ZZL Moduł 3: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 23 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 27: | Linia 27: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd4.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd4.png]] | ||
|valign="top"|'''Struktura grupy a role grupowe''' | |valign="top"|'''Struktura grupy a role grupowe''' | ||
Każda grupa w toku swojego rozwoju wykształca własną wewnętrzną strukturę, czyli pewien układ wzajemnego uporządkowania należących do grupy osób. Struktura to powiązania i stosunki, jakie występują pomiędzy uczestnikami. Wyznacza ona pozycje, jakie jednostki zajmują wobec siebie i w związku z tym role, jakie pełnią. Struktura jest niezwykle ważną kategorią, ponieważ stanowi ramy działań organizacyjnych – reguluje działania poszczególnych członków grupy i zapewnia efektywną organizację na rzecz realizacji celów grupowych. | Każda grupa w toku swojego rozwoju wykształca własną wewnętrzną strukturę, czyli pewien układ wzajemnego uporządkowania należących do grupy osób. Struktura to powiązania i stosunki, jakie występują pomiędzy uczestnikami. Wyznacza ona pozycje, jakie jednostki zajmują wobec siebie i w związku z tym role, jakie pełnią. Struktura jest niezwykle ważną kategorią, ponieważ stanowi ramy działań organizacyjnych – reguluje działania poszczególnych członków grupy i zapewnia efektywną organizację na rzecz realizacji celów grupowych. | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd5.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd5.png]] | ||
|valign="top"|'''Nieformalna struktura''' | |valign="top"|'''Nieformalna struktura''' | ||
Linia 58: | Linia 58: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd6.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd6.png]] | ||
|valign="top"|'''Role grupowe''' | |valign="top"|'''Role grupowe''' | ||
Analizując kategorie ról grupowych należy zwrócić uwagę na następujące kwestie: | Analizując kategorie ról grupowych należy zwrócić uwagę na następujące kwestie: | ||
Linia 126: | Linia 126: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd8_1.png]] | ||
|valign="top"|Zespół jednolity pod względem wielu cech zapewnia lepsze porozumienie i współpracę, charakteryzuje się jednak niskim stopniem innowacyjności i ryzykiem pojawienia się nierealnej wiary we własne możliwości, zespół taki także niechętnie przyjmuje osoby o odmiennych cechach. | |valign="top"|'''Zespół jednolity''' pod względem wielu cech zapewnia lepsze porozumienie i współpracę, charakteryzuje się jednak niskim stopniem innowacyjności i ryzykiem pojawienia się nierealnej wiary we własne możliwości, zespół taki także niechętnie przyjmuje osoby o odmiennych cechach. | ||
Zespół silnie zróżnicowany umożliwia osiąganie wyższej skuteczności w realizacji zadań trudnych i złożonych, jest bardziej innowacyjny i zorientowany na poszukiwanie twórczych rozwiązań. Jednak zróżnicowany skład zespołu sprzyja występowaniu konfliktów, tarć i niesnasek w wyniku zderzania się różnych wartości i poglądów członków zespołu. | '''Zespół silnie zróżnicowany''' umożliwia osiąganie wyższej skuteczności w realizacji zadań trudnych i złożonych, jest bardziej innowacyjny i zorientowany na poszukiwanie twórczych rozwiązań. Jednak zróżnicowany skład zespołu sprzyja występowaniu konfliktów, tarć i niesnasek w wyniku zderzania się różnych wartości i poglądów członków zespołu. | ||
W praktyce zadaniem osoby odpowiedzialnej za kształt zespołu jest wybór, stosownego do realizowanego zadnia, stopnia i rodzaju zróżnicowania zespołu. Osoba taka musi umieć oceniać kandydatów i rozpoznać ich mocne i słabe strony, by następnie lokować te osoby na pozycjach odpowiadających ich umiejętnościom, zdolnościom i możliwościom. Zajęcie tych pozycji pozwoli im na maksymalne przyczynienie się do sukcesu grupowego i wniesienie największego wkładu w wyniki osiągane przez grupę. Dostosowując indywidualne preferencje do wymagań roli w zespole zwiększa się prawdopodobieństwo dobrej i wydajnej współpracy. | W praktyce zadaniem osoby odpowiedzialnej za kształt zespołu jest wybór, stosownego do realizowanego zadnia, stopnia i rodzaju zróżnicowania zespołu. Osoba taka musi umieć oceniać kandydatów i rozpoznać ich mocne i słabe strony, by następnie lokować te osoby na pozycjach odpowiadających ich umiejętnościom, zdolnościom i możliwościom. Zajęcie tych pozycji pozwoli im na maksymalne przyczynienie się do sukcesu grupowego i wniesienie największego wkładu w wyniki osiągane przez grupę. Dostosowując indywidualne preferencje do wymagań roli w zespole zwiększa się prawdopodobieństwo dobrej i wydajnej współpracy. | ||
