|
|
(Nie pokazano 22 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) |
Linia 1: |
Linia 1: |
| | 5555555555555555555555555555555555555555 Logika |
|
| |
|
| 66666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666
| |
|
| |
|
| ==Funkcje wielu zmiennych. Ciągłość. Pochodne cząstkowe. Test==
| |
|
| |
|
| Do każdego zadania podano trzy odpowiedzi, z których każda może być prawdziwa lub fałszywa.
| |
| Można uzyskać jeden punkt wtedy i tylko wtedy, jeśli poprawnie zostaną wskazane wszystkie
| |
| prawdziwe i fałszywe odpowiedzi.
| |
|
| |
|
| <quiz> Niech <math>\displaystyle \displaystyle f(x)=\frac {xy\ln
| | 10101010101010101010101010101010101010101010101010 Logika |
| (x^2+y^2)}{x^2+y^2}</math>. Wtedy
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| istnieją granice iterowane <math>\displaystyle \displaystyle \lim_{x\to 0}\lim_{y\to
| |
| 0}f(x,y)</math>, <math>\displaystyle \displaystyle \lim_{y\to 0}\lim_{x\to 0}f(x,y)</math> i są
| |
| równe
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| istnieją granice iterowane <math>\displaystyle \displaystyle \lim_{x\to 0}\lim_{y\to
| |
| 0}f(x,y)</math>, <math>\displaystyle \displaystyle \lim_{y\to 0}\lim_{x\to 0}f(x,y)</math> i są
| |
| różne
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| istnieje granica <math>\displaystyle \displaystyle \lim_{(x,y)\to (0,0)}f(x,y)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, nie
| |
| | |
| <quiz> Niech
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \nabla f(x)=\left(\frac {\partial f}{\partial x_1}(x),\dots,\frac
| |
| {\partial f}{\partial x_n}(x)\right )
| |
| </math></center>
| |
| | |
| oznacza gradient funkcji <math>\displaystyle f</math> w punkcie <math>\displaystyle x=(x_1,\dots,x_n)</math>. Wtedy
| |
| dla dowolnych funkcji <math>\displaystyle f,g</math>, które mają ciągłe pochodne cząstkowe
| |
| rzędu pierwszego, prawdziwy jest wzór
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \nabla (f+g)=\nabla f+\nabla g</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \nabla (fg)=(\nabla f,\nabla g)</math> (symbol <math>\displaystyle (v,u)</math>
| |
| oznacza iloczyn skalarny wektorów <math>\displaystyle v,u</math>)
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \nabla (fg)=g\nabla f+f\nabla g</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Funkcja
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle f(x)=\begincases &\frac {\sin (x^3-y^3)}{x^2+y^2}, \ \ \text{dla}
| |
| \ \ (x,y)\neq 0,
| |
| \\
| |
| &0, \ \ \text {dla} \ \ (x,y)=0,
| |
| \endcases
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| ma pochodną kierunkową <math>\displaystyle \displaystyle \partial_v f(0,0)</math>, dla
| |
| dowolnego wektora <math>\displaystyle v\neq 0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| jest ciągła
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| jest ograniczona.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, tak, tak
| |
| | |
| <quiz> Niech
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \Delta f(x)=\sum_{j=1}^n\frac {\partial^2 f}{\partial x_j^2}(x)
| |
| </math></center>
| |
| | |
| oznacza laplasjan funkcji <math>\displaystyle f</math> w punkcie <math>\displaystyle x=(x_1,\dots,x_n)</math>. Wtedy
| |
| dla dowolnych funkcji <math>\displaystyle f,g</math>, które mają ciągłe pochodne cząstkowe
| |
| rzędu drugiego, prawdziwy jest wzór
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \Delta (f+g)=\Delta f+\Delta g</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \Delta (fg)=\Delta f\Delta g</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \Delta (fg)=g\Delta f+f\Delta g</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, nie
| |
| | |
| <quiz> Funkcja
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle f(x)=\begincases &\mathrm{arctg}\, \left(\frac {x^2}{y^2}\right ), \ \
| |
| \text{dla} \ \ y\neq 0,
| |
| \\
| |
| &\frac {\pi}{2}, \ \ \text {dla} \ \ y=0,
| |
| \endcases
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| jest ciągła
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| jest ciągła w zbiorze <math>\displaystyle \displaystyle \mathbb{R} \setminus \{(0,0)\}</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| jest ograniczona.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, tak, tak
| |
| | |
| <quiz> Funkcja <math>\displaystyle \displaystyle f(x,y)=x+g(xy)</math>,
| |
| gdzie <math>\displaystyle \displaystyle g:\mathbb{R}\to \mathbb{R}</math> jest funkcją różniczkowalną,
| |
| spełnia równanie
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \displaystyle x\frac {\partial f}{\partial
| |
| x}-y\frac {\partial f}{\partial y}=x</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle x\frac {\partial f}{\partial x}+y\frac {\partial
| |
| f}{\partial y}=x</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle y\frac {\partial f}{\partial x}-x\frac {\partial
| |
| f}{\partial y}=y</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, nie
| |
| | |
| <quiz> Niech <math>\displaystyle \displaystyle f(x,y)=\mathrm{arctg}\,
| |
| (\sqrt {x^2+y^2})</math>. Wtedy zbiór
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \{(x,y)\in \mathbb{R}^2:|\nabla f(x,y)|=c\}
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| jest okręgiem <math>\displaystyle \displaystyle x^2+y^2=1</math> dla <math>\displaystyle c=1</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| jest pusty dla <math>\displaystyle c\in(0,1)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| jest pusty dla <math>\displaystyle c>1</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Funkcja <math>\displaystyle \displaystyle f(x,y)=e^x(x\cos
| |
| y-y\sin y)</math> spełnia równanie
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \frac {\partial^2 f}{\partial x\partial y}=\frac
| |
| {\partial^2 f}{\partial y\partial x}</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \frac {\partial^2 f}{\partial x^2}=\frac
| |
| {\partial^2 f}{\partial y^2}</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \frac {\partial^2 f}{\partial x^2}=-\frac
| |
| {\partial^2 f}{\partial y^2}</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Równanie
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \frac {x+yy'}{xy'-y}=2
| |
| </math></center>
| |
| | |
| we współrzędnych biegunowych ma postać
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle r'+2r=0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle r'=2r</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle 2r'=r</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, tak, nie
| |
| | |
| \bfOdpowiedzi:
| |
| | |
| \bfZadanie 1. tak, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 2. tak, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 3. tak, tak, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 4. tak, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 5. nie, tak, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 6. tak, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 7. nie, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 8. tak, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 9. nie, tak, nie.
