Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 2: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
||
(Nie pokazano 5 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 22: | Linia 22: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Przypomnijmy składnię wyrażeń boolowskich i arytmetycznych: | Przypomnijmy składnię wyrażeń boolowskich i arytmetycznych: | ||
Linia 61: | Linia 61: | ||
<math> | <math> | ||
e, s \,\Longrightarrow | e, s \,\Longrightarrow, e', s | ||
</math> | </math> | ||
Linia 67: | Linia 67: | ||
<math> | <math> | ||
b, s \,\Longrightarrow | b, s \,\Longrightarrow, b', s | ||
</math> | </math> | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
<math> | <math> | ||
e, s \,\Longrightarrow | e, s \,\Longrightarrow, n | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\mbox{ oraz } | \mbox{ oraz } | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
b, s \,\Longrightarrow | b, s \,\Longrightarrow, l | ||
</math> | </math> | ||
gdzie <math>n \in</math> jest liczbą całkowitą, <math>n \in \mathbf{Num}</math>, a <math>l \in \mathbf{Bool} = \{ \mathbf{true}, \mathbf{false} \}</math>. | gdzie <math>n \in</math> jest liczbą całkowitą, <math>n \in \mathbf{Num}</math>, a <math>l \in \mathbf{Bool} = \{ \mathbf{true}, \mathbf{false} \}</math>. | ||
Linia 94: | Linia 94: | ||
<math> | <math> | ||
l, s \,\Longrightarrow | l, s \,\Longrightarrow, l | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
n, s \,\Longrightarrow | n, s \,\Longrightarrow, n</math> | ||
</math> | |||
Podobnie jak poprzednio, zakładamy tutaj dla wygody, że <math>\mathbf{Num} \subseteq \mathbf{Exp}</math> oraz <math>\mathbf{Bool} \subseteq \mathbf{BExp}</math>. | Podobnie jak poprzednio, zakładamy tutaj dla wygody, że <math>\mathbf{Num} \subseteq \mathbf{Exp}</math> oraz <math>\mathbf{Bool} \subseteq \mathbf{BExp}</math>. | ||
Linia 106: | Linia 105: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{b_1, s \,\Longrightarrow | \frac{b_1, s \,\Longrightarrow, b'_1, s} | ||
{b_1 \land b_2, s \,\Longrightarrow | {b_1 \land b_2, s \,\Longrightarrow, b'_1 \land b_2, s} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{b_2, s \,\Longrightarrow | \frac{b_2, s \,\Longrightarrow, b'_2, s} | ||
{l_1 \land b_2, s \,\Longrightarrow | {l_1 \land b_2, s \,\Longrightarrow, l_1 \land b_2, s} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
l_1 \land l_2, s \,\Longrightarrow | l_1 \land l_2, s \,\Longrightarrow, l, s | ||
\mbox{ o ile } l = l_1 \land l_2 | \mbox{ o ile } l = l_1 \land l_2 | ||
</math> | </math> | ||
Linia 120: | Linia 119: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{b_1, s \,\Longrightarrow | \frac{b_1, s \,\Longrightarrow, b'_1, s} | ||
{b_1 \land b_2, s \,\Longrightarrow | {b_1 \land b_2, s \,\Longrightarrow, b'_1 \land b_2, s} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\mathbf{false} \land b_2, s \,\Longrightarrow | \mathbf{false} \land b_2, s \,\Longrightarrow, \mathbf{false}, s | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\mathbf{true} \land b_2, s \,\Longrightarrow | \mathbf{true} \land b_2, s \,\Longrightarrow, b_2, s</math> | ||
</math> | |||
Analogicznie reguły prawostronne to: | Analogicznie reguły prawostronne to: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{b_2, s \,\Longrightarrow | \frac{b_2, s \,\Longrightarrow, b'_2, s} | ||
