nu</math></center> | ||
</math></center> | |||
A więc, gdy <math> | A więc, gdy <math>a\approx b</math>, to <math>\frac{|a| + |b|}{|a-b|} \approx \infty</math> i w | ||
efekcie możemy utracić nawet <strong>wszystkie</strong> znaczące cyfry wyniku! To zjawisko | efekcie możemy utracić nawet <strong>wszystkie</strong> znaczące cyfry wyniku! To zjawisko | ||
nosi żargonową nazwę <strong>utraty cyfr przy odejmowaniu</strong>, choć | nosi żargonową nazwę <strong>utraty cyfr przy odejmowaniu</strong>, choć | ||
Linia 691: | Linia 674: | ||
Przy okazji zauważmy, że prowadząc identyczną analizę dla <strong>sumy</strong> dwóch liczb | Przy okazji zauważmy, że prowadząc identyczną analizę dla <strong>sumy</strong> dwóch liczb | ||
<math> | <math>a+b</math>, gdzie <math>a</math> i <math>b</math> są | ||
<strong>tego samego znaku</strong>, dostajemy oszacowanie błędu względnego równe <math> | <strong>tego samego znaku</strong>, dostajemy oszacowanie błędu względnego równe <math>2\nu</math>, | ||
niezależnie od wartości liczbowych <math> | niezależnie od wartości liczbowych <math>a</math> i <math>b</math>! | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 704: | Linia 687: | ||
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | <div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;"> | ||
Niech <math> | Niech <math>a,p,q>0</math>. Korzystając ze szkolenego wzoru na pierwiastki równania kwadratowego <math>ax^2 - | ||
2px + q = 0</math> | 2px + q = 0</math> | ||
<center><math> | <center><math> | ||
x_{1,2} = \frac{1}{a} (p \pm \sqrt{\Delta}) | x_{1,2} = \frac{1}{a} (p \pm \sqrt{\Delta})</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
gdzie <math> | gdzie <math>\Delta = p^2 - qa > 0</math>, możemy natknąć się na trudności, gdy jeden z | ||
pierwiastków jest bardzo bliski zera (tzn. gdy <math> | pierwiastków jest bardzo bliski zera (tzn. gdy <math>p \approx \sqrt{\Delta}</math>). | ||
Taka sytuacja np. powstaje gdy rozważać jednostajnie opóźniony ruch pocisku | Taka sytuacja np. powstaje gdy rozważać jednostajnie opóźniony ruch pocisku | ||
Linia 719: | Linia 701: | ||
będzie się interesował tym ostatnim przypadkiem: interesujące jest więc <strong>dokładne</strong> (bo cel leci szybko) wyznaczenie <strong>mniejszego</strong> pierwiastka. | będzie się interesował tym ostatnim przypadkiem: interesujące jest więc <strong>dokładne</strong> (bo cel leci szybko) wyznaczenie <strong>mniejszego</strong> pierwiastka. | ||
Niestety, skoro <math> | Niestety, skoro <math>p \approx \sqrt{\Delta}</math>, to wyznaczając mniejszy pierwiastek | ||
<math> | <math>x_1</math> | ||
ryzykujemy utratę cyfr przy odejmowaniu. Ale na szczęście, można to ominąć | ryzykujemy utratę cyfr przy odejmowaniu. Ale na szczęście, można to ominąć | ||
zgodnie z często stosowaną w numeryce regułą: | zgodnie z często stosowaną w numeryce regułą: | ||
Linia 730: | Linia 712: | ||
W naszym wypadku ratunkiem jest matematyczna transformacja problemu tak, by już | W naszym wypadku ratunkiem jest matematyczna transformacja problemu tak, by już | ||
nie było w nim odejmowania bliskich sobie liczb. Rzeczywiście, przecież wciąż | nie było w nim odejmowania bliskich sobie liczb. Rzeczywiście, przecież wciąż | ||
mamy dobry wzór na <strong>większy</strong> z pierwiastków, <math> | mamy dobry wzór na <strong>większy</strong> z pierwiastków, <math>x_2 = \frac{1}{a} (p + | ||
\sqrt{\Delta})</math>! Dokładając do tego wzór Viete'a, | \sqrt{\Delta})</math>! Dokładając do tego wzór Viete'a, | ||
<center><math> | <center><math> | ||
x_1 x_2 = \frac{q}{a} | x_1 x_2 = \frac{q}{a}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
dostajemy inny wzór na <math> | dostajemy inny wzór na <math>x_1</math>, nie zawierający feralnego odejmowania. Poniżej | ||