Linia 137: | Linia 137: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd9.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd9.png]] | ||
|valign="top"|'''Konstruktywne zachowania członków zespołu''' | |valign="top"|'''Konstruktywne zachowania członków zespołu''' | ||
Linia 158: | Linia 158: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd10.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd10.png]] | ||
|valign="top"|'''Pozytywne zachowania zadaniowe uczestnik pracy zespołowej przejawia przez''': | |valign="top"|'''Pozytywne zachowania zadaniowe uczestnik pracy zespołowej przejawia przez''': | ||
Linia 172: | Linia 172: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd11.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd11.png]] | ||
|valign="top"|'''Pozytywne zachowania związane z utrzymaniem grupy uczestnik pracy zespołowej przejawia przez:''' | |valign="top"|'''Pozytywne zachowania związane z utrzymaniem grupy uczestnik pracy zespołowej przejawia przez:''' | ||
Linia 182: | Linia 182: | ||
*'''Redukowanie napięcia''', czyli odpowiednio wplata humor. | *'''Redukowanie napięcia''', czyli odpowiednio wplata humor. | ||
Jak widać zachowania zadaniowe w dużej mierze wspomagają przepływ informacji oraz sposób w jaki zespół pracuje nad zadaniem, a zachowania zorientowane na utrzymanie grupy stwarzają dobrą atmosferę, co zapewnia dobre samopoczucie i chęć uczestnictwa w pracy zespołowej wszystkich członków zespołu. Wówczas możliwe jest osiągnięcie efektu synergii, gdy wynik pracy zespołowej nie jest zwykłą sumą wysiłków i indywidualnych możliwości, ale następuje zwielokrotnienie możliwości i kompetencji zespołu dzięki wzajemnej stymulacji i interakcjom. | |} | ||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd11_1.png]] | |||
|valign="top"|Jak widać zachowania zadaniowe w dużej mierze wspomagają przepływ informacji oraz sposób w jaki zespół pracuje nad zadaniem, a zachowania zorientowane na utrzymanie grupy stwarzają dobrą atmosferę, co zapewnia dobre samopoczucie i chęć uczestnictwa w pracy zespołowej wszystkich członków zespołu. Wówczas możliwe jest osiągnięcie efektu synergii, gdy wynik pracy zespołowej nie jest zwykłą sumą wysiłków i indywidualnych możliwości, ale następuje zwielokrotnienie możliwości i kompetencji zespołu dzięki wzajemnej stymulacji i interakcjom. | |||
|} | |} | ||
Linia 188: | Linia 193: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd12.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd12.png]] | ||
|valign="top"|Niestety w trakcie pracy zespołowej niektórzy uczestnicy przejawiają zachowania, które nie sprzyjają efektywności pracy zespołowej, utrudniają udział wszystkich członków zespołu w pracy grupowej, uniemożliwiają wykorzystanie potencjału wiedzy, doświadczeń, poznanie opinii i ocen wszystkich uczestników. | |valign="top"|Niestety w trakcie pracy zespołowej niektórzy uczestnicy przejawiają zachowania, które nie sprzyjają efektywności pracy zespołowej, utrudniają udział wszystkich członków zespołu w pracy grupowej, uniemożliwiają wykorzystanie potencjału wiedzy, doświadczeń, poznanie opinii i ocen wszystkich uczestników. | ||
Linia 205: | Linia 210: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13.png]] | ||
|valign="top"|'''Pożądane role i umiejętności członków zespołu''' | |valign="top"|'''Pożądane role i umiejętności członków zespołu''' | ||
Linia 215: | Linia 220: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13_1.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''C. Margerison i D.McCann wyróżnili dziewięć potencjalnych ról, które ludzie mogą spełniać w zespołach:''' | ||
C. Margerison i D.McCann wyróżnili dziewięć potencjalnych ról, które ludzie mogą spełniać w zespołach: | |||
[[Grafika:Tab1_M3.png]] | [[Grafika:Tab1_M3.png]] | ||
|} | |||
[[Grafika: | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd13_2.png]] | |||
|valign="top"|'''Inny podział ról grupowych zaproponował R. Meredith Belbin:''' | |||
[[Grafika:ZZL_Tab2_M3.png]] | |||
|} | |} | ||
Linia 231: | Linia 238: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd14.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd14.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Grupa złożona z jednostek, które dysponują różnorodnymi umiejętnościami, doświadczeniem i wiedzą, powinna być w swoich działaniach kreatywna i wydajna. Stosując odpowiednie do danego problemu i zadania techniki pracy grupowej można sterować grupą i wykorzystać jej potencjał. | ||
Grupa złożona z jednostek, które dysponują różnorodnymi umiejętnościami, doświadczeniem i wiedzą, powinna być w swoich działaniach kreatywna i wydajna. Stosując odpowiednie do danego problemu i zadania techniki pracy grupowej można sterować grupą i wykorzystać jej potencjał. | |||
