MN06: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
 
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 20 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:


==Rozwiązywanie wielkich układów równań liniowych==
<!--
 
Konwertowane  z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/&nbsp;pawlik1/latex2mediawiki.php.
Wraz z coraz większymi modelami pojawiającymi się w praktyce obliczeniowej,
Niezb�dne rozszerzenia i modyfikacje oryginalnego latex2mediawiki
coraz częściej zachodzi potrzeba rozwiązywania zadań algebry liniowej, w której
wprowadzi� przykry@mimuw.edu.pl
macierze są co prawda wielkiego wymiaru, ale najczęściej ''rozrzedzone'', to
-->
znaczy jest w nich bardzo dużo zer. Bardzo często zdarza się, że macierz
wymiaru <math>\displaystyle N</math> ma tylko <math>\displaystyle O(N)</math> niezerowych elementów. Wykorzytanie tej specyficznej
=Pamięć hierarchiczna komputerów a algorytmy numeryczne=
własności macierzy nie tylko prowadzi do algorytmów istotnie szybszych od ich
analogów dla macierzy gęstych (to znaczy takich, które (w założeniu) mają <math>\displaystyle N^2</math>
elementów), ale wręcz są jedynym sposobem na to, by niektóre zadania w ogóle
stały się rozwiązywalne przy obecnym stanie techniki obliczeniowej!
 
Jednym ze szczególnie ważnych źródeł układów równań z macierzami rozrzedzonymi
są np. '''równania różniczkowe cząstkowe''' (a więc np. modele pogody, naprężeń w
konstrukcji samochodu, przenikania kosmetyków do głębszych warstw skóry, itp.).


<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
{{powrot |Metody numeryczne | do strony głównej
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład: Macierz z kolekcji Boeinga</span>
przedmiotu <strong>Metody numeryczne</strong>}}
<div class="solution">


Macierz sztywności dla modelu silnika lotniczego, wygenerowana swego czasu w
W poprzednim wykładzie sprawdziliśmy, jaki jest koszt obliczeniowy algorytmu
zakładach Boeinga. Pochodzi z
eliminacji Gaussa. Jednak w obecnym świecie istotna jest nie tylko liczba
[http://www.cise.ufl.edu/research/sparse/matrices/Boeing  kolekcji Tima
operacji arytmetycznych, ale także koszt pobrania danych z pamięci. Za chwilę
Davisa] (autora bardzo dobrego solvera równań liniowych z macierzami rzadkimi).
zobaczymy, że poprzez <strong>reorganizację kolejności obliczeń</strong> w algorytmie
Jest to mała macierz, wymiaru 8032 (w kolekcji spotkasz równania z milionem i
eliminacji Gaussa, możemy dostać algorytm (tzw. <strong>algorytm blokowy</strong>), którego implementacja, choć mniej czytelna od poprzedniej, będzie <strong>znacznie szybsza!</strong>
więcej
niewiadomych).


[[Image:MNsparseA.png|thumb|400px||Struktura niezerowych elementów macierzy bcsstk38.]]
Bez dostatecznie szybkiej pamięci procesor -- zamiast liczyć -- będzie
większość czasu czekał na dane, a jego efektywność drastycznie spadnie. Z
niewielką przesadą można powiedzieć, że


</div></div>
<blockquote  style="background-color: #fefeee; padding:1em;  margin-left,margin-right:2em;  margin-top,margin-bottom: 1em;">  w optymalizacji szybkości działania programu numerycznego,
obecnie cała walka idzie o to, by procesor przez cały czas <strong>miał co liczyć</strong>.
</blockquote>  


Modele wielostanowych systemów kolejkowych (np. routera obsługującego wiele komputerów) także
Szczególnie jest to widoczne w algorytmach, które wykonują bardzo dużo operacji
prowadzą do gigantycznych układów równań z macierzami rozrzedzonymi o
na dużej liczbie
specyficznej strukturze.
danych --- a tak jest m.in. w algorytmach algebry liniowej takich, jak mnożenie
dwóch macierzy, czy rozwiązywanie układów równań liniowych: te algorytmy
najczęściej operują na <math>O(N^2)</math> danych i wykonują aż <math>O(N^3)</math> działań.


Z reguły zadania liniowe wielkiego wymiaru będą miały strukturę macierzy
==Hierarchia pamięci==
rozrzedzonej, gdyż najczęściej związki pomiędzy niewiadomymi w równaniu nie
dotyczą wszystkich, tylko wybranej grupy.


<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
Ponieważ szybka pamięć komputerowa jest jednocześnie bardzo droga,
<span style="font-variant:small-caps;">Przykład: Macierz MBEACXC</span>
konstruktorzy komputerów osobistych stoją przed wykluczającymi się celami: z
<div class="solution">
jednej strony, powinni zapewnić użytkownikowi jak najwięcej pamięci, z drugiej
zaś, chcieliby zapewnić użytkownikowi jak najszybszą pamięć. Sprzeczność tych
dążeń ujawnia się, gdy dołączyć do nich trzecie, ale zasadnicze wymaganie:
całość ma być w rozsądnej cenie... Z biegiem lat pogłębia się przepaść pomiędzy prędkością (podwajającą się, zgodnie z heurystycznym prawem Moore'a, co półtora roku) procesora, a prędkością pamięci RAM, do której procesor musi się odwoływać.


Dane pochodzą z serwisu
Powszechnie przyjętym sposobem pogodzenia tych sprzeczności jest <strong>pamięć hierarchiczna</strong>.  Koncept polega na tym, że część pamięci, która najczęściej komunikuje się z  procesorem, jest bardzo szybka (lecz jest jej relatywnie mało), natomiast pozostała pamięć jest wolniejsza, za to może jej być bardzo dużo.
[http://math.nist.gov/MatrixMarket  MatrixMarket]. Jest to niezbyt duża macierz, wymiaru
<math>\displaystyle 496 \times 496</math>, niesymetryczna, o elementach rzeczywistych. Źródłem tej
macierzy jest pewien model ekonomiczny, dotyczący gospodarki amerykańskiej w
1972r. Struktura niezerowych elementów tej macierzy jest przedstawiona na
Rysunku poniżej.


[[Image:MNmbeacxc|thumb|400px||Struktura niezerowych elementów macierzy MBEACXC]]
W praktycznej realizacji, zamiast dwóch poziomów pamięci (mała--szybka i
 
duża--wolna), w komputerze występuje wiele poziomów:
Tylko pozornie macierz ta wydaje się dość gęsta, w rzeczywistości jej współczynnik wypełnienia
* rejestry procesora
wynosi około 20 procent.
* pamięć podręczna procesora (''cache'')
</div></div>
* ''cache'' drugiego poziomu (ostatnio także wbudowywana do procesora)
 
* pamięć operacyjna (RAM): główna pamięć komputera
===Formaty macierzy rzadkich===
* pamięć zewnętrzna (np. twardy dysk)
 
* pamięć masowa (CD-ROM, taśma streamera, itp.)
Zacznijmy od sposobu przechowywania macierzy rozrzedzonych. Naturalnie, nie ma
sensu przechowywać wszystkich ''zerowych'' jej elementów: wystarczy
ograniczyć się do zachowania tych niezerowych! W ten sposób zmniejszamy zarówno
wymagania pamięciowe, jak i liczbę operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do
prowadzenia działań na macierzy (np. w przypadku mnożenia macierzy przez
wektor, nie będziemy mnożyć przez zera!).
 
====Format współrzędnych (AIJ)====
 
Do zapamiętania macierzy
<math>\displaystyle A</math> wymiaru <math>\displaystyle N\times M</math> o <math>\displaystyle NNZ</math> niezerowych elementów, wykorzystujemy trzy wektory: <code>I</code>,
<code>J</code> --- oba typu <code>int</code> --- oraz <code>V</code>, typu <code>double</code>,
wszystkie o długości <math>\displaystyle NNZ</math>, przy czym
 
<center><math>\displaystyle
A_{I[k], J[k]} = V[k], \qquad\forall k = 0,\ldots, NNZ-1.
</math></center>
   
   
[[Image:MNaij-matrix-format.png|thumb|400px||Format AIJ]]
Efektywność działania komputera, zwłaszcza w wielkoskalowych obliczeniach
numerycznych, bardzo istotnie zależy od skutecznego wykorzystania hierarchii
pamięci tak, by jak największa część operacji była wykonywana na zmiennych
znajdujących się w danej chwili w jak najszybszej pamięci procesora.


W tym formacie wprowadzane są macierze rzadkie do Octave'a i MATLABa:
Kluczem do skutecznego wykorzystania hierarchii pamięci jest zasada
lokalności w czasie i w przestrzeni:


<div class="code" style="background-color:#e8e8e8; padding:1em"><pre>
<blockquote  style="background-color: #fefeee; padding:1em;  margin-left,margin-right:2em;  margin-top,margin-bottom: 1em;">   
   
* <strong>Lokalność w czasie:</strong> Używać danego fragmentu pamięci intensywnie, ale rzadko.
A <nowiki>=</nowiki> sparse(I,J,V,N,N);
* <strong>Lokalność w przestrzeni (adresowej):</strong> W danej chwili, odnosić się do adresów pamięci leżących blisko siebie.
</pre></div>
   
   
====Format spakowanych kolumn (wierszy)====
</blockquote>


Format współrzędnych nie narzucał żadnego uporządkowania elementów macierzy
Zachowanie zasady lokalności w czasie jest bardzo ważne dla efektywnego
--- można było je umieszczać w dowolnej kolejności. Narzucenie sensownego
wykorzystania cache'a -- ze względu na małe rozmiary tej pamięci, wymiana
porządku mogłoby wspomóc realizację wybranych istotnych operacji na macierzy,
zmiennych może być tam intensywna. Zasada lokalności w przestrzeni też jest
na przykład, aby wygodnie było realizować działanie (prawostronnego) mnożenia
ważna, przy czym nie tylko ze względu na efektywne wykorzystanie cache'a, ale
macierzy przez wektor, wygodnie byłoby przechowywać elementy macierzy ''wierszami''. Tak właśnie jest zorganizowany format spakowanych wierszy,
także dla efektywnego wykorzystania pamięci
''Compressed Sparse Row (CSR) ''. Analogicznie jest zdefiniowany format
wirtualnej.
spakowanych kolumn,
''Compressed Sparse Column (CSC) '', którym zajmiemy się bliżej.


Podobnie jak w przypadku formatu współrzędnych, macierz w formacie CSC jest
==Jak napisać kod źle wykorzystujący pamięć podręczną?==
przechowywana w postaci trzech wektorów: <code>AV</code> jest wektorem typu
<code>double</code> o długości <math>\displaystyle NNZ</math>, zawierającym ''kolejne'' niezerowe elementy
macierzy <math>\displaystyle A</math> wpisywane ''kolumnami'', <code>AI</code> jest wektorem typu <code>int</code>
o długości <math>\displaystyle NNZ</math>, zawierającym numery wierszy macierzy <math>\displaystyle A</math>, odpowiadających
elementom z <code>AV</code>. Natomiast zamiast tablicy <code>J</code>, jak to było w
formacie współrzędnych, mamy krótszy wektor typu <code>int</code>, <code>AP</code>, o
długości <math>\displaystyle M</math>, zawierający na <math>\displaystyle j</math>-tym miejscu indeks pozycji w <code>AV</code>, od
którego rozpoczynają się w <code>AV</code> elementy <math>\displaystyle j</math>-tej kolumny macierzy <math>\displaystyle A</math>.


[[Image:MNcsc-matrix-format.png|thumb|400px||Format CSC]]
Choć programista nie ma bezpośredniego wpływu na opisane powyżej działania
systemu operacyjnego i ''hardware'''u (zarządzających, odpowiednio, pamięcią
wirtualną i ''cache''), to przez właściwe projektowanie algorytmów --- a
zwłaszcza: ich <strong>właściwą implementację</strong> --- może spowodować, że jego
programy nie będą zmuszały komputera do nieracjonalnych zachowań. Jak się
okazuje, całkiem łatwo nieświadomie tworzyć programy przeczące zasadom
efektywnego wykorzystania hierarchii pamięci. Na potwierdzenie zacytujmy klasyczny już przykład mnożenia dwóch macierzy.