demonstrujemy program w C, testujący jakość obu podejść. | demonstrujemy program w C, testujący jakość obu podejść. | ||
Linia 760: | Linia 741: | ||
delta = Delta = sqrt(p*p - q*a); | delta = Delta = sqrt(p*p - q*a); | ||
printf("Wielomian w(x) = | printf("Wielomian w(x) = %e x^2 - %e x + %e.\nDelta = %e\n", a, 2*p, q, delta); | ||
/* pierwiastki liczone wzorem szkolnym, z niedokładną deltą */ | /* pierwiastki liczone wzorem szkolnym, z niedokładną deltą */ | ||
Linia 779: | Linia 760: | ||
printf("\nPierwiastki z mało dokładną deltą:\n"); | printf("\nPierwiastki z mało dokładną deltą:\n"); | ||
printf(" Wzór szkolny: x1 = | printf(" Wzór szkolny: x1 = %e x2 = %e\n Wzór Viete'a: x1v = %e x2 = j.w.\n", | ||
x1,x2,x1v); | x1,x2,x1v); | ||
printf("\nPierwiastki z dokładniejszą Deltą:\n"); | printf("\nPierwiastki z dokładniejszą Deltą:\n"); | ||
printf(" Wzór szkolny: X1 = | printf(" Wzór szkolny: X1 = %e X2 = %e\n Wzór Viete'a: X1v = %e X2 = j.w.\n", | ||
X1,X2,X1v); | X1,X2,X1v); | ||
printf("\nWzględna zmiana wartości pierwiastka:\n"); | printf("\nWzględna zmiana wartości pierwiastka:\n"); | ||
printf(" (x1 - x1v)/x1v = | printf(" (x1 - x1v)/x1v = %e\n", (x1-x1v)/x1v); | ||
printf(" (x1v -X1v)/X1v = | printf(" (x1v -X1v)/X1v = %e\n", (x1v-X1v)/X1v); | ||
printf(" (x2 - X2)/X2 = | printf(" (x2 - X2)/X2 = %e\n", (x2-X2)/X2); | ||
printf("\nWartość wielomianu w wyznaczonych punktach:\n"); | printf("\nWartość wielomianu w wyznaczonych punktach:\n"); | ||
printf(" w(x1) = | printf(" w(x1) = %e\n w(x1v) = %e w(X1v) = %e\n w(x2) = %e\n w(X2) = %e\n ", | ||
w(x1),w(x1v),w(X1v),w(x2),w(X2)); | w(x1),w(x1v),w(X1v),w(x2),w(X2)); | ||
Linia 831: | Linia 812: | ||
Ten obrazek już widzieliśmy na początku wykładu. | Ten obrazek już widzieliśmy na początku wykładu. | ||
[[Image:MNwielomian4.png|thumb|550px|center|Wykres funkcji <math> | [[Image:MNwielomian4.png|thumb|550px|center|Wykres funkcji <math>w(x) = x^4 - 4x^3+6x^2-4x+1 = | ||
(x-1)^4</math> wyznaczony (w bardzo bliskiej okolicy zera) na dwa sposoby w arytmetyce podwójnej | (x-1)^4</math> wyznaczony (w bardzo bliskiej okolicy zera) na dwa sposoby w arytmetyce podwójnej | ||
precyzji.]] | precyzji.]] | ||
jak widzimy, w zależności od sposobu wyznaczenia wartości tego wielomianu, możemy dostać wyniki, których nie spodziewalibyśmy się (np. "graficznie" "wykazaliśmy", że wielomian czwartego stopnia może mieć kilkaset miejsc zerowych... co oczywiście jest wierutną bzdurą!) Teraz już rozumiemy, że przyczyną takich wyników jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu: wartości <math> | jak widzimy, w zależności od sposobu wyznaczenia wartości tego wielomianu, możemy dostać wyniki, których nie spodziewalibyśmy się (np. "graficznie" "wykazaliśmy", że wielomian czwartego stopnia może mieć kilkaset miejsc zerowych... co oczywiście jest wierutną bzdurą!) Teraz już rozumiemy, że przyczyną takich wyników jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu: wartości <math>f</math> są bliskie zera, a uzyskuje się je jako sumy dużych liczb z przeciwnymi znakami. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Aktualna wersja na dzień 21:48, 11 wrz 2023
Arytmetyka zmiennoprzecinkowa
<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne
Już w poprzednich ćwiczeniach mogłeś zauważyć, że niekiedy uzyskujesz wyniki niezgodne z teoretycznymi rachunkami. Twój niepokój zapewne zwiększy się, gdy przyjrzysz się kolejnym przykładom:
Przykład
Przyrzyjmy się, jak w dużym zbliżeniu wygląda wykres funkcji , której wartości zostały obliczone na komputerze PC. Wykres (wyznaczony tym wzorem) zdaje się mieć mnóstwo różnych miejsc zerowych w okolicy . Co gorsza, wygląda na to, że wcale nie jest gładka!