Oto niektóre z tych technik: | Oto niektóre z tych technik: | ||
Linia 241: | Linia 246: | ||
Szczególnym wariantem burzy mózgów, jest sytuacja, gdzie rezygnuje się z bezpośredniej wymiany myśli i członkowie zespołu samodzielnie opracowują dany problem, a rozwiązania i pomysły spisują na kartce i następnie wymieniają się listami. Taka sytuacja jest korzystna, jeśli poszczególne jednostki pracują na odległość lub ludzie peszą się w obecności innych. | Szczególnym wariantem burzy mózgów, jest sytuacja, gdzie rezygnuje się z bezpośredniej wymiany myśli i członkowie zespołu samodzielnie opracowują dany problem, a rozwiązania i pomysły spisują na kartce i następnie wymieniają się listami. Taka sytuacja jest korzystna, jeśli poszczególne jednostki pracują na odległość lub ludzie peszą się w obecności innych. | ||
'''Metoda Phillipsa''' – jeśli zespół jest zbyt liczny lub wszyscy członkowie nie mogą spotkać się w tym samym czasie, to dzielimy go na mniejsze podzespoły i wtedy każdy z nich pracuje i dyskutuje nad rozwiązaniem danego problemu samodzielnie, a na forum ścierają się tylko reprezentanci poszczególnych podzespołów. | |} | ||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd14_1.png]] | |||
|valign="top"|'''Metoda Phillipsa''' – jeśli zespół jest zbyt liczny lub wszyscy członkowie nie mogą spotkać się w tym samym czasie, to dzielimy go na mniejsze podzespoły i wtedy każdy z nich pracuje i dyskutuje nad rozwiązaniem danego problemu samodzielnie, a na forum ścierają się tylko reprezentanci poszczególnych podzespołów. | |||
'''Metoda synektyczna''' – powołany zostaje zespół wielodyscyplinarny, w skład którego wchodzą osoby o bardzo wysokich kwalifikacjach i umiejętnościach, ale jedynie prowadzący zna dokładnie istotę problemu, której nie wyłuszcza od razu członkom zespołu, tylko stopniowo wprowadza ich w dane zagadnienie, tym samym unika się łatwych i szybkich rozwiązań. | '''Metoda synektyczna''' – powołany zostaje zespół wielodyscyplinarny, w skład którego wchodzą osoby o bardzo wysokich kwalifikacjach i umiejętnościach, ale jedynie prowadzący zna dokładnie istotę problemu, której nie wyłuszcza od razu członkom zespołu, tylko stopniowo wprowadza ich w dane zagadnienie, tym samym unika się łatwych i szybkich rozwiązań. | ||
Linia 248: | Linia 258: | ||
'''Metoda Moliera''' – polega na zaproszeniu osoby zupełnie nie związanej z problemem i dyskusji z nią na temat naszego pomysłu. Praktyka pokazuje, że osoby, które nie są profesjonalistami w danej dziedzinie potrafią zgłaszać całkiem trafne uwagi i dostrzegać błędy lub słabe strony dyskutowanych pomysłów. | '''Metoda Moliera''' – polega na zaproszeniu osoby zupełnie nie związanej z problemem i dyskusji z nią na temat naszego pomysłu. Praktyka pokazuje, że osoby, które nie są profesjonalistami w danej dziedzinie potrafią zgłaszać całkiem trafne uwagi i dostrzegać błędy lub słabe strony dyskutowanych pomysłów. | ||
|} | |} | ||
Linia 254: | Linia 263: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd15.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Grupa, która razem wykonuje zadania i osiąga cele, zmuszona jest również do wspólnego podejmowania różnorodnych decyzji, których skutki będą dotyczyć jej wszystkich członków. Dlatego też dobrze jest dysponować wiedzą o różnych formach grupowego podejmowania decyzji, chociaż sam proces podejmowania decyzji jest zawsze taki sam i składa się z pięciu etapów: | ||
Grupa, która razem wykonuje zadania i osiąga cele, zmuszona jest również do wspólnego podejmowania różnorodnych decyzji, których skutki będą dotyczyć jej wszystkich członków. Dlatego też dobrze jest dysponować wiedzą o różnych formach grupowego podejmowania decyzji, chociaż sam proces podejmowania decyzji jest zawsze taki sam i składa się z pięciu etapów: | |||
#najpierw pojawiają się naciski sytuacyjne, tzn. zmienia się otoczenie lub warunki i tym samym występuje konieczność zmiany wypracowanych wcześniej rozwiązań, | #najpierw pojawiają się naciski sytuacyjne, tzn. zmienia się otoczenie lub warunki i tym samym występuje konieczność zmiany wypracowanych wcześniej rozwiązań, | ||
Linia 264: | Linia 271: | ||
#i oceniać te propozycje rozwiązań, | #i oceniać te propozycje rozwiązań, | ||
#na końcu następuje wybór optymalnego, ze względu na przyjęte kryteria, rozwiązania. | #na końcu następuje wybór optymalnego, ze względu na przyjęte kryteria, rozwiązania. | ||
|} | |} | ||