Mamy więc zależność, przy założeniu, że <math>\displaystyle AP[0]=0</math>,
W programie wykonujemy operację mnożenia dwóch macierzy <math>1024\times 1024</math> przy
<center><math>\displaystyle
użyciu kilku <strong>matematycznie równoważnych</strong> algorytmów (nazwaliśmy je umownie
A_{AI[AP[j]+k],j+1} = AV[AP[j]+k], \qquad j = 0,\ldots,M-1, \, k =
<code>ijk</code>, <code>ikj</code>, <code>bikj()</code> --- nazwy pochodzą od sposobu organizacji pętli, zobacz poniżej), zaimplementowanych w programie w języku C, wykorzystującym technikę pozwalającą przechowywać macierze w pamięci komputera kolumnowo. Dla porównania zmierzyliśmy czas wykonania tej samej operacji przy użyciu wyspecjalizowanych bibliotek z pakietów BLAS (algorytm <code style="color: #903">DGEMM</code>) i ATLAS (algorytm ATLAS <code style="color: #903">DGEMM</code>). Oto jakie wyniki uzyskaliśmy dla obliczeń w
0,\ldots,AP[j+1]-1.
arytmetyce podwójnej precyzji <code>double</code> na maszynie z procesorem AMD Duron
</math></center>
i zegarem 1.1 GHz:


Taki (z drobnymi modyfikacjami) format macierzy wykorzystują np. pakiety ARPACK
{| border=1
i UMFPACK.
|+ <span style="font-variant:small-caps"> </span>
|-
| Algorytm  ||  <code>ijk</code>  ||  <code>ikj</code>  ||  <code>bikj(16)</code>  ||  <code>bikj(32)</code>  ||  <code style="color: #903">DGEMM</code>  ||  ATLAS <code style="color: #903">DGEMM</code>
|-
| Czas (s)  ||  320.49  ||  24.28  ||  8.68  ||  30.45  ||  25.72  ||  2.58
|-
| Mflop/s  ||  10.06  ||  132.67  ||  371.11  ||  105.79  ||  125.24  ||  1248.53


====Format diagonalny====
|}


Znacznie mniej uniwersalny niż poprzednie i dlatego rzadziej spotykany. Kolejne
Jak widać, różnice pomiędzy --- podkreślmy, matematycznie równoważnymi ---
diagonale macierzy przechowujemy w kolejnych wierszach macierzy <math>\displaystyle P\times N</math>,
algorytmami są bardzo znaczące; w szczególności  algorytm ijk wydaje się nie do
gdzie <math>\displaystyle P</math> jest liczbą niezerowych diagonal w <math>\displaystyle A\in R^{N\times N}</math>.
przyjęcia! Jako że liczba wykonanych operacji
arytmetycznych jest identyczna, powodem różnic musi być odmienne wykorzystanie pamięci ''cache'', wynikające z odmiennej organizacji dostępu do pamięci w naszych algorytmach. Przedyskutujmy to dokładniej.  


Szczególnie wygodny do reprezentacji macierzy taśmowych. Wykorzystywany m.in.
'''Algorytm ijk'''
przez funkcję LAPACKa <code>DGBSV</code> służącą rozwiązywaniu równań z macierzami
taśmowymi.


===Metody bezpośrednie===
<Source>/* ijk */
for (i = 0; i < N; i++)
for (j = 0; j < N; j++)
for (k = 0; k < N; k++)
C[i*N+j] += A[i*N+k]*B[k*N+j];
</Source>
Jest to algorytm, który zapewne większości z nas pierwszy przyszedłby
do głowy, gdyż realizuje wprost powszechnie znaną regułę mnożenia macierzy
"wiersz przez kolumnę". W pamięci ''cache'' L1 uzywanego w eksperymencie procesora mieści się 64kB danych i
jest ona podzielona na 512 klas odpowiadających kolejnym liniom pamięci. W
każdej klasie można zmieścić 2 linie pamięci (Duron ma
''2-way set associative cache''), a w każdej linia pamięci (i ''cache'''a) składa się z 64
bajtów, czyli mieści 8 liczb <code>double</code>.


<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
Odwołując się w najgłębszej pętli do kolejnych elementów macierzy <math>A</math> <strong>oraz</strong> <math>B</math> powodujemy, że przy odwoływaniu się do <math>B</math>,
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład: Strzałka Wilkinsona</span>  
''cache miss'' (tzn. brak w pamięci cache kopii zawartości żądanej komórki pamięci) następuje praktycznie w każdym kroku. Dzieje się tak dlatego,
<div class="solution">
że wymiary naszych macierzy są wielokrotnością 512: odwołując się
do kolejnych <code>B[k*N+j]</code>, <code>k</code> = <math>0\ldots N</math>, odwołujemy się do co
1024. elementu wektora B, a zatem kolejne odwołania lądują w tej samej sekcji
''cache'''a -- która mieści ledwie 2 linie. Skutkiem tego, że w każdym
obrocie pętli mamy chybienie, jest złudzenie pracowania z komputerem <strong>bez</strong> pamięci ''cache''.


Rozważmy układ równań z macierzą postaci
'''Algorytm ikj'''


<center><math>\displaystyle A = \begin{pmatrix}
Różni się on od poprzedniego jedynie
* & * & * & \cdots & * \\
kolejnością dwóch wewnętrznych pętli:
* & * &        &  & \\
* &  & *      &  &  \\
\vdots & & & \ddots  & \\
* &  &      &  & *
\end{pmatrix}
</math></center>


gdzie <math>\displaystyle *</math> oznacza jakiś niezerowy element.
<Source>/* ikj */
Łatwo sprawdzić, że chociaż wyjściowa macierz jest rozrzedzona, to zastosowanie do niej eliminacji Gaussa powoduje, że w wyniku
for (i = 0; i < N; i++)
dostajemy ''gęste'' czynniki rozkładu.
for (k = 0; k < N; k++)
for (j = 0; j < N; j++)
C[i*N+j] += A[i*N+k]*B[k*N+j];
</Source>
Okazuje się, że taka prosta zmiana dramatycznie poprawia sytuację, zmniejszając
liczbę ''cache misses''!


Tymczasem wystarczy odwrócić kolejność równań i numerację niewiadomych (co dla
'''Algorytm bikj()'''
macierzy jest równoznaczne z odwróceniem porządku wierszy i kolumn, korzystając
z pewnej (jakiej?) macierzy permutacji <math>\displaystyle P</math>):


<center><math>\displaystyle \widetilde{A} = PAP^T = \begin{pmatrix}
Algorytm bikj(16) jest prostą wersją algorytmu blokowego operującego w sposób
* &        &  & & *\\
"ikj" na blokach macierzy wymiaru <math>16\times 16</math>:
  &  \ddots  & & & \vdots\\
  &      & * &  & * \\
    &        &  &  * & * \\
* & \cdots & * & * & *
\end{pmatrix}
</math></center>


Wtedy okazuje się, że rozkład naszej macierzy nie powoduje już wypełnienia ''
<Source>/* bikj(16) */
fill-in ''
for (i = 0; i < N; i+=16)
czynników rozkładu!
for (k = 0; k < N; k+=16)
</div></div>
for (j = 0; j < N; j+=16)
for (ii = i; ii < i+15; ii++)
for (kk = k; kk < k+15; kk++)
for (jj = j; jj < j+15; jj++)
C[ii*N+jj] += A[ii*N+kk]*B[kk*N+jj];


Właśnie na tym polega główny problem w rozwiązywaniu układów z macierzami
</Source>
rzadkimi metodami bezpośrednimi: maksymalnie wykorzystać rozrzedzenie macierzy
tak, by czynniki rozkładu były możliwie mało wypełnione. Albowiem wiedząc to,
(podobnie działał algorytm bikj(32), tym razem na blokach <math>32\times 32</math>).
będziemy mogli ograniczyć się jedynie do fizycznego wyznaczenia wartości ''niezerowych'' elementów macierzy rozkładu. Ponadto, wymagania pamięciowe
algorytmu nie będą istotnie wykraczać ponad ilość pamięci potrzebnej na przechowanie
danych (macierzy).
 
W ogólnym przypadku rozwiązanie takiego zadania jest trudne i większość
algorytmów opiera się na pewnych heurystykach, które warto wspomóc wcześniejszą
analizą konkretnego układu równań, który mamy rozwiązać. Najczęściej dąży się do
takiego przenumerowania równań i niewiadomych, by w efekcie z góry przewidzieć,
gdzie wystąpią zera w macierzach rozkładu --- i, by takich zer było jak
najwięcej (by wypełnienie było jak najmniejsze)! Na architekturach z pamięcią
hierarchiczną dąży się także do tego, by w trakcie rozkładu można było korzystać
z BLAS3, a więc permutacje wierszy i kolumn macierzy muszą to także brać pod
uwagę (tzw. metody wielofrontowe).
 
Stosuje się kilka strategii wyznaczania korzystnych permutacji
''reorderingu '', z których warto wymienić algorytmy typu AMD i techniki
podziału grafów na (prawie) rozłączne składowe (METIS). Stosują je biblioteki
takie jak UMFPACK, czy HSL/MUMPS.
 
W Octave mamy do dyspozycji także kilka procedur generujących takie permutacje,
w tym: <code>colamd</code> (AMD dla macierzy niesymetrycznych) oraz <code>symamd</code>
(AMD dla macierzy symetrycznych). Większy wybór oferuje MATLAB, jednak należy
bezwzględnie pamiętać o jednym: nie ma uniwersalnej metody reorderingu i dla
konkretnej macierzy może istnieć specjalna metoda, która da oszałamiające
rezultaty.
 
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład: Wypełnienie pewnej macierzy w zależności od użytego algorytmu</span>
<div class="solution">
 
Rozważmy macierz pochodzącą z kolekcji
[http://www.cise.ufl.edu/research/sparse/matrices/Boeing  Tima Davisa], dotyczącą pewnego zadania
mechaniki strukturalnej jakie pojawiło się u Boeinga. Jest to macierz
symetryczna, dodatnio określona, wymiaru 8032.  


[[Image:MNsparseA.png|thumb|400px||Struktura niezerowych elementów macierzy.]]
Wadą poprzedniego algorytmu, ikj, było to, że w dwu zewnętrznych pętlach powracał do
wszystkich <math>N^2</math> wartości <math>C</math> i <math>B</math>, przecząc zasadzie <strong>lokalności  w
czasie</strong>. Wydzielenie w algorytmie bijk(16) operacji na blokach macierzy ma na celu uniknięcie tego
problemu i, jak widzieliśmy --- poskutkowało!


Jest to macierz silnie rozrzedzona, ponieważ ma tylko 355460 niezerowych
'''Algorytmy DGEMM i ATLAS DGEMM'''
elementów (czyli wypełnienie to tylko 0.5 procent).


Zobaczymy, jak w zależności od użytego algorytmu permutacji kolumn i
Algorytm <code style="color: #903">DGEMM</code> z pakietu BLAS --- to właśnie profesjonalny algorytm blokowy, ale niezoptymalizowany na naszą architekturę. Podrasowany w pakiecie ATLAS, dał nam sprawność wynoszącą 1.2 Gflopów na sekundę -- czyli praktycznie maksimum tego, co da się wycisnąć z tej wersji Durona na liczbach podwójnej precyzji (''teoretycznie'', z Durona można wycisnąć dwa flopy w cyklu zegara, co dawałoby <math>r_{\max}</math> = 2.2 Gflop/s, ale w praktyce jest to mało prawdopodobne).
wierszy poradzi sobie algorytm rozkładu Cholesky'ego.


[[Image:MNsparsechol.png|thumb|400px||Czynnik rozkładu Cholesky'ego <math>\displaystyle L</math> wykonanego
==Reprezentacja macierzy gęstych==
standardowym algorytmem. Czas rozkładu: 0.892013]]


[[Image:MNsparsecholcolamd.png|thumb|400px||Czynnik rozkładu Cholesky'ego <math>\displaystyle L</math> z reorderingiem
Do implementacji algorytmów numerycznych powszechnie używa się dwóch języków:
COLAMD. Czas rozkładu: 0.813038]]
Fortranu i C. Zgodnie z naszą konwencją, skupimy się na programach w C, nie
możemy jednak przejść obojętnie wobec faktu, że jest bardzo wiele znakomitego
oprogramowania numerycznego w Fortranie, np. wspomniana przed chwilą procedura <code style="color: #903">DGEMM</code> z biblioteki BLAS. Zajmiemy się
metodą włączenia podprogramów fortranowskich do programu w C. Zanim jednak to
uczynimy, musimy zauważyć, że oba języki przechowują macierze w pamięci
komputera w odmienny sposób, co stanowi źródło potencjalnych poważnych kłopotów
na styku tych języków. Dlatego teraz zechcemy szczegółowo
przyjrzeć się temu, jak oba te języki przechowują w pamięci macierze i
opracować sposoby postępowania gwarantujące zgodność programów w obu
językach.


