Zaawansowane CPP/Wykład 15: Wyjątkowo odporny kod: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Rogoda (dyskusja | edycje)
Pbialas (dyskusja | edycje)
 
(Nie pokazano 39 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 4: Linia 4:
wyjątków.  Jest to bardzo silny mechanizm: rzucony wyjątek powoduje
wyjątków.  Jest to bardzo silny mechanizm: rzucony wyjątek powoduje
natychmiastowe przekazanie sterowania do najbliższej klauzuli
natychmiastowe przekazanie sterowania do najbliższej klauzuli
<code><nowiki> catch</nowiki></code>, niejako "tnąc" w poprzek dowolnie głeboko zagnieżdżonych
<code><nowiki> catch</nowiki></code>, niejako "tnąc" w poprzek dowolnie głęboko zagnieżdżone
funkcji. To oczywiście jest jedną z jego podstawowych zalet, ale musimy
funkcje. To oczywiście jest jedną z jego podstawowych zalet, ale musimy
podchodzić do tej własności bardzo ostrożnie.   
podchodzić do tej własności bardzo ostrożnie.   


Linia 14: Linia 14:


W zasadzie korzystanie z wyjątków jest proste: funkcja, która stwierdza
W zasadzie korzystanie z wyjątków jest proste: funkcja, która stwierdza
wystąpienie błądu, a nie umie go sama obsłużyć, przekazuje
wystąpienie błędu, a nie umie go sama obsłużyć, przekazuje
odpowiedzialność  swoim przełożonym, rzucając wyjątek. Jej
odpowiedzialność  swoim przełożonym, rzucając wyjątek. Jej
przełożeni mogą zrobić to samo(wystarczy, że nie przechwycą wyjątku).
przełożeni mogą zrobić to samo (wystarczy, że nie przechwycą wyjątku).
Zakładamy jednak, że gdzieś w tej hierarchi wyjątek zostanie złapany przez
Zakładamy jednak, że gdzieś w tej hierarchii wyjątek zostanie złapany przez
kogoś, kto wie jak go obsłużyć. W praktyce sprawa może być bardziej
kogoś, kto wie jak go obsłużyć. W praktyce sprawa może być bardziej
skomplikowana.  Rzucony wyjątek powoduje natychmiastowe przerwanie,
skomplikowana.  Rzucony wyjątek powoduje natychmiastowe przerwanie
nie tylko funkcji, która go rzuciła, ale również wszystkich funkcji
nie tylko funkcji, która go rzuciła, ale również wszystkich funkcji,
przez, które "przelatuje". Jeśli te funkcje nie są na to
przez które "przelatuje". Jeśli te funkcje nie są na to
przygotowane, to wyjątek może narobić dodatkowych szkód.
przygotowane, to wyjątek może narobić dodatkowych szkód.
Typowy przykład to niezwolnione zasoby:
Typowy przykład to niezwolnione zasoby:


  <nowiki>void f() {
  void f() {
przydziel_zasob();
przydziel_zasob();
g(); /*może rzucić wyjątek*/
g(); /*może rzucić wyjątek*/
zwolnij_zasob();  
zwolnij_zasob();
}
}
</nowiki>


Rzucenie wyjątku z <code><nowiki> g()</nowiki></code> spowoduje wyciek zasobu (zwykle pamięci).
Rzucenie wyjątku z <code>g()</code> spowoduje wyciek zasobu (zwykle pamięci). Taki przykład był już rozważany w [[Zaawansowane CPP/Wykład 10: Inteligentne wskaźniki|Wykładzie 10]]
Taki przykład był już rozważany w [[Zaawansowane CPP/Wykład 10: Inteligentne wskaźniki|wykładzie 10.]]
Podane tam rozwiązanie to technika "przydział zasobu jest
Podane tam rozwiązanie, to technika "przydział zasobu jest
inicjalizacją", czyli oddelegowanie zarządzania zasobem do osobnej
inicjalizacją", czyli oddelegowanie zarządzania zasobem do osobnej
klasy, której konstruktor, przydziela zasób, a destruktor zwalnia:
klasy, której konstruktor przydziela zasób, a destruktor zwalnia:


  <nowiki>void f() {
  void f() {
Zasob x;
Zasob x;
g(); /*może rzucić wyjątek*/
g(); /*może rzucić wyjątek*/
} /* niejawnie wyływany destruktor x.&nbsp;Zasob() */
} /* niejawnie wywoływany destruktor x.&nbsp;Zasob() */
</nowiki>


Wtedy podczas zwijanie stosu zasób zostanie zwolniony automatycznie.
Wtedy podczas zwijania stosu zasób zostanie zwolniony automatycznie.
Proszę zauważyć jednak, że jeśli nie przechwycimy wyjątku, to zasób
Proszę zauważyć jednak, że jeśli nie przechwycimy wyjątku, to zasób
może dalej pozostać nie zwolniony. Rozwiązaniem może być kod:
może dalej pozostać niezwolniony. Rozwiązaniem może być kod:


  <nowiki>void f() {
  void f() {
przydziel_zasob();
przydziel_zasob();
try {
try {
g(); /*może rzucić wyjątek*/
g(); /*może rzucić wyjątek*/
}
}
cath(...) {zwolnij_zasob();throw;}
cath(...) {zwolnij_zasob();throw;}
   
 
zwolnij_zasob();  
  zwolnij_zasob();  
}
}
</nowiki>


po zwolnienie zasobu rzucamy (podrzucamy?) ponownie ten sam wyjątek. W
Po zwolnieniu zasobu rzucamy (podrzucamy?) ponownie ten sam wyjątek. W
ten sposób funkcja <code><nowiki> f()</nowiki></code> staję się "przeźroczysta dla wyjątków"
ten sposób funkcja <code><nowiki> f()</nowiki></code> staje się "przeźroczysta dla wyjątków"
(exception--neutral).
(exception-neutral).


