Test GR4: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Rogoda (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Rogoda (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 63 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
5555555555555555555555555555555555555555 Logika


\newtheorem{thm}{Twierdzenie}
\newtheorem{obs}[thm]{Obserwacja}
\newtheorem{con}[thm]{Wniosek}
\newtheorem{exrr}{Zadanie}


{


\parindent 0mm


'''#1'''
10101010101010101010101010101010101010101010101010 Logika
\parindent 10mm }{\hfill{ <math>\displaystyle \square </math> }
 
}
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Współczynniki dwumianowe'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Zależność <math>\displaystyle {n\choose0}-{n\choose1}+\ldots+(-1)^n{n\choose n}=0</math>
zachodzi dla:}
\ok  wszystkich liczb naturalnych <math>\displaystyle n</math>
\odp tylko skończenie wielu liczb naturalnych <math>\displaystyle n</math>
\odp żadnej liczby naturalnej <math>\displaystyle n</math>
\ok  wszystkich, poza skończenie wieloma liczbami naturalnymi <math>\displaystyle n</math>
</quiz>
 
<quiz>Suma elementów <math>\displaystyle n</math>-tego wiersza Trójkąta Pascala
bez obu wartości brzegowych to:}
 
\odp <math>\displaystyle 2^n</math>.
\ok  <math>\displaystyle 2^{n}-2</math>.
\ok  <math>\displaystyle \sum_{i=1}^n{n\choose i}-1</math>.
\odp <math>\displaystyle {2n\choose n}</math>.
</quiz>
 
<quiz>Współczynnik przy wyrazie <math>\displaystyle x^n</math> w rozwinięciu dwumianu <math>\displaystyle (x+2)^{2n}</math> to:}
\odp <math>\displaystyle {2n\choose n}</math>.
\odp <math>\displaystyle 2^n{n\choose2}</math>.
\ok  <math>\displaystyle {2n\choose n}2^n</math>.
\odp <math>\displaystyle {2n\choose n}2^{2n}</math>.
</quiz>
 
<quiz><math>\displaystyle {-1\choose k}</math> dla <math>\displaystyle k\geqslant0</math> jest równe:}
\odp <math>\displaystyle 0</math>.
\odp <math>\displaystyle 1</math>.
\odp <math>\displaystyle (-1)^k</math>.
\ok  <math>\displaystyle (-1)^{k+1}</math>
</quiz>
 
<quiz>Suma <math>\displaystyle \sum_{i=0}^n2^i{n\choose i}</math> wynosi}
\odp <math>\displaystyle 2^n</math>.
\ok  <math>\displaystyle 3^n</math>.
\odp <math>\displaystyle (n+2)^n</math>.
\odp <math>\displaystyle {2n\choose n}</math>.
</quiz>
 
<quiz>Liczba nieporządków na zbiorze <math>\displaystyle 3</math>-elementowym to:}
\odp <math>\displaystyle 1</math>.
\ok  <math>\displaystyle 2</math>.
\odp <math>\displaystyle 3</math>.
\odp <math>\displaystyle 6</math>.
</quiz>
 
<quiz><math>\displaystyle {n\choose a,b,0,\ldots,0}</math> gdzie <math>\displaystyle a+b=n</math> to:}
\ok  <math>\displaystyle {n\choose a}</math>.
\ok  <math>\displaystyle {n\choose b}</math>.
\odp <math>\displaystyle {n\choose a+b}</math>.
\odp <math>\displaystyle {n+a+b\choose a+b}</math>.
</quiz>
 
<quiz>Na ile sposobów z grupy <math>\displaystyle 5n</math> osób,
złożonej z <math>\displaystyle 3n</math> mężczyzn i <math>\displaystyle 2n</math> kobiet,
można wybrać <math>\displaystyle n</math>-kobiet i <math>\displaystyle n</math>-mężczyzn,
i dodatkowo z niewybranych mężczyzn wyznaczyć przywódcę?}
\odp <math>\displaystyle \left( {5n\choose 3n}{3n\choose n}+{5n\choose 2n}{2n\choose n} \right)\cdot 2n</math>.
\ok  <math>\displaystyle {3n\choose n}{2n\choose n}\cdot 2n</math>.
\odp <math>\displaystyle \left( {3n\choose n}+{2n\choose n} \right)\cdot 2n</math>.
\odp <math>\displaystyle {3n\choose n}{2n\choose n}\cdot 3n</math>.
</quiz>
 
<quiz>Suma <math>\displaystyle {0\choose7}+{1\choose7}+{2\choose7}+{3\choose7}+{4\choose7}+{5\choose7}+{6\choose7}+{7\choose7}</math> to:}
\odp <math>\displaystyle 0</math>.
\odp <math>\displaystyle {8\choose7}</math>.
\odp <math>\displaystyle {7\choose8}</math>.
\ok  <math>\displaystyle {8\choose8}</math>.
</quiz>
 
<quiz>Współczynnik przy wyrazie <math>\displaystyle x^my^n</math> w rozwinięciu dwumianu <math>\displaystyle (x+y)^{m+n}</math> to:}
\ok  <math>\displaystyle {m+n\choose m}</math>.
\ok  <math>\displaystyle {m+n\choose n}</math>.
\odp <math>\displaystyle {m\choose n}</math>.
\odp <math>\displaystyle \sum_{i=0}^m{m+n\choose i}</math>.
</quiz>
 
\etest
66666666666666666666666666666
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Permutacje i podziały'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Niech <math>\displaystyle n_{\pi},n_{\sigma},n_{\rho}</math> będą kolejno liczbami permutacji w <math>\displaystyle S_7</math>
tego samego typu co, odpowiednio,
<math>\displaystyle \pi=(14)(26)(357)</math>, <math>\displaystyle \sigma=(1357)(246)</math>, <math>\displaystyle \rho=(12)(34)(56)(7)</math>. Wtedy:}
\ok  <math>\displaystyle n_{\pi}\leqslant n_{\tau}\leqslant n_{\rho}</math>
\ok  <math>\displaystyle n_{\tau}\leqslant n_{\pi}\leqslant n_{\rho}</math>
\odp <math>\displaystyle n_{\rho}\leqslant n_{\pi}\leqslant n_{\tau}</math>
\odp <math>\displaystyle n_{\pi}\leqslant n_{\rho}\leqslant n_{\tau}</math>
</quiz>
 
<quiz>Dla sprzężonych permutacji <math>\displaystyle \pi,\sigma\in S_{13}</math> zachodzi:}
\ok  <math>\displaystyle \pi</math> i <math>\displaystyle \sigma</math> mają tyle samo cykli <math>\displaystyle 4</math>-elementowych
\odp elementy <math>\displaystyle 1</math> i <math>\displaystyle 2</math> albo są w tym samym cyklu w obu permutacjach,
    albo nie są w tym samym cyklu w obu permutacjach
\ok  <math>\displaystyle \pi</math> i <math>\displaystyle \sigma</math> mają ten sam typ
\ok  <math>\displaystyle \pi</math> i <math>\displaystyle \sigma</math> mają ten sam znak
</quiz>
 
<quiz>Dla <math>\displaystyle n\geqslant 2</math>,
    podziałowa liczba Stirlinga  <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n\\ 2\end{array} \right\}</math> wynosi:}
\odp <math>\displaystyle \sum_{k=1}^{n-1}{n\choose k}k!=\sum_{k=1}^{n-1}\frac{n!}{k!}</math>
\odp <math>\displaystyle n!\sum_{k=1}^{n-1}\frac{1}{k(n-k)}</math>
\odp <math>\displaystyle n!\sum_{k=1}^{n-1}\frac{1}{k(n-k)}</math>
\ok  <math>\displaystyle \frac{n!}{2}\sum_{k=1}^{n-1}\frac{1}{k(n-k)}</math>
</quiz>
 