| |
| | |
| \bfOcena testu:
| |
| | |
| 0-4 pkt -- ocena niedostateczna
| |
| | |
| 5 pkt -- ocena dostateczna
| |
| | |
| 6 pkt -- ocena plus dostateczna
| |
| | |
| 7 pkt -- ocena dobra
| |
| | |
| 8 pkt -- ocena plus dobra
| |
| | |
| 9 pkt -- ocena bardzo dobra.
| |
| | |
| 777777777777777777777777777777777777777777777777777777777
| |
| | |
| ==Różniczkowanie funkcji wielu zmiennych. Test==
| |
| | |
| Do każdego zadania podano trzy odpowiedzi, z których każda może
| |
| być prawdziwa lub fałszywa. Można uzyskać jeden punkt wtedy i
| |
| tylko wtedy, jeśli poprawnie zostaną wskazane wszystkie prawdziwe
| |
| i fałszywe odpowiedzi.
| |
| | |
| <quiz> Funkcja
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle f(x)=\begincases &\frac {x^2y}{x^2+y^2}, \ \ \text{dla} \ \
| |
| (x,y)\neq 0,
| |
| \\
| |
| &0, \ \ \text {dla} \ \ (x,y)=0,
| |
| \endcases
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| ma pochodne cząstkowe w punkcie <math>\displaystyle (0,0)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| ma różniczkę w punkcie <math>\displaystyle (0,0)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| jest ciągła w punkcie <math>\displaystyle (0,0)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Niech <math>\displaystyle \displaystyle P=\{(x,x^2):x\in
| |
| \mathbb{R}, x\neq 0\}</math>. Wtedy funkcja
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle f(x)=\begincases &1, \ \ \text{dla} \ \ (x,y)\in P,
| |
| \\
| |
| &0, \ \ \text {dla} \ \ (x,y)\notin P,
| |
| \endcases
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| ma różniczkę w punkcie <math>\displaystyle (0,0)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| jest ciągła w punkcie <math>\displaystyle (0,0)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| ma pochodne kierunkowe <math>\displaystyle \displaystyle \partial_v f(0,0)</math> dla
| |
| dowolnego wektora <math>\displaystyle v\neq 0</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Różniczka funkcji <math>\displaystyle \displaystyle
| |
| f(x,y,x)=(xy,yz)</math> jest odwzorowaniem liniowym danym przez macierz
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {ccc}y&x&0\\0&z&y
| |
| \end{array} \right]
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {cc}y&0\\x&z\\0&y
| |
| \end{array} \right]
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {ccc}y&x&0\\0&z&y\\x&y&z
| |
| \end{array} \right] .
| |
| </math></center>
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, nie
| |
| | |
| <quiz> Płaszczyzna styczna do wykresu funkcji
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle f(x,y)=2x+3xy^2</math> w punkcie <math>\displaystyle (a,b,f(a,b))</math> jest
| |
| równoległa do płaszczyzny <math>\displaystyle \displaystyle 5x+12y-z=0</math>,
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| tylko jeśli <math>\displaystyle (a,b)=(2,1)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| jeśli <math>\displaystyle (a,b)=(1,2)</math> lub <math>\displaystyle (a,b)=(-1,-2)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| jeśli <math>\displaystyle (a,b)=(-2,-1)</math> lub <math>\displaystyle (a,b)=(2,1)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Różniczka rzędu drugiego funkcji
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle f(x,y)=\sin x+\cos y+xy</math> jest odwzorowaniem
| |
| dwuliniowym danym przez macierz
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {cc}-\sin x&1\\1&-\cos y
| |
| \end{array} \right]
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {cc}-\cos y&1\\1&-\sin x
| |
| \end{array} \right]
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {cc}-\sin x&-\cos y\\1&1
| |
| \end{array} \right] .
