Architektura systemów komputerowych: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 11: | Linia 11: | ||
=== Autor === | === Autor === | ||
*Grzegorz Mazur | *Grzegorz Mazur — Politechnika Warszawska, | ||
=== Wymagania wstępne === | === Wymagania wstępne === | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
=== Zawartość === | === Zawartość === | ||
*Wprowadzenie | *Wprowadzenie — pojęcie komputera, taksonomie architektur komputerowych, pojęcie hierarchii pamięci. Maszyna von Neumanna, architektury Harvard, Princeton, Harvard-Princeton. | ||
*Dane | *Dane — typy, reprezentacje, organizacja i adresowanie pamięci. Konwencje Big-Endian i Little-Endian. Wyrównanie naturalne. Dane wektorowe. | ||
*Synteza aplikacyjnego modelu programowego na podstawie wymagań języka wysokiego poziomu. | *Synteza aplikacyjnego modelu programowego na podstawie wymagań języka wysokiego poziomu. | ||
*Budowa modelu programowego | *Budowa modelu programowego — rejestry, tryby adresowania, model operacji warunkowych, lista instrukcji. Konstrukcja modelu programowego w podejściu CISC i RISC. | ||
*Przykłady modeli programowych RISC (MIPS) i CISC (x86). Jednostki zmiennopozycyjne i wektorowe. | *Przykłady modeli programowych RISC (MIPS) i CISC (x86). Jednostki zmiennopozycyjne i wektorowe. | ||
*Synteza jednocyklowej jednostki wykonawczej. Jednostki wielocyklowe. Przejście od jednostki jednocyklowej do potokowej. | *Synteza jednocyklowej jednostki wykonawczej. Jednostki wielocyklowe. Przejście od jednostki jednocyklowej do potokowej. | ||
*Struktura potoku. Problemy synchronizacji i opóźnienia w prostym potoku. Superpotok. | *Struktura potoku. Problemy synchronizacji i opóźnienia w prostym potoku. Superpotok. | ||
*Jednostki wielopotokowe (superskalarne) | *Jednostki wielopotokowe (superskalarne) — zasady działania, hazardy i opóźnienia. | ||
*Kieszenie jako warstwa hierarchii pamięci. Organizacja i zasady działania. Model wydajności. Reakcja na zapis danych. Wielopoziomowe systemy kieszeni. | *Kieszenie jako warstwa hierarchii pamięci. Organizacja i zasady działania. Model wydajności. Reakcja na zapis danych. Wielopoziomowe systemy kieszeni. | ||
*Metody redukcji opóźnień w procesorach superpotokowych i superskalarnych. Przewidywanie skoków. Sposoby redukcji opóźnienia danych. | *Metody redukcji opóźnień w procesorach superpotokowych i superskalarnych. Przewidywanie skoków. Sposoby redukcji opóźnienia danych. | ||
*Wymagania wieloprocesowego systemu operacyjnego. Zasady ochrony zasobów komputera. Funkcje systemu zarządzania pamięcią. | *Wymagania wieloprocesowego systemu operacyjnego. Zasady ochrony zasobów komputera. Funkcje systemu zarządzania pamięcią. | ||
*Implementacja zarządzania pamięcią | *Implementacja zarządzania pamięcią — prosta relokacja, segmentacja, stronicowanie. Podstawy realizacji systemu pamięci wirtualnej. Optymalizacja stronicowania. | ||
*Wyjątki | *Wyjątki — definicja, klasyfikacja. Obsługa wyjątków. | ||
*Podstawy organizacji wejścia wyjścia. Obsługa urządzeń zewnętrznych przy użyciu aktywnego oczekiwania, przerwań i DMA. | *Podstawy organizacji wejścia wyjścia. Obsługa urządzeń zewnętrznych przy użyciu aktywnego oczekiwania, przerwań i DMA. | ||
*Struktura komputera jednoprocesorowego i jej ewolucja od lat 60 | *Struktura komputera jednoprocesorowego i jej ewolucja od lat 60 XX w. do współczesności. | ||
=== Literatura === | === Literatura === | ||
*D. Patterson, J. Hennessy | *D. Patterson, J. Hennessy, ''Computer Organization and design'', Elsevier 2005 | ||
*J. Biernat | *J. Biernat, ''Arytmetyka komputerów'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996 | ||
*Materiały firmowe - dokumenty techniczne dostępne w sieci | *Materiały firmowe - dokumenty techniczne dostępne w sieci WWW - MIPS, Intel, AMD | ||
*Specyfikacje ''Application Binary Interface'' | *Specyfikacje ''Application Binary Interface'' | ||
== Moduły == | == Moduły == | ||
# [[Architektura Komputerów/Wykład 1: | *[[Architektura Komputerów - Wprowadzenie|Wprowadzenie]] | ||
# [[Architektura Komputerów/Wykład 1: Teoria|Wstęp - trochę teorii]] | |||
# [[Architektura Komputerów/Wykład 2: Dane|Dane]] | # [[Architektura Komputerów/Wykład 2: Dane|Dane]] | ||
# [[Architektura Komputerów/Wykład 3: Synteza modelu programowego|Synteza modelu programowego]] | # [[Architektura Komputerów/Wykład 3: Synteza modelu programowego|Synteza modelu programowego]] |
Aktualna wersja na dzień 11:02, 13 paź 2006
Forma zajęć
wykład (30 godzin)
Opis
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy ze strukturą i budową współczesnych procesorów i komputerów. Treść wykładu obejmuje niezbędne podstawy teoretyczne, budowę aplikacyjnego modelu programowego komputera dostosowanego do wykonywania programów napisanych w językach wysokiego poziomu, budowę jednostki wykonawczej komputera, model i implementację mechanizmów systemowych oraz podstawowe informacje o organizacji współpracy z urządzeniami zewnętrznymi i strukturze komputera.