<quiz>Średnia liczba cykli permutacji <math>\displaystyle n</math>-elementowej
(czyli stosunek sumarycznej liczby cykli we wszystkich permutacjach <math>\displaystyle n</math>-elementowych
do liczby cykli <math>\displaystyle n</math>-elementowych) to:}
\odp <math>\displaystyle 2n</math>
\odp <math>\displaystyle \left\lfloor \frac{n}{\lg{n}} \right\rfloor+1</math>
\ok  <math>\displaystyle \sum_{k=1}^n \frac{1}{k}</math>
\odp <math>\displaystyle \frac{n}{2}</math>
</quiz>
 
<quiz>Podziałowa liczba Stirlinga<math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}7\\ 4\end{array} \right\}</math> wynosi}
\odp <math>\displaystyle 90</math>
\odp <math>\displaystyle 140</math>
\odp <math>\displaystyle 301</math>
\ok  <math>\displaystyle 350</math>
</quiz>
 
<quiz>Jednomian <math>\displaystyle x^n</math> jest równy:}
\ok  <math>\displaystyle \sum_i\left\{\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right\}x^{\underline{i}}</math>
\odp <math>\displaystyle B_nx^{\underline{n}}</math>, gdzie <math>\displaystyle B_n</math> jest <math>\displaystyle n</math>-tą liczbą Bella
\odp <math>\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]x^{\overline{i}}</math>
\ok  <math>\displaystyle \sum_i\left\{\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right\}(-1)^{n-i}x^{\overline{i}}</math>
</quiz>
 
<quiz>Na ile sposobów można rozłożyć <math>\displaystyle a</math> rozróżnialnych obiektów
do dokładnie <math>\displaystyle b</math> rozróżnialnych szuflad, tak by każda szufladka była niepusta?}
\odp <math>\displaystyle b^a</math>
\odp <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}a\\ b\end{array} \right\}</math>
\ok  <math>\displaystyle b!\left\{\begin{array} {c}a\\ b\end{array} \right\}</math>
\odp <math>\displaystyle {a-1\choose b-1}</math>
</quiz>
 
<quiz>Na ile sposobów można rozłożyć <math>\displaystyle a</math> nierozróżnialnych obiektów
do co najwyżej <math>\displaystyle b</math> rozróżnialnych szuflad?}
\odp <math>\displaystyle {a-1\choose b-1}</math>
\ok  <math>\displaystyle {b+a-1\choose b-1}</math>
\odp <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}a\\ b\end{array} \right\}</math>
\odp <math>\displaystyle \sum_{i=1}^b\left\{\begin{array} {c}a\\ i\end{array} \right\}</math>
</quiz>
 
<quiz>Gdy <math>\displaystyle P(n,k)</math> jest liczbą rozkładów liczby <math>\displaystyle n</math>
na sumy dokładnie <math>\displaystyle k</math> nieujemnych całkowitych składników,
to <math>\displaystyle \lim_{n\rightarrow\infty}\frac{P(n,k)}{n^k}</math> wynosi:}
\ok  <math>\displaystyle 0</math>
\odp <math>\displaystyle \frac{1}{k!(k-1)!}</math>
\odp <math>\displaystyle \frac{1}{k}</math>
\odp <math>\displaystyle 1</math>
</quiz>
 
<quiz>Na ile sposobów można podzielić zbiór <math>\displaystyle a</math> elementowy na <math>\displaystyle b+c</math> bloków,
przy czym <math>\displaystyle b</math> bloków jest wyróżnionych?}
\ok  <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}a\\ b+c\end{array} \right\}{b+c\choose b}</math>
\ok  <math>\displaystyle \sum_k{a\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ b\end{array} \right\}\left\{\begin{array} {c}a-k\\ c\end{array} \right\}</math>
\odp <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}a\\ b\end{array} \right\}\left\{\begin{array} {c}a-b\\ c\end{array} \right\}</math>
\odp <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}a\\ b+c\end{array} \right\}b!</math>
</quiz>
 
\etest
-------------------------------------------------
 
777777777777777777777777777777777777777777777777777777777
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Funkcje tworzące'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Na ile sposobów można rozmienić  <math>\displaystyle 25 </math>  centów za pomocą monet  <math>\displaystyle 1 </math> ,  <math>\displaystyle 5 </math> ,  <math>\displaystyle 10 </math> 
oraz  <math>\displaystyle 25 </math>  centowych?}
<wrongoption> <math>\displaystyle 6 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle 12 </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle 13 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle 49 </math> }
</quiz>
 
<quiz>Funkcja tworząca postaci  <math>\displaystyle G\!\left( x \right)=g_0+g_1x+g_2x^2+g_3x^3+\ldots </math>
ma odwrotną względem mnożenia (splotu),
tzn. istnieje funkcja tworząca  <math>\displaystyle U\!\left( x \right) </math>  taka,
że  <math>\displaystyle U\!\left( x \right)G\!\left( x \right)=1 </math>  }
<wrongoption>jeśli  <math>\displaystyle g_0\neq 1 </math> }
<rightoption>jeśli  <math>\displaystyle g_0\neq 0 </math> }
<rightoption>jeśli wszystkie  <math>\displaystyle g_i\neq0 </math> }
<rightoption>wtedy i tylko wtedy, gdy  <math>\displaystyle g_0\neq0 </math> }
</quiz>
 
<quiz>Funkcja  <math>\displaystyle G\!\left( x \right) </math>  spełniająca
<math>\displaystyle G\!\left( x \right)=\left( \sum_{n=0}^{\infty}x^n \right)\cdot\left( 1+xG\!\left( x \right) \right) </math>
jest funkcją tworzącą:}
<wrongoption>ciągu  <math>\displaystyle 1,1,2,4,8,16,32,\ldots, 2^{n-1},\dots </math> }
<rightoption>ciągu geometrycznego  <math>\displaystyle g_n=2^n </math> }
<wrongoption>nie ma takiego ciągu}
<wrongoption>nie istnieje taka funkcja tworząca}
</quiz>
 
<quiz>Funkcja  <math>\displaystyle G\!\left( x \right) </math>  spełniająca
<math>\displaystyle G\!\left( x \right)=G'\!\left( x \right) </math>  oraz  <math>\displaystyle G\!\left( 0 \right)=1 </math>
jest funkcją tworzącą ciągu:}
<wrongoption> <math>\displaystyle g_n=\frac{1}{n} </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle g_n=\frac{1}{n!} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle g_n=1 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle g_0=1 </math>  oraz  <math>\displaystyle g_n=0 </math>  dla  <math>\displaystyle n>1 </math> }
</quiz>
 
<quiz>Niech  <math>\displaystyle G\!\left( x \right)=\left( 1+x \right)^y </math> , gdzie  <math>\displaystyle y </math>  jest liczba rzeczywistą.
Jeśli  <math>\displaystyle G\!\left( x \right)=\sum_{n=0}^{\infty}g_n x^n </math> , to:}
<wrongoption> <math>\displaystyle g_n=\frac{\left( y+n \right)^{\underline{n}}}{n} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle g_n=\frac{y^n}{n!} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle g_n={ y+n \choose n }=\frac{\left( y+n \right)^{\underline{n}}}{n!} </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle g_n={ y \choose n }=\frac{y^{\underline{n}}}{n!} </math> }
</quiz>
 
<quiz>Suma  <math>\displaystyle \sum_{k=0}^{n}\left( 3k^2-3k+1 \right) </math>  wynosi:}
<wrongoption> <math>\displaystyle 2n^3+3n+n </math> ,}
<rightoption> <math>\displaystyle n^3 </math> ,}
<wrongoption> <math>\displaystyle \left( 2n^3+3n+n \right)/{6} </math> ,}
<wrongoption> <math>\displaystyle 3n^3-3n^2+n </math> }
</quiz>
 