| |
| </math></center>
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, nie
| |
| | |
| <quiz> Jeśli <math>\displaystyle f:\mathbb{R}^2\ni (x,y)\mapsto
| |
| \left(xe^y, x^2+y^2\right)\in\mathbb{R}^2</math>, to
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' macierzą Jacobiego odwzorowania <math>\displaystyle f</math> w punkcie <math>\displaystyle (3,0)</math> jest
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \left[\beginmatrix 1&6\\3&0\endmatrix \right]</math></center>
| |
| | |
| '''(2)'''
| |
| jakobian odwzorowania <math>\displaystyle f</math> w każdym punkcie jest nieujemny
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| jakobian odwzorowania <math>\displaystyle f</math> zeruje się na paraboli <math>\displaystyle y=x^2</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Niech <math>\displaystyle \displaystyle f(x,y)=\mathrm{arctg}\,
| |
| (x+y)</math>. Współczynnik przy wyrażeniu <math>\displaystyle \displaystyle h_1^2h_2</math> we
| |
| wzorze na wartość różniczki <math>\displaystyle d_{(0,1)}^3(h,h,h)</math> na trójce takich
| |
| samych wektorów <math>\displaystyle h=(h_1,h_2)</math> jest równy
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \frac {1}{2}</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \frac 32</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle \frac 16</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, tak, nie
| |
| | |
| <quiz> Niech <math>\displaystyle \displaystyle f(x)=(x+y,xy)</math> i
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle g(x,y)=(x,xy,x^2y)</math>. Wtedy różniczka funkcji
| |
| złożonej <math>\displaystyle \displaystyle g\circ f</math> jest dana przez macierz powstałą
| |
| z pomnożenia macierzy
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {cc}1&1\\y&x
| |
| \end{array} \right] \left[\begin{array} {ccc}1&y&2xy\\0&x&x^2
| |
| \end{array} \right]
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {cc}0&1\\x&y\\x^2&2xy
| |
| \end{array} \right] \left[\begin{array} {cc}1&1\\x&y
| |
| \end{array} \right]
| |
| </math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {cc}1&0\\y&x\\2xy&x^2
| |
| \end{array} \right] \left[\begin{array} {cc}1&1\\y&x
| |
| \end{array} \right] .
| |
| </math></center>
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Rozważmy następujące zdania
| |
| <br>
| |
| '''(a)'''
| |
| <math>\displaystyle f</math> ma różniczkę w punkcie <math>\displaystyle (x_0,y_0)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(b)'''
| |
| <math>\displaystyle f</math> ma pochodne cząstkowe w punkcie <math>\displaystyle (x_0,y_0)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(c)'''
| |
| <math>\displaystyle f</math> jest ciągła w punkcie <math>\displaystyle (x_0,y_0)</math>.
| |
| | |
| Wtedy prawdziwe są następujące implikacje
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle (a)\Rightarrow (b)\Rightarrow (c)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle (a)\Rightarrow (b)</math> i <math>\displaystyle (c)\Rightarrow (a)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle (a)\Rightarrow (c)</math> i <math>\displaystyle (b)\Rightarrow (c)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, nie, nie
| |
| | |
| \bfOdpowiedzi:
| |
| | |
| \bfZadanie 1. tak, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 2. nie, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 3. tak, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 4. nie, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 5. tak, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 6. nie, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 7. nie, tak, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 8. nie, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 9. nie, nie, nie.
| |
| | |
| \bfOcena testu:
| |
| | |
| 0-4 pkt -- ocena niedostateczna
| |
| | |
| 5 pkt -- ocena dostateczna
| |
| | |
| 6 pkt -- ocena plus dostateczna
| |
| | |
| 7 pkt -- ocena dobra
| |
| | |
| 8 pkt -- ocena plus dobra
| |
| | |
| 9 pkt -- ocena bardzo dobra.
| |
| | |
| 88888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888
| |
| | |
| ==Ekstrema funkcji wielu zmiennych. Test==
| |
| | |
| Do każdego zadania podano trzy odpowiedzi, z których każda może
| |
| być prawdziwa lub fałszywa. Można uzyskać jeden punkt wtedy i
| |
| tylko wtedy, jeśli poprawnie zostaną wskazane wszystkie prawdziwe
| |
| i fałszywe odpowiedzi.