Tymczasem nietrudno sprawdzić, że ma dokładnie jedno miejsce zerowe, gdyż . Jeśli więc jest zadania w swojej pierwotnej postaci, metody znajdowania miejsca zerowego mogą mieć na niej poważne kłopoty (np. metoda bisekcji może wykazać, że miejsce zerowe "na pewno" leży na prawo od ...)
Wykonywanie realnych obliczeń na liczbach rzeczywistych w komputerze może być źródłem wielu innych zaskoczeń.
Przykład
W komputerze,
co możesz łatwo sprawdzić:
(Na wszelki wypadek przelicz, jaki wynik dostaniesz na swoim... kalkulatorze... Jeszcze bardziej zaskoczony?) Dlatego
W praktyce numerycznej należy wystrzegać się testów w rodzaju
if (x == 1.0) { .... }
Źródło naszego zaniepokojenia leży w przyjętym zbyt uproszczonym modelu obliczeniowym. Jest on modelem idealistycznym, tzn. zakłada, że wszystkie operacje matematyczne są wykonywane bezbłędnie. Dlatego w tym przypadku będziemy mówić o arytmetyce idealnej. W praktyce jednak, np. wykonując obliczenia na maszynie cyfrowej, operacje arytmetyczne na liczbach rzeczywistych wykonywane są z pewnym błędem. Matematycznym modelem arytmetyki maszyny cyfrowej jest arytmetyka (albo arytmetyka zmiennoprzecinkowa), którą teraz przypomnimy.
Niech będzie zadana liczba naturalna (jej znaczenie wyjaśni się w następnym rozdziale). Dowolną liczbę rzeczywistą można jednoznacznie przedstawić w postaci
gdzie jest znakiem, liczba całkowita cechą, a liczba rzeczywista mantysą liczby . Zauważmy, że taki rozkład jest jednoznaczny i odpowiada przesuwaniu przecinka w rozwinięciu binarnym liczby do pierwszej cyfry znaczącej, tj. różnej od zera (stąd nazwa: reprezentacja zmiennoprzecinkowa (floating point)). Mantysa ma w ogólności nieskończenie wiele cyfr binarnych w swoim rozwinięciu dwójkowym,
gdzie . Wobec tego najczęściej nie będzie mogła być zapamiętana dokładnie w pamięci komputera, gdyż możemy przechować jedynie ograniczoną liczbę cyfr cechy i mantysy.
Reprezentacja zmiennoprzecinkowa
W komputerach osobistych mamy do czynienia z reprezentacją liczb rzeczywistych, w której do zapisania liczby używa się ściśle określonej liczby bitów do zapisania mantysy i także określonej liczby bitów do zapisania cechy danej liczby niezerowej :
(łącznie bitów). Liczby zapisane przy użyciu powyższej sekwencji bitów nazywa się liczbami maszynowymi. Są to jedyne dokładnie zapisywalne w komputerze liczby rzeczywiste, pozostałe będą musiały zostać wyrażone z wykorzystaniem liczb maszynowych.
Reprezentacją zmiennoprzecinkową niezerowej liczby będziemy nazywać liczbę taką, że
gdzie jest liczbą dwójkową postaci , natomiast jest liczbą naturalną postaci . Na znak liczby, , przeznaczony jest jeden bit. Wartości i dobiera się tak, żeby była tak bliska jak to możliwe. Stałą całkowitą dobiera się tak, by uzyskać zbalansowany zakres cechy (mniej więcej tyle samo wartości ujemnych i dodatnich), a zysk z korzystania z niej jest taki, że nie marnujemy dodatkowego bitu na przechowywanie znaku wykładnika potęgi dwójki .
Przy takim sposobie reprezentacji, jej błąd względny szacuje się przez
Liczbę nazywa się precyzją arytmetyki. Jak widać, ma ma ona wpływ na to, jak wiele cyfr znaczących liczby jest reprezentowanych dokładnie. Precyzja arytmetyki zależy wyłącznie od liczby bitów przeznaczonych na reprezentację mantysy.