Linia 270: | Linia 276: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Wynika z tego, że grupa wcześniej czy później natrafi na różnice zarówno w wartościowaniu poszczególnych rozwiązań/opcji, jak i w szacowaniu wystąpienia różnych konsekwencji danych opcji. Tym samym grupa ma do wyboru następujące procedury: | ||
Wynika z tego, że grupa wcześniej czy później natrafi na różnice zarówno w wartościowaniu poszczególnych rozwiązań/opcji, jak i w szacowaniu wystąpienia różnych konsekwencji danych opcji. Tym samym grupa ma do wyboru następujące procedury: | |||
*niwelowanie różnic, a decyzje są podejmowane na zasadzie wypadkowej różnych poglądów – są to decyzje wieloosobowe lub | *niwelowanie różnic, a decyzje są podejmowane na zasadzie wypadkowej różnych poglądów – są to decyzje wieloosobowe lub | ||
*wypracowanie rozwiązania, które zadowoli wszystkich – to zasada consensusu | *wypracowanie rozwiązania, które zadowoli wszystkich – to zasada consensusu | ||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16_1.png]] | |||
|valign="top"|'''Decyzje wieloosobowe''' | |||
*decyzja podjęta przez pewną zbiorowość na zasadzie integracji decyzji indywidualnych przy pomocy przyjętych reguł formalnych (pojedyncze osoby podejmują indywidualne decyzje, które są „składane” w jedną przy zastosowaniu jakieś reguły, np. reguła zwykłej większości (głosowanie), reguła sumowania rang; | |||
*osoby nie muszą się wcale spotykać, nie wymaga się dyskusji i publicznego uzasadnienia, tym samym metoda ta nie jest czasochłonna; nie prowadzi jednak do uzyskania twórczych lub nowatorskich rozwiązań; | |||
*decyzja podjęta zgodnie z tą regułą nie zawsze jest ogólnie akceptowana, ponieważ nie każdy się z nią może utożsamiać, to również źle wróży wprowadzaniu jej w życie. | |||
|} | |} | ||
Linia 282: | Linia 298: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16_2.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Decyzje consensusowe''' | ||
*decyzja wypracowana jednomyślnie, co nie jest równoznaczne z jednakowym poziomem satysfakcji dla wszystkich członków grupy; może być zablokowana przez mniejszość, musi uwzględniać wiele preferencji; | |||
*ponieważ nie jest to zwykły kompromis, tylko czasochłonne przedstawianie swoich poglądów i argumentów przez wszystkich członków grupy, aż do czasu uzyskania akceptacji wszystkich dla konkretnych rozwiązań, metoda ta wymaga od każdej osoby dobrego zrozumienia potrzeb i interesów pozostałych osób (wszyscy działają w jednym interesie); | |||
*jest to korzystny mechanizm, bo jeśli decyzja będzie dotyczyć wszystkich - zwiększa to zrozumienie i akceptację podjętego rozwiązania, grupa jako całość posiada więcej informacji i reprezentuje więcej sposobów ujmowania i postrzegania problemu - większe szanse na pojawienie się nowych i oryginalnych rozwiązań | |||
|} | |||
Sam proces | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd17.png]] | |||
|valign="top"|Sam proces podejmowania decyzji przez grupę jest niezwykle dynamiczny. Mogą się wtedy pojawić pewne zjawiska, które będą wpływały niekorzystnie i destrukcyjnie: | |||
*syndrom „wielogłowego zwierzęcia” – członkowie grupy mają tendencję do dyskutowania w tym samym czasie nad różnorodnymi kwestiami, niebezpieczeństwo bałaganu; | *syndrom „wielogłowego zwierzęcia” – członkowie grupy mają tendencję do dyskutowania w tym samym czasie nad różnorodnymi kwestiami, niebezpieczeństwo bałaganu; | ||
*konfliktowe cele drugorzędne – dyskusja nad meritum może przerodzić się w walkę o własne cele i ambicje; | *konfliktowe cele drugorzędne – dyskusja nad meritum może przerodzić się w walkę o własne cele i ambicje; | ||
Linia 292: | Linia 319: | ||
*dążenie do zachowania własnej odrębności – nonkonformizm, dążenie do przedstawienia własnej odrębności, aby np. pokazać swoją awangardowość; | *dążenie do zachowania własnej odrębności – nonkonformizm, dążenie do przedstawienia własnej odrębności, aby np. pokazać swoją awangardowość; | ||
*zjawisko przesunięcia ryzyka – grupa podejmuje decyzje bardziej ryzykowne niż jednostka samodzielnie; często uczestnicy dyskusji grupowej skłaniają się ku opcjom bardziej ryzykownym niż przed samą dyskusją; | *zjawisko przesunięcia ryzyka – grupa podejmuje decyzje bardziej ryzykowne niż jednostka samodzielnie; często uczestnicy dyskusji grupowej skłaniają się ku opcjom bardziej ryzykownym niż przed samą dyskusją; | ||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd17_1.png]] | |||
|valign="top"| | |||
*wzrost skrajności ocen – postawy i oceny stają się bardziej ekstremalne na skutek zaangażowania się ludzi w dyskusje; | *wzrost skrajności ocen – postawy i oceny stają się bardziej ekstremalne na skutek zaangażowania się ludzi w dyskusje; | ||