{b_1 \land b_2, s \,\Longrightarrow | {b_1 \land b_2, s \,\Longrightarrow, b_1 \land b'_2, s} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
b_1 \land \mathbf{false}, s \,\Longrightarrow | b_1 \land \mathbf{false}, s \,\Longrightarrow, \mathbf{false}, s | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
b_1 \land \mathbf{true}, s \,\Longrightarrow | b_1 \land \mathbf{true}, s \,\Longrightarrow, b_1, s</math> | ||
</math> | |||
Reguły ''równoległe'' otrzymujemy jako sumę reguł lewo- i prawostronnych (w sumie 6 reguł). Zauważmy, że obliczanie wyrażeń <math>b_1</math> i <math>b_2</math> odbywa się teraz w tzw. "przeplocie": Pojedynczy krok polega na wykonaniu jednego kroku obliczenia <math>b_1</math> albo jednego kroku obliczenia <math>b_2</math>. | Reguły ''równoległe'' otrzymujemy jako sumę reguł lewo- i prawostronnych (w sumie 6 reguł). Zauważmy, że obliczanie wyrażeń <math>b_1</math> i <math>b_2</math> odbywa się teraz w tzw. "przeplocie": Pojedynczy krok polega na wykonaniu jednego kroku obliczenia <math>b_1</math> albo jednego kroku obliczenia <math>b_2</math>. | ||
Linia 146: | Linia 143: | ||
<math> | <math> | ||
\neg \mathbf{true}, s \,\Longrightarrow | \neg \mathbf{true}, s \,\Longrightarrow, \mathbf{false}, s | ||
\quad \quad \quad | \quad \quad \quad | ||
\neg \mathbf{false}, s \,\Longrightarrow | \neg \mathbf{false}, s \,\Longrightarrow, \mathbf{true}, s | ||
\quad \quad \quad | \quad \quad \quad | ||
\frac{b, s \,\Longrightarrow | \frac{b, s \,\Longrightarrow, b', s} | ||
{\neg b, s \,\Longrightarrow | {\neg b, s \,\Longrightarrow, \neg b', s} | ||
</math> | </math> | ||
Linia 157: | Linia 154: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{e_1, s \,\Longrightarrow | \frac{e_1, s \,\Longrightarrow, e'_1, s} | ||
{e_1 \leq e_2, s \,\Longrightarrow | {e_1 \leq e_2, s \,\Longrightarrow, e'_1 \leq e_2, s} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{e_2, s \,\Longrightarrow | \frac{e_2, s \,\Longrightarrow, e'_2, s} | ||
{e_1 \leq e_2, s \,\Longrightarrow | {e_1 \leq e_2, s \,\Longrightarrow, e_1 \leq e'_2, s} | ||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
n_1 \leq n_2, s \,\Longrightarrow | n_1 \leq n_2, s \,\Longrightarrow, \mathbf{true}, s \quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2 | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
n_1 \leq n_2, s \,\Longrightarrow | n_1 \leq n_2, s \,\Longrightarrow, \mathbf{false}, s \quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2</math> | ||
</math> | |||
Reguły powyższe zależą od semantyki wyrażen arytmetycznych. | Reguły powyższe zależą od semantyki wyrażen arytmetycznych. | ||
Linia 177: | Linia 173: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{e, s \,\Longrightarrow | \frac{e, s \,\Longrightarrow, e', s} | ||
{x := e, s \,\Longrightarrow | {x := e, s \,\Longrightarrow, x := e', s} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
{x := n, s \,\Longrightarrow | {x := n, s \,\Longrightarrow, s[x \mapsto n]} | ||
</math> | </math> | ||
Linia 187: | Linia 183: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{b, s \,\Longrightarrow | \frac{b, s \,\Longrightarrow, b', s} | ||
{\mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\Longrightarrow | {\mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\Longrightarrow, | ||