[[Image:MNsparsecholsymamd.png|thumb|400px||Czynnik rozkładu Cholesky'ego <math>\displaystyle L</math> z reorderingiem
<strong>W Fortranie, elementy macierzy są przechowywane w pamięci kolumnami</strong>, tzn. jeśli
SYMAMD. Czas rozkładu: 0.487683s. Prawie dwa razy
mamy do czynienia z macierzą prostokątną <math>n\times m</math> o elementach <math>a_{ij}</math>,
szybciej niż bez reorderingu, chociaż i tak wskutek wzrostu wypełnienia macierzy
<math>i=1\ldots n</math>, <math>j=1\ldots m</math>,  
w dolnym trójkącie mamy aż 2 procent niezerowych elementów.]]


[[Image:MNsparsecholsymrcm.png|thumb|400px||Czynnik rozkładu Cholesky'ego <math>\displaystyle L</math> z odwrotnym reorderingiem
<center><math>
Cuthill-McKee. Czas rozkładu: 0.845928]]
 
[[Image:MNsparsecholcolperm.png|thumb|400px||Czynnik rozkładu Cholesky'ego <math>\displaystyle L</math> z jeszcze
innym (bardzo tanim, ale jak widać czasem zupełnie złym) reorderingiem. Czas rozkładu: 5.947936]]
 
Na zakończenie popatrzmy, jak ważne jest spostrzeżenie symetrii macierzy:
 
[[Image:MNsparseLlu.png|thumb|400px||Rozkład LU, czynnik <math>\displaystyle L</math> (bez reorderingu). Czas rozkładu LU: 1.696018s. Nieakceptowalny, podobnie
jak drastyczne wypełnienie macierzy.]]
 
[[Image:MNsparseUlu.png|thumb|400px||Rozkład LU, czynnik <math>\displaystyle U</math> (bez reorderingu)]]
 
Jak widać, w naszym przypadku standardowe algorytmy (SOLAMD i SYMAMD) poradziły sobie całkiem
nieźle, chociaż wypełnienie i tak znacząco wzrosło. Zapewne algorytm oparty na
podziale grafu na prawie rozłączne składowe mógłby tu jeszcze lepiej zadziałać.
 
</div></div>
 
===Macierze specjalne===
 
Należy pamiętać, że z reguły najlepsze wyniki uzyskuje się, gdy konkretny
algorytm dobierze się do konkretnej macierzy. W zastosowaniach pojawiają się
m.in. macierze rzadkie o bardzo szczególnej strukturze, dla nich warto stosować
wyspecjalizowane algorytmy.
 
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład: Macierze taśmowe</span>
<div class="solution">
 
Macierz <math>\displaystyle A</math> taka, że dla <math>\displaystyle |i-j| \geq d</math>, <math>\displaystyle a_{ij} = 0</math>, nazywamy macierzą taśmową
z rozstępem <math>\displaystyle d</math>, o szerokości pasma <math>\displaystyle 2d+1</math>.
 
Łatwo sprawdzić, że algorytm eliminacji Gaussa (bez wyboru elementu głównego)
nie spowoduje dodatkowego wypełnienia w takiej macierzy (a więc da się wykonać w
miejscu). W przypadku konieczności wyboru elementu głównego, pesymistyczne
oszacowanie rozstępu macierzy rozkładu LU jest równe <math>\displaystyle \max\{2d,N\}</math> --- tak
więc, dla niezbyt dużych <math>\displaystyle d</math> wciąż wynikowa macierz jest taśmowa. 
 
W szczególności, gdy macierz jest taśmowa z pasmem o rozstępie <math>\displaystyle d</math> i jednocześnie
diagonalnie dominująca, wtedy rozkład LU takiej macierzy da się wykonać w
miejscu, kosztem <math>\displaystyle O(d\,N)</math>, czyli liniowym.
 
W LAPACKu zaimplementowano szybki solver równań z macierzami taśmowymi,
<code>DGBSV</code>, wymagający skądinąd specjalnego sposobu
przechowywania macierzy, wykorzystyjącego format diagonalny.
</div></div>
 
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład: Macierz trójdiagonalna</span>
<div class="solution">
 
Szczególnym przypadkiem macierzy taśmowych są macierze trójdiagonalne, tzn. taśmowe o
rozstępie <math>\displaystyle d=1</math>:
 
<center><math>\displaystyle
A =
\begin{pmatrix}  
\begin{pmatrix}  
a_1 & c_1 &  &  & \\
a_{11} & \cdots & a_{1m}\\
b_2 & a_2 & c_2      &  & \\
\vdots &       & \vdots\\
  &  b_3 & a_3  & \ddots &  \\
a_{n1} & \cdots & a_{nm}
  & & \ddots & \ddots  & c_{N-1}\\
\end{pmatrix} </math></center>
  &  &      & b_N  & a_N
\end{pmatrix}  
</math></center>


Zadanie rozwiązywania równań z taką macierzą
to  kolejne miejsca w przestrzeni adresowej
<center><math>\displaystyle
zajmują elementy
Ax = e
<center><math>a_{11}, a_{21},\ldots, a_{n1}, a_{12}, a_{22}, \ldots, a_{n2},
</math></center>
\ldots a_{nm}</math></center>
Dla odmiany, <strong>C przechowuje w pamięci elementy macierzy wierszami</strong>, tzn. kolejno
<center><math>a_{11}, a_{12},\ldots, a_{1m}, a_{21}, a_{22}, \ldots, a_{2m}, \ldots
a_{nm}</math>.</center>


jest tak często spotykane, że
Co więcej, standard języka C <strong>nie gwarantuje, że kolejne wiersze macierzy będą przechowywane w przylegających do siebie obszarach pamięci</strong>. Bierze się to stąd, że w C macierz dwuwymiarowa jest w istocie tablicą wskaźników do kolejnych
warto przytoczyć algorytm w całej okazałości --- popularnie zwany algorytmem
wierszy.  
przeganiania.


Zacznijmy jednak od stwierdzenia, kiedy taka macierz nie wymaga wyboru elementu
To zaś powoduje kolejne komplikacje. Otóż w procedurach numerycznych bardzo
głównego:
często pragniemy  dynamicznie przydzielać pamięć na tablice, to znaczy dopiero
w trakcie działania procedury, gdyż dopiero w trakcie obliczeń procedura
otrzymuje np. informację o rozmiarze potrzebnej macierzy.  Przykładowo, program w C,
który dynamicznie przydzielałby pamięć na dwuwymiarową tablicę,
musiałby:
* przydzielić pamięć na tablicę wskaźników do wierszy,
* każdemu wskaźnikowi do wiersza przydzielić pamięć na pojedynczy wiersz.
To jest jeden z licznych powodów, dla których, posługując się dwuwymiarowymi macierzami w C, będziemy stosowali pewien prosty ''trick''.


{{stwierdzenie|||
Dlatego przyjmiemy konwencję, że nie będziemy wcale korzystać z macierzy
Jeśli macierz <math>\displaystyle A</math> ma ''słabo'' dominującą przekątną, tzn.
dwu- i więcejwymiarowych, a elementy macierzy zapiszemy do jednego, odpowiednio
długiego wektora. W ten sposób wszystkie elementy macierzy zajmą spójny
obszar pamięci. Przykładowo, macierz wymiaru <math>n\times m</math> będziemy zapisywali do wektora
o długości <math>n\cdot m</math>.


<center><math>\displaystyle |a_i|\,\ge\,|b_i|\,+\,|c_i|,\qquad 1\le i\le N,
Mając pełną dowolność wyboru sposobu ułożenia elementów macierzy w wektorze,
</math></center>
wybierzemy zazwyczaj układ kolumnowy (czyli fortranowski) (pamiętajmy wszak, że
niektóre biblioteki w
C (np. [http://www.fftw.org  FFTW]) wymagają jednak układu wierszowego!),
co ma dwie zalety: po pierwsze, da nam zgodność z Fortranem, a po drugie, może
potencjalnie uprościć nam optymalizację "książkowych" algorytmów, których
większość była i często nadal jest pisana z myślą o implementacji w Fortranie.
Złudzenie korzystania z macierzy dwuwymiarowej da nam zaś makro, lokalizujące
<math>(i,j)</math>-ty element macierzy w wektorze przechowującym jej elementy. Dodatkowo,
makro tak skonstruowaliśmy, aby móc indeksować elementy macierzy poczynając od
1, czyli <math>a_{ij}</math>, <math>i=1\ldots n</math>, <math>j=1\ldots m</math>.


(<math>\displaystyle b_1=0=c_n</math>) i przynajmniej dla jednego indeksu "<math>\displaystyle i</math>" mamy powyżej
Poniżej pokazujemy przykładowy fragment kodu realizującego opisaną wyżej ideę.
ostrą nierówność "<math>\displaystyle ></math>", to algorytm przeganiania jest wykonalny bez
przestawień wierszy. Ponadto wymaga on <math>\displaystyle 7n</math> operacji arytmetycznych,
a więc jest prawie optymalny.
}}


{{algorytm|Metoda przeganiania||
<Source>#define N 10
<pre>
#define IJ(i,j,n) ((i)-1+((j)-1)*(n))
#include <stdio.h>


<math>\displaystyle d_1</math> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle a_1</math>;
int main(void)
<math>\displaystyle f_1</math> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle e_1</math>;
for (i <nowiki>=</nowiki> 2; i <<nowiki>=</nowiki> N; i++)
{
{
<math>\displaystyle l</math> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle b_i</math>/<math>\displaystyle a_{i-1}</math>;
double *matrix, *ptr;
<math>\displaystyle d_i</math> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle a_i</math> - <math>\displaystyle l</math> * <math>\displaystyle c_{i-1}</math>;
int i,j;
<math>\displaystyle f_i</math> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle e_i</math> - <math>\displaystyle l</math> * <math>\displaystyle f_{i-1}</math>;
}
<math>\displaystyle x_1</math> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle f_N</math>;
for (i <nowiki>=</nowiki> N-1; i ><nowiki>=</nowiki> 1; i--)
<math>\displaystyle x_i</math> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle f_i</math> - <math>\displaystyle c_i</math> * <math>\displaystyle x_{i+1}</math>;
</pre>}}


</div></div>
matrix = (double *)malloc(N*N*sizeof(double));


===Stacjonarne metody iteracyjne===
ptr = matrix;


Gdy macierz jest rozrzedzona, mnożenie takiej macierzy przez wektor jest tanie
/* staramy się jak naczęściej odwoływać się do elementów macierzy kolumnowo */
(koszt jest proporcjonalny do liczby ''niezerowych'' elementów macierzy).
Dlatego, jeśli możemy zadowolić się rozwiązaniem przybliżonym układu, a w zamian
osiągnąć je tanim kosztem, warto rozważyć metody iteracyjne.


Najprostsze metody iteracyjne (najprostsze w analizie i implementacji, ale ---
for (j=1; j<=N; j++)
jak można się domyślić --- w praktyce najmniej efektywne) polegają na rozkładzie
for (i=1; i<=N; i++)
macierzy na część "łatwo odwracalną" i "resztę". Dokładniej,
{
jeśli <math>\displaystyle A = M - N</math>, przy czym <math>\displaystyle M</math> też nieosobliwa, to równanie <math>\displaystyle Ax = b</math> można zapisać jako
*ptr = i+2*j; /* przypisanie wartości elementowi macierzy */
zadanie punktu stałego
ptr++; /* przejście do kolejnego elementu */
}
/* jeszcze raz to samo, ale w inny, bardziej czytelny, choć mniej optymalny
sposób */


<center><math>\displaystyle Mx = Nx + b,
for (j=1; j<=N; j++)
</math></center>
for (i=1; i<=N; i++)
{
matrix[IJ(i,j,N)] = i+2*j;
}
/* dla wydruku, odwołujemy się do elementów macierzy wierszowo */
for (i=1; i<=N; i++)
{
for (j=1; j<=N; j++)
fprintf(stderr,"%5.2g ", matrix[IJ(i,j,N)]);
fprintf(stderr,"\n");
}


inaczej:
free(matrix);
return(0);
}
</Source>
Dodajmy, że opisane podejście
nie jest niczym nowym w praktyce numerycznej i jest stosowane w wielu dobrych
bibliotekach numerycznych.


