Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Kamil (dyskusja | edycje)
 
(Nie pokazano 40 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 2: Linia 2:


{{cwiczenie|1.1.||
{{cwiczenie|1.1.||
Sprawdzić, czy liczby: <math> \displaystyle \frac{3}{7}</math>,
Sprawdzić, czy liczby: <math>\frac{3}{7}</math>,
<math> \displaystyle \sqrt{2}-1</math>, <math> \displaystyle \sqrt{5}-2</math>, <math> \displaystyle \frac{1}{\sqrt{2}}</math>,
<math>\sqrt{2}-1</math>, <math>\sqrt{5}-2</math>, <math>\frac{1}{\sqrt{2}}</math>,
<math> \displaystyle \frac{1}{\sqrt{3}}</math> należą do trójkowego zbioru Cantora.
<math>\frac{1}{\sqrt{3}}</math> należą do trójkowego zbioru Cantora.


}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math> \displaystyle C_0</math>, <math> \displaystyle C_1</math>, <math> \displaystyle C_2</math>, ... .
Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math>C_0</math>, <math>C_1</math>, <math>C_2</math>, ...
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Mamy
Mamy
<center><math> \displaystyle \aligned &\frac{3}{7}&=0,4285714...&\notin C_1\\
<center><math>\begin{align} &\frac{3}{7}&=0,4285714...&\notin C_1\\
&\sqrt{2}-1&=0,4142135...&\notin C_1\\
&\sqrt{2}-1&=0,4142135...&\notin C_1\\
&\sqrt{5}-2&=0,2360679...&\in C_3\setminus C_4 \\
&\sqrt{5}-2&=0,2360679...&\in C_3\setminus C_4 \\
&\frac{1}{\sqrt{2}}&=0,7071067...&\in C_2\setminus C_3\\
&\frac{1}{\sqrt{2}}&=0,7071067...&\in C_2\setminus C_3\\
&\frac{1}{\sqrt{3}}&=0,5773502...&\notin C_1.
&\frac{1}{\sqrt{3}}&=0,5773502...&\notin C_1.
\endaligned</math></center>
\end{align}</math></center>
gdyż mamy <math> \displaystyle \frac{19}{81}<\sqrt{5}-2<\frac{20}{81}</math> oraz
gdyż mamy <math>\frac{19}{81}<\sqrt{5}-2<\frac{20}{81}</math> oraz
<math> \displaystyle \frac{19}{27}<\frac{1}{\sqrt{2}}<\frac{20}{27}</math>. Stąd żadna z podanych liczb nie należy do trójkowego zbioru Cantora. </div></div>
<math>\frac{19}{27}<\frac{1}{\sqrt{2}}<\frac{20}{27}</math>. Stąd żadna z podanych liczb nie należy do trójkowego zbioru Cantora. </div></div>


{{cwiczenie|1.2.||
{{cwiczenie|1.2.||
Wykazać równości
Wykazać równości


a) <math> \displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \
a) <math>\forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N :  
1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}</math>
1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}</math>,


b) <math> \displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \
b) <math>\forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N :  
\frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.</math>
\frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k</math>.