\mathbf{if}\, b' \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s} | \mathbf{if}\, b' \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{b, s \,\Longrightarrow | \frac{b, s \,\Longrightarrow, b', s} | ||
{\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow | {\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow, \mathbf{while}\, b' \,\mathbf{do}\, I, s} | ||
</math> | </math> | ||
Linia 199: | Linia 195: | ||
<math> | <math> | ||
\mathbf{if}\, \mathbf{true} \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\Longrightarrow | \mathbf{if}\, \mathbf{true} \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\Longrightarrow, I_1, s | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\mathbf{if}\, \mathbf{false} \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\Longrightarrow | \mathbf{if}\, \mathbf{false} \,\mathbf{then}\, I_1 \,\mathbf{else}\, I_2, s \,\Longrightarrow, I_2, s | ||
</math> | </math> | ||
Linia 207: | Linia 203: | ||
<math> | <math> | ||
\mathbf{while}\, \mathbf{true} \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow | \mathbf{while}\, \mathbf{true} \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow, | ||
I;\, \mathbf{while}\, ? \,\mathbf{do}\, I, s | I;\, \mathbf{while}\, ? \,\mathbf{do}\, I, s | ||
</math> | </math> | ||
ale nie wiemy już, jaki był dozór pętli (widzimy tylko wynik obliczenia tego dozoru w stanie s, czyli <math>\mathbf{true}</math>). | ale nie wiemy już, jaki był dozór pętli (widzimy tylko wynik obliczenia tego dozoru w stanie s, czyli <math>\mathbf{true}</math>). | ||
Możemy odwołać się do tranzytywnego domknięcia relacji <math>\,\Longrightarrow | Możemy odwołać się do tranzytywnego domknięcia relacji <math>\,\Longrightarrow</math>, (czyli w zasadzie do semantyki dużych kroków): | ||
<math> | <math> | ||
\frac{b, s \,\Longrightarrow | \frac{b, s \,\Longrightarrow,^{*} \mathbf{true}} | ||
{\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow | {\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow, | ||
I;\, \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s} | I;\, \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{b, s \,\Longrightarrow | \frac{b, s \,\Longrightarrow,^{*} \mathbf{false}} | ||
{\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow | {\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow, s} | ||
</math> | </math> | ||
Istnieją inne możliwe rozwiązania w stylu małych kroków. | Istnieją inne możliwe rozwiązania w stylu małych kroków. | ||
Jedno z nich oparte jest na pomyśle, aby "rozwinąć" pętlę <math>\mathbf{while}\ | Jedno z nich oparte jest na pomyśle, aby "rozwinąć" pętlę <math>\mathbf{while}\ </math>, zanim obliczymy wartość dozoru <math>b</math>. | ||
Jedyną reguła dla pętli <math>\mathbf{while}\ | Jedyną reguła dla pętli <math>\mathbf{while}\ </math>, byłaby wtedy reguła: | ||
<math> | <math> | ||
\mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow | \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow, \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, (I; \mathbf{while}\, b \,\mathbf{do}\, I) \,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}, s</math> | ||
</math> | |||
Dzięki temu obliczany warunek logiczny <math>b</math> jest zawsze ''jednorazowy''. | Dzięki temu obliczany warunek logiczny <math>b</math> jest zawsze ''jednorazowy''. | ||
