PF:Moduł Wstęp: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przemek (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
 
(Nie pokazano 109 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
== Test animacji ==
<applet code="PSViewer" archive="images/d/dd/Psviewer.jar" align="left" width="600" height="580">
<param name="DIR" value="images/3-4/">
</applet>
== Porównanie paradygmatu funkcyjnego i imperatywnego ==
<p align="justify">
Jaki jest cel programowania?
Jaki jest cel programowania?
      Pisz±c program staramy się osi±gn±ć jaki¶ cel.
Pisząc program staramy się osiągnąć jakiś cel.
      Jak w każdej działalno¶ci, dobrze jest najpierw uzmysłowić sobie
Jak w każdej działalności, dobrze jest najpierw uzmysłowić sobie
      co chcemy osi±gn±ć, a dopiero potem starać się to osi±gn±ć ---
co chcemy osiągnąć, a dopiero potem starać się to osiągnąć ---
      inaczej możemy uzyskać niezamierzone rezultaty.
inaczej możemy uzyskać niezamierzone rezultaty.
      Cel, do którego d±żymy zwykle opisuje się w tzw.\ specyfikacji.
Cel, do którego dążymy zwykle opisuje się w tzw. specyfikacji.
      Specyfikacja może być mniej lub bardziej formalna.
Specyfikacja może być mniej lub bardziej formalna.
      Je¶li jest sformalizowana, to nasz cel ma zwykle postać
Jeśli jest sformalizowana, to nasz cel ma zwykle postać
      relacji między danymi, a wynikami.
relacji między danymi, a wynikami.
      Program, który tworzymy powinien mie¶cić się w ramach okre¶lonych
Program, który tworzymy powinien mieścić się w ramach określonych
      przez specyfikację.
przez specyfikację.
      Weryfikacja poprawno¶ci programu polega na sprawdzeniu, że faktycznie
Weryfikacja poprawności programu polega na sprawdzeniu, że faktycznie
      tak jest.
tak jest.
</p>
<p align="justify">
Paradygmat funkcyjny polega na tym, że pisząc program tworzymy
pojęcia matematyczne, coraz bardziej skomplikowane, aż do
osiągnięcia celu.
Pojęcia te mają postać stałych i funkcji, stąd nazwa
''programowanie funkcyjne''.Oczywiście tworzone funkcje są wykonywalne, tzn. dostarczając
argumentów możemy obliczyć ich wartości.
Weryfikacja programu funkcyjnego polega na udowodnieniu, że
tworzone przez nas funkcje zawierają się w relacjach określonych
przez specyfikacje (i są określone na odpowiednich dziedzinach).
</p>
<p align="justify">
Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest również to,
że funkcje są "obywatelami pierwszej kategorii", tzn.
przysługują im wszystkie te prawa, co innym wartościom.
W tej chwili nie jest jeszcze jasne o jakie prawa może chodzić.
Można jednak śmiało powiedzieć, że jest to jedna z fundamentalnych
zasad programowania funkcyjnego.
</p>
<p align="justify">
Porównajmy paradygmat funkcyjny i imperatywny.
Programowanie imperatywne jest powszechnie znane.
Na czym jednak polega paradygmat imperatywny?
W naszych programach zwykle staramy się wymodelować istotny dla nas
fragment otaczającego nas świata.
Świat ten, składa się (na codzienny użytek) z przedmiotów.
Przedmiotom tym odpowiadają w programach imperatywnych
zmienne lub obiekty.
Przedmioty w świecie rzeczywistym zmieniają się wraz z upływem czasu.
Podobnie więc, zmienne i obiekty obdarzone są stanem, który może
się zmieniać w czasie.
Dane są to pewne przedmioty, na których należy wykonywać określone
czynności, w wyniku których przeistoczą się one w wyniki.
Upływ czasu w świecie rzeczywistym jest modelowany przez upływ czasu
w komputerze, a zmiany stanów są realizowane przez przypisania.
</p>
<p align="justify">
Pojęcie czasu nie jest tak bardzo obecne w programach funkcyjnych.
Oczywiście, aby użyć pojęcia musimy je najpierw zdefiniować, a
żeby uzyskać wynik funkcji musimy najpierw dostarczyć argumentów.
W "czystym" programowaniu funkcyjnym nie występuje jednak
pojęcie zmiennej, ani przypisania.
Nie ma też pętli, jako konstrukcji związanych z czasem i zmianą.
</p>
 