*rozproszenie odpowiedzialności – w grupie jednostki nie czują się osobiście odpowiedzialne za podejmowane decyzje; typowa postawa „jeśli jest nas aż tylu, to na pewno ktoś o to zadba”; | *rozproszenie odpowiedzialności – w grupie jednostki nie czują się osobiście odpowiedzialne za podejmowane decyzje; typowa postawa „jeśli jest nas aż tylu, to na pewno ktoś o to zadba”; | ||
Linia 298: | Linia 332: | ||
*możliwość dominacji jednostki – może się zdarzyć, że jedna z osób, ze względu na swą atrakcyjność dominuje i jej wpływ na ostateczną decyzję jest nieproporcjonalny do jej zdolności analitycznych; | *możliwość dominacji jednostki – może się zdarzyć, że jedna z osób, ze względu na swą atrakcyjność dominuje i jej wpływ na ostateczną decyzję jest nieproporcjonalny do jej zdolności analitycznych; | ||
*wymogi czasowe grupy – grupa potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji niż jednostka. | *wymogi czasowe grupy – grupa potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji niż jednostka. | ||
|} | |} | ||
Linia 304: | Linia 337: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd18.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd18.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Jednak najbardziej niebezpiecznym mechanizmem, który może się pojawić w tracie prac grupowych jest syndrom grupowego myślenia. Opisanie tego mechanizmu zawdzięczamy Irvingowi Janisowi, który w 1972 roku przeanalizował, między innymi, stenogramy narad grupy doradców Johna Kennedy’ego, która planowała i przygotowała inwazję 1400 kubańskich ochotników z USA na komunistyczną Kubę. W efekcie lądowanie na Zatokę Świń okazało się jedną z bardziej sromotnych porażek w historii Amerykanów. Janis analizował sytuacje, w których dokonano błędnych decyzji politycznych, jak np. klęska wojsk amerykańskich podczas ataku Japończyków na Pearl Harbour, inwazja na Koreę Północną, wspomniana już inwazja w Zatoce Świń, eskalacja wojny wietnamskiej, afera Watergate. Janis uznał, że przyczyną tych niepowodzeń było zjawisko myślenia grupowego. | ||
Jednak najbardziej niebezpiecznym mechanizmem, który może się pojawić w tracie prac grupowych jest syndrom grupowego myślenia. Opisanie tego mechanizmu zawdzięczamy Irvingowi Janisowi, który w 1972 roku przeanalizował, między innymi, stenogramy narad grupy doradców Johna Kennedy’ego, która planowała i przygotowała inwazję 1400 kubańskich ochotników z USA na komunistyczną Kubę. W efekcie lądowanie na Zatokę Świń okazało się jedną z bardziej sromotnych porażek w historii Amerykanów. Janis analizował sytuacje, w których dokonano błędnych decyzji politycznych, jak np. klęska wojsk amerykańskich podczas ataku Japończyków na Pearl Harbour, inwazja na Koreę Północną, wspomniana już inwazja w Zatoce Świń, eskalacja wojny wietnamskiej, afera Watergate. Janis uznał, że przyczyną tych niepowodzeń było zjawisko myślenia grupowego. | |||
Grupowe myślenie to sposób myślenia członków bardzo spójnej grupy, w której silne dążenie do jednomyślności dominuje nad indywidualną motywacją do formułowania i przedstawiania własnych alternatywnych opinii na dany temat. | Grupowe myślenie to sposób myślenia członków bardzo spójnej grupy, w której silne dążenie do jednomyślności dominuje nad indywidualną motywacją do formułowania i przedstawiania własnych alternatywnych opinii na dany temat. | ||
Dominujący przywódca, który określając swoje stanowisko wpływa na przekonania innych, może przyczynić się do wystąpienia grupowego myślenia. Charakterystyczne dla takiego przywódcy zachowania, które w efekcie prowadzą do bezkrytycznego przyjęcia błędnych decyzji to: | Dominujący przywódca, który określając swoje stanowisko wpływa na przekonania innych, może przyczynić się do wystąpienia grupowego myślenia. Charakterystyczne dla takiego przywódcy zachowania, które w efekcie prowadzą do bezkrytycznego przyjęcia błędnych decyzji to: | ||
Linia 325: | Linia 348: | ||
*wyrażanie niezadowolenia, gdy inni krytykują poglądy przywódcy; | *wyrażanie niezadowolenia, gdy inni krytykują poglądy przywódcy; | ||
*niesłuchanie innych opinii. | *niesłuchanie innych opinii. | ||
|} | |} | ||
Linia 332: | Linia 354: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd19.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd19.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Janis zidentyfikował osiem symptomów, których pojawienie się oznacza, wystąpienie syndromu grupowego myślenia. | ||
Janis zidentyfikował osiem symptomów, których pojawienie się oznacza, wystąpienie syndromu grupowego myślenia. | |||