==Konstruktory==
==Konstruktory==
Linia 68: Linia 64:
wyjątki rzucane z konstruktora. Rozważmy następujący kod:
wyjątki rzucane z konstruktora. Rozważmy następujący kod:


  <nowiki>struct BigRsource {
  struct BigRsource {
char c[10000000];
char c[10000000];
};
};
struct BadBoy {
struct BadBoy {
   BadBoy() {throw 0;};
   BadBoy() {throw 0;};
};
};
 
struct X {
struct X {
  BigResource *p1;
  BigResource *p1;
  BadBoy      p2;
  BadBoy      p2;
   X: p1(new BigResource) {}
   X: p1(new BigResource) {}
&nbsp;X() {
  delete p1;
  }
}


&nbsp;X() {
Na pierwszy rzut oka jest to pierwszorzędny przykład programowania
  delete p1;
  }
}
</nowiki>
 
Na pierwszy rzut oka jest to pierwszorzędowy przykład programowania
obiektowego: pamięć jest przydzielana w konstruktorze i zwalniana w
obiektowego: pamięć jest przydzielana w konstruktorze i zwalniana w
destruktorze, nie ma więc możliwości wycieku. Prześledźmy jednak, co
destruktorze, nie ma więc możliwości wycieku. Prześledźmy jednak, co
się stanie gdy napiszemy:
się stanie, gdy napiszemy:


  <nowiki>try {
  try {
X x;
X x;
} catch(...) {};
} catch(...) {};
</nowiki>


Konstruktor najpierw przydzieli pamięć dla wskaźnika <code><nowiki> p1</nowiki></code>. Załóżmy,
Konstruktor najpierw przydzieli pamięć dla wskaźnika <code><nowiki> p1</nowiki></code>. Załóżmy,
Linia 106: Linia 100:
jak w poprzednim wypadku: korzystamy z <code><nowiki> auto_ptr</nowiki></code>:
jak w poprzednim wypadku: korzystamy z <code><nowiki> auto_ptr</nowiki></code>:


  <nowiki>struct X {
  struct X {
   std::auto_ptr<BigResource> p1;
   std::auto_ptr<BigResource> p1;
   BadBoy      p2;
   BadBoy      p2;
   X: p1(new  BigResource) {}
   X: p1(new  BigResource) {}
 
&nbsp;X() {
&nbsp;X() {
   delete p1;
   delete p1;
   }
   }
};
};
</nowiki>


lub sami łapiemy wyjątek:
lub sami łapiemy wyjątek:


  <nowiki>struct X {
  struct X {
   BigResource *p1;
   BigResource *p1;
   BadBoy      p2;
   BadBoy      p2;
   X: try {p1(new BigResource) {}}
   X: try {p1(new BigResource) {}}
   catch(...){delete p1;};
   catch(...){delete p1;};
 
&nbsp;X() {
&nbsp;~X() {
   delete p1;
   delete p1;
   }
   }
}
}
</nowiki>


Proszę zwrócić uwagę na blok  <code><nowiki> try</nowiki></code>, który otacza cały  
Proszę zwrócić uwagę na blok  <code><nowiki> try</nowiki></code>, który otacza cały  
konstruktor łącznie z listą inicjalizatorów.
konstruktor łącznie z listą inicjalizatorów.
 
==The bad, the good and the ugly==
==The bad, the good and the ugly==


Linia 158: Linia 150:


Rozważmy  stos z dynamiczną obsługą pamięci. Przykład takiego
Rozważmy  stos z dynamiczną obsługą pamięci. Przykład takiego
stosu był podany w wykładzie [[##lbl:wytyczne|Uzupelnic lbl:wytyczne|]]. Żeby nie wprowadzać
stosu był podany w [[Zaawansowane CPP/Wykład 7: Klasy wytycznych|Wykładzie 7.]] Żeby nie wprowadzać
komplikacji, nie będziemy tu korzystać z klas wytycznych:
komplikacji, nie będziemy tu korzystać z klas wytycznych:


  <nowiki>template <class T,size_t N = 10> class Stack {
  template <class T,size_t N = 10> class Stack {
  size_t nelems;
  size_t nelems;
  size_t top;
  size_t top;
  T* v;
  T* v;
 
public:
public:
  bool is_empty() const;
  bool is_empty() const;
  void push(const T&);
  void push(const T&);
  T pop();
  T pop();
 
  Stack(size_t n = N);
  Stack(size_t n = N);
  &nbsp;Stack();
  &nbsp;Stack();
  Stack(const Stack&);
  Stack(const Stack&);
  Stack& operator=(const Stack&);
  Stack& operator=(const Stack&);
};
  };
</nowiki>
 
Przyjrzyjmy się teraz po kolei jego metodom, zaczynając od konstruktorów:
 
  <nowiki>template <class T,size_t  N> Stack<T,N>::Stack(size_t n):
  nelems(n),top(0),v(new T[nelems]) {};
</nowiki>


W powyższym konstruktorze może nie powieść się tylko operacja
W powyższym konstruktorze może nie powieść się tylko operacja
tworzenia tablicy <code><nowiki> v</nowiki></code>. Ale wtedy zgodnie z tym co już omawialiśmy w
tworzenia tablicy <code><nowiki> v</nowiki></code>. Ale wtedy, zgodnie z tym co już omawialiśmy w
poprzednim wykładzie, wyrażenie <code><nowiki> new</nowiki></code> samo po sobie posprząta.  Nie
poprzednim wykładzie, wyrażenie <code><nowiki> new</nowiki></code> samo po sobie posprząta.  Nie
mamy się co martwić stanem pozostawionego obiektu, bo jeśli konstrukcja
musimy się martwić stanem pozostawionego obiektu, bo jeśli konstrukcja
się nie powiedzie, to obiektu po prostu nie ma.
się nie powiedzie, to obiektu po prostu nie ma.


Z konstruktorem kopiującym jest już trochę gorzej:
Z konstruktorem kopiującym jest już trochę gorzej:


  <nowiki>template <class T,size_t N>  Stack<T,N>::Stack(const Stack<T,N>& s):
  template <class T,size_t N>  Stack<T,N>::Stack(const Stack<T,N>& s):
v(new T[nelems = s.nelems]) {
v(new T[nelems = s.nelems]) {
   if( s.top > 0 )
   if( s.top > 0 )
   for(top = 0; top < s.top; top++)
   for(top = 0; top < s.top; top++)
   v[top] = s.v[top]; /* tu może zostać rzucony wyjatek */   
   v[top] = s.v[top]; /* tu może zostać rzucony wyjatek */   
}
}
</nowiki>