}}
}}
Linia 39: Linia 39:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Wykażmy wpierw równość a). Dla <math> \displaystyle n=1</math> mamy
Wykażmy wpierw równość a). Dla <math>n=1</math> mamy
<math> \displaystyle \frac{q^2-1}{q-1}=1+q</math>, <math> \displaystyle q\neq 0</math>, równość prawdziwą. Wykażemy,
<math>\frac{q^2-1}{q-1}=1+q</math>, <math>q\neq 0</math>, równość prawdziwą. Wykażemy,
że dla dowolnej liczby <math> \displaystyle n=1,\ 2,\ 3,\ ...</math> zachodzi implikacja
że dla dowolnej liczby <math>n=1,\ 2,\ 3,\ ..</math>. zachodzi implikacja
<center><math> \displaystyle \bigg[1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}\bigg] \implies
<center><math>\bigg[1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}\bigg] \implies
\bigg[1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}.\bigg]</math></center> Mamy bowiem <math> \displaystyle 1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}</math>. Na mocy zasady indukcji matematycznej dana równość zachodzi więc dla dowolnej liczby <math> \displaystyle n=1,2,3,...</math>, dla  <math> \displaystyle q\neq 1</math>.
\bigg[1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}\bigg]</math>.</center> Mamy bowiem <math>1+q+q^2+...+q^n+q^{n+1}=\frac{q^{n+1}-1}{q-1}+q^{n+1}=\frac{q^{n+2}-1}{q-1}</math>. Na mocy zasady indukcji matematycznej dana równość zachodzi więc dla dowolnej liczby <math>n=1,2,3,..</math>., dla  <math>q\neq 1</math>.


b) Zauważmy, że jeśli np. <math> \displaystyle b\neq 0</math>, to zgodnie z powyżej wykazaną równością mamy <center><math> \displaystyle \aligned \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=&b^n
b) Zauważmy, że jeśli np. <math>b\neq 0</math>, to zgodnie z powyżej wykazaną równością mamy <center><math>\begin{align} \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=&b^n
\frac{(\frac{a}{b})^{n+1}-1}{a-b}=\frac{b^n}{a-b}\bigg(\frac{a}{b}-1\bigg)\bigg(1+\frac{a}{b}
\frac{(\frac{a}{b})^{n+1}-1}{a-b}=\frac{b^n}{a-b}\bigg(\frac{a}{b}-1\bigg)\bigg(1+\frac{a}{b}
+(\frac{a}{b})^2 +...+(\frac{a}{b})^2\bigg)\\=&b^n
+(\frac{a}{b})^2 +...+(\frac{a}{b})^2\bigg)\\=&b^n
\bigg(1+\frac{a}{b}+(\frac{a}{b})^2+...+(\frac{a}{b})^n\bigg)\\=&b^n+ab^{n-1}+a^2b^{n-2}+...+a^n.\endaligned
\bigg(1+\frac{a}{b}+(\frac{a}{b})^2+...+(\frac{a}{b})^n\bigg)\\=&b^n+ab^{n-1}+a^2b^{n-2}+...+a^n.\end{align}
</math></center>
</math></center>
Gdy <math> \displaystyle b=0</math> równość również zachodzi.
Gdy <math>b=0</math> równość również zachodzi.


</div></div>
</div></div>
Linia 56: Linia 56:


{{cwiczenie|1.3.||
{{cwiczenie|1.3.||
a) Sprawdzić, że <math> \displaystyle \binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>, dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych <math> \displaystyle n</math>, <math> \displaystyle k</math> takich, że <math> \displaystyle n>k</math>.
a) Sprawdzić, że <math>\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}</math>, dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych <math> n</math>, <math>k</math> takich, że <math>n>k</math>.


b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona


<center><math> \displaystyle \forall a,b\in \Bbb C \ \forall n\in \Bbb N \ :\
<center><math> \forall a,b \in \Bbb C \ \forall n \in \Bbb N \ :
(a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k</math></center>
(a+b)^n=\sum_{k=0}^n \binom{n}{k}a^{n-k}b^k</math>.</center>