== Charakterystyka programowania funkcyjnego ==
<p align="justify">
Jeśli nie ma zmiennych, przypisania, ani pętli, to co jest?
Zamiast operacji mamy obliczanie wyrażeń.
Zamiast przypisań mamy definiowanie stałych i funkcji
(funkcje to w pewnym sensie też stałe, tylko bardziej skomplikowane).
Zamiast pętli mamy rekurencję.
</p>
<p align="justify">
Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest to, że często
bardzo łatwo jest napisać poprawny program, przepisując
sformułowanie problemu, choć zwykle nie
jest to najefektywniejszy program.
Efektywny program jest dużo trudniejszy do napisania i nie zawsze
jest tak przejrzysty jak jego nieefektywny odpowiednik.
Mimo wszystko, łatwiej jest weryfikować programy funkcyjne niż
imperatywne.
W przypadku programów imperatywnych, musimy wnioskować o zachodzących
zmianach.
Jeżeli mamy do czynienia z aliasingiem, musimy wiedzieć, co ulega
zmianie na skutek każdego przypisania, a co nie.
Narażeni jesteśmy na błędy typu: czemu ta zmienna zmieniła wartość?
czy te dwie instrukcje powinny być wykonywane w tej, czy odwrotnej
kolejności?
W przypadku programowania funkcyjnego nie mamy takich problemów,
co poprawia czytelność programów i ułatwia ich weryfikację.
</p><p align="justify">
Programowanie funkcyjne daje nam również do ręki pewne techniki
programistyczne, które nie występują w
imperatywnych językach programowania, jak: funkcje wyższych
rzędów, strumienie, czy funktory.
Poznamy je w trakcie tego wykładu.
</p><p align="justify">
Skłamałbym, gdybym twierdził, że programowanie funkcyjne jest
pozbawione wad.
Jedna z takich wad, którą zwykle programiści odczuwają boleśnie
jest brak (w czystym programowaniu funkcyjnym) imperatywnych tablic.
Można się jednak bez nich obyć, czasami modyfikując algorytm, a
w najgorszym przypadku zwiększając złożoność czasową o czynnik
<math>O(\log n)</math> --- używając słownikowych struktur danych zwanych
mapami.
</p>
 
== Ocaml ==
Na zajęciach będziemy korzystać z języka Ocaml (Objective Caml).
Jest on dostępny pod adresem http://caml.inria.fr/.
Ocaml to język:
* w pełni funkcyjny, 
* inkrementacyjny (cykl: wczytaj, oblicz/zdefiniuj, wypisz),
* z kontrolą typów,
* z polimorfizmem,
* pozwalający na modularyzację programów,
* bogaty --- rozbudowany system typów, biblioteki (481 str.&nbsp;dokumentacji, tfu!),
* z konstrukcjami imperatywnymi (hurra?) i wyjątkami (tzn.&nbsp;imperatywności można używać tylko w drodze wyjątku ;-), z których będziemy nawet korzystać (a jednak!),
* obiektowy (z tego akurat nie będziemy korzystać),
* ze statycznym wiązaniem identyfikatorów.
 