Linia 237: | Linia 232: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 256: | Linia 251: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''Instrukcja <math>\mathbf{repeat}\ | '''Instrukcja <math>\mathbf{repeat}\ </math>,''' | ||
<br> | <br> | ||
Zacznijmy od pętli <math>\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b</math>. | Zacznijmy od pętli <math>\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b</math>. | ||
Przyjrzyjmy się dwóm podejściom, które zastosowaliśmy dla pętli <math>\mathbf{while}\ | Przyjrzyjmy się dwóm podejściom, które zastosowaliśmy dla pętli <math>\mathbf{while}\ </math>, w poprzednim zadaniu. | ||
Po pierwsze, rozwinięcie: | Po pierwsze, rozwinięcie: | ||
<math> | <math> | ||
\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b, s \,\Longrightarrow | \mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b, s \,\Longrightarrow, I; \mathbf{if}\, b \,\mathbf{then}\, (\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b) \,\mathbf{else}\, \mathbf{skip}, s</math> | ||
</math> | |||
Po drugie, spróbujmy odwołać się do <math>\,\Longrightarrow | Po drugie, spróbujmy odwołać się do <math>\,\Longrightarrow,^{*}</math> dla dozoru pętli <math>b</math>: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{I, s \,\Longrightarrow | \frac{I, s \,\Longrightarrow, I', s'} | ||
{\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b, s \,\Longrightarrow | {\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b, s \,\Longrightarrow, \mathbf{repeat}\, I' \,\mathbf{until}\, b, s'} | ||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
\frac{I, s \,\Longrightarrow | \frac{I, s \,\Longrightarrow, s' \quad b, s \,\Longrightarrow,^{*} \mathbf{false}} | ||
{\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b, s \,\Longrightarrow | {\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b, s \,\Longrightarrow, s'} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{I, s \,\Longrightarrow | \frac{I, s \,\Longrightarrow, s' \quad b, s \,\Longrightarrow,^{*} \mathbf{true}} | ||
{\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b, s \,\Longrightarrow | {\mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, b, s \,\Longrightarrow, \mathbf{repeat}\, ? \,\mathbf{until}\, b, s'} | ||
</math> | </math> | ||
Okazuje się, że jest jeszcze gorzej niż w przypadku pętli <math>\mathbf{while}\ | Okazuje się, że jest jeszcze gorzej niż w przypadku pętli <math>\mathbf{while}\ </math>,: nie pamiętamy już, jaka była instrukcja wewnętrzna naszej pętli! | ||
Czyli takie podejście jest teraz nieskuteczne. | Czyli takie podejście jest teraz nieskuteczne. | ||
Linia 297: | Linia 292: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{e, s \,\Longrightarrow | \frac{e, s \,\Longrightarrow, e', s} | ||
{\,\mathbf{do}\, e \,\mathbf{times}\, I, s \,\Longrightarrow | {\,\mathbf{do}\, e \,\mathbf{times}\, I, s \,\Longrightarrow, D e' \,\mathbf{times}\, I, s} | ||
</math> | </math> | ||
Linia 304: | Linia 299: | ||
<math> | <math> | ||
\,\mathbf{do}\, n \,\mathbf{times}\, I, s | \,\mathbf{do}\, n \,\mathbf{times}\, I, s</math> | ||
</math> | |||
Teraz jest już łatwo: | Teraz jest już łatwo: | ||
<math> | <math> | ||
\,\mathbf{do}\, n \,\mathbf{times}\, I, s \,\Longrightarrow | \,\mathbf{do}\, n \,\mathbf{times}\, I, s \,\Longrightarrow, I; \,\mathbf{do}\, n{-}1 \,\mathbf{times}\, I, s | ||
\quad \mbox{ o ile } n > 0 | \quad \mbox{ o ile } n > 0 | ||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
