MN03: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 17: Linia 17:


Przyrzyjmy się, jak w dużym zbliżeniu wygląda
Przyrzyjmy się, jak w dużym zbliżeniu wygląda
wykres funkcji <math>\displaystyle w(x) = x^4-4x^3+6x^2-4x+1</math>, której wartości zostały obliczone na
wykres funkcji <math>w(x) = x^4-4x^3+6x^2-4x+1</math>, której wartości zostały obliczone na
komputerze PC. Wykres <math>\displaystyle w</math> (wyznaczony tym wzorem) zdaje
komputerze PC. Wykres <math>w</math> (wyznaczony tym wzorem) zdaje
się mieć <strong>mnóstwo</strong> różnych miejsc zerowych w okolicy <math>\displaystyle x=1</math>. Co gorsza,
się mieć <strong>mnóstwo</strong> różnych miejsc zerowych w okolicy <math>x=1</math>. Co gorsza,
wygląda na to, że <math>\displaystyle w</math> wcale nie jest gładka!
wygląda na to, że <math>w</math> wcale nie jest gładka!


[[Image:MNwielomian4.png|thumb|550px|center|Wartości funkcji <math>\displaystyle w(x) = x^4-4x^3+6x^2-4x+1</math> obliczone według wzoru. Na marginesie: <math>\displaystyle w(x) =
[[Image:MNwielomian4.png|thumb|550px|center|Wartości funkcji <math>w(x) = x^4-4x^3+6x^2-4x+1</math> obliczone według wzoru. Na marginesie: <math>w(x) =
(x-1)^4</math>. Prawdziwe wartości zaznaczone na czerwono.]]
(x-1)^4</math>. Prawdziwe wartości zaznaczone na czerwono.]]


Tymczasem nietrudno sprawdzić, że <math>\displaystyle w</math> ma dokładnie jedno miejsce zerowe,
Tymczasem nietrudno sprawdzić, że <math>w</math> ma dokładnie jedno miejsce zerowe,
gdyż <math>\displaystyle w(x)=(x-1)^4</math>. Jeśli więc <math>\displaystyle w(x)</math> jest zadania w swojej pierwotnej postaci, metody znajdowania miejsca zerowego mogą mieć na niej poważne kłopoty (np. metoda bisekcji może wykazać, że miejsce zerowe <math>\displaystyle w</math> "na pewno" leży na prawo od <math>\displaystyle x=1</math>...)
gdyż <math>w(x)=(x-1)^4</math>. Jeśli więc <math>w(x)</math> jest zadania w swojej pierwotnej postaci, metody znajdowania miejsca zerowego mogą mieć na niej poważne kłopoty (np. metoda bisekcji może wykazać, że miejsce zerowe <math>w</math> "na pewno" leży na prawo od <math>x=1</math>...)
</div></div>
</div></div>


Linia 38: Linia 38:
W komputerze,
W komputerze,


<center><math>\displaystyle
<center><math>
10\cdot (1.1 - 1) \neq 1
10\cdot (1.1 - 1) \neq 1
</math></center>
</math></center>
Linia 66: Linia 66:
operacje arytmetyczne na liczbach rzeczywistych wykonywane są  
operacje arytmetyczne na liczbach rzeczywistych wykonywane są  
z pewnym błędem. Matematycznym modelem arytmetyki maszyny cyfrowej  
z pewnym błędem. Matematycznym modelem arytmetyki maszyny cyfrowej  
jest <strong>arytmetyka <math>\displaystyle fl_\nu</math></strong> (albo [[WDP_Reprezentacja_liczb|arytmetyka  
jest <strong>arytmetyka <math>fl_\nu</math></strong> (albo [[WDP_Reprezentacja_liczb|arytmetyka  
<strong>zmiennoprzecinkowa</strong>]]), którą teraz przypomnimy.  
<strong>zmiennoprzecinkowa</strong>]]), którą teraz przypomnimy.  


Niech będzie zadana liczba naturalna <math>\displaystyle b</math> (jej znaczenie wyjaśni się w następnym
Niech będzie zadana liczba naturalna <math>b</math> (jej znaczenie wyjaśni się w następnym
rozdziale). Dowolną liczbę rzeczywistą <math>\displaystyle x\ne 0</math> można jednoznacznie przedstawić w postaci  
rozdziale). Dowolną liczbę rzeczywistą <math>x\ne 0</math> można jednoznacznie przedstawić w postaci  


<center><math>\displaystyle x\,=\,s\cdot 2^{c-b}\cdot m, </math></center>
<center><math>x\,=\,s\cdot 2^{c-b}\cdot m</math></center>


gdzie <math>\displaystyle s\in\{-1,1\}</math> jest znakiem, liczba całkowita
gdzie <math>s\in\{-1,1\}</math> jest znakiem, liczba całkowita
<math>\displaystyle (c-b)</math> <strong>cechą</strong>, a liczba rzeczywista <math>\displaystyle m\in [1,2)</math> <strong>mantysą</strong> liczby <math>\displaystyle x</math>.  
<math>(c-b)</math> <strong>cechą</strong>, a liczba rzeczywista <math>m\in [1,2)</math> <strong>mantysą</strong> liczby <math>x</math>.  
Zauważmy, że taki  
Zauważmy, że taki  
rozkład jest jednoznaczny i odpowiada przesuwaniu przecinka w  rozwinięciu
rozkład jest jednoznaczny i odpowiada przesuwaniu przecinka w  rozwinięciu
binarnym liczby do pierwszej cyfry znaczącej, tj. różnej od zera (stąd nazwa:
binarnym liczby do pierwszej cyfry znaczącej, tj. różnej od zera (stąd nazwa:
reprezentacja zmiennoprzecinkowa (''floating point'')). Mantysa ma w ogólności
reprezentacja zmiennoprzecinkowa (''floating point'')). Mantysa ma w ogólności
nieskończenie wiele  cyfr binarnych <math>\displaystyle f_j</math> w swoim rozwinięciu dwójkowym,   
nieskończenie wiele  cyfr binarnych <math>f_j</math> w swoim rozwinięciu dwójkowym,   


<center><math>\displaystyle m =
<center><math>m =
1 + f \equiv 1 + \sum_{j=1}^\infty f_j 2^{-j} = (1.f_1f_2f_3\ldots)_2, </math></center>
1 + f \equiv 1 + \sum_{j=1}^\infty f_j 2^{-j} = (1.f_1f_2f_3\ldots)_2</math></center>


gdzie
gdzie
<math>\displaystyle f_j\in\{0,1\}</math>. Wobec tego najczęściej nie będzie mogła być zapamiętana
<math>f_j\in\{0,1\}</math>. Wobec tego najczęściej nie będzie mogła być zapamiętana
dokładnie w pamięci komputera, gdyż możemy przechować jedynie <strong>ograniczoną</strong>
dokładnie w pamięci komputera, gdyż możemy przechować jedynie <strong>ograniczoną</strong>
liczbę cyfr cechy i mantysy.  
liczbę cyfr cechy i mantysy.  
Linia 93: Linia 93:


W komputerach osobistych mamy do czynienia z reprezentacją liczb rzeczywistych,
W komputerach osobistych mamy do czynienia z reprezentacją liczb rzeczywistych,
w której do zapisania liczby używa się ściśle określonej liczby bitów <math>\displaystyle t</math> do
w której do zapisania liczby używa się ściśle określonej liczby bitów <math>t</math> do
zapisania mantysy i także określonej liczby bitów <math>\displaystyle p</math> do zapisania cechy danej
zapisania mantysy i także określonej liczby bitów <math>p</math> do zapisania cechy danej
liczby niezerowej <math>\displaystyle x</math>:
liczby niezerowej <math>x</math>:


<center><math>\displaystyle
<center><math>
s\,c_1c_2\ldots c_p\,f_1f_2\ldots f_t
s\,c_1c_2\ldots c_p\,f_1f_2\ldots f_t
</math></center>
</math></center>


(łącznie <math>\displaystyle 1+p+t</math> bitów). Liczby zapisane przy użyciu powyższej sekwencji bitów
(łącznie <math>1+p+t</math> bitów). Liczby zapisane przy użyciu powyższej sekwencji bitów
nazywa się <strong>liczbami maszynowymi</strong>. Są to jedyne dokładnie zapisywalne w
nazywa się <strong>liczbami maszynowymi</strong>. Są to jedyne dokładnie zapisywalne w
komputerze liczby rzeczywiste, pozostałe będą musiały zostać wyrażone z
komputerze liczby rzeczywiste, pozostałe będą musiały zostać wyrażone z
Linia 107: Linia 107:


<strong>Reprezentacją zmiennoprzecinkową</strong> niezerowej
<strong>Reprezentacją zmiennoprzecinkową</strong> niezerowej
liczby <math>\displaystyle x</math> będziemy nazywać liczbę <math>\displaystyle rd_\nu(x)</math> taką, że
liczby <math>x</math> będziemy nazywać liczbę <math>rd_\nu(x)</math> taką, że


<center><math>\displaystyle
<center><math>
rd_\nu(x) = (-1)^s \cdot (1+f)\cdot 2 ^{c-b},
rd_\nu(x) = (-1)^s \cdot (1+f)\cdot 2 ^{c-b}</math>,</center>
</math></center>


gdzie <math>\displaystyle f</math> jest liczbą dwójkową postaci <math>\displaystyle (0.f_1\ldots f_{t})_2</math>, natomiast <math>\displaystyle c</math>
gdzie <math>f</math> jest liczbą dwójkową postaci <math>(0.f_1\ldots f_{t})_2</math>, natomiast <math>c</math>
jest liczbą naturalną postaci <math>\displaystyle (c_1\ldots c_p)_2</math>.  Na znak liczby, <math>\displaystyle s</math>,
jest liczbą naturalną postaci <math>(c_1\ldots c_p)_2</math>.  Na znak liczby, <math>s</math>,
przeznaczony jest jeden bit.  Wartości <math>\displaystyle c</math> i <math>\displaystyle f</math> dobiera się  tak, żeby <math>\displaystyle rd_\nu(x)</math>
przeznaczony jest jeden bit.  Wartości <math>c</math> i <math>f</math> dobiera się  tak, żeby <math>rd_\nu(x)</math>
była tak bliska <math>\displaystyle x</math> jak to możliwe. Stałą całkowitą <math>\displaystyle b</math> dobiera się tak, by
była tak bliska <math>x</math> jak to możliwe. Stałą całkowitą <math>b</math> dobiera się tak, by
uzyskać zbalansowany zakres cechy <math>\displaystyle c-b</math> (mniej więcej tyle samo wartości
uzyskać zbalansowany zakres cechy <math>c-b</math> (mniej więcej tyle samo wartości
ujemnych i dodatnich), a zysk z korzystania z niej jest taki, że nie marnujemy
ujemnych i dodatnich), a zysk z korzystania z niej jest taki, że nie marnujemy
dodatkowego bitu na przechowywanie znaku wykładnika potęgi dwójki <math>\displaystyle c-b</math>.
dodatkowego bitu na przechowywanie znaku wykładnika potęgi dwójki <math>c-b</math>.


