Teoria informacji/TI Ćwiczenia 9: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 14: | Linia 14: | ||
{{cwiczenie|[Jeden bit informacji]|jbi| | {{cwiczenie|[Jeden bit informacji]|jbi| | ||
Rozważmy następującą sytuację. Gracze A i B są połączeni wiernym kanałem binarnym. Gracz A może jednak użyć tego kanału tylko do przesłania jednego bitu - potem kanał jest wyłączany. Gracze A i B mają jednak do dyspozycji zegary zsynchronizowane z dokładnością do sekundy, | Rozważmy następującą sytuację. Gracze A i B są połączeni wiernym kanałem binarnym. Gracz A może jednak użyć tego kanału tylko do przesłania jednego bitu - potem kanał jest wyłączany. Gracze A i B mają jednak do dyspozycji zegary zsynchronizowane z dokładnością do sekundy, a gracz A może wybrać, w której sekundzie wyśle wiadomość do B. Ile bitów informacji A jest w stanie przekazać B, jeśli musi wysłać wiadomość w ciągu co najwyżej 1000 sekund? Ile bitów informacji byłby w stanie przekazać, mogąc wysłać przez kanał 2,3 lub ogólnie ''n'' takich wiadomości?}} | ||
{{cwiczenie|[Kanał z pamięcią]|kzs| | {{cwiczenie|[Kanał z pamięcią]|kzs| | ||
Rozważmy kanał binarny w którym <math>Y_i=X_i \oplus Z_i</math>, gdzie <math>\oplus</math> oznacza dodawanie modulo 2. Zakładamy że zmienne <math>Z_i</math> mają identyczne rozkłady <math>Pr(Z_i=0)=p</math>, są niezależne od <math>X^n</math> ale poszczególne <math>Z_1, Z_2, \ldots, Z_n</math> nie są niezależne. Pokaż że kanał taki ma wyższą przepustowość niż zwykły symetryczny kanał binarny, tzn <math>max_{p(x_1,\ldots,x_n)}I(X^n;Y^n) > n(1-H(p))</math>.}} | Rozważmy kanał binarny, w którym <math>Y_i=X_i \oplus Z_i</math>, gdzie <math>\oplus</math> oznacza dodawanie modulo 2. Zakładamy, że zmienne <math>Z_i</math> mają identyczne rozkłady <math>Pr(Z_i=0)=p</math>, są niezależne od <math>X^n</math>, ale poszczególne <math>Z_1, Z_2, \ldots, Z_n</math> nie są niezależne. Pokaż, że kanał taki ma wyższą przepustowość niż zwykły symetryczny kanał binarny, tzn. <math>max_{p(x_1,\ldots,x_n)}I(X^n;Y^n) > n(1-H(p))</math>.}} | ||
== Zadanie domowe == | |||
=== Zadanie 1 - ISBN === | === Zadanie 1 - ISBN === | ||
Linia 30: | Linia 32: | ||
<center>0-471-50193-X</center> | <center>0-471-50193-X</center> | ||
Udowodnij że taki kod pozwala wykryć dowolne przekłamanie jednego znaku lub zamianę miejscami dwóch znaków (dwa najczęściej popełniane w czasie przepisywania błędy). | Udowodnij, że taki kod pozwala wykryć dowolne przekłamanie jednego znaku lub zamianę miejscami dwóch znaków (dwa najczęściej popełniane w czasie przepisywania błędy). | ||
Czy wyliczanie ostatniego znaku modulo 10 (zamiast 11) również pozwalałoby wykrywać te błędy? | Czy wyliczanie ostatniego znaku modulo 10 (zamiast 11) również pozwalałoby wykrywać te błędy? |
Aktualna wersja na dzień 09:30, 20 wrz 2006
Ćwiczenia
Ćwiczenie [Kanał P]
Znajdź optymalny rozkład prawdopodobieństwa wejściowego i przepustowość kanału opisanego macierzą
Ćwiczenie [Jeden bit informacji]
Ćwiczenie [Kanał z pamięcią]
Zadanie domowe
Zadanie 1 - ISBN
Międzynarodowy Standardowy Numer Książki (ang. International Standard Book Number, ISBN) zawiera dziesięć znaków ze zbioru , gdzie oznacza dziesiątkę. Pierwsze dziewięć znaków zawiera informacje o książce: kraj pochodzenia, wydawca i numer publikacji. Ostatni znak jest sumą kontrolną, zdefiniowaną jako suma poprzednich znaków pomnożonych przez ich pozycje, modulo 11: . Przykładowy poprawny ISBN wygląda następująco:
Udowodnij, że taki kod pozwala wykryć dowolne przekłamanie jednego znaku lub zamianę miejscami dwóch znaków (dwa najczęściej popełniane w czasie przepisywania błędy).
Czy wyliczanie ostatniego znaku modulo 10 (zamiast 11) również pozwalałoby wykrywać te błędy?