Podobnie jak poprzednio, w wypadku niepowodzenia wyrażenie <code><nowiki> new</nowiki></code>
Podobnie jak poprzednio, w wypadku niepowodzenia wyrażenie <code><nowiki> new</nowiki></code>
posprząta po sobie. Ale wyjątek może zostać rzucony również poprzez
posprząta po sobie. Ale wyjątek może zostać rzucony również przez
operator przypisania klasy <code><nowiki> T</nowiki></code>. Wtedy będziemy mieli do czynienia z
operator przypisania klasy <code><nowiki> T</nowiki></code>. Wtedy będziemy mieli do czynienia z
wyciekiem pamięci, ponieważ nie zostanie wywołany destruktor stosu,
wyciekiem pamięci, ponieważ nie zostanie wywołany destruktor stosu,
Linia 207: Linia 191:
wykładu. Rozwiązaniem jest użycie <code><nowiki> auto_ptr</nowiki></code> lub przechwycenie wyjątku:
wykładu. Rozwiązaniem jest użycie <code><nowiki> auto_ptr</nowiki></code> lub przechwycenie wyjątku:


  <nowiki>template <class T,size_t N>  Stack<T,N>::Stack(const Stack<T,N>& s):
  template <class T,size_t N>  Stack<T,N>::Stack(const Stack<T,N>& s):
v(new T[nelems = s.nelems]) {
v(new T[nelems = s.nelems]) {
   try {
   try {
     if( s.top > 0 )
     if( s.top > 0 )
Linia 217: Linia 201:
     delete [] v; throw ;
     delete [] v; throw ;
   }
   }
}
}
</nowiki>


To rozwiązanie zakłada, że destrukcja <code><nowiki> v</nowiki></code> powiedzie się, tzn., że operator  
To rozwiązanie zakłada, że destrukcja <code><nowiki> v</nowiki></code> powiedzie się, tzn. że operator  
przypisania:  
przypisania:  


  <nowiki>v[top] = s.v[top];
  v[top] = s.v[top];
</nowiki>


pozostawił lewą stronę w stanie umożliwiającym jej destrukcję.
pozostawił lewą stronę w stanie umożliwiającym jej destrukcję.
Linia 230: Linia 212:
Sytuacja jest groźniejsza w przypadku operatora przypisania:
Sytuacja jest groźniejsza w przypadku operatora przypisania:


  <nowiki>template <class T,size_t N> Stack<T,N>&
  template <class T,size_t N> Stack<T,N>&
Stack<T,N>::operator=(const Stack<T,N>& s) {
Stack<T,N>::operator=(const Stack<T,N>& s) {
   delete [ ] v;
   delete [ ] v;
   v = new T[nelems=s.nelems];
   v = new T[nelems=s.nelems];
Linia 237: Linia 219:
   for(top = 0; top < s.top; top++)
   for(top = 0; top < s.top; top++)
     v[top] = s.v[top];
     v[top] = s.v[top];
 
   return *this;
   return *this;
}
}
</nowiki>


Wyjątek rzucony przez wyrażenie <code><nowiki> new</nowiki></code> zostawia stos w stanie złym
Wyjątek rzucony przez wyrażenie <code><nowiki> new</nowiki></code> zostawia stos w stanie złym,
z wiszącym luźno wskaźnikiem <code><nowiki> v</nowiki></code>.  Wyjątek rzucony przez operator
z wiszącym luźno wskaźnikiem <code><nowiki> v</nowiki></code>.  Wyjątek rzucony przez operator
przypisania elementów tablicy <code><nowiki> v</nowiki></code> w najlepszym przypadku zostawia
przypisania elementów tablicy <code><nowiki> v</nowiki></code> w najlepszym przypadku zostawia
stos w stanie niezdefiniowanym.  Implementacja, która w wypadku
stos w stanie niezdefiniowanym.  Implementacja, która w wypadku
wystąpienia wyjątku zostawia stos, w takim stanie w jakim go zastała
wystąpienia wyjątku zostawia stos w takim stanie, w jakim go zastała,
jest podana poniżej:  
jest podana poniżej:  


  <nowiki>template <class T,size_t N> Stack<T,N>&
  template <class T,size_t N> Stack<T,N>&
Stack<T,N>::operator=(const Stack<T,N>& s) {
Stack<T,N>::operator=(const Stack<T,N>& s) {
   T *tmp;
   T *tmp;
   try {
   try {
Linia 262: Linia 242:
   delete [] tmp;
   delete [] tmp;
   top=s.top;
   top=s.top;
 
   return *this;
   return *this;
}
}
</nowiki>


Przejdźmy teraz do podstawowych funkcji stosu, zaczynając od funkcji <code><nowiki> push</nowiki></code>:
Przejdźmy teraz do podstawowych funkcji stosu, zaczynając od funkcji <code><nowiki> push</nowiki></code>:


  <nowiki>template <class T,size_t N>
  template <class T,size_t N>
void Stack<T,N>::push(const T &element) {
void Stack<T,N>::push(const T &element) {
   if( top == nelems ) {
   if( top == nelems ) {
     T* new_buffer = new T[nelems += N];
     T* new_buffer = new T[nelems += N];
Linia 278: Linia 256:
     v = new_buffer;
     v = new_buffer;
   }
   }
   
   v[top++] = element;
   v[top++] = element;
}
}
</nowiki>


Załóżmy na początek, że nie ma potrzeby zwiększania pamięci,  
Załóżmy na początek, że nie ma potrzeby zwiększania pamięci,  
wykonywane jest więc tylko polecenie:
wykonywane jest więc tylko polecenie:


  <nowiki>v[top++] = element;
  v[top++] = element;
</nowiki>


Jak już  zauważyliśmy, przypisanie może się nie powieść, wtedy stos
Jak już  zauważyliśmy, przypisanie może się nie powieść, wtedy stos
Linia 293: Linia 268:
zwiększone. Lepiej jest więc napisać:
zwiększone. Lepiej jest więc napisać:


  <nowiki>v[top] = element;
  v[top] = element;
   ++top;
   ++top;
</nowiki>


Zobaczmy, co się dzieje, jeśli zażądamy zwiększenia pamięci.
Zobaczmy, co się dzieje, jeśli zażądamy zwiększenia pamięci.
Niepowodzenie wyrażenia <code><nowiki> new</nowiki></code> zostawi nas ze zwiększonym polem
Niepowodzenie wyrażenia <code><nowiki> new</nowiki></code> zostawi nas ze zwiększonym polem
<code><nowiki> nelems</nowiki></code> pomimo, że pamięć się nie zwiększyła. Wyjątek z operatora
<code><nowiki> nelems</nowiki></code>, pomimo że pamięć się nie zwiększyła. Wyjątek z operatora
przypisania zostawi nas z wyciekiem pamięci, ponieważ pamięć
przypisania zostawi nas z wyciekiem pamięci, ponieważ pamięć
przydzialona do <code><nowiki> new_buffer</nowiki></code> nigdy nie zostanie zwolniona.
przydzielona do <code><nowiki> new_buffer</nowiki></code> nigdy nie zostanie zwolniona.
Uwzględaniając te uwagi, poprawimy funkcję <code><nowiki> push</nowiki></code> następująco:
Uwzględaniając te uwagi, poprawimy funkcję <code><nowiki> push</nowiki></code> następująco:


