MN04: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 34 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:


''Uwaga: przekonwertowane latex2mediawiki; prawdopodobnie trzeba wprowadzi? poprawki''
<!--
Konwertowane  z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/&nbsp;pawlik1/latex2mediawiki.php.
Niezb�dne rozszerzenia i modyfikacje oryginalnego latex2mediawiki  
wprowadzi� przykry@mimuw.edu.pl
-->
=Własności zadania obliczeniowego i algorytmu numerycznego=


==Rozwiązywanie układów równań liniowych==
{{powrot |Metody numeryczne | do strony głównej
przedmiotu <strong>Metody numeryczne</strong>}}


Czasem zadania obliczeniowe wymagają wykonania naprawdę wielkiej liczby obliczeń
==Uwarunkowanie zadania obliczeniowego==
zmiennoprzecinkowych, przy czym wiele znanych, ''matematycznie równoważnych'' metod
 
rozwiązywania takich zadań, ma ''diametralnie różne'' własności numeryczne.
Jak zobaczyliśmy w poprzednich przykładach, dane, jakimi dysponujemy wykonując
Bardzo ważną klasą takich zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych
zadanie obliczeniowe, są z natury rzeczy wartościami zaburzonymi. Źródłem tych
zaburzeń są:
* błąd reprezentacji danych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (np. 0.1 nie jest równe dokładnie <math>1/10</math>)
* błędy w parametrach będących rezultatem poprzednich obliczeń (np. chcemy rozwiązać równanie <math>f(x) = a</math>, ale <math>a</math> jest rezultatem innej symulacji), a także
* błędy pomiarowe w zadaniach praktycznych (np. chcemy policzyć numeryczną prognozę pogody, ale temperaturę wyjściową znamy tylko z dokładnością do 0.1 stopnia, co gorsza --- z niektórych stacji w ogóle nie mamy danych)
Okazuje się, że powszechna intuicja, że małe zaburzenia danych powinny dawać
małe zaburzenia wyniku, nie znajduje potwierdzenia nawet w bardzo prostych
przypadkach. Z drugiej strony, umiejętność oceny jakościowego <strong>wpływu
zaburzenia danych na wynik</strong> jest kapitalna w świecie obliczeń numerycznych w
ogólności, a w szególności --- inżynierskich.


<center><math>\displaystyle
Wprowadza się pojęcie <strong>uwarunkowania</strong> zadania, to znaczy jego podatności na
Ax = b,
zaburzenia danych. Dla przejrzystości przypuśćmy, że nasze zadanie obliczeniowe
</math></center>
polega na wyznaczeniu <math>f(x)</math> dla danego <math>x</math>.


gdzie <math>\displaystyle A</math> jest nieosobliwą macierzą <math>\displaystyle N\times N</math>, a dany wektor prawej strony <math>\displaystyle b\in R^N</math>.


W
Jak bardzo będzie odległe
praktyce spotyka się zadania z <math>\displaystyle N = 2, 3, \ldots 1000</math>. Zdarzają się także czaem
<math>f(\widetilde{x})</math>, gdy <math>\widetilde{x}\approx x</math>? Rozważa się dwa przypadki:
specjalne macierze o wymiarach nawet rzędu <math>\displaystyle 10^8</math>!
* <strong>uwarunkowanie względne</strong>: jak względne zaburzenie danych wpływa na błąd względny wyniku: <center><math>\frac{||f(x) - f(\widetilde{x})||}{||f(x)||} \leq  \mbox{cond} _{rel}(f,x) \cdot \frac{||x - \widetilde{x}||}{||x||}</math></center>
Najmniejszy mnożnik <math>\mbox{cond} _{rel}(f,x)</math> spełniający powyższą nierówność nazywamy współczynnikiem uwarunkowania (względnego) zadania obliczenia <math>f(x)</math> dla danego <math>x</math>.
* <strong>uwarunkowanie bezwzględne</strong>: jak bezwzględne zaburzenie danych wpływa na błąd bezwzględny wyniku: <center><math>||f(x) - f(\widetilde{x})|| \leq  \mbox{cond} _{abs}(f,x) \cdot ||x - \widetilde{x}||</math></center>
Najmniejszy mnożnik <math>\mbox{cond} _{abs}(f,x)</math>  spełniający powyższą nierówność nazywamy współczynnikiem uwarunkowania (bezwzględnego) zadania obliczenia <math>f(x)</math> dla danego <math>x</math>.
Powiemy, że zadanie <math>f(x)</math> jest
* <strong>dobrze uwarunkowane</strong> w punkcie <math>x</math>, gdy <math>\mbox{cond} (f,x) \approx 1</math>,
* <strong>źle uwarunkowane</strong> w punkcie <math>x</math>, gdy <math>\mbox{cond} (f,x) \gg 1</math>,
* <strong>źle postawione</strong> w punkcie <math>x</math>, gdy <math>\mbox{cond} (f,x) = +\infty</math>.
Teraz już rozumiemy, że redukcja cyfr przy odejmowaniu jest tylko
odzwierciedleniem faktu, że zadanie odejmowania dwóch bliskich liczb jest po
prostu zadaniem źle uwarunkowanym!


Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
numerycznych, dlatego nie dziwi, że szacuje się, że około 75 procent czasu
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład: Uwarunkowanie zadania obliczenia sumy</span>
obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">
takich zadań.


Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań
Właściwie już wcześniej sprawdziliśmy, że zadanie obliczenia <math>s(x,y) = x + y</math> ma
liniowych, takie jak:
<center><math>
* metoda wyznacznikowa (wzory Cramera)
\mbox{cond} _{abs}(s, (a,b)) = 1, \qquad  \mbox{cond} _{rel}(s, (a,b)) = \frac{|a|+|b|}{|a+b|}
* obliczenie macierzy <math>\displaystyle A^{-1}</math> i następnie <math>\displaystyle x = A^{-1}b</math>
</math></center>
'''nie nadają się''' do numerycznego rozwiązywania takich zadań.


O tym, jak ''skutecznie'' rozwiązywać takie zadania, jakie jest ich
Tak więc, gdy <math>a\approx -b</math>, to <math>\mbox{cond} _{rel}(s, (a,b)) \approx +\infty</math> i zadanie
uwarunkowanie --- o tym traktują następne dwa wykłady. Okaże się, że jedną z
jest bardzo źle uwarunkowane. Nawet małe zaburzenie względne danych może
dobrych metod jest metoda eliminacji Gaussa.
skutkować bardzo dużym zaburzeniem wyniku. Zgodnie z prawem Murphy'ego,
najczęściej rzeczywiście tak będzie...
</div></div>


===Proste układy równań===
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład</span>
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">


Niektóre układy równań można bardzo łatwo rozwiązać. Zgodnie z zasadą
Dla różniczkowalnej funkcji skalarnej <math>f : R \rightarrow R</math> mamy
<center><math>
|f(x) - f(\widetilde{x})| \approx |f'(x) | | x - \widetilde{x} |
</math></center>


<blockquote>   
i w konsekwencji dla zadania obliczenia <math>f(x)</math> dla danego <math>x</math> mamy, przy
Trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań
założeniu małych zaburzeń,
</blockquote>  
<center><math>
  \mbox{cond} _{abs}( f, x) = |f'(x)|, \qquad  \mbox{cond} _{rel}( f, x) =
\frac{|f'(x)|\cdot|x|}{|f(x)|}</math></center>


w dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji
</div></div>
dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy
równań są "łatwe"?


====Układy z macierzą trójkątną====
Jest zrozumiałe, że złe uwarunkowanie jest szkodliwe w praktyce numerycznej: zaburzenia danych są nieuniknione, a źle uwarunkowane zadanie tylko je wzmocni na wyjściu. Jednak za jakiś czas zobaczysz wyjątkową sytuację, gdy  [[MN13#Odwrotna metoda potęgowa|złe uwarunkowanie pewnego podzadania nie tylko nie przeszkadza, ale wręcz <strong>pomaga</strong>]] szybciej rozwiązać zadanie główne!


Rozważmy układ z macierzą
==Rozkład algorytmu względem informacji==
trójkątną <math>\displaystyle A</math>. Będą nas szczególnie interesować macierze
''trójkątne górne'', dla których <math>\displaystyle a_{i,j}=0</math> gdy <math>\displaystyle i>j</math>, oraz
macierze ''trójkątne dolne'' z jedynkami na przekątnej, tzn.
<math>\displaystyle a_{i,j}=0</math>, <math>\displaystyle i<j</math>, oraz <math>\displaystyle a_{i,i}=1</math>. Macierze pierwszego rodzaju
będziemy oznaczać przez <math>\displaystyle U</math>, a drugiego rodzaju przez <math>\displaystyle L</math>.


<center><math>\displaystyle L = \begin{pmatrix}
<strong>Algorytm</strong> to dokładnie określona i dozwolona w danym modelu
1 &  &  &        &  &  \\
obliczeniowym sekwencja akcji, pozwalająca na rozwiązanie danego
* & 1 &  &        &  &  \\
zadania (w sposób dokładny lub przybliżony).
* & * & 1 &        &  &  \\
* & * & * & 1 &  &        \\
\vdots  & \vdots  & \vdots  & \ddots  & \ddots &  \\
*  &  *  & * &  \cdots  &  *    & 1
\end{pmatrix} ,  
\qquad
U = \begin{pmatrix}
* & * & * & *      & \cdots & * \\
  & * & * & *      & \cdots & * \\
  &  & * & *      & \cdots & * \\
  &  &        & * & \ddots &  \vdots \\
  &  &  &        & \ddots & * \\
  &  &  &        &        & * \end{pmatrix}
</math></center>


Układ z nieosobliwą macierzą trójkątną górną
Z każdym algorytmem związany jest operator


<center><math>\displaystyle
<center><math>{\bf ALG}:\,F\longrightarrow G,  
  U\, x\;=\; c,
</math></center>
</math></center>


<math>\displaystyle U=(u_{i,j})</math>, <math>\displaystyle  c=(c_j)</math>, można rozwiązać stosując algorytm:
taki że <math>{\bf ALG}(f)</math> jest wynikiem działania algorytmu
w arytmetyce idealnej dla danej <math>f</math>.


{{algorytm|Podstawienie w tył||
Zauważmy, że wynik <math>{\bf ALG}(f)</math> działania algorytmu nie
<pre>
zależy bezpośrednio od <math>f</math>, ale raczej od <strong>informacji</strong>
o <math>f</math> (uzyskanej dzięki poleceniu <math>{\cal IN}</math>). Informacja
ta może być <strong>pełna</strong> albo tylko <strong>częściowa</strong>.
Informacja jest pełna gdy, np.
<math>f=(f_1,\ldots,f_n)\in R^n</math> i wczytamy wszystkie
współrzędne <math>f_i</math>. Informacja może być częściowa, gdy
<math>f</math> jest funkcją. Wtedy wiele danych może posiadać tę
samą informację, co łatwo zaobserwować na przykładzie
zadania całkowania.


