Zaawansowane CPP/Ćwiczenia 14: Zarządzanie pamięcią: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 18: | Linia 18: | ||
void deallocate(void *p) throw ();<br> | void deallocate(void *p) throw ();<br> | ||
release() throw (); /*zwalnia całą pamięć z puli*/ | release() throw (); /*zwalnia całą pamięć z puli*/ | ||
~linked_pool() throw() ; | |||
} | } | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Przykładowe rozwiązanie znajduje się w pliku [[media:Linked_pool.h | linked_pool.h]]. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|3|| | {{cwiczenie|3|| | ||
W oparciu o <code><nowiki>linked_pool</nowiki></code> | W oparciu o <code><nowiki>linked_pool</nowiki></code> zaimplementuj klasę | ||
z własnymi operatorami <code><nowiki>new</nowiki></code> i <code><nowiki>delete</nowiki></code>. Zaimplementuj klasę | |||
tak, aby można było z niej dziedziczyć i w ten sposób łatwo | |||
implementować <code><nowiki>new</nowiki></code> i <code><nowiki>delete</nowiki></code> w dowolnej klasie. | |||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zobacz implementację | Zobacz implementację zliczania elementów w [[Zaawansowane CPP/Wykład 3: Szablony II|wykładzie 3]] | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Nasza klasa będzie szablonem przyjmującym jako parametr typ elementu, | |||
dla których pamięć będzie przydzielana. Ponieważ potrzebujemy jednej | |||
puli dla wszystkich obiektów danej klasy, obiekt puli będzie składową | |||
statyczną tej klasy. Musimy zdecydować jak i kiedy będzie ustalana | |||
ilość pamięci w puli: czy w czasie kompilacji, czy w czasie wykonania? | |||
Załóżmy, że chcemy ją przydzialać dynamicznie. Dlatego w klasie umieścimy | |||
wskaźnik do obiektu puli: | |||
template<class T> class linked_pool_new { | |||
static linked_pool<T> *_pool; | |||
Pamięć dla puli będzie przydzielona za pomocą statycznej funkcji: | |||
public: | |||
static void request(size_t n) { | |||
_pool <nowiki> =</nowiki> new linked_pool<T>(n); | |||
} | |||
która musi zostać wywołana przed stworzeniem jakichkolwiek obiektów | |||
klasy <tt>T</tt>. Operator <tt>new</tt> sprawdza ten warunek: | |||
void *operator new(size_t size) throw (std::bad_alloc) | |||
{ | |||
if(_pool<nowiki> =</nowiki> <nowiki> =</nowiki> 0) { | |||
std::cerr<<"you have to request the pool memory first"<<std::endl; | |||
abort(); | |||
} | |||
return (void *)_pool->allocate(); | |||
}; | |||
Całość kodu można zobaczyć w pliku [[media:Linked_new.h | linked_new.h]]. | |||
Z klasy <tt>linked_pool_new</tt> korzystamy dziedzicząc z niej: | |||
struct X : public linked_pool_new<X> { | |||
char big[1000000]; | |||
};<br> | |||
main() { | |||
X *x <nowiki> =</nowiki> new X; | |||
} | |||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|4|| | {{cwiczenie|4|| | ||
Przerób nieznacznie alokator podany na wykładzie, tak | Przerób nieznacznie alokator podany na wykładzie, tak | ||
aby jego funkcje wypisywały informacje o tym co robią. Użyj go z różnymi typami | aby jego funkcje wypisywały informacje o tym co robią. Użyj go z różnymi typami | ||
pojemników. Co możesz powiedzieć o sposobie przydziału pamięci dla | pojemników. Co możesz powiedzieć o sposobie przydziału pamięci dla różnych | ||
kontenerów? | kontenerów? | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Przykładowy alokator oparty o funkcję <tt>malloc</tt> jest | |||
zaimplementowany w pliku [[media:Mallocator.h | mallocator.h]]. Funkcje <tt>allocate</tt> i <tt>deallocate</tt> są tak | |||
zdefiniowane, że wypisują informacje o rozmiarze i ilości alokowanych | |||
elementów: | |||
pointer allocate(size_type n, const_pointer <nowiki> =</nowiki> 0) { | |||
void* p <nowiki> =</nowiki> malloc(n * sizeof(T)); | |||