Ostatnią nierówność wygodnie jest zapisać w równoważny sposób jako
Przykład
Rozważmy bardzo prościutki system, w którym zarówno na cechę, jak i mantysę, przeznaczone są jedynie po dwa bity, zatem jedna liczba maszynowa zajmuje 5 bitów. Ponieważ w konsekwencji możliwy zakres wartości to , rozsądne jest więc przyjęcie korekty , dzięki czemu . Z kolei możliwe wartości mantysy to
Wobec tego, jedyne (dodatnie) liczby maszynowe naszej pięciobitowej arytmetyki zmiennopozycyjnej to

Standard IEEE 754
Z nielicznymi egzotycznymi wyjątkami (np. Cray C90), współczesne procesory używane w komputerach osobistych lub większych, implementują IEEE 754 Floating Point Standard, który definiuje dwa zasadnicze formaty reprezentacji zmiennoprzecinkowej liczb rzeczywistych:
Typ IEEE 754 | Pojedycznej precyzji | Podwójnej precyzji |
Nazwa typu w C | float | double |
Liczba bitów cechy | 8 | 11 |
Liczba bitów mantysy | 23 | 52 |
Liczba bajtów dla typu w C | 4 | 8 |
Bias (liczba powyżej) | 127 | 1023 |
Orientacyjny zakres | ||
Orientacyjna precyzja | ||
(maksymalna i minimalna wartość cechy ma specjalne znaczenie). Dodatkowo, w procesorach x86 mamy typ podwójnej rozszerzonej precyzji, który także jest zdefiniowany w IEEE 754 (dokładnie odpowiadał ówczesnym możliwościom procesora Intel 8087; procesory Intela zresztą do tej pory mają jedną z najlepszych implementacji standardu IEEE 754).
Standard IEEE 754 określa także reguły wykonywania działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej jest obecnie uaktualniany, jego nowa wersja powinna ukazać się pod koniec 2006 roku.
W Octave można łatwo podejrzeć reprezentację binarną liczby zmiennoprzecinkowej podwójnej precyzji (jest to domyślny typ numeryczny stosowany w MATLABie i Octave),
(w MATLABie możemy zobaczyć tę samą liczbę w zapisie szestnastkowym).
Przykład: Nawet liczba 0.1 nie jest reprezentowana dokładnie!
Rozwinięcie dwójkowe liczby 0.1 jest nieskończone:
Ten banalny fakt jest bardzo często przeoczany przez programistów, a w 1991 roku doprowadził nawet do spektakularnej awarii systemu antyrakietowego Patriot. Okazało się, że --- w tajemniczy sposób --- zazwyczaj bezbłędnie trafiające w cel rakiety Patriot traciły skuteczność, gdy przez wiele godzin pozostawały w stanie gotowości.
Wyjaśnienie zagadki leżało na styku pomiędzy hardware a software rakiety. Jak zbadano, w celu pomiaru czasu, zliczano kolejne tyknięcia zegara rakiety, które następowały dokładnie co 0.1 sekundy. Następnie, w celu wyznaczenia prawdziwego czasu, mnożono liczbę tyknięć zegara przez 0.1 (które właśnie było niedokładnie reprezentowane). Gdy cykli zegara było bardzo dużo, błąd bezwzględny wyznaczenia czasu stawał się na tyle poważny, że uniemożliwiał precyzyjne wyznaczenie parametrów toru lotu nieprzyjacielskiego obiektu!
Na marginesie zauważmy, że np. liczba jest reprezentowana dokładnie w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (dlaczego?) i nie powodowałaby już tego problemu. Podobnie dawałoby się uniknąć problemu, działając wyłącznie na różnicach liczby tyknięć...
Więcej informacji o najróżniejszych katastrofach spowodowanych błędami w programowaniu można przeczytać na stronach Thomasa Huckle.
Uwaga
Nie wszystkie maszyny liczące wykorzystują reprezentację dwójkową. Kiedyś zdarzały się komputery reprezentujące liczby w postaci
gdzie lub 16, a nawet 3 (sic!). Do dzisiaj, w podręcznych kalkulatorach najczęściej spotykaną podstawą reprezentacji liczb jest .
Uwaga
Producenci niektórych procesorów świadomie rezygnują z pełnej implementacji IEEE 754 dla zwiększenia szybkości działania, niestety czasem kosztem dokładności wyniku. Tak dawno temu było w procesorach Cray; tak też działają niektóre instrukcje wektorowe (z tzw. zestawu 3DNow!) w procesorach AMD, które np. wynik dzielenia wektorowego zwracają z precyzją tylko 14 bitów mantysy. Procesor IBM Cell (stosowany w Sony Playstation 3), choć pod wieloma względami zgodny z IEEE 754, również nie w pełni implementuje ten standard.
Nadmiar i niedomiar
W maszynie cyfrowej cecha liczby rzeczywistej nie może oczywiście mieć dowolnie dużej wartości bezwzględnej, , dlatego nie wszystkie liczby rzeczywiste są w ogóle reprezentowalne. Powoduje to powstanie zjawiska nadmiaru gdy dla liczby , oraz zjawiska niedomiaru gdy . W pierwszym przypadku liczba jest tak duża (co do modułu), że nie zawiera się w przedziale liczb reprezentowalnych, a w drugim jest tak mała, że musi być reprentowana przez zero, przy czym błąd względny reprezentacji wynosi wtedy a nie .

Arytmetyka IEEE 754 przyjmuje, że liczby dla których następuje overflow są
reprezentowane przez specjalną wartość Inf
(nieskończoność, ze
znakiem), która propaguje się w obliczeniach zgodnie z powszechnie przyjętymi
regułami, np. 1+Inf
daje Inf
, 1/Inf
daje 0
,
Inf-Inf
daje NaN
, itd.