Przy takim sposobie reprezentacji, jej błąd względny szacuje się przez  
Przy takim sposobie reprezentacji, jej błąd względny szacuje się przez  


<center><math>\displaystyle
<center><math>
\left|\frac{rd_\nu(x) - x }{x}\right| \leq \frac{1}{2^{t+1}}.
\left|\frac{rd_\nu(x) - x }{x}\right| \leq \frac{1}{2^{t+1}}</math></center>
</math></center>


Liczbę <math>\displaystyle \nu = \frac{1}{2^{t+1}}</math>  nazywa się precyzją arytmetyki. Jak widać, ma
Liczbę <math>\nu = \frac{1}{2^{t+1}}</math>  nazywa się precyzją arytmetyki. Jak widać, ma
ma ona wpływ na to, jak wiele cyfr znaczących liczby jest reprezentowanych
ma ona wpływ na to, jak wiele cyfr znaczących liczby jest reprezentowanych
dokładnie. Precyzja arytmetyki zależy wyłącznie od liczby bitów przeznaczonych
dokładnie. Precyzja arytmetyki zależy wyłącznie od liczby bitów przeznaczonych
Linia 135: Linia 133:
sposób jako
sposób jako


<center><math>\displaystyle rd_\nu(x)\,=\,x(1+\epsilon), \qquad  \mbox{gdzie} \quad |\epsilon|\le\nu.
<center><math>rd_\nu(x)\,=\,x(1+\epsilon), \qquad  \mbox{gdzie} \quad |\epsilon|\le\nu</math></center>
</math></center>


<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
Linia 144: Linia 141:
Rozważmy bardzo prościutki system, w którym zarówno na cechę, jak i mantysę,
Rozważmy bardzo prościutki system, w którym zarówno na cechę, jak i mantysę,
przeznaczone są jedynie po dwa bity, zatem jedna liczba maszynowa zajmuje 5
przeznaczone są jedynie po dwa bity, zatem jedna liczba maszynowa zajmuje 5
bitów. Ponieważ w konsekwencji możliwy zakres wartości <math>\displaystyle c</math>
bitów. Ponieważ w konsekwencji możliwy zakres wartości <math>c</math>
to <math>\displaystyle 0,\ldots, 3</math>, rozsądne jest więc przyjęcie korekty <math>\displaystyle b = 1</math>, dzięki czemu
to <math>0,\ldots, 3</math>, rozsądne jest więc przyjęcie korekty <math>b = 1</math>, dzięki czemu
<math>\displaystyle -1 \leq c-b \leq 2</math>. Z kolei możliwe wartości mantysy to
<math>-1 \leq c-b \leq 2</math>. Z kolei możliwe wartości mantysy to
<center><math>\displaystyle
<center><math>
(1.00)_2 = 1,\qquad (1.01)_2 = 1.25,\qquad (1.10)_2 = 1.5,\qquad (1.11)_2 =
(1.00)_2 = 1,\qquad (1.01)_2 = 1.25,\qquad (1.10)_2 = 1.5,\qquad (1.11)_2 =
1.75.
1.75</math></center>
</math></center>


Wobec tego, jedyne (dodatnie) liczby maszynowe naszej pięciobitowej arytmetyki
Wobec tego, jedyne (dodatnie) liczby maszynowe naszej pięciobitowej arytmetyki
zmiennopozycyjnej to
zmiennopozycyjnej to


<center><math>\displaystyle
<center><math>
0.500,  0.625,  0.750,  0.875
0.500,  0.625,  0.750,  0.875
1.000 , 1.250,  1.500,  1.750
1.000 , 1.250,  1.500,  1.750
Linia 164: Linia 160:
[[Image:MNbinarysystem.png|thumb|550px|center|Liczby maszynowe: reprezentowane dokładnie w
[[Image:MNbinarysystem.png|thumb|550px|center|Liczby maszynowe: reprezentowane dokładnie w
pięciobitowej arytmetyce o
pięciobitowej arytmetyce o
precyzji <math>\displaystyle 2^{-2}</math>. (Przedstawiliśmy tylko liczby nieujemne)]]
precyzji <math>2^{-2}</math>. (Przedstawiliśmy tylko liczby nieujemne)]]


</div></div>
</div></div>
Linia 189: Linia 185:
| Liczba bajtów dla typu w C  ||  4  ||  8  
| Liczba bajtów dla typu w C  ||  4  ||  8  
|-
|-
| Bias (liczba <math>\displaystyle b</math> powyżej)  ||  127  ||  1023  
| Bias (liczba <math>b</math> powyżej)  ||  127  ||  1023  
|-
|-
| Orientacyjny zakres  ||  <math>\displaystyle 10^{-38}\ldots 10^{+38}</math>  ||  <math>\displaystyle 10^{-308}\ldots 10^{+308}</math>  
| Orientacyjny zakres  ||  <math>10^{-38}\ldots 10^{+38}</math>  ||  <math>10^{-308}\ldots 10^{+308}</math>  
|-
|-
| Orientacyjna precyzja  ||  <math>\displaystyle 6\cdot 10^{-8}</math>  ||  <math>\displaystyle  10^{-16}</math>  
| Orientacyjna precyzja  ||  <math>6\cdot 10^{-8}</math>  ||  <math>10^{-16}</math>  
|-
|-
|  
|  
Linia 199: Linia 195:
|}
|}


(maksymalna i minimalna wartość cechy <math>\displaystyle c</math> ma specjalne znaczenie). Dodatkowo, w
(maksymalna i minimalna wartość cechy <math>c</math> ma specjalne znaczenie). Dodatkowo, w
procesorach x86 mamy typ podwójnej rozszerzonej precyzji, który także jest
procesorach x86 mamy typ podwójnej rozszerzonej precyzji, który także jest
zdefiniowany w IEEE 754 (dokładnie odpowiadał ówczesnym możliwościom
zdefiniowany w IEEE 754 (dokładnie odpowiadał ówczesnym możliwościom
Linia 235: Linia 231:
Rozwinięcie dwójkowe liczby 0.1 jest nieskończone:
Rozwinięcie dwójkowe liczby 0.1 jest nieskończone:


<center><math>\displaystyle
<center><math>
0.1 = (0.0001 1001 1001 1001 \ldots)_2.
0.1 = (0.0001 1001 1001 1001 \ldots)_2</math></center>
</math></center>


Ten banalny fakt jest bardzo często przeoczany przez programistów, a w 1991 roku
Ten banalny fakt jest bardzo często przeoczany przez programistów, a w 1991 roku
Linia 256: Linia 251:
wyznaczenie parametrów toru lotu nieprzyjacielskiego obiektu!   
wyznaczenie parametrów toru lotu nieprzyjacielskiego obiektu!   


Na marginesie zauważmy, że np. liczba <math>\displaystyle 0.125</math> ''jest reprezentowana
Na marginesie zauważmy, że np. liczba <math>0.125</math> ''jest reprezentowana
dokładnie'' w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (dlaczego?) i nie powodowałaby już
dokładnie'' w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (dlaczego?) i nie powodowałaby już
tego problemu. Podobnie dawałoby się uniknąć problemu, działając wyłącznie na różnicach liczby tyknięć...
tego problemu. Podobnie dawałoby się uniknąć problemu, działając wyłącznie na różnicach liczby tyknięć...
Linia 273: Linia 268:
zdarzały się komputery reprezentujące liczby w postaci  
zdarzały się komputery reprezentujące liczby w postaci  


<center><math>\displaystyle x\,=\,s\cdot \beta^c\cdot m,
<center><math>x\,=\,s\cdot \beta^c\cdot m</math>,</center>
</math></center>


gdzie <math>\displaystyle \beta = 8</math> lub 16, a nawet 3 (sic!). Do dzisiaj, w podręcznych
gdzie <math>\beta = 8</math> lub 16, a nawet 3 (sic!). Do dzisiaj, w podręcznych
kalkulatorach najczęściej spotykaną podstawą reprezentacji liczb jest <math>\displaystyle \beta =
kalkulatorach najczęściej spotykaną podstawą reprezentacji liczb jest <math>\beta =
10</math>.  
10</math>.  
</div></div>
</div></div>
Linia 297: Linia 291:
====Nadmiar i niedomiar====
====Nadmiar i niedomiar====


W maszynie cyfrowej cecha <math>\displaystyle c</math> liczby rzeczywistej  
W maszynie cyfrowej cecha <math>c</math> liczby rzeczywistej  
nie może oczywiście mieć dowolnie dużej wartości bezwzględnej,  
nie może oczywiście mieć dowolnie dużej wartości bezwzględnej,  
<math>\displaystyle |c|\le c_{\max}</math>, dlatego nie wszystkie liczby rzeczywiste są w ogóle <strong>reprezentowalne</strong>. Powoduje to powstanie zjawiska <strong>nadmiaru</strong> gdy dla liczby
<math>|c|\le c_{\max}</math>, dlatego nie wszystkie liczby rzeczywiste są w ogóle <strong>reprezentowalne</strong>. Powoduje to powstanie zjawiska <strong>nadmiaru</strong> gdy dla liczby
<math>\displaystyle x\displaystyle c>c_{\max}</math>, oraz zjawiska <strong>niedomiaru</strong> gdy <math>\displaystyle c<-c_{\min}</math>. W  
<math>xc>c_{\max}</math>, oraz zjawiska <strong>niedomiaru</strong> gdy <math>c<-c_{\min}</math>. W  
pierwszym przypadku liczba jest tak duża (co do modułu), że  
pierwszym przypadku liczba jest tak duża (co do modułu), że  
nie zawiera się w przedziale liczb reprezentowalnych, a w drugim  
nie zawiera się w przedziale liczb reprezentowalnych, a w drugim  
jest tak mała, że musi być reprentowana przez zero, przy czym  
jest tak mała, że musi być reprentowana przez zero, przy czym  
błąd względny reprezentacji wynosi wtedy <math>\displaystyle 1</math> a nie <math>\displaystyle \nu</math>.  
błąd względny reprezentacji wynosi wtedy <math>1</math> a nie <math>\nu</math>.  


[[Image:MNbinarysystem1emptyspace.png|thumb|550px|center|Próżnia wokół zera (na przykładzie 5-bitowej
[[Image:MNbinarysystem1emptyspace.png|thumb|550px|center|Próżnia wokół zera (na przykładzie 5-bitowej
Linia 327: Linia 321:
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">


Jedną z najczęściej wykonywanych operacji na wektorze <math>\displaystyle x = (x_1,\ldots,x_n)^T \in R^n</math> jest obliczenie jego
Jedną z najczęściej wykonywanych operacji na wektorze <math>x = (x_1,\ldots,x_n)^T \in R^n</math> jest obliczenie jego
normy euklidesowej,
normy euklidesowej,
<center><math>\displaystyle
<center><math>
||x||_2 = \sqrt{x_1^2 + \ldots x_n^2}.
||x||_2 = \sqrt{x_1^2 + \ldots x_n^2}</math></center>
</math></center>


Jak widać, możemy tu łatwo zetknąć się ze zjawiskiem zarówno niedomiaru, jak i
Jak widać, możemy tu łatwo zetknąć się ze zjawiskiem zarówno niedomiaru, jak i
nadmiaru, gdyż może się na przykład tak złożyć, że mimo iż <math>\displaystyle ||x||_2</math> jest
nadmiaru, gdyż może się na przykład tak złożyć, że mimo iż <math>||x||_2</math> jest
reprezentowana, to <math>\displaystyle x_1^2</math> już nie (np. w arytmetyce podwójnej precyzji <math>\displaystyle x_1 =
reprezentowana, to <math>x_1^2</math> już nie (np. w arytmetyce podwójnej precyzji <math>x_1 =
10^{200}</math> i <math>\displaystyle x_2 = 1</math>).  
10^{200}</math> i <math>x_2 = 1</math>).  


