Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 13: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 21: | Linia 21: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Najpierw musimy odgadnąć asercję, którą można wpisać pomiędzy początkowe przypisania a pętlę: | Najpierw musimy odgadnąć asercję, którą można wpisać pomiędzy początkowe przypisania a pętlę: | ||
Linia 62: | Linia 64: | ||
Naszym zadaniem jest teraz odkrycie niezmiennika <math>N</math> takiego, że zachodzą poniższe dwie implikacje: | Naszym zadaniem jest teraz odkrycie niezmiennika <math>N</math> takiego, że zachodzą poniższe dwie implikacje: | ||
* <math> n \geq 0 \land x = 1 \land y = 0 \, \implies \, N</math> | * <math>n \geq 0 \land x = 1 \land y = 0 \, \implies \, N</math> | ||
* <math>N \land x > n \, \implies \, y=\frac{n{\cdot}(n+1)}{2}</math> | * <math>N \land x > n \, \implies \, y=\frac{n{\cdot}(n+1)}{2}</math> | ||
Linia 174: | Linia 176: | ||
<math> | <math> | ||
N \, \equiv \, y = 1{+}2{+}\ldots{+}(x{-}1) \land x \leq n{+}1 | N \, \equiv \, y = 1{+}2{+}\ldots{+}(x{-}1) \land x \leq n{+}1</math> | ||
</math> | |||
'''Pytanie:''' dlaczego nie potrzebowaliśmy warunku <math>x \geq 0</math>? Jak będzie działał nasz program, jeśli zmienną x zainicjujemy wartością ujemną (zamiast x := 1), np. x := -2, y := 3? | '''Pytanie:''' dlaczego nie potrzebowaliśmy warunku <math>x \geq 0</math>? Jak będzie działał nasz program, jeśli zmienną x zainicjujemy wartością ujemną (zamiast x := 1), np. x := -2, y := 3? | ||
Linia 257: | Linia 258: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 276: | Linia 276: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
<math> | <math> | ||
Linia 295: | Linia 297: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 316: | Linia 318: | ||
Wyrażenie odd(q) ma wartość <math>\mathbf{true}</math> wtedy i tylko wtedy, gdy q jest nieparzyste. | Wyrażenie odd(q) ma wartość <math>\mathbf{true}</math> wtedy i tylko wtedy, gdy q jest nieparzyste. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Jako niezmiennik pętli przyjmijmy <math>N \, \equiv \, z {\cdot} p^q = x^y</math>. Oto odpowiednie anotacje naszego programu: | Jako niezmiennik pętli przyjmijmy <math>N \, \equiv \, z {\cdot} p^q = x^y</math>. Oto odpowiednie anotacje naszego programu: | ||
Linia 411: | Linia 415: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 420: | Linia 423: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
<math>\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b</math> zachowuje się tak samo jak <math>I; \mathbf{while}\, \neg b \,\mathbf{do}\, I</math>. | <math>\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b</math> zachowuje się tak samo jak <math>I; \mathbf{while}\, \neg b \,\mathbf{do}\, I</math>. | ||
Linia 465: | Linia 469: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
== Zadania domowe == | == Zadania domowe == | ||
Linia 473: | Linia 475: | ||
{{cwiczenie|1|cw1.dom| | {{cwiczenie|1|cw1.dom| | ||
Wyprowadź ostatnią regułę dla pętli <math>\mathbf{repeat}\ | Wyprowadź ostatnią regułę dla pętli <math>\mathbf{repeat}\ </math>, z pierwszej reguły. | ||
}} | }} | ||
Linia 479: | Linia 481: | ||
{{cwiczenie|2|cw2.dom| | {{cwiczenie|2|cw2.dom| | ||
Napisz program obliczający | Napisz program obliczający największy wspólny dzielnik dwóch liczb i przeprowadź dowód poprawności częściowej. | ||
}} | }} | ||
Aktualna wersja na dzień 22:18, 11 wrz 2023
Zawartość
Poprawność częściowa prostych programów w języku TINY.
Poprawność częściowa
Ćwiczenie 1
Przeprowadź dowód poprawności częściowej poniższego programu:
x := 1; y := 0; while x <= n do y := y + x; x := x + 1
Rozwiązanie
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższe reguły:
Rozwiązanie
Ćwiczenie 3 (potęgowanie binarne)
Dowiedź poprawności częściowej poniższego programu:
z := 1; p := x; q := y; while q <> 0 do if odd(q) then z := z * p; q := q div 2; p := p * p
Wyrażenie odd(q) ma wartość wtedy i tylko wtedy, gdy q jest nieparzyste.
Rozwiązanie
Ćwiczenie 4
Zaproponuj regułę dla instrukcji .
Rozwiązanie
Zadania domowe
Ćwiczenie 1
Wyprowadź ostatnią regułę dla pętli , z pierwszej reguły.
Ćwiczenie 2
Napisz program obliczający największy wspólny dzielnik dwóch liczb i przeprowadź dowód poprawności częściowej.
Ćwiczenie 3
Przeprowadź dowód poprawności częściowej:
a = 1; b := 1; y := 1; while y <= x do y := y + 3*a + 3*b + 1; a = a + 2*b + 1; b := b + 1;
Wskazówka