<quiz>Niech  <math>\displaystyle a_0=2 </math> ,  <math>\displaystyle a_1=3 </math> ,  <math>\displaystyle a_2=5 </math> , oraz  <math>\displaystyle a_{n+3}=7a_{n+2}-16a_{n+1}+12a_n </math> .
Wtedy:}
<wrongoption> <math>\displaystyle a_n=\left( 1-n \right)2^n+3^n </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle a_n=\frac{1}{\sqrt{5}}\left( \left( \frac{1+\sqrt{5}}{2} \right)^{n+3}-\left( \frac{1-\sqrt{5}}{2} \right)^{n+3} \right) </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle a_n=\frac{1}{\sqrt{5}}\left( \left( \frac{1+\sqrt{5}}{2} \right)^{n}-\left( \frac{1-\sqrt{5}}{2} \right)^{n} \right) </math> }
<wrongoption>żadna z pozostałych odpowiedzi nie jest prawidłowa}
</quiz>
 
\etest
--------------------------------
8888888888888888888888888888888888888888888888
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Zliczanie obiektów'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Liczby Catalana  <math>\displaystyle c_n </math>  spełniają zależność rekurencyjną:}
<wrongoption> <math>\displaystyle c_n =\sum_{k=1}^{n-1} c_{k} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle c_n =\sum_{k=1}^{n} c_{k} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle c_n =\sum_{k=1}^{n-1} c_{k} c_{n-k} </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle c_n =\sum_{k=1}^{n} c_{k-1} c_{n-k} </math> }
</quiz>
 
<quiz> <math>\displaystyle n </math> -ta liczba Catalana to:}
<wrongoption> <math>\displaystyle {2n \choose n} </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle \frac{1}{n+1}{2n \choose n} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle {1/2 \choose n}\left( -4 \right)^n </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle 2{1/2 \choose n+1}\left( -4 \right)^n </math> }
</quiz>
 
<quiz>Niech  <math>\displaystyle t_{10} </math>  będzie liczbą drzew  o wysokości  <math>\displaystyle 10 </math> . Wtedy:}
<rightoption> <math>\displaystyle t_{10}\leq 2^{1023} </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle t_{10}\geq 2^{512} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle t_{10}\leq 2^{10} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle t_{10}\geq 2^{9} </math> }
</quiz>
 
<quiz>Liczba podziałów liczby  <math>\displaystyle 16 </math>  na sumy złożone jedynie ze składników  <math>\displaystyle 1,2,4,8,16 </math> 
wynosi:}
<wrongoption> <math>\displaystyle 25 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle 26 </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle 35 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle 165 </math> }
</quiz>
 
<quiz>Funkcja tworząca podziału liczby na sumy jest przedstawialna jako:}
<rightoption> <math>\displaystyle \prod_{k=1}^{\infty}\frac{1}{1-x^k} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle \sum_{k=1}^{\infty}\frac{1}{1-x^k} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle \sum_{n=0}^{\infty}\prod_{k=1}^{\infty}\frac{1}{1-x^{nk}} </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle \prod_{k=1}^{\infty}\sum_{n=0}^{\infty}x^{nk} </math> }
</quiz>
 
<quiz>Funkcja  tworząca
<math>\displaystyle s_n\!\left( x \right)=\left[\begin{array} {c}n\\ 0\end{array} \right]+\left[\begin{array} {c}n\\ 1\end{array} \right]x+\left[\begin{array} {c}n\\ 2\end{array} \right]x^2+\left[\begin{array} {c}n\\ 3\end{array} \right]x^3+\ldots,
</math>
dla cyklowych liczb Stirlinga  <math>\displaystyle \left[\begin{array} {c}n\\ m\end{array} \right] </math> , ma postać zwartą:
}
<rightoption> <math>\displaystyle s_n\!\left( x \right)=x^{\overline{n}} </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle s_n\!\left( x \right)=\prod_{k=0}^{n-1}\left( x+k \right) </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle s_n\!\left( x \right)=x^{\underline{n}} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle s_n\!\left( x \right)=1/\prod_{k=0}^{n-1}\left( 1-kx \right) </math> }
</quiz>
 
<quiz>Podziałowe liczby Stirlinga spełniają zależność rekurencyjną:}
<wrongoption> <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n\\ k\end{array} \right\}=\left( n-1 \right)\left\{\begin{array} {c}n-1\\ k\end{array} \right\}+\left\{\begin{array} {c}n-1\\ k-1\end{array} \right\} </math> , dla  <math>\displaystyle 0>k>n </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n+k\\ k\end{array} \right\}=\left\{\begin{array} {c}n+k-1\\ k\end{array} \right\}+k\left\{\begin{array} {c}n+k-1\\ k-1\end{array} \right\} </math> , dla  <math>\displaystyle n>1,\ k>0 </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n+k\\ k\end{array} \right\}=k\left\{\begin{array} {c}n+k-1\\ k\end{array} \right\}+\left\{\begin{array} {c}n+k-1\\ k-1\end{array} \right\} </math> , dla  <math>\displaystyle n>1,\ k>0 </math> }
<wrongoption>żadna z pozostałych odpowiedzi nie jest prawidłowa}
</quiz>
 
<quiz> Niech  <math>\displaystyle a_0=1 </math> ,  <math>\displaystyle a_1=0 </math>  oraz  <math>\displaystyle a_n=\frac{a_{n-2}}{n} </math> .
Funkcja  tworząca  <math>\displaystyle A\!\left( x \right)=\sum_{n=0}^{\infty}a_n x^n </math>  ma postać zwartą:}
<wrongoption> <math>\displaystyle A\!\left( x \right)=\sin x </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle A\!\left( x \right)=e^{x^2} </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle A\!\left( x \right)=e^{x^2/2} </math> }
<wrongoption>żadna z pozostałych odpowiedzi nie jest prawidłowa}
</quiz>
 
\etest
999999999999999999999999999999999999999
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Asymptotyka'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Funkcja <math>\displaystyle n^2\lg{n}+\frac{n^2\sqrt{n}}{\lg{n}}</math> jest:}
\odp <math>\displaystyle \Theta(n^2\lg{n})</math>
\odp <math>\displaystyle O(n^2\lg{n})</math>
\odp <math>\displaystyle \Theta{n^2\sqrt{n}}</math>
\ok  <math>\displaystyle O(\frac{n^2\sqrt{n}}{\lg{n}})</math>
</quiz>
 
<quiz>Funkcja <math>\displaystyle \frac{n^9}{\lg^{10}n}</math> jest:}
\odp <math>\displaystyle O(n^{\frac{9}{10}})</math>
\odp <math>\displaystyle O(n)</math>
\ok  <math>\displaystyle O(n^9)</math>
\ok  <math>\displaystyle \Omega(\lg^{10}n)</math>
</quiz>
 
<quiz>Dla <math>\displaystyle f(n)=2^{\lg{n}+1}</math> oraz <math>\displaystyle g(n)=\lg{2n}-1</math> zachodzi:}
\odp <math>\displaystyle f(x)=\omega(g(x))</math>
\ok  <math>\displaystyle f(x)=\Omega(g(x))</math>
\ok  <math>\displaystyle f(x)=\Theta(g(x))</math>
\ok  <math>\displaystyle f(x)=O(g(x))</math>
\odp <math>\displaystyle f(x)=o(g(x))</math>
</quiz>
 
<quiz>Dowolny wielomian <math>\displaystyle k</math>-tego stopnia jest:}
\ok  <math>\displaystyle \Omega(n^k)</math>
\ok  <math>\displaystyle \Theta(n^k)</math>
\ok  <math>\displaystyle O(n^k)</math>
\ok  <math>\displaystyle o(n^{k+\varepsilon})</math> dla dowolnego <math>\displaystyle \varepsilon>0</math>
</quiz>
 