Łatwym wyjściem z tej sytuacji jest wstępna <strong>normalizacja danych</strong> tak, by
Łatwym wyjściem z tej sytuacji jest wstępna <strong>normalizacja danych</strong> tak, by
wszystkie nie były większe od 1: niech <math>\displaystyle M = \max\{|x_i|: i = 1,\ldots,n\}</math> i
wszystkie nie były większe od 1: niech <math>M = \max\{|x_i|: i = 1,\ldots,n\}</math> i
wtedy
wtedy
<center><math>\displaystyle
<center><math>
||x||_2 = \sqrt{x_1^2 + \ldots x_n^2} = M\cdot\sqrt{\left(\frac{x_1}{M}\right)^2
||x||_2 = \sqrt{x_1^2 + \ldots x_n^2} = M\cdot\sqrt{\left(\frac{x_1}{M}\right)^2
+ \ldots + \left(\frac{x_1}{M}\right)^2}.
+ \ldots + \left(\frac{x_1}{M}\right)^2}</math></center>
</math></center>


i teraz suma pod pierwiastkiem jest zawsze pomiędzy 1 a <math>\displaystyle N</math>. Wadą omówionego
i teraz suma pod pierwiastkiem jest zawsze pomiędzy 1 a <math>N</math>. Wadą omówionego
rozwiązania jest to, że wymaga ono dwukrotnego przejrzenia całego wektora (raz,
rozwiązania jest to, że wymaga ono dwukrotnego przejrzenia całego wektora (raz,
by znaleźć <math>\displaystyle M</math>, drugi raz --- by policzyć sumę. Na szczęście można go
by znaleźć <math>M</math>, drugi raz --- by policzyć sumę. Na szczęście można go
zmodyfikować tak, by działał w jednym przebiegu. Zupełnie inny algorytm, w którym --- ciekawostka! --- w ogóle nie oblicza się ani kwadratów, ani pierwiastków, podali
zmodyfikować tak, by działał w jednym przebiegu. Zupełnie inny algorytm, w którym --- ciekawostka! --- w ogóle nie oblicza się ani kwadratów, ani pierwiastków, podali
[http://www.research.ibm.com/journal/rd/276/ibmrd2706P.pdf  Moler i Morrison]. Jak można sprawdzić, ich metoda opierała się w istocie na [http://www.research.ibm.com/journal/rd/276/ibmrd2706Q.pdf  sprowadzeniu zadania do pewnego równania nieliniowego] i zastosowaniu szybkozbieżnej iteracji.  
[http://www.research.ibm.com/journal/rd/276/ibmrd2706P.pdf  Moler i Morrison]. Jak można sprawdzić, ich metoda opierała się w istocie na [http://www.research.ibm.com/journal/rd/276/ibmrd2706Q.pdf  sprowadzeniu zadania do pewnego równania nieliniowego] i zastosowaniu szybkozbieżnej iteracji.  
Linia 355: Linia 347:
====Liczby denormalizowane====
====Liczby denormalizowane====


Wymaganie, że mantysa jest postaci <math>\displaystyle 1+f</math>, <math>\displaystyle f\geq 0</math>, powoduje, że wokół zera
Wymaganie, że mantysa jest postaci <math>1+f</math>, <math>f\geq 0</math>, powoduje, że wokół zera
pojawia się coś w rodzaju próżni. Formalnie, liczby mniejsze niż <math>\displaystyle 2^{1-1023}</math>
pojawia się coś w rodzaju próżni. Formalnie, liczby mniejsze niż <math>2^{1-1023}</math>
powinny być reprezentowane przez 0, lecz zazwyczaj zamiast tego
powinny być reprezentowane przez 0, lecz zazwyczaj zamiast tego


Linia 369: Linia 361:
   
   
W ten sposób można (w podwójnej precyzji) zbliżyć się do zera na odległość około
W ten sposób można (w podwójnej precyzji) zbliżyć się do zera na odległość około
<math>\displaystyle 10^{-323}</math>.
<math>10^{-323}</math>.


[[Image:MNbinarysystem3denormals.png|thumb|550px|center|Liczby denormalizowane trochę wypełniają
[[Image:MNbinarysystem3denormals.png|thumb|550px|center|Liczby denormalizowane trochę wypełniają
Linia 377: Linia 369:


Standard IEEE 754 określa także "prawidłowy" sposób realizacji działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej.
Standard IEEE 754 określa także "prawidłowy" sposób realizacji działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej.
W arytmetyce <math>\displaystyle fl_\nu</math> implementującej standard IEEE 754, działania arytmetyczne  
W arytmetyce <math>fl_\nu</math> implementującej standard IEEE 754, działania arytmetyczne  
na liczbach rzeczywistych (a raczej na ich reprezentacjach) muszą być implementowane tak, jakby działanie było
na liczbach rzeczywistych (a raczej na ich reprezentacjach) muszą być implementowane tak, jakby działanie było
wykonywane dokładnie i tylko wynik reprezentowano w zbiorze liczb maszynowych. Mamy więc
wykonywane dokładnie i tylko wynik reprezentowano w zbiorze liczb maszynowych. Mamy więc


<center><math>\displaystyle fl_\nu(x\,\Box\,y)\,=\,rd_\nu\left(\,rd_\nu(x)\,\Box\,rd_\nu(y)\,\right),
<center><math>fl_\nu(x\,\Box\,y)\,=\,rd_\nu\left(\,rd_\nu(x)\,\Box\,rd_\nu(y)\,\right)</math>,</center>
</math></center>


gdzie <math>\displaystyle \Box\in\{+,-,\times,\div\}</math>, Ogólniej, jeśli <math>\displaystyle {\cal W}_1</math> i  
gdzie <math>\Box\in\{+,-,\times,\div\}</math>, Ogólniej, jeśli <math>{\cal W}_1</math> i  
<math>\displaystyle {\cal W}_2</math> są wyrażeniami o wartościach rzeczywistych, to  
<math>{\cal W}_2</math> są wyrażeniami o wartościach rzeczywistych, to  
dla dowolnych wartości zmiennych  
dla dowolnych wartości zmiennych  


<center><math>\displaystyle fl_\nu({\cal W}_1\,\Box\,{\cal W}_2)\,=\,
<center><math>fl_\nu({\cal W}_1\,\Box\,{\cal W}_2)\,=\,
   rd_\nu\left(\,fl_\nu({\cal W}_1)\,\Box\,fl_\nu({\cal W}_2)\right).
   rd_\nu\left(\,fl_\nu({\cal W}_1)\,\Box\,fl_\nu({\cal W}_2)\right)</math></center>
</math></center>


Zwykle dla prostoty będziemy również zakładać podobną  
Zwykle dla prostoty będziemy również zakładać podobną  
Linia 398: Linia 388:
operacji arytmetycznych). I tak będziemy mieć np.  
operacji arytmetycznych). I tak będziemy mieć np.  


<center><math>\displaystyle \aligned fl_\nu\Big(\sqrt{{\cal W}}\Big) &= \left(\sqrt{fl_\nu({\cal W})}\right)
<center><math>\begin{align} fl_\nu\Big(\sqrt{{\cal W}}\Big) &= \left(\sqrt{fl_\nu({\cal W})}\right)
         (1+\beta_1),\\
         (1+\beta_1),\\
   fl_\nu(\cos({\cal W})) &= \left(\cos(fl_\nu({\cal W}))\right)(1+\beta_2),
   fl_\nu(\cos({\cal W})) &= \left(\cos(fl_\nu({\cal W}))\right)(1+\beta_2),
\endaligned</math></center>
\end{align}</math></center>


gdzie <math>\displaystyle |\epsilon_j|\le\nu</math>, oraz <math>\displaystyle \beta_j\le K_j\nu</math> i <math>\displaystyle K_j</math> są  
gdzie <math>|\epsilon_j|\le\nu</math>, oraz <math>\beta_j\le K_j\nu</math> i <math>K_j</math> są  
"niewielkimi" stąłymi.  
"niewielkimi" stąłymi.  


Przypuśćmy, że w naszym prościutkim pięciobitowym systemie spełniającym wymogi
Przypuśćmy, że w naszym prościutkim pięciobitowym systemie spełniającym wymogi
standardu IEEE 754 zechcemy wykonać mnożenie
standardu IEEE 754 zechcemy wykonać mnożenie
<center><math>\displaystyle
<center><math>
1.3 \cdot 2.4
1.3 \cdot 2.4
</math></center>
</math></center>
Linia 430: Linia 420:
3.125 --- znowu musi być zaokrąglony... ]]
3.125 --- znowu musi być zaokrąglony... ]]
[[Image:MNbinarysystem47.png|thumb|550px|center|...do najbliższej liczby maszynowej. Ostatecznie,
[[Image:MNbinarysystem47.png|thumb|550px|center|...do najbliższej liczby maszynowej. Ostatecznie,
błąd względny wyniku wynosi około <math>\displaystyle 10^{-3}</math> i jest znacznie mniejszy niż
błąd względny wyniku wynosi około <math>10^{-3}</math> i jest znacznie mniejszy niż
pesymistyczne oszacowanie (czasem osiągalne, lecz nie tym razem!) <math>\displaystyle 2^{-3}
pesymistyczne oszacowanie (czasem osiągalne, lecz nie tym razem!) <math>2^{-3}
\approx 10^{-1}</math>]]
\approx 10^{-1}</math>]]


Podobnie, jeśli <math>\displaystyle \triangle</math> jest operatorem porównania,  
Podobnie, jeśli <math>\triangle</math> jest operatorem porównania,  
<math>\displaystyle \triangle\in\{<,\le,=,\ne\}</math>, to wartością wyrażenia  
<math>\triangle\in\{<,\le,=,\ne\}</math>, to wartością wyrażenia  
logicznego <math>\displaystyle {\cal W}_1\triangle {\cal W}_2</math> w <math>\displaystyle fl_\nu</math> jest  
logicznego <math>{\cal W}_1\triangle {\cal W}_2</math> w <math>fl_\nu</math> jest  
dokładna wartość wyrażenia  
dokładna wartość wyrażenia  
<math>\displaystyle fl_\nu({\cal W}_1)\trianglefl_\nu({\cal W}_2)</math>.  
<math>fl_\nu({\cal W}_1)\triangle fl_\nu({\cal W}_2)</math>.  


Dosyć dziwnie w porównaniach zachowuje się specjalna liczba <code>NaN</code>
Dosyć dziwnie w porównaniach zachowuje się specjalna liczba <code>NaN</code>
(''not-a-number''), dla której zawsze zachodzi, że <code>NaN</code><math>\displaystyle \neq</math><code>NaN</code>.
(''not-a-number''), dla której zawsze zachodzi, że <code>NaN</code><math>\neq</math><code>NaN</code>.
Liczba <code>NaN</code> pojawia się jako wynik zabronionych operacji matematycznych,
Liczba <code>NaN</code> pojawia się jako wynik zabronionych operacji matematycznych,
np. <math>\displaystyle 0/0, \sqrt{-2},</math> <code>Inf</code> - <code>Inf</code>, itp., i także propaguje się w
np. <math>0/0, \sqrt{-2}</math>, <code>Inf</code> - <code>Inf</code>, itp., i także propaguje się w
dalszych obliczeniach.  
dalszych obliczeniach.  