== Kilka poglądowych przykładów ==
<p align="justify">
Przyjrzyjmy się kilku '''bardzo prostym''' przykładom.
Skoro mówimy o programowaniu funkcyjnym, spróbujmy zaprogramować
kilka prostych funkcji.
</p>
{{
uwaga||uwaga_1|Od tej pory będziemy używać słowa ''funkcja'' na określenie pojęcia matematycznego, a słowa ''procedura'' na określenie pojęcia programistycznego
}}
 
 
=== Wartość bezwzględna ===
 
{{przyklad|Wartość bezwzględna||Wzór:
 
<center><math>|x| = \begin{cases}x & \text{; gdy } x \ge 0 \\-x & \text{; gdy } x < 0\end{cases}</math></center>
 
Pascal:
 
'''function''' abs(x : real) : real;
'''begin'''
&nbsp;&nbsp;'''if''' x ><nowiki>=</nowiki> 0.0 '''then''' abs :<nowiki>=</nowiki> x '''else''' abs :<nowiki>=</nowiki> -x
'''end''';
 
Ocalm:
 
'''let''' abs x <nowiki>=</nowiki>
&nbsp;&nbsp;'''if''' x ><nowiki>=</nowiki> 0.0 '''then''' x '''else''' -. x;;
 
Zwróćmy uwagę na funkcyjny \codeline{if}.}}
 
 
{{przyklad|Wartość bezwzględna||Wzór:}}
 
<center><math>|x| = \begin{cases}x & \text{; gdy } x \ge 0 \\-x & \text{; gdy } x < 0\end{cases}</math></center>
 
Pascal:
 
'''function''' abs(x : real) : real;
'''begin'''
&nbsp;&nbsp;'''if''' x >= 0.0 '''then''' abs := x '''else''' abs := -x
'''end''';
 
Ocalm:
 
'''let''' abs x =
&nbsp;&nbsp;'''if''' x >= 0.0 '''then''' x '''else''' -. x;;
 
Zwróćmy uwagę na funkcyjny <tt>if</tt>.
 
=== Silnia ===
 
Wzór:
 
<center><math>\begin{matrix} 0! = 1 \\ n! = n \cdot (n-1)! \end{matrix}</math></center>
 
Pascal:
 
'''function''' silnia (n : integer): integer;
'''var'''
&nbsp;&nbsp;i, a : integer;
'''begin'''
&nbsp;&nbsp;a := 1;
&nbsp;&nbsp;'''for''' i := 1 '''to''' n '''do'''
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; a := a * i;
&nbsp;&nbsp;silnia := a
'''end''';
 
Ocaml:
 
'''let''' '''rec''' silnia n =
&nbsp;&nbsp;'''if''' n < 2 '''then''' 1 '''else''' n * silnia (n - 1);;
 
=== Liczby Fibonacciego ===
 
Wzór:
 
<center><math>\begin{matrix} \mbox{Fib}_0 = 0 \\ \mbox{Fib}_1 = 1 \\ \mbox{Fib}_n = \mbox{Fib}_{n-2} + \mbox{Fib}_{n-1} \end{matrix}</math></center>
 
Pascal:
 
'''function''' fib (n : integer) : integer;
'''var'''
&nbsp;&nbsp;a, b, c, i : integer;
'''begin'''
&nbsp;&nbsp;a := 0;
&nbsp;&nbsp;b := 1;
&nbsp;&nbsp;'''for''' i := 1 '''to''' n '''do begin'''
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;c := a + b;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;a := b;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;b := c
&nbsp;&nbsp;'''end''';
&nbsp;&nbsp;fib := a
'''end''';
 
Ocaml:
 
'''let rec''' fib n =
&nbsp;&nbsp;'''if''' n < 2 '''then''' n '''else''' fib (n - 1) + fib (n - 2);;
 
<p align="justify">
Taki program jest prostym przełożeniem wzoru na program, jest jednak
nieefektywny. Możemy zapisać program działający podobnie do powyższego programu
w Pascalu, gdzie w każdym kroku iteracji pamiętamy dwie kolejne
liczby Fibonacciego.
</p>
 
'''let''' '''rec''' fibpom n =
&nbsp;&nbsp;'''if''' n = 0 '''then'''
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;(0, 1)
&nbsp;&nbsp;'''else'''
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;'''let''' (a, b) = fibpom (n - 1)
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;'''in''' (b, a + b);;
 
Procedura pomocnicza \codeline{fibpom} spełnia specyfikację: <math>\mbox{fibpom n} = (\mbox{Fib}_n, \mbox{Fib}_{n+1})</math>.
 