<quiz>Dla <math>\displaystyle f(n)=\frac{\lg n}{n}</math> oraz <math>\displaystyle g(n)=\frac{1}{\sqrt{n}}</math> zachodzi:}
\odp <math>\displaystyle f(x)=\omega(g(x))</math>
\odp <math>\displaystyle f(x)=\Omega(g(x))</math>
\odp <math>\displaystyle f(x)=\Theta(g(x))</math>
\ok  <math>\displaystyle f(x)=O(g(x))</math>
\ok  <math>\displaystyle f(x)=o(g(x))</math>
</quiz>
 
<quiz>Dla <math>\displaystyle f(x)=x^2</math> oraz <math>\displaystyle g(x)=x^2+\sin x</math> zachodzi:}
\ok  <math>\displaystyle f(x)=\Omega(g(x))</math>
\ok  <math>\displaystyle f(x)=\Theta(g(x))</math>
\ok  <math>\displaystyle f(x)=O(g(x))</math>
\odp żadne z pozostałych
</quiz>
 
<quiz>Dla <math>\displaystyle T(n)=9T(\frac{n}{3})+\frac{n^2}{\lg n}</math>:}
\odp możemy skorzystać z pierwszego punktu Tw. o rekurencji uniwersalnej i <math>\displaystyle T(n)=\Theta(n^2)</math>
\odp możemy skorzystać z drugiego punktu Tw. o rekurencji uniwersalnej i <math>\displaystyle T(n)=\Theta(n^2\lg n)</math>
\odp możemy skorzystać z trzeciego punktu Tw. o rekurencji uniwersalnej i <math>\displaystyle T(n)=\Theta(\frac{n^2}{\lg n})</math>
\ok  żadne z pozostałych
</quiz>
 
<quiz>Dla <math>\displaystyle T(n)=25T(\frac{n}{4})+\frac{n^2}{\lg n}</math>}
\ok  możemy skorzystać z pierwszego punktu Tw. o rekurencji uniwersalnej i <math>\displaystyle T(n)=\Theta(n^{\lg_4{25}})</math>
\odp możemy skorzystać z drugiego punktu Tw. o rekurencji uniwersalnej i <math>\displaystyle T(n)=\Theta(n^2)</math>
\odp możemy skorzystać z trzeciego punktu Tw. o rekurencji uniwersalnej i <math>\displaystyle T(n)=\Theta(\frac{n^2}{\lg n})</math>
\odp żadne z pozostałych
</quiz>
 
<quiz>Funkcja spełniająca zależność <math>\displaystyle T(n)=T(\frac{n}{2})+1</math> jest:}
\ok  <math>\displaystyle \Theta(\lg n)</math>
\ok  <math>\displaystyle \Theta(n)</math>
\ok  <math>\displaystyle O(n)</math>
\odp żadne z pozostałych
</quiz>
 
\etest
101010101010101010101010101010101010
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Teoria liczb I'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Liczb naturalnych <math>\displaystyle n>1</math> w rozkładzie których
występują wszystkie liczby pierwsze niewiększe od <math>\displaystyle n</math> jest:}
\odp nieskończenie wiele
\ok  co najmniej jedna
\ok  skończenie wiele
\odp nie ma takich liczb
</quiz>
 
<quiz>Liczb pierwszych postaci <math>\displaystyle 91n+7</math>, dla <math>\displaystyle n\in\mathbb{N}</math> jest:}
\odp nie ma takich liczb
\ok  dokładnie jedna
\ok  skończenie wiele
\odp nieskończenie wiele
</quiz>
 
<quiz>Jeśli w ciągu postaci <math>\displaystyle \left\lbrace an+b \right\rbrace_{n\in\mathbb{N}}</math>, gdzie <math>\displaystyle a,b\in\mathbb{N}</math>, 
są przynajmniej dwie liczby pierwsze, to}
\ok  jest ich nieskończenie wiele
\odp wszystkie liczby tego ciągu są pierwsze
\odp może ich być tylko skończenie wiele
\ok  <math>\displaystyle a</math> i <math>\displaystyle b</math> są względnie pierwsze
</quiz>
 
<quiz>Jeśli <math>\displaystyle p</math> jest dowolną liczbą pierwszą, to sito Eratostenesa
zastosowane do liczby <math>\displaystyle p^2+2</math> jako ostatnią skreśli:}
\odp <math>\displaystyle p</math>
\ok  <math>\displaystyle p^2</math>
\odp <math>\displaystyle p^2+1</math>
\odp <math>\displaystyle p^2+2</math>
</quiz>
 
<quiz>Jeśli <math>\displaystyle a|bc</math> oraz  \sf NWD <math>\displaystyle  (a,b)=d</math>, to}
\ok  <math>\displaystyle \frac{a}{d}|c</math>
\ok  <math>\displaystyle a|cd</math>
\ok  <math>\displaystyle \frac{a}{d}\perp b</math>
\ok  <math>\displaystyle \frac{a}{d}\perp\frac{b}{d}</math>
</quiz>
 
<quiz>Liczb pierwszych postaci <math>\displaystyle n^2-1</math>, gdzie <math>\displaystyle n\in\mathbb{N}</math>, jest:}
\odp <math>\displaystyle 0</math>
\ok  <math>\displaystyle 1</math>
\ok  skończenie wiele
\odp nieskończenie wiele
</quiz>
 
<quiz>Jeśli <math>\displaystyle a</math> i <math>\displaystyle b</math> są liczbami złożonymi to}
\odp  \sf NWD <math>\displaystyle  (a,b)>1</math>
\ok  <math>\displaystyle \frac{a}{ </math> \sf NWD <math>\displaystyle  (a,b)}\perp\frac{b}{ </math> \sf NWD <math>\displaystyle  (a,b)}</math>
\odp jedna z liczb <math>\displaystyle \frac{a}{ </math> \sf NWD <math>\displaystyle  (a,b)}</math>, <math>\displaystyle \frac{b}{ </math> \sf NWD <math>\displaystyle  (a,b)}</math> jest pierwsza
\odp jeśli <math>\displaystyle a\perp b</math>, to przynajmniej jedna z liczb <math>\displaystyle a-b</math>, <math>\displaystyle a+b</math> jest parzysta
</quiz>
 
<quiz>Jeśli <math>\displaystyle a|c</math> i <math>\displaystyle b|c</math>, to}
\odp  \sf NWD <math>\displaystyle  (a,b)>1</math>
\odp  \sf NWD <math>\displaystyle  (a,b)<c</math>
\ok  jeśli  \sf NWD <math>\displaystyle  (a,b)>1</math>, to  \sf NWW <math>\displaystyle  (a,b)<c</math>
\ok  \sf NWW <math>\displaystyle  (a,b)\leqslant c</math>
</quiz>
 
<quiz>Rosnący ciąg arytmetyczny rozpoczynający się od <math>\displaystyle 1</math>:}
\ok  zawsze zawiera nieskończenie wiele liczb pierwszych
\odp może zawierać tylko skończenie wiele liczb pierwszych
\odp zawsze zawiera tylko skończenie wiele liczb pierwszych
\odp może nie zawierać żadnej liczby pierwszej
</quiz>
 
\etest
11111111111111111111111111111111
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Teoria liczb II'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Jeśli <math>\displaystyle d\perp n</math> oraz  <math>\displaystyle acd\equiv_{cn}bcd</math>, to}
\ok  <math>\displaystyle a\equiv_nb</math>
\ok  <math>\displaystyle ad\equiv_nbd</math>
\ok  <math>\displaystyle acd\equiv_nbcd</math>
\odp <math>\displaystyle ac\equiv_{nd}bc</math>
</quiz>
 