  <nowiki>template <class T,size_t N>
  template <class T,size_t N>
void Stack<T,N>::push(T element) {
void Stack<T,N>::push(T element) {
   if( top == nelems ) {
   if( top == nelems ) {
     T* new_buffer;
     T* new_buffer;
Linia 320: Linia 294:
       nelems = new_nelems;
       nelems = new_nelems;
     }
     }
 
   v[top] = element;
   v[top] = element;
   ++top;
   ++top;
   }
   }
</nowiki>


Na koniec została nam jeszcze funkcja <code><nowiki> pop</nowiki></code>:
Na koniec została nam jeszcze funkcja <code><nowiki> pop</nowiki></code>:


  <nowiki>template <class T,size_t N> T Stack<T,N>::pop() {
  template <class T,size_t N> T Stack<T,N>::pop() {
   if( top == 0 )
   if( top == 0 )
     throw std::domain_error("pop on empty stack");
     throw std::domain_error("pop on empty stack");
   return v[--top]; /* tu może nastąpić kopiowanie */
   return v[--top]; /* tu może nastąpić kopiowanie */
}
}
</nowiki>


Jak widać funkcja <code><nowiki> pop</nowiki></code> może rzucić jawnie wyjątek
Jak widać funkcja <code><nowiki> pop</nowiki></code> może rzucić jawnie wyjątek
Linia 339: Linia 311:
Potencjalny problem stwarza za to wyrażenie:
Potencjalny problem stwarza za to wyrażenie:


  <nowiki>return v[--top]; /* tu może nastąpić kopiowanie */
  return v[--top]; /* tu może nastąpić kopiowanie */
</nowiki>


Ponieważ zwracamy <code><nowiki> v[--top]</nowiki></code> przez wartość, to może nastąpić
Ponieważ zwracamy <code><nowiki> v[--top]</nowiki></code> przez wartość, to może nastąpić
kopiowanie elementy typu <code><nowiki> T</nowiki></code>. Nie musi, ponieważ kompilator ma prawo
kopiowanie elementu typu <code><nowiki> T</nowiki></code>. Nie musi, ponieważ kompilator ma prawo
wyoptymalizować powstały obiekt tymczasowy. Jeżeli jednak zostanie  
wyoptymalizować powstały obiekt tymczasowy. Jeżeli jednak zostanie  
wywołany konstruktor kopiujący, to może rzucić wyjątek. Wtedy stos  
wywołany konstruktor kopiujący, to może rzucić wyjątek. Wtedy stos  
Linia 349: Linia 320:
Rozważmy też wyrażenie:
Rozważmy też wyrażenie:


  <nowiki>x = s.pop();  
  x = s.pop();  
</nowiki>


Jeżeli operacja przypisania się nie powiedzie, to stracimy
Jeżeli operacja przypisania się nie powiedzie, to stracimy
bezpowrotnie jeden element stosu. Można by powiedzieć, że to już nie
bezpowrotnie jeden element stosu. Można by powiedzieć, że to już nie
jest sprawa stosu, ale lepiej  po prosty rozdzielić operację
jest sprawa stosu, ale lepiej  po prostu rozdzielić operacje
modyfikujące stan stosu od operacji tylko ten stan odczytujących:
modyfikujące stan stosu od operacji tylko ten stan odczytujących:


  <nowiki>template <class T,size_t N> void Stack<T,N>::pop() {
  template <class T,size_t N> void Stack<T,N>::pop() {
   if( top == 0 )
   if( top == 0 )
     throw std::domain_error("pop on empty stack");
     throw std::domain_error("pop on empty stack");
     --top;
     --top;
   }
   }
template<class T,size_t N> T &Stack<T,N>::top() {
template<class T,size_t N> T &Stack<T,N>::top() {
   if( top == 0 )
   if( top == 0 )
     throw std::domain_error("pop on empty stack");
     throw std::domain_error("pop on empty stack");
 
   return v[top-1];
   return v[top-1];
}
}
template<class T,size_t N> const T &Stack<T,N>::top() const {
template<class T,size_t N> const T &Stack<T,N>::top() const {
   if( top == 0 )
   if( top == 0 )
     throw std::domain_error("pop on empty stack");
     throw std::domain_error("pop on empty stack");
 
   return v[top-1];
   return v[top-1];
}
}
</nowiki>


W przeciwieństwie do <code><nowiki> pop()</nowiki></code> operacja <code><nowiki> top()</nowiki></code> może zwracać
W przeciwieństwie do <code><nowiki> pop()</nowiki></code> operacja <code><nowiki> top()</nowiki></code> może zwracać
wartość przez referencje. Funkcja <code><nowiki> pop()</nowiki></code>  robić tego w ogólności
wartość przez referencje. Funkcja <code><nowiki> pop()</nowiki></code>  robić tego w ogólności
nie mogła, bo potencjalnie niszczyła obiekt zdejmowany ze stosu.  
nie mogła, bo potencjalnie niszczyła obiekt zdejmowany ze stosu.


==Kolejny stos==
==Kolejny stos==
Linia 384: Linia 353:
Zaprezentowana w poprzedniej części implementacja stosu wymagała, aby
Zaprezentowana w poprzedniej części implementacja stosu wymagała, aby
parametr szablonu <code><nowiki> T</nowiki></code> posiadał:
parametr szablonu <code><nowiki> T</nowiki></code> posiadał:
* Konstruktor domyślny  
* konstruktor domyślny.
* Bezpieczny (względem wyjątków) operator przypisania
* bezpieczny (względem wyjątków) operator przypisania.
* Desktruktor nierzucający wyjątków
* destruktor nie rzucający wyjątków.
   