<math>\displaystyle x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
Niech <math>N:F\to \cup_{n=0}^\infty R^n</math> będzie
for (i <nowiki>=</nowiki> N-1; i ><nowiki>=</nowiki> 1; i--)
<strong>operatorem informacji</strong>, tzn.
<math>\displaystyle x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;
</pre>}}


(Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy
<center><math>N(f)\,=\,(y_1,y_2,\ldots,y_n)
implikuje, że <math>\displaystyle u_{i,i}\ne 0</math>, <math>\displaystyle \forall i</math>.) Podobnie, układ
</math></center>
<math>\displaystyle L x= c</math> rozwiązujemy algorytmem:


{{algorytm|Podstawienie w przód||
jest informacją o <math>f</math> zebraną przy idealnej realizacji
<pre>
algorytmu. Zauważmy, że informacja jest pełna, gdy <math>N</math> jest
przekształceniem różnowartościowym, tzn. jeśli
<math>f_1\ne f_2</math> implikuje <math>N(f_1)\ne N(f_2)</math>.
W przeciwnym przypadku mamy do czynienia z informacją
częściową.


<math>\displaystyle x_1 = c_1</math>;
Każdy algorytm <math>{\bf ALG}</math> może być przedstawiony jako złożenie
for (i<nowiki>=</nowiki>2; i <<nowiki>=</nowiki> N; i++)
operatora informacji i pewnego operatora
<math>\displaystyle x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;
<math>\varphi:N(F)\to G</math> zdefiniowanego równością
</pre>}}


Oba algorytmy wymagają rzędu <math>\displaystyle N^2/2</math> mnożeń lub dzieleń i
<center><math>\varphi\left(N(f)\right)\,=\,{\bf ALG}(f).
<math>\displaystyle N^2/2</math> dodawań lub odejmowań, a więc łącznie <math>\displaystyle O(N^2)</math>
</math></center>
działań arytmetycznych.


====Układy z macierzą ortogonalną====
Zauważmy, że w przypadku informacji częściowej zwykle nie
istnieje algorytm dający dokładne rozwiązanie zadania dla
każdej danej <math>f\in F</math>, ponieważ dla danych o tej samej
informacji mogą istnieć różne rozwiązania.


Równie tanio można rozwiązać układ równań
==Problem wyboru algorytmu==


<center><math>\displaystyle
Wybór algorytmu jest najistotniejszą częścią całego procesu
Q x = b,
numerycznego rozwiązywania zadania. Kierujemy się przy tym przede
</math></center>
wszystkim następującymi kryteriami:
* dokładnością algorytmu,
* złożonością algorytmu,
* własnościami numerycznymi algorytmu.
Przez dokładność algorytmu rozumiemy różnicę między
rozwiązaniem dokładnym <math>S(f)</math> a rozwiązaniem
<math>{\bf ALG}(f)</math> dawanym przez algorytm w arytmetyce idealnej.
Jeśli <math>{\bf ALG}(f) = S(f)</math>,  
<math>\forall f \in F</math>,
to algorytm nazywamy <strong>dokładnym</strong>.


gdy <math>\displaystyle Q</math> jest macierzą ortogonalną, to znaczy <math>\displaystyle Q^TQ = I</math>. Rzeczywiście, z
Mówiąc o złożoności, mamy na myśli złożoność pamięciową
ortogonalności mamy natychmiast, że
(zwykle jest to liczba stałych i zmiennych używanych przez
algorytm), jak również złożoność obliczeniową.
Na złożoność obliczeniową algorytmu dla danej <math>f</math> składa
się koszt uzyskania infomacji <math>y=N(f)</math> (zwykle jest on
proporcjonalny do liczby wywołań polecenia <math>{\cal IN}</math>), oraz
koszt <strong>kombinatoryczny</strong> przetworzenia tej informacji, aż do
uzyskania wyniku <math>\varphi(y)</math>. Koszt kombinatoryczny zwykle
mierzymy liczbą operacji arytmetycznych wykonywanych przez
algorytm.


<center><math>\displaystyle
Przez własności numeryczne algorytmu rozumiemy jego
x = Q^T  b
własności przy realizacji w arytmetyce <math>fl_\nu</math>. Temu
</math></center>
ważnemu tematowi poświęcimy teraz osobny paragraf.


i w konsekwencji <math>\displaystyle x</math> można wyznaczyć kosztem takim jak koszt mnożenia macierzy
==Numeryczna poprawność algorytmu==
przez wektor, czyli <math>\displaystyle O(N^2)</math> operacji.


Podobnie, gdy <math>\displaystyle Q\in C^{N\times N}</math> jest unitarna, to znaczy <math>\displaystyle Q^HQ = I</math>,
Pożądane jest, aby algorytm dawał "dobry" wynik zarówno
rozwiązaniem układu równań jest
w arytmetyce idealnej, jak i w arytmetyce <math>fl_\nu</math>. Niestety,
jak zobaczymy, nie zawsze jest to możliwe. Nawet jeśli algorytm
jest dokładny, to w wyniku jego realizacji w <math>fl_\nu</math> możemy
otrzymać wynik <math>fl_\nu({\bf ALG}(f))</math> daleko odbiegający od
<math>S(f)</math>. W szczególności, prawie zawsze mamy


<center><math>\displaystyle
<center><math>S(f)\,\ne\,fl_\nu\left({\bf ALG}(f)\right).  
x = Q^H  b.
</math></center>
</math></center>


===Metoda eliminacji Gaussa===
Zauważmy również, że o ile z reguły znamy dokładne zachowanie
się algorytmu w arytmetyce idealnej dla danej informacji, to nie
można tego samego powiedzieć o jego zachowaniu się w arytmetyce
<math>fl_\nu</math>. W związku z tym powstaje pytanie, jak kontrolować błąd 
algorytmów wynikający z błędów zaokrągleń i jakie algorytmy
uznamy za te o najwyższej jakości numerycznej.


W przypadku dowolnych macierzy, bardzo dobrym algorytmem numerycznym
Istnienie błędów reprezentacji liczb rzeczywistych powoduje,
rozwiązywania układu równań
że informacja <math>y=N(f)</math> o danej <math>f</math> nie jest w
ogólności reprezentowana dokładnie. Znaczy to, że zamiast na
informacji dokładnej, dowolny algorytm będzie operować na
informacji <strong>nieco zaburzonej</strong> <math>y_\nu</math>, tzn. zaburzonej na
poziomie błędu reprezentacji. Tak samo wynik dawany przez algorytm
będzie w ogólności zaburzony na poziomie błędu reprezentacji.
W najlepszym więc wypadku wynikiem działania algorytmu w <math>fl_\nu</math>
będzie <math>(\varphi(y_\nu))_\nu</math> zamiast <math>\varphi(y)</math>. Algorytmy
dające tego rodzaju wyniki uznamy za posiadające najlepsze
własności numeryczne w arytmetyce <math>fl_\nu</math> i nazwiemy numerycznie
poprawnymi.


<center><math>\displaystyle Ax=b</math></center>
Powiemy, że ciąg rzeczywisty
<math>a_\nu=(a_{\nu,1},\ldots,a_{\nu,n})</math>  
(a właściwie rodzina ciągów <math>\{a_\nu\}_\nu</math>) jest
<strong>nieco zaburzonym</strong> ciągiem <math>a=(a_1,\ldots,a_n)</math>, jeśli
istnieje stała <math>K</math> taka, że dla wszystkich dostatecznie
małych <math>\nu</math> zachodzi


okazuje się popularna
<center><math>
eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które będą dla nas później jasne, algorytm
  |a_{\nu,j} - a_j|\,\le\,K\,\nu\,|a_j|,\qquad 1\le j\le n,  
ten wyrazimy w języku tzw. ''rozkładu LU'' macierzy, to znaczy,
sprowadzającego zadanie do znalezienia
macierzy trójkątnej dolnej <math>\displaystyle L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej
<math>\displaystyle U</math> takich, że
<center><math>\displaystyle
A = LU,
</math></center>
</math></center>


a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi:
albo ogólniej


{{algorytm|Rozwiązanie układu z wykorzystaniem rozkładu LU||
<center><math>
<pre>
  \|a_\nu - a\|\,\le\,K\,\nu\,\|a\|</math>,</center>


Znajdź rozkład <math>\displaystyle A=LU</math>;
gdzie <math>\|\cdot\|</math> jest pewną normą w <math>R^n</math>. W pierwszym
Rozwiąż <math>\displaystyle Ly = b</math> przez podstawienie w przód;
przypadku mówimy o zaburzeniu "po współrzędnych", a w drugim
Rozwiąż <math>\displaystyle Ux = y</math> przez podstawienie w tył;
o zaburzeniu w normie <math>\|\cdot\|</math>.
</pre>}}
 
Zauważmy, że niewielkie zaburzenia po współrzędnych pociągają
za sobą niewielkie zaburzenia w normie. Rzeczywiście, zachodzi wówczas


Przypuśćmy, że taki rozkład <math>\displaystyle A=LU</math> istnieje. Wówczas, zapisując macierze w postaci
<center><math>\|a_\nu - a\|_\infty \,=\, \max_{1\le j\le n} |a_{\nu,j} - a_j|
blokowej, eskponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy,
  \,\le\,K\,\nu\,\max_{1\le j\le n} |a_j|\,=\,K\,\nu\,\|a\|_\infty</math>,</center>
mamy


<center><math>\displaystyle
i korzystając z faktu, że w przestrzeni skończenie wymiarowej
\begin{pmatrix}
wszystkie normy są równoważne, otrzymujemy dla pewnych stałych
a_{11} & a_{12}^T\\
<math>K_1</math> i <math>K_2</math>
a_{21} & A_{22}
\end{pmatrix}
=
\begin{pmatrix}
1 & 0^T\\
l_{21} & L_{22}
\end{pmatrix}
\begin{pmatrix}
u_{11} & u_{12}^T\\
0 & U_{22},
\end{pmatrix}
</math></center>


skąd (mnożąc blokowo macierz <math>\displaystyle L</math> przez <math>\displaystyle U</math>) wynika, że
<center><math>\|a_\nu - a\|\,\le\,K_1\|a_\nu-a\|_\infty\,\le\,
* <math>\displaystyle u_{11} = a_{11}</math> oraz <math>\displaystyle u_{12} = a_{12}</math>, więc pierwszy wiersz <math>\displaystyle U</math> jest
    K_1 K\,\nu\,\|a\|_\infty\,\le\,K_2 K_1 K\,\nu\,\|a\|</math>,</center>
kopią pierwszego wiersza <math>\displaystyle A</math>,
* <math>\displaystyle l_{21} = a_{21}/u_{11}</math>, więc pierwsza kolumna <math>\displaystyle L</math> powstaje przez
podzielenie wszytkich elementów wektora <math>\displaystyle a_{21}</math> przez element na diagonali
<math>\displaystyle a_{11}</math>,
* <math>\displaystyle A_{22} - l_{21}u_{12}^T = L_{22}U_{22}</math>, a więc znalezienie podmacierzy
<math>\displaystyle L_{22}</math> oraz <math>\displaystyle U_{22}</math> sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego
bloku <math>\displaystyle A_{22}</math> macierzy <math>\displaystyle A</math>,
wymiaru <math>\displaystyle (N-1)\times (N-1)</math>.
Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie
rekurencji następuje na końcu każdej iteracji, można rozwinąć korzystająć z
klasycznych pętli. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja
kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.


Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać w miejscu, nadpisując
czyli nierówność dla zaburzenia w normie, ze stałą <math>K = K_2 K_1 K</math>.  
elementy <math>\displaystyle A</math> elementami macierzy <math>\displaystyle U</math> i <math>\displaystyle L</math> (jedynek z diagonali <math>\displaystyle L</math> nie musimy
pamiętać, bo wiemy a priori, że tam są).