<quiz>Równanie <math>\displaystyle 7x\equiv_{91}4</math>}
\odp nie ma rozwiązania
\odp ma skończenie wiele rozwiązań
\odp zbiór wszystkich jego rozwiązań jest postaci <math>\displaystyle \left\lbrace 13n+c:n\in\ N \right\rbrace</math> dla pewnego <math>\displaystyle c\in\mathbb{N}</math>
\ok  zbiór wszystkich rozwiązań jest postaci <math>\displaystyle \left\lbrace 91n+c:n\in\mathbb{N} \right\rbrace</math> dla pewnego <math>\displaystyle c\in\mathbb{N}</math>
</quiz>
 
<quiz>Układ równań
 
<center><math>\displaystyle \aligned x&\equiv_9&8,\\
x&\equiv_{223}&222.
\endaligned</math></center>
 
}
\ok  ma całkowite rozwiązanie mniejsze od 2006
\odp <math>\displaystyle 2006</math> jest jego jedynym rozwiązaniem
\odp wszystkie jego rozwiązania są postaci <math>\displaystyle 2006\cdot n</math>, gdzie <math>\displaystyle n\in\mathbb{Z}</math>
\ok  wszystkie jego rozwiązania są postaci <math>\displaystyle 2007n+2006</math>
</quiz>
 
<quiz>Dla <math>\displaystyle a<b</math> warunek <math>\displaystyle \varphi(a)\leqslant\varphi(b)</math> zachodzi jeśli}
\odp <math>\displaystyle a\leqslant b</math>
\ok  <math>\displaystyle a|b</math>
\odp <math>\displaystyle a\perp b</math>
\ok  <math>\displaystyle a\leqslant b</math> i <math>\displaystyle b</math> jest pierwsza
</quiz>
 
<quiz><math>\displaystyle 16^{49}  </math>  {\sf mod}  <math>\displaystyle  25</math> wynosi:}
\odp <math>\displaystyle 1</math>
\odp <math>\displaystyle 7</math>
\odp <math>\displaystyle 14</math>
\ok  <math>\displaystyle 21</math>
</quiz>
 
<quiz><math>\displaystyle 14^{111}  </math>  {\sf mod}  <math>\displaystyle  15</math> wynosi:}
\odp <math>\displaystyle 1</math>
\odp <math>\displaystyle 3</math>
\odp <math>\displaystyle 12</math>
\ok  <math>\displaystyle 14</math>
</quiz>
 
<quiz>Wiedząc, że <math>\displaystyle 2006=2\cdot17\cdot59</math> oblicz <math>\displaystyle \mu(2006)</math>: }
\ok  <math>\displaystyle -1</math>
\odp <math>\displaystyle 0</math>
\odp <math>\displaystyle 1</math>
\odp <math>\displaystyle 3</math>
</quiz>
 
<quiz><math>\displaystyle (n-1)!</math> modulo <math>\displaystyle n</math> to:}
\ok  <math>\displaystyle 0</math>, jeśli <math>\displaystyle n</math> jest złożona a <math>\displaystyle -1</math>, jeśli <math>\displaystyle n</math> jest pierwsza
\ok  <math>\displaystyle 0</math>, jeśli <math>\displaystyle n</math> jest złożona a <math>\displaystyle n-1</math>, jeśli <math>\displaystyle n</math> jest pierwsza
\odp <math>\displaystyle 0</math>, jeśli <math>\displaystyle n</math> jest złożona a <math>\displaystyle 1</math>, jeśli <math>\displaystyle n</math> jest pierwsza
\odp zawsze wynosi <math>\displaystyle 1</math>
</quiz>
 
\etest
12121212121212121212121212121212
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Grafy I'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Różnych grafów skierowanych bez cykli jednoelementowych w zbiorze <math>\displaystyle n</math>-elementowym jest:}
\odp  <math>\displaystyle 2^{n^2}</math>
\ok  <math>\displaystyle 2^{n^2-n}</math>
\odp  <math>\displaystyle 2^{2^n}</math>
\odp  <math>\displaystyle 2^{2^n-n}</math>
\odp    <math>\displaystyle 2^{n \choose 2}</math>
</quiz>
 
<quiz>Różnych grafów nieskierowanych bez cykli jednoelementowych  w zbiorze <math>\displaystyle n</math>-elementowym jest:}
\odp  <math>\displaystyle 2^{n^2}</math>
\odp  <math>\displaystyle 2^{n^2-n}</math>
\odp  <math>\displaystyle 2^{2^n}</math>
\odp  <math>\displaystyle 2^{2^n-n}</math>
\ok    <math>\displaystyle 2^{n \choose 2}</math>
</quiz>
 
<quiz>Zaznacz zdania prawdziwe:}
\odp    W każdym grafie prostym <math>\displaystyle G= \left( V;E \right)</math> relacja <math>\displaystyle E</math> musi być zwrotna.
\ok    W grafie nieskierowanym  <math>\displaystyle G= \left( V,E \right)</math> relacja <math>\displaystyle E</math> jest symetryczna.
\odp    Graf nieskierowany to rodzina wszystkich dwuelementowych podzbiorów zbioru wierzchołków.
\ok    W grafie pełnym każde dwa różne wierzchołki połączone są krawędzią.
</quiz>
 
<quiz>Zaznacz zdania prawdziwe dla grafów nieskierowanych:}
\ok podgraf indukowany grafu pełnego jest grafem pełnym
\ok każdy graf jest podgrafem jakiegoś grafu pełnego
\odp każdy graf jest podgrafem indukowanym jakiegoś grafu pełnego
\odp graf pełny ma zawsze parzystą liczbę krawędzi
\ok w grafie pełnym wszystkie wierzchołki mają ten sam stopień
</quiz>
 
<quiz>Jaka jest najmniejsza liczba krawędzi w grafie
nieskierowanym o 100 wierzchołkach i trzech składowych spójnych:}
\odp <math>\displaystyle 99</math>
\ok <math>\displaystyle 97</math>
\odp <math>\displaystyle 98</math>
\odp <math>\displaystyle 100</math>
\odp <math>\displaystyle \frac{100 \cdot 99}{3}</math>
</quiz>
 
<quiz>Ile jest krawędzi w pełnym grafie dwudzielnym <math>\displaystyle K_{1000,1000}</math>:}
\ok <math>\displaystyle 1000 \cdot 1000</math>
\odp <math>\displaystyle 1000!</math>
\odp <math>\displaystyle 1000 \choose 2</math>
\odp <math>\displaystyle 1000 \choose 50</math>
\odp <math>\displaystyle 2000 \choose 1000</math>
</quiz>
 
<quiz>W pełnym grafie <math>\displaystyle 100</math>-elementowym:}
\odp każde drzewo rozpinające ma <math>\displaystyle 100</math> krawędzi
\odp dokładnie jedno drzewo rozpinające ma <math>\displaystyle 100</math> krawędzi
\ok  każde drzewo rozpinające ma <math>\displaystyle 99</math> krawędzi
\odp dokładnie jedno drzewo rozpinające ma <math>\displaystyle 99</math> krawędzi
\odp nie ma drzew rozpinających
</quiz>
 
<quiz>W pełnym grafie dwudzielnym <math>\displaystyle K_{50,50}</math>:}
\odp każde drzewo rozpinające ma <math>\displaystyle 50</math> krawędzi
\odp każde drzewo rozpinające ma <math>\displaystyle 100</math> krawędzi
\ok  każde drzewo rozpinające ma <math>\displaystyle 99</math> krawędzi
\odp dokładnie jedno drzewo rozpinające ma <math>\displaystyle 99</math> krawędzi
\odp nie ma drzew rozpinających
</quiz>
 