}}
}}
Linia 71: Linia 71:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Dla <math> \displaystyle n=1</math> wzór jest prawdziwy. Wykażemy, że dla każdej liczby naturalnej <math> \displaystyle m</math> prawdziwa jest implikacja:
Dla <math> n = 1</math> wzór jest prawdziwy. Wykażemy, że dla każdej liczby naturalnej <math> m</math> prawdziwa jest implikacja
<center><math> \displaystyle \bigg[(a+b)^{m}=\sum_{k=0}^{m} \binom{m}{k}a^{m-k}b^k\bigg]\implies \bigg[(a+b)^{m+1}=\sum_{k=0}^{m+1} \binom{m+1}{k}a^{m-k}b^k\bigg]</math></center>
<center><math> \bigg[(a+b)^{m} = \sum_{k=0}^{m} \binom{m}{k}a^{m-k}b^k\bigg] \implies \bigg[(a+b)^{m+1} = \sum_{k=0}^{m+1} \binom{m+1}{k}a^{m-k}b^k \bigg]</math></center>
Przekształćmy
Przekształćmy
<center><math> \displaystyle \aligned(a+b)^{m+1}&=(a+b)(a+b)^m\\&=(a+b)\sum_{k=0}^{m}
<center><math>\begin{align}(a+b)^{m+1}& = (a+b)(a+b)^m\\& = (a+b) \sum_{k=0}^{m}
\binom{m}{k}a^{m-k}b^k=\sum_{k=0}^{m} \binom{m}{k}a^{m-k+1}b^k
\binom{m}{k}a^{m-k}b^k = \sum_{k=0}^{m} \binom{m}{k}a^{m-k+1}b^k
+\sum_{k=0}^{m} \binom{m}{k}a^{m-k}b^{k+1}\\
+\sum_{k=0}^{m} \binom{m}{k}a^{m-k}b^{k+1}\\
&=\binom{m}{0}a^{m+1}+\sum_{k=1}^{m}\bigg[\binom{m}{k-1}+\binom{m}{k}\bigg]a^{m+1-k}b^k
&= \binom{m}{0}a^{m+1}+\sum_{k=1}^{m} \bigg[ \binom{m}{k-1}+ \binom{m}{k} \bigg]a^{m+1-k}b^k
+\binom{m}{m}b^{m+1}\\
+ \binom{m}{m}b^{m+1}\\
&=\binom{m+1}{0}a^{m+1}
&= \binom{m+1}{0}a^{m+1}
+\sum_{k=1}^{m}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^{k} +\binom{m+1}{m+1}b^{m+1}\\
+\sum_{k=1}^{m}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^{k} +\binom{m+1}{m+1}b^{m+1}\\
&=\sum_{k=0}^{m+1}\binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^k.
&=\sum_{k=0}^{m+1} \binom{m+1}{k}a^{m+1-k}b^k
\endaligned</math></center> Z zasady indukcji matematycznej wynika więc, że równość zachodzi dla każdej liczby naturalnej <math> \displaystyle n=1,2,3,...</math>
\end{align}</math></center> Z zasady indukcji matematycznej wynika więc, że równość zachodzi dla każdej liczby naturalnej <math> n = 1,2,3,..</math>.


</div></div>
</div></div>
Linia 88: Linia 88:
{{cwiczenie|1.4.||
{{cwiczenie|1.4.||
Za pomocą zasady indukcji matematycznej
Za pomocą zasady indukcji matematycznej
wykazać, że dla <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math> zachodzą równości
wykazać, że dla <math> n = 0,1,2,3,..</math>. zachodzą równości


a) <math> \displaystyle 1+\cos a+ \cos 2a +...+\cos
a) <math>1+ \cos a+ \cos 2a +...+ \cos
na=\dfrac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>
na = \dfrac{ \sin(n+ \frac{1}{2})a+ \sin \frac{a}{2}}{2 \sin \frac{a}{2}}</math>,


b) <math> \displaystyle 0+\sin a+ \sin 2a +...+\sin
b) <math>0+\sin a+ \sin 2a +...+\sin
na=\dfrac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>
na= \dfrac{- \cos(n+ \frac{1}{2})a+ \cos \frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>.


Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
Linia 104: Linia 104:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Równość zachodzi dla <math> \displaystyle n=0</math>. Następnie zauważmy, że
a) Równość zachodzi dla <math> n = 0</math>. Następnie zauważmy, że
<center><math> \displaystyle \sin(n+\frac{3}{2})a-\sin(n+\frac{1}{2})a=2\sin\frac{a}{2}\cos(n+1)a.</math></center>
<center><math>\sin(n+ \frac{3}{2})a-\sin(n+ \frac{1}{2})a=2 \sin \frac{a}{2} \cos(n+1)a</math></center>
Stąd
Stąd
<center><math> \displaystyle \cos(n+1)a+\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}</math></center>
<center><math> \cos(n+1)a+\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}</math></center>
oraz (po dodaniu do obu stron równości składnika <math> \displaystyle \frac{1}{2}</math>)
oraz (po dodaniu do obu stron równości składnika <math>\frac{1}{2}</math>)
<center><math> \displaystyle \cos(n+1)a+\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center>
<center><math>\cos(n+1)a+\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>.</center>
Dowodzi to implikacji:
Dowodzi to implikacji:
<center><math> \displaystyle \aligned &\bigg[1+\cos a+...+\cos
<center><math>\begin{align} &\bigg[1+\cos a+...+\cos
na=\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\
na=\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\
&\implies\bigg[1+\cos a+...+\cos
&\implies\bigg[1+\cos a+...+\cos
na+\cos(n+1)a=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\endaligned
na+\cos(n+1)a=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\end{align}
</math></center> stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math> \displaystyle n</math>.
</math></center> stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math>n</math>.


b) Podobnie jak w zadaniu a) równość zachodzi dla <math> \displaystyle n=0</math>. Zauważmy,
b) Podobnie jak w zadaniu a) równość zachodzi dla <math>n=0</math>. Zauważmy,
że
że
<center><math> \displaystyle -\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos(n+\frac{1}{2})a=2\sin\frac{a}{2}\sin(n+1)a.</math></center>
<center><math>-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos(n+\frac{1}{2})a=2\sin\frac{a}{2}\sin(n+1)a</math></center>
Stąd
Stąd
<center><math> \displaystyle \sin(n+1)a-\frac{\cos(n+\frac{1}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}=-\frac{\cos(n+\frac{3}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}</math></center>
<center><math>\sin(n+1)a-\frac{\cos(n+\frac{1}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}=-\frac{\cos(n+\frac{3}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}</math></center>
oraz (po dodaniu do obu stron równości składnika
oraz (po dodaniu do obu stron równości składnika
<math> \displaystyle \frac{\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>)
<math>\frac{\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>)
<center><math> \displaystyle \sin(n+1)a+\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center>
<center><math>\sin(n+1)a+\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>.</center>
Dowodzi to implikacji:
Dowodzi to implikacji:
<center><math> \displaystyle \aligned &\bigg[0+\sin a+...+\sin
<center><math>\begin{align} &\bigg[0+\sin a+...+\sin
na=\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\
na=\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\
&\implies\bigg[0+\sin a+...+\sin
&\implies\bigg[0+\sin a+...+\sin
na+\sin(n+1)a=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\endaligned
na+\sin(n+1)a=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\end{align}
</math></center>  
</math>,</center>  
stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math> \displaystyle n</math>.
stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math>n</math>.


</div></div>
</div></div>
Linia 138: Linia 138:
Uprościć wyrażenia
Uprościć wyrażenia


a) <math> \displaystyle (\sqrt{2}-1)^5</math>
a) <math>(\sqrt{2}-1)^5</math>,


b) <math> \displaystyle (1+i\sqrt{3})^6</math>
b) <math>(1+i\sqrt{3})^6</math>,


c) <math> \displaystyle \sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}</math>
c) <math>\sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}</math>.


}}
}}
Linia 151: Linia 151:
b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a.
b) Można (choć nie warto) zastosować wzór Newtona. Bardziej efektywne w tym zadaniu jest wykorzystanie wzoru de Moivre'a.


c) Czy liczby <math> \displaystyle 2+\sqrt{3}</math> oraz <math> \displaystyle 2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych liczb postaci <math> \displaystyle a+b\sqrt{2}</math>?
c) Czy liczby <math>2+\sqrt{3}</math> oraz <math>2-\sqrt{3}</math> są kwadratami pewnych liczb postaci <math>a+b\sqrt{2}</math>?