{{algorytm|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa||
{{definicja|Algorytm numerycznie poprawny|Algorytm numerycznie poprawny|
<pre>


for k<nowiki>=</nowiki>1:N-1
Algorytm <math>{\bf ALG}</math> rozwiązywania zadania
if <math>\displaystyle a_{kk}</math> <nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki> 0
nazywamy <strong>numerycznie poprawnym</strong> w zbiorze danych
STOP;
<math>F_0\subset F</math>, jeśli dla każdej danej <math>f\in F_0</math>  
end
wynik <math>fl_\nu({\bf ALG}(f))</math> działania algorytmu w arytmetyce
for i<nowiki>=</nowiki>k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
<math>fl_\nu</math> można zinterpretować jako nieco zaburzony wynik
<math>\displaystyle a_{ik}</math> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>;
algorytmu w arytmetyce idealnej dla nieco zaburzonej informacji
end
<math>y_\nu=(N(f))_\nu\in N(F)</math> o <math>f</math>, przy czym
for j<nowiki>=</nowiki>k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
poziom zaburzeń nie zależy od <math>f</math>.
for i<nowiki>=</nowiki>k+1:N
<math>\displaystyle a_{ij}</math> -<nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>;
end
end
end
</pre>}}


Łatwo przekonać się, że <math>\displaystyle k</math>-ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. <math>\displaystyle k</math>-ty krok
Formalnie znaczy to, że istnieją stałe <math>K_1</math>, <math>K_2</math>  oraz
algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu <math>\displaystyle 2(N-k)^2</math> operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego
<math>\nu_0>0</math> takie, że spełniony jest następujący warunek.  
algorytmu rozkładu LU wynosi około <math>\displaystyle \frac{4}{3}N^3</math>.
Dla dowolnej <math>\nu\le\nu_0</math> oraz informacji <math>y\in N(F_0)</math>  
można dobrać <math>y_\nu\in N(F)</math> oraz
<math>\left(\varphi(y_\nu)\right)_\nu</math> takie, że


Jeśli więc wykorzystać rozkład LU do rozwiązywania układu równań <math>\displaystyle Ax=b</math>, to mamy
<center><math>\|y_\nu-y\|\,\le\,K_1\,\nu\,\|y\|,  
następujące zestawienie kosztów:
</math></center>
* Koszt znalezienia rozkładu <math>\displaystyle A=LU</math>: <math>\displaystyle O(N^3)</math>;
* Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ly=b</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>;
* Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ux=y</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>.
Tak więc, gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania
wynosi już tylko <math>\displaystyle O(N^2)</math>.


{{uwaga|Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych||
<center><math>\|\left(\varphi(y_\nu)\right)_\nu - \varphi(y_\nu)\|\,\le\,
    K_2\,\nu\,\|\varphi(y_\nu)\|</math>,</center>


Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego wynosi
oraz
<math>\displaystyle O(N^3)</math>. Można zastanawiać się, jaka jest ''najmniejsza możliwa'' liczba
operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań
liniowych.


Można pokazać \cite{Cormen}, że minimalny koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle N</math> równań
<center><math>fl_\nu\left({\bf ALG}(f)\right)\,=\,
liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch
      fl_\nu\left(\varphi(N(f))\right)\,=\,
macierzy <math>\displaystyle N\times N</math>. Znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny,
      \left(\varphi(y_\nu)\right)_\nu.  
wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem <math>\displaystyle 4.7\cdot N^{log_27} \approx 4.7
</math></center>
\cdot N^{2.807}</math> (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie
nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt
<math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>. Tak więc równania liniowe daje się (teoretycznie) rozwiązać
kosztem <math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>.


Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany.
Wynika to stąd, że ma trochę gorsze własności numeryczne oraz wymaga dużo
dodatkowej pamięci na przechowywanie pośrednich wyników.
}}
}}


===Wybór elementu głównego===
[[Image:MNcondition7.png|thumb|550px|center|Numerycznie poprawny algorytm daje w arytmetyce <math>fl_\nu</math> wynik <math>ALG(N(x))</math>, który daje
się zinterpretować jako mało zaburzony wynik <math>f(y)</math> zadania na mało zaburzonych
danych <math>x</math>.]]


Opisany powyżej algorytm rozkładu LU niestety czasem może się załamać: gdy
Zauważmy,że jeśli <math>f\in R^n</math>,
napotka w czasie działania zerowy element na diagonali zmodyfikowanej
<math>N(f)=(f_1,\ldots,f_n)</math>, oraz algorytm jest
podmacierzy, np. chociaż macierz
dokładny, <math>{\bf ALG}\equiv\varphi\equiv S</math>, to numeryczną
poprawność algorytmu można równoważnie zapisać jako


<center><math>\displaystyle
<center><math>fl_\nu\left({\bf ALG}(f)\right)\,=\,
A = \begin{pmatrix} 0 & 1\\ 1 & 0
  \left(S(f_\nu)\right)_\nu.
\end{pmatrix}
</math></center>
</math></center>


jest ewidentnie nieosobliwa, to nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od
Numeryczna poprawność algorytmu jest wielce pożądaną cechą.
razu zetknie się z dzieleniem przez <math>\displaystyle a_{11}=0</math>. Ale wystarczy zamienić ze sobą
 
kolejnością wiersze macierzy <math>\displaystyle A</math> (to znaczy, w układzie równań, zamienić ze sobą
<blockquote  style="background-color: #fefeee; padding:1em;  margin-left,margin-right:2em;  margin-top,margin-bottom: 1em;">
miejscami równania), a dostajemy macierz, dla której algorytm przejdzie bez
Algorytm numerycznie poprawny działa w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (niemal) tak, jakby wszystkie obliczenia były wykonywane w arytmetyce dokładnej, a tylko dane i wyniki podlegały reprezentacji w skończonej precyzji.
problemu.
</blockquote>


W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o [[|Uzupełnij: możliwie dobrych własnościach
==Rola uwarunkowania zadania==
numerycznych]], wykorzystujemy tzw. strategię ''wyboru elementu głównego w
kolumnie''.
Polega to na tym, że zanim wykonamy <math>\displaystyle k</math>-ty krok algorytmu rozkładu LU,
* szukamy w pierwszej kolumnie podmacierzy <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math> szukamy elementu o
największym module (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy,
jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny
* zamieniamy ze sobą wiersz pierwszy  <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math> z wierszem, w którym
znajduje się element główny
* zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do
rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać
analogicznej permutacji wektora prawej strony
Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład


<center><math>\displaystyle PA = LU,
Niech <math>{\bf ALG}(\cdot)=\varphi(N(\cdot))</math> będzie algorytmem numerycznie
</math></center>
poprawnym dla danych <math>F_0\subset F</math>. Wtedy jego błąd w <math>fl_\nu</math>  
można oszacować następująco:


gdzie <math>\displaystyle P</math> jest pewną (zerojedynkową) macierzą permutacji (tzn. macierzą
<center><math>\begin{align} \|S(f)-fl_\nu({\bf ALG}(f))\| \;=\;
identyczności z przepermutowanymi wierszami).
    \|S(f)-\left(\varphi(y_\nu)\right)_\nu\|  \\
  &\le \|S(f)-\varphi(y)\|\,+\,
          \|\varphi(y)-\varphi(y_\nu)\|\,+\,
          \|\varphi(y_\nu)-\left(\varphi(y_\nu)\right)_\nu\| \\
  &\le \|S(f)-{\bf ALG}(f)\|\,+\,
          \|\varphi(y)-\varphi(y_\nu)\|\,+\,
          K_2\,\nu\,\|\varphi(y_\nu)\| \\
  &\le \|S(f)-{\bf ALG}(f)\|\,+\,
          (1 + K_2 \nu) \|\varphi(y)-\varphi(y_\nu)\|\,+\,
          K_2\,\nu\,\|\varphi(y)\|,
\end{align}</math></center>


Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie,
przy czym <math>\|y_\nu-y\|\,\le\,K_1\,\nu\,\|y\|</math>. Stąd
m.in. wybór w kolumnie oraz tzw. ''wybór pełny'', gdy elementu głównego szukamy w
w szczególności wynika, że jeśli algorytm jest numerycznie
''całej'' podmacierzy <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math>, co znacznie zwiększa liczbę porównań
poprawny i ciągły ze względu na informację <math>y</math>, to
niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności
numeryczne takiego algorytmu.


W praktyce całą informację o wykonanych permutacjach przechowujemy nie w
<center><math>\lim_{\nu\to 0}\,\|S(f)-fl_\nu({\bf ALG}(f))\|\,=\,
zerojedynkowej macierzy j.w. ale w jednym wektorze.
      \|S(f)-{\bf ALG}(f)\|.  
</math></center>


{{algorytm|Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie||
To znaczy, że dla dostatecznie silnej arytmetyki algorytm będzie
<pre>
się zachowywał w <math>fl_\nu</math> prawie tak, jak w arytmetyce idealnej.


P <nowiki>=</nowiki> 1:N; /* tu zapamiętujemy wykonane permutacje */
Z powyższych wzorów wynika, że błąd w <math>fl_\nu</math> algorytmu
for k<nowiki>=</nowiki>1:N-1
numerycznie poprawnego zależy w dużym stopniu od:  
* dokładności algorytmu w arytmetyce idealnej,
w wektorze A(k:N,k) znajdź element główny <math>\displaystyle a_{pk}</math>;
* dokładności <math>\nu</math> arytmetyki <math>fl_\nu</math>,
zamień ze sobą wiersze A(k,k:N) i A(p,k:N);
* wrażliwości algorytmu na małe względne zaburzenia informacji <math>y</math>.
P(k) <nowiki>=</nowiki> p; P(p) <nowiki>=</nowiki> k;
if <math>\displaystyle a_{kk}</math>
Ponieważ dwa pierwsze punkty są raczej oczywiste, poświęcimy
STOP: macierz osobliwa!
trochę więcej uwagi jedynie trzeciemu.
end
/* kontunuuj tak jak w algorytmie bez wyboru */
for i<nowiki>=</nowiki>k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
<math>\displaystyle a_{ik}</math> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>;
end
for j<nowiki>=</nowiki>k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for i<nowiki>=</nowiki>k+1:N
<math>\displaystyle a_{ij}</math> -<nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>;
end
end
end
</pre>}}


Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest
Jeśli <math>\varphi</math> spełnia warunek Lipschitza ze stałą <math>L</math>,  
już rozkład LU wykonany z wyborem w kolumnie.
a dokładniej


{{algorytm|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie||
<center><math>\|\varphi(y_\nu)-\varphi(y)\|\,\le\,L\,\|y_\nu-y\|</math>,</center>
<pre>


znajdź rozkład <math>\displaystyle PA = LU</math>;
to
rozwiąż względem <math>\displaystyle y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>\displaystyle Uy = Pb</math>;
rozwiąż względem <math>\displaystyle x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>\displaystyle Lx = y</math>;
</pre>}}


<div class<nowiki>=</nowiki>"thumb tright"><div><flash>file<nowiki>=</nowiki>eliminacjagaussa.swf</flash><div.thumbcaption>Eliminacja Gaussa z wyborem elementu głównego</div></div></div>
<center><math>\begin{align} \|S(f)-fl_\nu({\bf ALG}(f))\| \\
    &\le \|S(f)-{\bf ALG}(f)\|\,+\,
      (1+K_2\nu)L\|y_\nu-y\|\,+\,K_2\nu\|\varphi(y)\|  \\
    &\le \|S(f)-{\bf ALG}(f)\|\,+\,
        (1+K_2\nu)LK_1\nu\|y\|\,+\,K_2\nu\|\varphi(y)\|.
\end{align}</math></center>


Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest wykonalny ''bez wyznaczania elementu głównego'', co istotnie może zmniejszyć całkowity czas
W tym przypadku błędy zaokrągleń zwiększają błąd bezwzględny
działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy
algorytmu proporcjonalnie do <math>\nu</math>.
* symetrycznych, dodatnio określonych: <math>\displaystyle A=A^T</math> oraz <math>\displaystyle x^TAx > 0</math>, <math>\displaystyle \forall x
\neq 0</math>,
* silnie diagonalnie dominujących: macierz <math>\displaystyle A</math> (lub <math>\displaystyle A^T</math>) spełnia


<center><math>\displaystyle |a_{ii}| > \sum_{j\neq i} |a_{ij}|, \qquad \forall i.
Bardziej jednak interesuje nas błąd <strong>względny</strong>. Wybierzmy
</math></center>
"małe" <math>\eta\ge 0</math> i przypuśćmy, że


==Pamięć hierarchiczna komputerów. Biblioteki BLAS, LAPACK==
<center><math>\|\varphi(y_\nu)-\varphi(y)\|\;\le\;
    M\,K_1\,\nu\,\max(\eta,\|\varphi(y)\|)</math>,</center>


W poprzednim wykładzie sprawdziliśmy, jaki jest koszt obliczeniowy algorytmu
dla pewnej <math>M</math> niezależnej od <math>y</math>, tzn. błąd względny informacji,
eliminacji Gaussa. Jednak w obecnym świecie istotna jest nie tylko liczba
<math>\|y_\nu-y\|\le K_1\nu\|y\|</math>, przenosi się na błąd względny
operacji arytmetycznych, ale także koszt pobrania danych z pamięci. Za chwilę
wyniku (w arytmetyce idealnej) ze "współczynnikiem wzmocnienia"
zobaczymy, że poprzez ''reorganizację kolejności obliczeń'' w algorytmie
<math>M</math>, albo na błąd bezwzględny ze współczynnikiem <math>M\eta</math>.  
eliminacji Gaussa, możemy dostać algorytm (tzw. algorytm blokowy), którego
(Zauważmy, że gdybyśmy wzięli <math>\eta=0</math>, to dla <math>y</math> takiej, że  
implementacja, choć znacznie mniej czytelna niż powyżej, będzie ''znacznie''
<math>\varphi(y)=0</math>, musiałoby być <math>\varphi(y_\nu)=0</math> --- co zwykle, choć
szybsza!
nie zawsze, nie jest prawdą.) Wtedy


Bez dostatecznie szybkiej pamięci, procesor -- zamiast liczyć -- będzie
<center><math>\begin{align} \|S(f)-fl_\nu({\bf ALG}(f))\|
większość czasu czekał na dane, a jego efektywność drastycznie spadnie. Z
  & \le \|S(f)-{\bf ALG}(f)\|+
niewielką przesadą można powiedzieć, że
    (1 + K_2 \nu) M K_1 \nu \max (\eta, \|\varphi(y)\|)+
      K_2 \nu \|\varphi(y)\| \\
    &= \|S(f)-{\bf ALG}(f)\|\,+\,\nu\,
        \Big(\,MK_1(1+K_2\nu)+K_2\Big)\max(\eta,\|\varphi(y)\|).
\end{align}</math></center>


<blockquote>  W optymalizacji szybkości działania programu numerycznego,
W szczególności, gdy algorytm jest dokładny i korzysta z pełnej
obecnie cała walka idzie o to, by procesor przez cały czas ''miał co liczyć''.
informacji o <math>f</math>, tzn. <math>S\equiv{\bf ALG}\equiv\varphi</math>, to
</blockquote>  
błąd


Szczególnie jest to widoczne w algorytmach, które wykonują bardzo dużo operacji
<center><math>\frac{\|S(f)-fl_\nu({\bf ALG}(f))\|}
na dużej liczbie
      {\max (\eta, \|S(f)\|)} \;\le\;
danych --- a tak jest m.in. w algorytmach algebry liniowej takich jak mnożenie
        \Big( M K_1 (1+K_2\nu) + K_2\Big)\,\nu
dwóch macierzy, czy rozwiązywanie układów równań liniowych: te algorytmy
        \,\approx\,(M\,K_1\,+\,K_2)\,\nu. 
najczęściej operują na <math>\displaystyle O(N^2)</math> danych i wykonują aż <math>\displaystyle O(N^3)</math> działań.
</math></center>


Ponieważ szybka pamięć komputerowa jest jednocześnie bardzo droga,
Stąd wynika, że jeśli <math>(MK_1+K_2)\nu\ll 1</math>, to błąd względny
konstruktorzy komputerów osobistych stoją przed wykluczającymi się celami: z
algorytmu w <math>fl_\nu</math> jest mały, o ile <math>\|S(f)\|\ge\eta</math>.  
jednej strony powinni zapewnić użytkownikowi jak najwięcej pamięci, z drugiej
Błąd względny jest proporcjonalny do dokładności <math>\nu</math>,  
zaś -- chcieliby zapewnić użytkownikowi jak najszybszą pamięć. Sprzeczność tych
arytmetyki <math>fl_\nu</math>, współczynników proporcjonalności <math>K_i</math>
dążeń ujawnia się, gdy dołączyć do nich trzecie, ale zasadnicze wymaganie:
algorytmu numerycznie poprawnego, oraz do wrażliwości <math>M</math>
całość ma być w rozsądnej cenie... Ostatecznie więc, z biegiem lat dramatycznie
zadania <math>S</math> na małe względne zaburzenia danych.  
pogłębia się przepaść pomiędzy  prędkością (podwajającą się, zgodnie z
heurystycznym prawem Moore'a, co półtora roku) procesora, a prędkością pamięci
RAM, do której procesor musi się odwoływać.


Powszechnie przyjętym sposobem pogodzenia tych sprzeczności jest pamięć
Zwróćmy uwagę na istotny fakt, że interesują nas właściwie
hierarchiczna.  Koncept polega na tym, że część pamięci, która najczęściej komunikuje się z procesorem,
tylko te zaburzenia danych (informacji), które powstają przy
jest bardzo szybka (lecz jest jej relatywnie mało), natomiast pozostała pamięć
analizie algorytmu numerycznie poprawnego. I tak, jeśli algorytm
jest wolniejsza, za to może jej być bardzo dużo.
jest numerycznie poprawny z pozornymi zaburzeniami danych w normie,  
to trzeba zbadać wrażliwość zadania ze względu na zaburzenia
danych w normie. Jeśli zaś mamy pozorne zaburzenia
"po współrzędnych" (co oczywiście implikuje pozorne zaburzenia
w normie) to wystarczy zbadać uwarunkowanie zadania ze względu na
zaburzenia "po współrzędnych", itd.


W praktycznej realizacji, zamiast dwóch poziomów pamięci (mała-szybka i
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
duża-wolna), w komputerze występuje wiele poziomów:
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład: Iloczyn skalarny</span>
* rejestry procesora
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">
* ''cache ''(pamięć podręczna) procesora
* ''cache ''drugiego poziomu (ostatnio także wbudowywana do procesora)
* pamięć operacyjna (RAM): główna pamięć komputera
* pamięć zewnętrzna (np. twardy dysk)
* pamięć masowa (CD-ROM, taśma streamera, itp.)
Efektywność działania komputera, zwłaszcza w wielkoskalowych obliczeniach
numerycznych, bardzo istotnie zależy od skutecznego wykorzystania hierarchii
pamięci tak, by jak największa część operacji była wykonywana na zmiennych
znajdujących się w danej chwili w jak najszybszej pamięci procesora.


Kluczem do skutecznego wykorzystania hierarchii pamięci jest zasada
Załóżmy, że dla danych ciągów rzeczywistych o ustalonej
lokalności w czasie i w przestrzeni:
długości <math>n</math>, <math>a_j</math>, <math>b_j</math>, <math>1\le j\le n</math>, chcemy obliczyć


<blockquote>
<center><math>S(a,b)\,=\,\sum_{j=1}^n a_j b_j</math></center>
* '''Lokalność w czasie:''' Używać danego fragmentu pamięci intensywnie, ale rzadko.
* '''Lokalność w przestrzeni (adresowej):''' W danej chwili, odnosić
się do adresów pamięci leżących blisko siebie.
</blockquote>  


Zachowanie zasady lokalności w czasie jest bardzo ważne dla efektywnego
Rozpatrzymy algorytm dokładny zdefiniowany powyższym wzorem
wykorzystania cache'a -- ze względu na małe rozmiary tej pamięci, wymiana
i korzystający z pełnej informacji o kolejnych współrzednych.  
zmiennych może być tam intensywna. Zasada lokalności w przestrzeni też jest
ważna, przy czym nie tylko ze względu na efektywne wykorzystanie cache'a, ale
także dla efektywnego wykorzystania pamięci
wirtualnej.


===Jak napisać kod źle wykorzystujący pamięć podręczną?===
Oznaczmy przez <math>\tilde a_j</math> i <math>\tilde b_j</math> reprezentacje liczb
<math>a_j</math> i <math>b_j</math> w <math>fl_\nu</math>, <math>\tilde a_j=a_j(1+\alpha_j)</math>,
<math>\tilde b_j=b_j(1+\beta_j)</math>, oraz przez <math>\gamma_j</math> i <math>\delta_j</math>
błędy względne powstałe przy kolejnych mnożeniach i dodawaniach.
Oczywiście <math>|\alpha_j|,|\beta_j|, |\gamma_j|, |\delta_j|\le\nu</math>.
Otrzymujemy


Choć programista nie ma bezpośredniego wpływu na opisane powyżej działania
<center><math>\begin{align} fl_\nu\left(\sum_{j=1}^n a_jb_j\right) &=
systemu operacyjnego i ''hardware '''u (zarządzających, odpowiednio, pamięcią
    \Big(\,(fl_\nu(\sum_{j=1}^{n-1}a_jb_j)\,+\,\tilde a_n\tilde b_n
wirtualną i ''cache ''), to przez właściwe projektowanie algorytmów -- a
      (1+\gamma_n)\,\Big)(1+\delta_n)\,=\,\ldots \\
zwłaszcza: ich ''właściwą'' implementację -- może spowodować, że jego
  &= \bigg(\cdots\Big(
programy nie będą zmuszały komputera do nieracjonalnych zachowań. Jak się
      \tilde a_1\tilde b_1(1+\gamma_1)+\tilde a_2\tilde b_2
okazuje, całkiem łatwo nieświadomie tworzyć programy przeczące zasadom
        (1+\gamma_2)\Big)(1+\delta_2) +\cdots+
efektywnego wykorzystania hierarchii pamięci. Na potwierdzenie zacytujmy za
      \tilde a_n\tilde b_n(1+\gamma_n)\bigg)(1+\delta_n) \\
Dongarrą \cite{Dongarra} klasyczny już przykład mnożenia dwóch macierzy.
  &= \tilde a_1\tilde b_1(1+\gamma_1)(1+\delta_2)
                \cdots(1+\delta_n) +\cdots+\tilde a_j
      \tilde b_j(1+\gamma_j)(1+\delta_j)\cdots(1+\delta_n) \\
  &= \sum_{j=1}^n a_jb_j(1+e_j),  
\end{align}</math></center>