<center><math>\displaystyle x = M^{-1}(Nx + b),
==Włączenie zewnętrznej biblioteki fortranowskiej do programu==
</math></center>


i zastosować doń [[Uzupe�nij: metodę iteracji prostej Banacha]]:
Istnieje prosty sposób wykorzystania gotowych pakietów
fortranowskich przez zewnętrzne programy w C: wystarczy skorzystać z genialnej
biblioteki <code style="color: #666">f2c</code> lub jej modyfikacji na użytek kompilatora GCC,
biblioteki <code style="color: #666">gfortran</code>.


<center><math>\displaystyle x_{k+1} = M^{-1}(Nx_k + b).
Napiszemy program, który będzie liczył normę zadanego
</math></center>
wektora, korzystając z funkcji <code style="color: #903">DNRM2</code> biblioteki
[http://www.netlib.org/blas  BLAS].


Takie metody nazywamy stacjonarnymi metodami iteracyjnymi.
Najpierw musimy zorientować się, jak wygląda schemat wywołania takiej funkcji w
Fortranie. Otóż funkcja wygląda następująco:


Aby przeanalizować zbieżność takiej metody, warto rozpatrzyć
<div style="margin: 1em; padding:1em; color: #903; background-color:#fcfcfc;"><pre>DOUBLE PRECISION FUNCTION DNRM2 ( N, X, INCX )
przypadek ogólniejszy
*    .. Scalar Arguments ..
      INTEGER                          INCX, N
*    .. Array Arguments ..
      DOUBLE PRECISION                  X( * )
*    ..
*
*  DNRM2 returns the euclidean norm of a vector via the function
*  name, so that
*
*    DNRM2 := sqrt( x'*x )
*
i tak dalej...
</pre></div>
Nasza funkcja obliczająca normę wektora ma więc trzy argumenty: <code style="color: #903">N</code> --
długość wektora (<code style="color: #903">INTEGER</code>), <code style="color: #903">X</code> -- wektor, którego długość chcemy
obliczyć (tablica liczb <code style="color: #903">DOUBLE PRECISION</code>) oraz tajemniczy dodatkowy parametr
<code style="color: #903">INCX</code> typu <code style="color: #903">INTEGER</code> -- jest to wartość skoku, określająca, co który
element wektora uwzględnić w obliczaniu normy: aby policzyć normę całego
wektora, bierzemy <code style="color: #903">INCX</code> równe 1. Używając zapisu Octave, <code style="color: #903">DNRM2</code>
oblicza po prostu


<center><math>\displaystyle
<div style="margin: 1em; padding:1em; color: #006; background-color:#fcfcfc;"><pre>norm( X(1:INCX:N) )
  x_k\,=\,B x_{k-1}\,+\, c,
</pre></div>
</math></center>
Kod obiektowy tej funkcji znajduje się już w bibliotece BLAS zawartej w pliku
<code style="color: #666">libblas.a</code>. Chcielibyśmy wykorzystać tę funkcję w programie w C, a jak
wiadomo, każda funkcja w C powinna mieć swój prototyp. Jaki powinien być <strong>prototyp</strong> tej funkcji?


dla pewnej macierzy <math>\displaystyle B</math> wymiaru <math>\displaystyle n\times n</math> i wektora
Zacznijmy od nazwy. W przypadku kompilatora
<math>\displaystyle  c\inR^n</math> (dla stacjonarnej metody iteracyjnej, <math>\displaystyle B=M^{-1}N</math> oraz <math>\displaystyle c=M^{-1}b</math>).  
<code style="color: #666">gcc</code>/<code style="color: #666">gfortran</code>, nazwą funkcji do wykorzystania w C będzie
<code>dnrm2_</code> (tak! małymi literami i z przyrostkiem "<code>_</code>").


W  tym przypadku
Jeśli zaś chodzi o argumenty, to zapewne co do drugiego nie będziemy mieli
 
wątpliwości: jako wektor <code style="color: #903">X</code> przekażemy -- naturalnie -- <strong>wskaźnik</strong> do
<center><math>\displaystyle x_k- x^*\,=\,B^k( x_0- x^*),  
tablicy <code>X</code> (typu <code>double</code>), czyli po prostu: jej nazwę. Co z
</math></center>
pozostałymi argumentami? Okazuje się, że reguła jest niezmienna: każdy argument funkcji fortranowskiej zastępujemy <strong>wskaźnikiem</strong> do odpowiedniego typu:


a stąd i z nierówności <math>\displaystyle \|B^k\|\le\|B\|^k</math>, mamy
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps"> </span>
|-
| Fortran 77  ||  C
|-
| <code style="color: #903">INTEGER</code>  ||  <code>int</code>
|-
| <code style="color: #903">REAL</code>  ||  <code>float</code>  
|-
| <code style="color: #903">DOUBLE PRECISION</code>  || <code>double</code>
|-
| <code style="color: #903">COMPLEX</code>  ||  <code>struct { float Re, Im; }</code>
|-
| <code style="color: #903">DOUBLE COMPLEX</code>  ||  <code>struct { double Re, Im; }</code>
|-
| <code style="color: #903">CHARACTER</code>  ||  <code>char</code>


<center><math>\displaystyle \| x_k- x^*\|\,\le\,
|}
          \|B\|^k\| x_0- x^*\|.
</math></center>


Warunkiem dostatecznym zbieżności iteracji prostych
A więc pierwszym i trzecim argumentem funkcji <code>dnrm2_</code>
jest więc <math>\displaystyle \|B\|<1</math>. Okazuje się, że warunkiem koniecznym i dostatecznym
będą wskaźniki do <code>int</code>. Ponieważ
zbieżności tej iteracji dla dowolnego wektora startowego <math>\displaystyle x_0</math> jest
funkcja <code style="color: #903">DNRM2</code> zwraca w wyniku liczbę podwójnej precyzji, to ostatecznie
prototyp naszej funkcji w C będzie następujący:


<center><math>\displaystyle \rho = \max\{ |\lambda| : \lambda \mbox{ jest wartością własną }  A\} < 1.
<Source>double dnrm2_(int* N, double* X, int* INCX);
</math></center>
</Source>
   
No to wykorzystajmy naszą funkcję:


Tak więc, metody oparte na iteracji prostej, będą zbieżne liniowo z ilorazem
<Source>/* Wykorzystanie funkcji DNRM2 fortranowskiej biblioteki BLAS w programie w C*/
<math>\displaystyle \rho</math>.
#include <stdio.h>
double dnrm2_(int*,double*,int*);


====Metoda Jacobiego====
int main(void)
{
int n, incx=1;
double x[3]= {0,1,2};
n = 3;
printf("Norma podanego wektora: %e\n", dnrm2_(&n, x, &incx));


Biorąc <math>\displaystyle D = diag(A)</math>
return(0);
gdzie <math>\displaystyle diag(A)</math> jest macierzą diagonalną składającą się
}
z wyrazów stojących na głównej przekątnej macierzy
</Source>
<math>\displaystyle A</math>, układ <math>\displaystyle A x= b</math> jest równoważny układowi
Zwróćmy uwagę na sposób kompilacji tego programu:


<center><math>\displaystyle D x = N x + b,
<div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fcfcfc;"><nowiki>gcc -o testblas testblas.c -lblas -lgfortran -lm
</math></center>
</nowiki></div>
   
oprócz biblioteki BLAS, co
naturalne, musimy dołączyć jeszcze bibliotekę matematyczną (może być
wykorzystywana przez BLAS!) oraz, co bardzo ważne,  specjalną bibliotekę:
<code style="color: #666">gfortran</code>, umożliwiającą koegzystencję Fortranu i
C.


a stąd (o ile na przekątnej macierzy <math>\displaystyle A</math> nie mamy zera)
===Funkcja fortranowska z argumentem macierzowym===
otrzymujemy metodę iteracyjną


<center><math>\displaystyle x_k\,=\,B x_{k-1}\,+\, c,  
Należy szczególną uwagę zwrócić na argumenty macierzowe funkcji w Fortranie,
</math></center>
gdyż bardzo łatwo tu o pomyłkę, którą potem trudno wychwycić. Aby niepotrzebnie
nie komplikować przykładu subtelnościami funkcji BLAS, rozważmy kod źródłowy
prostej funkcji w Fortranie 77, która po prostu wypełnia liczbami pewną macierz
wymiaru <math>M\times N</math>:


gdzie <math>\displaystyle B=-D^{-1}N</math> i <math>\displaystyle  c=D^{-1} b</math>, zwaną
<div style="margin: 1em; padding:1em; color: #903; background-color:#fcfcfc;"><pre>SUBROUTINE FILLMATRIX ( M, N, MATRIX )
''metodą Jacobiego''.
INTEGER M,N
DOUBLE PRECISION MATRIX(M, N)
DO 10 I=1,M
DO 20 J=1,N  
MATRIX(I,J) = I+2*J
20 CONTINUE
10 CONTINUE
END
</pre></div>
Nawet osoby nie znające Fortranu domyślą się, że wynikiem działania naszej
funkcji, np. dla <math>M=2</math>, <math>N=5</math>, będzie macierz


W metodzie Jacobiego warunek dostateczny zbieżności,
<center><math>
<math>\displaystyle \|B\|<1</math>, jest spełniony np. wtedy, gdy macierz <math>\displaystyle A</math> ma
{MATRIX} =  
dominującą przekątną, tzn. gdy
\begin{pmatrix}  
 
3 & 5 & 7 & 9 & 11 \\
<center><math>\displaystyle
4 & 6 & 8 & 10 & 12
  |a_{i,i}|\,>\,\sum_{j\neq i}|a_{i,j}|,\qquad \forall i = 1,\ldots, n.
</math></center>
 
Rzeczywiście, ponieważ wyraz <math>\displaystyle (i,j)</math> macierzy <math>\displaystyle D^{-1}N</math>
wynosi <math>\displaystyle 0</math> dla <math>\displaystyle i=j</math> i <math>\displaystyle a_{i,j}/a_{i,i}</math> dla <math>\displaystyle i\neq j</math>, to
 
<center><math>\displaystyle \aligned \lefteqn{\|D^{-1}N\|_\infty \;=\; \max_{1\le i\le n}
  \sum_{j=1,j\ne i}^n{|a_{i,j}|}/{|a_{i,i}|} } \\
    && =\;\max_{1\le i\le n}
      \sum_{j=1}^n{|a_{i,j}|}/{|a_{i,i}|}\,-\,1\;<\;1,
\endaligned</math></center>
 
przy czym ostatnia nierówność wynika z warunku diagonalnej dominacji.
 
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład: Macierz Laplasjanu</span>
<div class="solution">
 
Macierz <math>\displaystyle N\times N</math>
<center><math>\displaystyle
L = \begin{pmatrix}  
2 & -1 &       & \\
-1 & 2 & \ddots & \\
    & \ddots & \ddots & -1 \\
    &     & -1 & 2
\end{pmatrix}  
\end{pmatrix}  
</math></center>
</math></center>


pojawia się w bardzo wielu zastosowaniach, także jako podzadanie w algorytmach
Naturalnie, możemy wywołać ją wprost z programu w C przy użyciu poprzednio
numerycznych. Ta macierz jest macierzą taśmową, symetryczną i dodatnio
poznanej techniki i następującego kodu (tym razem prototyp funkcji
okresloną,  więc rozwiązanie układu równań z tą macierzą jest łatwe metodami
<code>fillmatrix_</code> umieszczamy w osobnym pliku nagłówkowym <code style="color: #666">ffortran.h</code>,
bezpośrednimi, kosztem <math>\displaystyle O(N)</math>. Ciekawe będzie, jak poradzą sobie z nią metody
gdzie mamy zamiar kolekcjonować prototypy w C lokalnie wykorzystywanych funkcji
iteracyjne.
fortranowskich):


Na przykład, w metodzie Jacobiego weźmiemy <math>\displaystyle D = 2I</math> oraz <math>\displaystyle N = L - D</math>. Obliczając
<Source>/*Wykorzystanie funkcji fortranowskiej operującej na macierzy.
normę macierzy iteracji Jacobiego dostajemy <math>\displaystyle ||D^{-1}N||_\infty
Zwróćmy uwagę na sposób użycia argumentu macierzowego*/
= 1</math>, co nie rozstrzyga jeszcze o jej (nie)zbieżności.
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
int fillmatrix_(int *, int *, double *);


Okazuje się, że są gotowe wzory na wartości własne macierzy <math>\displaystyle L</math>:
int main()
{
int MM, NN, i, j;
double *A;
  MM = 2; NN = 5;
A = (double *)malloc(MM*NN*sizeof(double));


<center><math>\displaystyle \lambda_j = 4\sin^2 \left(\frac{j \pi }{2(N+1)} \right),
  fillmatrix_( &MM, &NN, A );
</math></center>


dla <math>\displaystyle 1 \leq j \leq N.</math>
printf("\nKolejne elementy wektora A:\n\n"); 
  for ( i = 0; i < NN*MM ; i++ ){
printf("%e\n", A[i] );
}


i w konsekwencji, wartościami własnymi <math>\displaystyle D^{1}N = \frac{1}{2}N = \frac{1}{2}L -
printf("\nWektor A zinterpretowany jako macierz:\n\n"); 
I</math> są liczby <math>\displaystyle \mu_i = \frac{1}{2} \lambda_i - 1 > 0</math>.
for ( j = 0 ; j < MM ; j++ )
Zatem  <math>\displaystyle ||N|| = 1 - O(N^{-2})</math> i metoda, choć zbieżna, dla dużych <math>\displaystyle N</math> staje się
{
zbieżna tak wolno, że w praktyce bezużyteczna.
  for ( i = 0; i < NN ; i++ )
</div></div>
  printf("%e ", A[i*MM+j] );
printf("\n");
  }


Zaletą stacjonarnych metod iteracyjnych jest również ich prostota,
  free( A );
przez co są one łatwe do zaprogramowania.