Linia 457: Linia 447:


Aby wyznaczyć precyzję używanej przez nas arytmetyki możemy wykonać prosty test.
Aby wyznaczyć precyzję używanej przez nas arytmetyki możemy wykonać prosty test.
Pomyślmy, jaka jest najmniejsza dodatnia liczba <math>\displaystyle \epsilon_{ \mbox{mach} }</math>, która dodana do jedności da w
Pomyślmy, jaka jest najmniejsza dodatnia liczba <math>\epsilon_{ \mbox{mach} }</math>, która dodana do jedności da w
wyniku liczbę <strong>większą</strong> od 1.0 (liczbę <math>\displaystyle \epsilon_{ \mbox{mach} }</math> nazywa się czasem epsilonem maszynowym, <tt>macheps</tt>).
wyniku liczbę <strong>większą</strong> od 1.0 (liczbę <math>\epsilon_{ \mbox{mach} }</math> nazywa się czasem epsilonem maszynowym, <tt>macheps</tt>).
Jasne jest, że w przypadku arytmetyki IEEE 754 jest to liczba równa podwojonej
Jasne jest, że w przypadku arytmetyki IEEE 754 jest to liczba równa podwojonej
precyzji arytmetyki, <math>\displaystyle 2^{-t}</math>, gdzie <math>\displaystyle t</math> jest liczbą cyfr mantysy <math>\displaystyle f</math>. Stąd
precyzji arytmetyki, <math>2^{-t}</math>, gdzie <math>t</math> jest liczbą cyfr mantysy <math>f</math>. Stąd
dostajemy prosty algorytm wyznaczania epsilona maszynowego:
dostajemy prosty algorytm wyznaczania epsilona maszynowego:


  <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>x = 1.0;
  <Source>x = 1.0;
while ( 1.0 + x > 1.0 )
while ( 1.0 + x > 1.0 )
{
{
x = x / 2.0;
x = x / 2.0;
}
}
printf("Macheps = &#37;g", 2.0*x);
printf("Macheps = %g", 2.0*x);
}
}
</pre></div>
</Source>
   
   
Jednak, w rzeczywistości musimy być bardziej ostrożni. Implementując ten
Jednak, w rzeczywistości musimy być bardziej ostrożni. Implementując ten
algorytm w C następująco  
algorytm w C następująco  


  <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 1 */
  <Source>/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 1 */
#include <stdio.h>
#include <stdio.h>


Linia 489: Linia 479:
dt++;
dt++;
}
}
printf("Macheps (double) = &#37;g. Liczba bitów mantysy = &#37;d\n", 2*dx, dt);
printf("Macheps (double) = %g. Liczba bitów mantysy = %d\n", 2*dx, dt);
return(0);
return(0);
}
}
</pre></div>
</Source>
   
   
dostajemy wynik <strong>niezgodny</strong> z oczekiwaniami:
dostajemy wynik <strong>niezgodny</strong> z oczekiwaniami:
Linia 504: Linia 494:
wykorzystującej 80 bitów do reprezentacji liczb. Dlatego działanie  
wykorzystującej 80 bitów do reprezentacji liczb. Dlatego działanie  


  <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>1.0 + dx > 1.0
  <Source>1.0 + dx > 1.0
</pre></div>
</Source>
   
   
wykona się w arytmetyce nie podwójnej (64-bitowej), ale <strong>rozszerzonej
wykona się w arytmetyce nie podwójnej (64-bitowej), ale <strong>rozszerzonej
Linia 511: Linia 501:
typu <code>double</code>, musimy nasz program trochę zmodyfikować:
typu <code>double</code>, musimy nasz program trochę zmodyfikować:


  <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 2 */
  <Source>/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 2 */
#include <stdio.h>
#include <stdio.h>


Linia 527: Linia 517:
dt++;
dt++;
}
}
printf("Macheps (double) = &#37;g. Liczba bitów mantysy = &#37;d\n", 2*dx, dt);
printf("Macheps (double) = %g. Liczba bitów mantysy = %d\n", 2*dx, dt);
}
}
</pre></div>
</Source>
   
   
Tym razem wynik jest prawidłowy:
Tym razem wynik jest prawidłowy:
Linia 561: Linia 551:
na których oparto tę funkcję LAPACKa. Poniżej przykład zastosowania tej funkcji...  
na których oparto tę funkcję LAPACKa. Poniżej przykład zastosowania tej funkcji...  


  <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>/* Wyznaczanie epsilona maszynowego i innych charakterystyk arytmetyki podwójnej
  <Source>/* Wyznaczanie epsilona maszynowego i innych charakterystyk arytmetyki podwójnej
precyzji z wykorzystaniem funkcji DLAMCH z LAPACKa */
precyzji z wykorzystaniem funkcji DLAMCH z LAPACKa */
#include <stdio.h>
#include <stdio.h>
Linia 573: Linia 563:


CMACH = 'e';
CMACH = 'e';
printf("Epsilon maszynowy: &#37;g\n", dlamch_(&CMACH));
printf("Epsilon maszynowy: %g\n", dlamch_(&CMACH));
CMACH = 'b';
CMACH = 'b';
printf("Podstawa arytmetyki: &#37;g\n", dlamch_(&CMACH));
printf("Podstawa arytmetyki: %g\n", dlamch_(&CMACH));
CMACH = 'n';
CMACH = 'n';
printf("Liczba bitów mantysy: &#37;g\n", dlamch_(&CMACH));
printf("Liczba bitów mantysy: %g\n", dlamch_(&CMACH));
CMACH = 'u';
CMACH = 'u';
printf("Zakres: &#37;g ", dlamch_(&CMACH));
printf("Zakres: %g ", dlamch_(&CMACH));
CMACH = 'o';
CMACH = 'o';
printf("... &#37;g\n", dlamch_(&CMACH));
printf("... %g\n", dlamch_(&CMACH));
CMACH = 'r';
CMACH = 'r';
return(0);
return(0);
}
}
</pre></div>
</Source>
   
   
...i wyniki uzyskane na procesorze x86:
...i wyniki uzyskane na procesorze x86:
Linia 594: Linia 584:
Zakres: 2.22507e-308 ... 1.79769e+308
Zakres: 2.22507e-308 ... 1.79769e+308
</nowiki></div>
</nowiki></div>
 
==Wpływ błędu zaokrągleń na wyniki obliczeń. Redukcja cyfr i inne patologie==
==Wpływ błędu zaokrągleń na wyniki obliczeń. Redukcja cyfr i inne patologie==


Linia 604: Linia 594:
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">


Rozważmy banalne zadanie wyznaczenia iloczynu <math>\displaystyle N</math> liczb z tablicy <math>\displaystyle x</math>,
Rozważmy banalne zadanie wyznaczenia iloczynu <math>N</math> liczb z tablicy <math>x</math>,
<center><math>\displaystyle
<center><math>
s = x_0\cdot \cdots \cdot x_{N-1}.
s = x_0\cdot \cdots \cdot x_{N-1}</math></center>
</math></center>


W tym celu stosujemy banalny algorytm:
W tym celu stosujemy banalny algorytm:


  <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>s = 1.0;
  <Source>s = 1.0;
for (i=0; i < N; i++)
for (i=0; i < N; i++)
s *= x[i];
s *= x[i];
</pre></div>
</Source>
   
   
Sprawdźmy, jak będzie on realizowany w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. Dla
Sprawdźmy, jak będzie on realizowany w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. Dla
uproszczenia założymy, że nie wystąpiło ani zjawisko nadmiaru, ani zjawisko
uproszczenia założymy, że nie wystąpiło ani zjawisko nadmiaru, ani zjawisko
niedomiaru (w przeciwnym razie dostaniemy w wyniku, odpowiednio, <math>\displaystyle \pm</math><code>Inf</code>
niedomiaru (w przeciwnym razie dostaniemy w wyniku, odpowiednio, <math>\pm</math><code>Inf</code>
lub 0).
lub 0).


Naturalnie, zamiast dokładnych wartości <math>\displaystyle x_0, \ldots x_{N-1}</math>, będziemy mieli w
Naturalnie, zamiast dokładnych wartości <math>x_0, \ldots x_{N-1}</math>, będziemy mieli w
komputerze jedynie ich reprezentacje, <math>\displaystyle \widetilde{x}_i = rd_\nu(x_i) = x_i ( 1 +
komputerze jedynie ich reprezentacje, <math>\widetilde{x}_i = rd_\nu(x_i) = x_i ( 1 +
\delta_i)</math>, przy czym <math>\displaystyle |\delta_i| \leq \nu</math>.  
\delta_i)</math>, przy czym <math>|\delta_i| \leq \nu</math>.  


Oznaczając <math>\displaystyle \widetilde{s}_i</math> wyznaczoną numerycznie wartość iloczynu po <math>\displaystyle i</math>-tym
Oznaczając <math>\widetilde{s}_i</math> wyznaczoną numerycznie wartość iloczynu po <math>i</math>-tym
kroku pętli, mamy, że
kroku pętli, mamy, że
<center><math>\displaystyle
<center><math>
\widetilde{s}_{i+1} = fl_\nu(\widetilde{s}_i \times \widetilde{x}_i) = \widetilde{s}_i \cdot  
\widetilde{s}_{i+1} = fl_\nu(\widetilde{s}_i \times \widetilde{x}_i) = \widetilde{s}_i \cdot  
\widetilde{x}_i \cdot (1 + \epsilon_i),
\widetilde{x}_i \cdot (1 + \epsilon_i)</math>,</center>
</math></center>


gdzie znów <math>\displaystyle |\epsilon_i| \leq \nu</math>. Ostatecznie więc, wyznaczona wartość
gdzie znów <math>|\epsilon_i| \leq \nu</math>. Ostatecznie więc, wyznaczona wartość
iloczynu, <math>\displaystyle \widetilde{s}</math> spełnia
iloczynu, <math>\widetilde{s}</math> spełnia
<center><math>\displaystyle
<center><math>
\widetilde{s} = x_0\cdots x_{N-1} \cdot \Pi_{i=0}^{N-1}(1+\epsilon_i)(1+\delta_i).
\widetilde{s} = x_0\cdots x_{N-1} \cdot \Pi_{i=0}^{N-1}(1+\epsilon_i)(1+\delta_i)</math></center>
</math></center>
   
   
Ponieważ <math>\displaystyle \Pi_{i=0}^{N-1}(1+\epsilon_i) =
Ponieważ <math>\Pi_{i=0}^{N-1}(1+\epsilon_i) =
(1 + {\cal E})</math>, gdzie, z pominięciem małych wyższego rzędu, <math>\displaystyle |{\cal E}| \leq N\nu</math>, dostajemy
(1 + {\cal E})</math>, gdzie, z pominięciem małych wyższego rzędu, <math>|{\cal E}| \leq N\nu</math>, dostajemy
ostatecznie  
ostatecznie  
<center><math>\displaystyle
<center><math>
\widetilde{s} = s \cdot (1+E),
\widetilde{s} = s \cdot (1+E)</math>,</center>
</math></center>
   
   
gdzie <math>\displaystyle |E|\leq 2N\nu</math>. Ponieważ w arytmetyce podwójnej precyzji <math>\displaystyle \nu \approx
gdzie <math>|E|\leq 2N\nu</math>. Ponieważ w arytmetyce podwójnej precyzji <math>\nu \approx
10^{-16}</math>, to nawet biorąc iloczyn tysiąca (!) liczb, dostajemy wynik, którego
10^{-16}</math>, to nawet biorąc iloczyn tysiąca (!) liczb, dostajemy wynik, którego
błąd względny będzie (o ile tylko nie wystąpi nadmiar/niedomiar) bardzo mały,
błąd względny będzie (o ile tylko nie wystąpi nadmiar/niedomiar) bardzo mały,
rzędu <math>\displaystyle 10^{-13}</math>!  
rzędu <math>10^{-13}</math>!  
</div></div>
</div></div>


Linia 669: Linia 655:
Tym razem nasze zadanie jest znacznie prostsze od poprzedniego. Trzeba wyznaczyć
Tym razem nasze zadanie jest znacznie prostsze od poprzedniego. Trzeba wyznaczyć
po prostu różnicę dwóch liczb:
po prostu różnicę dwóch liczb:
<center><math>\displaystyle
<center><math>
s = a - b.
s = a - b</math></center>
</math></center>


Prowadząc analizę jak poprzednio, widzimy, że obliczona numerycznie wartość to
Prowadząc analizę jak poprzednio, widzimy, że obliczona numerycznie wartość to
<center><math>\displaystyle
<center><math>
\widetilde{s} = fl_\nu(rd_\nu(a) - rd_\nu{b}) = (a(1+\delta_a) - b(1+\delta_b))(1+\epsilon),
\widetilde{s} = fl_\nu(rd_\nu(a) - rd_\nu{b}) = (a(1+\delta_a) - b(1+\delta_b))(1+\epsilon)</math>,</center>
</math></center>