   
Proszę zauważyć, że konstruktor domyślny właściwie niczemu nie służy.
Proszę zauważyć, że konstruktor domyślny właściwie niczemu nie służy.
Linia 399: Linia 368:
Zaczniemy od zdefiniowania  pomocniczej klasy do zarządzania pamięcią:
Zaczniemy od zdefiniowania  pomocniczej klasy do zarządzania pamięcią:


  <nowiki>template<typename T,typename Allocator = std::allocator<T> >  
  template<typename T,typename Allocator = std::allocator<T> >  
struct  Stack_impl : public Allocator{  
struct  Stack_impl : public Allocator{  
   size_t _top;
   size_t _top;
   size_t _size;
   size_t _size;
   T* _buffer;
   T* _buffer;
 
   Stack_impl(size_t n):
   Stack_impl(size_t n):
     _top(0),  
     _top(0),  
Linia 413: Linia 382:
     for(size_t i=0;i<_top;++i)
     for(size_t i=0;i<_top;++i)
       destroy(_buffer++);
       destroy(_buffer++);
 
     deallocate(_buffer,_size);
     deallocate(_buffer,_size);
   }
   }
 
   void swap(Stack_impl& rhs) throw() {
   void swap(Stack_impl& rhs) throw() {
     std::swap(_buffer,rhs._buffer);
     std::swap(_buffer,rhs._buffer);
Linia 422: Linia 391:
     std::swap(_top,rhs._top);
     std::swap(_top,rhs._top);
   }
   }
};
};
</nowiki>


Jedyne miejsce, gdzie może zostać rzucony wyjątek to funkcja
Jedyne miejsce, gdzie może zostać rzucony wyjątek to funkcja
Linia 433: Linia 401:
Klasa <code><nowiki> Stack</nowiki></code> korzysta z klasy <code><nowiki> Stack_impl</nowiki></code>:   
Klasa <code><nowiki> Stack</nowiki></code> korzysta z klasy <code><nowiki> Stack_impl</nowiki></code>:   


  <nowiki>template<typename T,size_t N = 10,
  template<typename T,size_t N = 10,
         typename Allocator = std::allocator<T> >  
         typename Allocator = std::allocator<T> >  
class Stack {
class Stack {
private:
private:
  Stack_impl<T,Allocator> _impl;
  Stack_impl<T,Allocator> _impl;
/* {mod15/code/stack_sutter.h}{stacksutter.h} */
([[media:Stack_sutter.h | Źródło: stack_sutter.h]])
</nowiki>


Konstruktory:  
Konstruktory:  


  <nowiki>public:
  public:
  Stack(size_t n = N):_impl(n) {};
  Stack(size_t n = N):_impl(n) {};
 
   Stack(const Stack& rhs):_impl(rhs._impl) {
   Stack(const Stack& rhs):_impl(rhs._impl) {
     while(_impl._top < rhs._impl._top) {
     while(_impl._top < rhs._impl._top) {
Linia 452: Linia 419:
     }
     }
   }  
   }  
/* {mod15/code/stack_sutter.h}{stacksutter.h} */
([[media:Stack_sutter.h | Źródło: stack_sutter.h]])
</nowiki>


robią się teraz prostsze. Nie ma potrzeby definiowania destruktora.
robią się teraz prostsze. Nie ma potrzeby definiowania destruktora.
Destruktor domyślny sam wywoła destruktor pola <code><nowiki> _impl</nowiki></code>.  Jeżeli w
Destruktor domyślny sam wywoła destruktor pola <code><nowiki> _impl</nowiki></code>.  Jeżeli w
konstruktorze kopiującym, zostanie rzucony wyjątek w funkcji
konstruktorze kopiującym zostanie rzucony wyjątek w funkcji
<code><nowiki> construct</nowiki></code>, to wywołany podczas zwijania stosu destruktor <code><nowiki> Stack_impl</nowiki></code>
<code><nowiki> construct</nowiki></code>, to wywołany podczas zwijania stosu destruktor <code><nowiki> Stack_impl</nowiki></code>
wywoła destruktory stworzonych obiektów i zwolni pamięć.
wywoła destruktory stworzonych obiektów i zwolni pamięć.
Linia 463: Linia 429:
Operator przypisania korzysta z "triku":
Operator przypisania korzysta z "triku":


  <nowiki>Stack &operator=(const Stack& rhs) {
  Stack &operator=(const Stack& rhs) {
     Stack tmp(rhs);
     Stack tmp(rhs);
     _impl.swap(tmp._impl);
     _impl.swap(tmp._impl);
     return *this;
     return *this;
   }
   }
/* {mod15/code/stack_sutter.h}{stacksutter.h} */
([[media:Stack_sutter.h | Źródło: stack_sutter.h]])
</nowiki>


Tworzymy kopie prawej strony i zamieniamy z lewą stroną. Obiekt
Tworzymy kopię prawej strony i zamieniamy z lewą stroną. Obiekt
<code><nowiki> tmp</nowiki></code> jest obiektem lokalnym, więc zostanie zniszczony.  Jeśli nie
<code><nowiki> tmp</nowiki></code> jest obiektem lokalnym, więc zostanie zniszczony.  Jeśli nie
powiedzie się kopiowanie, to stos pozostaje w stanie niezmienionym.
powiedzie się kopiowanie, to stos pozostaje w stanie niezmienionym.
Linia 479: Linia 444:
Funkcja <code><nowiki> push</nowiki></code> stosuje podobną technikę:
Funkcja <code><nowiki> push</nowiki></code> stosuje podobną technikę:


  <nowiki>void push(const T &elem) {
  void push(const T &elem) {
     if(_impl._top==_impl._size) {
     if(_impl._top==_impl._size) {
 
       Stack tmp(_impl._size+N);
       Stack tmp(_impl._size+N);
       while(tmp._impl._top < _impl._top) {
       while(tmp._impl._top < _impl._top) {
_impl.construct(tmp._impl._buffer+tmp._impl._top,  
        _impl.construct(tmp._impl._buffer+tmp._impl._top,
  _impl._buffer[tmp._impl._top]);
              _impl._buffer[tmp._impl._top]);
++tmp._impl._top;
        ++tmp._impl._top;
      }
    }
       _impl.swap(tmp._impl);
       _impl.swap(tmp._impl);
     }
     }
Linia 494: Linia 459:
     ++_impl._top;
     ++_impl._top;
   }
   }
/* {mod15/code/stack_sutter.h}{stacksutter.h} */
([[media:Stack_sutter.h | Źródło: stack_sutter.h]])
</nowiki>