====Złożoność stacjonarnych metod iteracyjnych====
  return(0);
}
</Source>
Zauważmy, że mimo iż funkcja fortranowska odwołuje się do macierzy <strong>dwuwymiarowej</strong>, jako argument jej wywołania w C przekazujemy <strong>tablicę
jednowymiarową</strong> odpowiedniej wielkości.


Zastanówmy się teraz nad złożonością metod
==BLAS, LAPACK i ATLAS==
iteracyjnych. Ponieważ możemy jedynie znaleźć pewne
przybliżenie rozwiązania dokładnego <math>\displaystyle  x^*</math>, przez
złożoność metody będziemy rozumieli koszt
kombinatoryczny obliczenia <math>\displaystyle  x_k</math> z zadaną
dokładnością <math>\displaystyle \epsilon>0</math>. Dla uproszczenia założymy,
że medoda jest zbieżna liniowo z ilorazem <math>\displaystyle \rho</math>.
Zauważmy, że aby zredukować błąd początkowy do
<math>\displaystyle \epsilon>0</math>, wystarczy wykonać <math>\displaystyle k=k(\epsilon)</math> iteracji, gdzie
<math>\displaystyle k</math> spełnia


<center><math>\displaystyle \rho^k\| x_0- x^*\|\,\le\,\epsilon,
W zadaniach dotyczących macierzy gęstych, warto skorzystać z klasycznego tandemu
</math></center>
bibliotek: [http://www.netlib.org/blas  BLAS] (''Basic Linear Algebra Subprograms'')
oraz [http://www.netlib.org/blas  LAPACK] (''Linear Algebra PACKage'') . Dla macierzy
rozrzedzonych (zawierających wiele elementów zerowych) warto zastosować bardziej
wyspecjalizowane biblioteki. Aby wykorzystać do maksimum moc oferowaną przez te
biblioteki (w połączeniu z naszym komputerem) warto skorzystać z optymalizowanej
wersji BLASów (zawierającej też kilka zoptymalizowanych procedur LAPACKa), czyli z [http://math-atlas.sourceforge.net  ATLASa],  . Istnieje inna wersja optymalizowanych BLASów, tzw.  [http://www.tacc.utexas.edu/~kgoto  Goto BLAS]. Niektóre procedury ATLASa są istotnie szybsze od standardowych BLASów, dając, przykładowo dla zadania mnożenia dwóch macierzy (na komputerze z procesorem Pentium 4 i dostatecznie dużych macierzy), <strong>ponaddziesięciokrotne przyspieszenie</strong> na zmiennych typu <code>float</code> i <code>double</code> i około pięciokrotne  na zmiennych typu <code>complex </code> i <code>double complex</code>.


czyli
Także rozwiązywanie układu równań linowych może być znacznie szybsze, gdy skorzystamy z LAPACKa, zwłaszcza jeśli używa zoptymalizowanych BLASów:


<center><math>\displaystyle k\,\ge\,\frac{\log(1/\epsilon)-
[[Image:MNdegsvtiminglogscale.png|thumb|550px|center|Porównanie czasu działania kodu w C, implementującego [[MN05#Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa|algorytm rozkładu LU z wykładu]], z czasem działania procedury <code style="color: #903">DGESV</code> z LAPACKa, niezoptymalizowanej i zoptymalizowanej (ATLAS) na daną architekturę. Zwróć uwagę na to, że skala jest logarytmiczna!]]
    \log(1/\| x_0- x^*\|)}{\log(1/\rho)}.
</math></center>


Liczba ta zależy więc w istotny sposób od błędu
BLAS i LAPACK są często wykorzystywane przez inne biblioteki numeryczne,
początkowego i (przede wszystkim) od współczynnika redukcji błędu
na nich opierają się również funkcje macierzowe w Octave i MATLABie.
<math>\displaystyle \rho</math>, natomiast zależność od dokładności <math>\displaystyle \epsilon</math>
Optymalizowane biblioteki BLAS i LAPACK dla swoich architektur oferują
i wymiaru <math>\displaystyle n</math> układu jest dużo mniej istotna (w zadaniach praktycznych jednak
producenci procesorów Intel (biblioteka [http://www.intel.com/cd/software/products/asmo-na/eng/perflib/mkl  MKL]) oraz AMD (biblioteka
często
[http://developer.amd.com/acml.aspx  ACML])
okazuje się, że... <math>\displaystyle \rho</math> zależy od <math>\displaystyle n</math>!).


Zakładając, że koszt jednej iteracji wynosi <math>\displaystyle c=c(n)</math>
BLAS jest kolekcją procedur służących manipulacji podstawowymi obiektami
(zwykle <math>\displaystyle c(n)</math> jest tym mniejszy, im mniejsza jest liczba
algebry liniowej: skalarami, wektorami i macierzami. Obsługiwane są obiekty
niezerowych elementów macierzy <math>\displaystyle A</math>), złożoność
rzeczywiste (w pojedynczej albo podwójnej precyzji) oraz zespolone (także w
metody jest proporcjonalna do
dwóch precyzjach). W BLAS wyróżnia się 3 poziomy abstrakcji algorytmów:
* BLAS Level 1 -- działania typu <strong>wektor--wektor</strong>, np. operacja AXPY, czyli uogólnione  dodawanie wektorów:
<center><math>y \leftarrow \alpha x + y</math>,</center>


<center><math>\displaystyle c(n)\,\frac{\log(1/\epsilon)}{\log(1/\rho)}.
albo obliczanie normy wektora. BLAS Level 1 ma za zadanie porządkować kod;
</math></center>
* BLAS Level 2 -- działania typu <strong>macierz--wektor</strong>, np. mnożenie macierzy przez wektor:
 
<center><math>y \leftarrow \alpha A x + y</math>.</center>
Stąd oczywisty wniosek, że metody iteracyjne warto
stosować zamiast metod bezpośrednich w przypadku gdy
Zapis algorytmów z użyciem BLAS Level 2 umożliwia potencjalnie przyspieszenie  programu, m.in. ze względu na to, że zoptymalizowane procedury BLAS Level 2 mogą np. wykorzystywać instrukcje wektorowe nowoczesnych procesorów;
* wymiar <math>\displaystyle n</math> układu <math>\displaystyle A x= b</math> jest "duży",
* BLAS Level 3 -- operacje typu <strong>macierz--macierz</strong>, np. mnożenie dwóch macierzy:
      oraz
<center><math>C \leftarrow \alpha A\cdot B + C</math>.</center>
* macierz <math>\displaystyle A</math> układu jest "rozrzedzona", tzn. ma
      stosunkowo niewielką liczbę elementów
W związku z tym, że operacje macierzowe wymagają wykonania <math>O(N^3)</math> działań arytmetycznych przy <math>O(N^2)</math> danych (gdzie <math>N</math> jest wymiarem macierzy), wykorzystanie zoptymalizowanych procedur BLAS Level 3 może znacząco przyspieszyć wykonywanie obliczeń na maszynach z pamięcią hierarchiczną.
      niezerowych, np. proporcjonalną do <math>\displaystyle n</math>.
 
Podsumowując: przyjmijmy, że dysponujemy dobrze zoptymalizowaną biblioteką BLAS.
Układy o tych własnościach powstają często przy
Wówczas dany algorytm algebry liniowej najlepiej zapisać przy użyciu procedur  BLAS Level 3, naturalnie pod warunkiem, że w ogóle daje się to zrobić; typową strategią w takim wypadku jest tworzenie algorytmów blokowych, operujących na <strong>blokach</strong> macierzy, zamiast na jej pojedynczych elementach.
numerycznym rozwiązywaniu równań różniczkowych
cząstkowych.  


===Metody przestrzeni Kryłowa===
Większość użytkowników BLAS nie będzie jednak miała potrzeby pisania własnych
algorytmów blokowych, gdyż funkcje rozwiązujące podstawowe zadania numerycznej
algebry liniowej --- m.in. rozwiązywanie układów równań (także nad- i niedookreślonych oraz zadania własnego --- znajdują się w doskonałej bibliotece LAPACK , która intensywnie i skutecznie wykorzystuje podprogramy BLAS.


Zupełnie inny pomysł na realizację metody iteracyjnej przedstawiają metody przestrzeni
Nazwy procedur BLASów i
Kryłowa, gdzie kolejne przybliżenie <math>\displaystyle x_k</math> dobiera się w taki sposób by
LAPACKa są cokolwiek enigmatyczne na pierwszy rzut oka, ale w istocie dość
minimalizowało pewną miarę błędu na podprzestrzeni Kryłowa
łatwo je odgadywać. Każda nazwa składa się z kilku części, najczęściej jest
 
postaci <code style="color: #903">PRRFF</code>, gdzie  
<center><math>\displaystyle K_k =  \mbox{span} \{r,A_r,\ldots, A^{k-1}r \},
* <code style="color: #903">P</code> oznacza precyzję i może przyjmować wartości: S,D,C,Z, odpowiadające kolejno pojedynczej  i podwójnej precyzji w dziedzinie rzeczywistej i pojedynczej  i podwójnej precyzji w dziedzinie zespolonej;
</math></center>
* <code style="color: #903">RR</code> oznacza rodzaj zadania, np. GE oznacza ''GEneral'', czyli zadanie ogólne (praktycznie bez założeń), a SY oznacza ''SYmmetric'', czyli zadanie symetryczne;
* <code style="color: #903">FF</code> wreszcie określa samo zadanie, np. SV oznacza ''SolVe'' (w domyśle: układ równań), MV --- ''Matrix-Vector'' (w domyśle: mnożenie), EV --- ''EigenValues'', czyli wartości własne, itp. Są też warianty trzyliterowe, np. TRF (''TRiangular Factorization'') i TRS  (''TRiangular Solve'' --- w domyśle, przy użyciu wcześniej wyznaczonej faktoryzacji)
Jeśli jednak <strong>nie możemy zgadnąć</strong>, jaka jest nazwa procedury BLAS/LAPACKa,
która byłaby nam potrzebna,
najlepiej przejrzeć (przeszukać) strony internetowe tych pakietów w serwisie
[http://www.netlib.org  Netlib].


gdzie <math>\displaystyle r = b-Ax_0</math> jest residuum na początku iteracji. W zależności od wyboru
Zestawienie najczęściej wykorzystywanych procedur BLAS i LAPACKa przedstawiamy
sposobu miary błędu, dostajemy inną metodę iteracyjną, takie jak CG, GMRES, PCR,
poniżej. Każda z tych procedur ma swój wariant "ekspercki", np. dla
BiCG, i inne. Tutaj omówimy pokrótce tylko dwie najpopularniejsze: CG i GMRES.
rozwiązywania układów równań metodą eliminacji Gaussa można skorzystać z
osobnych procedur generujących rozkład LU oraz z innych, rozwiązujących układy
trójkątne.