Stąd po prostych oszacowaniach
Stąd po prostych oszacowaniach


<center><math>\displaystyle
<center><math>
\left|\frac{\widetilde{s} - s}{s}\right| \leq 2\frac{|a| + |b|}{|a-b|} \cdot \nu.
\left|\frac{\widetilde{s} - s}{s}\right| \leq 2\frac{|a| + |b|}{|a-b|} \cdot \nu</math></center>
</math></center>


A więc, gdy <math>\displaystyle a\approx b</math>, to <math>\displaystyle \frac{|a| + |b|}{|a-b|} \approx \infty</math> i w
A więc, gdy <math>a\approx b</math>, to <math>\frac{|a| + |b|}{|a-b|} \approx \infty</math> i w
efekcie możemy utracić nawet <strong>wszystkie</strong> znaczące cyfry wyniku! To zjawisko
efekcie możemy utracić nawet <strong>wszystkie</strong> znaczące cyfry wyniku! To zjawisko
nosi żargonową nazwę <strong>utraty cyfr przy odejmowaniu</strong>, choć
nosi żargonową nazwę <strong>utraty cyfr przy odejmowaniu</strong>, choć
Linia 691: Linia 674:


Przy okazji zauważmy, że prowadząc identyczną analizę dla <strong>sumy</strong> dwóch liczb
Przy okazji zauważmy, że prowadząc identyczną analizę dla <strong>sumy</strong> dwóch liczb
<math>\displaystyle a+b</math>, gdzie <math>\displaystyle a</math> i <math>\displaystyle b</math> są  
<math>a+b</math>, gdzie <math>a</math> i <math>b</math> są  
<strong>tego samego znaku</strong>, dostajemy oszacowanie błędu względnego równe <math>\displaystyle 2\nu</math>,
<strong>tego samego znaku</strong>, dostajemy oszacowanie błędu względnego równe <math>2\nu</math>,
niezależnie od wartości liczbowych <math>\displaystyle a</math> i <math>\displaystyle b</math>!
niezależnie od wartości liczbowych <math>a</math> i <math>b</math>!


</div></div>
</div></div>
Linia 704: Linia 687:
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">


Niech <math>\displaystyle a,p,q>0</math>. Korzystając ze szkolenego wzoru na pierwiastki  równania  kwadratowego <math>\displaystyle ax^2 -
Niech <math>a,p,q>0</math>. Korzystając ze szkolenego wzoru na pierwiastki  równania  kwadratowego <math>ax^2 -
2px + q = 0</math>
2px + q = 0</math>
<center><math>\displaystyle
<center><math>
x_{1,2} = \frac{1}{a} (p \pm \sqrt{\Delta}),
x_{1,2} = \frac{1}{a} (p \pm \sqrt{\Delta})</math>,</center>
</math></center>


gdzie <math>\displaystyle \Delta = p^2 - qa > 0</math>, możemy natknąć się na trudności, gdy jeden z
gdzie <math>\Delta = p^2 - qa > 0</math>, możemy natknąć się na trudności, gdy jeden z
pierwiastków jest bardzo bliski zera (tzn. gdy <math>\displaystyle p \approx \sqrt{\Delta}</math>).  
pierwiastków jest bardzo bliski zera (tzn. gdy <math>p \approx \sqrt{\Delta}</math>).  


Taka sytuacja np. powstaje gdy rozważać jednostajnie opóźniony ruch pocisku
Taka sytuacja np. powstaje gdy rozważać jednostajnie opóźniony ruch pocisku
Linia 719: Linia 701:
będzie się interesował tym ostatnim przypadkiem: interesujące jest więc <strong>dokładne</strong> (bo cel leci szybko) wyznaczenie <strong>mniejszego</strong> pierwiastka.  
będzie się interesował tym ostatnim przypadkiem: interesujące jest więc <strong>dokładne</strong> (bo cel leci szybko) wyznaczenie <strong>mniejszego</strong> pierwiastka.  


Niestety, skoro <math>\displaystyle p \approx \sqrt{\Delta}</math>, to wyznaczając mniejszy pierwiastek
Niestety, skoro <math>p \approx \sqrt{\Delta}</math>, to wyznaczając mniejszy pierwiastek
<math>\displaystyle x_1</math>
<math>x_1</math>
ryzykujemy utratę cyfr przy odejmowaniu. Ale na szczęście, można to ominąć
ryzykujemy utratę cyfr przy odejmowaniu. Ale na szczęście, można to ominąć
zgodnie z często stosowaną w numeryce regułą:
zgodnie z często stosowaną w numeryce regułą:
Linia 730: Linia 712:
W naszym wypadku ratunkiem jest matematyczna transformacja problemu tak, by już
W naszym wypadku ratunkiem jest matematyczna transformacja problemu tak, by już
nie było w nim odejmowania bliskich sobie liczb. Rzeczywiście, przecież wciąż
nie było w nim odejmowania bliskich sobie liczb. Rzeczywiście, przecież wciąż
mamy dobry wzór na <strong>większy</strong> z pierwiastków, <math>\displaystyle x_2 =  \frac{1}{a} (p +
mamy dobry wzór na <strong>większy</strong> z pierwiastków, <math>x_2 =  \frac{1}{a} (p +
\sqrt{\Delta})</math>! Dokładając do tego wzór Viete'a,
\sqrt{\Delta})</math>! Dokładając do tego wzór Viete'a,


<center><math>\displaystyle
<center><math>
x_1 x_2 = \frac{q}{a},
x_1 x_2 = \frac{q}{a}</math>,</center>
</math></center>


dostajemy inny wzór na <math>\displaystyle x_1</math>, nie zawierający feralnego odejmowania. Poniżej
dostajemy inny wzór na <math>x_1</math>, nie zawierający feralnego odejmowania. Poniżej
demonstrujemy program w C, testujący jakość obu podejść.
demonstrujemy program w C, testujący jakość obu podejść.


  <div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre># include <stdio.h>
  <Source># include <stdio.h>
# include <math.h>
# include <math.h>


Linia 760: Linia 741:
delta = Delta = sqrt(p*p - q*a);
delta = Delta = sqrt(p*p - q*a);
printf("Wielomian w(x) = &#37;e x^2 - &#37;e x + &#37;e.\nDelta = &#37;e\n", a, 2*p, q, delta);
printf("Wielomian w(x) = %e x^2 - %e x + %e.\nDelta = %e\n", a, 2*p, q, delta);


/* pierwiastki liczone wzorem szkolnym, z niedokładną deltą */
/* pierwiastki liczone wzorem szkolnym, z niedokładną deltą */
Linia 779: Linia 760:


printf("\nPierwiastki z mało dokładną deltą:\n");
printf("\nPierwiastki z mało dokładną deltą:\n");
printf(" Wzór szkolny: x1  = &#37;e x2 = &#37;e\n Wzór Viete'a: x1v = &#37;e x2 = j.w.\n",  
printf(" Wzór szkolny: x1  = %e x2 = %e\n Wzór Viete'a: x1v = %e x2 = j.w.\n",  
x1,x2,x1v);
x1,x2,x1v);
printf("\nPierwiastki z dokładniejszą Deltą:\n");
printf("\nPierwiastki z dokładniejszą Deltą:\n");
printf(" Wzór szkolny: X1  = &#37;e X2 = &#37;e\n Wzór Viete'a: X1v = &#37;e X2 = j.w.\n",  
printf(" Wzór szkolny: X1  = %e X2 = %e\n Wzór Viete'a: X1v = %e X2 = j.w.\n",  
X1,X2,X1v);
X1,X2,X1v);
printf("\nWzględna zmiana wartości pierwiastka:\n");
printf("\nWzględna zmiana wartości pierwiastka:\n");
printf("  (x1 - x1v)/x1v = &#37;e\n", (x1-x1v)/x1v);
printf("  (x1 - x1v)/x1v = %e\n", (x1-x1v)/x1v);
printf("  (x1v -X1v)/X1v = &#37;e\n", (x1v-X1v)/X1v);
printf("  (x1v -X1v)/X1v = %e\n", (x1v-X1v)/X1v);
printf("  (x2 -  X2)/X2  = &#37;e\n", (x2-X2)/X2);
printf("  (x2 -  X2)/X2  = %e\n", (x2-X2)/X2);
printf("\nWartość wielomianu w wyznaczonych punktach:\n");
printf("\nWartość wielomianu w wyznaczonych punktach:\n");
printf(" w(x1)  = &#37;e\n w(x1v) = &#37;e w(X1v) = &#37;e\n w(x2)  = &#37;e\n w(X2) = &#37;e\n ",  
printf(" w(x1)  = %e\n w(x1v) = %e w(X1v) = %e\n w(x2)  = %e\n w(X2) = %e\n ",  
w(x1),w(x1v),w(X1v),w(x2),w(X2));
w(x1),w(x1v),w(X1v),w(x2),w(X2));
return(0);
return(0);
}
}
</pre></div>
</Source>
   
   
<div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>Wielomian w(x) = 2.100000e+00 x^2 - 2.200000e+00 x + 1.000000e-06.
<div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fdfdfd;"><nowiki>Wielomian w(x) = 2.100000e+00 x^2 - 2.200000e+00 x + 1.000000e-06.
Linia 831: Linia 812:
Ten obrazek już widzieliśmy na początku wykładu.
Ten obrazek już widzieliśmy na początku wykładu.


[[Image:MNwielomian4.png|thumb|550px|center|Wykres funkcji <math>\displaystyle w(x) = x^4 - 4x^3+6x^2-4x+1 =
[[Image:MNwielomian4.png|thumb|550px|center|Wykres funkcji <math>w(x) = x^4 - 4x^3+6x^2-4x+1 =
(x-1)^4</math> wyznaczony (w bardzo bliskiej okolicy zera) na dwa sposoby w arytmetyce podwójnej
(x-1)^4</math> wyznaczony (w bardzo bliskiej okolicy zera) na dwa sposoby w arytmetyce podwójnej
precyzji.]]
precyzji.]]


jak widzimy, w zależności od sposobu wyznaczenia wartości tego wielomianu, możemy dostać wyniki, których nie spodziewalibyśmy się (np. "graficznie" "wykazaliśmy", że wielomian czwartego stopnia może mieć kilkaset miejsc zerowych... co oczywiście jest wierutną bzdurą!) Teraz już rozumiemy, że przyczyną takich wyników jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu: wartości <math>\displaystyle f</math> są bliskie zera, a uzyskuje się je jako sumy dużych liczb z przeciwnymi znakami.
jak widzimy, w zależności od sposobu wyznaczenia wartości tego wielomianu, możemy dostać wyniki, których nie spodziewalibyśmy się (np. "graficznie" "wykazaliśmy", że wielomian czwartego stopnia może mieć kilkaset miejsc zerowych... co oczywiście jest wierutną bzdurą!) Teraz już rozumiemy, że przyczyną takich wyników jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu: wartości <math>f</math> są bliskie zera, a uzyskuje się je jako sumy dużych liczb z przeciwnymi znakami.
</div></div>
</div></div>



Aktualna wersja na dzień 21:48, 11 wrz 2023


Arytmetyka zmiennoprzecinkowa

<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne

Już w poprzednich ćwiczeniach mogłeś zauważyć, że niekiedy uzyskujesz wyniki niezgodne z teoretycznymi rachunkami. Twój niepokój zapewne zwiększy się, gdy przyjrzysz się kolejnym przykładom:

Przykład

Przyrzyjmy się, jak w dużym zbliżeniu wygląda wykres funkcji w(x)=x44x3+6x24x+1, której wartości zostały obliczone na komputerze PC. Wykres w (wyznaczony tym wzorem) zdaje się mieć mnóstwo różnych miejsc zerowych w okolicy x=1. Co gorsza, wygląda na to, że w wcale nie jest gładka!