| |
| | |
| <quiz> Funkcja <math>\displaystyle f(x)=ax^2-2xy+2y^2-6x</math>
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| ma maksimum w punkcie <math>\displaystyle (6,3)</math>, jeśli <math>\displaystyle a=1</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| ma minimum w punkcie <math>\displaystyle (-2,-1)</math>, jeśli <math>\displaystyle a=-1</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| nie ma ekstremum, jeśli <math>\displaystyle a=\frac14</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Funkcja <math>\displaystyle f(x,y)=(2x-x^2)(2y+y^2)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| przyjmuje zarówno wartości dodatnie, jak i ujemne w sąsiedztwie
| |
| punktu <math>\displaystyle (0,0)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| ma minimum w punkcie <math>\displaystyle (2,-2)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| ma minimum w punkcie <math>\displaystyle (1,-1)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Funkcja <math>\displaystyle f(x,y)=(y-x^3)(y-3x^3)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| zacieśniona do zbioru <math>\displaystyle \{(x,y)\in \mathbb R^2: y=2x^3\}</math> osiąga
| |
| maksimum w punkcie <math>\displaystyle (0,0)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| zacieśniona do prostej <math>\displaystyle y=x</math> osiąga minimum w punkcie <math>\displaystyle (0,0)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| osiąga minimum w punkcie <math>\displaystyle (0,0)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, tak, nie
| |
| | |
| <quiz> Jeśli <math>\displaystyle z=f(x)=x^4-2x^2</math> oraz
| |
| <math>\displaystyle z=F(x,y)=(x^2+y^2)^2-2(x^2+y^2)</math>, to
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| wykres funkcji <math>\displaystyle F</math> powstał przez obrót wykresu funkcji <math>\displaystyle f</math> dookoła
| |
| osi <math>\displaystyle 0z</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| funkcja <math>\displaystyle F</math> ma maksimum lokalne
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| funkcja <math>\displaystyle F</math> ma maksimum globalne.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, tak, nie
| |
| | |
| <quiz> Maksimum globalne w punkcie <math>\displaystyle (0,0)</math> ma
| |
| funkcja
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle f(x,y)=\cosh(x^2+y^2)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle g(x,y)=x^4+y^2</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle h(x,y)=xy</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, nie, nie
| |
| | |
| <quiz> Funkcja
| |
| <math>\displaystyle f(x,y,z)=\ln{x}+\ln{y}+\ln{z}+\ln(4-x-y-z)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| nie ma punktów krytycznych
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| ma maksimum w punkcie <math>\displaystyle (1,1,1)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| ma minimum w punkcie <math>\displaystyle (-1,-1,-1)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, tak, nie
| |
| | |
| <quiz> Funkcja
| |
| <math>\displaystyle f(x,y,z)=x^6-2y^5+z^2-3x^2-5y^2-4z</math>
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| ma dokładnie trzy punkty krytyczne
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| ma maksimum w punkcie <math>\displaystyle (0,0,2)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| ma minimum w punkcie <math>\displaystyle (1,-1,2)</math>.
| |
| <br>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Minimum globalne w <math>\displaystyle (0,0,0)</math> ma funkcja
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle f(x,y,z)=|x|+|y|+|z|</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle g(x,y,z)=\sqrt{x^4+y^4+z^4}</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle h(x,y,z)= \sinh(x^2+y^2+z^2)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, tak, tak
| |
| | |
| <quiz> Funkcja wielu zmiennych
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| może mieć nieskończenie wiele maksimów i ani jednego minimum
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| musi mieć przynajmniej jedno maksimum, jeśli ma jakieś minimum
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| ma maksimum globalne, jeśli ma tylko jedno maksimum lokalne.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, nie.
| |
| | |
| \bfOdpowiedzi:
| |
| | |
| \bfZadanie [[##t.am2.c.7.010|Uzupelnic t.am2.c.7.010|]]. nie, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie [[##t.am2.c.7.020|Uzupelnic t.am2.c.7.020|]]. tak, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie [[##t.am2.c.7.030|Uzupelnic t.am2.c.7.030|]]. tak, tak, nie
| |
| | |
| \bfZadanie [[##t.am2.c.7.040|Uzupelnic t.am2.c.7.040|]]. tak, tak, nie
| |
| | |
| \bfZadanie [[##t.am2.c.7.050|Uzupelnic t.am2.c.7.050|]]. nie, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie [[##t.am2.c.7.060|Uzupelnic t.am2.c.7.060|]]. nie, tak, nie
| |
| | |
| \bfZadanie [[##t.am2.c.7.070|Uzupelnic t.am2.c.7.070|]]. nie, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie [[##t.am2.c.7.080|Uzupelnic t.am2.c.7.080|]]. tak, tak, tak
| |
| | |
| \bfZadanie [[##t.am2.c.7.090|Uzupelnic t.am2.c.7.090|]]. tak, nie, nie.
| |
| | |
| \bfOcena testu:
| |
| | |
| 0-4 pkt -- ocena niedostateczna
| |
| | |
| 5 pkt -- ocena dostateczna
| |
| | |
| 6 pkt -- ocena plus dostateczna
| |
| | |
| 7 pkt -- ocena dobra
| |
| | |
| 8 pkt -- ocena plus dobra
| |
| | |
| 9 pkt -- ocena bardzo dobra.
| |
| | |
| 999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999
| |
| | |
| ==Twierdzenie o funkcjach uwikłanych. Test==
| |
| | |
| Do każdego zadania podano trzy odpowiedzi, z których każda może
| |
| być prawdziwa lub fałszywa. Można uzyskać jeden punkt wtedy i
| |
| tylko wtedy, jeśli poprawnie zostaną wskazane wszystkie prawdziwe
| |
| i fałszywe odpowiedzi.