\,\mathbf{do}\, n \,\mathbf{times}\, I, s \,\Longrightarrow | \,\mathbf{do}\, n \,\mathbf{times}\, I, s \,\Longrightarrow, s | ||
\quad \mbox{ o ile } n = 0 | \quad \mbox{ o ile } n = 0</math> | ||
</math> | |||
<br> | <br> | ||
'''Instrukcja <math>\mathbf{for}\ | '''Instrukcja <math>\mathbf{for}\ </math>,''' | ||
<br> | <br> | ||
W przypadku pętli <math>\mathbf{for}\ | W przypadku pętli <math>\mathbf{for}\ </math>, przyjmijmy, że wartości wyrażeń <math>e_1</math> i <math>e_2</math> obliczane są przed pierwszą iteracją pętli. | ||
Dodatkowo ustalmy, że np. <math>e_1</math> będzie obliczone jako pierwsze. | Dodatkowo ustalmy, że np. <math>e_1</math> będzie obliczone jako pierwsze. | ||
Następnie podstawiamy wartość <math>e_1</math> na zmienną <math>x</math>. | Następnie podstawiamy wartość <math>e_1</math> na zmienną <math>x</math>. | ||
Linia 329: | Linia 322: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{e_1, s \,\Longrightarrow | \frac{e_1, s \,\Longrightarrow, e'_1, s} | ||
{\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{do}\, I,s \,\Longrightarrow | {\mathbf{for}\, x = e_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{do}\, I,s \,\Longrightarrow, \mathbf{for}\, x = e'_1 \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{do}\, I, s} | ||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
\frac{e_2, s \,\Longrightarrow | \frac{e_2, s \,\Longrightarrow, e'_2, s} | ||
{\mathbf{for}\, x = n \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{do}\, I,s \,\Longrightarrow | {\mathbf{for}\, x = n \,\mathbf{to}\, e_2 \,\mathbf{do}\, I,s \,\Longrightarrow, \mathbf{for}\, x = n \,\mathbf{to}\, e'_2 \,\mathbf{do}\, I, s} | ||
</math> | </math> | ||
Linia 341: | Linia 334: | ||
<math> | <math> | ||
\mathbf{for}\, x = n_1 \,\mathbf{to}\, n_2 \,\mathbf{do}\, I, s | \mathbf{for}\, x = n_1 \,\mathbf{to}\, n_2 \,\mathbf{do}\, I, s</math> | ||
</math> | |||
Dalsze reguły mogą być podobne do reguł dla pętli <math>\,\mathbf{do}\, n \,\mathbf{times}\, I</math>: | Dalsze reguły mogą być podobne do reguł dla pętli <math>\,\mathbf{do}\, n \,\mathbf{times}\, I</math>: | ||
<math> | <math> | ||
\mathbf{for}\, x = n_1 \,\mathbf{to}\, n_2 \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow | \mathbf{for}\, x = n_1 \,\mathbf{to}\, n_2 \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow, I; \mathbf{for}\, x = n_1+1 \,\mathbf{to}\, n_2 \,\mathbf{do}\, I, s[x \mapsto n_1] | ||
\quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2 | \quad \mbox{ o ile } n_1 \leq n_2 | ||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
\mathbf{for}\, x = n_1 \,\mathbf{to}\, n_2 \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow | \mathbf{for}\, x = n_1 \,\mathbf{to}\, n_2 \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow, s | ||
\quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2 | \quad \mbox{ o ile } n_1 > n_2 | ||
</math> | </math> | ||
Linia 361: | Linia 353: | ||
'''Pytanie:''' oto inna wersja jednej z powyższych reguł: | '''Pytanie:''' oto inna wersja jednej z powyższych reguł: | ||
<math> | <math> | ||
\mathbf{for}\, x = n_1 \,\mathbf{to}\, n_2 \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow | \mathbf{for}\, x = n_1 \,\mathbf{to}\, n_2 \,\mathbf{do}\, I, s \,\Longrightarrow, I; \mathbf{for}\, x = n_1+1 \,\mathbf{to}\, n_2 \,\mathbf{do}\, I, s[x \mapsto s(x)+1] | ||