Funkcje <code><nowiki> top()</nowiki></code> i <code><nowiki> pop()</nowiki></code> pozostają praktycznie niezmienione, z
Funkcje <code><nowiki> top()</nowiki></code> i <code><nowiki> pop()</nowiki></code> pozostają praktycznie niezmienione, z
tym, że funkcja <code><nowiki> pop()</nowiki></code> niszczy obiekt na wierzchołku stosu:
tym, że funkcja <code><nowiki> pop()</nowiki></code> niszczy obiekt na wierzchołku stosu:


  <nowiki>T &top() {
  T &top() {
     if(_impl._top==0)
     if(_impl._top==0)
       throw std::domain_error("empty stack");
       throw std::domain_error("empty stack");
     return _impl._buffer[_impl._top-1];
     return _impl._buffer[_impl._top-1];
   }
   }
 
   void pop() {
   void pop() {
     if(_impl._top==0)
     if(_impl._top==0)
Linia 513: Linia 477:
     _impl.destroy(_impl._buffer+_impl._top);
     _impl.destroy(_impl._buffer+_impl._top);
   }
   }
 
   bool is_empty() {
   bool is_empty() {
     return _impl._top==0;
     return _impl._top==0;
   }
   }
 
};
};
([[media:Stack_sutter.h | Źródło: stack_sutter.h]])
/* {mod15/code/stack_sutter.h}{stacksutter.h} */
</nowiki>

Aktualna wersja na dzień 22:02, 4 paź 2006

Wstęp

W poprzednim wykładzie opisałem mechanizm obsługi błędów za pomocą wyjątków. Jest to bardzo silny mechanizm: rzucony wyjątek powoduje natychmiastowe przekazanie sterowania do najbliższej klauzuli catch, niejako "tnąc" w poprzek dowolnie głęboko zagnieżdżone funkcje. To oczywiście jest jedną z jego podstawowych zalet, ale musimy podchodzić do tej własności bardzo ostrożnie.

W tym wykładzie zwrócę uwagę na kilka niebezpieczeństw wynikających z obsługi wyjątków i na sposoby zapobiegania im.

Wyjątkowe niebezpieczeństwa

W zasadzie korzystanie z wyjątków jest proste: funkcja, która stwierdza wystąpienie błędu, a nie umie go sama obsłużyć, przekazuje odpowiedzialność swoim przełożonym, rzucając wyjątek. Jej przełożeni mogą zrobić to samo (wystarczy, że nie przechwycą wyjątku). Zakładamy jednak, że gdzieś w tej hierarchii wyjątek zostanie złapany przez kogoś, kto wie jak go obsłużyć. W praktyce sprawa może być bardziej skomplikowana. Rzucony wyjątek powoduje natychmiastowe przerwanie nie tylko funkcji, która go rzuciła, ale również wszystkich funkcji, przez które "przelatuje". Jeśli te funkcje nie są na to przygotowane, to wyjątek może narobić dodatkowych szkód. Typowy przykład to niezwolnione zasoby:

void f() {
przydziel_zasob();
g(); /*może rzucić wyjątek*/
zwolnij_zasob();
}

Rzucenie wyjątku z g() spowoduje wyciek zasobu (zwykle pamięci). Taki przykład był już rozważany w Wykładzie 10 Podane tam rozwiązanie to technika "przydział zasobu jest inicjalizacją", czyli oddelegowanie zarządzania zasobem do osobnej klasy, której konstruktor przydziela zasób, a destruktor zwalnia:

void f() {
Zasob x;
g(); /*może rzucić wyjątek*/
} /* niejawnie wywoływany  destruktor x. Zasob() */

Wtedy podczas zwijania stosu zasób zostanie zwolniony automatycznie. Proszę zauważyć jednak, że jeśli nie przechwycimy wyjątku, to zasób może dalej pozostać niezwolniony. Rozwiązaniem może być kod:

void f() {
przydziel_zasob();
try {
g(); /*może rzucić wyjątek*/
}
cath(...) {zwolnij_zasob();throw;}
 
zwolnij_zasob(); 
}

Po zwolnieniu zasobu rzucamy (podrzucamy?) ponownie ten sam wyjątek. W ten sposób funkcja f() staje się "przeźroczysta dla wyjątków" (exception-neutral).

Konstruktory

Szczególnym przypadkiem mogącym prowadzić do wycieku pamięci są wyjątki rzucane z konstruktora. Rozważmy następujący kod:

struct BigRsource {
char c[10000000];
};
struct BadBoy {
 BadBoy() {throw 0;};
};

struct X {
  BigResource *p1;
  BadBoy      p2;
 X: p1(new BigResource) {}

 X() {
  delete p1;
  }
}

Na pierwszy rzut oka jest to pierwszorzędny przykład programowania obiektowego: pamięć jest przydzielana w konstruktorze i zwalniana w destruktorze, nie ma więc możliwości wycieku. Prześledźmy jednak, co się stanie, gdy napiszemy:

try {
X x;
} catch(...) {};

Konstruktor najpierw przydzieli pamięć dla wskaźnika p1. Załóżmy, że ta alokacja się powiedzie. Następnie zostanie wywołany konstruktor BadBoy, który rzuci wyjątek. Wyjątek nie zostanie złapany w konstruktorze X, więc sterowanie zostane przekazane do klauzuli catch. Nastąpi zwinięcie stosu, ale destruktor obiektu x nie zostanie wywołany! Dzieje się tak dlatego, że w C++ destruktory nie są wołane dla obiektów, których konstrukcja się nie powiodła. W taki sposób tracimy 10MB. Możliwe rozwiązania są podobne jak w poprzednim wypadku: korzystamy z auto_ptr:

struct X {
 std::auto_ptr<BigResource> p1;
 BadBoy      p2;
 X: p1(new  BigResource) {}

 X() {
 delete p1;
 }
};

lub sami łapiemy wyjątek:

struct X {
 BigResource *p1;
 BadBoy      p2;
 X: try {p1(new BigResource) {}}
 catch(...){delete p1;};

 ~X() {
 delete p1;
 }
}

Proszę zwrócić uwagę na blok try, który otacza cały konstruktor łącznie z listą inicjalizatorów.

The bad, the good and the ugly

Jeżeli wyjątek został rzucony przez metodę jakiegoś obiektu, to dla dalszego działania programu ważne jest, w jakim stanie go pozostawił. Wyróżnimy trzy możliwości:

The bad. Obiekt jest w stanie niekonsystentnym, nie są zachowane niezmienniki jego typu, być może nastąpił wyciek zasobów. Nieokreślone jest zachowanie wywoływanych metod, w szczególności może nie powieść się destrukcja obiektu.