Inf
(na przykładzie 5-bitowej arytmetyki)W dalszych rozważaniach zjawiska nadmiaru i niedomiaru będziemy dla uproszczenia zaniedbywać, jednak nie zawsze jest to uzasadnione, o czym niech świadczy poniższy przykład.
Przykład: Wyznaczanie normy euklidesowej wektora
Jedną z najczęściej wykonywanych operacji na wektorze jest obliczenie jego normy euklidesowej,
Jak widać, możemy tu łatwo zetknąć się ze zjawiskiem zarówno niedomiaru, jak i nadmiaru, gdyż może się na przykład tak złożyć, że mimo iż jest reprezentowana, to już nie (np. w arytmetyce podwójnej precyzji i ).
Łatwym wyjściem z tej sytuacji jest wstępna normalizacja danych tak, by wszystkie nie były większe od 1: niech i wtedy
i teraz suma pod pierwiastkiem jest zawsze pomiędzy 1 a . Wadą omówionego rozwiązania jest to, że wymaga ono dwukrotnego przejrzenia całego wektora (raz, by znaleźć , drugi raz --- by policzyć sumę. Na szczęście można go zmodyfikować tak, by działał w jednym przebiegu. Zupełnie inny algorytm, w którym --- ciekawostka! --- w ogóle nie oblicza się ani kwadratów, ani pierwiastków, podali Moler i Morrison. Jak można sprawdzić, ich metoda opierała się w istocie na sprowadzeniu zadania do pewnego równania nieliniowego i zastosowaniu szybkozbieżnej iteracji.
Liczby denormalizowane
Wymaganie, że mantysa jest postaci , , powoduje, że wokół zera pojawia się coś w rodzaju próżni. Formalnie, liczby mniejsze niż powinny być reprezentowane przez 0, lecz zazwyczaj zamiast tego
W ten sposób można (w podwójnej precyzji) zbliżyć się do zera na odległość około .

Działania w arytmetyce zmiennoprzecinkowej
Standard IEEE 754 określa także "prawidłowy" sposób realizacji działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. W arytmetyce implementującej standard IEEE 754, działania arytmetyczne na liczbach rzeczywistych (a raczej na ich reprezentacjach) muszą być implementowane tak, jakby działanie było wykonywane dokładnie i tylko wynik reprezentowano w zbiorze liczb maszynowych. Mamy więc
gdzie , Ogólniej, jeśli i są wyrażeniami o wartościach rzeczywistych, to dla dowolnych wartości zmiennych
Zwykle dla prostoty będziemy również zakładać podobną zależność dla niektórych funkcji standardowych, o ile należą one do zbioru operacji elementarnych (chociaż w rzeczywistości są one obliczane przez procedury używające czterech podstawowych operacji arytmetycznych). I tak będziemy mieć np.
gdzie , oraz i są "niewielkimi" stąłymi.
Przypuśćmy, że w naszym prościutkim pięciobitowym systemie spełniającym wymogi standardu IEEE 754 zechcemy wykonać mnożenie
Poniżej możemy przekonać się, jak będzie ono przebiegać (na przykładzie 5-bitowej arytmetyki).
Mnożenie dwóch liczb rzeczywistych (na przykładzie 5-bitowej arytmetyki)







Podobnie, jeśli jest operatorem porównania, , to wartością wyrażenia logicznego w jest dokładna wartość wyrażenia .
Dosyć dziwnie w porównaniach zachowuje się specjalna liczba NaN
(not-a-number), dla której zawsze zachodzi, że NaN
NaN
.
Liczba NaN
pojawia się jako wynik zabronionych operacji matematycznych,
np. , Inf
- Inf
, itp., i także propaguje się w
dalszych obliczeniach.