====CG====
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps"> </span>
|-
| Zadanie algebry liniowej  ||  Nazwa procedury BLAS/LAPACK
|-
| mnożenie wektora przez macierz  ||  <code style="color: #903">DGEMV</code>
|-
| mnożenie macierzy przez macierz  ||  <code style="color: #903">DGEMM</code>
|-
| rozwiązywanie układu równań  ||  <code style="color: #903">DGESV</code>
|-
| rozkład LU (w miejscu)  ||  <code style="color: #903">DGETRF</code>
|-
| rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym  z <code style="color: #903">DGETRF</code>  ||  <code style="color: #903">DGETRS</code>
|-
| rozwiązywanie układu z macierzą symetryczną  ||  <code style="color: #903">DSYSV</code>
|-
| rozkład LDL<math>^T</math> macierzy symetrycznej (w miejscu)  ||  <code style="color: #903">DSYTRF</code>
|-
| rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym z <code style="color: #903">DSYTRF</code>  ||  <code style="color: #903">DSYTRS</code>
|-
| rozwiązywanie układu z macierzą pasmową  ||  <code style="color: #903">DGBSV</code>
|-
| rozkład LU macierzy pasmowej (w miejscu)  ||  <code style="color: #903">DGBTRF</code>
|-
| rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym  z <code style="color: #903">DGBTRF</code>  ||  <code style="color: #903">DGBTRS</code>


Musimy dodatkowo założyć, że <math>\displaystyle A</math> jest symetryczna i dodatnio określona.
|}
Kolejne przybliżenie <math>\displaystyle x_k</math> ma minimalizować błąd w normie energetycznej
indukowanej przez <math>\displaystyle A</math>,


<center><math>\displaystyle ||x_k -x||_A =  \sqrt{(x_k -x)^TA(x_k -x)}
<!--  
</math></center>


na przestrzeni afinicznej <math>\displaystyle x_0 + K_k</math>. Okazuje się (co nie jest oczywiste), że
===Mnożenie macierz-wektor w BLAS===
takie zadanie minimalizacji daje się bardzo efektywnie rozwiązać, skąd dostajemy
bardzo zwarty algorytm:


{{twierdzenie|Zbieżność CG jako metody bezpośredniej||
Zacznijmy od prostej procedury BLAS Level 2, jaką jest mnożenie macierzy przez
wektor. Wykorzystamy tzw. wzorcową implementację BLASów (niezoptymalizowaną)
dostarczaną z dystrybucją np. Red Hat Linux. Jest to  biblioteka funkcji
fortranowskich.


}}
Naszym zadaniem jest wykonanie operacji
<center><math>
y \leftarrow  \alpha A x + y</math>,</center>


{{twierdzenie|Zbieżność CG jako metody iteracyjnej||
gdzie <math>A</math> jest zadaną macierzą <math>N\times M</math>, natomiast <math>y</math> jest wektorem o <math>M</math>
współrzędnych.


}}
To zadanie realizuje procedura BLASów o nazwie
<code style="color: #903">DGEMV</code>. W rzeczywistości ta procedura wykonuje ogólniejsze zadanie
wyznaczania wektora


====GMRES====
<center><math>
y \leftarrow  \alpha B x + \beta y</math>,</center>


{{twierdzenie|Zbieżność GMRES jako metody bezpośredniej||
przy czym macierz <math>B</math> może być równa albo <math>A</math>, albo <math>A^T</math> (jednak za każdym
razem argumentem macierzowym, jaki przekazujemy <code style="color: #903">DGEMV</code>, jest wyjściowa
macierz <math>A</math>).


}}
Jak wiemy, że jest możliwe bezpośrednie wykorzystanie
biblioteki fortranowskiej w programie w C, jednak musimy pamiętać, iż macierze z
jakich ona skorzysta muszą być ułożone <strong>kolumnami</strong> w jednolitym bloku
pamięci.


{{twierdzenie|Zbieżność GMRES jako metody iteracyjnej||
Bazując na opisie procedury <code style="color: #903">DGEMV</code> ze
strony \pageref{opis:dgemv}, w programie w C powinniśmy
napisać prototyp tej funkcji następująco:


}}
<div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>int dgemv_( char* TRANS,
int* M,
int* N,
double* ALPHA,
double* A, 
int* LDA, 
double* X, 
int* INCX,
double* BETA,
double* Y,
int* INCY );
</pre></div>
 
Dla własnej wygody, a także dla przyszłego wykorzystania, umieścimy ten
prototyp, razem z innymi przydatnymi drobiazgami (m.in. makro <code>IJ</code>
dające wygodny dostęp do macierzy niezależny od jej wewnętrznej reprezentacji, a
także zmienne całkowite
<code>static int BLASONE = 1, BLASMONE = -1;</code>), w pliku
nagłówkowym <code style="color: #666">blaslapack.h</code>.


====Prekondycjoning====
Dalej już jest łatwo: oto pełny kod programu realizującego operację mnożenia macierzy przez wektor
przy użyciu procedury BLAS <code style="color: #903">DGEMV</code>:


Zbieżność wszystkich poznanych metod iteracyjnych zależu od własności
<div style="margin: 1em; padding:1em; color: #000; background-color:#fcfcfc;"><pre>#include <stdio.h>
spektralnych macierzy układu. Często w zastosowaniach pojawiające się macierze
#include "blaslapack.h"
mają niekorzystne własności spektralne (np. bardzo duży wskaźnik uwarunkowania)
przez co metody iteracyjne zbiegają na nich bardzo wolno.


Dlatego bardzo korzystne może być wstępne przetransformowanie układu
double* mmread(char *filename, int* N, int* M );


<center><math>\displaystyle Ax = b
int main()
</math></center>
{
int N, M, i, j;
double *A, *x, *y;
/* wczytujemy macierz z pliku w formacie MatrixMarket */
/* macierz jest reprezentowana w formacie kolumnowym  */
A = mmread("mbeacxc.mtx", &N, &M );
x = (double *)malloc(N*sizeof(double));
y = (double *)malloc(M*sizeof(double));
for (i = 1; i <= N; i++)
x[IJ(i,1,N)] = (double)i;


z macierzą o niekorzystnych własnościach, do układu
/* obliczamy y = 5*A*x, korzystając z procedury BLAS L2: DGEMV */


<center><math>\displaystyle MAx = Mb,
{
</math></center>
char TRANS = 'N'; double ALPHA = 5.0, BETA = 0.0;
dgemv_(&TRANS, &N, &M, &ALPHA, A,  &N,  x,  &BLASONE,
                        &BETA, y, &BLASONE );


gdzie macierz <math>\displaystyle MA</math> ma znacznie korzystniejsze własności z punktu widzenia
}
używanej metody
iteracyjnej.
/* wydruk wyniku */
Taką operację nazywamy ''prekondycjoningiem'', a macierz <math>\displaystyle M</math> --- macierzą
for (i = 1; i <= M; i++)
prekondycjonera.
printf("&#37;E\n",y[IJ(i,1,M)]);
return(0);
}
</pre></div>
Zwróćmy uwagę na wykorzystanie "stałej" <code>BLASONE</code>, równej 1,
predefiniowanej w pliku <code style="color: #666">blaslapack.h</code>.  


Aby całość miała sens, macierz prekondycjonera <math>\displaystyle M</math> powinna:
-->
* być łatwa w konstrukcji,
* być tania w mnożeniu przez wektor (głównym elementem każdej metody
iteracyjnej jest mnożenie macierzy przez wektor: <math>\displaystyle M\cdot (A \cdot x)</math>),
* macierz <math>\displaystyle MA</math> powinna mieć znacznie korzystniejsze własności z punktu widzenia
używanej metody
iteracyjnej.
   
   
Kilka ekstremalnych propozycji na macierz prekondycjonera to <math>\displaystyle M = I</math> (łatwa w
Programy korzystające z BLASów i LAPACKa kompilujemy
konstrukcji i tania w mnożeniu, ale nic nie polepsza, niestety...) oraz
standardowo, pamiętając o dołączeniu na etapie linkowania używanych przez nas
<math>\displaystyle M=A^{-1}</math> (rewelacyjnie poprawia zbieżność metody iteracyjnej, dając zbieżność
bibliotek:
w jednej iteracji, ale bardzo droga w konstrukcji i mnożeniu). Widać więc, że
należy poszukiwać czegoś pośredniego, co niskim kosztem przybliża działanie
macierzy odwrotnej.
 
Dlatego jednym z powszechniej stosowanych rodzajów prekondycjonerów są oparte na
zastosowaniu jednego kroku klasycznej metody iteracyjnej.
 
[[Image:MNpcgconv.png|thumb|400px||Zbieżność metody CG bez prekondycjonera oraz z prekondycjonerem
opartym na jednej iteracji (blokowej) metody Jacobiego.]]
 
Inne prekondycjonery stosują np. techniki tzw. niepełnego rozkładu macierzy,
albo --- w specyficznych przypadkach --- tzw. metody wielosiatkowe.


Okazuje się, że zarówno CG jak i GMRES da się zaimplementować tak, by w jednej
<div style="font-family: monospace; white-space: pre; border-style: dashed; border-width: thin; border-color: black; margin: 1em; padding:1em; color: #444; background-color:#fcfcfc;"><nowiki>gcc -o testblas testblas.c -llapack -lblas -lgfortran -lm
iteracji było konieczne tylko jedno mnożenie przez macierz prekondycjonera.
</nowiki></div>

Aktualna wersja na dzień 21:44, 11 wrz 2023


Pamięć hierarchiczna komputerów a algorytmy numeryczne

<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne

W poprzednim wykładzie sprawdziliśmy, jaki jest koszt obliczeniowy algorytmu eliminacji Gaussa. Jednak w obecnym świecie istotna jest nie tylko liczba operacji arytmetycznych, ale także koszt pobrania danych z pamięci. Za chwilę zobaczymy, że poprzez reorganizację kolejności obliczeń w algorytmie eliminacji Gaussa, możemy dostać algorytm (tzw. algorytm blokowy), którego implementacja, choć mniej czytelna od poprzedniej, będzie znacznie szybsza!

Bez dostatecznie szybkiej pamięci procesor -- zamiast liczyć -- będzie większość czasu czekał na dane, a jego efektywność drastycznie spadnie. Z niewielką przesadą można powiedzieć, że

w optymalizacji szybkości działania programu numerycznego,

obecnie cała walka idzie o to, by procesor przez cały czas miał co liczyć.

Szczególnie jest to widoczne w algorytmach, które wykonują bardzo dużo operacji na dużej liczbie danych --- a tak jest m.in. w algorytmach algebry liniowej takich, jak mnożenie dwóch macierzy, czy rozwiązywanie układów równań liniowych: te algorytmy najczęściej operują na O(N2) danych i wykonują aż O(N3) działań.

Hierarchia pamięci

Ponieważ szybka pamięć komputerowa jest jednocześnie bardzo droga, konstruktorzy komputerów osobistych stoją przed wykluczającymi się celami: z jednej strony, powinni zapewnić użytkownikowi jak najwięcej pamięci, z drugiej zaś, chcieliby zapewnić użytkownikowi jak najszybszą pamięć. Sprzeczność tych dążeń ujawnia się, gdy dołączyć do nich trzecie, ale zasadnicze wymaganie: całość ma być w rozsądnej cenie... Z biegiem lat pogłębia się przepaść pomiędzy prędkością (podwajającą się, zgodnie z heurystycznym prawem Moore'a, co półtora roku) procesora, a prędkością pamięci RAM, do której procesor musi się odwoływać.

Powszechnie przyjętym sposobem pogodzenia tych sprzeczności jest pamięć hierarchiczna. Koncept polega na tym, że część pamięci, która najczęściej komunikuje się z procesorem, jest bardzo szybka (lecz jest jej relatywnie mało), natomiast pozostała pamięć jest wolniejsza, za to może jej być bardzo dużo.

W praktycznej realizacji, zamiast dwóch poziomów pamięci (mała--szybka i duża--wolna), w komputerze występuje wiele poziomów:

  • rejestry procesora
  • pamięć podręczna procesora (cache)
  • cache drugiego poziomu (ostatnio także wbudowywana do procesora)
  • pamięć operacyjna (RAM): główna pamięć komputera
  • pamięć zewnętrzna (np. twardy dysk)
  • pamięć masowa (CD-ROM, taśma streamera, itp.)