| |
| | |
| <quiz> Rozważmy funkcję <math>\displaystyle F(x,y)=\displaystyle
| |
| x^y=y^x</math> i jej <math>\displaystyle P(a,b)</math>. Wtedy
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle a=1</math> i <math>\displaystyle b=1</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| poziomica <math>\displaystyle \{F=0\}</math> jest wykresem pewnej
| |
| funkcji <math>\displaystyle y=y(x)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| jeśli <math>\displaystyle (a,b)\neq (e,e)</math>, to w otoczeniu punktu <math>\displaystyle P</math> poziomica
| |
| <math>\displaystyle \{F=0\}</math> jest wykresem pewnej funkcji <math>\displaystyle y=y(x)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Funkcja <math>\displaystyle \displaystyle y=y(x)</math> uwikłana
| |
| równaniem <math>\displaystyle \displaystyle xy-\ln y-1=0</math> i taka, że <math>\displaystyle y(\frac 2e)=e</math>,
| |
| ma pochodną w punkcie <math>\displaystyle \frac 2e</math> równą
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle e</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle -e^2</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle e^2</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Równanie <math>\displaystyle \displaystyle
| |
| x^2+y^2=e^{x^2+y^2-1}</math>
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| przedstawia okrąg <math>\displaystyle \displaystyle x^2+y^2=1</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| określa jednoznacznie pewną funkcję <math>\displaystyle \displaystyle y=y(x)</math> poza
| |
| punktami <math>\displaystyle (-1,0)</math> i <math>\displaystyle (1,0)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| określa jednoznacznie pewną funkcję <math>\displaystyle \displaystyle x=x(y)</math> poza
| |
| punktami <math>\displaystyle (0,-1)</math> i <math>\displaystyle (0,1)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Równanie <math>\displaystyle \displaystyle z^3-3xyz-20=0</math>
| |
| określa jednoznacznie pewną funkcję
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle z=z(x,y)</math> w otoczeniu punktu <math>\displaystyle (-1,2,2)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle x=x(y,z)</math> w otoczeniu punktu <math>\displaystyle (0,1,1)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle y=y(x,z)</math> w otoczeniu punktu <math>\displaystyle (0,1,\root 3 \of
| |
| {20})</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Układ równań
| |
| | |
| <center><math>\displaystyle \begincases &xy+yz+zx-11=0, \\
| |
| &xyz-6=0\\
| |
| \endcases
| |
| </math></center>
| |
| | |
| określa jednoznacznie parę funkcji <math>\displaystyle \displaystyle y=y(x), z=z(x)</math>
| |
| w otoczeniu punku <math>\displaystyle (1,2,3)</math>, których pochodne w punkcie <math>\displaystyle 1</math> są
| |
| równe
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle y'(1)=-8, z'(1)=9</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle y'(1)=9, z'(1)=-8</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle y'(1)=8, z'(1)=-9</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Równanie <math>\displaystyle \displaystyle F(x,y)=0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| w otoczeniu każdego punktu określa jednoznacznie pewną funkcję
| |
| <math>\displaystyle y=y(x)</math> spełniającą równanie<br> <math>\displaystyle \displaystyle F(x,y(x))=0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| w otoczeniu każdego punktu określa jednoznacznie pewną funkcję
| |
| <math>\displaystyle x=x(y)</math> spełniającą równanie<br> <math>\displaystyle \displaystyle F(x(y),y)=0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| w otoczeniu każdego punktu określa jednoznacznie funkcję <math>\displaystyle y=y(x)</math>
| |
| spełniającą równanie <math>\displaystyle \displaystyle F(x,y(x))=0</math> lub funkcję
| |
| <math>\displaystyle x=x(y)</math> spełniającą równanie <math>\displaystyle \displaystyle F(x(y),y)=0</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Funkcja <math>\displaystyle \displaystyle z=z(x,y)</math>
| |
| określona równaniem <math>\displaystyle \displaystyle x^6+y^6+z^6-6xyz=0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| ma w punkcie <math>\displaystyle \displaystyle (x,y)=(\root 9 \of 2,\root 9 \of 2)</math>
| |
| maksimum lokalne
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| ma w punkcie <math>\displaystyle \displaystyle (x,y)=(-\root 9 \of 2,-\root 9 \of 2)</math>
| |
| minimum lokalne
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| ma w punkcie <math>\displaystyle \displaystyle (x,y)=(\root 9 \of 2,-\root 9 \of 2)</math>
| |
| minimum lokalne.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Niech <math>\displaystyle \displaystyle g(x,y)=x^2+y^2-1</math>.
| |
| Wtedy funkcja <math>\displaystyle \displaystyle f(x,y)=x^3+y^3</math>
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| ma minimum warunkowe pod warunkiem <math>\displaystyle \displaystyle g(x,y)=0</math> w
| |
| punkcie <math>\displaystyle \displaystyle (x,y)=(0,1)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| ma maksimum warunkowe pod warunkiem <math>\displaystyle \displaystyle g(x,y)=0</math> w
| |
| punkcie <math>\displaystyle \displaystyle (x,y)=(0,1)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| nie ma ekstremum warunkowego pod warunkiem <math>\displaystyle \displaystyle
| |
| g(x,y)=0</math> w punkcie <math>\displaystyle \displaystyle (x,y)=(0,1)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Funkcja <math>\displaystyle \displaystyle
| |
| f(x,y,z)=x^2+y^2-z^2</math> ma ekstremum warunkowe w punkcie <math>\displaystyle (0,0,1)</math>
| |
| pod warunkiem
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle g(x,y,z)=x+y+z-1=0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle g(x,y,z)=xy+yz+zx-1=0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle g(x,y,z)=x^2+y^2+z^2-1=0</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| \bfOdpowiedzi:
| |
| | |
| \bfZadanie 1. nie, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 2. nie, tak, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 3. tak, tak, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 4. tak, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 5. tak, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 6. nie, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 7. tak, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 8. nie, tak, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 9. nie, nie, tak.