Wartości funkcji w(x)=x44x3+6x24x+1 obliczone według wzoru. Na marginesie: w(x)=(x1)4. Prawdziwe wartości zaznaczone na czerwono.

Tymczasem nietrudno sprawdzić, że w ma dokładnie jedno miejsce zerowe, gdyż w(x)=(x1)4. Jeśli więc w(x) jest zadania w swojej pierwotnej postaci, metody znajdowania miejsca zerowego mogą mieć na niej poważne kłopoty (np. metoda bisekcji może wykazać, że miejsce zerowe w "na pewno" leży na prawo od x=1...)

Wykonywanie realnych obliczeń na liczbach rzeczywistych w komputerze może być źródłem wielu innych zaskoczeń.

Przykład

W komputerze,

10(1.11)1

co możesz łatwo sprawdzić:

octave:7> 10 * (1.1 -1) - 1 ans = 8.8818e-16

(Na wszelki wypadek przelicz, jaki wynik dostaniesz na swoim... kalkulatorze... Jeszcze bardziej zaskoczony?) Dlatego

W praktyce numerycznej należy wystrzegać się testów w rodzaju

if (x == 1.0) 
{
	....
}

Źródło naszego zaniepokojenia leży w przyjętym zbyt uproszczonym modelu obliczeniowym. Jest on modelem idealistycznym, tzn. zakłada, że wszystkie operacje matematyczne są wykonywane bezbłędnie. Dlatego w tym przypadku będziemy mówić o arytmetyce idealnej. W praktyce jednak, np. wykonując obliczenia na maszynie cyfrowej, operacje arytmetyczne na liczbach rzeczywistych wykonywane są z pewnym błędem. Matematycznym modelem arytmetyki maszyny cyfrowej jest arytmetyka flν (albo arytmetyka zmiennoprzecinkowa), którą teraz przypomnimy.

Niech będzie zadana liczba naturalna b (jej znaczenie wyjaśni się w następnym rozdziale). Dowolną liczbę rzeczywistą x0 można jednoznacznie przedstawić w postaci

x=s2cbm

gdzie s{1,1} jest znakiem, liczba całkowita (cb) cechą, a liczba rzeczywista m[1,2) mantysą liczby x. Zauważmy, że taki rozkład jest jednoznaczny i odpowiada przesuwaniu przecinka w rozwinięciu binarnym liczby do pierwszej cyfry znaczącej, tj. różnej od zera (stąd nazwa: reprezentacja zmiennoprzecinkowa (floating point)). Mantysa ma w ogólności nieskończenie wiele cyfr binarnych fj w swoim rozwinięciu dwójkowym,

m=1+f1+j=1fj2j=(1.f1f2f3)2

gdzie fj{0,1}. Wobec tego najczęściej nie będzie mogła być zapamiętana dokładnie w pamięci komputera, gdyż możemy przechować jedynie ograniczoną liczbę cyfr cechy i mantysy.

Reprezentacja zmiennoprzecinkowa

W komputerach osobistych mamy do czynienia z reprezentacją liczb rzeczywistych, w której do zapisania liczby używa się ściśle określonej liczby bitów t do zapisania mantysy i także określonej liczby bitów p do zapisania cechy danej liczby niezerowej x:

sc1c2cpf1f2ft

(łącznie 1+p+t bitów). Liczby zapisane przy użyciu powyższej sekwencji bitów nazywa się liczbami maszynowymi. Są to jedyne dokładnie zapisywalne w komputerze liczby rzeczywiste, pozostałe będą musiały zostać wyrażone z wykorzystaniem liczb maszynowych.

Reprezentacją zmiennoprzecinkową niezerowej liczby x będziemy nazywać liczbę rdν(x) taką, że

rdν(x)=(1)s(1+f)2cb,

gdzie f jest liczbą dwójkową postaci (0.f1ft)2, natomiast c jest liczbą naturalną postaci (c1cp)2. Na znak liczby, s, przeznaczony jest jeden bit. Wartości c i f dobiera się tak, żeby rdν(x) była tak bliska x jak to możliwe. Stałą całkowitą b dobiera się tak, by uzyskać zbalansowany zakres cechy cb (mniej więcej tyle samo wartości ujemnych i dodatnich), a zysk z korzystania z niej jest taki, że nie marnujemy dodatkowego bitu na przechowywanie znaku wykładnika potęgi dwójki cb.

Przy takim sposobie reprezentacji, jej błąd względny szacuje się przez

|rdν(x)xx|12t+1

Liczbę ν=12t+1 nazywa się precyzją arytmetyki. Jak widać, ma ma ona wpływ na to, jak wiele cyfr znaczących liczby jest reprezentowanych dokładnie. Precyzja arytmetyki zależy wyłącznie od liczby bitów przeznaczonych na reprezentację mantysy.

Ostatnią nierówność wygodnie jest zapisać w równoważny sposób jako

rdν(x)=x(1+ϵ),gdzie|ϵ|ν

Przykład

Rozważmy bardzo prościutki system, w którym zarówno na cechę, jak i mantysę, przeznaczone są jedynie po dwa bity, zatem jedna liczba maszynowa zajmuje 5 bitów. Ponieważ w konsekwencji możliwy zakres wartości c to 0,,3, rozsądne jest więc przyjęcie korekty b=1, dzięki czemu 1cb2. Z kolei możliwe wartości mantysy to

(1.00)2=1,(1.01)2=1.25,(1.10)2=1.5,(1.11)2=1.75

Wobec tego, jedyne (dodatnie) liczby maszynowe naszej pięciobitowej arytmetyki zmiennopozycyjnej to

0.500,0.625,0.750,0.8751.000,1.250,1.500,1.7502.000,2.500,3.000,3.5004.000,5.000,6.000,7.000
Liczby maszynowe: reprezentowane dokładnie w pięciobitowej arytmetyce o precyzji 22. (Przedstawiliśmy tylko liczby nieujemne)

Standard IEEE 754

Z nielicznymi egzotycznymi wyjątkami (np. Cray C90), współczesne procesory używane w komputerach osobistych lub większych, implementują IEEE 754 Floating Point Standard, który definiuje dwa zasadnicze formaty reprezentacji zmiennoprzecinkowej liczb rzeczywistych:

Typ IEEE 754 Pojedycznej precyzji Podwójnej precyzji
Nazwa typu w C float double
Liczba bitów cechy 8 11
Liczba bitów mantysy 23 52
Liczba bajtów dla typu w C 4 8
Bias (liczba b powyżej) 127 1023
Orientacyjny zakres 103810+38 1030810+308
Orientacyjna precyzja 6108 1016

(maksymalna i minimalna wartość cechy c ma specjalne znaczenie). Dodatkowo, w procesorach x86 mamy typ podwójnej rozszerzonej precyzji, który także jest zdefiniowany w IEEE 754 (dokładnie odpowiadał ówczesnym możliwościom procesora Intel 8087; procesory Intela zresztą do tej pory mają jedną z najlepszych implementacji standardu IEEE 754).

Standard IEEE 754 określa także reguły wykonywania działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej jest obecnie uaktualniany, jego nowa wersja powinna ukazać się pod koniec 2006 roku.

W Octave można łatwo podejrzeć reprezentację binarną liczby zmiennoprzecinkowej podwójnej precyzji (jest to domyślny typ numeryczny stosowany w MATLABie i Octave),

octave:9> format bit octave:10> x = -2 x = 1100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 octave:11> x = 1/4 x = 0011111111010000000000000000000000000000000000000000000000000000 octave:12> x = NaN x = 1111111111111000000000000000000000000000000000000000000000000000 octave:13> x = 0 x = 0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 octave:14> x = Inf x = 0111111111110000000000000000000000000000000000000000000000000000 octave:15> x = 0.1 x = 0011111110111001100110011001100110011001100110011001100110011010

(w MATLABie możemy zobaczyć tę samą liczbę w zapisie szestnastkowym).

Przykład: Nawet liczba 0.1 nie jest reprezentowana dokładnie!

Rozwinięcie dwójkowe liczby 0.1 jest nieskończone:

0.1=(0.0001100110011001)2

Ten banalny fakt jest bardzo często przeoczany przez programistów, a w 1991 roku doprowadził nawet do spektakularnej awarii systemu antyrakietowego Patriot. Okazało się, że --- w tajemniczy sposób --- zazwyczaj bezbłędnie trafiające w cel rakiety Patriot traciły skuteczność, gdy przez wiele godzin pozostawały w stanie gotowości.

Plik:Patriot missile launch.jpg
System rakietowy Patriot

Wyjaśnienie zagadki leżało na styku pomiędzy hardware a software rakiety. Jak zbadano, w celu pomiaru czasu, zliczano kolejne tyknięcia zegara rakiety, które następowały dokładnie co 0.1 sekundy. Następnie, w celu wyznaczenia prawdziwego czasu, mnożono liczbę tyknięć zegara przez 0.1 (które właśnie było niedokładnie reprezentowane). Gdy cykli zegara było bardzo dużo, błąd bezwzględny wyznaczenia czasu stawał się na tyle poważny, że uniemożliwiał precyzyjne wyznaczenie parametrów toru lotu nieprzyjacielskiego obiektu!

Na marginesie zauważmy, że np. liczba 0.125 jest reprezentowana dokładnie w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (dlaczego?) i nie powodowałaby już tego problemu. Podobnie dawałoby się uniknąć problemu, działając wyłącznie na różnicach liczby tyknięć...

Więcej informacji o najróżniejszych katastrofach spowodowanych błędami w programowaniu można przeczytać na stronach Thomasa Huckle.

Uwaga

Nie wszystkie maszyny liczące wykorzystują reprezentację dwójkową. Kiedyś zdarzały się komputery reprezentujące liczby w postaci

x=sβcm,

gdzie β=8 lub 16, a nawet 3 (sic!). Do dzisiaj, w podręcznych kalkulatorach najczęściej spotykaną podstawą reprezentacji liczb jest β=10.

Uwaga

Producenci niektórych procesorów świadomie rezygnują z pełnej implementacji IEEE 754 dla zwiększenia szybkości działania, niestety czasem kosztem dokładności wyniku. Tak dawno temu było w procesorach Cray; tak też działają niektóre instrukcje wektorowe (z tzw. zestawu 3DNow!) w procesorach AMD, które np. wynik dzielenia wektorowego zwracają z precyzją tylko 14 bitów mantysy. Procesor IBM Cell (stosowany w Sony Playstation 3), choć pod wieloma względami zgodny z IEEE 754, również nie w pełni implementuje ten standard.

Nadmiar i niedomiar

W maszynie cyfrowej cecha c liczby rzeczywistej nie może oczywiście mieć dowolnie dużej wartości bezwzględnej, |c|cmax, dlatego nie wszystkie liczby rzeczywiste są w ogóle reprezentowalne. Powoduje to powstanie zjawiska nadmiaru gdy dla liczby xc>cmax, oraz zjawiska niedomiaru gdy c<cmin. W pierwszym przypadku liczba jest tak duża (co do modułu), że nie zawiera się w przedziale liczb reprezentowalnych, a w drugim jest tak mała, że musi być reprentowana przez zero, przy czym błąd względny reprezentacji wynosi wtedy 1 a nie ν.

Próżnia wokół zera (na przykładzie 5-bitowej arytmetyki)

Arytmetyka IEEE 754 przyjmuje, że liczby dla których następuje overflow są reprezentowane przez specjalną wartość Inf (nieskończoność, ze znakiem), która propaguje się w obliczeniach zgodnie z powszechnie przyjętymi regułami, np. 1+Inf daje Inf, 1/Inf daje 0, Inf-Inf daje NaN, itd.