W programie wykonujemy operację mnożenia dwóch macierzy <math>\displaystyle 1024\times 1024</math> przy
gdzie w przybliżeniu (tzn. gdy <math>\nu\to 0</math>) mamy <math>|e_1|\leq (n+2)\nu</math>  
użyciu kilku ''matematycznie równoważnych'' algorytmów (nazwaliśmy je umownie
i <math>|e_j|\leq (n-j+4)\nu</math>, <math>2\le j\le n</math>. Algorytm naturalny jest więc
ijk, ikj, bikj(<math>\displaystyle \cdot</math>) --- nazwy pochodzą od sposobu organizacji pętli, zob.
numerycznie poprawny w całym zbiorze danych, gdyż wynik otrzymany
poniżej), zaimplementowanych w programie C, wykorzystującym technikę
w <math>fl_\nu</math> można zinterpretować jako dokładny wynik dla danych
pozwalającą przechowywać macierze w pamięci komputera kolumnowo (zob.
<math>a_{\nu,j}=a_j</math> i <math>b_{\nu,j}=b_j(1+e_j)</math>, przy czym
Rozdział&nbsp;[[##sec:macierze-w-komputerze|Uzupelnic: sec:macierze-w-komputerze ]]). Dla porównania zmierzyliśmy czas
<math>\|b_\nu-b\|_p\leq (n+2)\nu\|b\|_p</math>.  
wykonania tej samej operacji przy użyciu wyspecjalizowanych bibliotek z
pakietów BLAS (algorytm DGEMM) i ATLAS (algorytm ATLAS DGEMM) --- zob. także
Rozdział&nbsp;[[##sec:blaslapack|Uzupelnic: sec:blaslapack ]]. Oto jakie wyniki uzyskaliśmy dla obliczeń w
arytmetyce podwójnej precyzji <code>double</code> na maszynie z procesorem AMD Duron
i zegarem 1.1 GHz:


{| border=1
Zobaczmy teraz, jak błąd we współrzędnych <math>b_j</math> wpływa
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
na błąd wyniku. Mamy
|-
|
Algorytm  ||  ijk  ||  ikj  ||  bikj(16)  ||  bikj(32)  ||  DGEMM  ||  ATLAS DGEMM
|-
|
Czas (s)  ||  320.49  ||  24.28  ||  8.68  ||  30.45  ||  25.72  ||  2.58
|-
|
Mflop/s  ||  10.06  ||  132.67  ||  371.11  ||  105.79  ||  125.24  ||  1248.53
|-
|


|}
<center><math>\begin{align} \Big|\sum_{j=1}^n a_jb_j-fl_\nu\Big(\sum_{j=1}^n a_jb_j\Big)\Big|
    &= \Big|\sum_{j=1}^n a_jb_j-\sum_{j=1}^n a_jb_j(1+e_j)\Big| \\
    &= \Big|\sum_{j=1}^n e_ja_jb_j\Big|
      \,\le\, \sum_{j=1}^n |e_j||a_jb_j| \\
    &\leq  (n+2)\nu\sum_{j=1}^n |a_jb_j|.
\end{align}</math></center>


Jak widać, różnice pomiędzy --- podkreślmy, matematycznie równoważnymi ---
Stąd dla <math>\eta\ge 0</math>
algorytmami są bardzo znaczące; w szczególności  algorytm ijk wydaje się nie do
przyjęcia! Powodem różnic musi być, ponieważ liczba wykonanych operacji
arytmetycznych jest identyczna, odmienne wykorzystanie pamięci ''cache ''
wynikające z organizacji dostępu do pamięci w  naszych algorytmach.
Przedyskutujmy to dokładniej.


====Algorytm ijk====
<center><math>\frac{|\sum_{j=1}^n a_jb_j-fl_\nu(\sum_{j=1}^n a_jb_j)|}
      {\max(\eta,|\sum_{j=1}^n a_jb_j|)} \,\leq\,
        K_{\eta}\,(n+2)\,\nu,
</math></center>


<div class="code" style="background-color:#e8e8e8; padding:1em"><pre>
gdzie
[ijk]
/* ijk */
for (i <nowiki>=</nowiki> 0; i < N; i++)
for (j <nowiki>=</nowiki> 0; j < N; j++)
for (k <nowiki>=</nowiki> 0; k < N; k++)
C[i*N+j] +<nowiki>=</nowiki> A[i*N+k]*B[k*N+j];
</pre></div>
Jest to algorytm, który zapewne większości z Czytelników pierwszy przyszedłby
do głowy, gdyż realizuje wprost powszechnie znaną regułę mnożenia macierzy
"wiersz przez kolumnę". W pamięci ''cache ''L1 mieści się 64KB danych i
jest ona podzielona na 512 klas odpowiadających kolejnym liniom pamięci. W
każdej klasie można zmieścić 2 linie pamięci (Duron ma
''2-way set associative cache''), a w każdej linia pamięci (i ''cache '''a) składa się z 64
bajtów, czyli mieści 8 liczb <code>double</code>.


Odwołując się w najgłębszej pętli do kolejnych elementów macierzy <math>\displaystyle A</math> ''oraz'' <math>\displaystyle B</math> powodujemy, że przy odwoływaniu się do <math>\displaystyle B</math>,
<center><math>K_\eta\,=\,K_\eta(a,b)\,=\,\frac{\sum_{j=1}^n |a_jb_j|}
''cache miss ''następuje praktycznie w każdym kroku. Dzieje się tak dlatego,
            {\max(\eta,|\sum_{j=1}^n a_jb_j|) }.  
że wymiary naszych macierzy są wielokrotnością 512: odwołując się
</math></center>
do kolejnych <code>B[k*N+j]</code>, <code>k</code> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle 0\ldots N</math>, odwołujemy się do co
1024. elementu wektora B, a zatem kolejne odwołania lądują w tej samej sekcji
''cache '''a -- która mieści ledwie 2 linie. Skutkiem tego, że w każdym
obrocie pętli mamy chybienie, jest złudzenie pracowania z komputerem ''bez'' pamięci ''cache ''(a nawet gorzej, bo ''cache miss ''dodatkowo
kosztuje) czyli jakby z komputerem o szybkości 10&nbsp;MHz <nowiki>=</nowiki> 100&nbsp;MHz/10 (bo
magistrala (''bus '') jest taktowana 100&nbsp;MHz, a odwołanie do pamięci RAM
kosztuje mniej więcej 10 cykli magistrali). I rzeczywiście, wyniki zdają się to
potwierdzać.


====Algorytm ikj====
Zauważmy, że jeśli iloczyny <math>a_jb_j</math> są wszystkie dodatnie
albo wszystkie ujemne, to <math>K_\eta=1</math>, tzn. zadanie jest dobrze
uwarunkowane, a błąd względny jest zawsze na poziomie co najwyżej
<math>n\nu</math>. W tym przypadku algorytm zachowuje się bardzo dobrze, o ile
liczba <math>n</math> składników nie jest horrendalnie duża. W ogólności
jednak <math>K_\eta</math> może być liczbą dowolnie dużą i wtedy nie możemy
być pewni uzyskania dobrego wyniku w <math>fl_\nu</math>.


Różni się on od poprzedniego jedynie
</div></div>
kolejnością dwóch wewnętrznych pętli:


<div class="code" style="background-color:#e8e8e8; padding:1em"><pre>
<!--  
[ikj]
/* ikj */
for (i <nowiki>=</nowiki> 0; i < N; i++)
for (k <nowiki>=</nowiki> 0; k < N; k++)
for (j <nowiki>=</nowiki> 0; j < N; j++)
C[i*N+j] +<nowiki>=</nowiki> A[i*N+k]*B[k*N+j];
</pre></div>
Okazuje się, że taka prosta zmiana dramatycznie poprawia sytuację!


Tym razem, w odwołaniu do <math>\displaystyle B</math> w wewnętrznej pętli, ''cache miss '' będzie
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
następował ośmiokrotnie rzadziej, gdyż odwołując się do ''kolejnych''
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład: Pierwiastki trójmianu</span>  
elementów wektora <code>B</code>, znacznie częściej odwołujemy się do danych
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">
znajdujących się w ''cache '',
zachowując zasadę ''lokalności w przestrzeni'': ponieważ w linii ''cache '''a
mieści się osiem ''kolejnych'' elementów wektora  <code>B</code>. Stąd
znaczące przyspieszenie (więcej niż ośmiokrotne --- dlaczego?).


====Algorytm bikj()====
Rozpatrzymy teraz zadanie obliczenia wszystkich pierwiastków
rzeczywistych równania kwadratowego.
Będziemy zakładać, że model obliczeniowy dopuszcza obliczanie
pierwiastków kwadratowych z liczb nieujemnych oraz
<math>fl_\nu(\sqrt{x})=rd_\nu(\sqrt{rd_\nu(x)})</math>.


Algorytm bikj(16) jest prostą wersją algorytmu blokowego operującego w sposób
Okazuje się, że nie umiemy pokazać numerycznej poprawności
"ikj" na blokach macierzy wymiaru <math>\displaystyle 16\times 16</math>:
"szkolnego" algorytmu obliczającego pierwiastki równania
bezpośrednio ze wzorów omawianych powyżej. Można jednak pokazać
numeryczną poprawność drobnej jego modyfikacji wykorzystującej
wzory Viete'a.


<div class="code" style="background-color:#e8e8e8; padding:1em"><pre>
{{algorytm|||
  [bikj(16)]
<pre>\EATWSDelta = p*p - q;  
/* bikj(16) */
if (Delta == 0)  
  for (i <nowiki>=</nowiki> 0; i < N; i+<nowiki>=</nowiki>16)
      OUT(p);
for (k <nowiki>=</nowiki> 0; k < N; k+<nowiki>=</nowiki>16)
else
for (j <nowiki>=</nowiki> 0; j < N; j+<nowiki>=</nowiki>16)
if (Delta > 0)
for (ii <nowiki>=</nowiki> i; ii < i+15; ii++)
{
for (kk <nowiki>=</nowiki> k; kk < k+15; kk++)
Delta1 = sqrt(d);  
for (jj <nowiki>=</nowiki> j; jj < j+15; jj++)
if  (p >= 0)
C[ii*N+jj] +<nowiki>=</nowiki> A[ii*N+kk]*B[kk*N+jj];
{
x1 = p + Delta1;  
x2 = q/z1;  
}
else
{
x2 = p - Delta1;  
x1 = q/ź2;  
}
OUT(x1); OUT(x2);
}
</pre>}}


</pre></div>
Mamy bowiem
(podobnie działał algorytm bikj(32), tym razem na blokach <math>\displaystyle 32\times 32</math>).