<quiz>W <math>\displaystyle 100</math> elementowym grafie o trzech składowych spójnych:}
\odp jakiś las rozpinający ma <math>\displaystyle 100</math> krawędzi
\odp jakiś las rozpinający ma <math>\displaystyle 99</math> krawędzi
\odp jakiś las rozpinający ma <math>\displaystyle 98</math> krawędzi
\ok  jakiś las rozpinający ma <math>\displaystyle 97</math> krawędzi
\odp może nie być lasu rozpinającego
</quiz>
 
<quiz>Pełny graf <math>\displaystyle 100</math>-elementowy:}
\ok jest grafem Hamiltonowskim
\odp jest grafem Eulerowskim
\odp jest spójny
\odp jest dwudzielny
\ok jest stukolorowalny
</quiz>
 
<quiz>Pełny graf dwudzielny <math>\displaystyle K_{25,25}</math>:}
\ok jest grafem Hamiltonowskim
\odp jest grafem Eulerowskim
\ok zawiera cykl <math>\displaystyle 4</math> wierzchołkach jako podgraf indukowany
\odp zawiera cykl <math>\displaystyle 6</math> wierzchołkach jako podgraf indukowany
\ok jest trójkolorowalny
</quiz>
 
<quiz>Graf o  <math>\displaystyle 2005 </math>  wierzchołkach, z których każdy ma stopień  <math>\displaystyle 101 </math> :}
<wrongoption>ma  <math>\displaystyle 202505 </math>  krawędzi}
<wrongoption>ma  <math>\displaystyle 2106 </math>  krawędzi}
<wrongoption>ma  <math>\displaystyle 405010 </math>  krawędzi}
<rightoption>nie istnieje}
</quiz>
 
<quiz>Jeśli  <math>\displaystyle \mathbf{G}_1=\left( V,E_1 \right) </math>  i  <math>\displaystyle \mathbf{G}_2=\left( V,E_2 \right) </math> 
są grafami niespójnymi o tym samym zbiorze wierzchołków  <math>\displaystyle V </math> , to:}
<rightoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G}_1\cup\mathbf{G}_1 </math>  może być spójny}
<wrongoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G}_1\cup\mathbf{G}_1 </math>  jest spójny}
<rightoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G}_1\cap\mathbf{G}_1 </math>  może nie być spójny}
<rightoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G}_1\cap\mathbf{G}_1 </math>  nie jest spójny}
</quiz>
 
<quiz>Graf  <math>\displaystyle \mathbf{P}_4 </math>  to graf, który składa się jedynie ze ścieżki
odwiedzającej  <math>\displaystyle 4 </math>  wierzchołki,
czyli  <math>\displaystyle {\sf V}\!\left(\mathbf{P}_4\right)=\left\lbrace a,b,c,d \right\rbrace </math> 
oraz  <math>\displaystyle {\sf E}\!\left(\mathbf{P}_4\right)=\left\lbrace \left\lbrace a,b \right\rbrace,\left\lbrace b,c \right\rbrace,\left\lbrace c,d \right\rbrace \right\rbrace </math> .
W grafie spójnym, w którym nie ma
podgrafu indukowanego izomorficznego do  <math>\displaystyle \mathbf{P}_4 </math> :}
<rightoption>dowolne dwa punkty leżą w odległości co najwyżej trzy}
<rightoption>dowolne dwa punkty leżą w odległości co najwyżej dwa}
<wrongoption>dowolne dwa punkty leżą w odległości co najwyżej jeden}
<wrongoption>każde trzy wierzchołki tworzą klikę  <math>\displaystyle \mathcal{K}_{3} </math> }
</quiz>
 
<quiz>Zaznacz zdania prawdziwe:}
<rightoption>Każdy graf pusty jest grafem dwudzielnym.}
<wrongoption>Każdy graf pełny jest grafem dwudzielnym.}
<wrongoption>Graf  <math>\displaystyle \mathcal{K}_{3} </math>  jest grafem dwudzielnym.}
<rightoption>Graf  <math>\displaystyle \mathcal{K}_{2} </math>  jest grafem dwudzielnym.}
</quiz>
 
<quiz>Zaznacz zdania prawdziwe:}
<rightoption>Każdy graf dwudzielny, który jest zarazem grafem pełnym jest planarny.}
<rightoption>Graf  <math>\displaystyle \mathcal{K}_{4} </math>  jest grafem planarnym.}
<wrongoption>Graf  <math>\displaystyle \mathcal{K}_{5} </math>  jest grafem planarnym.}
<wrongoption>Każdy graf dwudzielny jest grafem planarnym.}
</quiz>
 
<quiz>Graf o  <math>\displaystyle 100 </math>  wierzchołkach:}
<wrongoption>jeśli ma  <math>\displaystyle 99 </math>  krawędzi, to jest drzewem.}
<wrongoption>jeśli ma  <math>\displaystyle 100 </math>  krawędzi, to jest drzewem.}
<wrongoption>jeśli ma  <math>\displaystyle 4850 </math>  krawędzi, to jest spójny.}
<rightoption>jeśli ma  <math>\displaystyle 4851 </math>  krawędzi, to jest spójny.}
</quiz>
 
<quiz>Na to by graf  <math>\displaystyle \mathbf{T} </math>  był drzewem potrzeba i wystarcza, by:}
<wrongoption> <math>\displaystyle \mathbf{T} </math>  nie zawierał cykli}
<rightoption> <math>\displaystyle \mathbf{T} </math>  był spójny i miał  <math>\displaystyle \left\vert V \right\vert-1 </math>  krawędzi}
<rightoption>dowolne dwa wierzchołki grafu  <math>\displaystyle \mathbf{T} </math>  były połączone dokładnie jedną drogą}
<wrongoption>dowolne dwa wierzchołki grafu  <math>\displaystyle \mathbf{T} </math>  leżały na dokładnie jednym cyklu}
</quiz>
 
\etest
131313131313131313131313131313
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Grafy II'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Pełny graf dwudzielny  <math>\displaystyle \mathcal{K}_{3,3} </math> :}
<wrongoption>jest eulerowski}
<rightoption>jest hamiltonowski}
<wrongoption>jest planarny}
<wrongoption>nie jest ani eulerowski ani planarny}
</quiz>
 
<quiz>Pełny graf <math>\displaystyle 100</math>-elementowy:}
\ok jest grafem Hamiltonowskim
\odp jest grafem Eulerowskim
\odp jest spójny
\odp jest dwudzielny
\ok jest stukolorowalny
</quiz>
 
<quiz>Graf, w którym cykl Hamiltona jest zarazem cyklem Eulera}
<wrongoption>sam jest cyklem o parzystej liczbie krawędzi}
<rightoption>jest cyklem}
<rightoption>ma wierzchołki wyłącznie o stopniu  <math>\displaystyle 2 </math> }
<wrongoption>jest sumą dwu grafów o tych samych wierzchołkach ale rozłącznych zbiorach krawędzi,
przy czym każdy z nich jest cyklem}
</quiz>
 
<quiz>Jeśli graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  jest eulerowski, to:}
<wrongoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  jest hamiltonowski}
<rightoption>każdy wierzchołek w grafie  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  ma parzysty stopień}
<rightoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  jest sumą grafów o tych samych wierzchołkach
ale rozłącznych zbiorach krawędzi, przy czym każdy z nich jest cyklem}
<wrongoption>jeśli dodatkowo  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  jest hamiltonowski,
to po usunięciu cyklu Hamiltona graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  dalej jest eulerowski}
</quiz>
 
<quiz>Graf o  <math>\displaystyle 101 </math>  wierzchołkach:}
<wrongoption>w którym wszystkie wierzchołki są stopnia  <math>\displaystyle 50 </math> , jest hamiltonowski}
<rightoption>w którym wszystkie wierzchołki są stopnia  <math>\displaystyle 51 </math> , jest hamiltonowski}
<wrongoption>w którym dowolne dwa niesąsiednie wierzchołki  <math>\displaystyle v </math>  i  <math>\displaystyle w </math> 
spełniają  <math>\displaystyle \deg{v}+\deg{w}\geq 100 </math>  jest hamiltonowski}
<wrongoption>w którym dowolne dwa sąsiednie wierzchołki  <math>\displaystyle v </math>  i  <math>\displaystyle w </math> 
spełniają  <math>\displaystyle \deg{v}+\deg{w}\geq 100 </math>  jest hamiltonowski}
</quiz>
 