Efektywność działania komputera, zwłaszcza w wielkoskalowych obliczeniach numerycznych, bardzo istotnie zależy od skutecznego wykorzystania hierarchii pamięci tak, by jak największa część operacji była wykonywana na zmiennych znajdujących się w danej chwili w jak najszybszej pamięci procesora.

Kluczem do skutecznego wykorzystania hierarchii pamięci jest zasada lokalności w czasie i w przestrzeni:

  • Lokalność w czasie: Używać danego fragmentu pamięci intensywnie, ale rzadko.
  • Lokalność w przestrzeni (adresowej): W danej chwili, odnosić się do adresów pamięci leżących blisko siebie.

Zachowanie zasady lokalności w czasie jest bardzo ważne dla efektywnego wykorzystania cache'a -- ze względu na małe rozmiary tej pamięci, wymiana zmiennych może być tam intensywna. Zasada lokalności w przestrzeni też jest ważna, przy czym nie tylko ze względu na efektywne wykorzystanie cache'a, ale także dla efektywnego wykorzystania pamięci wirtualnej.

Jak napisać kod źle wykorzystujący pamięć podręczną?

Choć programista nie ma bezpośredniego wpływu na opisane powyżej działania systemu operacyjnego i hardware'u (zarządzających, odpowiednio, pamięcią wirtualną i cache), to przez właściwe projektowanie algorytmów --- a zwłaszcza: ich właściwą implementację --- może spowodować, że jego programy nie będą zmuszały komputera do nieracjonalnych zachowań. Jak się okazuje, całkiem łatwo nieświadomie tworzyć programy przeczące zasadom efektywnego wykorzystania hierarchii pamięci. Na potwierdzenie zacytujmy klasyczny już przykład mnożenia dwóch macierzy.

W programie wykonujemy operację mnożenia dwóch macierzy 1024×1024 przy użyciu kilku matematycznie równoważnych algorytmów (nazwaliśmy je umownie ijk, ikj, bikj() --- nazwy pochodzą od sposobu organizacji pętli, zobacz poniżej), zaimplementowanych w programie w języku C, wykorzystującym technikę pozwalającą przechowywać macierze w pamięci komputera kolumnowo. Dla porównania zmierzyliśmy czas wykonania tej samej operacji przy użyciu wyspecjalizowanych bibliotek z pakietów BLAS (algorytm DGEMM) i ATLAS (algorytm ATLAS DGEMM). Oto jakie wyniki uzyskaliśmy dla obliczeń w arytmetyce podwójnej precyzji double na maszynie z procesorem AMD Duron i zegarem 1.1 GHz:

Algorytm ijk ikj bikj(16) bikj(32) DGEMM ATLAS DGEMM
Czas (s) 320.49 24.28 8.68 30.45 25.72 2.58
Mflop/s 10.06 132.67 371.11 105.79 125.24 1248.53

Jak widać, różnice pomiędzy --- podkreślmy, matematycznie równoważnymi --- algorytmami są bardzo znaczące; w szczególności algorytm ijk wydaje się nie do przyjęcia! Jako że liczba wykonanych operacji arytmetycznych jest identyczna, powodem różnic musi być odmienne wykorzystanie pamięci cache, wynikające z odmiennej organizacji dostępu do pamięci w naszych algorytmach. Przedyskutujmy to dokładniej.

Algorytm ijk

/* ijk */
for (i = 0; i < N; i++)
	for (j = 0; j < N; j++)
		for (k = 0; k < N; k++)
			C[i*N+j] += A[i*N+k]*B[k*N+j];

Jest to algorytm, który zapewne większości z nas pierwszy przyszedłby do głowy, gdyż realizuje wprost powszechnie znaną regułę mnożenia macierzy "wiersz przez kolumnę". W pamięci cache L1 uzywanego w eksperymencie procesora mieści się 64kB danych i jest ona podzielona na 512 klas odpowiadających kolejnym liniom pamięci. W każdej klasie można zmieścić 2 linie pamięci (Duron ma 2-way set associative cache), a w każdej linia pamięci (i cache'a) składa się z 64 bajtów, czyli mieści 8 liczb double.

Odwołując się w najgłębszej pętli do kolejnych elementów macierzy A oraz B powodujemy, że przy odwoływaniu się do B, cache miss (tzn. brak w pamięci cache kopii zawartości żądanej komórki pamięci) następuje praktycznie w każdym kroku. Dzieje się tak dlatego, że wymiary naszych macierzy są wielokrotnością 512: odwołując się do kolejnych B[k*N+j], k = 0N, odwołujemy się do co 1024. elementu wektora B, a zatem kolejne odwołania lądują w tej samej sekcji cache'a -- która mieści ledwie 2 linie. Skutkiem tego, że w każdym obrocie pętli mamy chybienie, jest złudzenie pracowania z komputerem bez pamięci cache.

Algorytm ikj

Różni się on od poprzedniego jedynie kolejnością dwóch wewnętrznych pętli:

/* ikj */
for (i = 0; i < N; i++)
	for (k = 0; k < N; k++)
		for (j = 0; j < N; j++)
			C[i*N+j] += A[i*N+k]*B[k*N+j];

Okazuje się, że taka prosta zmiana dramatycznie poprawia sytuację, zmniejszając liczbę cache misses!

Algorytm bikj()

Algorytm bikj(16) jest prostą wersją algorytmu blokowego operującego w sposób "ikj" na blokach macierzy wymiaru 16×16:

/* bikj(16) */
 for (i = 0; i < N; i+=16)
 	for (k = 0; k < N; k+=16)
 		for (j = 0; j < N; j+=16)
 			for (ii = i; ii < i+15; ii++)
 				for (kk = k; kk < k+15; kk++)
					for (jj = j; jj < j+15; jj++)
						C[ii*N+jj] += A[ii*N+kk]*B[kk*N+jj];

(podobnie działał algorytm bikj(32), tym razem na blokach 32×32).

Wadą poprzedniego algorytmu, ikj, było to, że w dwu zewnętrznych pętlach powracał do wszystkich N2 wartości C i B, przecząc zasadzie lokalności w czasie. Wydzielenie w algorytmie bijk(16) operacji na blokach macierzy ma na celu uniknięcie tego problemu i, jak widzieliśmy --- poskutkowało!

Algorytmy DGEMM i ATLAS DGEMM

Algorytm DGEMM z pakietu BLAS --- to właśnie profesjonalny algorytm blokowy, ale niezoptymalizowany na naszą architekturę. Podrasowany w pakiecie ATLAS, dał nam sprawność wynoszącą 1.2 Gflopów na sekundę -- czyli praktycznie maksimum tego, co da się wycisnąć z tej wersji Durona na liczbach podwójnej precyzji (teoretycznie, z Durona można wycisnąć dwa flopy w cyklu zegara, co dawałoby rmax = 2.2 Gflop/s, ale w praktyce jest to mało prawdopodobne).

Reprezentacja macierzy gęstych

Do implementacji algorytmów numerycznych powszechnie używa się dwóch języków: Fortranu i C. Zgodnie z naszą konwencją, skupimy się na programach w C, nie możemy jednak przejść obojętnie wobec faktu, że jest bardzo wiele znakomitego oprogramowania numerycznego w Fortranie, np. wspomniana przed chwilą procedura DGEMM z biblioteki BLAS. Zajmiemy się metodą włączenia podprogramów fortranowskich do programu w C. Zanim jednak to uczynimy, musimy zauważyć, że oba języki przechowują macierze w pamięci komputera w odmienny sposób, co stanowi źródło potencjalnych poważnych kłopotów na styku tych języków. Dlatego teraz zechcemy szczegółowo przyjrzeć się temu, jak oba te języki przechowują w pamięci macierze i opracować sposoby postępowania gwarantujące zgodność programów w obu językach.

W Fortranie, elementy macierzy są przechowywane w pamięci kolumnami, tzn. jeśli mamy do czynienia z macierzą prostokątną n×m o elementach aij, i=1n, j=1m,

(a11a1man1anm)

to kolejne miejsca w przestrzeni adresowej zajmują elementy

a11,a21,,an1,a12,a22,,an2,anm

Dla odmiany, C przechowuje w pamięci elementy macierzy wierszami, tzn. kolejno

a11,a12,,a1m,a21,a22,,a2m,anm.

Co więcej, standard języka C nie gwarantuje, że kolejne wiersze macierzy będą przechowywane w przylegających do siebie obszarach pamięci. Bierze się to stąd, że w C macierz dwuwymiarowa jest w istocie tablicą wskaźników do kolejnych wierszy.

To zaś powoduje kolejne komplikacje. Otóż w procedurach numerycznych bardzo często pragniemy dynamicznie przydzielać pamięć na tablice, to znaczy dopiero w trakcie działania procedury, gdyż dopiero w trakcie obliczeń procedura otrzymuje np. informację o rozmiarze potrzebnej macierzy. Przykładowo, program w C, który dynamicznie przydzielałby pamięć na dwuwymiarową tablicę, musiałby:

  • przydzielić pamięć na tablicę wskaźników do wierszy,
  • każdemu wskaźnikowi do wiersza przydzielić pamięć na pojedynczy wiersz.

To jest jeden z licznych powodów, dla których, posługując się dwuwymiarowymi macierzami w C, będziemy stosowali pewien prosty trick.

Dlatego przyjmiemy konwencję, że nie będziemy wcale korzystać z macierzy dwu- i więcejwymiarowych, a elementy macierzy zapiszemy do jednego, odpowiednio długiego wektora. W ten sposób wszystkie elementy macierzy zajmą spójny obszar pamięci. Przykładowo, macierz wymiaru n×m będziemy zapisywali do wektora o długości nm.

Mając pełną dowolność wyboru sposobu ułożenia elementów macierzy w wektorze, wybierzemy zazwyczaj układ kolumnowy (czyli fortranowski) (pamiętajmy wszak, że niektóre biblioteki w C (np. FFTW) wymagają jednak układu wierszowego!), co ma dwie zalety: po pierwsze, da nam zgodność z Fortranem, a po drugie, może potencjalnie uprościć nam optymalizację "książkowych" algorytmów, których większość była i często nadal jest pisana z myślą o implementacji w Fortranie. Złudzenie korzystania z macierzy dwuwymiarowej da nam zaś makro, lokalizujące (i,j)-ty element macierzy w wektorze przechowującym jej elementy. Dodatkowo, makro tak skonstruowaliśmy, aby móc indeksować elementy macierzy poczynając od 1, czyli aij, i=1n, j=1m.

Poniżej pokazujemy przykładowy fragment kodu realizującego opisaną wyżej ideę.

#define N 10
#define IJ(i,j,n) ((i)-1+((j)-1)*(n))
#include <stdio.h>

int main(void)
{
double *matrix, *ptr;
int i,j;

matrix = (double *)malloc(N*N*sizeof(double));

ptr = matrix;

/* staramy się jak naczęściej odwoływać się do elementów macierzy kolumnowo */

for (j=1; j<=N; j++)
	for (i=1; i<=N; i++)
	{
*ptr = i+2*j; 	/* przypisanie wartości elementowi macierzy */ 
		ptr++;		/* przejście do kolejnego elementu */
	}
		
/* jeszcze raz to samo, ale w inny, bardziej czytelny, choć mniej optymalny
sposób */

for (j=1; j<=N; j++)
	for (i=1; i<=N; i++)
	{
		matrix[IJ(i,j,N)] = i+2*j;
	}
		
/* dla wydruku, odwołujemy się do elementów macierzy wierszowo */
for (i=1; i<=N; i++)
{
	for (j=1; j<=N; j++)
		fprintf(stderr,"%5.2g ", matrix[IJ(i,j,N)]);
	fprintf(stderr,"\n");
}

free(matrix);		
return(0);
}

Dodajmy, że opisane podejście nie jest niczym nowym w praktyce numerycznej i jest stosowane w wielu dobrych bibliotekach numerycznych.

Włączenie zewnętrznej biblioteki fortranowskiej do programu

Istnieje prosty sposób wykorzystania gotowych pakietów fortranowskich przez zewnętrzne programy w C: wystarczy skorzystać z genialnej biblioteki f2c lub jej modyfikacji na użytek kompilatora GCC, biblioteki gfortran.

Napiszemy program, który będzie liczył normę zadanego wektora, korzystając z funkcji DNRM2 biblioteki BLAS.