The ugly. Obiekt jest w stanie konsystentnym, ale niezdefiniowanym.

The good. Obiekt pozostaje w stanie, w jakim był przed rzuceniem wyjątku. Jest to semantyka transakcji: commit--rollback.

Ewidentnie najbardziej pożądanym zachowaniem jest stan ostatni. Nie zawsze da się jednak zapewnić takie zachowanie bez ponoszenia dużych kosztów. Wtedy możemy zadowolić się stanem drugim. Stan pierwszy to oczywista katastrofa.

Przykład: stos

Rozważmy stos z dynamiczną obsługą pamięci. Przykład takiego stosu był podany w Wykładzie 7. Żeby nie wprowadzać komplikacji, nie będziemy tu korzystać z klas wytycznych:

template <class T,size_t N = 10> class Stack {
  size_t nelems;
  size_t top;
  T* v;

public:
  bool is_empty() const;
  void push(const T&);
  T pop();

  Stack(size_t n = N);
   Stack();
  Stack(const Stack&);
  Stack& operator=(const Stack&);
};

W powyższym konstruktorze może nie powieść się tylko operacja tworzenia tablicy v. Ale wtedy, zgodnie z tym co już omawialiśmy w poprzednim wykładzie, wyrażenie new samo po sobie posprząta. Nie musimy się martwić stanem pozostawionego obiektu, bo jeśli konstrukcja się nie powiedzie, to obiektu po prostu nie ma.

Z konstruktorem kopiującym jest już trochę gorzej:

template <class T,size_t N>  Stack<T,N>::Stack(const Stack<T,N>& s):
v(new T[nelems = s.nelems]) {
 if( s.top > 0 )
 for(top = 0; top < s.top; top++)
 v[top] = s.v[top]; /* tu może zostać rzucony wyjatek */  
}

Podobnie jak poprzednio, w wypadku niepowodzenia wyrażenie new posprząta po sobie. Ale wyjątek może zostać rzucony również przez operator przypisania klasy T. Wtedy będziemy mieli do czynienia z wyciekiem pamięci, ponieważ nie zostanie wywołany destruktor stosu, który zwalnia pamięć v. Taki przykład już omawialiśmy na początku wykładu. Rozwiązaniem jest użycie auto_ptr lub przechwycenie wyjątku:

template <class T,size_t N>  Stack<T,N>::Stack(const Stack<T,N>& s):
v(new T[nelems = s.nelems]) {
 try {
   if( s.top > 0 )
   for(top = 0; top < s.top; top++)
   v[top] = s.v[top]; /* tu może zostać rzucony wyjatek */  
 }
 catch(...) {
   delete [] v; throw ;
 }
}

To rozwiązanie zakłada, że destrukcja v powiedzie się, tzn. że operator przypisania:

v[top] = s.v[top];

pozostawił lewą stronę w stanie umożliwiającym jej destrukcję.

Sytuacja jest groźniejsza w przypadku operatora przypisania:

template <class T,size_t N> Stack<T,N>&
Stack<T,N>::operator=(const Stack<T,N>& s) {
 delete [ ] v;
 v = new T[nelems=s.nelems];
 if( s.top > 0 )
 for(top = 0; top < s.top; top++)
    v[top] = s.v[top];
 return *this;
}

Wyjątek rzucony przez wyrażenie new zostawia stos w stanie złym, z wiszącym luźno wskaźnikiem v. Wyjątek rzucony przez operator przypisania elementów tablicy v w najlepszym przypadku zostawia stos w stanie niezdefiniowanym. Implementacja, która w wypadku wystąpienia wyjątku zostawia stos w takim stanie, w jakim go zastała, jest podana poniżej:

template <class T,size_t N> Stack<T,N>&
Stack<T,N>::operator=(const Stack<T,N>& s) {
 T *tmp;
 try {
   tmp = new T[nelems=s.nelems];
   if( s.top > 0 )
     for(size_t i = 0; i < s.top; i++)
         tmp[i] = s.v[i];
  }
  catch(...) {delete [] tmp,throw;}
  swap(v,tmp);
  delete [] tmp;
  top=s.top;
  return *this;
}

Przejdźmy teraz do podstawowych funkcji stosu, zaczynając od funkcji push:

template <class T,size_t N>
void Stack<T,N>::push(const T &element) {
 if( top == nelems ) {
   T* new_buffer = new T[nelems += N];
   for(int i = 0; i < top; i++)
     new_buffer[i] = v[i];
   delete [] v;
   v = new_buffer;
 }
 v[top++] = element;
}

Załóżmy na początek, że nie ma potrzeby zwiększania pamięci, wykonywane jest więc tylko polecenie:

v[top++] = element;

Jak już zauważyliśmy, przypisanie może się nie powieść, wtedy stos zostanie w stanie złym lub niezdefiniowanym, ponieważ top zostanie zwiększone. Lepiej jest więc napisać:

v[top] = element;
 ++top;

Zobaczmy, co się dzieje, jeśli zażądamy zwiększenia pamięci. Niepowodzenie wyrażenia new zostawi nas ze zwiększonym polem nelems, pomimo że pamięć się nie zwiększyła. Wyjątek z operatora przypisania zostawi nas z wyciekiem pamięci, ponieważ pamięć przydzielona do new_buffer nigdy nie zostanie zwolniona. Uwzględaniając te uwagi, poprawimy funkcję push następująco:

template <class T,size_t N>
void Stack<T,N>::push(T element) {
 if( top == nelems ) {
   T* new_buffer;
   size_t new_nelems;
   try {
     new_nelems=nelems+N;
     new_buffer = new T[new_nelems];
     for(int i = 0; i < top; i++)
       new_buffer[i] = v[i];
   }
   catch(...) { delete [] new_buffer;}
     swap(v,new_buffer);
     delete [] new_buffer;
     nelems = new_nelems;
   }

 v[top] = element;
 ++top;
 }

Na koniec została nam jeszcze funkcja pop:

template <class T,size_t N> T Stack<T,N>::pop() {
 if( top == 0 )
   throw std::domain_error("pop on empty stack");
 return v[--top]; /* tu może nastąpić kopiowanie */
}

