ZZL Moduł 9: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 5 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 505: | Linia 505: | ||
Graficzny model zastosowania właściwych stylów wobec pracowników na określonym poziomie rozwoju przedstawia rysunek obok. | Graficzny model zastosowania właściwych stylów wobec pracowników na określonym poziomie rozwoju przedstawia rysunek obok. | ||
W zależności od poziomu kompetencji pracownika w wykonywaniu zadań (mała lub duża) oraz od siły jego zaangażowania (chwiejna lub silna motywacja) przywódca wybiera najodpowiedniejszy do danej sytuacji styl z czterech stylów kierowania stanowiących kombinację zachowań dyrektywnych i wspierających. Są to: | W zależności od poziomu kompetencji pracownika w wykonywaniu zadań (mała lub duża) oraz od siły jego zaangażowania (chwiejna lub silna motywacja) przywódca wybiera najodpowiedniejszy do danej sytuacji styl z czterech stylów kierowania stanowiących kombinację zachowań dyrektywnych i wspierających. Są to: | ||
Linia 600: | Linia 592: | ||
|valign="top"|'''Czynniki wpływające na efektywność stylów kierowania''' | |valign="top"|'''Czynniki wpływające na efektywność stylów kierowania''' | ||
Z praktycznego punktu widzenia przy wyborze stylu kierowania, niezależnie od własnych preferencji, nie należy ignorować kultury organizacyjnej i czynników społecznych | Z praktycznego punktu widzenia przy wyborze stylu kierowania, niezależnie od własnych preferencji, nie należy ignorować kultury organizacyjnej i czynników społecznych. | ||
Na styl naszego przywództwa wpływa cały szereg uwarunkowań zewnętrznych, począwszy od kultury a skończywszy na pewnych modach.<br> | |||
W miarę rozwoju zespołu, integrowania i nabywania przez jego członków nowych umiejętności przywódca powinien zmieniać swoje podejście, zgodnie ze wskazaniami ewolucyjnego modelu przywództwa autokratyzm ustępuje demokracji. | |||
|} | |} | ||
Linia 616: | Linia 607: | ||
Uwzględniamy '''styl przełożonego''', czyli powielamy zachowania naszego bezpośredniego zwierzchnika, chcąc m.in. uniknąć kary.<br> | Uwzględniamy '''styl przełożonego''', czyli powielamy zachowania naszego bezpośredniego zwierzchnika, chcąc m.in. uniknąć kary.<br> | ||
Styl działania dopasowywany jest również do sposobów przywództwa preferowanych przez kolegów zajmujących te same pozycje – harmonizujemy z ich oczekiwaniami, wpisując się w klimat organizacyjny. | Styl działania dopasowywany jest również do sposobów przywództwa preferowanych przez kolegów zajmujących te same pozycje – harmonizujemy z ich oczekiwaniami, wpisując się w klimat organizacyjny. | ||
|} | |} | ||
Linia 640: | Linia 620: | ||
W warunkach nieustannej zmiany otoczenia większość przedsiębiorstw i organizacji musiała szybko dokonać radykalnych przeobrażeń w sferze podejmowanych działań. Zmiany otoczenia, które skutkowały zmianami funkcjonowania firmy, wymagały od członków organizacji szybkiego przestawienia się i przystosowania do działania w nowych warunkach. Potrzebni byli ludzie, którzy przeprowadzą organizacje przez ten burzliwy okres. Przywódcy transformacyjni starają się odpowiedzieć na tę społeczną potrzebę, której inni nie dostrzegli. Mają oni zdolność odczytywania słabych jeszcze sygnałów nowych trendów, rozumienia jakie będą kierunki zmian. Na podstawie tej zdolności budują wizję, która uwzględniając interesy uczestników organizacji, mobilizuje ich do wysiłku – osiągnięcia wskazanych celów. | W warunkach nieustannej zmiany otoczenia większość przedsiębiorstw i organizacji musiała szybko dokonać radykalnych przeobrażeń w sferze podejmowanych działań. Zmiany otoczenia, które skutkowały zmianami funkcjonowania