'''let''' fib n =
&nbsp;&nbsp;'''let''' (a, b) = fibpom n
&nbsp;&nbsp;'''in''' a;;


      Paradygmat funkcyjny polega na tym, że pisz±c program tworzymy
W trakcie wykładu poznamy lepsze sposoby definiowania liczb Fibonacciego.
      pojęcia matematyczne, coraz bardziej skomplikowane, aż do
      osi±gnięcia celu.
      Pojęcia te maj± postać stałych i funkcji, st±d nazwa
      \emph{programowanie funkcyjne}.
      Oczywi¶cie tworzone funkcje s± wykonywalne, tzn.\ dostarczaj±c
      argumentów możemy obliczyć ich warto¶ci.
      Weryfikacja programu funkcyjnego polega na udowodnieniu, że
      tworzone przez nas funkcje zawieraj± się w relacjach okre¶lonych
      przez specyfikacje (i s± okre¶lone na odpowiednich dziedzinach).


      Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest również to,
== Literatura ==
      że funkcje s± ,,obywatelami pierwszej kategorii'', tzn.\
* H.Abelson, G.J.Sussman, ''Struktura i interpretacja programów komputerowych'', WNT 2002.
      przysługuj± im wszystkie te prawa, co innym warto¶ciom.
* E.Chailloux, P.Manoury, B.Pagano,''Developing Applications with Objective Caml'',<br/>http://caml.inria.fr/oreilly-book/.
      W tej chwili nie jest jeszcze jasne o jakie prawa może chodzić.
* Didier Rémy, ''Using, Understanding and Unraveling the Ocaml Language'',<br/>http://caml.inria.fr/pub/docs/u3-ocaml/.
      Można jednak ¶miało powiedzieć, że jest to jedna z fundamentalnych
* X.Leroy,''The Objective Caml system'',<br/>http://caml.inria.fr/pub/docs/manual-ocaml/index.html.
      zasad programowania funkcyjnego.
* M.Benke, G.Grudziński, M.Konarski,''Tajny skrypt lab ML'',<br/>http://zls.mimuw.edu.pl/~mikon/ftp/TSLS.


      Porównajmy paradygmat funkcyjny i imperatywny.
{{
      Programowanie imperatywne jest powszechnie znane.
Uwaga||uwaga_2|W niniejszych notatkach wykorzystano fragmenty innych pozycji poświęconych programowaniu funkcyjnemu, lub ogólnie programowaniu, a w szczególności z następujących pozycji: M.Benke, G.Grudziński, M.Konarski, ''Tajny skrypt lab SML'', A.Tarlecki, slajdy do wykładu z ''Programowania funkcyjnego'', M.Kubica, notatki do wykładu ze ''Wstępu do programowania (potok funkcyjny)'',publikacje ''Olimpiady Informatycznej'',podanej literatury.
      Na czym jednak polega paradygmat imperatywny?
}}
      W naszych programach zwykle staramy się wymodelować istotny dla nas
      fragment otaczaj±cego nas ¶wiata.
      ¦wiat ten, składa się (na codzienny użytek) z przedmiotów.
      Przedmiotom tym odpowiadaj± w programach imperatywnych
      zmienne lub obiekty.
      Przedmioty w ¶wiecie rzeczywistym zmieniaj± się wraz z upływem czasu.
      Podobnie więc, zmienne i obiekty obdarzone s± stanem, który może
      się zmieniać w czasie.
      Dane s± to pewne przedmioty, na których należy wykonywać okre¶lone
      czynno¶ci, w wyniku których przeistocz± się one w wyniki.
      Upływ czasu w ¶wiecie rzeczywistym jest modelowany przez upływ czasu
      w komputerze, a zmiany stanów s± realizowane przez przypisania.  


