ASD Ćwiczenia 12: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m Zastępowanie tekstu – „ </math>” na „</math>” |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Zadanie 1== | ==Zadanie 1== | ||
Pokaż, w jaki sposób sprawdzić w czasie liniowym, czy graf jest grafem dwudzielnym | Pokaż, w jaki sposób sprawdzić w czasie liniowym, czy graf jest grafem dwudzielnym: | ||
Linia 19: | Linia 19: | ||
==Zadanie 2== | ==Zadanie 2== | ||
Niech <math>G=(V,E)</math> będzie grafem spójnym. '''Wierzchołkiem rozdzielającym''' w grafie <math>G</math> nazywamy każdy wierzchołek, którego usunięcie rozspójnia <math>G</math>. | Niech <math>G=(V,E)</math> będzie grafem spójnym. '''Wierzchołkiem rozdzielającym''' w grafie <math>G</math> nazywamy każdy wierzchołek, którego usunięcie rozspójnia <math>G</math>. Zaadaptuj algorytm wykrywania mostów grafie do znajdowania wszystkich wierzchołków rozdzielających. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zaadaptuj algorytm do wykrywania wierzchołków rozdzielających. Każdą nowo odwiedzaną krawędź <math>u-v</math> odkładaj na stos. Bez straty ogólności przyjmijmy, że <math>u</math> jest przodkiem <math>v</math> w drzewie. Jeśli <math>u-v</math> jest krawędzią drzewową, to odkładamy ją na stos będąc w wierzchołku <math>u</math>, natomiast jeśli jest to krawędź niedrzewowa, to będąc w wierzchołku <math>v</math>. Po wykryciu każdego wierzchołka rozdzielającego <math>v</math> wypisz wszystkie krawędzie ze stosu kończąc na krawędzi drzewowej <math>v-u</math> takiej, że <math>low[u] \ge nr[v]</math>. | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
==Zadanie 6== | ==Zadanie 6== | ||
Zaproponuj algorytm, który w czasie liniowym zorientuje krawędzie grafu dwuspójnego w taki sposób, żeby otrzymany graf był silnie spójny. |
Aktualna wersja na dzień 10:05, 5 wrz 2023
Zadanie 1
Pokaż, w jaki sposób sprawdzić w czasie liniowym, czy graf jest grafem dwudzielnym:
a) za pomocą przeszukiwania wszerz,
b) z wykorzystaniem przeszukiwania w głąb.
Wskazówka
Zadanie 2
Niech będzie grafem spójnym. Wierzchołkiem rozdzielającym w grafie nazywamy każdy wierzchołek, którego usunięcie rozspójnia . Zaadaptuj algorytm wykrywania mostów grafie do znajdowania wszystkich wierzchołków rozdzielających.
Wskazówka
Zadanie 3
Graf spójny bez wierzchołków rozdzielających nazywamy grafem dwuspójnym. Dwuspójną składową grafu G nazywam każdy jego maksymalny (w sensie zawierania) dwuspójny podgraf.
a) Udowodnij, że każda krawędź grafu należy do dokładnie jednej dwuspójnej składowej.
b) Zaprojektuj algorytm, który w czasie liniowym policzy wszystkie dwuspójne składowe danego (przez listy sąsiedztw), spójnego grafu, tzn. podzieli zbiór wszystkich krawędzi na podzbiory odpowiadające poszczególnym dwuspójnym składowym.
Wskazówka
Zadanie 4
Dotychczas rozważaliśmy tylko grafy nieskierowane. Zaproponuj sposób reprezentacji grafu skierowanego za pomocą list sąsiedztw.
Zadanie 5
Powiemy, że graf skierowany jest silnie spójny, jeśli dla każdej pary wierzchołków , istnieją skierowane ścieżki z do i z do . Zaprojektuj algorytm, który w czasie sprawdza, czy dany graf jest grafem silnie spójnym.
Zadanie 6
Zaproponuj algorytm, który w czasie liniowym zorientuje krawędzie grafu dwuspójnego w taki sposób, żeby otrzymany graf był silnie spójny.