<quiz>Który z warunków wystarcza na to,
by w grafie dwudzielnym  <math>\displaystyle \mathbf{G}=\left( V_1\cup V_2, E \right) </math>
istniało pełne skojarzenie  <math>\displaystyle V_1 </math>  z  <math>\displaystyle V_2 </math> ?}
<rightoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  jest hamiltonowski}
<wrongoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  jest eulerowski}
<wrongoption>w grafie  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  każdy wierzchołek z  <math>\displaystyle V_1 </math> 
ma co najmniej dwu sąsiadów}
<rightoption>dowolny zbiór niezależny w  ma co najwyżej  <math>\displaystyle \left\vert V_2 \right\vert </math>  wierzchołków}
</quiz>
 
<quiz>Grafem  <math>\displaystyle 100 </math> -spójnym jest:}
<rightoption>graf w którym pomiędzy dowolnymi wierzchołkami istnieje  <math>\displaystyle 100 </math> 
dróg wierzchołkowo rozłącznych}
<wrongoption>graf, którego każdy zbiór rozdzielający ma co najmniej  <math>\displaystyle 99 </math>  wierzchołków}
<rightoption>klika  <math>\displaystyle \mathcal{K}_{101} </math> }
<wrongoption>pełny graf dwudzielny  <math>\displaystyle \mathcal{K}_{100,100} </math> }
</quiz>
 
<quiz>W  <math>\displaystyle 2 </math> -spójnym krawędziowo grafie o  <math>\displaystyle 20 </math>  wierzchołkach
i minimalnej liczbie krawędzi:}
<wrongoption>jest dokładnie  <math>\displaystyle 38 </math>  krawędzi}
<rightoption>jest dokładnie  <math>\displaystyle 20 </math>  krawędzi}
<rightoption>dowolny wierzchołek ma stopień co najmniej  <math>\displaystyle 2 </math> }
<wrongoption>istnieje wierzchołek o stopniu co najmniej  <math>\displaystyle 3 </math> }
</quiz>
 
\etest
141414141414141414141414141414141414141414
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Grafy III'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Który z grafów przedstawionych na Rysunku [[##test petersen4|Uzupelnic test petersen4|]] jest planarny?
 
\beginfigure [!ht]
\begincenter
\includegraphics{test_petersen4}
\caption{ '''[Rysunek z pliku:''' <tt>test\_petersen4.eps</tt>''']'''}
\endcenter
\endfigure
}
 
<wrongoption>graf przedstawiony na rysunku [[##test petersen4|Uzupelnic test petersen4|]].a.}
<wrongoption>graf przedstawiony na rysunku [[##test petersen4|Uzupelnic test petersen4|]].b.}
<wrongoption>graf przedstawiony na rysunku [[##test petersen4|Uzupelnic test petersen4|]].c.}
<rightoption>graf przedstawiony na rysunku [[##test petersen4|Uzupelnic test petersen4|]].d.}
</quiz>
 
<quiz>Który z grafów przedstawionych na Rysunku [[##test klika5|Uzupelnic test klika5|]] jest homeomorficzny z kliką  <math>\displaystyle \mathcal{K}_{5} </math> ?
 
\beginfigure [!ht]
\begincenter
\includegraphics{test_klika5}
\caption{ '''[Rysunek z pliku:''' <tt>test\_klika5.eps</tt>''']'''}
\endcenter
\endfigure
}
 
<wrongoption>graf przedstawiony na rysunku [[##test klika5|Uzupelnic test klika5|]].a.}
<wrongoption>graf przedstawiony na rysunku [[##test klika5|Uzupelnic test klika5|]].b.}
<rightoption>graf przedstawiony na rysunku [[##test klika5|Uzupelnic test klika5|]].c.}
<wrongoption>graf przedstawiony na rysunku [[##test klika5|Uzupelnic test klika5|]].d.}
</quiz>
 
<quiz>Spójny graf planarny o  <math>\displaystyle 20 </math>  wierzchołkach, z których każdy jest stopnia  <math>\displaystyle 3 </math>  ma:}
<wrongoption> <math>\displaystyle 11 </math>  ścian}
<rightoption> <math>\displaystyle 12 </math>  ścian}
<wrongoption> <math>\displaystyle 22 </math>  ścian}
<wrongoption> <math>\displaystyle 24 </math>  ścian}
</quiz>
 
<quiz>Ile spójnych składowych ma graf planarny o  <math>\displaystyle 121 </math>  wierzchołkach,
<math>\displaystyle 53 </math>  krawędziach, oraz  <math>\displaystyle 30 </math>  ścianach?}
<rightoption> <math>\displaystyle 98 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle 99 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle 100 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle 143 </math> }
</quiz>
 
<quiz>Niech  <math>\displaystyle \mathbf{G}^* </math>  będzie grafem geometrycznie dualnym do
grafu płaskiego  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math> .
Podzbiór  <math>\displaystyle C </math>  zbioru krawędzi grafu  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  jest cyklem w grafie  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math> 
wtedy i tylko wtedy, gdy zbiór krawędzi dualnych do krawędzi zbioru  <math>\displaystyle C </math> }
<wrongoption>posiada parzystą liczbę elementów}
<wrongoption>posiada nieparzystą liczbę elementów}
<wrongoption>jest cyklem grafu  <math>\displaystyle \mathbf{G}^* </math> }
<rightoption>jest rozcięciem grafu  <math>\displaystyle \mathbf{G}^* </math> }
</quiz>
 
<quiz>Spójny graf prosty, który nie jest pełny,
i w którym wszystkie wierzchołki  mają stopień nie większy niż  <math>\displaystyle k </math> jest:}
<wrongoption> <math>\displaystyle \left( k-1 \right) </math> -kolorowalny}
<rightoption> <math>\displaystyle k </math> -kolorowalny}
<rightoption> <math>\displaystyle \left( k+1 \right) </math> -kolorowalny}
<rightoption> <math>\displaystyle 2k </math> -kolorowalny}
</quiz>
 
<quiz>Iloma kolorami można pokolorować polityczną mapę Europy?}
<wrongoption> <math>\displaystyle 3 </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle 4 </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle 5 </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle 6 </math> }
</quiz>
 
<quiz>W grafie prostym zachodzi:}
<rightoption> <math>\displaystyle \chi\!\left( \mathbf{G} \right)\leq\chi_s\!\left( \mathbf{G} \right)+1 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle \chi\!\left( \mathbf{G} \right)\leq\chi_s\!\left( \mathbf{G} \right) </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle \chi\!\left( \mathbf{G} \right)\geq\chi_s\!\left( \mathbf{G} \right)+1 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle \chi\!\left( \mathbf{G} \right)=\chi_s\!\left( \mathbf{G} \right) </math> }
</quiz>
 
<quiz>Pełny graf dwudzielny <math>\displaystyle K_{50,50}</math>:}
\ok jest grafem Hamiltonowskim
\ok jest grafem Eulerowskim
\odp jest lasem
\ok jest dwukolorowalny
\ok jest 49-kolorowalny
</quiz>
 