Standard IEEE 754 nie gwarantuje, że działania arytmetyczne będą łączne, co widać na poniższym przykładzie:
Praktyczne wyznaczanie precyzji arytmetyki
Aby wyznaczyć precyzję używanej przez nas arytmetyki możemy wykonać prosty test. Pomyślmy, jaka jest najmniejsza dodatnia liczba , która dodana do jedności da w wyniku liczbę większą od 1.0 (liczbę nazywa się czasem epsilonem maszynowym, macheps). Jasne jest, że w przypadku arytmetyki IEEE 754 jest to liczba równa podwojonej precyzji arytmetyki, , gdzie jest liczbą cyfr mantysy . Stąd dostajemy prosty algorytm wyznaczania epsilona maszynowego:
x = 1.0;
while ( 1.0 + x > 1.0 )
{
x = x / 2.0;
}
printf("Macheps = %g", 2.0*x);
}
Jednak, w rzeczywistości musimy być bardziej ostrożni. Implementując ten algorytm w C następująco
/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 1 */
#include <stdio.h>
int main(void)
{
int dt;
double dx;
dt = 0; dx = 1.0;
while(1.0 + dx > 1.0)
{
dx *= 0.5;
dt++;
}
printf("Macheps (double) = %g. Liczba bitów mantysy = %d\n", 2*dx, dt);
return(0);
}
dostajemy wynik niezgodny z oczekiwaniami:
Wynika to stąd, że w C obliczenia wykonują się zawsze z maksymalną możliwą precyzją. W procesorach x86 jest to precyzja arytmetyki extended double precision, wykorzystującej 80 bitów do reprezentacji liczb. Dlatego działanie
1.0 + dx > 1.0
wykona się w arytmetyce nie podwójnej (64-bitowej), ale rozszerzonej
podwójnej precyzji. Aby sprawić, by działanie zostało wykonane z wykorzystaniem
typu double
, musimy nasz program trochę zmodyfikować:
/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 2 */
#include <stdio.h>
int main(void)
{
int dt;
double dx, dxp1;
dt = 0; dx = 1.0; dxp1 = 2.0;
while(dxp1 > 1.0)
{
dx *= 0.5;
dxp1 = 1.0 + dx; /* tym razem wynik działania zostanie zapisany
do zmiennej typu double */
dt++;
}
printf("Macheps (double) = %g. Liczba bitów mantysy = %d\n", 2*dx, dt);
}
Tym razem wynik jest prawidłowy:
Ćwiczenie
Sprawdź, jak zmienią się wyniki, gdy wykorzystasz w swoim programie (zarówno w wersji 1, jak w wersji 2) opcje kompilacji:
gcc -O3
gcc -ffast-math
gcc -O3 -ffast-math
Spróbuj objaśnić te wyniki, wspomagając się ewentualnie dokumentacją kompilatora.
Biblioteka LAPACK daje gotową funkcję, DLAMCH
(dla liczb podwójnej precyzji) i
SLAMCH
(dla pojedynczej precyzji), pozwalającą stwierdzić
eksperymentalnie, jakie są parametry używanej arytmetyki, m.in. zakres liczb
reprezentowalnych, w jakim systemie reprezentowana jest mantysa, oraz oczywiście
precyzję arytmetyki i liczbę cyfr mantysy. Polecamy analizę kodu źródłowego
LAPACK/dlamch1.f
oraz lekturę prac
- Malcolm M. A. (1972) Algorithms to reveal properties of floating-point arithmetic. Comms. of the ACM, 15, 949-951.
- Gentleman W. M. and Marovich S. B. (1974) More on algorithms that reveal properties of floating point arithmetic units. Comms. of the ACM, 17, 276-277.
na których oparto tę funkcję LAPACKa. Poniżej przykład zastosowania tej funkcji...
/* Wyznaczanie epsilona maszynowego i innych charakterystyk arytmetyki podwójnej
precyzji z wykorzystaniem funkcji DLAMCH z LAPACKa */
#include <stdio.h>
#include <math.h>
double dlamch_(char *CMACH); /* funkcja DLAMCH z LAPACKa */
int main(void)
{
char CMACH;
CMACH = 'e';
printf("Epsilon maszynowy: %g\n", dlamch_(&CMACH));
CMACH = 'b';
printf("Podstawa arytmetyki: %g\n", dlamch_(&CMACH));
CMACH = 'n';
printf("Liczba bitów mantysy: %g\n", dlamch_(&CMACH));
CMACH = 'u';
printf("Zakres: %g ", dlamch_(&CMACH));
CMACH = 'o';
printf("... %g\n", dlamch_(&CMACH));
CMACH = 'r';
return(0);
}
...i wyniki uzyskane na procesorze x86:
Wpływ błędu zaokrągleń na wyniki obliczeń. Redukcja cyfr i inne patologie
Korzystając z wprowadzonego powyżej modelu arytmetyki zmiennoprzecinkowej możemy spróbować uchwycić --- na drodze teoretycznych rozważań --- wpływ błędu reprezentacji i błędu zaokrągleń na wynik konkretnego algorytmu.
Przykład
Rozważmy banalne zadanie wyznaczenia iloczynu liczb z tablicy ,
W tym celu stosujemy banalny algorytm:
s = 1.0;
for (i=0; i < N; i++)
s *= x[i];
Sprawdźmy, jak będzie on realizowany w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. Dla
uproszczenia założymy, że nie wystąpiło ani zjawisko nadmiaru, ani zjawisko
niedomiaru (w przeciwnym razie dostaniemy w wyniku, odpowiednio, Inf
lub 0).
Naturalnie, zamiast dokładnych wartości , będziemy mieli w komputerze jedynie ich reprezentacje, , przy czym .