#'''Iluzja niezwyciężoności''' – przecenianie umiejętności członków grupy i prawdopodobieństwa sukcesu, co prowadzi do poczucia nieuzasadnionego optymizmu i podejmowania skrajnie ryzykownych decyzji. | #'''Iluzja niezwyciężoności''' – przecenianie umiejętności członków grupy i prawdopodobieństwa sukcesu, co prowadzi do poczucia nieuzasadnionego optymizmu i podejmowania skrajnie ryzykownych decyzji. | ||
Linia 347: | Linia 367: | ||
Grupa, u której wystąpi syndrom grupowego myślenia będzie podejmować decyzje nietrafne i fałszywe, ponieważ jej myślenie jest raczej życzeniowe, nierealistyczne i nie ma nic wspólnego z racjonalnością i obiektywną kalkulacją. | Grupa, u której wystąpi syndrom grupowego myślenia będzie podejmować decyzje nietrafne i fałszywe, ponieważ jej myślenie jest raczej życzeniowe, nierealistyczne i nie ma nic wspólnego z racjonalnością i obiektywną kalkulacją. | ||
Syndromowi grupowego myślenia można przeciwdziałać poprzez: | |} | ||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd19_1.png]] | |||
|valign="top"|Syndromowi grupowego myślenia można przeciwdziałać poprzez: | |||
*demokratyczny styl kierowania pracą grupy – to przywódca grupy kreuje określony klimat sprzyjający lub nie ujawnianiu odmiennych, niż jego własne poglądów; | *demokratyczny styl kierowania pracą grupy – to przywódca grupy kreuje określony klimat sprzyjający lub nie ujawnianiu odmiennych, niż jego własne poglądów; | ||
Linia 357: | Linia 382: | ||
Mimo późniejszej krytyki koncepcji Janisa, panuje zgoda, że w przypadku grupowego podejmowania decyzji, czynnikami, które wywołują objawy syndromu grupowego myślenia są spójność grupy i obecność dominującego przywódcy. Samo występowanie w organizacji spójnych grup nie prowadzi do podejmowania błędnych decyzji, jednak nie mogą być one prowadzone przez dominujących przywódców. | Mimo późniejszej krytyki koncepcji Janisa, panuje zgoda, że w przypadku grupowego podejmowania decyzji, czynnikami, które wywołują objawy syndromu grupowego myślenia są spójność grupy i obecność dominującego przywódcy. Samo występowanie w organizacji spójnych grup nie prowadzi do podejmowania błędnych decyzji, jednak nie mogą być one prowadzone przez dominujących przywódców. | ||
|} | |||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd19_2.png]] | |||
|valign="top"|Podejście grupowe może być efektywniejsze przy rozwiązywaniu zadań dysjunktywnych, tylko wtedy, gdy najsprawniejszy członek grupy będzie chciał i mógł przekonać pozostałych do swoich koncepcji, a grupa wykorzysta jego pomysły. | |||
Podejście grupowe może być efektywniejsze przy rozwiązywaniu zadań dysjunktywnych, tylko wtedy, gdy najsprawniejszy członek grupy będzie chciał i mógł przekonać pozostałych do swoich koncepcji, a grupa wykorzysta jego pomysły. | |||
Generalnie grupy podejmują gorsze decyzje niż jednostki w następujących sytuacjach: | Generalnie grupy podejmują gorsze decyzje niż jednostki w następujących sytuacjach: | ||
Linia 369: | Linia 393: | ||
*rozwiązując zadanie addytywne, gdy pojawia się próżniactwo społeczne (co oznacza, że nie wszyscy aktywnie włączają się w pracę licząc, że nie będzie to dostrzeżone); | *rozwiązując zadanie addytywne, gdy pojawia się próżniactwo społeczne (co oznacza, że nie wszyscy aktywnie włączają się w pracę licząc, że nie będzie to dostrzeżone); | ||
*rozwiązując zadania koniunktywne, gdy osoba o najmniejszej sprawności znacząco obniża efektywność grupy; | *rozwiązując zadania koniunktywne, gdy osoba o najmniejszej sprawności znacząco obniża efektywność grupy; | ||
rozwiązując zadania dysjunktywne, gdy grupa ignoruje koncepcje najsprawniejszego jej członka. | *rozwiązując zadania dysjunktywne, gdy grupa ignoruje koncepcje najsprawniejszego jej członka. | ||
|} | |} | ||
Linia 381: | Linia 404: | ||
Spotkania i zebrania pełnią wiele istotnych funkcji: umożliwiają swobodną wymianę informacji, analizę sytuacji, wspólne wypracowanie nowego rozwiązania, rozstrzyganie sytuacji konfliktowych, integrują grupę, pozwalają na zaangażowanie się poszczególnych osób w pracę grupy, służą wzajemnemu poznaniu się członków zespołu. Jest zatem bardzo wiele powodów, dla których warto i należy organizować zebrania, chociaż wiele osób traktuje zebrania jako zło konieczne i ma do nich negatywny stosunek, uważając je za stratę czasu. Wynika to z negatywnych doświadczeń, ponieważ przeprowadzenie efektywnego zebrania jest rzeczą złożoną i trudną. | Spotkania i zebrania pełnią wiele istotnych funkcji: umożliwiają swobodną wymianę informacji, analizę sytuacji, wspólne wypracowanie nowego rozwiązania, rozstrzyganie sytuacji konfliktowych, integrują grupę, pozwalają na zaangażowanie się poszczególnych osób w pracę grupy, służą wzajemnemu poznaniu się członków zespołu. Jest zatem bardzo wiele powodów, dla których warto i należy organizować zebrania, chociaż wiele osób traktuje zebrania jako zło konieczne i ma do nich negatywny stosunek, uważając je za stratę czasu. Wynika to z negatywnych doświadczeń, ponieważ przeprowadzenie efektywnego zebrania jest rzeczą złożoną i trudną. | ||