\quad \mbox{ o ile } s(x) \leq n_2 | \quad \mbox{ o ile } s(x) \leq n_2</math> | ||
</math> | |||
Czy semantyka jest taka sama? | Czy semantyka jest taka sama? | ||
(Rozważ sytuację, gdy zmienna <math>x</math> jest zmieniana przez instrukcję <math>I</math>.) | (Rozważ sytuację, gdy zmienna <math>x</math> jest zmieniana przez instrukcję <math>I</math>.) | ||
Linia 375: | Linia 366: | ||
<math> | <math> | ||
\,\mathbf{do}\, I \,\mathbf{while}\, b, s \,\Longrightarrow | \,\mathbf{do}\, I \,\mathbf{while}\, b, s \,\Longrightarrow, \mathbf{repeat}\, I \,\mathbf{until}\, \neg b, s</math> | ||
</math> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
== Kalkulator binarny == | == Kalkulator binarny == | ||
Linia 402: | Linia 390: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Składnia wyrażeń pozwala na wygodny dostęp do najmniej znaczącego bitu liczby. Spróbujmy zatem zastosować metodę dodawania pisemnego: | Składnia wyrażeń pozwala na wygodny dostęp do najmniej znaczącego bitu liczby. Spróbujmy zatem zastosować metodę dodawania pisemnego: | ||
<math> | <math> | ||
e_1 0 + e_2 0 \,\Longrightarrow | e_1 0 + e_2 0 \,\Longrightarrow, (e_1 + e_2) 0 | ||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
e_1 0 + e_2 1 \,\Longrightarrow | e_1 0 + e_2 1 \,\Longrightarrow, (e_1 + e_2) 1 | ||
</math> | </math> | ||
<math> | <math> | ||
e_1 1 + e_2 0 \,\Longrightarrow | e_1 1 + e_2 0 \,\Longrightarrow, (e_1 + e_2) 1 | ||
</math> | </math> | ||
Linia 423: | Linia 412: | ||
<math> | <math> | ||
e_1 1 + e_2 1 \,\Longrightarrow | e_1 1 + e_2 1 \,\Longrightarrow, ? | ||
</math> | </math> | ||
Linia 429: | Linia 418: | ||
<math> | <math> | ||
e_1 1 + e_2 1 \,\Longrightarrow | e_1 1 + e_2 1 \,\Longrightarrow, ((e_1 + e_2) + \epsilon 1) 0 | ||
</math> | </math> | ||
Linia 456: | Linia 445: | ||
<math> | <math> | ||
\epsilon + \epsilon \,\Longrightarrow | \epsilon + \epsilon \,\Longrightarrow, \epsilon</math> | ||
</math> | |||
Gdy jeden ze składników ma mniej cyfr niż drugi, potrzebujemy reguł: | Gdy jeden ze składników ma mniej cyfr niż drugi, potrzebujemy reguł: | ||
<math> | <math> | ||
\epsilon + e 0 \,\Longrightarrow | \epsilon + e 0 \,\Longrightarrow, e 0 | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\epsilon + e 1 \,\Longrightarrow | \epsilon + e 1 \,\Longrightarrow, e 1 | ||
</math> | </math> | ||
Linia 470: | Linia 458: | ||
<math> | <math> | ||
e 0 + \epsilon \,\Longrightarrow | e 0 + \epsilon \,\Longrightarrow, e 0 | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
e 1 + \epsilon \,\Longrightarrow | e 1 + \epsilon \,\Longrightarrow, e 1</math> | ||
</math> | |||
Niestety, nie możemy użyć reguły przemienności: | Niestety, nie możemy użyć reguły przemienności: | ||
<math> | <math> | ||
e_1 + e_2 \,\Longrightarrow | e_1 + e_2 \,\Longrightarrow, e_2 + e_1 | ||
</math> | </math> | ||
Linia 486: | Linia 473: | ||
<math> | <math> | ||
\frac{e_1 \,\Longrightarrow | \frac{e_1 \,\Longrightarrow, e'_1} | ||
{e_1 + e_2 \,\Longrightarrow | {e_1 + e_2 \,\Longrightarrow, e'_1 + e_2} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{e_2 \,\Longrightarrow | \frac{e_2 \,\Longrightarrow, e'_2} | ||
{e_1 + e_2 \,\Longrightarrow | {e_1 + e_2 \,\Longrightarrow, e_1 + e'_2} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{e \,\Longrightarrow | \frac{e \,\Longrightarrow, e'} | ||