Wszystkie liczby większe od największej zapisywalnej liczby są reprezentowane przez Inf (na przykładzie 5-bitowej arytmetyki)

W dalszych rozważaniach zjawiska nadmiaru i niedomiaru będziemy dla uproszczenia zaniedbywać, jednak nie zawsze jest to uzasadnione, o czym niech świadczy poniższy przykład.

Przykład: Wyznaczanie normy euklidesowej wektora

Jedną z najczęściej wykonywanych operacji na wektorze x=(x1,,xn)TRn jest obliczenie jego normy euklidesowej,

||x||2=x12+xn2

Jak widać, możemy tu łatwo zetknąć się ze zjawiskiem zarówno niedomiaru, jak i nadmiaru, gdyż może się na przykład tak złożyć, że mimo iż ||x||2 jest reprezentowana, to x12 już nie (np. w arytmetyce podwójnej precyzji x1=10200 i x2=1).

Łatwym wyjściem z tej sytuacji jest wstępna normalizacja danych tak, by wszystkie nie były większe od 1: niech M=max{|xi|:i=1,,n} i wtedy

||x||2=x12+xn2=M(x1M)2++(x1M)2

i teraz suma pod pierwiastkiem jest zawsze pomiędzy 1 a N. Wadą omówionego rozwiązania jest to, że wymaga ono dwukrotnego przejrzenia całego wektora (raz, by znaleźć M, drugi raz --- by policzyć sumę. Na szczęście można go zmodyfikować tak, by działał w jednym przebiegu. Zupełnie inny algorytm, w którym --- ciekawostka! --- w ogóle nie oblicza się ani kwadratów, ani pierwiastków, podali Moler i Morrison. Jak można sprawdzić, ich metoda opierała się w istocie na sprowadzeniu zadania do pewnego równania nieliniowego i zastosowaniu szybkozbieżnej iteracji.

Liczby denormalizowane

Wymaganie, że mantysa jest postaci 1+f, f0, powoduje, że wokół zera pojawia się coś w rodzaju próżni. Formalnie, liczby mniejsze niż 211023 powinny być reprezentowane przez 0, lecz zazwyczaj zamiast tego

octave:16> format bit octave:17> x = 2^(-1022) x = 0000000000010000000000000000000000000000000000000000000000000000 octave:18> x = 2^(-1023) x = 0000000000001000000000000000000000000000000000000000000000000000 octave:19> x = 2^(-1028) x = 0000000000000000010000000000000000000000000000000000000000000000

W ten sposób można (w podwójnej precyzji) zbliżyć się do zera na odległość około 10323.

Liczby denormalizowane trochę wypełniają próżnię wokół zera

Działania w arytmetyce zmiennoprzecinkowej

Standard IEEE 754 określa także "prawidłowy" sposób realizacji działań arytmetycznych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. W arytmetyce flν implementującej standard IEEE 754, działania arytmetyczne na liczbach rzeczywistych (a raczej na ich reprezentacjach) muszą być implementowane tak, jakby działanie było wykonywane dokładnie i tylko wynik reprezentowano w zbiorze liczb maszynowych. Mamy więc

flν(xy)=rdν(rdν(x)rdν(y)),

gdzie {+,,×,÷}, Ogólniej, jeśli 𝒲1 i 𝒲2 są wyrażeniami o wartościach rzeczywistych, to dla dowolnych wartości zmiennych

flν(𝒲1𝒲2)=rdν(flν(𝒲1)flν(𝒲2))

Zwykle dla prostoty będziemy również zakładać podobną zależność dla niektórych funkcji standardowych, o ile należą one do zbioru operacji elementarnych (chociaż w rzeczywistości są one obliczane przez procedury używające czterech podstawowych operacji arytmetycznych). I tak będziemy mieć np.

flν(𝒲)=(flν(𝒲))(1+β1),flν(cos(𝒲))=(cos(flν(𝒲)))(1+β2),

gdzie |ϵj|ν, oraz βjKjν i Kj są "niewielkimi" stąłymi.

Przypuśćmy, że w naszym prościutkim pięciobitowym systemie spełniającym wymogi standardu IEEE 754 zechcemy wykonać mnożenie

1.32.4

Poniżej możemy przekonać się, jak będzie ono przebiegać (na przykładzie 5-bitowej arytmetyki).

Mnożenie dwóch liczb rzeczywistych (na przykładzie 5-bitowej arytmetyki)

Liczba 1.3 nie jest dokładnie reprezentowalna w naszym systemie
Jej reprezentacja to najbliższa jej liczba maszynowa --- 1.25
Również drugi czynnik, 2.4, nie jest liczbą maszynową
A więc jego reprezentacją będzie znów najbliższa mu liczba maszynowa.
Mnożenie odbywa się już na reprezentacjach obu czynników
Wynik dokładnego mnożenia tych liczb maszynowych to 3.125 --- znowu musi być zaokrąglony...
...do najbliższej liczby maszynowej. Ostatecznie, błąd względny wyniku wynosi około 103 i jest znacznie mniejszy niż pesymistyczne oszacowanie (czasem osiągalne, lecz nie tym razem!) 23101

Podobnie, jeśli jest operatorem porównania, {<,,=,}, to wartością wyrażenia logicznego 𝒲1𝒲2 w flν jest dokładna wartość wyrażenia flν(𝒲1)flν(𝒲2).

Dosyć dziwnie w porównaniach zachowuje się specjalna liczba NaN (not-a-number), dla której zawsze zachodzi, że NaNNaN. Liczba NaN pojawia się jako wynik zabronionych operacji matematycznych, np. 0/0,2, Inf - Inf, itp., i także propaguje się w dalszych obliczeniach.

Standard IEEE 754 nie gwarantuje, że działania arytmetyczne będą łączne, co widać na poniższym przykładzie:

octave:9> 7.1 - (7+0.1) ans = 0 octave:10> (7.1 - 7) - 0.1 ans = -3.6082e-16

Praktyczne wyznaczanie precyzji arytmetyki

Aby wyznaczyć precyzję używanej przez nas arytmetyki możemy wykonać prosty test. Pomyślmy, jaka jest najmniejsza dodatnia liczba ϵmach, która dodana do jedności da w wyniku liczbę większą od 1.0 (liczbę ϵmach nazywa się czasem epsilonem maszynowym, macheps). Jasne jest, że w przypadku arytmetyki IEEE 754 jest to liczba równa podwojonej precyzji arytmetyki, 2t, gdzie t jest liczbą cyfr mantysy f. Stąd dostajemy prosty algorytm wyznaczania epsilona maszynowego:

x = 1.0;
while ( 1.0 + x > 1.0 )
{
	x = x / 2.0;
}
printf("Macheps = %g", 2.0*x);
}

Jednak, w rzeczywistości musimy być bardziej ostrożni. Implementując ten algorytm w C następująco

/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 1 */
#include <stdio.h>

int main(void)
{
	int dt;
	double dx;

	dt = 0; dx = 1.0;
	while(1.0 + dx > 1.0) 
	{
		dx *= 0.5;
		dt++;
	}
	printf("Macheps (double) = %g. Liczba bitów mantysy = %d\n", 2*dx, dt);
	return(0);
}

dostajemy wynik niezgodny z oczekiwaniami:

Macheps = 1.0842e-19. Liczba bitów mantysy = 64.

Wynika to stąd, że w C obliczenia wykonują się zawsze z maksymalną możliwą precyzją. W procesorach x86 jest to precyzja arytmetyki extended double precision, wykorzystującej 80 bitów do reprezentacji liczb. Dlatego działanie

1.0 + dx > 1.0

wykona się w arytmetyce nie podwójnej (64-bitowej), ale rozszerzonej podwójnej precyzji. Aby sprawić, by działanie zostało wykonane z wykorzystaniem typu double, musimy nasz program trochę zmodyfikować:

/* Wyznaczanie epsilona maszynowego, wersja 2 */
#include <stdio.h>

int main(void)
{
	int dt;
	double dx, dxp1;
	
	dt = 0; dx = 1.0; dxp1 = 2.0;
	while(dxp1 > 1.0) 
	{
		dx *= 0.5;
		dxp1 = 1.0 + dx; /* tym razem wynik działania zostanie zapisany
				do zmiennej typu double */
		dt++;
	}
	printf("Macheps (double) = %g. Liczba bitów mantysy = %d\n", 2*dx, dt);
}

Tym razem wynik jest prawidłowy:

Macheps = 2.22045e-16. Liczba bitów mantysy = 53

Ćwiczenie

Sprawdź, jak zmienią się wyniki, gdy wykorzystasz w swoim programie (zarówno w wersji 1, jak w wersji 2) opcje kompilacji:

  • gcc -O3
  • gcc -ffast-math
  • gcc -O3 -ffast-math

Spróbuj objaśnić te wyniki, wspomagając się ewentualnie dokumentacją kompilatora.

Biblioteka LAPACK daje gotową funkcję, DLAMCH (dla liczb podwójnej precyzji) i SLAMCH (dla pojedynczej precyzji), pozwalającą stwierdzić eksperymentalnie, jakie są parametry używanej arytmetyki, m.in. zakres liczb reprezentowalnych, w jakim systemie reprezentowana jest mantysa, oraz oczywiście precyzję arytmetyki i liczbę cyfr mantysy. Polecamy analizę kodu źródłowego LAPACK/dlamch1.f oraz lekturę prac

  • Malcolm M. A. (1972) Algorithms to reveal properties of floating-point arithmetic. Comms. of the ACM, 15, 949-951.
  • Gentleman W. M. and Marovich S. B. (1974) More on algorithms that reveal properties of floating point arithmetic units. Comms. of the ACM, 17, 276-277.

na których oparto tę funkcję LAPACKa. Poniżej przykład zastosowania tej funkcji...

/* Wyznaczanie epsilona maszynowego i innych charakterystyk arytmetyki podwójnej
precyzji z wykorzystaniem funkcji DLAMCH z LAPACKa */
#include <stdio.h>
#include <math.h>

double dlamch_(char *CMACH); /* funkcja DLAMCH z LAPACKa */

int main(void)
{
char CMACH;

	CMACH = 'e';
	printf("Epsilon maszynowy: %g\n", dlamch_(&CMACH));
	CMACH = 'b';
	printf("Podstawa arytmetyki: %g\n", dlamch_(&CMACH));
	CMACH = 'n';
	printf("Liczba bitów mantysy: %g\n", dlamch_(&CMACH));
	CMACH = 'u';
	printf("Zakres: %g ", dlamch_(&CMACH));
	CMACH = 'o';
	printf("... %g\n", dlamch_(&CMACH));
	CMACH = 'r';
	return(0);
}

...i wyniki uzyskane na procesorze x86:

Epsilon maszynowy: 2.22045e-16 Podstawa arytmetyki: 2 Liczba bitów mantysy: 53 Zakres: 2.22507e-308 ... 1.79769e+308

Wpływ błędu zaokrągleń na wyniki obliczeń. Redukcja cyfr i inne patologie

Korzystając z wprowadzonego powyżej modelu arytmetyki zmiennoprzecinkowej możemy spróbować uchwycić --- na drodze teoretycznych rozważań --- wpływ błędu reprezentacji i błędu zaokrągleń na wynik konkretnego algorytmu.

Przykład

Rozważmy banalne zadanie wyznaczenia iloczynu N liczb z tablicy x,

s=x0xN1

W tym celu stosujemy banalny algorytm:

s = 1.0;
for (i=0; i < N; i++)
	s *= x[i];

Sprawdźmy, jak będzie on realizowany w arytmetyce zmiennoprzecinkowej. Dla uproszczenia założymy, że nie wystąpiło ani zjawisko nadmiaru, ani zjawisko niedomiaru (w przeciwnym razie dostaniemy w wyniku, odpowiednio, ±Inf lub 0).

Naturalnie, zamiast dokładnych wartości x0,xN1, będziemy mieli w komputerze jedynie ich reprezentacje, x~i=rdν(xi)=xi(1+δi), przy czym |δi|ν.

