Zaawansowane CPP/Ćwiczenia 4: Testowanie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Mirek (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Mirek (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 4: Linia 4:
<code><nowiki>CppUnit</nowiki></code> dodaj testy sprawdzające wersję szukającą maksimum w
<code><nowiki>CppUnit</nowiki></code> dodaj testy sprawdzające wersję szukającą maksimum w
tablicy. Wykorzystaj w tym celu dodatkową klasę testującą.
tablicy. Wykorzystaj w tym celu dodatkową klasę testującą.
Sprawdź swój test na implementacji [http://osilek.mimuw.edu.pl/images/9/96/Max_cppunit.cpp max_cppunit.cpp]. Znajdź znajdujące się tam błędy.
Sprawdź swój test na implementacji [[media:Max_error.h | max_error.h]]. Znajdź znajdujące się tam błędy.
}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Patrz pliki [http://osilek.mimuw.edu.pl/images/9/96/Max_cppunit.cpp max_cppunit.cpp] i [http://osilek.mimuw.edu.pl/images/9/96/Max_cppunit.cpp max_cppunit.cpp].
Patrz pliki [[media:Max_array_test.h | max_array_test.h]] i [[media:Max_cppunit.cpp | max_cppunit.cpp]].
</div></div>
</div></div>


Linia 14: Linia 14:


Zaproponuj i napisz, używając <code><nowiki>CppUnit</nowiki></code>, testy
Zaproponuj i napisz, używając <code><nowiki>CppUnit</nowiki></code>, testy
klasy <code><nowiki>Stack</nowiki></code>.  Implementacja tej klasy znajduje się w pliku [http://osilek.mimuw.edu.pl/images/6/61/Stack.h stack.h]. Nie zapomnij o testach kopiowania i
klasy <code><nowiki>Stack</nowiki></code>.  Implementacja tej klasy znajduje się w pliku [[media:Stack.h | stack.h]]. Nie zapomnij o testach kopiowania i
przypisywania oraz destruktora.
przypisywania oraz destruktora.


Sprawdź czy stos zaimplementowany w pliku
Sprawdź czy stos zaimplementowany w pliku [[media:Stack_dyn.h | stack_dyn.h]], przechodzi twoje
{mod09/exercises/stack_dyn.h}<tt>stackdyn.h</tt>, przechodzi twoje
testy.  Jeśli tak, to znajdź błędy w kodzie i tak popraw testy, aby
testy.  Jeśli tak, to znajdź błędy w kodzie i tak popraw testy, aby
wyłapywały te błędy.  Popraw kod tak, aby przeszedł uzupełnione testy.
wyłapywały te błędy.  Popraw kod tak, aby przeszedł uzupełnione testy.
}}
}}


 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
'''Rozwiązanie 1 '''
 
Zobacz plik
{mod09/exercises/max_array_test.cpp}<tt>maxarraytest.cpp</tt> i
{mod09/exercises/max_cppunit.cpp}<tt>maxcppunit.cpp</tt>.
 
'''Rozwiązanie 2 '''
 
Test stosu podzielę na cztery części: pierwsza zawierać będzie test
Test stosu podzielę na cztery części: pierwsza zawierać będzie test
podstawowych funkcji, druga destruktora, a trzecia i czwarta
podstawowych funkcji, druga - destruktora, a trzecia i czwarta -
konstruktora kopiującego i operatora przypisania.  
konstruktora kopiującego i operatora przypisania.


Test podstawowy zawarty jest w składowej {test_base()} klasy
Test podstawowy zawarty jest w składowej <tt>test_base()</tt> klasy <tt>stack_test</tt> w pliku [[media:Stack_test_cppunit.cpp | stack_test_cppunit.cpp]].  Polega on na naprzemiennym wkładaniu i zdejmowaniu ze stosu liczb całkowitych i sprawdzaniu poprawności zdejmowanych elementów.  Na końcu trzykrotnie wypełniamy i opróżniamy cały stos.
{stack_test} w pliku
{mod09/exercises/stack_test_cppunit.cpp}<tt>stacktestcppunit.cpp</tt>.  Polega on na naprzemiennym wkładaniu i
zdejmowaniu ze stosu liczb całkowitych i sprawdzaniu poprawności
zdejmowanych elementów.  Na końcu trzykrotnie wypełniamy i opróżniamy
cały stos.


Pozostałe testy wymagają więcej komentarza. Ich zadaniem jest
Pozostałe testy wymagają więcej komentarza. Ich zadaniem jest testowanie funkcji generowanych automatycznie. W tym przypadku działają one prawidłowo, co można dość łatwo stwierdzić bez przeprowadzania testów. W ogólności jednak nie musi tak być. Przykładem może być implementacja [[media:Stack_dyn.h | stack_dyn.h]].   
testowanie funkcji generowanych automatycznie. W tym przypadku
działają one prawidłowo, co można dość łatwo stwierdzić bez
przeprowadzania testów. W ogólności jednak nie musi tak być.
Przykładem może być implementacj {stac_dyn.h}.   


Zacznijmy od destruktora, zadaniem destruktora jest usunięcie pamięci  
Zacznijmy od destruktora. Zadaniem destruktora jest usunięcie pamięci zajętej przez stos, a objawem błędu w destruktorze jest wyciek pamięci. Nie znam uniwersalnego sposobu testowania wycieku pamięci. Zwykle używam prostej, ale ograniczonej sztuczki. Polega ona na tworzeniu i niszczeniu dużego stosu w dużej pętli.
zajętej przez stos, a objawem błedu w destruktorze jest wyciek pamięci.  