Wadą poprzedniego algorytmu, ikj, było to, że w dwu zewnętrznych pętlach powracał do
<center><math>\begin{align} fl_\nu(\Delta(p,q)) &= \Big(p^2(1+\alpha)^2(1+\epsilon_1)-q(1+\beta)\Big)
wszystkich <math>\displaystyle N^2</math> wartości <math>\displaystyle C</math> i <math>\displaystyle B</math>, przecząc zasadzie ''lokalności  w
                          (1+\epsilon_2) \\
czasie''. Wydzielenie w algorytmie bijk(16) operacji na blokach macierzy ma na celu uniknięcie tego
    &= \left( p^2-q\frac{(1+\beta)}{(1+\alpha)^2(1+\epsilon_1)}\right)
problemu: trzy najbardziej zewnętrzne pętle to <math>\displaystyle (1024/16)^3</math> obrotów, czyli
          (1+\epsilon_2)(1+\alpha)^2(1+\epsilon_1) \\
czterokrotnie mniej niż dwie najbardziej zewnętrzne pętle w poprzednim
    &= \Big(p^2-q(1+\delta)\,\Big)(1+\gamma) \,=\,
algorytmie. Gdyby udało się zachować liczbę ''cache misses ''na poprzednim poziomie,
          \Delta(p,q(1+\delta))(1+\gamma),
można byłoby liczyć na czterokrotne przyspieszenie. ('''Do sprawdzenia: I tak z grubsza jest:
\end{align}</math></center>
teoretycznie wszystkie 3 podmacierze powinny mieścić się w cache'u.''')


====Algorytmy DGEMM i ATLAS DGEMM====
gdzie <math>|\delta|,|\gamma|\leq 4\nu</math>. Wyróżnik obliczony w <math>fl_\nu</math>
jest więc nieco zaburzonym wyróżnikiem dokładnym dla danych
<math>p</math> i <math>q_\nu=q(1+\delta)</math>. W szczególności


Algorytm DGEMM to był algorytm mnożenia macierzy z pakietu BLAS --- jest to
<center><math>\mbox{sgn} (fl_\nu(\Delta(p,q)))= \mbox{sgn} (\Delta(p,q_\nu))</math></center>
właśnie profesjonalny algorytm blokowy, ale niezoptymalizowany na naszą
architekturę. Dopiero algorytm DGEMM podrasowany w pakiecie ATLAS dał nam
sprawność wynoszącą 1.2 Gflopów na sekundę -- czyli praktycznie
maksimum (''teoretycznie'', z Durona można wycisnąć dwa flopy w cyklu
zegara, co dawałoby <math>\displaystyle r_{\max}</math> <nowiki>=</nowiki> 2.2 Gflop/s, ale w praktyce jest to mało
prawdopodobne) tego,
co da się wycisnąć z tej wersji Durona na liczbach podwójnej precyzji.


===Macierze w pamięci komputera===
Jeśli <math>p\ge 0</math> to


Do implementacji algorytmów numerycznych powszechnie używa się dwóch języków:
<center><math>\begin{align} fl_\nu(x1(p,q)) &= \Big(p(1+\alpha)+
Fortranu i C. Zgodnie z naszą konwencją, skupimy się na programach w C, nie
        \sqrt{fl_\nu(\Delta(p,q))}(1+\epsilon_3)\Big)(1+\epsilon_4) \\
możemy jednak przejść obojętnie wobec faktu, że jest bardzo wiele znakomitego
  &= \Big(p(1+\alpha)+\sqrt{\Delta(p,q_\nu)
oprogramowania numerycznego w Fortranie. W Rozdziale&nbsp;[[##sec:FortranC|Uzupelnic: sec:FortranC ]] zajmiemy się
      (1+\gamma)}(1+\epsilon_3)\Big)(1+\epsilon_4) \\
metodą włączenia podprogramów fortranowskich do programu w C. Zanim jednak to
  &= \left(p+\sqrt{\Delta(p,q_\nu)}\frac{\sqrt{1+\gamma}(1+\epsilon_3)}
uczynimy, musimy zauważyć, że oba języki przechowują macierze w pamięci
        {1+\alpha}\right)(1+\epsilon_4)(1+\alpha) \\
komputera w odmienny sposób, co stanowi źródło potencjalnych poważnych kłopotów
  &= \left(p+\sqrt{\Delta(p,q_\nu)}\right)(1+e_1),
na styku tych języków. Dlatego w niniejszym rozdziale zechcemy szczegółowo
\end{align}</math></center>
przyjrzeć się temu, jak oba te języki przechowują w pamięci macierze i
opracować sposoby postępowania gwarantujące zgodność programów w obu
językach.


W Fortranie, elementy macierzy są przechowywane w pamięci kolumnami, tzn. jeśli
gdzie <math>|e_1|\leq 6\nu</math>. Zauważmy, że ostatnia równość
mamy do czynienia z macierzą prostokątną <math>\displaystyle n\times m</math> o elementach <math>\displaystyle a_{ij}</math>,
zachodzi dlatego, że dodajemy liczby tego samego znaku. (Inaczej
<math>\displaystyle i=1\ldots n</math>, <math>\displaystyle j=1\ldots m</math>,
<math>|e_1|</math> mogłaby być dowolnie duża i tak byłoby w algorytmie
szkolnym.) Dla drugiego pierwiastka mamy


<center><math>\displaystyle
<center><math>fl_\nu(x2(p,q))\,=\,\frac {q(1+\beta)}{fl_\nu(x1(p,q))}(1+\epsilon_5)
\begin{pmatrix}  
  \,=\,\frac{q_\nu}{fl_\nu(x1(p,q))}(1+e_2),
a_{11} & \cdots & a_{1m}\\
\vdots &        & \vdots\\
a_{n1} & \cdots & a_{nm}
\end{pmatrix} .
</math></center>
</math></center>


to  kolejne miejsca w przestrzeni adresowej
gdzie <math>|e_2|\le 8\nu</math>.
zajmują elementy
 
<center><math>\displaystyle a_{11}, a_{21},\ldots, a_{n1}, a_{12}, a_{22}, \ldots, a_{n2},
Podobny wynik otrzymalibyśmy dla <math>p<0</math>. Algorytm zmodyfikowany
\ldots a_{nm}.
jest więc numerycznie poprawny, gdyż otrzymane w <math>fl_\nu</math> pierwiastki
</math></center>
są nieco zaburzonymi dokładnymi pierwiatkami dla danych
<math>p_\nu=p</math> i <math>q_\nu=q(1+\delta)</math>.
Dla odmiany, C przechowuje w pamięci elementy macierzy wierszami, tzn. kolejno
<center><math>\displaystyle a_{11}, a_{12},\ldots, a_{1m}, a_{21}, a_{22}, \ldots, a_{2m}, \ldots
a_{nm}.</math></center>


Co więcej, standard nie gwarantuje, że kolejne wiersze macierzy będą
Aby oszacować błąd algorytmu, wystarczy zbadać uwarunkowanie
przechowywane w przylegających do siebie obszarach pamięci. Bierze się to stąd,
zadania ze względu na zaburzenie danej <math>q</math>, ponieważ pokazaliśmy,  
że w C macierz dwuwymiarowa jest w istocie tablicą wskaźników do kolejnych
że zaburzenia <math>p</math> można przenieść na zaburzenia <math>q</math> i wyniku.
wierszy.  
Niestety, choć algorytm jest numerycznie poprawny, zaburzenia
<math>q</math> mogą sprawić, że nawet znak wyróżnika <math>\Delta</math> może być
obliczony nieprawidłowo. Na przykład dla <math>p=1</math> i <math>q=1\pm 10^{t+1}</math>
mamy <math>\Delta(p,q)=\mp 10^{t+1}</math>, ale
<math>\Delta(rd_\nu(p),rd_\nu(q))=\Delta(1,1)=0</math>. Ogólnie


To zaś powoduje kolejne komplikacje. Otóż w procedurach numerycznych bardzo
<center><math>|fl_\nu(\Delta(p,q))-\Delta(p,q)|\,\leq\,4\nu(p^2+2|q|)</math>,</center>
często pragniemy  dynamicznie przydzielać pamięć na tablice, to znaczy dopiero
w trakcie działania procedury, gdyż dopiero w trakcie obliczeń procedura
otrzymuje np. informację o rozmiarze potrzebnej macierzy.  Przykładowo, program w C,
który wykonywałby dynamicznie przydzielałby pamięć na dwuwymiarową tablicę,
musiałby:
* przydzielić pamięć na tablicę wskaźników do wierszy
* każdemu wskaźnikowi do wiersza przydzielić pamięć na pojedynczy wiersz
To jest jeden z licznych powodów, dla których posługując się macierzami w C
będziemy stosowali pewien prosty ''trick ''.


Otóż przyjmiemy konwencję, że nie będziemy wcale korzystać z macierzy
a więc tylko dla <math>|\Delta(p,q)|=|p^2-q|>4\nu (p^2+2|q|)</math>
dwu- i więcejwymiarowych, a elementy macierzy zapiszemy do jednego odpowiednio
możemy być pewni obliczenia właściwego znaku <math>\Delta</math>. Przy
długiego wektora. W ten sposób wszystkie elementy macierzy zajmą spójny
tym warunku oraz <math>\Delta>0</math> błąd danych przenosi się w
obszar pamięci. Przykładowo, macierz wymiaru <math>\displaystyle n\times m</math> będziemy zapisywali do wektora
normie euklidesowej na błąd wyniku następująco:
o długości <math>\displaystyle n\cdot m</math>.


Mając pełną dowolność wyboru sposobu ułożenia elementów macierzy w wektorze,
<center><math>\begin{align} \lefteqn{ \Big( (x1(p,q) - x1(p,q_\nu))^2
wybierzemy zazwyczaj układ kolumnowy (czyli fortranowski) (niektóre biblioteki w
                +(x2(p,q) - x2(p,q_\nu))^2 \Big)^{1/2} } \\
C (np. [http://www.fftw.org  FFTW]) wymagają jednak układu wierszowego!),
  &= \frac{\sqrt 2 |\delta q|} {\sqrt{p^2-q}+\sqrt{p^2-q_\nu}}
co ma dwie zalety: po pierwsze, da nam zgodność z Fortranem, a po drugie, może
  \,\leq\, 2\sqrt 2 \nu\frac{|q|}{\sqrt{p^2-q}} \\
potencjalnie uprościć nam optymalizację "książkowych" algorytmów, których
  &= 2\sqrt 2 \nu\frac{|q|/p^2}{\sqrt{1-q/p^2}
większość była i często nadal jest pisana z myślą o implementacji w Fortranie.
        \max(\eta/|p|,\sqrt{2(1+(1-q/p^2))}) } \\
Złudzenie korzystania z macierzy dwuwymiarowej da nam zaś makro, lokalizujące
  & & \qquad\qquad\qquad\cdot\max(\eta,(x1(p,q)^2+x2(p,q)^2)^{1/2}).
<math>\displaystyle (i,j)</math>-ty element macierzy w wektorze przechowującym jej elementy. Dodatkowo,
\end{align}</math></center>
makro tak skonstruowaliśmy, aby móc indeksować elementy macierzy poczynając od
1, czyli <math>\displaystyle a_{ij}</math>, <math>\displaystyle i=1\ldots n</math>, <math>\displaystyle j=1\ldots m</math>.


Poniżej pokazuje przykładowy fragment kodu realizującego opisaną wyżej ideę.
Stąd widać, że zadanie jest dobrze uwarunkowane dla <math>q/p^2\ll 1</math>
i może być źle uwarunkowane dla <math>q/p^2\approx 1</math>. W ostatnim
przypadku nie możemy być pewni otrzymania dobrego wyniku w <math>fl_\nu</math>.
</div></div>


Zwróćmy uwagę na dwa sposoby odwoływania się do elementów macierzy. Za pierwszym
-->
razem, odwołujemy się do kolejnych elementów wektora <code>matrix</code>, gdyż pętle są
ustawione tak, by przechodzić przez macierz wzdłuż kolejnych kolumn. Dlatego nie
jest tu konieczne użycie makra <code>IJ()</code>, a sprytne wykorzystanie
pointera <code>ptr</code>
pozwala na zrezygnowanie z operacji mnożenia przy odwoływaniu się do kolejnych
elementów macierzy.