Zasadniczo występują dwa rodzaje zebrań: | |} | ||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd20_2.png]] | |||
|valign="top"|'''Zasadniczo występują dwa rodzaje zebrań:''' | |||
*zebrania informacyjne – poświęcone dzieleniu się wiedzą na temat spraw, które pojawiają się w życiu zespołu: o tym, co i z jakim skutkiem robią inni, jakie decyzje zapadły na wyższych szczeblach; jakie zadania zostały grupie postawione, jak grupa jest oceniana itp.; najczęściej mają charakter sprawozdawczy; można w ich trakcie zadawać pytania i wygłaszać komentarze; | *zebrania informacyjne – poświęcone dzieleniu się wiedzą na temat spraw, które pojawiają się w życiu zespołu: o tym, co i z jakim skutkiem robią inni, jakie decyzje zapadły na wyższych szczeblach; jakie zadania zostały grupie postawione, jak grupa jest oceniana itp.; najczęściej mają charakter sprawozdawczy; można w ich trakcie zadawać pytania i wygłaszać komentarze; | ||
*zebrania w celu rozwiązania problemu – te zebrania mogą dotyczyć rozpoznania i zdefiniowania problemów, jakie występują w grupie, obmyślania rozwiązania, np. przy pomocy burzy mózgów, oceny propozycji rozwiązań i wyboru konkretnego rozwiązania, wprowadzania decyzji w życie. | *zebrania w celu rozwiązania problemu – te zebrania mogą dotyczyć rozpoznania i zdefiniowania problemów, jakie występują w grupie, obmyślania rozwiązania, np. przy pomocy burzy mózgów, oceny propozycji rozwiązań i wyboru konkretnego rozwiązania, wprowadzania decyzji w życie. | ||
Aby zebranie przebiegało sprawnie i przyniosło oczekiwane efekty, muszą wśród członków zespołu pojawić się cztery role: | |} | ||
---- | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd20_1.png]] | |||
|valign="top"|Aby zebranie przebiegało sprawnie i przyniosło oczekiwane efekty, muszą wśród członków zespołu pojawić się cztery role: | |||
*'''szefa''' – który podejmuje wszystkie ostateczne decyzje, o ile nie zadecyduje inaczej; reprezentuje grupę na zewnątrz; | *'''szefa''' – który podejmuje wszystkie ostateczne decyzje, o ile nie zadecyduje inaczej; reprezentuje grupę na zewnątrz; | ||
Linia 393: | Linia 426: | ||
*rekordera – sekretarza, to pomocnik grupy; jego zadaniem jest bezstronne zapisywanie pomysłów i idei, które pojawiają się w trakcie zebrania; tworzy tzw. pamięć grupową; uczestnicy zebrania nie muszą się wtedy obawiać, że jakieś pomysły zostaną pominięte. | *rekordera – sekretarza, to pomocnik grupy; jego zadaniem jest bezstronne zapisywanie pomysłów i idei, które pojawiają się w trakcie zebrania; tworzy tzw. pamięć grupową; uczestnicy zebrania nie muszą się wtedy obawiać, że jakieś pomysły zostaną pominięte. | ||
Zanim grupa przystąpi do zebrania trzeba określić: | '''Zanim grupa przystąpi do zebrania trzeba określić:''' | ||
*kto zwołuje zebranie, by grupa wiedziała, do kogo zwracać się z pytaniami; | *kto zwołuje zebranie, by grupa wiedziała, do kogo zwracać się z pytaniami; | ||
Linia 401: | Linia 434: | ||
*spodziewane rezultaty, by grupa wiedziała w jakim kierunku ma dążyć. | *spodziewane rezultaty, by grupa wiedziała w jakim kierunku ma dążyć. | ||
Poza tym należy przygotować: | '''Poza tym należy przygotować:''' | ||
*podstawowe materiały niezbędne, by członkowie grupy mogli się zapoznać z tematem zebrania i kwestiami wcześniej; | *podstawowe materiały niezbędne, by członkowie grupy mogli się zapoznać z tematem zebrania i kwestiami wcześniej; | ||
*porządek omawiania kwestii; | *porządek omawiania kwestii; | ||
Linia 408: | Linia 440: | ||
*otoczenie – odpowiednio poustawiać krzesła i stoły, zadbać o nagłośnienie i narzędzia pomocnicze itp.; | *otoczenie – odpowiednio poustawiać krzesła i stoły, zadbać o nagłośnienie i narzędzia pomocnicze itp.; | ||
*wyznaczyć osoby do pełnienia roli sekretarza i facylitatora. | *wyznaczyć osoby do pełnienia roli sekretarza i facylitatora. | ||
|} | |} | ||
Linia 414: | Linia 445: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd21.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd21.png]] | ||
|valign="top"|'''Podsumowanie''' | |valign="top"|'''Podsumowanie''' | ||