Jak widać funkcja pop może rzucić jawnie wyjątek std::domain_error. Z tym wyjątkiem nie ma problemów. Potencjalny problem stwarza za to wyrażenie:

return v[--top]; /* tu może nastąpić kopiowanie */

Ponieważ zwracamy v[--top] przez wartość, to może nastąpić kopiowanie elementu typu T. Nie musi, ponieważ kompilator ma prawo wyoptymalizować powstały obiekt tymczasowy. Jeżeli jednak zostanie wywołany konstruktor kopiujący, to może rzucić wyjątek. Wtedy stos pozostanie w zmienionym stanie, bo wartość top zostanie zmniejszona. Rozważmy też wyrażenie:

x = s.pop(); 

Jeżeli operacja przypisania się nie powiedzie, to stracimy bezpowrotnie jeden element stosu. Można by powiedzieć, że to już nie jest sprawa stosu, ale lepiej po prostu rozdzielić operacje modyfikujące stan stosu od operacji tylko ten stan odczytujących:

template <class T,size_t N> void Stack<T,N>::pop() {
 if( top == 0 )
   throw std::domain_error("pop on empty stack");
   --top;
 }
template<class T,size_t N> T &Stack<T,N>::top() {
 if( top == 0 )
   throw std::domain_error("pop on empty stack");

 return v[top-1];
}
template<class T,size_t N> const T &Stack<T,N>::top() const {
 if( top == 0 )
   throw std::domain_error("pop on empty stack");

 return v[top-1];
}

W przeciwieństwie do pop() operacja top() może zwracać wartość przez referencje. Funkcja pop() robić tego w ogólności nie mogła, bo potencjalnie niszczyła obiekt zdejmowany ze stosu.

Kolejny stos

Zaprezentowana w poprzedniej części implementacja stosu wymagała, aby parametr szablonu T posiadał:

  • konstruktor domyślny.
  • bezpieczny (względem wyjątków) operator przypisania.
  • destruktor nie rzucający wyjątków.

Proszę zauważyć, że konstruktor domyślny właściwie niczemu nie służy. Jest potrzebny tylko po to, aby stworzyć tablicę obiektów, które potem będą tak naprawdę nadpisywane za pomocą operatora przypisania. Taka inicjalizacja i przypisanie jest w C++ dokonywana za pomocą konstruktora kopiującego. Na zakończenie przedstawię implementację klasy Stack, która od typu T potrzebuje tylko destruktora i konstruktora kopiującego. W tym celu będziemy przydzielać "gołą" pamięć oraz tworzyć i niszczyć w niej obiekty bezpośrednio. Do tego celu wykorzystamy alokator opisany w poprzednim wykładzie. Zaczniemy od zdefiniowania pomocniczej klasy do zarządzania pamięcią:

template<typename T,typename Allocator = std::allocator<T> > 
struct  Stack_impl : public Allocator{ 
 size_t _top;
 size_t _size;
 T* _buffer;

 Stack_impl(size_t n):
   _top(0), 
   _size(n),
   _buffer(Allocator::allocate(_size)) {};
 
  Stack_impl() {
   for(size_t i=0;i<_top;++i)
     destroy(_buffer++);

   deallocate(_buffer,_size);
 }

 void swap(Stack_impl& rhs) throw() {
   std::swap(_buffer,rhs._buffer);
   std::swap(_size,rhs._size);
   std::swap(_top,rhs._top);
 }
};

Jedyne miejsce, gdzie może zostać rzucony wyjątek to funkcja allocate(), ale wtedy żadna pamięć nie zostanie przydzielona ani żaden obiekt nie zostanie stworzony. Korzystamy tu też z żądania, aby alokator był bezstanowy, inaczej funkcja swap musiałaby też zamieniać składowe alokatorów.

Klasa Stack korzysta z klasy Stack_impl:

template<typename T,size_t N = 10,
        typename Allocator = std::allocator<T> > 
class Stack {
private:
  Stack_impl<T,Allocator> _impl;

( Źródło: stack_sutter.h)

Konstruktory:

public:
  Stack(size_t n = N):_impl(n) {};

 Stack(const Stack& rhs):_impl(rhs._impl) {
   while(_impl._top < rhs._impl._top) {
     _impl.construct(_impl._buffer+_impl._top, rhs._impl._buffer[_impl._top]);
     ++_impl._top;
   }
 } 

( Źródło: stack_sutter.h)

robią się teraz prostsze. Nie ma potrzeby definiowania destruktora. Destruktor domyślny sam wywoła destruktor pola _impl. Jeżeli w konstruktorze kopiującym zostanie rzucony wyjątek w funkcji construct, to wywołany podczas zwijania stosu destruktor Stack_impl wywoła destruktory stworzonych obiektów i zwolni pamięć.

Operator przypisania korzysta z "triku":

Stack &operator=(const Stack& rhs) {
   Stack tmp(rhs);
   _impl.swap(tmp._impl);
   return *this;
 }

( Źródło: stack_sutter.h)

Tworzymy kopię prawej strony i zamieniamy z lewą stroną. Obiekt tmp jest obiektem lokalnym, więc zostanie zniszczony. Jeśli nie powiedzie się kopiowanie, to stos pozostaje w stanie niezmienionym. Proszę zauważyć, że jest to bezpieczne nawet w przypadku samopodstawienia s=s.

Funkcja push stosuje podobną technikę:

void push(const T &elem) {
   if(_impl._top==_impl._size) {

     Stack tmp(_impl._size+N);
     while(tmp._impl._top < _impl._top) {
        _impl.construct(tmp._impl._buffer+tmp._impl._top,
              _impl._buffer[tmp._impl._top]);
        ++tmp._impl._top;
    }
     _impl.swap(tmp._impl);
   }
   
   _impl.construct(_impl._buffer+_impl._top,elem);
   ++_impl._top;
 }

( Źródło: stack_sutter.h)

Funkcje top() i pop() pozostają praktycznie niezmienione, z tym, że funkcja pop() niszczy obiekt na wierzchołku stosu:

T &top() {
   if(_impl._top==0)
     throw std::domain_error("empty stack");
   return _impl._buffer[_impl._top-1];
 }

 void pop() {
   if(_impl._top==0)
     throw std::domain_error("empty stack");
   
   --_impl._top;
   _impl.destroy(_impl._buffer+_impl._top);
 }

 bool is_empty() {
   return _impl._top==0;
 }
};

( Źródło: stack_sutter.h)