Za drugim razem chcemy wydrukować naszą macierz na ekranie, musimy więc
==Literatura==
odwoływać się do kolejnych ''wierszy'' macierzy (a więc, z punktu
wykorzystania cache i hierarchii pamięci, fatalnie! -- na szczęście I/O jest
znacznie wolniejszy od najwolniejszej nawet pamięci RAM). Tym razem więc nie
unikniemy wywołania makra <code>IJ()</code> (i obliczania wyrażenia <code>i+j*N</code>) przy
każdym obrocie wewnętrznej pętli.


Inne zalety takiego podejścia do przechowywania macierzy w C to:
W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj <b>rozdział 2.3</b> w
* łatwy dostęp do takich macierzy z funkcji fortranowskich
* D. Kincaid, W. Cheney <cite>Analiza numeryczna</cite>, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X.
* właściwie opracowane makro <code>IJ()</code> pozwala na ominięcie
problemu indeksowania elementów macierzy (w C macierze indeksujemy od zera, gdy
tymczasem we wszelkich "ludzkich" algorytmach (i, dodajmy, np. w Octave i
MATLABie), elementy macierzy indeksowane są od "1";
* jawny sposób ułożenia elementów macierzy w pamięci zwiększa przenośność i
odporność implementowanych procedur


Ceną jaką za to płacimy, jest używanie za każdym razem makra w celu odwołania
Warto także przejrzeć rozdział 2 w  
się do  konkretnego elementu macierzy. Ponadto, można byłoby się przyczepić do
* <span style="font-variant:small-caps">P. Deulfhard, A. Hohmann</span>, <cite>Numerical Analysis in Modern Scientific Computing</cite>, Springer, 2003,
niepotrzebnie wielokrotnego wyznaczania tego samego iloczynu <code>j*N</code>, gdy
odwołujemy się do kolejnych elementów kolumny macierzy. Jest to (niewygórowana,
moim zdaniem) cena, jaką płacimy za przejrzystość, czytelność, elastyczność i
"wielojęzyczność" (C/Fortran) naszego programu. Dodajmy, że opisane podejście
nie jest niczym nowym w praktyce numerycznej i jest stosowane w wielu dobrych
bibliotekach numerycznych; można tu wymienić np. doskonały skądinąd pakiet
CVODE (macierz w wektorze plus makra <code>IJ()</code>) czy też pakiet CLAPACK
(macierz w wektorze), zob.
\cite{clapack-howto}).


Przypomnijmy przy okazji, że ze względu na konstrukcję ''cache '''a  spotykaną
omawiający zagadnienia uwarunkowania i numerycznej poprawności algorytmów.
np. w procesorach Intela i AMD, czasem warto stosować tzw. ''array padding ''
Nieocenioną monografią na ten temat jest
w przypadku, gdy mamy do czynienia z macierzami o wymiarach będących dużą
* <span style="font-variant:small-caps">N. Higham</span>, <cite>Accuracy and Stability of Numerical Algorithms</cite>, SIAM, 2002.
potęgą dwójki, zob. Rozdział&nbsp;[[##sec:cache:example|Uzupelnic: sec:cache:example ]].

Aktualna wersja na dzień 21:46, 11 wrz 2023


Własności zadania obliczeniowego i algorytmu numerycznego

<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne

Uwarunkowanie zadania obliczeniowego

Jak zobaczyliśmy w poprzednich przykładach, dane, jakimi dysponujemy wykonując zadanie obliczeniowe, są z natury rzeczy wartościami zaburzonymi. Źródłem tych zaburzeń są:

  • błąd reprezentacji danych w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (np. 0.1 nie jest równe dokładnie 1/10)
  • błędy w parametrach będących rezultatem poprzednich obliczeń (np. chcemy rozwiązać równanie f(x)=a, ale a jest rezultatem innej symulacji), a także
  • błędy pomiarowe w zadaniach praktycznych (np. chcemy policzyć numeryczną prognozę pogody, ale temperaturę wyjściową znamy tylko z dokładnością do 0.1 stopnia, co gorsza --- z niektórych stacji w ogóle nie mamy danych)

Okazuje się, że powszechna intuicja, że małe zaburzenia danych powinny dawać małe zaburzenia wyniku, nie znajduje potwierdzenia nawet w bardzo prostych przypadkach. Z drugiej strony, umiejętność oceny jakościowego wpływu zaburzenia danych na wynik jest kapitalna w świecie obliczeń numerycznych w ogólności, a w szególności --- inżynierskich.

Wprowadza się pojęcie uwarunkowania zadania, to znaczy jego podatności na zaburzenia danych. Dla przejrzystości przypuśćmy, że nasze zadanie obliczeniowe polega na wyznaczeniu f(x) dla danego x.


Jak bardzo będzie odległe f(x~), gdy x~x? Rozważa się dwa przypadki:

  • uwarunkowanie względne: jak względne zaburzenie danych wpływa na błąd względny wyniku:
    ||f(x)f(x~)||||f(x)||condrel(f,x)||xx~||||x||

Najmniejszy mnożnik condrel(f,x) spełniający powyższą nierówność nazywamy współczynnikiem uwarunkowania (względnego) zadania obliczenia f(x) dla danego x.

  • uwarunkowanie bezwzględne: jak bezwzględne zaburzenie danych wpływa na błąd bezwzględny wyniku:
    ||f(x)f(x~)||condabs(f,x)||xx~||

Najmniejszy mnożnik condabs(f,x) spełniający powyższą nierówność nazywamy współczynnikiem uwarunkowania (bezwzględnego) zadania obliczenia f(x) dla danego x.

Powiemy, że zadanie f(x) jest

  • dobrze uwarunkowane w punkcie x, gdy cond(f,x)1,
  • źle uwarunkowane w punkcie x, gdy cond(f,x)1,
  • źle postawione w punkcie x, gdy cond(f,x)=+.

Teraz już rozumiemy, że redukcja cyfr przy odejmowaniu jest tylko odzwierciedleniem faktu, że zadanie odejmowania dwóch bliskich liczb jest po prostu zadaniem źle uwarunkowanym!

Przykład: Uwarunkowanie zadania obliczenia sumy

Właściwie już wcześniej sprawdziliśmy, że zadanie obliczenia s(x,y)=x+y ma

condabs(s,(a,b))=1,condrel(s,(a,b))=|a|+|b||a+b|

Tak więc, gdy ab, to condrel(s,(a,b))+ i zadanie jest bardzo źle uwarunkowane. Nawet małe zaburzenie względne danych może skutkować bardzo dużym zaburzeniem wyniku. Zgodnie z prawem Murphy'ego, najczęściej rzeczywiście tak będzie...

Przykład

Dla różniczkowalnej funkcji skalarnej f:RR mamy

|f(x)f(x~)||f(x)||xx~|

i w konsekwencji dla zadania obliczenia f(x) dla danego x mamy, przy założeniu małych zaburzeń,

condabs(f,x)=|f(x)|,condrel(f,x)=|f(x)||x||f(x)|

Jest zrozumiałe, że złe uwarunkowanie jest szkodliwe w praktyce numerycznej: zaburzenia danych są nieuniknione, a źle uwarunkowane zadanie tylko je wzmocni na wyjściu. Jednak za jakiś czas zobaczysz wyjątkową sytuację, gdy złe uwarunkowanie pewnego podzadania nie tylko nie przeszkadza, ale wręcz pomaga szybciej rozwiązać zadanie główne!

Rozkład algorytmu względem informacji

Algorytm to dokładnie określona i dozwolona w danym modelu obliczeniowym sekwencja akcji, pozwalająca na rozwiązanie danego zadania (w sposób dokładny lub przybliżony).

Z każdym algorytmem związany jest operator

𝐀𝐋𝐆:FG,

taki że 𝐀𝐋𝐆(f) jest wynikiem działania algorytmu w arytmetyce idealnej dla danej f.

Zauważmy, że wynik 𝐀𝐋𝐆(f) działania algorytmu nie zależy bezpośrednio od f, ale raczej od informacji o f (uzyskanej dzięki poleceniu 𝒩). Informacja ta może być pełna albo tylko częściowa. Informacja jest pełna gdy, np. f=(f1,,fn)Rn i wczytamy wszystkie współrzędne fi. Informacja może być częściowa, gdy f jest funkcją. Wtedy wiele danych może posiadać tę samą informację, co łatwo zaobserwować na przykładzie zadania całkowania.

Niech N:Fn=0Rn będzie operatorem informacji, tzn.

N(f)=(y1,y2,,yn)

jest informacją o f zebraną przy idealnej realizacji algorytmu. Zauważmy, że informacja jest pełna, gdy N jest przekształceniem różnowartościowym, tzn. jeśli f1f2 implikuje N(f1)N(f2). W przeciwnym przypadku mamy do czynienia z informacją częściową.

Każdy algorytm 𝐀𝐋𝐆 może być przedstawiony jako złożenie operatora informacji i pewnego operatora φ:N(F)G zdefiniowanego równością

φ(N(f))=𝐀𝐋𝐆(f).

Zauważmy, że w przypadku informacji częściowej zwykle nie istnieje algorytm dający dokładne rozwiązanie zadania dla każdej danej fF, ponieważ dla danych o tej samej informacji mogą istnieć różne rozwiązania.

Problem wyboru algorytmu

Wybór algorytmu jest najistotniejszą częścią całego procesu numerycznego rozwiązywania zadania. Kierujemy się przy tym przede wszystkim następującymi kryteriami:

  • dokładnością algorytmu,
  • złożonością algorytmu,
  • własnościami numerycznymi algorytmu.

Przez dokładność algorytmu rozumiemy różnicę między rozwiązaniem dokładnym S(f) a rozwiązaniem 𝐀𝐋𝐆(f) dawanym przez algorytm w arytmetyce idealnej. Jeśli 𝐀𝐋𝐆(f)=S(f), fF, to algorytm nazywamy dokładnym.

Mówiąc o złożoności, mamy na myśli złożoność pamięciową (zwykle jest to liczba stałych i zmiennych używanych przez algorytm), jak również złożoność obliczeniową. Na złożoność obliczeniową algorytmu dla danej f składa się koszt uzyskania infomacji y=N(f) (zwykle jest on proporcjonalny do liczby wywołań polecenia 𝒩), oraz koszt kombinatoryczny przetworzenia tej informacji, aż do uzyskania wyniku φ(y). Koszt kombinatoryczny zwykle mierzymy liczbą operacji arytmetycznych wykonywanych przez algorytm.

Przez własności numeryczne algorytmu rozumiemy jego własności przy realizacji w arytmetyce flν. Temu ważnemu tematowi poświęcimy teraz osobny paragraf.

Numeryczna poprawność algorytmu

Pożądane jest, aby algorytm dawał "dobry" wynik zarówno w arytmetyce idealnej, jak i w arytmetyce flν. Niestety, jak zobaczymy, nie zawsze jest to możliwe. Nawet jeśli algorytm jest dokładny, to w wyniku jego realizacji w flν możemy otrzymać wynik flν(𝐀𝐋𝐆(f)) daleko odbiegający od S(f). W szczególności, prawie zawsze mamy

S(f)flν(𝐀𝐋𝐆(f)).