firmy, wymagały od członków organizacji szybkiego przestawienia się i przystosowania do działania w nowych warunkach. Potrzebni byli ludzie, którzy przeprowadzą organizacje przez ten burzliwy okres. Przywódcy transformacyjni starają się odpowiedzieć na tę społeczną potrzebę, której inni nie dostrzegli. Mają oni zdolność odczytywania słabych jeszcze sygnałów nowych trendów, rozumienia jakie będą kierunki zmian. Na podstawie tej zdolności budują wizję, która uwzględniając interesy uczestników organizacji, mobilizuje ich do wysiłku – osiągnięcia wskazanych celów. | ||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd41_1.png]] | |||
|valign="top"|Aby tego dokonać współczesnemu przywódcy niezbędna jest ulotna i trudno mierzalna charyzma, dzięki której będzie mógł przekonać pracowników organizacji do wszystkich modyfikacji i przeobrażeń. Jednak są zasadnicze różnice między liderem charyzmatycznym a transformacyjnym. | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|} | |} | ||
Linia 685: | Linia 658: | ||
Celem badaczy, którzy w ten sposób podchodzą do przywództwa, było rozpoznanie zasadniczych warunków sytuacyjnych i pokazanie ich związku z danym stylem przywództwa. Próbowano zidentyfikować i opisać zależności pomiędzy konkretną sytuacją, a zachowaniem przywódcy, w celu wskazania wzoru właściwych reakcji, które z dużym prawdopodobieństwem będą przynosić przywódcy sukces. | Celem badaczy, którzy w ten sposób podchodzą do przywództwa, było rozpoznanie zasadniczych warunków sytuacyjnych i pokazanie ich związku z danym stylem przywództwa. Próbowano zidentyfikować i opisać zależności pomiędzy konkretną sytuacją, a zachowaniem przywódcy, w celu wskazania wzoru właściwych reakcji, które z dużym prawdopodobieństwem będą przynosić przywódcy sukces. | ||
Jednak twórcy tych teorii nie dostrzegali że nie wszystkie zależności dadzą się tak prosto odtworzyć i ustalić. Nawet we względnie stabilnych systemach nie zawsze zależności przejawiają się zawsze w taki sam sposób i w związku z tym trudno jest je przewidzieć i stworzyć przepis na sukces. | |} | ||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd43_1.png]] | |||
|valign="top"|Jednak twórcy tych teorii nie dostrzegali że nie wszystkie zależności dadzą się tak prosto odtworzyć i ustalić. Nawet we względnie stabilnych systemach nie zawsze zależności przejawiają się zawsze w taki sam sposób i w związku z tym trudno jest je przewidzieć i stworzyć przepis na sukces. | |||
Współczesne przedsiębiorstwa, a wraz z nimi grupy i przywódcy działają w szybko zmieniających się warunkach - wraz z tymi zmianami ustalenia dokonane wcześniej często tracą swoją aktualność. Wnioski z przedstawionych koncepcji są następujące: | Współczesne przedsiębiorstwa, a wraz z nimi grupy i przywódcy działają w szybko zmieniających się warunkach - wraz z tymi zmianami ustalenia dokonane wcześniej często tracą swoją aktualność. Wnioski z przedstawionych koncepcji są następujące: | ||
Linia 713: | Linia 692: | ||
Zdaniem Coveya kształtowanie przywódców polega na rozwijaniu charakteru, a nie tylko konkretnych umiejętności. Zwolenniczka poglądów Coveya – Iwona Majewska–Opiełka w swojej książce ''Umysł lidera'' (1998) stworzyła listę cech, które jej zdaniem składają na idealnego lidera. | Zdaniem Coveya kształtowanie przywódców polega na rozwijaniu charakteru, a nie tylko konkretnych umiejętności. Zwolenniczka poglądów Coveya – Iwona Majewska–Opiełka w swojej książce ''Umysł lidera'' (1998) stworzyła listę cech, które jej zdaniem składają na idealnego lidera. | ||
|} | |} | ||
Linia 736: | Linia 703: | ||