      Pojęcie czasu nie jest tak bardzo obecne w programach funkcyjnych.
== Sprawy organizacyjne (CZY TO POWINNO TU BYC?) ==
      Oczywi¶cie, aby użyć pojęcia musimy je najpierw zdefiniować, a
Na zajęciach będziemy się posługiwać językiem Ocaml.
      żeby uzyskać wynik funkcji musimy najpierw dostarczyć argumentów.
Zaliczenie wykładu polega na zdaniu (prostego) egzaminu pisemnego.
      W ,,czystym'' programowaniu funkcyjnym nie występuje jednak
Zaliczenie laboratorium polega na napisaniu programu zaliczeniowego i
      pojęcie zmiennej, ani przypisania.
jego "obronie".
      Nie ma też pętli, jako konstrukcji zwi±zanych z czasem i zmian±.
Program zaliczeniowy powinien być rozsądnej wielkości,
świadczący o opanowaniu praktycznym programowania funkcyjnego,
podzielony na moduły, przejrzyście napisany i skomentowany.
Implementacja programu powinna w istotny sposób wykorzystywać
funkcyjny charakter języka (procedury wyższych rzędów, funktory,
strumienie, \dots).
Temat programu dowolny, ale zatwierdzony przez prowadzącego
laboratorium.
"Obrona" polega na 10-cio minutowej prezentacji programu.

Aktualna wersja na dzień 10:55, 28 wrz 2020

Test animacji

<applet code="PSViewer" archive="images/d/dd/Psviewer.jar" align="left" width="600" height="580"> <param name="DIR" value="images/3-4/"> </applet>

Porównanie paradygmatu funkcyjnego i imperatywnego

Jaki jest cel programowania? Pisząc program staramy się osiągnąć jakiś cel. Jak w każdej działalności, dobrze jest najpierw uzmysłowić sobie co chcemy osiągnąć, a dopiero potem starać się to osiągnąć --- inaczej możemy uzyskać niezamierzone rezultaty. Cel, do którego dążymy zwykle opisuje się w tzw. specyfikacji. Specyfikacja może być mniej lub bardziej formalna. Jeśli jest sformalizowana, to nasz cel ma zwykle postać relacji między danymi, a wynikami. Program, który tworzymy powinien mieścić się w ramach określonych przez specyfikację. Weryfikacja poprawności programu polega na sprawdzeniu, że faktycznie tak jest.

Paradygmat funkcyjny polega na tym, że pisząc program tworzymy pojęcia matematyczne, coraz bardziej skomplikowane, aż do osiągnięcia celu. Pojęcia te mają postać stałych i funkcji, stąd nazwa programowanie funkcyjne.Oczywiście tworzone funkcje są wykonywalne, tzn. dostarczając argumentów możemy obliczyć ich wartości. Weryfikacja programu funkcyjnego polega na udowodnieniu, że tworzone przez nas funkcje zawierają się w relacjach określonych przez specyfikacje (i są określone na odpowiednich dziedzinach).

Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest również to, że funkcje są "obywatelami pierwszej kategorii", tzn. przysługują im wszystkie te prawa, co innym wartościom. W tej chwili nie jest jeszcze jasne o jakie prawa może chodzić. Można jednak śmiało powiedzieć, że jest to jedna z fundamentalnych zasad programowania funkcyjnego.