| |
| | |
| \bfOcena testu:
| |
| | |
| 0-4 pkt -- ocena niedostateczna
| |
| | |
| 5 pkt -- ocena dostateczna
| |
| | |
| 6 pkt -- ocena plus dostateczna
| |
| | |
| 7 pkt -- ocena dobra
| |
| | |
| 8 pkt -- ocena plus dobra
| |
| | |
| 9 pkt -- ocena bardzo dobra.
| |
| | |
| 131313131313131313131313131313131313131313131313
| |
| | |
| ==Równania różniczkowe zwyczajne. Test==
| |
| | |
| Do każdego zadania podano trzy odpowiedzi, z których każda może
| |
| być prawdziwa lub fałszywa. Można uzyskać jeden punkt wtedy i
| |
| tylko wtedy, jeśli poprawnie zostaną wskazane wszystkie prawdziwe
| |
| i fałszywe odpowiedzi.
| |
| | |
| <quiz> Jeśli funkcja <math>\displaystyle h</math> jest rozwiązaniem
| |
| pewnego równania różniczkowego, to jest funkcją
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| ciągłą
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| różniczkowalną
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| klasy <math>\displaystyle C^{\infty}</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, tak, nie
| |
| | |
| <quiz> Pewna substancja paruje z prędkością
| |
| wprost proporcjonalną do jej aktualnej masy. Po godzinie od
| |
| momentu rozpoczęcia tego procesu było 36,8g substancji, po
| |
| dalszych dwóch 9,2g.
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' Na początku było 73,6 g substancji.
| |
| <br>
| |
| '''(2)''' Substancja wyparuje całkowicie po 10 godzinach od
| |
| początku procesu.
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' Jeśli w chwili <math>\displaystyle t_0</math> mamy <math>\displaystyle 4</math> g tej substancji, to po 4
| |
| godzinach zostanie <math>\displaystyle 1</math> g.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, tak
| |
| | |
| <quiz> Funkcja <math>\displaystyle g(t)=-\ln(1-e^t)</math> jest
| |
| rozwiązaniem
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' równania różniczkowego <math>\displaystyle x'=e^{t+x}</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| problemu początkowego Cauchy'ego
| |
| <math>\displaystyle \begincases x'(t)=\exp(x(t))-1\\x(-\ln 2)=\ln 2\endcases </math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' problemu początkowego Cauchy'ego
| |
| <math>\displaystyle \begincases \exp(1-x(t))\frac{dx}{dt}=\exp(t+1)\\x(1)=0\endcases </math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, tak, nie
| |
| | |
| <quiz> Problem początkowy Cauchy'ego
| |
| <center><math>\displaystyle \begincases x'(t)=\sqrt[3]{x(t)-3}\\ x(t_0)=x_0\endcases </math></center>
| |
| ma
| |
| dokładnie jedno rozwiązanie, jeśli
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle t_0=3, x_0=2</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle t_0=2,x_0=3</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle t_0=3, x_0=3</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, nie, nie
| |
| | |
| <quiz> Jednym z rozwiązań równania <math>\displaystyle t^2x'=
| |
| -x</math> jest funkcja
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle f(t)=-\exp\left(\frac1t\right)+2</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle g(t)=\begincases 0, &t\leq 0\\
| |
| 3\exp\left(\frac1t\right), & t>0\endcases </math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle h(t)=\exp\left(\frac1t\right)</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, nie, nie
| |
| | |
| <quiz> Wyznaczając metodą kolejnych
| |
| przybliżeń rozwiązanie problemu Cauchy'ego
| |
| <center><math>\displaystyle \begincases x'(t)=t-x(t),\\x(0)=0\endcases </math></center>
| |
| otrzymujemy
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle x_2(t)=\frac12t^2-\frac16t^3</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle x_4(t)=\frac12t^2-\frac16t^3+\frac1{24}t^4-\frac1{120}t^5</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle \displaystyle x(t)=\sum_{n=2}^\infty\frac{(-t)^n}{n!}</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, tak, tak
| |
| | |
| <quiz> Stosując metodę łamanych Eulera dla
| |
| problemu początkowego
| |
| <center><math>\displaystyle \begincases x'(t)=t^2+x(t)\\x(0)=0\endcases </math></center>
| |
| w przedziale
| |
| <math>\displaystyle [0;\ 2]</math> i biorąc <math>\displaystyle h=0,5</math> otrzymujemy
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| łamaną o węzłach <math>\displaystyle \displaystyle (0,0), \left(\frac12,0\right),
| |
| \left(1, \frac18\right), \left(\frac32, \frac{11}{16}\right),
| |
| \left(2, \frac{69}{32}\right)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| wartość łamanej Eulera w punkcie <math>\displaystyle \dfrac 32</math> równą
| |
| <math>\displaystyle \tilde{x}\left(\dfrac 32\right) =\dfrac{11}{16}</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| wartość łamanej Eulera w punkcie <math>\displaystyle 2</math> równą
| |
| <math>\displaystyle \tilde{x}\left(2\right) = \dfrac{47}{32}</math>.
