PO Kolekcje wstęp - ćwiczenia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Janusz (dyskusja | edycje)
 
(Nie pokazano 32 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
== Ćwiczenia do wykładu o kolekcjach ==
[[PO Kolekcje|Wykład o kolekcjach]]


=== Zad 1. ===
[[Programowanie obiektowe|Przedmiot Programowanie obiektowe]]


Zaimplementuj w postaci listy kolekcję uporządkowaną, tzn. taką, w której kolejność elementów wynika z kolejności wstawiania. Kolekcja ta powinna udostępniać następujące operacje:
Ćwiczenia do wykładu o kolekcjach.
* wstaw na początek
* wstaw na koniec
* podaj pierwszy element
* podaj ostatni element
* podaj liczbę elementów
Kolekcja powinna być sparametryzowana typem elementów.


=== Zad 2. ===
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
Ogladaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__<br>
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__
</div>


Dodaj do kolekcji z zadania 1 trzy wersje iteratora wbudowanego,
== Zad 1. ==
stworzone zgodnie z propozycjami z wykładu. Jaki jest koszt realizacji
operacji dajElt(int i) dla pierwszego z iteratorów?


=== Zad 3. ===
Zaimplementuj własną wersję implementacji interfejsu ''Map<K,V>''.
Wykorzystaj w tym celu jedną z klas implementujących interfejs ''Collection<E>''.
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka 1</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Skorzystaj z klasy ''ArrayList<E>''. Co będzie przechowywane w jej elementach?
</div>
</div>
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka 2</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Elementami ''ArrayList<E>'' powinny być obiekty klasy Para<K,V>.
</div>
</div>


Popraw trzecią wersję iteratora wbudowanego zaproponowaną na wykładzie tak, by pozwalała na jednoczesne przechodzenie kolekcji uporządkowanej na wiele sposobów.  
== Zad 2. ==


{{Wskazówka: |||<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Zaimplementuj (zgodnie z wykładem) klasę generującą kolejne liczby pierwsze (implementacja może
Musisz w tym celu albo wynieść informację o bieżącej pozycji poza kolekcję (co ma swoje wady omawiane na wykładzie), albo pamiętać wewnątrz  kolekcji uporządkowanej kolekcję bieżących pozycji iteratorów. To drugie rozwiązanie wymaga nie tylko dodania dodatkowego parametru do metod iteratora, ale także rozwiązania problemu usuwania z kolekcji bieżących pozycji iteratorów tych pozycji,które odpowiadają już nieużywanym iteratorom. Najprostsze rozwiązanie to oczywiście dodanie metody informującej kolekcję o zakończeniu używania iteratora, ale co zrobić gdy użytkownik zapomni o wywołaniu tej metody? Zaproponuj nieco lepsze rozwiązanie wykorzystujące metodę ''finalize''.
polegać na sprawdzaniu kolejnych kandydatów przez dzielenie ich przez liczby mniejsze), tak by można
jej było używać jako iteratora.
 
== Zad 3. ==
 
Zaimplementuj graf, w którego wierzchołkach przechowywane są napisy. Graf powinien udostępniać operację obchodzenia wszerz i w głąb (z wypisywaniem kolejnych odwiedzonych wierzchołków). Jakiej kolekcji użyjesz w tym celu?
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka 1</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Do przechowania całego grafu warto wykorzystać ''TreeMap<E>'', zaś do pamiętania sąsiadów ''TreeSet<E>''. Należy także zdefiniować klasę ''Wierzchołek'' ze stosownymi operacjami.
</div>
</div>
</div>
</div>}}

Aktualna wersja na dzień 20:39, 28 maj 2020

Wykład o kolekcjach

Przedmiot Programowanie obiektowe

Ćwiczenia do wykładu o kolekcjach.

Ogladaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__

Zad 1.

Zaimplementuj własną wersję implementacji interfejsu Map<K,V>. Wykorzystaj w tym celu jedną z klas implementujących interfejs Collection<E>.

Wskazówka 1

Wskazówka 2

Zad 2.

Zaimplementuj (zgodnie z wykładem) klasę generującą kolejne liczby pierwsze (implementacja może polegać na sprawdzaniu kolejnych kandydatów przez dzielenie ich przez liczby mniejsze), tak by można jej było używać jako iteratora.

Zad 3.

Zaimplementuj graf, w którego wierzchołkach przechowywane są napisy. Graf powinien udostępniać operację obchodzenia wszerz i w głąb (z wypisywaniem kolejnych odwiedzonych wierzchołków). Jakiej kolekcji użyjesz w tym celu?

Wskazówka 1