std::cerr<<"a "<<n<<" "<<sizeof(T)<<" "<<p<<std::endl; | |||
if (!p) | |||
throw std::bad_alloc(); | |||
return static_cast<pointer>(p); | |||
}<br> | |||
void deallocate(pointer p, size_type n) { | |||
std::cerr<<"d "<<n<<" "<<sizeof(T)<<" "<<p<<std::endl; | |||
free(p); } | |||
Wykonując np. instrukcje: | |||
std::cerr<<"vector"<<std::endl; | |||
std::vector<int,malloc_allocator<int> > v(4); | |||
std::cerr<<"deque"<<std::endl; | |||
std::deque<int,malloc_allocator<int> > d(4); | |||
std::cerr<<"list"<<std::endl; | |||
std::list<int,malloc_allocator<int> > l(4); | |||
łatwo się przekonać, że np. <tt>vector</tt> i <tt>deque</tt> alokują pamięć dla | |||
wielu elementów na raz, natomiast lista alokuje pamięć po jednym elemencie. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|5|| | {{cwiczenie|5|| | ||
Linia 43: | Linia 125: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Z powyższego ćwiczenia widać, że prosty alokator przydzielający | |||
pamięć na pojedyncze elementy tego samego rozmiaru, będzie mogł być | |||
użyty tylko z tymi pojemnikami, które alokują pamięć pojedynczo, np. z | |||
listą. Ale właśnie takie pojemniki mogą najbardziej skorzystać z | |||
przyspieszenia swojego działania dzięki sprawniejszej alokacji i | |||
dealokacji pamięci. | |||
Implementując alokator oparty o <tt>linked_pool</tt> znów musimy uważać na sposób przydziału pamięci dla puli. Ponieważ musimy zapewnić równoważność iteratorów, każda lista musi alokować pamięć z tej samej puli. Pula będzie więc składową statyczną alokatora. Z powodu mechanizmu <tt>rebind</tt> nie możemy jednak teraz przydzialać pamięci dla puli dynamicznie, tak jak to robiliśmy w <tt>linked_pool_new</tt>. Dlatego rozmiar puli będzie podawany jako drugi argument szablonu alokatora: | |||
template <class T,size_t N> class pool_allocator { | |||
private: | |||
static linked_pool<T> _pool; | |||
Inicjalizacja puli wygląda następująco: | |||
template<class T,size_t N> linked_pool<T> pool_allocator<T,N>::_pool(N); | |||
(składowe statyczne inicjalizowane są poza klasą). Wyrażenie <tt>rebind</tt> ma teraz postać: | |||
template <class U> | |||
struct rebind { typedef pool_allocator<nowiki><U,N></nowiki> other; }; | |||
Całość kodu jest zamieszczona w pliku [[media:Pool_allocator.h | pool_allocator.h]]. Z tak zdefiniowanego alokatora korzysta się następująco: | |||
tak | |||
std::list<int,pool_allocator<int,10000> > l; | |||
</div></div> | |||
Aktualna wersja na dzień 10:51, 2 paź 2006
Ćwiczenie 1
Przerób przykłady z wykładu.
Ćwiczenie 2
Napisz własną implementację puli pamięci opartą o listę. Zasobnik powinien być szablonem przyjmującym jako parametr typ obiektów, dla których będzie przydzielał pamięć. Wielkość puli powinna być podawana w konstruktorze. Jeśli zażądamy za dużo pamięci, to powinien zostać rzucony wyjątek std::bad_alloc. Jeśli wyczerpie się pamięć w puli, żądanie przydziału powinno rzucić std::bad_alloc:
template<typename T> linked_pool {
linked_pool(size_t n) throw(std::bad_alloc); void *allocate() throw(std::bad_alloc); /*przydziela pamięc na jeden obiekt T*/ void deallocate(void *p) throw ();
release() throw (); /*zwalnia całą pamięć z puli*/ ~linked_pool() throw() ; }
Ćwiczenie 3
W oparciu o linked_pool
zaimplementuj klasę
z własnymi operatorami new
i delete
. Zaimplementuj klasę
tak, aby można było z niej dziedziczyć i w ten sposób łatwo
implementować new
i delete
w dowolnej klasie.
Ćwiczenie 4
Przerób nieznacznie alokator podany na wykładzie, tak aby jego funkcje wypisywały informacje o tym co robią. Użyj go z różnymi typami pojemników. Co możesz powiedzieć o sposobie przydziału pamięci dla różnych kontenerów?
Ćwiczenie 5
W oparciu o linked_pool
napisz własny alokator pamięci.
Do jakich pojemników będzie można go stosować?.