| |
| <br>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| tak, tak, nie
| |
| | |
| <quiz> Jeśli funkcja <math>\displaystyle x</math> jest rozwiązaniem
| |
| problemu początkowego Cauchy'ego
| |
| <math>\displaystyle \begincases x'(t)=x(t)t\\x(0)=1\endcases </math>, to
| |
| <br>
| |
| '''(1)'''
| |
| <math>\displaystyle x'(0)=1</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| <math>\displaystyle x''(0)=1</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| <math>\displaystyle x'''(0)=2</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, tak, tak
| |
| | |
| <quiz> Rozważamy równanie <math>\displaystyle x'=\dfrac xt</math>.
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' Izoklinami tego równania są wszystkie proste
| |
| przechodzące przez środek układu współrzędnych.
| |
| <br>
| |
| '''(2)'''
| |
| Wektory pola kierunków zaczepione w punktach prostej <math>\displaystyle x=3t</math> są do
| |
| niej równoległe.
| |
| <br>
| |
| '''(3)'''
| |
| Wektory pola kierunków zaczepione w punktach prostej <math>\displaystyle x=0</math> są do
| |
| niej prostopadłe.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| nie, tak, nie
| |
| | |
| \bfOdpowiedzi:
| |
| | |
| \bfZadanie 1. tak, tak, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 2. tak, nie, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 3. tak, tak, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 4. tak, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 5. nie, nie, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 6. tak, tak, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 7. tak, tak, nie
| |
| | |
| \bfZadanie 8. nie, tak, tak
| |
| | |
| \bfZadanie 9. nie, tak, nie.
| |
| | |
| \bfOcena testu:
| |
| | |
| 0-4 pkt -- ocena niedostateczna
| |
| | |
| 5 pkt -- ocena dostateczna
| |
| | |
| 6 pkt -- ocena plus dostateczna
| |
| | |
| 7 pkt -- ocena dobra
| |
| | |
| 8 pkt -- ocena plus dobra
| |
| | |
| 9 pkt -- ocena bardzo dobra.
| |
| | |
| 151515151515151515151515151515151515151515151515151515151515
| |
| | |
| ==Elementy rachunku wariacyjnego. Test==
| |
| | |
| Do każdego zadania podano trzy odpowiedzi, z których każda może
| |
| być prawdziwa lub fałszywa. Można uzyskać jeden punkt wtedy i
| |
| tylko wtedy, jeśli poprawnie zostaną wskazane wszystkie prawdziwe
| |
| i fałszywe odpowiedzi.
| |
| | |
| <quiz> Przestrzeń <math>\displaystyle C^1[0,1]</math> z normą
| |
| <center><math>\displaystyle \|f\|=\max \{|f(t)|, 0\leq t\leq 1\}+\max \{|f'(t)|, 0\leq t\leq
| |
| 1\}.</math></center>
| |
| | |
| <br>
| |
| '''(1)''' jest przestrzenią metryczną zupełną
| |
| <br>
| |
| '''(2)''' jest przestrzenią Hilberta
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' ma wymiar skończony.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Jeśli funkcja Lagrange'a
| |
| <math>\displaystyle (x,y,t)\mapsto L(x,y,t)</math> nie zależy od zmiennej <math>\displaystyle y</math>, to równanie
| |
| Lagrange'a-Eulera jest równoważne równaniu
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' <math>\displaystyle \frac{d}{dt}\frac{\partial L}{\partial y}( f,
| |
| f',t)-\frac{\partial L}{\partial x}( f,
| |
| f',t)=0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)''' <math>\displaystyle \frac{d}{dt}\frac{\partial L}{\partial y}(f,
| |
| f',t)-\frac{\partial L}{\partial x}(f,
| |
| f',t)=C</math>, gdzie <math>\displaystyle C</math> jest dowolną stałą.
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' <math>\displaystyle L(f,f',t)-f'\frac{\partial L}{\partial
| |
| t}(f,f',t)=0</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> W przestrzeni <math>\displaystyle C^1[0,1]</math> określono
| |
| normę <center><math>\displaystyle \|f\|=\max \{|f(t)|, 0\leq t\leq 1\}+\max \{|f'(t)|, 0\leq
| |
| t\leq 1\}.</math></center>
| |
| Norma funkcji <math>\displaystyle f(t)=-\exp(-t)</math> w tej przestrzeni
| |
| wynosi
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' <math>\displaystyle 0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)''' <math>\displaystyle 2</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' <math>\displaystyle 2e^{-1}</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Jeśli funkcja Lagrange'a
| |
| <math>\displaystyle (x,y,t)\mapsto L(x,y,t)</math> nie zależy od zmiennej <math>\displaystyle t</math>, to równanie
| |
| Lagrange'a-Eulera jest równoważne równaniu
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' <math>\displaystyle \frac{d}{dt}\frac{\partial L}{\partial y}(f,
| |
| f',t)-\frac{\partial L}{\partial x}(f,
| |
| f',t)=C</math>, gdzie <math>\displaystyle C</math> jest dowolną stałą.
| |
| <br>
| |
| '''(2)''' <math>\displaystyle \frac{d}{dt}\frac{\partial L}{\partial y}(f,
| |
| f',t)-\frac{\partial L}{\partial t}(f,
| |
| f',t)=0</math>.
