TC Moduł 10: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
m Zastępowanie tekstu – „,...,” na „,\ldots,” |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 45: | Linia 45: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd7.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd7.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Multiplekser''' to funkcjonalny blok kombinacyjny, w którym jest <math>N\,</math> wejść informacyjnych (<math>N=2^n\,</math>), <math>n\,</math> wejść adresowych <math>a_{n-1}, | |valign="top"|'''Multiplekser''' to funkcjonalny blok kombinacyjny, w którym jest <math>N\,</math> wejść informacyjnych (<math>N=2^n\,</math>), <math>n\,</math> wejść adresowych <math>a_{n-1},\ldots,a_0\,</math>, wyjście <math>y\,</math> oraz wejście zezwolenia <math>e\,</math> (''enable''). Multiplekser (MUX) realizuje funkcję <math>y\,</math> opisaną wyrażeniem boolowskim: | ||
:<math>y=e\sum_{k=0}^{N-1} P_k(A)d_k</math> , | :<math>y=e\sum_{k=0}^{N-1} P_k(A)d_k</math> , | ||
gdzie <math>P_k(A)\,</math> oznacza pełny iloczyn zmiennych <math>a_{n-1}, | gdzie <math>P_k(A)\,</math> oznacza pełny iloczyn zmiennych <math>a_{n-1},\ldots,a_0\,</math>, prostych lub zanegowanych, zgodnie z reprezentacją binarną liczby <math>k\,</math>. | ||
|} | |} | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd10.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd10.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|'''Demultiplekser''' to układ kombinacyjny o jednym wejściu informacyjnym <math>d\,</math>, <math>n\,</math> wejściach adresowych <math>a_{n-1}, | |valign="top"|'''Demultiplekser''' to układ kombinacyjny o jednym wejściu informacyjnym <math>d\,</math>, <math>n\,</math> wejściach adresowych <math>a_{n-1},\ldots,a_0\,</math>, <math>N\,</math> wyjściach <math>y_0,\ldots,y_{n-1}\,</math> (<math>N=2^n</math>) oraz wejściu zezwalającym <math>e\,</math>. Na wyjściu <math>y_k\,</math> jest realizowana funkcja: | ||
:<math>y_k=eP_k(A)d</math> , | :<math>y_k=eP_k(A)d</math> , | ||
gdzie <math>P_k(A)\,</math> (jak poprzednio) jest pełnym iloczynem zmiennych <math>a_{n-1}, | gdzie <math>P_k(A)\,</math> (jak poprzednio) jest pełnym iloczynem zmiennych <math>a_{n-1},\ldots,a_0\,</math>, prostych lub zanegowanych, zgodnie z reprezentacją binarną liczby <math>k\,</math>. | ||
|} | |} | ||
Linia 168: | Linia 168: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd22.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd22.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Sumator może być wykorzystany do realizacji operacji odejmowania <math>Y = A | |valign="top"|Sumator może być wykorzystany do realizacji operacji odejmowania <math>Y = A - B</math>. W tym celu wystarczy wejścia <math>B\,</math> dołączyć do wejść sumatora za pośrednictwem inwertorów, ale najlepiej jest negować poszczególne bity wektora <math>B\,</math> za pośrednictwem dwuwejściowych bramek <math>EXOR\,</math>, w sposób pokazany na rysunku. Sposób takiej konstrukcji wynika z zasad działania na liczbach zapisanych w kodzie uzupełnień do dwóch. | ||
|} | |} | ||
Linia 175: | Linia 175: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd23.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd23.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|Wartość dziesiętna <math>A_D\,</math> liczby przedstawionej za pomocą wektora zapisanego w NKB <math>A_{NKB}=\left \langle a_{n-1} , | |valign="top"|Wartość dziesiętna <math>A_D\,</math> liczby przedstawionej za pomocą wektora zapisanego w NKB <math>A_{NKB}=\left \langle a_{n-1} ,\ldots, a_j ,\ldots, a_0\right \rangle</math> wynosi: | ||