</div></div>
</div></div>
Linia 157: Linia 157:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Po zastosowaniu wzoru Newtona  i redukcji otrzymanych  składników otrzymujemy
a) Po zastosowaniu wzoru Newtona  i redukcji otrzymanych  składników otrzymujemy
<center><math> \displaystyle (\sqrt{2}-1)^5=29\sqrt{2}-41.</math></center>
<center><math>(\sqrt{2}-1)^5=29\sqrt{2}-41</math>.</center>


b) Zauważmy, że <math> \displaystyle 1+i\sqrt{3}=2(\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2})</math>.
b) Zauważmy, że <math>1+i\sqrt{3}=2(\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2})</math>.
Wobec tego na mocy wzoru de Moivre'a dostajemy <math> \displaystyle (1+i\sqrt{3})^6=2^6(\cos\frac{\pi}{3}+i \sin\frac{\pi}{3})^6=64 (\cos 2\pi +i \sin 2\pi)=64.</math>
Wobec tego na mocy wzoru de Moivre'a dostajemy <math>(1+i\sqrt{3})^6=2^6(\cos\frac{\pi}{3}+i \sin\frac{\pi}{3})^6=64 (\cos 2\pi +i \sin 2\pi)=64</math>.


c) Zauważmy, że <math> \displaystyle 4+2\sqrt{3}=(\sqrt{3}+1)^2</math> oraz <math> \displaystyle 4-2\sqrt{3}=(\sqrt{3}-1)^2</math>, stąd
c) Zauważmy, że <math>4+2\sqrt{3}=(\sqrt{3}+1)^2</math> oraz <math>4-2\sqrt{3}=(\sqrt{3}-1)^2</math>, stąd
<center><math> \displaystyle \sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}=\frac{1}{\sqrt{2}}\bigg(\sqrt{(\sqrt{3}+1)^2}+\sqrt{(\sqrt{3}-1)^2}\bigg)=\sqrt{6}.</math></center>
<center><math>\sqrt{2+\sqrt{3}}+\sqrt{2-\sqrt{3}}=\frac{1}{\sqrt{2}}\bigg(\sqrt{(\sqrt{3}+1)^2}+\sqrt{(\sqrt{3}-1)^2}\bigg)=\sqrt{6}</math>.</center>


</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|1.6.||
{{cwiczenie|1.6.||
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania:
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania


a) <math> \displaystyle z^6+64=0</math>
a) <math>z^6+64=0</math>,


b) <math> \displaystyle 1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=0</math>
b) <math>1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=0</math>,


c) <math> \displaystyle \sqrt{2}z^3=1+i</math>
c) <math>\sqrt{2}z^3=1+i</math>.


}}
}}
Linia 181: Linia 181:
We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de Moivre'a.
We wszystkich trzech zadaniach należy zastosować wzór de Moivre'a.


b) Warto zauważyć, że <math> \displaystyle 1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=\frac{z^6 -1}{z-1}</math>, dla <math> \displaystyle z\neq 1</math>.
b) Warto zauważyć, że <math>1+z+z^2+z^3+z^4+z^5=\frac{z^6 -1}{z-1}</math>, dla <math>z\neq 1</math>.


c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że <math> \displaystyle z^3=\frac{1}{\sqrt{2}}
c) Po przekształceniu równania warto zauważyć, że <math>z^3=\frac{1}{\sqrt{2}}
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>.
+\frac{i}{\sqrt{2}}=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math>.