Oznaczając wyznaczoną numerycznie wartość iloczynu po -tym kroku pętli, mamy, że
gdzie znów . Ostatecznie więc, wyznaczona wartość iloczynu, spełnia
Ponieważ , gdzie, z pominięciem małych wyższego rzędu, , dostajemy ostatecznie
gdzie . Ponieważ w arytmetyce podwójnej precyzji , to nawet biorąc iloczyn tysiąca (!) liczb, dostajemy wynik, którego błąd względny będzie (o ile tylko nie wystąpi nadmiar/niedomiar) bardzo mały, rzędu !
Powyższe rozumowanie, a także intuicja często wyrażana przez osoby postronne, prowadzi do przypuszczenia, że:
"Duży błąd względny wyniku jest możliwy dopiero po kumulacji błędów zaokrągleń po przeprowadzeniu bardzo wielu działań arytmetycznych."
Jednak to jest to całkowicie fałszywy pogląd, o czym świadczy kolejny, bardzo znamienny przykład.
Przykład: Redukcja cyfr przy odejmowaniu
Tym razem nasze zadanie jest znacznie prostsze od poprzedniego. Trzeba wyznaczyć po prostu różnicę dwóch liczb:
Prowadząc analizę jak poprzednio, widzimy, że obliczona numerycznie wartość to
Stąd po prostych oszacowaniach
A więc, gdy , to i w efekcie możemy utracić nawet wszystkie znaczące cyfry wyniku! To zjawisko nosi żargonową nazwę utraty cyfr przy odejmowaniu, choć precyzyjnie powinno się mówić o "zmniejszeniu liczby dokładnych cyfr znaczących wyniku przy odejmowaniu dwóch bardzo bliskich sobie liczb".
Przy okazji zauważmy, że prowadząc identyczną analizę dla sumy dwóch liczb , gdzie i są tego samego znaku, dostajemy oszacowanie błędu względnego równe , niezależnie od wartości liczbowych i !
Skutki zjawiska redukcji cyfr przy odejmowaniu mogą być dramatyczne i ujawnić się w nadspodziewanie elementarnych sytuacjach.
Przykład: Numeryczne kłopoty z wyznaczaniem pierwiastków trójmianu kwadratowego
Niech . Korzystając ze szkolenego wzoru na pierwiastki równania kwadratowego
gdzie , możemy natknąć się na trudności, gdy jeden z pierwiastków jest bardzo bliski zera (tzn. gdy ).
Taka sytuacja np. powstaje gdy rozważać jednostajnie opóźniony ruch pocisku wystrzelonego z działka przeciwlotniczego do celu lecącego na małej wysokości. Czas trafienia w cel jest --- przy pominięciu oporu powietrza --- rozwiązaniem równania kwadratowego, przy czym czas krótki odpowiada bezpośredniemu trafieniu w cel, a czas długi --- wystrzeleniu pocisku z wyprzedzeniem wysoko w górę i poczekaniu, aż spadając trafi w cel od góry. Oczywiście, żaden artylerzysta nie będzie się interesował tym ostatnim przypadkiem: interesujące jest więc dokładne (bo cel leci szybko) wyznaczenie mniejszego pierwiastka.
Niestety, skoro , to wyznaczając mniejszy pierwiastek ryzykujemy utratę cyfr przy odejmowaniu. Ale na szczęście, można to ominąć zgodnie z często stosowaną w numeryce regułą:
Jeśli problem jest trudny --- najlepiej zmienić problem!
W naszym wypadku ratunkiem jest matematyczna transformacja problemu tak, by już nie było w nim odejmowania bliskich sobie liczb. Rzeczywiście, przecież wciąż mamy dobry wzór na większy z pierwiastków, ! Dokładając do tego wzór Viete'a,
dostajemy inny wzór na , nie zawierający feralnego odejmowania. Poniżej demonstrujemy program w C, testujący jakość obu podejść.