Nie znam uniwersalnego sposobu testowania wycieku pamięci. Zwykle
używam prostej, ale ograniczonej sztuczki. Polega ona na tworzeniu i
niszczeniu dużego stosu w dużej pętli.
 
     try {
     try {
       for(int i<nowiki> =</nowiki>  0;i<1000;i++) {
       for(int i<nowiki> =</nowiki>  0;i<1000;i++) {
Stack<double,1000000> s;
          Stack<double,1000000> s;
       }
       }
     } catch(std::bad_alloc &) {
     } catch(std::bad_alloc &) {
       CPPUNIT_ASSERT(0);
       CPPUNIT_ASSERT(0);
     };
     };
Jeśli destruktor nie zwolni pamięci, to w każdej iteracji następował
będzie wyciek, i pamięci w końcu zabraknie. Wtedy kolejne wywołanie
{operator new} rzuci wyjątek. Oczywiście jeśli wyciek będzie mały
np. parę bajtów, to ta metoda go nie wychwyci.


Testy kopiowania i przypisania wyglądają podobnie. W obu przypadkach
Jeśli destruktor nie zwolni pamięci, to w każdej iteracji następował będzie wyciek i pamięci w końcu zabraknie. Wtedy kolejne wywołanie <tt>operator new</tt> rzuci wyjątek. Oczywiście jeśli wyciek będzie mały np. parę bajtów, to ta metoda go nie wychwyci.  
wynikiem powinny być dwa stosy o takiej samej zawartości.  Proszę
jednak zauważyć, że nie posiadamy możliwości bezpośredniego porównania
zawartości stosów bez opróżniania ich.  Nawet zresztą gdybyśmy mieli
operator porównia, to i tak wymagałby on testowania.  W tym celu
napisałem funkcję {equal} która porównuje dwa stosy, opróżniając
je, a następnie uzupęłniając z powrotem. Kod znajduję się w pliku
{mod09/exercises/stack_test_cppunit.cpp}<tt>stacktestcppunit.cpp</tt>.  


Częstym błedem podaczas kopiowania/przypisywania jest doprowadzenie do
Testy kopiowania i przypisania wyglądają podobnie. W obu przypadkach wynikiem powinny być dwa stosy o takiej samej zawartości. Proszę jednak zauważyć, że nie posiadamy możliwości bezpośredniego porównania zawartości stosów bez opróżniania ich.  Nawet zresztą gdybyśmy mieli operator porównia, to i tak wymagałby on testowania. W tym celu napisałem funkcję <tt>equal</tt>, która porównuje dwa stosy, opróżniając je, a następnie uzupełniając z powrotem. Kod znajduje się w pliku [[media:Stack_test_cppunit.cpp | stack_test_cppunit.cpp]].  
współdzielenia reprezentacji. Musimy więc sprawdzić, czy dwie kopie nie
tylko są równe ale i niezależne. W tym celu napisałem funkcję {inc}
która zwiększa każdy element stosu liczb całkowitych  o jeden.
W przypadku wspołdzielenia reprezentacji nastąpi zwiększenie obu
stosów i oba stosy dalej będą równe.  


Dodatkowo w trakcie przypisywania może dojść do wycieku pamięci
Częstym błędem podaczas kopiowania/przypisywania jest doprowadzenie do współdzielenia reprezentacji. Musimy więc sprawdzić, czy dwie kopie nie tylko są równe, ale i niezależne. W tym celu napisałem funkcję <tt>inc</tt>, która zwiększa każdy element stosu liczb całkowitych  o jeden. W przypadku współdzielenia reprezentacji nastąpi zwiększenie obu stosów i oba stosy dalej będą równe.  
w stosie, do którego przypisujemy nową wartość. Testujemy to
podobnie jak w przypadku destruktora.  


Całość kodu znajduje się w pliku  
Dodatkowo w trakcie przypisywania może dojść do wycieku pamięci w stosie, do którego przypisujemy nową wartość. Testujemy to podobnie jak w przypadku destruktora.
{mod09/exercises/stack_test_cppunit.cpp}<tt>stacktestcppunit.cpp</tt>.
 
Całość kodu znajduje się w pliku [[media:Stack_test_cppunit.cpp | stack_test_cppunit.cpp]].
</div></div>

Aktualna wersja na dzień 15:45, 2 paź 2006

Ćwiczenie 1

Do przykładu testów max napisanych w CppUnit dodaj testy sprawdzające wersję szukającą maksimum w tablicy. Wykorzystaj w tym celu dodatkową klasę testującą. Sprawdź swój test na implementacji max_error.h. Znajdź znajdujące się tam błędy.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 2

Zaproponuj i napisz, używając CppUnit, testy klasy Stack. Implementacja tej klasy znajduje się w pliku stack.h. Nie zapomnij o testach kopiowania i przypisywania oraz destruktora.

Sprawdź czy stos zaimplementowany w pliku stack_dyn.h, przechodzi twoje testy. Jeśli tak, to znajdź błędy w kodzie i tak popraw testy, aby wyłapywały te błędy. Popraw kod tak, aby przeszedł uzupełnione testy.

Rozwiązanie