Zauważmy również, że o ile z reguły znamy dokładne zachowanie się algorytmu w arytmetyce idealnej dla danej informacji, to nie można tego samego powiedzieć o jego zachowaniu się w arytmetyce flν. W związku z tym powstaje pytanie, jak kontrolować błąd algorytmów wynikający z błędów zaokrągleń i jakie algorytmy uznamy za te o najwyższej jakości numerycznej.

Istnienie błędów reprezentacji liczb rzeczywistych powoduje, że informacja y=N(f) o danej f nie jest w ogólności reprezentowana dokładnie. Znaczy to, że zamiast na informacji dokładnej, dowolny algorytm będzie operować na informacji nieco zaburzonej yν, tzn. zaburzonej na poziomie błędu reprezentacji. Tak samo wynik dawany przez algorytm będzie w ogólności zaburzony na poziomie błędu reprezentacji. W najlepszym więc wypadku wynikiem działania algorytmu w flν będzie (φ(yν))ν zamiast φ(y). Algorytmy dające tego rodzaju wyniki uznamy za posiadające najlepsze własności numeryczne w arytmetyce flν i nazwiemy numerycznie poprawnymi.

Powiemy, że ciąg rzeczywisty aν=(aν,1,,aν,n) (a właściwie rodzina ciągów {aν}ν) jest nieco zaburzonym ciągiem a=(a1,,an), jeśli istnieje stała K taka, że dla wszystkich dostatecznie małych ν zachodzi

|aν,jaj|Kν|aj|,1jn,

albo ogólniej

aνaKνa,

gdzie jest pewną normą w Rn. W pierwszym przypadku mówimy o zaburzeniu "po współrzędnych", a w drugim o zaburzeniu w normie .

Zauważmy, że niewielkie zaburzenia po współrzędnych pociągają za sobą niewielkie zaburzenia w normie. Rzeczywiście, zachodzi wówczas

aνa=max1jn|aν,jaj|Kνmax1jn|aj|=Kνa,

i korzystając z faktu, że w przestrzeni skończenie wymiarowej wszystkie normy są równoważne, otrzymujemy dla pewnych stałych K1 i K2

aνaK1aνaK1KνaK2K1Kνa,

czyli nierówność dla zaburzenia w normie, ze stałą K=K2K1K.

Definicja Algorytm numerycznie poprawny

Algorytm 𝐀𝐋𝐆 rozwiązywania zadania nazywamy numerycznie poprawnym w zbiorze danych F0F, jeśli dla każdej danej fF0 wynik flν(𝐀𝐋𝐆(f)) działania algorytmu w arytmetyce flν można zinterpretować jako nieco zaburzony wynik algorytmu w arytmetyce idealnej dla nieco zaburzonej informacji yν=(N(f))νN(F) o f, przy czym poziom zaburzeń nie zależy od f.

Formalnie znaczy to, że istnieją stałe K1, K2 oraz ν0>0 takie, że spełniony jest następujący warunek. Dla dowolnej νν0 oraz informacji yN(F0) można dobrać yνN(F) oraz (φ(yν))ν takie, że

yνyK1νy,
(φ(yν))νφ(yν)K2νφ(yν),

oraz

flν(𝐀𝐋𝐆(f))=flν(φ(N(f)))=(φ(yν))ν.
Numerycznie poprawny algorytm daje w arytmetyce flν wynik ALG(N(x)), który daje się zinterpretować jako mało zaburzony wynik f(y) zadania na mało zaburzonych danych x.

Zauważmy,że jeśli fRn, N(f)=(f1,,fn), oraz algorytm jest dokładny, 𝐀𝐋𝐆φS, to numeryczną poprawność algorytmu można równoważnie zapisać jako

flν(𝐀𝐋𝐆(f))=(S(fν))ν.

Numeryczna poprawność algorytmu jest wielce pożądaną cechą.

Algorytm numerycznie poprawny działa w arytmetyce zmiennoprzecinkowej (niemal) tak, jakby wszystkie obliczenia były wykonywane w arytmetyce dokładnej, a tylko dane i wyniki podlegały reprezentacji w skończonej precyzji.

Rola uwarunkowania zadania

Niech 𝐀𝐋𝐆()=φ(N()) będzie algorytmem numerycznie poprawnym dla danych F0F. Wtedy jego błąd w flν można oszacować następująco:

S(f)flν(𝐀𝐋𝐆(f))=S(f)(φ(yν))νS(f)φ(y)+φ(y)φ(yν)+φ(yν)(φ(yν))νS(f)𝐀𝐋𝐆(f)+φ(y)φ(yν)+K2νφ(yν)S(f)𝐀𝐋𝐆(f)+(1+K2ν)φ(y)φ(yν)+K2νφ(y),

przy czym yνyK1νy. Stąd w szczególności wynika, że jeśli algorytm jest numerycznie poprawny i ciągły ze względu na informację y, to

limν0S(f)flν(𝐀𝐋𝐆(f))=S(f)𝐀𝐋𝐆(f).

To znaczy, że dla dostatecznie silnej arytmetyki algorytm będzie się zachowywał w flν prawie tak, jak w arytmetyce idealnej.

Z powyższych wzorów wynika, że błąd w flν algorytmu numerycznie poprawnego zależy w dużym stopniu od:

  • dokładności algorytmu w arytmetyce idealnej,
  • dokładności ν arytmetyki flν,
  • wrażliwości algorytmu na małe względne zaburzenia informacji y.

Ponieważ dwa pierwsze punkty są raczej oczywiste, poświęcimy trochę więcej uwagi jedynie trzeciemu.

Jeśli φ spełnia warunek Lipschitza ze stałą L, a dokładniej

φ(yν)φ(y)Lyνy,

to

S(f)flν(𝐀𝐋𝐆(f))S(f)𝐀𝐋𝐆(f)+(1+K2ν)Lyνy+K2νφ(y)S(f)𝐀𝐋𝐆(f)+(1+K2ν)LK1νy+K2νφ(y).

W tym przypadku błędy zaokrągleń zwiększają błąd bezwzględny algorytmu proporcjonalnie do ν.

Bardziej jednak interesuje nas błąd względny. Wybierzmy "małe" η0 i przypuśćmy, że

φ(yν)φ(y)MK1νmax(η,φ(y)),

dla pewnej M niezależnej od y, tzn. błąd względny informacji, yνyK1νy, przenosi się na błąd względny wyniku (w arytmetyce idealnej) ze "współczynnikiem wzmocnienia" M, albo na błąd bezwzględny ze współczynnikiem Mη. (Zauważmy, że gdybyśmy wzięli η=0, to dla y takiej, że φ(y)=0, musiałoby być φ(yν)=0 --- co zwykle, choć nie zawsze, nie jest prawdą.) Wtedy

S(f)flν(𝐀𝐋𝐆(f))S(f)𝐀𝐋𝐆(f)+(1+K2ν)MK1νmax(η,φ(y))+K2νφ(y)=S(f)𝐀𝐋𝐆(f)+ν(MK1(1+K2ν)+K2)max(η,φ(y)).

W szczególności, gdy algorytm jest dokładny i korzysta z pełnej informacji o f, tzn. S𝐀𝐋𝐆φ, to błąd

S(f)flν(𝐀𝐋𝐆(f))max(η,S(f))(MK1(1+K2ν)+K2)ν(MK1+K2)ν.

Stąd wynika, że jeśli (MK1+K2)ν1, to błąd względny algorytmu w flν jest mały, o ile S(f)η. Błąd względny jest proporcjonalny do dokładności ν, arytmetyki flν, współczynników proporcjonalności Ki algorytmu numerycznie poprawnego, oraz do wrażliwości M zadania S na małe względne zaburzenia danych.

Zwróćmy uwagę na istotny fakt, że interesują nas właściwie tylko te zaburzenia danych (informacji), które powstają przy analizie algorytmu numerycznie poprawnego. I tak, jeśli algorytm jest numerycznie poprawny z pozornymi zaburzeniami danych w normie, to trzeba zbadać wrażliwość zadania ze względu na zaburzenia danych w normie. Jeśli zaś mamy pozorne zaburzenia "po współrzędnych" (co oczywiście implikuje pozorne zaburzenia w normie) to wystarczy zbadać uwarunkowanie zadania ze względu na zaburzenia "po współrzędnych", itd.

Przykład: Iloczyn skalarny

Załóżmy, że dla danych ciągów rzeczywistych o ustalonej długości n, aj, bj, 1jn, chcemy obliczyć

S(a,b)=j=1najbj

Rozpatrzymy algorytm dokładny zdefiniowany powyższym wzorem i korzystający z pełnej informacji o kolejnych współrzednych.

Oznaczmy przez a~j i b~j reprezentacje liczb aj i bj w flν, a~j=aj(1+αj), b~j=bj(1+βj), oraz przez γj i δj błędy względne powstałe przy kolejnych mnożeniach i dodawaniach. Oczywiście |αj|,|βj|,|γj|,|δj|ν. Otrzymujemy

flν(j=1najbj)=((flν(j=1n1ajbj)+a~nb~n(1+γn))(1+δn)==((a~1b~1(1+γ1)+a~2b~2(1+γ2))(1+δ2)++a~nb~n(1+γn))(1+δn)=a~1b~1(1+γ1)(1+δ2)(1+δn)++a~jb~j(1+γj)(1+δj)(1+δn)=j=1najbj(1+ej),

gdzie w przybliżeniu (tzn. gdy ν0) mamy |e1|(n+2)ν i |ej|(nj+4)ν, 2jn. Algorytm naturalny jest więc numerycznie poprawny w całym zbiorze danych, gdyż wynik otrzymany w flν można zinterpretować jako dokładny wynik dla danych aν,j=aj i bν,j=bj(1+ej), przy czym bνbp(n+2)νbp.

Zobaczmy teraz, jak błąd we współrzędnych bj wpływa na błąd wyniku. Mamy

|j=1najbjflν(j=1najbj)|=|j=1najbjj=1najbj(1+ej)|=|j=1nejajbj|j=1n|ej||ajbj|(n+2)νj=1n|ajbj|.

Stąd dla η0

|j=1najbjflν(j=1najbj)|max(η,|j=1najbj|)Kη(n+2)ν,

gdzie

Kη=Kη(a,b)=j=1n|ajbj|max(η,|j=1najbj|).

Zauważmy, że jeśli iloczyny ajbj są wszystkie dodatnie albo wszystkie ujemne, to Kη=1, tzn. zadanie jest dobrze uwarunkowane, a błąd względny jest zawsze na poziomie co najwyżej nν. W tym przypadku algorytm zachowuje się bardzo dobrze, o ile liczba n składników nie jest horrendalnie duża. W ogólności jednak Kη może być liczbą dowolnie dużą i wtedy nie możemy być pewni uzyskania dobrego wyniku w flν.


Literatura

W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj rozdział 2.3 w

  • D. Kincaid, W. Cheney Analiza numeryczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X.

Warto także przejrzeć rozdział 2 w

  • P. Deulfhard, A. Hohmann, Numerical Analysis in Modern Scientific Computing, Springer, 2003,

omawiający zagadnienia uwarunkowania i numerycznej poprawności algorytmów. Nieocenioną monografią na ten temat jest

  • N. Higham, Accuracy and Stability of Numerical Algorithms, SIAM, 2002.