Linia 189: Linia 189:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
[[File:am1c01.0010.svg|338x323px|thumb|right|Rysunek do ćwiczenia 1.6.(a)]]


<div class="thumb tleft"><div style="width:338px;">
[[File:am1c01.0020.svg|338x323px|thumb|right|Rysunek do ćwiczenia 1.6.(b)]]
<flash>file=file=am1c01.0010.swf|width=338|height=323</flash>
<div.thumbcaption>am1c01.0010</div>
</div></div>
 
a) Niech <math> \displaystyle w=-64</math>. Wówczas <math> \displaystyle |w|=64</math>, zaś <math> \displaystyle \text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de Moivre'a równanie <math> \displaystyle z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module <math> \displaystyle \root{6}\of{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno <math> \displaystyle \frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math> \displaystyle 0</math> i promieniu <math> \displaystyle 2</math> i równe są
 
 
 


[[File:am1c01.0030.svg|338x323px|thumb|right|Rysunek do ćwiczenia 1.6.(c)]]


a) Niech <math>w=-64</math>. Wówczas <math>|w|=64</math>, zaś <math>\text{Arg} w=\pi</math>. Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de Moivre'a równanie <math>z^6+64=0</math> spełnia sześć liczb o module <math>\sqrt[6]{64}=2</math> i argumentach głównych równych kolejno <math>\frac{\pi}{6}+k\frac{2\pi}{6}</math>. Liczby te są wierzchołkami sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu <math>2</math> i równe są




<center>
<center>
<math> \displaystyle \aligned
<math>\begin{align}
&z_0=&\sqrt{3}+i\\
&z_0=&\sqrt{3}+i\\
&z_1=&0+2i\\
&z_1=&0+2i\\
Linia 210: Linia 205:
&z_3=&-\sqrt{3}-i\\
&z_3=&-\sqrt{3}-i\\
&z_4=&0-2i\\
&z_4=&0-2i\\
&z_5=&\sqrt{3}-i.\endaligned</math></center>
&z_5=&\sqrt{3}-i\end{align}</math>.</center>




b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu <math>\frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math>z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu pierwiastków równania <math>z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math>z_0=1</math>. Są to - zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - liczby o module 1 i argumentach głównych równych kolejno <math>0+k\frac{2\pi}{6}</math>, <math>k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli


<div class="thumb tleft"><div style="width:338px;">
<flash>file=file=am1c01.0020.swf|width=338|height=323</flash>
<div.thumbcaption>am1c01.0020</div>
</div></div>
b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu <math> \displaystyle \frac{z^6-1}{z-1}=0</math>, <math> \displaystyle z\neq 1</math>. Spełnia je więc pięć z sześciu pierwiastków równania <math> \displaystyle z^6=1</math> poza pierwiastkiem <math> \displaystyle z_0=1</math>. Są to - zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - liczby o module 1 i argumentach głównych równych kolejno <math> \displaystyle 0+k\frac{2\pi}{6}</math>, <math> \displaystyle k\in\{1, \ 2,\ 3,\ 4,\ 5\}</math>, czyli


<center>
<center>
<math> \displaystyle \aligned
<math>\begin{align}
&z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_2=&-\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_2=&-\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_3=&-1+i0\\
&z_3=&-1+i0\\
&z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\
&z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} .\endaligned</math></center>
&z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} \end{align}</math>.</center>


Jest to pięć z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o promieniu jednostkowym.
Jest to pięć z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o promieniu jednostkowym.




<div class="thumb tleft"><div style="width:338px;">
c) Równanie <math>z^3=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math> spełniają trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych <math>\frac{\pi}{12}+k\frac{2\pi}{3}</math>, <math>k\in\{0, 1, 2\}</math>. Są one wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku <math>0</math> i promieniu jednostkowym.
<flash>file=file=am1c01.0030.swf|width=338|height=323</flash>
<div.thumbcaption>am1c01.0030</div>
</div></div>


c) Równanie <math> \displaystyle z^3=\cos\frac{\pi}{4}+i\sin\frac{\pi}{4}</math> spełniają trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych <math> \displaystyle \frac{\pi}{12}+k\frac{2\pi}{3}</math>, <math> \displaystyle k\in\{0, 1, 2\}</math>. Są one wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku <math> \displaystyle 0</math> i promieniu jednostkowym.