{e 0 \,\Longrightarrow | {e 0 \,\Longrightarrow, e' 0} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\frac{e \,\Longrightarrow | \frac{e \,\Longrightarrow, e'} | ||
{e 1 \,\Longrightarrow | {e 1 \,\Longrightarrow, e' 1} | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
</math> | </math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 514: | Linia 501: | ||
e 0 \,\,|\,\, | e 0 \,\,|\,\, | ||
e 1 \,\,|\,\, | e 1 \,\,|\,\, | ||
e_1 + e_2 | e_1 + e_2 </math> | ||
</math> | |||
Na przykład <math>p 1 0 1</math> oznacza tę samą liczbę, co <math>\epsilon 1 0 1</math>, ale z dodatkową informacją, że podczas jej obliczania nastąpiło "przepełnienie". | Na przykład <math>p 1 0 1</math> oznacza tę samą liczbę, co <math>\epsilon 1 0 1</math>, ale z dodatkową informacją, że podczas jej obliczania nastąpiło "przepełnienie". | ||
Linia 534: | Linia 520: | ||
\epsilon \,\,|\,\, | \epsilon \,\,|\,\, | ||
b 0 \,\,|\,\, | b 0 \,\,|\,\, | ||
b 1 | b 1</math> | ||
</math> | |||
reprezentujących sumę liczb binarnych. | reprezentujących sumę liczb binarnych. | ||
Linia 541: | Linia 526: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zadanie dotyczy w zasadzie składni ograniczonej, ale jako konfiguracji pośrednich będziemy zapewne potrzebować wyrażeń wykraczających poza tę składnię, np. <math>(e_1 + e_2) 0</math>, podobnie jak w poprzednim zadaniu. | Zadanie dotyczy w zasadzie składni ograniczonej, ale jako konfiguracji pośrednich będziemy zapewne potrzebować wyrażeń wykraczających poza tę składnię, np. <math>(e_1 + e_2) 0</math>, podobnie jak w poprzednim zadaniu. | ||
Linia 555: | Linia 540: | ||
<math> | <math> | ||
p + e 0 \,\Longrightarrow | p + e 0 \,\Longrightarrow, e 0 | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
p + e 1 \,\Longrightarrow | p + e 1 \,\Longrightarrow, e 1 | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
e 0 + p \,\Longrightarrow | e 0 + p \,\Longrightarrow, e 0 | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
e 1 + p \,\Longrightarrow | e 1 + p \,\Longrightarrow, e 1</math> | ||
</math> | |||
W takiej sytuacji oczywiście informacja o przepełnieniu zostaje wymazana. | W takiej sytuacji oczywiście informacja o przepełnieniu zostaje wymazana. | ||
Linia 568: | Linia 552: | ||
<math> | <math> | ||
\epsilon + e 0 \,\Longrightarrow | \epsilon + e 0 \,\Longrightarrow, e 0 | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\epsilon + e 1 \,\Longrightarrow | \epsilon + e 1 \,\Longrightarrow, e 1 | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
e 0 + \epsilon \,\Longrightarrow | e 0 + \epsilon \,\Longrightarrow, e 0 | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
e 1 + \epsilon \,\Longrightarrow | e 1 + \epsilon \,\Longrightarrow, e 1</math> | ||
</math> | |||
z poprzedniego zadania są wystarczające. | z poprzedniego zadania są wystarczające. | ||
Linia 583: | Linia 566: | ||
<math> | <math> | ||
p + p \,\Longrightarrow | p + p \,\Longrightarrow, p</math> | ||
</math> | |||
Ale co należy zrobić, gdy tylko jeden ze składników odnotował przepełnienie? <math>p + \epsilon \,\Longrightarrow | Ale co należy zrobić, gdy tylko jeden ze składników odnotował przepełnienie? <math>p + \epsilon \,\Longrightarrow, ?</math> | ||
Oczywiście, w tej sytuacji żadnego przepełnienia nie ma, ponieważ drugi składnik ma wystarczająco dużo cyfr, by je przesłonić. | Oczywiście, w tej sytuacji żadnego przepełnienia nie ma, ponieważ drugi składnik ma wystarczająco dużo cyfr, by je przesłonić. | ||