Porównajmy paradygmat funkcyjny i imperatywny. Programowanie imperatywne jest powszechnie znane. Na czym jednak polega paradygmat imperatywny? W naszych programach zwykle staramy się wymodelować istotny dla nas fragment otaczającego nas świata. Świat ten, składa się (na codzienny użytek) z przedmiotów. Przedmiotom tym odpowiadają w programach imperatywnych zmienne lub obiekty. Przedmioty w świecie rzeczywistym zmieniają się wraz z upływem czasu. Podobnie więc, zmienne i obiekty obdarzone są stanem, który może się zmieniać w czasie. Dane są to pewne przedmioty, na których należy wykonywać określone czynności, w wyniku których przeistoczą się one w wyniki. Upływ czasu w świecie rzeczywistym jest modelowany przez upływ czasu w komputerze, a zmiany stanów są realizowane przez przypisania.

Pojęcie czasu nie jest tak bardzo obecne w programach funkcyjnych. Oczywiście, aby użyć pojęcia musimy je najpierw zdefiniować, a żeby uzyskać wynik funkcji musimy najpierw dostarczyć argumentów. W "czystym" programowaniu funkcyjnym nie występuje jednak pojęcie zmiennej, ani przypisania. Nie ma też pętli, jako konstrukcji związanych z czasem i zmianą.

Charakterystyka programowania funkcyjnego

Jeśli nie ma zmiennych, przypisania, ani pętli, to co jest? Zamiast operacji mamy obliczanie wyrażeń. Zamiast przypisań mamy definiowanie stałych i funkcji (funkcje to w pewnym sensie też stałe, tylko bardziej skomplikowane). Zamiast pętli mamy rekurencję.

Charakterystyczne dla programowania funkcyjnego jest to, że często bardzo łatwo jest napisać poprawny program, przepisując sformułowanie problemu, choć zwykle nie jest to najefektywniejszy program. Efektywny program jest dużo trudniejszy do napisania i nie zawsze jest tak przejrzysty jak jego nieefektywny odpowiednik. Mimo wszystko, łatwiej jest weryfikować programy funkcyjne niż imperatywne. W przypadku programów imperatywnych, musimy wnioskować o zachodzących zmianach. Jeżeli mamy do czynienia z aliasingiem, musimy wiedzieć, co ulega zmianie na skutek każdego przypisania, a co nie. Narażeni jesteśmy na błędy typu: czemu ta zmienna zmieniła wartość? czy te dwie instrukcje powinny być wykonywane w tej, czy odwrotnej kolejności? W przypadku programowania funkcyjnego nie mamy takich problemów, co poprawia czytelność programów i ułatwia ich weryfikację.

Programowanie funkcyjne daje nam również do ręki pewne techniki programistyczne, które nie występują w imperatywnych językach programowania, jak: funkcje wyższych rzędów, strumienie, czy funktory. Poznamy je w trakcie tego wykładu.

Skłamałbym, gdybym twierdził, że programowanie funkcyjne jest pozbawione wad. Jedna z takich wad, którą zwykle programiści odczuwają boleśnie jest brak (w czystym programowaniu funkcyjnym) imperatywnych tablic. Można się jednak bez nich obyć, czasami modyfikując algorytm, a w najgorszym przypadku zwiększając złożoność czasową o czynnik O(logn) --- używając słownikowych struktur danych zwanych mapami.

Ocaml

Na zajęciach będziemy korzystać z języka Ocaml (Objective Caml). Jest on dostępny pod adresem http://caml.inria.fr/. Ocaml to język:

  • w pełni funkcyjny,
  • inkrementacyjny (cykl: wczytaj, oblicz/zdefiniuj, wypisz),
  • z kontrolą typów,
  • z polimorfizmem,
  • pozwalający na modularyzację programów,
  • bogaty --- rozbudowany system typów, biblioteki (481 str. dokumentacji, tfu!),
  • z konstrukcjami imperatywnymi (hurra?) i wyjątkami (tzn. imperatywności można używać tylko w drodze wyjątku ;-), z których będziemy nawet korzystać (a jednak!),
  • obiektowy (z tego akurat nie będziemy korzystać),
  • ze statycznym wiązaniem identyfikatorów.