:<math>A_D=L(A_{NKB})=\sum_{j=0}^{n-1} a_j2^j</math> | :<math>A_D=L(A_{NKB})=\sum_{j=0}^{n-1} a_j2^j</math> | ||
Linia 190: | Linia 190: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd24.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd24.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"|W kodzie U2 | |valign="top"|W kodzie <math>U2\,</math> <math>A_{U2} =\left \langle a_{n–1} ,\ldots, a_j ,\ldots, a_0\right \rangle</math>, gdzie <math>a_j\in \{0,1\}</math>. Bit <math>a_{n-1}\,</math> można interpretować jako bit znaku. Jeśli <math>a_{n-1}=0</math>, to liczba jest dodatnia; jeśli <math>a_{n-1}=1</math> to liczba jest ujemna; pozostałe bity stanowią uzupełnienie (różnicę) wartości liczby do najwyższej potęgi liczby <math>2\,</math>. | ||
|} | |} | ||
Linia 197: | Linia 197: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd25.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd25.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Działanie układu z rys. na planszy można opisać: | ||
<math>A+(B\oplus c_0)+c_0</math> ,gdzie <math>c_0\in \{0,1\}</math> | |||
Dla <math>c_0=0</math> mamy <math>Y = A + B</math>, czyli sumowanie. Dla <math>c_0=1</math> mamy <math>Y = A+\overline{B}+1</math>; <math>\overline{B}+1</math> oznacza liczbę <math>-B\,</math> w kodzie <math>U2\,</math>, zatem <math>Y = A - B\,</math>. | |||
|} | |} | ||
<hr width="100%"> | <hr width="100%"> | ||
Linia 204: | Linia 207: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd26.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd26.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Rysunek na planszy przedstawia 4 bitowy sumator przystosowany do wykonywania operacji odejmowania. Przekroczenie zakresu wykonywanego działania jest sygnalizowane sygnałem nadmiaru OVR (''overflow''): <math>OVR = c_n\oplus c_{n–1}</math> | ||
|} | |} | ||
Linia 211: | Linia 214: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd27.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd27.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Komparator umożliwia porównanie dwóch liczb n-bitowych i określenie czy są sobie równe, a także która z liczb jest większa, a która mniejsza. Stan logiczny <math>1\,</math> na wyjściach <math>Y_r\,</math>, <math>Y_w\,</math> lub <math>Y_m\,</math>, określa odpowiednio sytuację gdy: <math>A=B</math>, <math>A>B</math>, <math>A<B</math>. | ||
|} | |} | ||
Linia 218: | Linia 221: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd28.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:TC_M10_Slajd28.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Przeanalizujmy przedstawiony na rysunku komparator 4-bitowy, gdzie: <math>A=a_3a_2a_1a_0</math> , <math>B=b_3b_2b_1b_0</math> , a ponadto: | ||
:<math>Y_r=1</math> tylko wtedy, gdy <math>A=B</math> , | |||
:<math>Y_m=1</math> tylko wtedy, gdy <math>A<B</math> , | |||
:<math>Y_w=1</math> tylko wtedy, gdy <math>A>B</math> , | |||
Oznaczając <math>i_k=\overline{a_k\oplus b_k}</math> poszczególne wyjścia komparatora można opisać zależnościami: | |||
:<math>Y_r=i_3i_2i_1i_0</math> | |||
:<math>Y_w=a_3\overline{b}_3+i_3a_2\overline{b}_2+i_3i_2a_1\overline{b}_1+i_3i_2i_1a_0\overline{b}_0</math> | |||
:<math>Y_m=\overline{Y_r+Y_w}</math> | |||
|} | |} | ||
<hr width="100%"> | <hr width="100%"> |
Aktualna wersja na dzień 21:58, 15 wrz 2023
![]() |
Układy cyfrowe cz. 1 |
![]() |
Wymienione układy znajdują zastosowanie w różnorodnych urządzeniach cyfrowych: telefonia cyfrowa, telewizja cyfrowa, urządzenia multimedialne itp. |
![]() |
Działanie układu z rys. na planszy można opisać:
,gdzie Dla mamy , czyli sumowanie. Dla mamy ; oznacza liczbę w kodzie , zatem . |