Sylabus
Autor
- Grzegorz Mazur — Politechnika Warszawska,
Wymagania wstępne
- Programowanie w języku C
Zawartość
- Wprowadzenie — pojęcie komputera, taksonomie architektur komputerowych, pojęcie hierarchii pamięci. Maszyna von Neumanna, architektury Harvard, Princeton, Harvard-Princeton.
- Dane — typy, reprezentacje, organizacja i adresowanie pamięci. Konwencje Big-Endian i Little-Endian. Wyrównanie naturalne. Dane wektorowe.
- Synteza aplikacyjnego modelu programowego na podstawie wymagań języka wysokiego poziomu.
- Budowa modelu programowego — rejestry, tryby adresowania, model operacji warunkowych, lista instrukcji. Konstrukcja modelu programowego w podejściu CISC i RISC.
- Przykłady modeli programowych RISC (MIPS) i CISC (x86). Jednostki zmiennopozycyjne i wektorowe.
- Synteza jednocyklowej jednostki wykonawczej. Jednostki wielocyklowe. Przejście od jednostki jednocyklowej do potokowej.
- Struktura potoku. Problemy synchronizacji i opóźnienia w prostym potoku. Superpotok.
- Jednostki wielopotokowe (superskalarne) — zasady działania, hazardy i opóźnienia.
- Kieszenie jako warstwa hierarchii pamięci. Organizacja i zasady działania. Model wydajności. Reakcja na zapis danych. Wielopoziomowe systemy kieszeni.
- Metody redukcji opóźnień w procesorach superpotokowych i superskalarnych. Przewidywanie skoków. Sposoby redukcji opóźnienia danych.
- Wymagania wieloprocesowego systemu operacyjnego. Zasady ochrony zasobów komputera. Funkcje systemu zarządzania pamięcią.
- Implementacja zarządzania pamięcią — prosta relokacja, segmentacja, stronicowanie. Podstawy realizacji systemu pamięci wirtualnej. Optymalizacja stronicowania.
- Wyjątki — definicja, klasyfikacja. Obsługa wyjątków.
- Podstawy organizacji wejścia wyjścia. Obsługa urządzeń zewnętrznych przy użyciu aktywnego oczekiwania, przerwań i DMA.
- Struktura komputera jednoprocesorowego i jej ewolucja od lat 60 XX w. do współczesności.
Literatura
- D. Patterson, J. Hennessy, Computer Organization and design, Elsevier 2005
- J. Biernat, Arytmetyka komputerów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996
- Materiały firmowe - dokumenty techniczne dostępne w sieci WWW - MIPS, Intel, AMD
- Specyfikacje Application Binary Interface
Moduły
- Wstęp - trochę teorii
- Dane
- Synteza modelu programowego
- Struktura modelu programowego
- Model programowy procesora w podejściu CISC i RISC
- Jednostka wykonawcza procesora
- Działanie potokowej jednostki wykonawczej
- Procesory wielopotokowe
- Kieszenie jako warstwa hierarchii pamięci
- Redukcja opóźnień w procesorach superskalarnych i superpotokowych
- Ochrona zasobów
- Zarządzanie pamięcią
- Wyjątki
- Wejście-wyjście
- Struktura komputera