Kilka poglądowych przykładów

Przyjrzyjmy się kilku bardzo prostym przykładom. Skoro mówimy o programowaniu funkcyjnym, spróbujmy zaprogramować kilka prostych funkcji.

Uwaga
Od tej pory będziemy używać słowa funkcja na określenie pojęcia matematycznego, a słowa procedura na określenie pojęcia programistycznego


Wartość bezwzględna

Przykład Wartość bezwzględna

Wzór:
|x|={x; gdy x0x; gdy x<0

Pascal:

function abs(x : real) : real;
begin
  if x >= 0.0 then abs := x else abs := -x
end;

Ocalm:

let abs x = 
  if x >= 0.0 then x else -. x;;
Zwróćmy uwagę na funkcyjny \codeline{if}.


Przykład Wartość bezwzględna

Wzór:
|x|={x; gdy x0x; gdy x<0

Pascal:

function abs(x : real) : real;
begin
  if x >= 0.0 then abs := x else abs := -x
end;

Ocalm:

let abs x = 
  if x >= 0.0 then x else -. x;;

Zwróćmy uwagę na funkcyjny if.

Silnia

Wzór:

0!=1n!=n(n1)!

Pascal:

function silnia (n : integer): integer;
var
  i, a : integer;
begin
  a := 1;
  for i := 1 to n do
     a := a * i;
  silnia := a
end;

Ocaml:

let rec silnia n = 
  if n < 2 then 1 else n * silnia (n - 1);;

Liczby Fibonacciego

Wzór:

Fib0=0Fib1=1Fibn=Fibn2+Fibn1

Pascal:

function fib (n : integer) : integer;
var
  a, b, c, i : integer;
begin
  a := 0;
  b := 1;
  for i := 1 to n do begin
    c := a + b;
    a := b;
    b := c
  end;
  fib := a
end;

Ocaml:

let rec fib n = 
  if n < 2 then n else fib (n - 1) + fib (n - 2);;

Taki program jest prostym przełożeniem wzoru na program, jest jednak nieefektywny. Możemy zapisać program działający podobnie do powyższego programu w Pascalu, gdzie w każdym kroku iteracji pamiętamy dwie kolejne liczby Fibonacciego.

let rec fibpom n = 
  if n = 0 then
    (0, 1)
  else
    let (a, b) = fibpom (n - 1)
    in (b, a + b);;

Procedura pomocnicza \codeline{fibpom} spełnia specyfikację: fibpom n=(Fibn,Fibn+1).

let fib n =
  let (a, b) = fibpom n
  in a;;

W trakcie wykładu poznamy lepsze sposoby definiowania liczb Fibonacciego.

Literatura

Uwaga
W niniejszych notatkach wykorzystano fragmenty innych pozycji poświęconych programowaniu funkcyjnemu, lub ogólnie programowaniu, a w szczególności z następujących pozycji: M.Benke, G.Grudziński, M.Konarski, Tajny skrypt lab SML, A.Tarlecki, slajdy do wykładu z Programowania funkcyjnego, M.Kubica, notatki do wykładu ze Wstępu do programowania (potok funkcyjny),publikacje Olimpiady Informatycznej,podanej literatury.

Sprawy organizacyjne (CZY TO POWINNO TU BYC?)

Na zajęciach będziemy się posługiwać językiem Ocaml. Zaliczenie wykładu polega na zdaniu (prostego) egzaminu pisemnego. Zaliczenie laboratorium polega na napisaniu programu zaliczeniowego i jego "obronie". Program zaliczeniowy powinien być rozsądnej wielkości, świadczący o opanowaniu praktycznym programowania funkcyjnego, podzielony na moduły, przejrzyście napisany i skomentowany. Implementacja programu powinna w istotny sposób wykorzystywać funkcyjny charakter języka (procedury wyższych rzędów, funktory, strumienie, \dots). Temat programu dowolny, ale zatwierdzony przez prowadzącego laboratorium. "Obrona" polega na 10-cio minutowej prezentacji programu.