Oto odpowiednie reguły: | Oto odpowiednie reguły: | ||
<math> | <math> | ||
p + \epsilon \,\Longrightarrow | p + \epsilon \,\Longrightarrow, \epsilon | ||
\quad \quad | \quad \quad | ||
\epsilon + p \,\Longrightarrow | \epsilon + p \,\Longrightarrow, \epsilon</math> | ||
</math> | |||
Na koniec zostało najważniejsze: kiedy powinniśmy generować sygnał o przepełnieniu? | Na koniec zostało najważniejsze: kiedy powinniśmy generować sygnał o przepełnieniu? | ||
Linia 603: | Linia 584: | ||
<math> | <math> | ||
e_1 1 + e_2 1 \,\Longrightarrow | e_1 1 + e_2 1 \,\Longrightarrow, ((e_1 + e_2) + p 1) 0</math> | ||
</math> | |||
Nowy sztuczny składnik <math>p 1</math> zawiera jakby na wszelki wypadek informacje o potencjalnym przepełnieniu. | Nowy sztuczny składnik <math>p 1</math> zawiera jakby na wszelki wypadek informacje o potencjalnym przepełnieniu. | ||
Linia 611: | Linia 591: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
== Zadania domowe == | == Zadania domowe == |
Aktualna wersja na dzień 21:29, 11 wrz 2023
Zawartość
Ćwiczymy dalej semantykę małych kroków. Uzupełnimy semantykę języka Tiny o semantykę operacyjną wyrażeń boolowskich i arytmetycznych. Następnie rozszerzymy nasz język o róznorodne konstrukcje iteracji. Na koniec zdefiniujemy operacje arytmetyczne liczb binarnych.
Rozszerzenia semantyki języka Tiny
Ćwiczenie 1
Semantyka języka Tiny z wykładu używała funkcji semantycznych dla określenia znaczenia wyrażeń boolowskich i arytmetycznych. Zdefiniuj znaczenie wyrażeń za pomocą semantyki operacyjnej, w stylu małych kroków.
Rozwiązanie
Ćwiczenie 2
Rozszerzmy język Tiny o następujące dobrze znane konstrukcje iteracji:
Napisz semantykę małych kroków dla powyższych konstrukcji.
Rozwiązanie
Kalkulator binarny
Ćwiczenie 3
Rozważmy następujący język wyrażeń (liczby binarne z dodawaniem):
oznacza słowo puste, czyli np. oznacza binarną liczbę 1011. Napisz semantykę operacyjną obliczającą wartość wyrażeń.
Rozwiązanie
Ćwiczenie 4
Rozszerzmy składnię o jeden symbol oznaczający "przepełnienie":
Na przykład oznacza tę samą liczbę, co , ale z dodatkową informacją, że podczas jej obliczania nastąpiło "przepełnienie". Rozumiemy przez to sytuację, gdy wynik ma więcej cyfr niż każdy z argumentów. Cyfry zero z lewej strony (najbardziej znaczące) również uważamy za pełnoprawne cyfry, nie należy ich usuwać ani dodawać nowych.
Napisz semantykę operacyjną obliczającą wartość wyrażenia wraz z informacja o ewentualnym przepełnieniu. Wynik powinien byc poprawny przynajmniej dla wyrażeń w składni ograniczonej:
reprezentujących sumę liczb binarnych.
Rozwiązanie
Zadania domowe
Ćwiczenie 1
Podaj przykład wyrażenia boolowskiego, które nie policzy się ani przy użyciu strategii lewo-, ani prawostronnej, a policzy się przy strategii równoległej.
Ćwiczenie 2
Zmodyfikuj semantykę wyrażeń następująco: dla każdego podwyrażenia niedeterministycznie wybierana jest strategia lewo- albo prawostronna, ale niedozwolony jest "przeplot".
Ćwiczenie 3
Rozważ inną semantykę pętli , w której wyrażenie jest obliczane na nowo przed każdą iteracją pętli.
Ćwiczenie 4
Dodaj do wyrażeń binarnych operację odejmowania.
Ćwiczenie 5
Zaproponuj semantykę przypisania równoległego w języku TINY:
polegającego na obliczeniu najpierw wartości wyrażeń , a następnie na podstawieniu tych wartości na zmienne .