\etest
151515151515151515151515151515151515
 
{article}
\input{../makraT}
 
\newpage
 
\parindent 0mm
\beginLarge
 
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
| '''Metody algebraiczne w teorii grafów'''
|-
|
 
|}
 
\endLarge
\parindent 10mm
 
\btest
 
<quiz>Niech  <math>\displaystyle m_{ij} </math>  oznacza liczbę skierowanych marszrut,
nie dłuższych niż  <math>\displaystyle n-1 </math> , z wierzchołka  <math>\displaystyle v_i </math>  do  <math>\displaystyle v_j </math> 
w grafie skierowanym  <math>\displaystyle \mathbf{G}=\left( \left\lbrace v_1,\ldots,v_n \right\rbrace,E \right) </math> ,
a  <math>\displaystyle M </math>  niech będzie macierzą  <math>\displaystyle \langle m_{ij}\rangle  </math> .
Wtedy:}
<rightoption> <math>\displaystyle M={\sf A}\left( \mathbf{G} \right)^1+{\sf A}\left( \mathbf{G} \right)^2+\ldots+{\sf A}\left( \mathbf{G} \right)^{\left( n-1 \right)} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle M={\sf A}\left( \mathbf{G} \right)^{\left( n-1 \right)} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle M=n\cdot{\sf A}\left( \mathbf{G} \right) </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle m_{ij}>0 </math>  wtedy i tylko wtedy, gdy  <math>\displaystyle \left( v_i,v_j \right)\in{\sf E}\!\left({\sf TC}\left( \mathbf{G} \right)\right) </math> }
</quiz>
 
<quiz>Zaznacz prawdziwe zależności dla grafu prostego  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math> 
o macierzy sąsiedztwa  <math>\displaystyle {\sf A}\left( \mathbf{G} \right) </math> ,
macierzy incydencji  <math>\displaystyle {\sf B}\left( \mathbf{G} \right) </math> ,
zorientowanej macierzy incydencji  <math>\displaystyle {\sf C}\left( \mathbf{G} \right) </math> 
oraz  macierzy stopni  <math>\displaystyle {\sf D}\left( \mathbf{G} \right) </math> :}
<wrongoption> <math>\displaystyle {\sf B}\left( \mathbf{G} \right)\cdot {\sf B}\left( \mathbf{G} \right)^T= {\sf A}\left( \mathbf{G} \right)- {\sf D}\left( \mathbf{G} \right) </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle {\sf B}\left( \mathbf{G} \right)\cdot {\sf B}\left( \mathbf{G} \right)^T= {\sf D}\left( \mathbf{G} \right)+ {\sf A}\left( \mathbf{G} \right) </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle {\sf B}\left( \mathbf{G} \right) \cdot{\sf A}\left( \mathbf{G} \right) = {\sf C}\left( \mathbf{G} \right) </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle {\sf C}\left( \mathbf{G} \right)\cdot {\sf C}\left( \mathbf{G} \right)^T= {\sf A}\left( \mathbf{G} \right)- {\sf D}\left( \mathbf{G} \right) </math> }
</quiz>
 
<quiz>Niech  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  będzie grafem o  <math>\displaystyle 10 </math>  wierzchołkach
przedstawionym na Rysunku [[##test alg|Uzupelnic test alg|]],
a macierz  <math>\displaystyle M </math> , o rozmiarach  <math>\displaystyle 9\times9 </math> ,
będzie minorem (podmacierzą) zorientowanej macierzy incydencji  <math>\displaystyle {\sf C}\left( \mathbf{G} \right) </math> ,
w którym kolumny odpowiadają krawędziom
<math>\displaystyle e_0, e_2, e_3, e_6, e_9, e_{12}, e_{13}, e_{14}, e_{15} </math> .
 
\beginfigure [!ht]
\begincenter
\includegraphics{test_alg}
\caption{Graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math> . '''[Rysunek z pliku:''' <tt>test\_alg.eps</tt>''']'''}
\endcenter
\endfigure
 
Wtedy:}
<rightoption>macierz  <math>\displaystyle M </math>  jest nieosobliwa}
<wrongoption>macierz  <math>\displaystyle M </math>  jest osobliwa}
<wrongoption>suma elementów w każdej kolumnie macierzy  <math>\displaystyle M </math>  wynosi  <math>\displaystyle 0 </math> }
<wrongoption>macierz  <math>\displaystyle M </math>  jest antysymetryczna}
</quiz>
 
<quiz>Na to by permanent grafu  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  był niezerowy, wystarcza by:}
<rightoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  posiadał cykl Hamiltona}
<wrongoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  posiadał cykl Eulera}
<wrongoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  był spójny}
<rightoption>graf  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  był grafem dwudzielnym posiadającym skojarzenie doskonałe}
</quiz>
 
<quiz>Zaznacz zdania prawdziwe o wartościach własnych grafów:}
<wrongoption>Co najmniej jedna z wartości własnych jest liczbą zespoloną.}
<wrongoption>Jeśli wszystkie wartości własne są wymierne, to graf jest eulerowski.}
<rightoption>Wszystkie wartości własne grafu hamiltonowskiego są rzeczywiste.}
<rightoption>Wszystkie wartości własne dowolnego grafu są rzeczywiste.}
</quiz>
 
<quiz>Zaznacz prawdziwe związki wartości własnych z maksymalnym stopniem wierzchołka
w grafie prostym:}
<wrongoption> <math>\displaystyle \lambda_{max}\!\left( \mathbf{G} \right)=\Delta\left( \mathbf{G} \right) </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle \left\vert \lambda_{max}\!\left( \mathbf{G} \right) \right\vert\leq\Delta\left( \mathbf{G} \right) </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle \lambda_{max}\!\left( \mathbf{G} \right)=\Delta\left( \mathbf{G} \right) </math> 
wtedy i tylko wtedy, gdy któraś spójna składowa grafu  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>
jest grafem regularnym stopnia  <math>\displaystyle \Delta\left( \mathbf{G} \right) </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle -\Delta\left( \mathbf{G} \right) </math> 
jest wartością własną macierzy  <math>\displaystyle {\sf A}\left( \mathbf{G} \right) </math> 
wtedy i tylko wtedy, gdy  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  jest regularnym grafem dwudzielnym
stopnia  <math>\displaystyle \Delta\left( \mathbf{G} \right) </math> }
</quiz>
 
<quiz>W grafie regularnym  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math>  o  <math>\displaystyle 10 </math>  wierzchołkach stopnia  <math>\displaystyle 4 </math>
oraz wartościach własnych  <math>\displaystyle \lambda_{min}\!\left( \mathbf{G} \right)\approx-2,73205 </math>  i  <math>\displaystyle \lambda_{max}\!\left( \mathbf{G} \right)=4 </math>
moc niezależnego podzbioru jest ograniczona z góry przez:}
<wrongoption> <math>\displaystyle 2 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle 3 </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle 4 </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle 10 </math> }
</quiz>
 
<quiz>Zaznacz zdania prawdziwe wiążące liczbę chromatyczną  <math>\displaystyle \chi\!\left( \mathbf{G} \right) </math>
z wartościami własnymi grafu regularnego  <math>\displaystyle \mathbf{G} </math> :}
<rightoption> <math>\displaystyle \chi\!\left( \mathbf{G} \right)\geq 1-\frac{\lambda_{max}\!\left( \mathbf{G} \right)}{\lambda_{min}\!\left( \mathbf{G} \right)} </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle \chi\!\left( \mathbf{G} \right)= 1-\frac{\lambda_{max}\!\left( \mathbf{G} \right)}{\lambda_{min}\!\left( \mathbf{G} \right)} </math> }
<rightoption> <math>\displaystyle \chi\!\left( \mathbf{G} \right)\leq\lambda_{max}\!\left( \mathbf{G} \right)+1 </math> }
<wrongoption> <math>\displaystyle \chi\!\left( \mathbf{G} \right)\geq\lambda_{max}\!\left( \mathbf{G} \right) </math> }
</quiz>
 
\etest

Aktualna wersja na dzień 20:09, 29 wrz 2006

5555555555555555555555555555555555555555 Logika



10101010101010101010101010101010101010101010101010 Logika