Najpierw musimy zorientować się, jak wygląda schemat wywołania takiej funkcji w Fortranie. Otóż funkcja wygląda następująco:

DOUBLE PRECISION FUNCTION DNRM2 ( N, X, INCX )
*     .. Scalar Arguments ..
      INTEGER                           INCX, N
*     .. Array Arguments ..
      DOUBLE PRECISION                  X( * )
*     ..
*
*  DNRM2 returns the euclidean norm of a vector via the function
*  name, so that
*
*     DNRM2 := sqrt( x'*x )
*
i tak dalej...

Nasza funkcja obliczająca normę wektora ma więc trzy argumenty: N -- długość wektora (INTEGER), X -- wektor, którego długość chcemy obliczyć (tablica liczb DOUBLE PRECISION) oraz tajemniczy dodatkowy parametr INCX typu INTEGER -- jest to wartość skoku, określająca, co który element wektora uwzględnić w obliczaniu normy: aby policzyć normę całego wektora, bierzemy INCX równe 1. Używając zapisu Octave, DNRM2 oblicza po prostu

norm( X(1:INCX:N) )

Kod obiektowy tej funkcji znajduje się już w bibliotece BLAS zawartej w pliku libblas.a. Chcielibyśmy wykorzystać tę funkcję w programie w C, a jak wiadomo, każda funkcja w C powinna mieć swój prototyp. Jaki powinien być prototyp tej funkcji?

Zacznijmy od nazwy. W przypadku kompilatora gcc/gfortran, nazwą funkcji do wykorzystania w C będzie dnrm2_ (tak! małymi literami i z przyrostkiem "_").

Jeśli zaś chodzi o argumenty, to zapewne co do drugiego nie będziemy mieli wątpliwości: jako wektor X przekażemy -- naturalnie -- wskaźnik do tablicy X (typu double), czyli po prostu: jej nazwę. Co z pozostałymi argumentami? Okazuje się, że reguła jest niezmienna: każdy argument funkcji fortranowskiej zastępujemy wskaźnikiem do odpowiedniego typu:

Fortran 77 C
INTEGER int
REAL float
DOUBLE PRECISION double
COMPLEX struct { float Re, Im; }
DOUBLE COMPLEX struct { double Re, Im; }
CHARACTER char

A więc pierwszym i trzecim argumentem funkcji dnrm2_ będą wskaźniki do int. Ponieważ funkcja DNRM2 zwraca w wyniku liczbę podwójnej precyzji, to ostatecznie prototyp naszej funkcji w C będzie następujący:

double dnrm2_(int* N, double* X, int* INCX);

No to wykorzystajmy naszą funkcję:

/* Wykorzystanie funkcji DNRM2 fortranowskiej biblioteki BLAS w programie w C*/
#include <stdio.h>
double dnrm2_(int*,double*,int*);

int main(void)
{
	int n, incx=1;
	double x[3]= {0,1,2};
	
	n = 3;
	printf("Norma podanego wektora: %e\n", dnrm2_(&n, x, &incx));

	return(0);
}

Zwróćmy uwagę na sposób kompilacji tego programu:

gcc -o testblas testblas.c -lblas -lgfortran -lm

oprócz biblioteki BLAS, co naturalne, musimy dołączyć jeszcze bibliotekę matematyczną (może być wykorzystywana przez BLAS!) oraz, co bardzo ważne, specjalną bibliotekę: gfortran, umożliwiającą koegzystencję Fortranu i C.

Funkcja fortranowska z argumentem macierzowym

Należy szczególną uwagę zwrócić na argumenty macierzowe funkcji w Fortranie, gdyż bardzo łatwo tu o pomyłkę, którą potem trudno wychwycić. Aby niepotrzebnie nie komplikować przykładu subtelnościami funkcji BLAS, rozważmy kod źródłowy prostej funkcji w Fortranie 77, która po prostu wypełnia liczbami pewną macierz wymiaru M×N:

SUBROUTINE FILLMATRIX ( M, N, MATRIX )
	INTEGER M,N
	DOUBLE PRECISION MATRIX(M, N)
	
	DO 10 I=1,M
		DO 20 J=1,N 
			MATRIX(I,J) = I+2*J
20		CONTINUE
10	CONTINUE
	END

Nawet osoby nie znające Fortranu domyślą się, że wynikiem działania naszej funkcji, np. dla M=2, N=5, będzie macierz

MATRIX=(3579114681012)

Naturalnie, możemy wywołać ją wprost z programu w C przy użyciu poprzednio poznanej techniki i następującego kodu (tym razem prototyp funkcji fillmatrix_ umieszczamy w osobnym pliku nagłówkowym ffortran.h, gdzie mamy zamiar kolekcjonować prototypy w C lokalnie wykorzystywanych funkcji fortranowskich):

/*Wykorzystanie funkcji fortranowskiej operującej na macierzy. 
Zwróćmy uwagę na sposób użycia argumentu macierzowego*/
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
int fillmatrix_(int *, int *, double *); 

int main()
{
	int MM, NN, i, j;
	double *A;
	
   	MM = 2; NN = 5;
	
	A = (double *)malloc(MM*NN*sizeof(double));

   	fillmatrix_( &MM, &NN, A );

	printf("\nKolejne elementy wektora A:\n\n");   
   	for ( i = 0; i < NN*MM ; i++ ){
		printf("%e\n", A[i] );
	}

	printf("\nWektor A zinterpretowany jako macierz:\n\n");   
	for ( j = 0 ; j < MM ; j++ )
	{
   		for ( i = 0; i < NN ; i++ )
   			printf("%e ", A[i*MM+j] );
		printf("\n");
   	}

   	free( A );

   	return(0);
}

Zauważmy, że mimo iż funkcja fortranowska odwołuje się do macierzy dwuwymiarowej, jako argument jej wywołania w C przekazujemy tablicę jednowymiarową odpowiedniej wielkości.

BLAS, LAPACK i ATLAS

W zadaniach dotyczących macierzy gęstych, warto skorzystać z klasycznego tandemu bibliotek: BLAS (Basic Linear Algebra Subprograms) oraz LAPACK (Linear Algebra PACKage) . Dla macierzy rozrzedzonych (zawierających wiele elementów zerowych) warto zastosować bardziej wyspecjalizowane biblioteki. Aby wykorzystać do maksimum moc oferowaną przez te biblioteki (w połączeniu z naszym komputerem) warto skorzystać z optymalizowanej wersji BLASów (zawierającej też kilka zoptymalizowanych procedur LAPACKa), czyli z ATLASa, . Istnieje inna wersja optymalizowanych BLASów, tzw. Goto BLAS. Niektóre procedury ATLASa są istotnie szybsze od standardowych BLASów, dając, przykładowo dla zadania mnożenia dwóch macierzy (na komputerze z procesorem Pentium 4 i dostatecznie dużych macierzy), ponaddziesięciokrotne przyspieszenie na zmiennych typu float i double i około pięciokrotne na zmiennych typu complex i double complex.

Także rozwiązywanie układu równań linowych może być znacznie szybsze, gdy skorzystamy z LAPACKa, zwłaszcza jeśli używa zoptymalizowanych BLASów:

Porównanie czasu działania kodu w C, implementującego algorytm rozkładu LU z wykładu, z czasem działania procedury DGESV z LAPACKa, niezoptymalizowanej i zoptymalizowanej (ATLAS) na daną architekturę. Zwróć uwagę na to, że skala jest logarytmiczna!

BLAS i LAPACK są często wykorzystywane przez inne biblioteki numeryczne, na nich opierają się również funkcje macierzowe w Octave i MATLABie. Optymalizowane biblioteki BLAS i LAPACK dla swoich architektur oferują producenci procesorów Intel (biblioteka MKL) oraz AMD (biblioteka ACML)

BLAS jest kolekcją procedur służących manipulacji podstawowymi obiektami algebry liniowej: skalarami, wektorami i macierzami. Obsługiwane są obiekty rzeczywiste (w pojedynczej albo podwójnej precyzji) oraz zespolone (także w dwóch precyzjach). W BLAS wyróżnia się 3 poziomy abstrakcji algorytmów:

  • BLAS Level 1 -- działania typu wektor--wektor, np. operacja AXPY, czyli uogólnione dodawanie wektorów:
yαx+y,

albo obliczanie normy wektora. BLAS Level 1 ma za zadanie porządkować kod;

  • BLAS Level 2 -- działania typu macierz--wektor, np. mnożenie macierzy przez wektor:
yαAx+y.

Zapis algorytmów z użyciem BLAS Level 2 umożliwia potencjalnie przyspieszenie programu, m.in. ze względu na to, że zoptymalizowane procedury BLAS Level 2 mogą np. wykorzystywać instrukcje wektorowe nowoczesnych procesorów;

  • BLAS Level 3 -- operacje typu macierz--macierz, np. mnożenie dwóch macierzy:
CαAB+C.

W związku z tym, że operacje macierzowe wymagają wykonania O(N3) działań arytmetycznych przy O(N2) danych (gdzie N jest wymiarem macierzy), wykorzystanie zoptymalizowanych procedur BLAS Level 3 może znacząco przyspieszyć wykonywanie obliczeń na maszynach z pamięcią hierarchiczną.

Podsumowując: przyjmijmy, że dysponujemy dobrze zoptymalizowaną biblioteką BLAS. Wówczas dany algorytm algebry liniowej najlepiej zapisać przy użyciu procedur BLAS Level 3, naturalnie pod warunkiem, że w ogóle daje się to zrobić; typową strategią w takim wypadku jest tworzenie algorytmów blokowych, operujących na blokach macierzy, zamiast na jej pojedynczych elementach.

Większość użytkowników BLAS nie będzie jednak miała potrzeby pisania własnych algorytmów blokowych, gdyż funkcje rozwiązujące podstawowe zadania numerycznej algebry liniowej --- m.in. rozwiązywanie układów równań (także nad- i niedookreślonych oraz zadania własnego --- znajdują się w doskonałej bibliotece LAPACK , która intensywnie i skutecznie wykorzystuje podprogramy BLAS.

Nazwy procedur BLASów i LAPACKa są cokolwiek enigmatyczne na pierwszy rzut oka, ale w istocie dość łatwo je odgadywać. Każda nazwa składa się z kilku części, najczęściej jest postaci PRRFF, gdzie

  • P oznacza precyzję i może przyjmować wartości: S,D,C,Z, odpowiadające kolejno pojedynczej i podwójnej precyzji w dziedzinie rzeczywistej i pojedynczej i podwójnej precyzji w dziedzinie zespolonej;
  • RR oznacza rodzaj zadania, np. GE oznacza GEneral, czyli zadanie ogólne (praktycznie bez założeń), a SY oznacza SYmmetric, czyli zadanie symetryczne;
  • FF wreszcie określa samo zadanie, np. SV oznacza SolVe (w domyśle: układ równań), MV --- Matrix-Vector (w domyśle: mnożenie), EV --- EigenValues, czyli wartości własne, itp. Są też warianty trzyliterowe, np. TRF (TRiangular Factorization) i TRS (TRiangular Solve --- w domyśle, przy użyciu wcześniej wyznaczonej faktoryzacji)

Jeśli jednak nie możemy zgadnąć, jaka jest nazwa procedury BLAS/LAPACKa, która byłaby nam potrzebna, najlepiej przejrzeć (przeszukać) strony internetowe tych pakietów w serwisie Netlib.

Zestawienie najczęściej wykorzystywanych procedur BLAS i LAPACKa przedstawiamy poniżej. Każda z tych procedur ma swój wariant "ekspercki", np. dla rozwiązywania układów równań metodą eliminacji Gaussa można skorzystać z osobnych procedur generujących rozkład LU oraz z innych, rozwiązujących układy trójkątne.

Zadanie algebry liniowej Nazwa procedury BLAS/LAPACK
mnożenie wektora przez macierz DGEMV
mnożenie macierzy przez macierz DGEMM
rozwiązywanie układu równań DGESV
rozkład LU (w miejscu) DGETRF
rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym z DGETRF DGETRS
rozwiązywanie układu z macierzą symetryczną DSYSV
rozkład LDL T macierzy symetrycznej (w miejscu) DSYTRF
rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym z DSYTRF DSYTRS
rozwiązywanie układu z macierzą pasmową DGBSV
rozkład LU macierzy pasmowej (w miejscu) DGBTRF
rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym z DGBTRF DGBTRS


Programy korzystające z BLASów i LAPACKa kompilujemy standardowo, pamiętając o dołączeniu na etapie linkowania używanych przez nas bibliotek:

gcc -o testblas testblas.c -llapack -lblas -lgfortran -lm