*wewnętrzny zapał, „zarażanie entuzjazmem” i przekonaniem o celowości i sukcesie danego przedsięwzięcia innych | *wewnętrzny zapał, „zarażanie entuzjazmem” i przekonaniem o celowości i sukcesie danego przedsięwzięcia innych | ||
*wydobywanie z ludzi tego, co w nich najlepsze poprzez zapewnienie szansy rozwoju, tak, że wszyscy czując, że realizują swój potencjał podążają za człowiekiem, który im to ułatwił | *wydobywanie z ludzi tego, co w nich najlepsze poprzez zapewnienie szansy rozwoju, tak, że wszyscy czując, że realizują swój potencjał podążają za człowiekiem, który im to ułatwił | ||
W tej koncepcji przywództwo nie jest darem, ani zestawem technik wskazujących jak się zachowywać, ale rezultatem ciężkiej pracy nad rozwijaniem swojego charakteru, co wymaga odwagi i konsekwencji. Doskonalenie umiejętności – sprawności i kompetencji jest ważne, ale nie wystarczające do pełnienia przywództwa. Warunkiem bycia skutecznym przywódcą jest połączenie zalet charakteru – kim jestem jako człowiek z kompetencjami – co wiem i umiem zrobić. | W tej koncepcji przywództwo nie jest darem, ani zestawem technik wskazujących jak się zachowywać, ale rezultatem ciężkiej pracy nad rozwijaniem swojego charakteru, co wymaga odwagi i konsekwencji. Doskonalenie umiejętności – sprawności i kompetencji jest ważne, ale nie wystarczające do pełnienia przywództwa. Warunkiem bycia skutecznym przywódcą jest połączenie zalet charakteru – kim jestem jako człowiek z kompetencjami – co wiem i umiem zrobić. | ||
Linia 755: | Linia 714: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd48.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd48.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Przywództwo nie oznacza tego samego co zarządzanie. Różnice między zachowaniami lidera a zachowaniami menedżera, który posiada formalną władzę wynikającą z pozycji zajmowanej w organizacji przedstawione zostały przez Warrena Bennisa. <br>Możemy dokładniej zdefiniować różnicę między zarządzaniem a przewodzeniem, choć jest to łatwiejsze niż znalezienie sposobu na przemianę jednego w drugie. | ||
Przywództwo nie oznacza tego samego co zarządzanie. Różnice między zachowaniami lidera a zachowaniami menedżera, który posiada formalną władzę wynikającą z pozycji zajmowanej w organizacji przedstawione zostały przez Warrena Bennisa. | |||
Możemy dokładniej zdefiniować różnicę między zarządzaniem a przewodzeniem, choć jest to łatwiejsze niż znalezienie sposobu na przemianę jednego w drugie. | |||
{| style="color:white" | {| style="color:white" | ||
Linia 790: | Linia 745: | ||
Taki typ organizacji jest nowym wyzwaniem zarówno dla teoretyków, jak i praktyków przywództwa. | Taki typ organizacji jest nowym wyzwaniem zarówno dla teoretyków, jak i praktyków przywództwa. | ||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M9_Slajd49_1.png]] | |||
|valign="top"|'''Zagadnienia do analizy''' | |||
#Jak oceniasz przydatność przedstawionych koncepcji przywództwa? | |||
#Jaki jest obraz typowego polskiego przywódcy kierującego organizacją? | |||
|} | |} |
Aktualna wersja na dzień 20:08, 17 wrz 2006
![]() |
Przywództwo
opracowanie wykładu: Izabela Stawowa |
![]() |
Tematyka wykładu:
|
![]() |
Podsumowanie
Niektórzy teoretycy stawiają pod znakiem zapytania w ogóle sens przywództwa i wskazują na sytuacje, gdzie przywódcy wydają się być zbędni. W takich przypadkach rola przywódcza jest neutralizowana lub zastępowana:
Taki typ organizacji jest nowym wyzwaniem zarówno dla teoretyków, jak i praktyków przywództwa. |
![]() |
Zagadnienia do analizy
|
![]() |
Przywództwo:
|
![]() |
Zgodnie z teorią cech:
|
![]() |
Wyróżniono trzy klasyczne typy kierowania:
|
![]() |
Ewolucyjny model przywództwa:
|
![]() |
Sytuacyjne modele przywództwa:
|