# include <stdio.h>
# include <math.h>
/* w(x) = ax^2 - 2px + q = 0 */
/* delta = 4(p^2 - qa) */
double const a = 2.1, q = 1e-6, p=1.1;
double w(double x) /* wartość wielomianu w punkcie x */
{
return(a*x*x - 2.0*p*x + q);
}
int main(void)
{
double x1, x2, x1v, X1, X1v, X2;
double Delta; /* wartość Delty liczymy w podwójnej precyzji */
float delta; /* wartość delty liczymy w pojedynczej precyzji */
delta = Delta = sqrt(p*p - q*a);
printf("Wielomian w(x) = %e x^2 - %e x + %e.\nDelta = %e\n", a, 2*p, q, delta);
/* pierwiastki liczone wzorem szkolnym, z niedokładną deltą */
x1 = (p - delta)/a;
x2 = (p + delta)/a;
/* mniejszy pierwiatek, liczony z mało dokładną deltą, ale lepszym
wzorem: Viete'a */
x1v = (q/a)/x2;
/* pierwiastki liczone wzorem szkolnym, z dokładniejszą Deltą */
X1 = (p - Delta)/a;
X2 = (p + Delta)/a;
/* mniejszy pierwiatek, liczony z dokładniejszą Deltą, ale lepszym
wzorem: Viete'a */
X1v = (q/a)/X2;
printf("\nPierwiastki z mało dokładną deltą:\n");
printf(" Wzór szkolny: x1 = %e x2 = %e\n Wzór Viete'a: x1v = %e x2 = j.w.\n",
x1,x2,x1v);
printf("\nPierwiastki z dokładniejszą Deltą:\n");
printf(" Wzór szkolny: X1 = %e X2 = %e\n Wzór Viete'a: X1v = %e X2 = j.w.\n",
X1,X2,X1v);
printf("\nWzględna zmiana wartości pierwiastka:\n");
printf(" (x1 - x1v)/x1v = %e\n", (x1-x1v)/x1v);
printf(" (x1v -X1v)/X1v = %e\n", (x1v-X1v)/X1v);
printf(" (x2 - X2)/X2 = %e\n", (x2-X2)/X2);
printf("\nWartość wielomianu w wyznaczonych punktach:\n");
printf(" w(x1) = %e\n w(x1v) = %e w(X1v) = %e\n w(x2) = %e\n w(X2) = %e\n ",
w(x1),w(x1v),w(X1v),w(x2),w(X2));
return(0);
}
Jak więc widzimy, nawet z niezbyt dokładnie wyznaczoną deltą, mniejszy pierwiastek jesteśmy w stanie wyznaczyć bardzo precyzyjnie --- o ile tylko unikniemy redukcji cyfr przy odejmowaniu.
Przykład: Fałszywe powiększenie
Ten obrazek już widzieliśmy na początku wykładu.

jak widzimy, w zależności od sposobu wyznaczenia wartości tego wielomianu, możemy dostać wyniki, których nie spodziewalibyśmy się (np. "graficznie" "wykazaliśmy", że wielomian czwartego stopnia może mieć kilkaset miejsc zerowych... co oczywiście jest wierutną bzdurą!) Teraz już rozumiemy, że przyczyną takich wyników jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu: wartości są bliskie zera, a uzyskuje się je jako sumy dużych liczb z przeciwnymi znakami.
O pakietach obliczeń symbolicznych
Czasem możemy spotkać się z twierdzeniem, że nie warto zawracać sobie głowy metodami numerycznymi, gdyż są dostępne pakiety obliczeń symbolicznych (Maple, Mathematica, MuPAD, Maxima), które potrafią "wszystko" "policzyć z dowolną precyzją".
To oczywiście też nie jest do końca prawdą. Precyzja, o której mowa, jest jedynie precyzją używanej arytmetyki (rzeczywiście, softwarowo można emulować dowolną precyzję), ale dokładność wyniku nie może być w nich a priori zadana. Wiele bowiem może zależeć od właściwości samego zadania obliczeniowego, o czym mówimy w następnej części wykładu. Na razie prosty przykład:
Przykład: Co oznacza precyzja w pakietach symbolicznych
Oto fragment sesji pakietu obliczeń symbolicznych MUPAD:
Najpierw wyznaczona została wartość wyrażenia algebraicznego, przy użyciu rachunków symbolicznych --- oczywiście, system bez trudu stwierdził, że to wyrażenie upraszcza się do zera.
Następnie zażądaliśmy, by DIGITS
--- parametr sterujący "liczbą cyfr
znaczących dla liczb zmiennoprzecinkowych", jak to określa manual MUPADa ---
przyjął wartość równą 10.
Wymuszając (przez wpisanie 3.0
, zamiast 3
) stosowanie w
obliczeniach arytmetyki zmiennoprzecinkowej w miejsce rachunków symbolicznych dostajemy wynik, który nie ma ani jednej cyfry znaczącej dokładnej. Z drugiej strony, widzimy także, iż faktycznie stosowana precyzja obliczeń jest znacznie większa i wynosi około 19 cyfr znaczących, chociaż żądaliśmy jedynie 10...
Jak wynika z powyższego, w praktyce pakiety symboliczne stosują znacznie większą niż żądana precyzję obliczeń, by ustrzec się najbardziej typowych patologii. I faktycznie, zazwyczaj taka strategia (choć kosztowna) jest satysfakcjonująca!
Literatura
W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj rozdział 2 w
- D. Kincaid, W. Cheney Analiza numeryczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X.
Znacznie więcej szczegółów podaje
- M. Overton, Numerical Computing with IEEE Floating Point Arithmetic, SIAM, 2001.