Są to liczby  
Są to liczby  
<center>
<center>
<math> \displaystyle \aligned &z_0=\cos
<math>\begin{align} &z_0=\cos
\frac{\pi}{12}+i\sin\frac{\pi}{12}\\
\frac{\pi}{12}+i\sin\frac{\pi}{12}\\
&z_1=\cos \frac{3\pi}{4}+i\sin\frac{3\pi}{4}\\
&z_1=\cos \frac{3\pi}{4}+i\sin\frac{3\pi}{4}\\
&z_2=\cos \frac{17\pi}{12}+i\sin\frac{17\pi}{12}.
&z_2=\cos \frac{17\pi}{12}+i\sin\frac{17\pi}{12}
\endaligned</math></center>
\end{align}</math>.</center>
 


Zauważmy, że
Zauważmy, że
<math> \displaystyle \cos\frac{\pi}{12}=\cos(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})
<math>\cos\frac{\pi}{12}=\cos(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})
=\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}
=\cos\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}+\sin\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}
=\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math></center> Podobnie
=\frac{\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}</math>.
<center><math> \displaystyle \sin\frac{\pi}{12}=\sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})=\sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}=\frac{-\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}.</math>
 
Podobnie
<math>\sin\frac{\pi}{12}=\sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4})=\sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{4}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{4}=\frac{-\sqrt{2}+\sqrt{6}}{4}</math>.


Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć
Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć
<math> \displaystyle \cos\frac{3\pi}{4}=\frac{\sqrt{2}}{2}</math> oraz
<math>\cos\frac{3\pi}{4}=\frac{\sqrt{2}}{2}</math> oraz
<math> \displaystyle \sin\frac{3\pi}{4}=-\frac{\sqrt{2}}{2}</math>,  a także <math> \displaystyle \cos
<math>\sin\frac{3\pi}{4}=-\frac{\sqrt{2}}{2}</math>,  a także <math>\cos
\frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math>
\frac{17\pi}{12}=\cos(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\sin\frac{\pi}{12}</math>
oraz
oraz
<math> \displaystyle \sin\frac{17\pi}{12}=\sin(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\cos\frac{\pi}{12}.</math>
<math>\sin\frac{17\pi}{12}=\sin(\frac{3\pi}{2}-\frac{\pi}{12})=-\cos\frac{\pi}{12}</math>.
Wobec tego <center><math> \displaystyle \aligned z_0
Wobec tego
&=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}\\
<center>
z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2} \\ z_2
<math>\begin{align} z_0
&=-\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}-i\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}\endaligned</math></center>
&=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4},\\
z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2}, \\ z_2
&=-\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}-i\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}.\end{align}</math>
</center>


</div></div>
</div></div>

Aktualna wersja na dzień 12:04, 22 lip 2024

Zbiory liczbowe

Ćwiczenie 1.1.

Sprawdzić, czy liczby: 37, 21, 52, 12, 13 należą do trójkowego zbioru Cantora.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Wykazać równości

a) q:q1 n:1+q+q2+...+qn=qn+11q1,

b) a, b:ab n:an+1bn+1ab=k=0nankbk.

Wskazówka
Rozwiązanie


Ćwiczenie 1.3.

a) Sprawdzić, że (nk)+(nk+1)=(n+1k+1), dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych n, k takich, że n>k.

b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona

a,b n :(a+b)n=k=0n(nk)ankbk.
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla n=0,1,2,3,... zachodzą równości

a) 1+cosa+cos2a+...+cosna=sin(n+12)a+sina22sina2,

b) 0+sina+sin2a+...+sinna=cos(n+12)a+cosa22sina2.

Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Uprościć wyrażenia

a) (21)5,

b) (1+i3)6,

c) 2+3+23.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania

a) z6+64=0,

b) 1+z+z2+z3+z4+z5=0,

c) 2z3=1+i.

Wskazówka
Rozwiązanie