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' <math>\displaystyle L(f,f',t)-f'\frac{\partial L}{\partial
| |
| t}(f,f',t)=0</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Równanie <math>\displaystyle t\mapsto (x(t), y(t))</math>,
| |
| gdzie <math>\displaystyle x(t)=r(t-\sin t)</math>, <math>\displaystyle y(t)=r(1-\cos t)</math> przedstawia
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' okrąg
| |
| <br>
| |
| '''(2)''' elipsę
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' cykloidę.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Funkcjonał <math>\displaystyle J[f]=\pi \int_{a}^{b}f^2
| |
| dt</math> wyraża
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' objętość bryły obrotowej powstałej z obrotu wykresu
| |
| funkcji <math>\displaystyle t\mapsto f(t)</math>, <math>\displaystyle a\leq t\leq b</math>, dokoła osi rzędnych
| |
| <br>
| |
| '''(2)''' pole powierzchni obrotowej powstałej z obrotu wykresu
| |
| funkcji <math>\displaystyle t\mapsto f(t)</math>, <math>\displaystyle a\leq t\leq b</math>, dokoła osi rzędnych
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' długość krzywej stanowiącej wykres funkcji <math>\displaystyle t\mapsto f(t)</math>, <math>\displaystyle a\leq t\leq
| |
| b</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Jeśli funkcja Lagrange'a
| |
| <math>\displaystyle (x,y,t)\mapsto L(x,y,t)</math> nie zależy od zmiennej <math>\displaystyle x</math>, to równanie
| |
| Lagrange'a-Eulera jest równoważne równaniu
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' <math>\displaystyle \frac{\partial L}{\partial y}(f,f',t)=0</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)''' <math>\displaystyle \frac{\partial L}{\partial t}(f,f',t)=C,</math> gdzie
| |
| <math>\displaystyle C</math> jest dowolną stałą
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' <math>\displaystyle \frac{\partial L}{\partial y}(f,f',t)=C,</math> gdzie
| |
| <math>\displaystyle C</math> jest dowolną stałą.
| |
| <br>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Ekstremalą funkcjonału <math>\displaystyle \displaystyle
| |
| J[f]=\int_{0}^{1} \sqrt{1+(f')^2 }dt</math>, <math>\displaystyle f(0)=1</math>, <math>\displaystyle f(1)=2</math>, jest
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' łuk okręgu o środku <math>\displaystyle (1,1)</math> i promieniu <math>\displaystyle 1</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)''' odcinek o końcach <math>\displaystyle (0,1)</math>, <math>\displaystyle (1,2)</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' odcinek prostej o równaniu <math>\displaystyle f(t)=t+1</math>.
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz> Ekstremalą funkcjonału <math>\displaystyle \displaystyle
| |
| J[f]=\int_{-\pi}^{\pi} f\sqrt{1+(f')^2 }dt</math>, <math>\displaystyle f(-\pi)=0</math>,
| |
| <math>\displaystyle f(\pi)=0</math>, jest funkcja
| |
| <br>
| |
| '''(1)''' <math>\displaystyle f(t)=t^2-\pi^2</math>
| |
| <br>
| |
| '''(2)''' <math>\displaystyle f(t)=1+\cos t</math>
| |
| <br>
| |
| '''(3)''' <math>\displaystyle f(t)=0.</math>
| |
| | |
| </quiz>
| |
| | |
| \bfOdpowiedzi:
| |
| | |
| \bfZadanie 1. tak, nie, nie.
| |
| | |
| \bfZadanie 2. tak, nie, nie.
| |
| | |
| \bfZadanie 3. nie, tak, nie.
| |
| | |
| \bfZadanie 4. nie, nie, nie.
| |
| | |
| \bfZadanie 5. nie, nie, tak.
| |
| | |
| \bfZadanie 6. tak, nie, nie.
| |
| | |
| \bfZadanie 7. nie, nie, tak.
| |
| | |
| \bfZadanie 8. nie, tak, tak.
| |
| | |
| \bfZadanie 9. nie, nie, tak.
| |
| | |
| \bfOcena testu:
| |
| | |
| 0-4 pkt -- ocena niedostateczna
| |
| | |
| 5 pkt -- ocena dostateczna
| |
| | |
| 6 pkt -- ocena plus dostateczna
| |
| | |
| 7 pkt -- ocena dobra
| |
| | |
| 8 pkt -- ocena plus dobra
| |
| | |
| 9 pkt -- ocena bardzo dobra.
| |