Oznaczając s~i wyznaczoną numerycznie wartość iloczynu po i-tym kroku pętli, mamy, że

s~i+1=flν(s~i×x~i)=s~ix~i(1+ϵi),

gdzie znów |ϵi|ν. Ostatecznie więc, wyznaczona wartość iloczynu, s~ spełnia

s~=x0xN1Πi=0N1(1+ϵi)(1+δi)

Ponieważ Πi=0N1(1+ϵi)=(1+), gdzie, z pominięciem małych wyższego rzędu, ||Nν, dostajemy ostatecznie

s~=s(1+E),

gdzie |E|2Nν. Ponieważ w arytmetyce podwójnej precyzji ν1016, to nawet biorąc iloczyn tysiąca (!) liczb, dostajemy wynik, którego błąd względny będzie (o ile tylko nie wystąpi nadmiar/niedomiar) bardzo mały, rzędu 1013!

Powyższe rozumowanie, a także intuicja często wyrażana przez osoby postronne, prowadzi do przypuszczenia, że:

"Duży błąd względny wyniku jest możliwy dopiero po kumulacji błędów zaokrągleń po przeprowadzeniu bardzo wielu działań arytmetycznych."

Jednak to jest to całkowicie fałszywy pogląd, o czym świadczy kolejny, bardzo znamienny przykład.

Przykład: Redukcja cyfr przy odejmowaniu

Tym razem nasze zadanie jest znacznie prostsze od poprzedniego. Trzeba wyznaczyć po prostu różnicę dwóch liczb:

s=ab

Prowadząc analizę jak poprzednio, widzimy, że obliczona numerycznie wartość to

s~=flν(rdν(a)rdνb)=(a(1+δa)b(1+δb))(1+ϵ),

Stąd po prostych oszacowaniach

|s~ss|2|a|+|b||ab|ν

A więc, gdy ab, to |a|+|b||ab| i w efekcie możemy utracić nawet wszystkie znaczące cyfry wyniku! To zjawisko nosi żargonową nazwę utraty cyfr przy odejmowaniu, choć precyzyjnie powinno się mówić o "zmniejszeniu liczby dokładnych cyfr znaczących wyniku przy odejmowaniu dwóch bardzo bliskich sobie liczb".

Przy okazji zauważmy, że prowadząc identyczną analizę dla sumy dwóch liczb a+b, gdzie a i btego samego znaku, dostajemy oszacowanie błędu względnego równe 2ν, niezależnie od wartości liczbowych a i b!

Skutki zjawiska redukcji cyfr przy odejmowaniu mogą być dramatyczne i ujawnić się w nadspodziewanie elementarnych sytuacjach.

Przykład: Numeryczne kłopoty z wyznaczaniem pierwiastków trójmianu kwadratowego

Niech a,p,q>0. Korzystając ze szkolenego wzoru na pierwiastki równania kwadratowego ax22px+q=0

x1,2=1a(p±Δ),

gdzie Δ=p2qa>0, możemy natknąć się na trudności, gdy jeden z pierwiastków jest bardzo bliski zera (tzn. gdy pΔ).

Taka sytuacja np. powstaje gdy rozważać jednostajnie opóźniony ruch pocisku wystrzelonego z działka przeciwlotniczego do celu lecącego na małej wysokości. Czas trafienia w cel jest --- przy pominięciu oporu powietrza --- rozwiązaniem równania kwadratowego, przy czym czas krótki odpowiada bezpośredniemu trafieniu w cel, a czas długi --- wystrzeleniu pocisku z wyprzedzeniem wysoko w górę i poczekaniu, aż spadając trafi w cel od góry. Oczywiście, żaden artylerzysta nie będzie się interesował tym ostatnim przypadkiem: interesujące jest więc dokładne (bo cel leci szybko) wyznaczenie mniejszego pierwiastka.

Niestety, skoro pΔ, to wyznaczając mniejszy pierwiastek x1 ryzykujemy utratę cyfr przy odejmowaniu. Ale na szczęście, można to ominąć zgodnie z często stosowaną w numeryce regułą:

Jeśli problem jest trudny --- najlepiej zmienić problem!

W naszym wypadku ratunkiem jest matematyczna transformacja problemu tak, by już nie było w nim odejmowania bliskich sobie liczb. Rzeczywiście, przecież wciąż mamy dobry wzór na większy z pierwiastków, x2=1a(p+Δ)! Dokładając do tego wzór Viete'a,

x1x2=qa,

dostajemy inny wzór na x1, nie zawierający feralnego odejmowania. Poniżej demonstrujemy program w C, testujący jakość obu podejść.

# include <stdio.h>
# include <math.h>

/* w(x) = ax^2 - 2px + q = 0  */
/* delta = 4(p^2 - qa) */

double const a = 2.1, q = 1e-6, p=1.1;

double w(double x) /* wartość wielomianu w punkcie x */
{
	return(a*x*x - 2.0*p*x + q);
}

int main(void)
{
	double x1, x2, x1v, X1, X1v, X2;
	double Delta; /* wartość Delty liczymy w podwójnej   precyzji */
	float  delta; /* wartość delty liczymy w pojedynczej precyzji */
		
	delta = Delta = sqrt(p*p - q*a);
	printf("Wielomian w(x) = %e x^2 - %e x + %e.\nDelta = %e\n", a, 2*p, q, delta);

	/* pierwiastki liczone wzorem szkolnym, z niedokładną deltą */
	x1 = (p - delta)/a;
	x2 = (p + delta)/a;
	
	/* mniejszy pierwiatek, liczony z mało dokładną deltą, ale lepszym
	wzorem: Viete'a */
	x1v = (q/a)/x2;
	
	/* pierwiastki liczone wzorem szkolnym, z dokładniejszą Deltą */
	X1 = (p - Delta)/a;
	X2 = (p + Delta)/a;
	
	/* mniejszy pierwiatek, liczony z dokładniejszą Deltą, ale lepszym
	wzorem: Viete'a */
	X1v = (q/a)/X2;

	printf("\nPierwiastki z mało dokładną deltą:\n");
	printf(" Wzór szkolny: x1  = %e x2 = %e\n Wzór Viete'a: x1v = %e x2 = j.w.\n", 
	x1,x2,x1v);
	printf("\nPierwiastki z dokładniejszą Deltą:\n");
	printf(" Wzór szkolny: X1  = %e X2 = %e\n Wzór Viete'a: X1v = %e X2 = j.w.\n", 
	X1,X2,X1v);
	printf("\nWzględna zmiana wartości pierwiastka:\n");
	printf("   (x1 - x1v)/x1v = %e\n", (x1-x1v)/x1v);
	printf("   (x1v -X1v)/X1v = %e\n", (x1v-X1v)/X1v);
	printf("   (x2 -  X2)/X2  = %e\n", (x2-X2)/X2);
	
	printf("\nWartość wielomianu w wyznaczonych punktach:\n");
	printf(" w(x1)  = %e\n w(x1v) = %e w(X1v) = %e\n w(x2)  = %e\n w(X2) = %e\n ", 
		w(x1),w(x1v),w(X1v),w(x2),w(X2));
	
	return(0);
}
Wielomian w(x) = 2.100000e+00 x^2 - 2.200000e+00 x + 1.000000e-06. Delta = 1.099999e+00 Pierwiastki z mało dokładną deltą: Wzór szkolny: x1 = 4.427774e-07 x2 = 1.047619e+00 Wzór Viete'a: x1v = 4.545456e-07 x2 = j.w. Pierwiastki z dokładniejszą Deltą: Wzór szkolny: X1 = 4.545457e-07 X2 = 1.047619e+00 Wzór Viete'a: X1v = 4.545457e-07 X2 = j.w. Względna zmiana wartości pierwiastka: (x1 - x1v) / x1v = -2.589022e-02 (x1v -X1v) / X1v = -1.123337e-08 (x2 - X2) / X2 = 1.123337e-08 Wartość wielomianu w wyznaczonych punktach: w(x1) = 2.589022e-08 w(x1v) = 1.123337e-14, w(X1v) = -3.194985e-23 w(x2) = 2.589022e-08 w(X2) = -1.357688e-17

Jak więc widzimy, nawet z niezbyt dokładnie wyznaczoną deltą, mniejszy pierwiastek jesteśmy w stanie wyznaczyć bardzo precyzyjnie --- o ile tylko unikniemy redukcji cyfr przy odejmowaniu.

Przykład: Fałszywe powiększenie

Ten obrazek już widzieliśmy na początku wykładu.

Wykres funkcji w(x)=x44x3+6x24x+1=(x1)4 wyznaczony (w bardzo bliskiej okolicy zera) na dwa sposoby w arytmetyce podwójnej precyzji.

jak widzimy, w zależności od sposobu wyznaczenia wartości tego wielomianu, możemy dostać wyniki, których nie spodziewalibyśmy się (np. "graficznie" "wykazaliśmy", że wielomian czwartego stopnia może mieć kilkaset miejsc zerowych... co oczywiście jest wierutną bzdurą!) Teraz już rozumiemy, że przyczyną takich wyników jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu: wartości f są bliskie zera, a uzyskuje się je jako sumy dużych liczb z przeciwnymi znakami.

O pakietach obliczeń symbolicznych

Czasem możemy spotkać się z twierdzeniem, że nie warto zawracać sobie głowy metodami numerycznymi, gdyż są dostępne pakiety obliczeń symbolicznych (Maple, Mathematica, MuPAD, Maxima), które potrafią "wszystko" "policzyć z dowolną precyzją".

To oczywiście też nie jest do końca prawdą. Precyzja, o której mowa, jest jedynie precyzją używanej arytmetyki (rzeczywiście, softwarowo można emulować dowolną precyzję), ale dokładność wyniku nie może być w nich a priori zadana. Wiele bowiem może zależeć od właściwości samego zadania obliczeniowego, o czym mówimy w następnej części wykładu. Na razie prosty przykład:

Przykład: Co oznacza precyzja w pakietach symbolicznych

Oto fragment sesji pakietu obliczeń symbolicznych MUPAD:

>> ((4/3)*3 - 3) - 1 0 >> DIGITS := 10 10 >> ((4/3.0)*3 - 3) - 1 -2.168404345e-19 >> subs(((4/a)*3 - 3) - 1, a = 3.0) -4.33680869e-19 >> subs(((4/a)*3 - 3) - 1, a = 3) 0

Najpierw wyznaczona została wartość wyrażenia algebraicznego, przy użyciu rachunków symbolicznych --- oczywiście, system bez trudu stwierdził, że to wyrażenie upraszcza się do zera.

Następnie zażądaliśmy, by DIGITS --- parametr sterujący "liczbą cyfr znaczących dla liczb zmiennoprzecinkowych", jak to określa manual MUPADa --- przyjął wartość równą 10.

Wymuszając (przez wpisanie 3.0, zamiast 3) stosowanie w obliczeniach arytmetyki zmiennoprzecinkowej w miejsce rachunków symbolicznych dostajemy wynik, który nie ma ani jednej cyfry znaczącej dokładnej. Z drugiej strony, widzimy także, iż faktycznie stosowana precyzja obliczeń jest znacznie większa i wynosi około 19 cyfr znaczących, chociaż żądaliśmy jedynie 10...

Jak wynika z powyższego, w praktyce pakiety symboliczne stosują znacznie większą niż żądana precyzję obliczeń, by ustrzec się najbardziej typowych patologii. I faktycznie, zazwyczaj taka strategia (choć kosztowna) jest satysfakcjonująca!

Literatura

W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj rozdział 2 w

  • D. Kincaid, W. Cheney Analiza numeryczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X.

Znacznie więcej szczegółów podaje

  • M. Overton, Numerical Computing with IEEE Floating Point Arithmetic, SIAM, 2001.