Życie zespołowe charakteryzuje się swoją własną dynamiką, którą można jednak poddać analizie i wyodrębnić swoiste reguły. Znajomość tych reguł powoli niewątpliwie usprawnić i udoskonalić pracę każdego zespołu. | Życie zespołowe charakteryzuje się swoją własną dynamiką, którą można jednak poddać analizie i wyodrębnić swoiste reguły. Znajomość tych reguł powoli niewątpliwie usprawnić i udoskonalić pracę każdego zespołu. | ||
|} | |} | ||
Linia 424: | Linia 454: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd22.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd22.png]] | ||
|valign="top"|'''Zagadnienia do analizy''' | |valign="top"|'''Zagadnienia do analizy''' | ||
#Jakie niekorzystne zjawiska związane są z funkcjonowaniem zespołów? | #Jakie niekorzystne zjawiska związane są z funkcjonowaniem zespołów? | ||
#Co byś zrobił, żeby wyeliminować niekonstruktywne zachowania członków zespołu? | #Co byś zrobił, żeby wyeliminować niekonstruktywne zachowania członków zespołu? | ||
|} | |} | ||
Linia 435: | Linia 464: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd23.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd23.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Grupy nieformalne:''' | ||
Grupy nieformalne:''' | |||
#zawsze występują przeciwko interesom przedsiębiorstwa | #zawsze występują przeciwko interesom przedsiębiorstwa | ||
Linia 444: | Linia 471: | ||
#przynależność do nich jest związana ze szczególnym prestiżem | #przynależność do nich jest związana ze szczególnym prestiżem | ||
#powinny być rozbijane przez kierownictwo | #powinny być rozbijane przez kierownictwo | ||
|} | |} | ||
Linia 450: | Linia 476: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd24.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd24.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Przy doborze składu zespołu:''' | '''Przy doborze składu zespołu:''' | ||
Linia 459: | Linia 484: | ||
#powinno się szukać podobnych umiejętności pomiędzy członkami | #powinno się szukać podobnych umiejętności pomiędzy członkami | ||
#powinno się dobierać zespół ze względu na najlepszą osobę | #powinno się dobierać zespół ze względu na najlepszą osobę | ||
|} | |} | ||
Linia 465: | Linia 489: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd25.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd25.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Syndrom grupowego myślenia:''' | '''Syndrom grupowego myślenia:''' | ||
Linia 474: | Linia 497: | ||
#prowadzi do podjęcia decyzji bardzo ostrożnych | #prowadzi do podjęcia decyzji bardzo ostrożnych | ||
#zapobiega dominowaniu jednej osoby w grupie | #zapobiega dominowaniu jednej osoby w grupie | ||
|} | |} | ||
Linia 480: | Linia 502: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd26.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd26.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"|'''Organizowanie zebrań:''' | ||
Organizowanie zebrań:''' | |||
#ma sens tylko wtedy, gdy jest do przekazania informacja, której nie znają inne osoby | #ma sens tylko wtedy, gdy jest do przekazania informacja, której nie znają inne osoby | ||
Linia 489: | Linia 509: | ||
#powinno uwzględniać rolę facylitatora, czyli osoby, która czuwa nad przebiegiem zebrania (procedurą) | #powinno uwzględniać rolę facylitatora, czyli osoby, która czuwa nad przebiegiem zebrania (procedurą) | ||
#powinno uwzględniać rolę facylitatora, czyli osoby, która jest odpowiedzialna za podejmowanie ostatecznych decyzji | #powinno uwzględniać rolę facylitatora, czyli osoby, która jest odpowiedzialna za podejmowanie ostatecznych decyzji | ||
|} | |} | ||
Linia 495: | Linia 514: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd27.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd27.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Metody pracy grupowej:''' | '''Metody pracy grupowej:''' | ||
Linia 504: | Linia 522: | ||
#zawsze wymagają dostosowania ich do problemu, który należy rozwiązać | #zawsze wymagają dostosowania ich do problemu, który należy rozwiązać | ||
#to zasadniczo burza mózgów, ponieważ inne są mało skuteczne | #to zasadniczo burza mózgów, ponieważ inne są mało skuteczne | ||
|} | |} | ||
---- | ---- |
Aktualna wersja na dzień 20:39, 1 paź 2006
![]() |
Zachowania organizacyjne
Opracowanie merytoryczne: Katarzyna Górniak Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis
|
![]() |
Słowa kluczowe: struktura grupy i role grupowe, konstruktywne i niekonstruktywne zachowania członków zespołu, metody i techniki pracy grupowej, grupowe podejmowanie decyzji, organizowanie zebrań |
![]() |
C. Margerison i D.McCann wyróżnili dziewięć potencjalnych ról, które ludzie mogą spełniać w zespołach: |
![]() |
Inny podział ról grupowych zaproponował R. Meredith Belbin: |
![]() |
Zagadnienia do analizy
|